صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۶۶۰۲۴
افشای نقش اروپا در انفجارهای تروریستی لبنان

دست‎های خون‌آلود!

پایگاه بصیرت / زهرا توحیدیان/ کارشناس بین‌الملل

۲۷ شهریور ماه، رژیم صهیونیستی در اقدامی جنایتکارانه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام (پیجو) را در لبنان منفجر کرد که در پی این حادثه دست‌کم ۱۲ نفر شهید و بیش از ۲۸۰۰ نفر مجروح شدند. یک روز پس از آن (۲۸ شهریور)، بی‌سیم‌های اعضای حزب‌الله نیز منفجر شد که این بار هم ۲۵ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، موساد و ارتش رژیم صهیونیستی پیش از تحویل پیجو‌ها به حزب‌الله درون هر یک از آنها چند گرم بمب بسیار قوی موسوم به «PETN» در کنار باطری لیتیومی دستگاه جاسازی کرده بودند که در هنگام عملیات تروریستی، ابتدا از طریق حمله سایبری یا بدافزاری، موجب حرارت و داغ شدن باطری شده و سپس ماده PETN منفجر شده است.
حالا روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی با اشاره به شبکه‌ای از تأمین‌کنندگان و افراد حقیقی و حقوقی از مجارستان، پرتغال و نروژ درباره انتقال پیجو‌های منفجر شده به لبنان افشا کرده است که برخی از شرکت‌های اروپایی در این عملیات تروریستی نقش داشته‌اند و دست‎های تعدادی از کشور‌های قاره سبز نیز در این حمله تروریستی به خون مردم لبنان آلوده شده است.

در این گزارش به نقل از «گاوین وایلد» یکی از مقامات سابق کاخ سفید و کارشناس امنیت سایبری در «بنیاد کارنگی» برای صلح بین‌المللی آمده است: «شرکت‌ها و شخصیت‌های جعلی زیادی در این زمینه دخیل هستند. اگر افرادی وجود داشته باشند که واقعاً دستی در این ماجرا داشته‌اند (حتی اگر از نقشه بی‌خبر باشند)، مجبورند بقیه عمر خود را در ترس زندگی کنند، زیرا حزب‌الله این ادعا را باور نخواهد کرد.»
واشنگتن‌پست با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه برخی شرکت‌ها در کشور‌های اروپایی برای تهیه، ارسال و هماهنگی با سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی نوشت: «پنل پشتی پیجو‌ها اطلاعات برند و مدل مرتبط با یک سازنده تایوانی به نام «آپولو گلد» را داشتند. با این حال مدیران آپولو گلد در مواجهه با پرسش‌های رسانه‌ای بی‌شمار ادعا کردند که این شرکت، دستگاه‌های توزیع‌شده بین اعضای حزب‌الله را طراحی و تولید نکرده و این دستگاه‌ها تحت یک توافقنامه با شرکت مستقر در مجارستان به نام «بی‌ای‌سی کانسالتینگ کی‌اف‌تی»

(BAC Consulting KFT) تولید شده‌اند.» بنا بر این گزارش، ماهیت واقعی کار شرکت «بی‌ای‌سی» مبهم است. بر اساس سوابق این شرکت مجارستانی، این شرکت در ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) به ثبت رسیده است و سابقه ۱۱۸ فعالیت تجاری از جمله انتشار کتاب، توزیع فیلم و تولید جواهرات بدلی را در پرونده خود دارد. این در حالی است که وبگاه این شرکت پس از این حمله تروریستی غیرفعال شده است. بنابر اظهارات یک مقام امنیتی مجارستانی، بازرسان تشخیص داده‌اند که بی‌ای‌سی یک شرکت بدلی است و در معامله‌ای که پیجو را به حزب‌الله رسانده، دست داشته است.»

در بخشی از این گزارش آمده است: «سرویس‌های امنیتی بلغارستان در پی گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه یک شرکت دوم به نام «نورتا گلوبال» پیجو‌های انفجاری را به حزب‌الله فروخته و تحویل داده، این شرکت را در «صوفیه» مورد تحقیق قرار داد. بیانیه آژانس دولتی امنیت ملی بلغارستان ارتباط «نورتا گلوبال» با فروش پیجو به حزب‌الله را رد نمی‌کند، اما در عین حال تأکید می‌کند واردات، صادرات یا تولید هیچ وسیله ارتباطی منفجر شده در لبنان یا سوریه در بلغارستان صورت نگرفته است. اسناد مرتبط با این شرکت بلغارستانی نشان می‌دهد نورتا گلوبال متعلق به «رینسون خوزه»، یک مرد نروژی ۳۹ ساله‌ای است که در هند به دنیا آمده و این شرکت را در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) برای انجام «مدیریت پروژه تکنولوژیک» ثبت کرده بود.» بنابر گزارش‌های مالی ارائه‌شده به مقامات بلغارستان، طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، نورتا گلوبال بیش از یک میلیون و پانصد هزار دلار دریافت کرده بود. این در حالی است که خوزه در وبگاه شبکه‌های تجاری اسرائیلی «فوندرز نیشن» (Founders Nation)، محل ثبت سازمان‌هایی که در حال حاضر یا در گذشته با نیرو‌های دفاعی رژیم اشغالگر به عنوان شرکای رسمی ارتباط داشته‌اند، پروفایل ویژه‌ای دارد.

به گفته این روزنامه آمریکایی، خوزه پس از حادثه تروریستی پیجو‌ها به «بوستون» سفر کرده و در آمریکا حضور دارد و هیچ رسانه‌ای نتوانسته است با او ارتباط بگیرد. اطلاعات افشا شده مهر تأییدی بر همدستی اروپا و آمریکا در رقم زدن جنایت دیگری علیه مردم غرب آسیا و جبهه مقاومت است که شاید سال‌ها بعد حقیقت آن افشا شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات