صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۸۴۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر چنانچه نیروهای مسلح ما‌ در مبارزه‌ با داعش وارد نمی‌شدند، امروز منطقه چه حالتی داشت؟ امروز در کشورهای همسایه‌ ما‌ ملت‌ها چه جوری بودند و حکومت‌ها دست چه کسانی بود؟ یعنی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برکات‌شان را دارند تقسیم می‌کنند، خیرشان به همه می‌رسد؛ و امیدواریم این ادامه پیدا کند و خیرتان به دنیا برسد؛ ان‌شاءالله.(۱۳۹۸/۱/۲۸) *روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و یادمان حماسه‌سازی سربازان این آب و خاک را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

پشتوانه‌های موفقیت عملیات وعده صادق

طی چند روز گذشته همچنان که تیتر یک اخبار و جراید و رسانه‌های داخلی و خارجی به عملیات غرورآفرین «وعده صادق» اختصاص پیدا کرده است و عمده مخاطبان نیز با عبارات «نیروی مسلح، تشکر تشکر» یا «سپاه مچکریم» و دیگر عبارات قدردانی و خشنودی خود را از اجرای این عملیات ابراز داشته‌اند، باید توجه داشت که این عملیات تنها حاصل اقدامات نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیست؛ بلکه منبعث از چندین پشتوانه مادی و معنوی دیگر نیز هست که باید به آنها نیز توجه جدی داشت.

اولین پشتوانه موفقیت عملیات وعده صادق این باور دینی به کلام خداوند متعال بود که در آیه 56 سوره مائده می‌فرماید: «وَمَن یتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسولَهُ وَالَّذینَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ»؛ از این رو مطمئناً پیروزی نهایی با حزب‌الله خواهد بود و بنابراین هیچ ترس و واهمه‌ای از اجرای چنین عمل صالحی وجود نداشت.
دومین پشتوانه موفقیت این عملیات ایمان قلبی به بیانات و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی بود. آن جایی که رهبر معظم انقلاب چندین سال پیش وعده نابودی رژیم صهیونیستی در کمتر از 25 سال آینده را با حول و قوه الهی می‌دهند یا آنجایی که مقاومت فلسطینیان را در برابر ظلم و جور صهیونیست‌ها پیروز نهایی می‌خوانند یا زمانی که وعده پاسخ پشیمان‌کننده به اقدام متجاوزانه رژیم منحوس صهیونیستی می‌دهند، در همه این موارد ایمان راسخ به تحقق بیانات ولی امر مسلمین و فرماندهی معظم کل قوا در پیش چشمان نیروهای عملیات‌کننده بود.
سومین پشتوانه نیز حمایت عمومی مردم و مطالبه ملی ایرانیان برای پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی بود. اعلام انزجار عمومی مردم از رژیم غاصب صهیونیستی با راهپیمایی میلیونی ایرانی‌ها در اقصی نقاط کشور در روز قدس و درخواست تنبیه رژیم صهیونیستی از اصلی‌ترین پشتوانه‌های موفقیت عملیات وعده صادق به شمار می‌رود.
چهارمین پشتوانه موفقیت را هم می‌توان همکاری و اتحاد و همدلی همه ارکان حاکمیتی در داخل توصیف کرد. همکاری مناسب و حداکثری میان نهادهای دولتی و نیروهای مسلح و همچنین اتحاد و پشتیبانی همه بخش‌های اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی نیروهای مسلح در سه بخش ارتش، سپاه و نیروی انتظامی به منظور تأمین امنیت کامل جغرافیای ایران و مقابله با هر گونه واکنش احتمالی رژیم منحوس صهیونیستی پشتوانه مهمی در موفقیت این عملیات به شمار می‌آید.
اگرچه طبیعتاً جبهه مقابل سعی دارد با برخی شگردهای رسانه‌ای و سیاسی این عملیات موفقیت‌آمیز را با شبهه و تشکیک در اذهان عمومی روبه‌رو کند؛ اما واقعیت امر از دستپاچگی و واکنش‌های صورت گرفته صهیونیست‌ها و حامیان‌شان کاملاً آشکار است.                                          

رامین نصیری

 

▼ گزارش روز

ادامه نبرد با فرماندهان اقتصادی

تحولات ایران و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است. در یک نگاه راهبردی تجاوز رژیم صهیونیستی، سطح تقابل بین دو کشور را در تراز جدیدی قرار داد و جمهوری اسلامی ایران در شرایطی قرار گرفت که اگر پاسخ مناسبی داده نمی‌شد و متجاوز تنبیه نمی‌شد، دشمن متجاوز جری‌تر می‌شد. فرماندهان نظامی ایران با لحاظ همه جوانب پاسخی پشیمان‌کننده و محدود و در حد تنبیه دادند تا به گسترش جنگ نیز منجر نشود. اگرچه ارگان‌های نظامی و امنیتی کشورمان در هوشیاری کامل هستند و به هر گونه تجاوزی پاسخی دندان‌شکن خواهند داد؛ ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد سناریوی اصلی دشمن در وضعیت جدید فشار سیاسی و اقتصادی خواهد بود. در این مسیر دست دشمن برای فشارهای سیاسی و اقتصادی نیز چندان باز نیست. رژیم صهیونیستی و پشتیبان اصلی او، یعنی آمریکا قادر نیستند در شورای امنیت و سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کنند یا اجماعی علیه ایران شکل بدهند، به ویژه اینکه پاسخ ایران در پی تجاوز رژیم صهیونیستی فقط به اماکن نظامی بوده است. بنابراین، در عرصه سیاسی به یک سری اقدامات یکجانبه از طرف آمریکا و اروپا دست می‌زند؛ برای نمونه تلاش می‌کند سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خودخوانده قرار دهد که این اتفاق قبلاً هم افتاده و ایران با قرار دادن سنتکام در فهرست سازمان‌های تروریستی پاسخ متناسب را داده است. در عرصه اقتصادی فشار برای اعمال تحریم‌های بیشتر هم چندان مؤثر نیست و طی سال‌های گذشته تحریم‌های حداکثری آمریکا سبب شده است که جمهوری اسلامی ایران سازوکار دور زدن تحریم‌ها و تأمین نیازهای خود را مبتنی بر توانمندی‌های خود ایجاد کند و لذا دشمن نمی‌تواند آسیب جدی به ایران وارد کند؛ به ویژه آنکه دولت فعلی در مسیر ایستادگی و ندادن امتیاز به دشمن اراده‌ای مستحکم دارد.
اصلی‌ترین راهکار دشمن در وضعیت فعلی تعمیق مشکلات داخلی ایران با ابزارهای رسانه‌ای و اقتصادی است. در وضعیت فعلی، ملتهب کردن فضای داخلی می‌تواند فرصت ضربه زدن را به دشمن بدهد. این اقدام از طریق جنگ رسانه‌ای و روانی با القای ضعف قدرت نظامی ایران و ناتوانی در زدن ضربه سهمگین‌تر به رژیم صهیونیستی شروع شده است و در مراحل بعدی با شیوه‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند. هوشیاری و آگاه‌سازی به موقع مردم می‌تواند دفاع مناسبی در مقابل اینگونه تلاش‌های دشمن باشد. ملتهب کردن بازار ارز و طلا، فرار سرمایه و همچنین نخبگان از کشور، تحمیل تورم از طریق ایجاد التهابات امنیتی، بزرگنمایی مشکلات اقتصادی و کوچک شمردن تلاش‌های مسئولان در حل مشکلات اقتصادی و... از اموراتی است که دشمن از آنها استفاده خواهد کرد که دفاع متناسب با خود را می‌خواهد؛ بنابراین ادامه این نبرد با فرماندهان اقتصادی است و امیدواریم همانند فرماندهان نظامی پیروز و سربلند باشند.    

علی کارگر


▼ خبر ویژه

احضار سفیر به سپاه

«سیدمجتبی ابطحی» دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس با اشاره به انتقال پیام ایران به آمریکا پس از پایان عملیات «وعده صادق» با بیان اینکه «این کار این دفعه با دیپلماسی نظامی انجام شد»، اظهار کرد: «ساعت 3 بامداد روز یکشنبه 26 فروردین وقتی که عملیات وعده صادق تقریباً به پایان رسیده بود، سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا برای اولین بار به جای وزارت خارجه، به سپاه احضار و به او هشدارهای لازم داده شد که اگر آمریکایی‌ها کوچک‌ترین اقدامی انجام دهند، تمام منطقه را روی سرشان خراب می‌کنیم.» وی افزود: «سفیر سوئیس به سرعت پیام ایران را منتقل کرد و آمریکایی‌ها نیز سریع پیام را دریافت و اعلام کردند که ما کاری نداریم و اصلاً دخالتی نمی‌کنیم.» گفتنی است، دولت آمریکا تلاش زیادی برای منصرف کردن ایران از پاسخ به رژیم اشغالگر قدس کرد، اما ایران تصمیم خود برای تغییر معادلات منطقه را گرفت و اعمال کرد.

 
▼ اخبار 

قمار با مالیات شهروندان آمریکایی

ستون‌نویس سیاست‌ خارجی نشریه «فایننشال تایمز» در پی پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی طی یادداشتی مواضع دولت بایدن در قبال رژیم اسرائیل را زمینه‌ساز گسترش تنش در خاورمیانه توصیف کرد. «گیدئون راچمن» عملکرد حمایتی بایدن در قبال رژیم اشغالگر را «چک سفید امضا» توصیف کرد که به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اجازه هرگونه اقدام خودسرانه را می‌دهد با این اطمینان که در هر صورت آمریکا پشتیبان او خواهد بود. وی پاسخ تنبیهی ایران در مقابل تجاوزگری رژیم صهیونیستی را «بجا» توصیف کرد و آن را پیامد سیاست غلط کاخ سفید دانست که به نتانیاهو اجازه داد حمله به کنسولگری ایران در دمشق را بدون اطلاع آمریکا انجام دهد. تحلیلگر فایننشال تایمز با اشاره به اصرار کابینه نتانیاهو برای دادن پاسخ دندان‌شکن به ایران، با نقل‌قول از یکی از مقامات آمریکایی گفت: «مشکل اینجاست که اسرائیل با پول کاخ سفید قمار می‌کند.»

رکورددار افزایش تولید میان اعضای اوپک

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از تولید روزانه 3 میلیون و 250 هزار بشکه نفت خام ایران در سومین ماه سال جاری میلادی خبر داده است. تولید نفت ایران در این ماه در مقایسه با ماه قبل 30 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به‌طور متوسط 3 میلیون و 230 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. تولید نفت ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال در مقایسه با سه‌ماهه چهارم سال قبل 50 هزار بشکه در روز و در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال قبل 630 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در سه‌ماهه نخست سال قبل 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز و در سه‌ماهه چهارم این سال 3 میلیون و 180 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود. ایران با افزایش 630 هزار بشکه‌ای تولید نفت طی یک سال گذشته رکورددار افزایش تولید میان اعضای اوپک طی این مدت بوده است.

با هزاران موشک چه خواهیم کرد؟

«بن سبطی» پژوهشگر مرکز مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی در تحلیل خود که در نخستین ساعات پس از عملیات وعده صادق منتشر شد، نوشت: «این درگیری با پیروزی محسوس ایران به پایان رسیده و نباید تصور کنیم به خاطر حمله به کنسولگری حال وضعیت مساوی است. پیروزی و موفقیت ایران، بزرگ‌تر است.» سبطی با تأکید بر ورود بی‌سابقه موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به عمق خاک و حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی، پرواز آنها بر فراز نهادهای حاکمیتی این رژیم را نشانه‌ای از پیروزی ایران دانست. «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته صهیونیستی با اشاره به اشتباه محاسباتی دستگاه‌های نظامی و امنیتی صهیونیستی گفت: «ما یک مشت موشک داریم که قرار است در دفع حملات موشکی ایران به ما کمک کند. این موشک‌ها برای چه مدت کافی است؟ دو روز؟ اگر جنگ چند هفته طول بکشد و هر روز هزاران موشک به سمت ما شلیک شود چه کاری می‌توانیم بکنیم؟»

پاسخ منفی اروپا به درخواست تل‌آویو

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت، این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند. «جوزف بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه «لوموند» در این باره گفت: «ما بارها درباره افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت کرده‌ایم و این کاری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انجام داد، با این وجود مقام قضایی اتحادیه اروپا باید تشخیص دهد که سپاه مرتکب اقدام تروریستی شده است و در حال حاضر چنین نیست.» وی درباره تحریم‌های جدید علیه تهران نیز گفت: «این اقدام ابتدا مستلزم وجود چیزهایی است که قابل تحریم باشد.» بورل همچنین تأکید کرد: «به نفع همه است که شاهد رویارویی منطقه‌ای نباشیم.»

 

▼ اخبار کوتاه

پایگاه خبری «المیادین» با تأکید بر اینکه اگر آمریکا، فرانسه، انگلیس و اردن نبودند، پیامدهای حمله ایران بسیار بزرگ‌تر بود، نوشت: «امروز آمریکا در خاورمیانه متلاشی شده و رژیم صهیونیستی رسوا شده است.» این توصیف مجله «اکونومیست» و سایت «واللا» است که توضیح می‌دهند چگونه ایران قبل از عملیات اخیر و بعد از آن توانست از قدرت بازدارندگی علیه واشنگتن و تل‌آویو استفاده کند. ایران از بخش اندکی از قدرت خود استفاده کرد. تحلیلگران و مسئولان صهیونیست در این مسئله اتفاق نظر دارند که ایران از رژیم صهیونیستی نمی‌ترسد؛ بلکه به توانایی‌های خود اعتماد دارد و قواعد بازی را تغییر می‌دهد.

وزیر نیروی دریایی آمریکا خبر داد این کشور دست کم یک میلیارد دلار برای مقابله با 130 حمله به کشتی‌های آمریکایی در خاورمیانه طی شش مااه گذشته هزینه کرده است. نیروهای مسلح یمن از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه گفته‌اند که به کشتی‌های مرتبط با این رژیم اجازه عبور از تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را نخواهند داد. انصارالله یمن هفته گذشته اعلام کرد تاکنون به بیش از 80 کشتی تجاری و نظامی مرتبط با رژیم صهیونیستی و متحدان آن حمله کرده است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش داد هکرهایی که به تازگی اعلام کرده بودند به برخی از نهادهای حساس اسرائیلی نفوذ کرده‌اند، وبگاهی برای انتشار داده‌های حساس این نهادها ایجاد کرده‌اند. این گروه هزاران سند منتشر کرده و گفته است،‌ بعد از نفوذ به وزارت جنگ اسرائیل به آنها دست یافته‌ است. براساس این گزارش، این هکرها همچنین توانسته‌اند به سامانه‌های مرتبط با وزارت دادگستری رژیم اسرائیل و تأسیسات پژوهش‌های هسته‌ای در نیروگاه دیمونا نفوذ کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن حمایت از پاسخ ایران به اسرائیل این رژیم و سران آن را تنها مقصران تشدید تنش‌ها در خاورمیانه توصیف کرد. اردوغان گفت: «آنهایی که ماه‌ها است در قبال رفتارهای متجاوزانه اسرائیل در غزه سکوت اختیار کرده‌اند، به سرعت پاسخ ایران [به اسرائیل] را محکوم کردند. ولی نتانیاهو اولین شخصی است که باید سرزنش شود.»

جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول که به تازگی منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال 2023 را 4/7 درصد اعلام کرد. این در حالی است که این نهاد بین‌المللی در گزارش پیشین خود در ماه پاییز رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را 3 درصد برآورد کرده بود.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد «اسماعیل الباز» مسئول منطقه ساحلی حزب‌الله لبنان را با منفجر کردن خودروی وی ترور کرده است. از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان شهادت ابوجعفر را تأیید کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات