فرهنگی >>  سبک زندگی اسلامی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۲۳۸۱

بلاتکلیفی زنان محجبه در دسترسی به بازار پوشاک اسلامی

راه اندازی سکوی فروش دائم برای عرضه انواع پوشاک اسلامی از نیازهای ضروری زنان و البته جامعه اسلامی است که متاسفانه به‌رغم وعده‌های مکرر هنوز به سرانجام نرسیده و بانوان محجبه همچنان برای تهیه پوشاک مناسب در بازار دچار سردرگمی می‌شوند، اما جا‌دارد همزمان با روز عفاف و حجاب، نگاه دوباره‌ای داشته باشیم به این مطالبه ارزشی.

قطعا یکی از مهمترین پیش نیاز‌ها در بحث عفاف و حجاب، دسترسی آسان به پوشاک اسلامی است که خب شرایط فعلی بازار خبر می‌دهد از سر درون! هرچندکه یکسالی است برپایی سلسله نمایشگاه‌های پوشاک ایرانی اسلامی هدی به همت انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی توانسته بستر مناسبی را برای عرضه پوشاک عفیفانه و پاسخ به نیاز بانوان محجبه فراهم کند، اما این فقط یک سکوی فروش موقت و صرفا مسکنی برای عرضه پوشاک اسلامی است که قاعدتا نمی‌تواند بازار این پوشاک را اقناع کرده و به سردرگمی همیشگی بانوان برای تهیه پوشاک مناسب و درشان بانوی محجبه پایان دهد.

محدودیت دسترسی به پوشاک اسلامی در کشوری انقلابی!

بی‌شک همه بانوان محجبه و آن‌هایی که در قید و بند پوشش و حضور موجه در جامعه هستند، بار‌ها و بار‌ها تجربه این را داشته‌اند که برای خرید به بازار بروند و دست خالی به خانه بازگردند و یا در خوشبینانه‌ترین حالت موفق به خرید از تک مغازه‌ها و مزون‌هایی شوند که قیمت تولیداتشان سر به فلک می‌کشد و بانوان محجبه را در معذورات خرید قرار می‌دهد؛ اما با چنین شرایطی همواره این سوال پیش می‌آید که چرا در یک جامعه اسلامی نباید پوشاک اسلامی به میزان لازم در دسترس قرار داشته باشد و بانوان بدون چالش چه کنم و کجا بروم، به مرکز خریدی ثابت دسترسی داشته باشند؟

متاسفانه درحال حاضر بانوان ما حتی برای خرید یک چادر مشکی نیز دچار مشکل بوده و از آنجایی که مرکزی برای خرید وجود ندارد، یا باید با پرس‌و‌جوی فرد به فرد به تولیدکنندگان دست پیداکنند و یا به یکی از شهر‌های زیارتی سفر کرده و چادر موردنظرشان آن هم با مبلغی بیشتر از قیمت واقعیش بخرند! و این در شرایطی است که از نگاه رهبر انقلاب، «چادر به عنوان حجاب برتر و پرچم فرهنگی کشور» شناخته می‌شود و طبعا دسترسی آسان با قیمتی مناسب باید در اولویت متولیان فرهنگی قرار داشته باشد؛ چه بساکه با این اوصاف، راه اندازی سکوی فروش دائم، از اصلی‌ترین مطالبات بانوان است. بانوانی که دسترسی آسانی به پوشاک پوشیده، حق مسلم آن هاست تا دیگر برای خرید انواع این پوشاک از یک مقنعه ساده و ساق دست گرفته تا انواع مانتو و چادر مشکی و غیره، با محدودیت‌های فعلی مواجه نشوند.

دغدغه‌های فرهنگی و وعده‌هایی که محقق نشد

پیش از این، اسدالله سلیمانی عضو فعال و رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی، به کرات از لزوم و درخواست انجمن برای اختصاص سکوی دائم فروش گفته بود و گا‌ها از وعده‌های مسئولین برای راه اندازی مرکز خرید پوشاک اسلامی خبر می‌داد که البته به رغم ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی این کار، هیچ وقت وعده‌ها به سرانجام نرسید و انجمن را بر آن داشت تا آستین بالا زده و سلسله نمایشگاه‌های پوشاک ایرانی اسلامی هدی را بصورت فصلی برگزار کند، هرچند که این نمایشگاه‌ها نیز نمی‌توانند بطور دائم امکان دسترسی به پوشاک اسلامی را فراهم کنند و در تمام روز‌های سال بطور متمرکز در خدمت بانوان محجبه باشند.

حمیدرضا امیدی مدیر انجمن تولیدکنندگان و مدیر برپایی نمایشگاه‌های هدی در این باره توضیح می‌دهد: «راه اندازی سکوی ثابت فروش فقط با حمایت دولت امکان‌پذیر است که متولی آن یا باید وزارت صمت باشد یا ارشاد. تا به امروز بار‌ها و بار‌ها در این باره وعده‌هایی داده شده و حتی پیش از راه اندازی نمایشگاه هدی (۱) که دقیقا یکسال پیش برپا شد، در جریان رویداد تعالی حجاب، پیشنهاد تاسیس سکوی فروش با ظرفیت تولید و توزیع محصولات حجاب را مطرح کردیم تا تولیدکنندگان فضایی دراختیار داشته باشند و در این فضا، هم به کار تولید بپردازند و هم عرضه. گرچه از این پیشنهاد بسیار استقبال شد، اما مثل دیگر وعده‌های قبلی، به وهله عمل نرسید.»

دسترسی آسان و خرید ارزان با سکوی ثابت فروش

قطعا ایجاد سکوی ثابت فروش پوشاک اسلامی نه تنها به دغدغه بانوان محجبه برای تهیه پوشاک عفیفانه پایان می‌دهد، بلکه مزایای دیگری را نیز به همراه دارد. یکی از مهمترین دستاورد‌های چنین مرکز خریدی، احترام به شان زنان محجبه و البته هویت کشوری اسلامی است. به قول اسدالله سلیمانی، «واقعا شایسته نیست که در کشوری اسلامی زندگی کنیم و مرکز خریدی برای پوشاک اسلامی نداشته باشیم. الان گردشگرانی که از کشور‌های اسلامی به ایران می‌آیند و درخواست خرید پوشاک ایرانی اسلامی دارند، هیچ مرجعی را برای خرید نمی‌شناسند، چون سکوی فروش متمرکزی نداریم و این نیز در شان کشوری انقلابی نیست.»

در همین راستا امیدی نیز با اشاره به مهمترین مزایای سکوی فروش دائم پوشاک اسلامی توضیح می‌دهد: «طبیعتا تجمیع تولیدکنندگان حجاب، ضمن ایجاد دسترسی آسان برای خریداران، فرصت مقایسه در مدل و قیمت را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند انتخابی راحت و بهینه داشته باشند؛ شرایطی که متاسفانه الان برای خریدار مهیا نیست. ضمنا یک سکوی فروش متمرکز منجر به ایجاد بازار رقابتی و کنترل قیمت‌ها خواهد شد که قطعا این به نفع خریداران تمام می‌شود و تولیدکنندگان را نیز ترغیب به تولیدات متنوع تر، گسترده‌تر و ارزان‌تر کرده و درنهایت رضایتمندی تولیدکننده و خریدار را رقم خواهد زد.»

ادعایی که صحت ندارد!

همزمان با برپایی نمایشگاه هدی (۴) که ماه گذشته در مصلی تهران میزبان زنان محجبه بود، ادعایی از سوی برخی مسئولین مبنی بر اختصاص سکوی فروش به تولیدکنندگان حجاب عنوان شد که به گفته انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی این ادعا صحت ندارد و هیچ سکوی فروشی دراختیار انجمن قرار نگرفته است.

مدیر انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی در این باره می‌گوید: «درحال حاضر برخی از دوستان ما با هزینه شخصی خود مغازه‌هایی را در طبقه منفی ۵ بازار دلگشا اجاره کرده‌اند تا همجوار هم بتوانند به عرضه پوشاک اسلامی بپردازند. چه بساکه اجاره‌های سنگینی هم می‌پردازند و اصلا شاید به خاطر مبلغ اجاره‌ها نتوانند قراردادشان را تمدید کنند؛ حالا با این شرایط، متأسفانه برخی از دوستان دولتی ما ادعا کرده‌اند، مغازه‌های دلگشا را آن‌ها راه انداخته و همان سکوی فروش مدنظر ماست، اما این ادعا صحت ندارد و هیچ خبری از سکوی فروش متمرکز نیست.»

حالا که در روز عفاف و حجاب به سرمی بریم و یکبار دیگر مطالبه‌ای به‌جا و منطقی با تمام الزامات آن را با هم مرور کردیم، جا دارد متولیان امر نیز متناسب با اهداف فرهنگی و ارزشی کشور، قدمی در این راستا برداشته و شرایط مناسبی را برای عرضه گسترده و مقرون به صرفه پوشاک اسلامی مهیا کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات