صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۹۴۱۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این را به‌ عنوان یک تعهد مدیریتی در نظر بگیرید؛ جنابعالی که می‌خواهید کسی را به یک جایی منصوب کنید، یک کاری را به کسی بسپرید، دارا بودن این خصوصیت را، یعنی خصوصیت تقوا و تعهد در امور مربوط به مردم را، جزو صلاحیت‌های مدیریتی بدانید. یکی از صلاحیت‌های مدیریتی این است که ببینید این طرف، دارای تقوا است، یعنی کاری که به او می‌سپرید، با امانت انجام می‌دهد یا نه.(1398/2/24)
 
 
▼ حرف روز
استانداردهای دوگانه آمریکایی
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست روز ۲۱ اردیبهشت خود با اکثریت قاطع پیشنهاد ارتقای تشکیلات خودگردان فلسطینی به جایگاه «هم‌تراز با یک کشور» را تصویب کرد. اسپانیا، ایرلند و اسلوونی هم اعلام کرده‌اند که وجود چنین کشوری را به رسمیت خواهند شناخت. این قطعنامه به دولت ناظر فلسطینی، حق مشارکت گسترده‌ای را در جلسات مجمع عمومی اعطا می‌کند، اما در عین حال به این نهاد حق رأی نمی‌دهد. مجمع عمومی با ۱۹۳ کشور عضو در این قطعنامه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را بررسی کند.
از میان ۱۹۳ کشور در مجمع عمومی، ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رأی مثبت و ۹ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا نیز به آن رأی منفی دادند. همچنین، ۲۵ کشور از جمله آلمان به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. پیش‌بینی می‌شود آمریکا این طرح را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کند. در حالی که ایالات متحده و شخص جو بایدن بارها اعلام کرده است که تنها راهکار حل و فصل منازعات در سرزمین‌های اشغالی تشکیل دو دولت فلسطینی و صهیونیستی است، اما وتوی این طرح و مخالفت آشکار با تشکیل دولت فلسطینی نشان می‌دهد، ایالات متحده یک استاندارد دوگانه در برخورد با قضایا دارد.
به نظر می‌رسد، ایالات متحده اگرچه برای اقناع افکار عمومی داخلی و بین‌المللی طرح دو دولتی را لازم‌الاجرا قلمداد می‌کند، اما در عمل برای پیشبرد آن هیچ اراده واقعی ندارد. از سوی دیگر، به طور مشخص ایالات متحده و غرب با پشتیبانی و حمایت کامل از جنایات صهیونیست‌ها عملاً به دنبال نابودی کامل فلسطینیان است؛ چرا که به گفته مقامات صهیونیستی در صورت توقف ارسال تجهیزات و مهمات آمریکایی به رژیم صهیونیستی، آنها دیگر توان ادامه جنگ و مبارزه را نخواهند داشت.
استانداردهای دوگانه آمریکایی در مسائل دیگر نیز کاملاً آشکار است. در همین جنبش دانشجویی که در حمایت از فلسطینیان در دانشگاه‌های آمریکایی بر پا شده است، به وضوح شاهد وحشی‌گری پلیس آمریکا و سرکوب شدید استادان و دانشجویان آمریکایی هستیم؛ در حالی که اگر چنین اتفاقی در کشوری به جز آمریکا رخ می‌داد، ایالات متحده به عنوان وکیل مدافع دموکراسی و آزادی‌بیان آن را محکوم می‌کرد و با توسل به ابزارهای سیاسی به دنبال محدودسازی دولت‌های دیگر بود. نتیجه آنکه وجود استانداردهای دوگانه در سیاست‌های آمریکایی سبب شده است اعتماد جهانیان به ایالات متحده کاملاً از بین برود و ایالات متحده دیگر به عنوان یک هژمون بین‌المللی مطرح نباشد.          
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
بن‌بست مذاکرات!
«خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در نوار غزه در سخنانی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا اعلام کرد: «همه ابتکارات و پیشنهاداتی که حماس ارائه داده بود، به‌دلیل کارشکنی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر با شکست مواجه شد و به نتیجه نرسید.» وی تأکید کرد: «ما به‌دنبال یک آتش‌بس پایدار و یک معامله واقعی برای تبادل اسرا هستیم، اما نتانیاهو می‌خواهد جنگ را برای رسیدن به اهداف و جاه‌طلبی‌های شخصی و سیاسی خود ادامه دهد.» خلیل الحیه تصریح کرد: «نیروهای اشغالگر همچنان می‌خواهند به جنگ نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در نوار غزه ادامه دهند و این نشان می‌دهد که هرگونه صحبت درباره مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا زیر آتش انجام می‌شود؛ چیزی که ما هرگز آن را قبول نمی‌کنیم.» معاون رئیس حماس در نوار غزه تأکید کرد: «حماس هرگز نه مذاکرات را تعلیق کرده و نه از آن عقب‌نشینی کرده است، اما این رژیم اشغالگر بود که با پیشنهاد میانجی‌ها مخالفت کرد و می‌خواهد به‌ بهانه مذاکرات، زمان بیشتری بخرد و همچنان تجاوزات خود به غزه را ادامه دهد.»
جنگ غزه در شرایطی وارد دویست و نوزدهمین روز خود شده است که کاخ سفید توقف مذاکرات را که «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، به میانجی‌گری آن کمک می‌کرد، «عمیقاً تأسف‌انگیز» خواند، اما گفت که ایالات متحده معتقد است این اختلاف‌ها قابل حل هستند. در سایه بن‌بست مذاکرات آتش‌بس غزه به دلیل کارشکنی رژیم اشغالگر و فریبکاری‌های آمریکا، امروز می‌توان گفت اعتمادی در زمینه به سرانجام رسیدن توافقات دوحه وجود ندارد، به ویژه که رژیم صهیونیستی حتی پس از تکمیل حملات به رفح، خود را در وضعیت بازنده می‌بیند. در این بین اگر توافق کاملاً اجرایی شود، دو مشکل اساسی برای دو طرف بر زمین مانده است؛ ابقای مقاومت مسلحانه برای رژیم صهیونیستی و عدم رفع حصار برای مقاومت. در واقع تلاش دوطرف برای تحقق مهم‌ترین خواسته خود ادامه می‌یابد و این یعنی با فرض تحقق بعضی از خواسته‌های طرفین، ماده نزاع بر جای مانده است. اعلام صریح آتش‌بس دائمی و جامع در غزه، آغاز عملیات خروج کامل نیروهای اشغالگر از سراسر غزه، آغاز روند امدادرسانی مستمر و گسترده به تمام غزه و بازگشت کامل و امن و بدون قیدو شرط همه آوارگان به مناطق اصلی خود و در نهایت تکمیل فرآیند تبادل اسرا در چند مرحله، به‌طوری که شامل آزادی اسرا طبق سازوکار و معیارهای واضح و روشن باشد، از جمله مهم‌ترین مواردی است که در میدان عمل و پیاده‌سازی با چالش‌هایی جدی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه است.
نکته پایانی اینکه تا زمانی که غرب به حقوق فلسطینی‌ها به منزله یک ملت که مهم‌ترین آن حق حاکمیت است، تمکین نکند و سرزمین فلسطین به شرایط پیش از قیمومیت انگلیس و پیش از اشغال اسرائیل بازنگردد، مقاومت توأمان مسلحانه و مدنی برای آزادسازی این سرزمین ادامه پیدا می‌کند.  
حسین عباسیان
 
 
▼ خبر ویژه
ایران گوشی مسئول آمریکایی را هک کرده است؟
تحقیقات گسترده درباره «راب مالی» ادامه دارد و مشخص نیست دامنه اتهامات نماینده بایدن در امور ایران تا چه اندازه وسیع است. به گفته شخصی که در جریان این پرونده و نامه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه قرار گرفته است، اف‌بی‌آی در حال بررسی این موضوع است که آیا راب مالی، نماینده پیشین دولت بایدن در ایران، اطلاعات طبقه‌بندی شده را به رایانامه شخصی خود منتقل کرده است، جایی که ممکن است به دست یک بازیگر خارجی افتاده باشد. مجوز امنیتی مالی حدود یک سال پیش به حالت تعلیق درآمد. مأموریت راب مالی به منزله فرستاده جو بایدن در امور ایران، شامل تلاش برای احیای توافق هسته‌ای بود. «پولیتیکو» ادعا کرده است: «اسناد فاش شده مربوط به مالی در تهران تایمز، نشریه‌ای همسو با حاکمیت در تهران منتشر شده است. بنابراین ممکن است ایران مالی را هدف هک‌های خود قرار داده باشد.»
 
 
▼ اخبار 
طرح‌های موهوم برای اداره غزه!
یک مسئول ارشد حماس با بیان اینکه صهیونیست‌ها و شخص نتانیاهو مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا را به بن‌بست کشاندند، تأکید کرد: «در زمان حاضر هیچ مذاکره‌ای انجام نمی‌شود و حماس تحت‌تأثیر هیچ‌‌گونه فشار سیاسی و نظامی قرار نخواهد گرفت.» «خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در نوار غزه در سخنانی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا اعلام کرد: «همه ابتکارات و پیشنهاداتی که حماس ارائه داده بود به‌دلیل کارشکنی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر با شکست مواجه شد و به نتیجه نرسید.» وی تأکید کرد: «ما به‌دنبال یک آتش‌بس پایدار و یک معامله واقعی برای تبادل اسرا هستیم، اما نتانیاهو می‌خواهد جنگ را برای رسیدن به اهداف و جاه‌طلبی‌های شخصی و سیاسی خود ادامه دهد.» این مسئول حماس درباره طرح‌های موهوم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اداره نوار غزه پس از جنگ گفت: «این مردم فلسطین هستند که تصمیم می‌گیرند.»
 
هیچ راهی وجود ندارد
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» به نقل از منابعی در ارتش رژیم اشغالگر قدس نوشت: «راه حل جادویی برای پیروزی بر حماس وجود ندارد و حتی اگر ما خاک کل شهر رفح در جنوب نوار غزه را نابود کنیم، باز هم نخواهیم توانست حماس را از این منطقه بیرون کنیم.» در همین راستا، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» از استقرار نیروهای مقاومت فلسطین در مناطقی در شمال نوار غزه خبر داد که قبلا ارتش این رژیم، آنها را اشغال کرده بود. براساس این گزارش، منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی به روزنامه اسرائیل هیوم گفتند، حماس نیروهای خود را در محله «الزیتون» در جنوب شرقی شهر غزه مستقر کرده تا بتواند نظامیان صهیونیست را که در خیابان «صلاح الدین» مستقر شده‌اند، هدف قرار دهد. با وجود قطعی شدن شکست رژیم صهیونیستی در جنگ علیه نوار غزه و فشار بین‌المللی برای خروج این رژیم از منطقه، کابینه «بنیامین نتانیاهو» همچنان بر تداوم جنگ و حمله زمینی در رفح تأکید می‎کند.
 
به خیابان بیایید و دولت را سرنگون کنید
در پی اعلام هلاکت یکی دیگر از اسرای صهیونیست نزد مقاومت در نتیجه بمباران محل نگهداری آن از سوی ارتش رژیم صهیونیستی توسط «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های قسام، خانواده‌های اسرای صهیونیست در بیانیه‌ای شدیداللحن نوشتند: «نتانیاهو اسرائیل را به سوی شکست کامل می‌برد. تاکنون راهبردی روشن برای جنگ وجود نداشته است. اگر بخواهیم اسیران را نجات بدهیم، باید در وهله نخست اسرائیل را با سرنگونی کابینه نتانیاهو از دست وی نجات بدهیم.» خانواده‌های اسیران صهیونیست نزد مقاومت تصریح کردند: «ما تا زمانی که تمامی اسیران‌مان در سلامتی به سوی ما بازنگردند، اقدامات خود را متوقف نخواهیم کرد. کابینه، اسرای حاضر در غزه را رها کرده تا بمیرند.» در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به اوضاع بحرانی رژیم صهیونیستی، خطاب به دیگر شهرک‌نشینان آمده است: «نه تنها برای اسیران ما، بلکه برای نجات اسرائیل به ما بپیوندید و به خیابان‌ها بیایید.»
 
۵۰ استاد و ۲۴۰۰ دانشجو!
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: «بر اساس بررسی سی‌ان‌ان از سوابق پلیس، پرونده‌های دادگاه و گزارش‌های خبری، حداقل ۵۰ استاد در اعتراضات دانشگاه در سراسر کشور دستگیر شدند.» سی‌ان‌ان ادامه داد: «از ۱۸ آوریل، بیش از ۲۴۰۰ دانشجو در بحبوحه اعتراضات در بیش از ۵۰ دانشگاه بازداشت شده‌اند. در برخی موارد، استادان گفتند که بر اساس اعتقادات خود فعالانه در اعتراضات شرکت می‌کنند. برخی دیگر گفتند که برای نشان دادن حمایت از دانشجویان خود در آن شرکت کردند.» سی‌ان‌ان ادامه داد: «با سرکوب تظاهرات طرفدار فلسطین توسط پلیس در دانشگاه‌های سراسر آمریکا در هفته‌های اخیر، در میان دستگیر شدگان دو استاد ۶۵ ساله بودند که فقط با تلفن‌های همراه در حال فیلمبرداری بودند.»
 
▼ اخبار کوتاه
ارتش چین اعلام کرد، ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده آمریکا به نام «یواس‌اس هالسی» را پس از ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی این کشور در نزدیکی جزایر شیشا در دریای چین جنوبی، از این منطقه اخراج کرده است. به گزارش خبرگزاری سی‌جی‌تی‌ان، «سرهنگ ارشد تیان جونلی»، سخنگوی فرماندهی جبهه جنوبی ارتش آزادی خلق چین، در بیانیه‌ای گفت: «فرماندهی جبهه جنوبی، نیروهای دریایی و هوایی خود را برای «ردیابی، نظارت و هشدار دادن» در این ناو مستقر کرده است.»
 
رئیس کل بانک مرکزی به دنبال انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی مؤسسه مصاف در فضای مجازی، ضمن تأکید بر خلاف قانون بودن این اقدام نادرست از سوی هر فرد و جریانی، طی جلسه عصر پنج‎شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه دستور پیگیری فوری و بررسی ابعاد مختلف آن را صادر کرد و گفت: «اگر محرز شود ارسال اطلاعات مالی این مؤسسه از طرف شبکه بانکی بوده باشد، با عاملان این اقدام غیرقانونی شدیداً برخورد خواهد شد.»
 
سه گور دسته‌جمعی در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، سه گور در بیمارستان الشفا در شهر غزه و یک گور در بیمارستان کمال عدوان در بیت لاهیه پیدا شده است. «محمد زعانین»، یکی از اعضای دفاع مدنی فلسطین در غزه در این‌باره به «الجزیره» گفت، گور چهارم حاوی 42 پیکر است که در بیمارستان الشفا پیدا شده است. پیکرها تجزیه‌شده و غیرقابل شناسایی بودند.
 
پایگاه خبری «اکسیوس» روز شنبه ۲۲ اردیبهشت خبر داده بود دونالد ترامپ اگر به این نتیجه برسد که هیلی می‌تواند به پیروزی‌اش در انتخابات کمک کند، او را به عنوان کاندیدای سمت معاون ریاست‌جمهوری معرفی خواهد کرد؛ اما ترامپ ساعتی بعد در حساب شبکه اجتماعی خود «تروث سوشال» نوشت: «نیکی هیلی برای معاونت رئیس‌جمهور تحت بررسی نیست، اما برای او آرزوی موفقیت دارم.»
 
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «طبق اعلام بانک جهانی، تورم مواد غذایی ایران در سال گذشته ۴۸ درصد کاهش پیدا کرد، این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ نیمی از کالاهای مشمول ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی، به تالار دوم منتقل شده است.» «علیرضا پیمان پاک» اعلام کرد: «در سال جاری نیز با تدابیر اتخاذ شده این رویه ادامه خواهد داشت.»
 
«سیدروح‌الله لطیفی» مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: «۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲ به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد که ارزش صادراتی اظهاری آن ۲۰۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده است.»
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات