صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۹۷۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسئله‌ تکثیر نسل، تکثیر اولاد در جامعه مطرح شد، خب مسئولین هم همراهی کردند، موافقت کردند؛ من می‌شنوم در گوشه و کنار، بر خلاف آن عمل می‌کنند. این چیزی است که غربی‌ها می‌خواهند؛ غربی‌ها با افزایش عدد مسلمان‌ها مخالفند، با افزایش عدد ملتی که جوان‌هایش می‌توانند در عرصه ظاهر بشوند و کشور را به اوج برسانند، معلوم است که مخالفند. ما نباید کار را جوری پیش ببریم که مقصود آنها عملی بشود؛ باید جوری حرکت بکنید که مقاصد اسلامی تأمین بشود، این وظیفه‌ ما است، وظیفه‌ مسئولین ما این است.(1396/12/17)
 
 
▼ حرف روز
مبارزه با فساد در شرایط مارپیچ سکوت
کارنامه جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد، با وجود ضعف‌ها و قوت‌های فراوان، در مجموع قابل دفاع است؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، مبارزه مناسبی با فساد، به‌ویژه فساد دانه‌درشت‌ها داشته است؛ برای نمونه می‌توان به علنی کردن فساد اکبر طبری، معاون سابق قوه قضائیه و برخورد با آن، علنی کردن فساد در قضیه چای دبش از سوی دولت سیزدهم و برخورد با آن، برخورد با وابستگان مسئولان از جمله برادران معاون اول و رئیس‌جمهور سابق و پیشتر از اینها، برخورد قانونی با مهدی هاشمی و بابک زنجانی و شهرام جزایری اشاره کرد.
با این حال، نکته اساسی آن است که با وجود کارنامه قابل دفاع نظام در مبارزه با فساد، اما در عرصه رسانه، دشمن با ارائه روایت اول و انبوه روایت از رخدادهای مرتبط با وقوع فساد در ایران، در عمل مارپیچی از سکوت شکل می‌دهد که در خلال آن، نه تنها اقدامات نظام در مبارزه با فساد دیده نمی‌شود، بلکه اساساً هم منطق جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با فساد نادیده گرفته می‌شود و هم نظام به ترویج و حمایت از فساد متهم می‌شود.
بنابراین، در کنار اقدامات ستودنی در مبارزه با فساد از جمله آنچه به تازگی در قضیه فساد رخ داده در چای دبش از سوی رئیس قوه قضائیه اعلام شد، باید تلاش شود تا در سطح رسانه‌ای، مارپیچ سکوت دشمن نیز واژگونه شود. برای این مهم، باید تلاش شود تا ضمن تبیین منطق مبارزه با فساد جمهوری اسلامی ایران، اقدامات فسادستیزانه نظام نیز به‌خوبی برای مردم تبیین شود تا فسادزدایی و مبارزه با فساد، از سوی افکار عمومی، موضوعی در حد حرف و گفتار درمانی تلقی نشود. به عبارت دیگر، با تبیین درست و اطلاع‌رسانی مناسب از اقدامات فسادستیزانه نظام باید تلاش شود تا فسادستیزی نظام به یک باور برای افکار عمومی تبدیل شود.
واقعیت آن است که جمهوری اسلامی نه گرفتار فساد سیستمی است و نه آنگونه که در سطح رسانه‌ها بازنمایی می‌شود، حجم فساد در کشور به حد غیرقابل‌کنترل رسیده است. جمهوری اسلامی نه تنها بنایی برای تشویق و ازدیاد فساد ندارد، بلکه در تلاش برای مبارزه با فساد نیز همواره خود افشاگر و پیش‌قدم بوده است و در این زمینه، حتی به دانه‌درشت‌ها و مسئولان رحم نکرده است. بنابراین، به جای فرورفتن در لاک دفاعی، باید با سردست گرفتن این قبیل موارد، بتوان در مقابل مارپیچ سکوت دشمنان، اقدامات تبیینی آفندی متناسب انجام داد.  
مصطفی قربانی
 
 
▼ گزارش روز
حرف مفت نزنید!
یک فعال سیاسی دیروز (29 اردیبهشت 1403) در واکنش به مصوبه مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «تصویب تعطیلی ‌شنبه موافقان و مخالفان جدی دارد؛ اما دولتی‌ها در این زمینه سکوت کرده‌اند. لابد به خودشان می‌گویند: ما هفت روز هفته را کلاً تعطیلیم و اگر شنبه هم اضافه شود، هشت روز را در هفته تعطیل می‌شویم!»
زمانی که تلگراف در زمان ناصرالدین شاه به تهران آمد و ارتباط بین کاخ گلستان و دارالفنون را فعال کرد، صف‌ها بسته شد و برای یکدیگر تلگراف فرستادند و حتی جوک‌ها و چیزهای غیر ضروری را برای یکدیگر ارسال کردند. صف‌های تلگرافخانه آنقدر طولانی شد و متون تلگراف آنقدر بی‌ارزش شد که «علیقلی‌خان مخبرالدوله» وزیر تلگراف دربار، بخشنامه‌ای نوشت که بر درب تلگرافخانه نصب شد: «از امروز به بعد حرف مفت نزنید.» قطار انقلاب اسلامی با تمام هجمه‌ها و موانع، شتابان به‌ سوی قله در حرکت است و هر روز به مقصد نزدیک‌تر می‌شود. امروز تعامل سازنده با جهان بدون آمریکا بیش از هر زمان خودنمایی می‌کند. ارتباط با همسایگان، با کشورهای اسلامی و کشورهایی که می‌خواهند بدون تهدید و تحقیر و تحریم آمریکا زندگی کنند، حتی در حیاط‌خلوت آمریکا گسترش پیدا کرده است. دیپلماسی انقلابی به‌ جای دیپلماسی التماسی جای خود را در راهبرد سیاست خارجی باز کرده است. در بعد داخلی رئیس این دولت، از بی‌اعتقادی به پالایشگاه و نیروگاه‌سازی که قبلاً تیتر رسانه‌ها بود، سخن نمی‌گوید و هنرمندانه چالش گاز و برق را در زمستان و تابستان تا نقطه رهایی از موانع دنبال می‌کند. شاخص‌های کلان اقتصاد در دولت سیزدهم اگرچه اثرات ملموس کوتاه‌مدت از خود نشان نمی‌دهند؛ اما اقداماتی چون حذف ارز ترجیحی، انضباط‌بخشی به نظام بانکی و تولید نقدینگی، احیای کارخانجات تولیدی و بازگرداندن کارگران به کار، سرفصل اقداماتی است که دولت به صورت زیربنایی آنها را در دستور کار قرار داده است. نجابت رئیس دولت در کلام، دوری از تولید نخودسیاه برای سرکار گذاشتن مردم، نگاه نکردن دولتمردان به قدرت به مثابه طعمه و مردمی بودن مسئولان کشور واجد تمجید است. بیداری این دولت منحصر به صبح شنبه نیست؛ بلکه کل هفته و از جمله جمعه را میدان کار خود قرار داده است. حجت‌الاسلام رئیسی وقتی وعده حضور در میان مردم را در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم می‌داد، شاید برخی از حامیانش هم تصور نمی‌کردند دو سال و اندی، همه پنجشنبه و جمعه‌های دولت در استان‌ها و شهرها و روستاها و جاده‌های ایران بگذرد. نکته نهایی اینکه اگر در هر اظهاری و دیدگاهی انصاف فراموش نشود، قطعاً منافع ملی بر حسادت‌های سیاسی رجحان پیدا می‌کند. انصاف از مکارم اخلاقی و به تعبیر قرآنی و روایی از مصادیق برترین‌ها و بهترین‌های هر چیزی است، رعایت انصاف بسترساز جامعه آرمانی اسلام است که به همه مسلمانان توصیه شده است. با برخورد منصفانه، ارتباطات انسانی در جامعه، رویکرد اخلاقی پیدا می‌کند.        
حسین عباسیان
 
 
▼ خبر ویژه
صیاد 2 در جنوب لبنان مستقر شده است؟
رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند، اطلاعات موثقی به دست تل‌آویو رسیده است که نشان می‌دهد، حزب‌الله به زودی سامانه‌های پدافندی زمین به هوایی را وارد درگیری خود با اسرائیل خواهد کرد. به زعم این رسانه‌ها دلایلی به دست تل‌آویو رسیده است که نشان می‌دهد، حزب‌الله سامانه‌های موشک‌های پدافندی صیاد 2 را که از جمله سامانه‌های پدافندی پیشرفته ایرانی است، در جنوب لبنان مستقر کرده است. «روتر نت» هم در خبری در این زمینه ادعا کرد، تصاویر منتشر شده از بقایای یک حمله اسرائیل به جنوب لبنان نشان می‌دهد حزب‌الله موشک‌های پدافندی صیاد 2 ساخت ایران را در اختیار داشته و بخشی از آنها در این حمله مورد تهاجم قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان صهیونیست در صورت ورود این سامانه به ساختار عملیاتی حزب‌الله امکان ادامه جولان اسرائیل در حریم هوایی لبنان وجود نخواهد داشت یا حداقل با چالش‌های قابل توجهی مواجه می‌شود.
  
 
▼ اخبار 
حماس حذف شدنی نیست!
پس از شکست‌های متوالی نظامیان صهیونیست در جنگ غزه از نیروهای مقاومت فلسطین، یک مسئول صهیونیستی اذعان کرد، جنبش حماس حذف‌شدنی نیست. روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از این مسئول صهیونیستی که اشاره‌ای به نامش نکرد، گزارش داد: «دولت آمریکا هم به این واقعیت رسیده است که حماس پس از جنگ غزه، از بین نخواهد رفت.» وی با بیان اینکه حماس به نحو دیگری در غزه حضور خواهد داشت، خبر داد: «هدف آمریکا، تضعیف حماس است تا نتواند حمله‌ نظامی شبیه به حمله هفت اکتبر (طوفان‌الاقصی) را انجام دهد.» درباره مقاومت لبنان هم، یک مسئول آمریکایی به شبکه خبری «العربیه» گفت: «واشنگتن در حال حاضر به اصل عدم تنش و جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه پایبند است.» همچنین با وجود ادامه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه و رفح، «رام بن باراک» عضو کنست (پارلمان) این رژیم به رادیو اسرائیل گفت: «این جنگ، بی‌هدف است و بدون هیچ شک و تردیدی در آن شکست خواهیم خورد.»
 
ایران و آمریکا در عمان در حال مذاکره هستند؟
پس از آنکه دو منبع آگاه به «آکسیوس» گفتند که دو مقام ارشد دولت بایدن این هفته با مقامات ایرانی در عمان درباره چگونگی جلوگیری از تشدید حملات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند؛ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به پرسش رسانه‌ها درباره اخبار منتشر شده درباره مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در عمان گفت: «این مذاکرات یک «روند در حال انجام است». نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: «این مذاکرات نه اولین بود و نه آخرین خواهد بود.» گفتنی است، برخی رسانه‌ها نوشتند مذاکرات با حضور «برت مک گورک»، مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن در امور خاورمیانه و «آبرام پیلی»، نماینده موقت ایالات متحده در امور ایران برگزار شده است. این منابع گفتند که گفت‌وگوها بر مسائل منطقه و برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بوده است.
 
فقط تا 8 ژوئن
«بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «به نتانیاهو تا روز 8 ژوئن مهلت می‌دهد که راهبرد واضحی برای جنگ و پس از آن مشخص کند و نتانیاهو باید بین تفرقه و وحدت و بین پیروزی و فاجعه یکی را انتخاب کند و اگر نتانیاهو خواسته‌های‌مان را برآورده نکند، از کابینه جنگ کناره‌گیری خواهیم کرد و در صورتی که مسیر کنونی را ادامه دهد،‌ به مردم برای انجام انتخابات مراجعه می‌کنیم.» وی با تأکید بر اینکه «جنگ بزرگی که در آن قرار داریم، درد و رنجی که اسرائیلی‌ها در آن قرار دارند را فاش کرد و آن اینکه اقلیت کوچکی بر رهبری کابینه اسرائیل سیطره یافته و آن را به نقطه‌ای نامشخصی می‌برد.» هشدار داد: «در حال حاضر کسانی در کابینه هستند که با ترس اقدام می‌کنند و بخشی از سیاستمداران فقط به خودشان فکر می‌کنند.»
 
از 99 درصد به 25 درصد رسیدند!
مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران گفت: «از موشک‌های فتاح، سجیل و خرمشهر در عملیات «وعده صادق» استفاده نکردیم، بلکه موشک‌های نسل‌ قدیم را به کار گرفتیم.» «سردار علی بلالی» تصریح کرد: «در این عملیات نشان دادیم جمهوری اسلامی می‌تواند موشک‌های خود را به نقاط مدنظر خود شلیک کند.» وی گفت: «آن اقدامی که می‌خواستیم در جریان عملیات وعده صادق انجام شد. این در حالی است که دشمن در ابتدای این عملیات گیج بود و آمار مقابله 99 درصدی را اعلام می‌کرد؛ اما بعد از گذشت چند روز این میزان را به حدود 75 درصد کاهش داد و اخیراً هم شنیده شده که از مقابله 25 درصدی حرف می‌زنند، اما هر درصدی که باشد، این مهم است که ما اراده به کارگیری قدرت در زمان مناسب را داریم و آن را عملی کردیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کردند، با منفجر کردن بمب در داخل خانه‌ای در منطقه التنور در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه، 15 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند. به گفته القسام، این نظامیان در داخل خانه سنگر گرفته بودند و بعد از انفجار بمب، رزمندگان القسام با باقیمانده آنها درگیر شدند. پیش از این، ارتش رژیم صهیونیستی به کشته شدن بیش از 620 نفر از نظامیان خود در جنگ علیه نوار غزه اذعان کرده بود.
 
شورای امنیت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، «سقراط خلیل» معروف به «عبدالله التفخیخ» دست راست «ابوبکر البغدادی» سرکرده اسبق داعش را دستگیر کرده است. طبق این بیانیه خلیل یکی از افراد مورد اعتماد البغدادی بوده است. اعترافات این تروریست حاکی از آن است که وی پس از پنج سال اقامت در ترکیه با گذرنامه جعلی به اقلیم کردستان عراق بازگشت و بلافاصله در یکی از مناطق اقلیم کردستان عراق دستگیر شد.
 
«عباس سلیمی‌نمین» فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به حملات هدفمند رائفی‌پور و همراهانش علیه قالیباف گفت: «همین فردی که شما اشاره کردید، ادعاهایی دارد که نشان می‌دهد سواد و شناخت نسبت به اسلام و ائمه اطهار ندارد. مسائل جزئی سیاسی را نمی‌داند و ادعا می‌کند که می‌خواهد سلاح تولید کند، اما معلوم نیست با چه علم و عقبه‌ای می‌خواهد این کار را انجام دهد. همه این موارد توهمات است.»
 
«دونالد ترامپ» می‌گوید که در پنج ماه منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، به دلیل بی‌کفایتی رئیس‌جمهور کنونی این کشور، ممکن است جنگ جهانی سوم آغاز شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جمع حامیانش در مینه‌سوتا گفت: «با احمقی‌هایی که این کشور را اداره می‌کنند، افراد زیادی باقی نمی‌مانند؛ زیرا قدرت تسلیحات امروزی بسیار ترسناک است.»
 
برخی اخبار پشت پرده از جو حاکم بر منتخبان مجلس دوازدهم حکایت از آن دارد که «محمدباقر قالیباف» شانس بیشتری نسبت به سایر رقبای خود برای تکیه مجدد بر صندلی ریاست مجلس دارد، چه آنکه به گفته یکی از منتخبان تاکنون 120 نفر از نمایندگانی که حضور خود در فراکسیون اکثریت را قطعی کرده‌اند، موافق ریاست قالیباف بر مجلس هستند.
 
سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا درباره سخنان «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پیرامون احتمال تغییر دکترین هسته‌ای کشورمان ادعا کرد، تشدید تنش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست. وی همچنین تصریح کرد، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه و تیم او، همچنان برای از سرگیری اجرای کامل توافق سال 1394 تلاش می‌کنند.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات