صبح صادق >>  راهبرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۶۶۴۷۲

سرمایه‌گذاری یا جاسوسی؟

پایگاه بصیرت / دیمیتری سواستوپولو

در اطلاعیه‌ای که مرکز ملی ضد جاسوسی و امنیت ایالات متحده منتشر کرده است، به استارتاپ‌های فناوری هشدار داده شده است. دشمنان خارجی، از جمله چین، در تلاش هستند با سرمایه‌گذاری در این قبیل شرکت‌های تولیدکننده محصولات و خدمات فناورانه، به داده‌های حساس و مالکیت فکری آنها دست یابند و ضمن بهره‌برداری اقتصادی به امنیت ملی آنها نیز ضربه وارد کنند.

این هشدار زمانی منتشر شده که شرکت‌های معروف «سیلیکون ولی» اعم از گوگل و مایکروسافت به دلیل تهدیدات مرتبط با جاسوسی صنعتی و علمی کشور‌هایی از جمله چین، بررسی‌های حفاظتی دقیق‌تری بر روی کارکنان و متقاضیان استخدام انجام می‌دهند. حتی برخی از این شرکت‌ها به دستور سرمایه‌گذاران آمریکایی خود، از پذیرش سرمایه گذاران مرتبط با کشور‌هایی از جمله چین خودداری کرده‌اند.
مرکز ملی ضد جاسوسی و امنیت ایالات متحده در این اطلاعیه هشدار داده است عوامل تهدیدآفرین خارجی ممکن است از طریق سرمایه‌گذاری‌های خصوصی، مانند سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و خرید سهام به دنبال سوءاستفاده از استارتاپ‌های فناوری باشند. این مرکز تأکید کرده است، این نوع سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است به سرقت داده‌های حساس منجر شود و امنیت اقتصادی و ملی ایالات متحده آمریکا را به خطر بیندازد.

«مایکل کیسی» مدیر مرکز ملی ضد جاسوسی و امنیت، در این باره گفته است دشمنان آمریکا با استفاده از سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه استارتاپ‌های آمریکایی، داده‌های حساس آنها را به دست می‌آورند و این اقدام درنهایت به ورشکستگی این شرکت‌ها و ضربه اقتصادی منجر می‌شود. همچنین، این اطلاعیه هشدار داده است گروه‌های خارجی می‌توانند از مشکلات مالی استارتاپ‌ها سوءاستفاده کرده و در فرآیند سرمایه‌گذاری، به اطلاعات کلیدی آنها دسترسی پیدا کنند.

در ماه‌های اخیر، با پیشرفت‌های سریع در حوزه هوش مصنوعی، نگرانی‌های بسیاری در زمینه تلاش‌های سرویس‌های امنیتی کشورها، ازجمله برای سرقت فناوری‌های مرتبط با این حوزه به وجود آمده است. سخنگوی سفارت چین در واشنگتن نیز در واکنش به این موضوع گفته است، آمریکا از یک سو خواستار باز شدن بیشتر بازار چین است و از سوی دیگر با توسل به بهانه‌های امنیت ملی، محدودیت‌هایی بر سر راه تجارت و سرمایه‌گذاری‌های عادی چین ایجاد می‌کند.

این اطلاعیه به سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه‌های نوظهور فناوری آمریکا مانند هوش مصنوعی اشاره کرده و سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی، همچون IDG Capital، که وزارت دفاع آمریکا آن را یک شرکت نظامی چینی می‌شناسد، باید مورد توجه قرار گیرد.

ذکر این نکته ضروری است که واشنگتن و پکن در رقابت فزاینده بر سر برتری راهبردی در عرصه جهانی قرار دارند و آمریکا با وضع کنترل‌های صادراتی، تلاش می‌کند چین را از دستیابی به فناوری‌های پیشرفته همچون هوش مصنوعی و تراشه‌های پیشرفته که لازمه تحول اقتصادی و صنعتی چین در رقابت با ایالات متحده هستند، بازدارد. همچنین، این اطلاعیه تأکید می‌کند بازیگران خارجی ممکن است از تاکتیک‌هایی، مانند سرمایه‌گذاری از طریق واسطه‌ها برای دورزدن نظارت‌های امنیتی استفاده کنند.

این هشدار‌ها نشان می‌دهد، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام کشور‌ها در معرض خطر‌های جدی امنیتی، به ویژه جاسوسی صنعتی و علمی قرار دارند؛ بنابراین باید با دقت بیشتری از دانش فنی و تحقیقاتی خود که دارایی‎های حساس آنها به شمار می‌آید، محافظت کنند. این شرکت‎ها باید اطلاعات محدودی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند تا از آسیب‌های احتمالی ناشی از نفوذ خارجی جلوگیری کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات