صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 17 تیر 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحاً و قلباً این مجالس را وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط و اتصال هرچه محکم‌تر میان خودشان و حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام)، خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند.(۱۷/۳/۱۳۷۳) www.basirat.ir

دریافت فایل PDF

دریافت فایل WORD

حرف روز 

غلبه رویکرد مشارکت بر تحریم

 حضور پرشور مردم در انتخابات و غلبه رویکرد «مشارکت» بر «تحریم» از جمله ویژگی‌های انتخابات 1403 بود. اهمیت این مسئله آنجا پر رنگ می‌شود که سلطنت‌طلبان، تجزیه‌طلبان و ... به همراه شبکه صهیونیستی اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی و... با نسخه‌نویسی سرویس‌های اطلاعاتی برخی از کشورها، به دنبال شرکت نکردن مردم در انتخابات بودند؛ از این رو از سه انتخابات اخیر تمام توان خود را به کار گرفتند تا مردم را نسبت به مردم‌سالاری دینی دلسرد کنند. حماسه مردم در انتخابات ریاست جمهوری خط بطلانی بر سال‏ها فعالیت محور شیطانی بود. از این رو نکاتی مورد توجه است:

1ـ مروری بر رفتار دشمنان نظام اسلامی نشان می‌دهد، مشارکت اهمیت بسزایی در بالا بردن جایگاه کشور در نظام بین‌الملل دارد و این اتفاق مهم از دل انتخابات اخیر بیرون آمد؛ از این رو نباید از نقش رهبری معظم انقلاب اسلامی و تأکیدات ایشان بر مشارکت غافل شد. این انتخابات برای غرب شکست تمام عیار بود که در یک کارزار دیگری از جمهوری اسلامی ایران شکست خوردند. لبیک امت بر امام به واسطه حضور 50 درصدی در انتخابات، پایان سیاست تحریم حضور بود که در اتاق فکر دشمن طراحی شده بود.

2ـ انتظار می‌رود دولت چهاردهم با حل مشکلات اقتصادی کشور و توجه ویژه به میدان جنگ نرم، دیگر اجازه کنشگری فعال بر محور عبری ـ غربی برای طراحی سیاست «دلسرد کردن مردم» به بهانه اقتصاد و معیشت را ندهد. تجربه دوران دولت یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد، معطل کردن اقتصاد کشور به واسطه مذاکره و در نتیجه ایجاد دوگانه‌های مخرب مذاکره ـ معیشت و موشک ـ برجام و ... می‌تواند دشمن را در رسیدن به سیاست‌های خود کمک کند. بنابراین، باید از همان روزهای آغازین دولت اجازه گرفتار شدن کشور به این وضعیت را نداد.

3- ادامه راه شهید آیت‌الله رئیسی و در نتیجه تکمیل کردن مسیرهای پیموده شده در دولت سیزدهم، به ویژه در سیاست خارجی و تقویت اقتصاد داخلی می‌تواند در مرحله اول دولت چهاردهم را به دولت عمل‌گرا تبدیل کند و در مرحله دوم نیز مردم آثار آن را به خوبی لمس کنند. بنابراین، امروز وضعیت کشور برخلاف دولت رئیسی، برای دولت پزشکیان هموار است تا بتواند در مدت کوتاهی کشور را به مرحله‌ای از توسعه و پیشرفت همه‌جانبه برساند. واقعیت امر آن است که چالش‌هایی که در زمان آیت‌الله رئیسی در سال 1400 در کشور وجود داشت، در سال 1403 دیگر وجود ندارد یا به مراتب تقلیل داده شده است. امیدواریم دولت آتی دولت خدمتگزار و موفق برای همه مردم نه فقط یک جناح خاص باشد. اکبر معصومی

گزارش روز 

برکات انتخابات 15 تیر 1403!

سخن از زیبایی‌های این حماسه با شکوه است. به پنج دلیل، انتخابات 15 تیر ماه، انتخاباتی برکت‌آور است:  دلیل اول: این انتخابات مایه عزت و حیثیت ملی شد. این همانی بود که رهبر معظم انقلاب (حفظه‌الله) در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری فرمودند: «خدا کند این جور باشد. اگر این‌گونه باشد خرسندکننده است.» بعد از مشخص شدن میزان مشارکت در پیام خود، حرکت بزرگ مردم در رویارویی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات را کاری درخشان و فراموش‌نشدنی دانستند. دومین دلیل: مشارکت دور دوم به 50 درصد رسید. مشارکت دور اول 40 درصد، انتخابات مجلس دوازدهم (اسفند 1402) 42 درصد و انتخابات دولت سیزدهم (خرداد 1400) مشارکت حدود 49 درصد بود، یعنی روند نزولی کاهش مشارکت متوقف شد و دوباره اوج گرفت. پیام افزایش مشارکت 10 درصدی ظرف یک هفته این است که مردم ایران اهل انتخابات و حضور در صحنه هستند و این حضور وابسته به میزان لمس حساسیت شرایط متفاوت می‌شود. سومین دلیل این است که پنج انتخابات در جمهوری اسلامی ایران از اسفند 1402 تا 15 تیر 1403 برگزار شده است. پیام این پنج انتخابات در همان نگاه اول اهمیت رأی مردم در حاکمیت است. از نگاهی دیگر قدرت مجموعه اجرایی کشور برای تحقق چنین امر گسترده‌ای را نوید می‌دهد، به ویژه در شرایطی که شهادت آیت‌الله رئیسی رقم خورده و زمان مناسبی برای تدارک شرایط مهیا نبود. دلیل چهارم مربوط به سیاسیون تحریم‌کننده انتخابات‌های قبلی است. پیام حضور تحریم‌کنندگان داخلی در انتخابات 15 تیرماه این است که ناخواسته تمام ادعاهای قبلی خود درباره شورای نگهبان، ارزش رأی مردم، سلامت انتخابات، کارکرد صندوق رأی و... را پس گرفته‌اند و آخرین دلیل، امنیت مثال زدنی انتخابات است. دشمن از هر ظرفیت قومی، نژادی، جغرافیایی و مذهبی به عنوان یک استعداد بحران‌آفرینی مدد می‌گیرد تا بتواند نوعی ناامنی را رقم بزند. برگزاری توأم با امنیت کامل انتخابات 15 تیرماه خار زهرآگینی بر چشم شوم دشمنان این مرز و بوم شد. در نهایت، با اتمام انتخابات و تأیید صحت آن از سوی شورای نگهبان، دوکلید واژه «رفتار رقابتی» و «هنجار رفاقتی» چراغ راه کشور در پساانتخابات است. ضروری است همگان رفتارهای رقابتی را به هنجارهای رفاقتی تبدیل کنند و نکته پایانی اینکه رئیس جمهور منتخب در برنامه‌های تبلیغاتی بسیار بر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و در سخنرانی دیروز در مرقد امام (ره) نیز از عنایات و تدابیر رهبری تشکر ویژه کرد. عمل به توصیه‌های قبل و بعد از انتخابات رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور منتخب درباره انتخاب همکاران و نوع نگاه به ظرفیت‌های بزرگ در اختیار و پیش رو، میزان و گواه روشنی بر این قدرشناسی خواهد بود ان‌شاءالله. حسین عباسیان

▼ خبر ویژه

دستگیری تیم تروریستی در جنوب شرق کشور

اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان با انتشار بیانیه‌ای از دستگیری تیم تروریستی 8 نفره در این استان خبر داد و اعلام کرد: «این تیم تروریستی در شهادت شهدای حافظ آرای مردم در انتخابات هفته اخیر دست داشتند.» در این بیانیه آمده است: «مجموعه اقدامات ترکیبی و چند لایه شناسایی و تعقیب تروریست‌ها طی چند مرحله در نقاط مختلف و مخفیگاه‌های متعدد جنایتکاران مزدور در سطح استان صورت گرفت. آخرین مرحله آن در ساعت ۴ بامداد روز پانزدهم تیر ماه به اجرا گذاشته شد که هر هشت عضو عملیاتی و پشتیبانی تیم تروریستی دستگیر و چندین قبضه سلاح و مهمات مربوطه، نارنجک، بیسیم دستی و مقادیر قابل توجهی مواد منفجره کشف شد. بر اساس اطلاعات موثق، هدایت تروریست‌های دستگیر شده از خاک یکی از کشورهای همسایه صورت گرفته و در حال فراهم آوردن مقدمات برای اجرای عملیات تروریستی گسترده در روزهای بعد بودند که با الطاف الهی و سرعت عمل سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان دستگیر شدند.»

▼ اخبار

حمایت از بایدن حماقت است

در حالی که صدای دموکرات‌ها به تدریج برای کناره‌گیری جو بایدن رئیس‌جمهور 80 ساله آمریکا از کارزار رقابت‌ها بلند‌تر می‌شود، یک مقام ارشد کاخ سفید نیز به جمع مخالفان بایدن پیوست و گفت: « بایدن روز به روز نشانه‌های بیشتری از پیری را بروز می‌دهد، او ابزار لازم برای ورود به رقابت‌های قوی انتخاباتی و شکست ترامپ را ندارد.»

«نیویورک تایمز» همچنین نوشت، مصاحبه با ده‌ها مقام، قانونگذار و تحلیلگر حزب دموکرات نشان می‌دهد، درگیری و تنش میان آنها و بایدن که حاضر به کناره‌گیری از رقابت‌ها نیست، نزدیک است؛ هرچند هنوز تعدادی از مقامات عالی حزب دموکرات حامی جو بایدن هستند. «اسکات پیترز» نماینده حزب دموکرات نیز گفته است: «احساسم این است که به توانایی بایدن برای پیروزی در این رقابت اعتماد بسیار کمی دارم؛ وقتی بدانیم که شکست خواهیم خورد، حماقت است که مسیر دیگری را نرویم.»

چاره‌ای جز توافق نداریم!

«عاموس يادلين» رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان)، برخلاف ادعای مسئولان صهیونیست مبنی بر لزوم جنگ با حزب‌الله لبنان، گفت که باید با حزب‌الله به توافق رسید. شبکه خبری «الجزیره» به نقل از یادلین گزارش داد: «توافق با حزب‌الله بهتر [از جنگ با این جنبش] است؛ زیرا هر جنگی ما را به سمت توافقی سوق خواهد داد که می‌توانیم بدون جنگ به آن دست پیدا کنیم.»

«زویکا هایموویچ» فرمانده سابق تشکیلات پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی هم ضمن اعتراف به توانایی حزب‎الله در انجام حملات ترکیبی، با اشاره به اینکه حجم شلیک موشک‌ها هرچه بیشتر باشد، منجر به «آسیب‌های حتمی» می‌شود، اظهار داشت: «موضوع دوم، سناریوهای ترکیبی است که اسرائیل در شب 14 آوریل گذشته شاهد آن بود و ایران از فاصله 2 هزار کیلومتری با موشک‌ها‌ی بالستیک و پهپادها اهدافی در اسرائیل را هدف قرار داد.»

رادیکال‌ها به میدان آمدند

بررسی‌ها نشان می‌دهد، همزمان با اعلام پیروزی مسعود پزشکیان برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب در مطالبی می کوشند تا با طرح برخی مطالبات، مطالباتی را پیشاپیش فراروی رئیس جمهور نهم قرار داده و از سوی دیگر نیز موارد مورد اشاره خود را در سطح جامعه کانونی‌سازی کنند. در همین رابطه «عباس عبدی» طی یادداشتی با اشاره به اینکه جامعه ایران طی سال‌های گذشته حال خوبی نداشته، بر ضرورت تلاش برای بهبود اوضاع تأکید کرد و آن را منوط به اصلاحات ساختاری دانست.

عبدی در این زمینه نوشت: «باید اوضاع را بهبود بخشید. بهبود امور فقط ناشی از توانایی‌های فردی نیست، بلکه مسنله اصلی رویکردهایی است که ساختار باید اصلاح آنها را در دستور کار قرار دهد.» از دیگر سو «عبدالناصر همتی» طی گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» بر ضرورت تعیین اولویت‌های ۱۰۰ روزه برای دولت پزشکیان تأکید و تصریح کرد: «مهم‎ترین این اولویت‌ها باید تعیین خط مشی تفاهم با آمریکا و سه کشور اروپایی باشد.»

واکنش آمریکا به پیروزی مسعود پزشکیان

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نخستین واکنش به نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ادعا کرد که انتخابات ریاست جمهوری ایران «آزاد یا عادلانه» نبود و «به تغییر اساسی در مسیر ایران منجر نخواهد شد.»

وی در پیام خود به رسانه‌های آمریکایی ادعا کرد: «انتخابات تأثیر قابل توجهی در رویکرد ما به ایران نخواهد داشت. نگرانی‌های ما در مورد رفتارهای ایران تغییری نکرده است. در همین حال،‌ تا زمانی که دیپلماسی منافع آمریکا را پیش می‌برد، ما همچنان به دیپلماسی متعهد هستیم.» پیش از این نیز، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «ما در موقعیتی نیستیم که هرگونه سطح مشارکت در انتخابات ایران را تخمین بزنیم؛ اما باید بگوییم که آمار اعلام شده از سوی حکومت ایران مانند تمام اعداد و ارقام اعلام شده از سوی آنها قابل اعتماد نیست.»

 

▼ اخبار کوتاه

«هادی طحان‌نظیف» گفت: «ما بارها این نکته را عرض کرده بودیم که شورای نگهبان نگاه حزبی، جناحی و گروهی ندارد؛ بلکه یک نهاد تخصصی فقهی و حقوقی است که صرفاً شرایط قانونی نامزدهای انتخابات را احراز می‌کند.» سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: «گاهی اوقات شنیده می‌شد که ادعاهایی درباره سلامت انتخابات از طرف برخی افراد مطرح می‌شد و معاندان نیز همواره این موضوع را در دستور کار دارند؛ ولی بارها این را عرض کرده‌ایم که به لحاظ قانونی و شرعی آرای مردم را حق‌الناس می‌دانیم.»

«محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مناسبات پولی و بانکی ایران و روسیه گفت: «در نشست دوجانبه هیئت تخصصی دو طرف، ضمن نهایی‌سازی الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران، این پروژه وارد مرحله عملیاتی شد که فاز اول آن تا اواخر ماه آینده میلادی (ابتدای شهریور ماه) برای اتباع ایرانی قابل استفاده خواهد بود.» 

یک مقام بلندپایه حماس به خبرگزاری «رویترز» گفت، این گروه پیشنهاد آمریکا برای آغاز مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی از جمله سربازان و مردان، آن هم «۱۶ روز پس از اجرای مرحله اول توافق» را پذیرفته است. به گفتۀ این منبع که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده، به این ترتیب حماس درخواستش را که رژیم صهیونیستی قبل از امضای هر توافقی در این باره باید متعهد به آتش‌بس دائمی شود، کنار گذاشته است و اجازه داده که مذاکرات در این باره، در همان شش هفته‌ای که مرحله اول توافق اجرا خواهد شد، آغاز شود.

«محمدجواد ظریف» در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: کوشش‌های این خدمتگزار ناچیز در چند هفته گذشته تنها به دلیل نگرانی از آینده ایران بوده و هیچ ملاقاتی با رهبری نداشته و پیامی از ایشان دریافت نکرده‌ام که البته روش ایشان هم هیچ گاه ورود در این موضوعات نبوده است. افسوس که گروهی که با مشارکت مردم آرزوهای‌شان بر باد رفته، دست به ساختن دروغ‌هایی زده‌اند تا افسانه فرمایشی بودن انتخابات را دامن بزنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران تبریک گفت و افزود: «این انتخاب پربرکت توسط ملت عزیز و شریف ایران را به شما تبریک می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که شما را حفظ و در راه تحقق خواسته‌ها و آرمان‌های این ملت فداکار و وفادار یاری کند.» «سیدحسن نصرالله» تأکید کرد: «ما در کنار شما هستیم و به خواست خداوند این راه را تا زمان رسیدن به پیروزی نهایی که محور آن ایران مقتدر، عزیز و قدرتمند است، ادامه خواهیم داد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات