صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۶۵۷۷۶
پیجو‌ها زنگ خطر امنیتی را به صدا درآوردند

عامل انتحاری جیبی!

عصر روز سه‌شنبه هفته گذشته و کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه حزب‌الله لبنان پایگاه راهبردی «راموت نفتالی» را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داد، صهیونیست‌ها تلاش کردند با برخی حملات الکترونیکی، حمله مهم و بزرگ حزب‌الله علیه این پایگاه را تحت‌الشعاع قرار دهند. در همین ارتباط نیز «العربی الجدید» به نقل از یک منبع در حزب‌الله لبنان از هک دستگاه‌های ارتباطاتی پیجو (پیجر) ویژه نیرو‌های حزب‌الله و منفجر شدن این دستگاه‌ها در مناطق گوناگون جنوب لبنان خبر داد. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در خبری اعلام کرد، انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله حدود نیم ساعت در مناطق جنوبی لبنان ادامه داشته است. منابع لبنانی اعلام کردند، انفجار‌ها به صورت همزمان و گاهی به طور پیاپی و در مناطق جنوب لبنان از طریق داغ شدن دستگاه رخ داده است. بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، دستگاه‌های ارتباطی منفجر شده مجهز به باتری‌های لیتیومی بوده‌اند و با داغ شدن بیش از حد منفجر شده‌اند. وزارت بهداشت لبنان به صورت رسمی شهادت ۹ نفر در انفجار دستگاه‌های پیجو را به صورت رسمی تأیید کرد. همسر سفیر ایران در لبنان نیز از جراحت وی در بیروت در پی انفجار پیجو‌ها خبر داد و افزود، حال سفیر خوب است. گفته شده است، «مجتبی امانی» جراحت سطحی داشته و در هنگام نگارش این متن، در بیمارستان تحت‌نظر است. فردای این ماجرا موج جدیدی از انفجار‌ها این بار در دستگاه‌های ارتباطی دیگری مشاهده شد. لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌ها، بی‌سیم‌ها و حتی پنل‌های خورشیدی هم این بار با گرم شدن بیش از حد و انفجار باطری‌های خود روبه‌رو بودند. این موج جدید ۱۴ شهید و ۵۰۰ زخمی به جای گذاشت و شدت انفجارهایش بیشتر از انفجار پیجو‌ها بود.

 پیجر یا پیجو چیست؟
پیجر که در فارسی معادل «پیجو» را برای آن انتخاب کرده‌اند، یک دستگاه ارتباطی با پروتکل‌های محدود است. این دستگاه از فرکانس‌های رادیویی پشتیبانی می‌کند و دارای سیستم‌عامل هم هست. پیجر‌ها از پیام‌های متنی پشتیبانی می‌کنند و اطلاعیه‌های فوری و لحظه‌ای با آنها ارسال می‌شود و در مواقع خطر و بحران کاربرد دارند.

 نقص، هک یا خرابکاری؟
حزب‌الله لبنان در ماه‌های گذشته تعدادی از نسل‌های جدید پیجو را برای ارتباط با نیرو‌های خود خریداری کرده بود. بر اساس گزارش منابع  «نیویورک‌تایمز» این پیجو‌ها در میان نیرو‌های مقاومت، در کشور‌های لبنان، سوریه و عراق توزیع شده است. این رسانه‎ آمریکایی می‎نویسد: «مقامات آمریکایی آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود، در این باره اعلام کردند: «حزب‌الله لبنان اقدام به سفارش دستگاه پیجر از شرکت «گولد آپولو» تایوان کرده بود و اسرائیل موفق شد پیش از ورود این پیجو‌ها به لبنان آنها را دستکاری کرده و مواد منفجره کمی در داخل آنها جاسازی کند.» این نشریه مدعی توزیع گسترده این پیجو‌ها در میان اعضای حزب‌الله در سراسر لبنان شد. برخی روایت‌ها در حاشیه انفجار پیجو‌ها در لبنان،  به نقل از کارمندان بیمارستان آمریکایی بیروت تأیید کرده‌اند که این بیمارستان ـ دانشگاه آمریکایی حدود ۱۰ روز پیش تمام پیجو‌های پرستاران و پزشکان خود را گرفته و آنها را تعویض کرده است! مقامات لبنانی هم اعلام کردند پیجو‌هایی که هفته گذشته منفجر شدند، در زنجیره تأمین قطعات خود دستکاری شده‌اند و مقداری مواد منفجره در حدود ۱۵ تا ۲۰ گرم در آنها جاسازی شده است. در همین راستا، «رویترز» به نقل از یک مقام امنیتی لبنان و یک منبع دیگر گزارش داد: «موساد مقدار کمی مواد منفجره را در زمان تولید پنج هزار پیجر ساخت تایوان که حزب‌الله لبنان سفارش داده بود، در این دستگاه‌های ارتباطی جاسازی کرد.» این رسانه انگلیسی فاش کرد، آماده‌سازی این پروژه چند ماه طول کشیده است. به گفته منابع رویترز، موساد یک بورد داخل دستگاه جاسازی کرد که ماده انفجاری آن کد دریافت می‌کند. براساس این گزارش، شناسایی این بورد در داخل دستگاه حتی از طریق اسکن یا به کمک ابزار‌های دیگر هم ممکن نیست. در واقع، سناریوی محتمل منفجر شدن پیجر‌ها ارسال فرکانس و داغ شدن باطری است که موجب منفجرشدن ماده انفجاری جاسازی شده در آنها شده است. 

بومی‌سازی تجهیزات
انفجار پیجو‌ها در لبنان نشان داد، بومی‌سازی صددرصدی تجهیزات حساس، یک ضرورت حتمی است. در واقع، ارگانی مانند حزب‌الله که دشمنان بسیاری در دنیا دارد، حتی اگر با چندین واسطه تجهیزات خود را خریداری کند، باز هم باید احتمال خرابکاری را بدهد. این انفجار‌ها یک زنگ خطر مهم را به صدا درآوردند، و آن اینکه نه تنها سازمان‌های حساس باید نسبت به تأمین تجهیزات خود هوشیار باشند؛ بلکه وسایل متعارفی، مانند تلفن همراه هم که در اختیار همگان قرار دارد، در بزنگاه‌ها می‌تواند به یک عامل انتحاری تبدیل شود. باطری‌ای که در داخل این پیجو‌ها قرار داده شده است، به تنهایی امکان ایجاد شدت انفجاری را که در هفته گذشته دیدیم، ندارد؛ به همین دلیل به یک ماده انفجاری مکمل در آنها نیاز بوده است، اما دستگاه‌های موبایل که باطری چندین برابری این پیجو‌ها دارند، در صورت داغ شدن و انفجار، شدتی برابر با همین پیجو‌ها ایجاد خواهند کرد که منجر به تلفات خواهند شد. همانطور که نقص تولید و انفجار باطری‌های گوشی‌های سامسونگ و صدمات جانی را که به بار آورده بودند، دیده بودیم، بعد از حادثه پیجر‌ها باید متوجه می‌شدیم که صهیونیست‌ها وقتی راه گرم کردن باطری‌ها را به دست آورده‌اند، با استفاده از آن بر روی موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها، بی‌سیم‌ها و دیگر وسایل دارای باطری‌های لیتیومی، امکان ایجاد انفجار‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از پیجر‌ها را خواهند داشت، بلیطی که خیلی زود بعد از پیجو‌ها از آن استفاده و رو کردند و هرچند جبهه اسلام در این رخداد شهید هم داد، اما سبب خواهد شد نیرو‌های امنیتی از این به بعد با رویکرد دیگری به این وسایل ارتباطی نگاه کنند، ان‌شاءالله.

برچسب ها: پیجر ، لبنان ، امنیت ، صبح صادق
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات