شریعت اسلام ناب محمدی (ص) دفاع را نوعی حق و تکلیف واجب لحاظ میکند که از مهمترین موارد دفاع مشروع میتوان به بروز حمله مسلحانه، دفاع از تمامیت سرزمینی و استقلال سیاسی، دفاع از اتباع داخل کشور و دفاع از حقوق قانونی و منافع ملی و مسلم استراتژیک آن بلاد اشاره کرد. همچنین در دین مبین اسلام عرصه حکومتی و اجتماعی دفاع به عنوان مبارزه با دشمنان و تجاوزگران در راستای حفظ آیین حکومت اسلامی و سیطره اسلام در سرزمینهای تحت قلمرو برای دفاع از شرف، جان و مال و ناموس امت مسلمان تلقی میشود.
در حقیقت هدف اصلی از دفاع مشروع دفع تجاوز و تاراندن دشمن به بیرون از وسعت سرزمینی است و در صورتی که دامنه تعدی و تجاوز گستردهتر از حد طبیعی باشد، در این صورت نابود کردن کانون تجاوز ضرورت مییابد. بنابراین، مفهوم دفاع مشروع شخص در برابر اشخاص با مفهوم دفاع مشروع در وضعیت جنگی و تجاوز دشمن به عمق سرزمینی متمایز است.
مطابق آنچه گفته شد، دفاع امری عقلایی و بر حسب فطرت انسان است که در اکثریت نظامهای دولتی و بینالمللی و شریعتهای الهی رسمیت یافته است؛ به گونهای که مطابق نص آیه قرآن کریم از بارزترین فلسفههای دفاع این است که اگر دفاع صورت نگیرد، علاوه بر اینکه اماکن مقدسه باقی نخواهد ماند، بلکه دیگر اثری از اصل دین و وحدانیت هم نخواهد بود.
از مهمترین مبانی مشروعیت دفاع، آن است که اقدام دفاعی باید متناسب با تجاوز باشد. به این معنا که با متناسبترین طریق و امکان متعارف و حداقل صرف هزینه، تهدید ناشی از تجاوز دفع شود و از سوی دیگر، اقدام دفاعی به جهت دفع تجاوز متخاصم کاملاً ضرورت پیدا کند. بنابراین، به جز مؤلفههای مذکور اقدام به دفاع، مشروعیتی نخواهد داشت.
بر اساس مبانی فقه اسلامی و اصول حاکم بر حقوق بینالملل، دفاع مشروع به مرزهای ژئوپلیتیک یک کشور محدود نیست. دفاع فراتر از مرزها در فقه اسلامی و حقوق بینالملل از همدیگر متمایز هستند.
مطابق دیدگاه حقوق اسلامی، دیدگاه فقها به مسلمانان مبتنی بر یک نگاه واحد به تقسیمبندی قدرت و حکومت در بلاد اسلامی و قائل بودن به دفاع پیشدستانه است؛ اما در حقوق بینالملل، به دلیل اعمال سیاستهای یکجانبهگرایانه نظام سلطه و ایادی آن، به ویژه «صهیونیسم بینالمللی» نگاهی منفی و توأم با انکار به مقوله دفاع مشروع در خارج از مرزهای یک کشور متصور است و همین امر موجب تردید در دفاع از مرزها برای مسلمانان سایر کشورها شده است.
پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی، پس از جنایت رژیم منحوس صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه و پس از آن در به شهادت رساندن رئیس دفتر سیاسی حماس «شهید اسماعیل هنیه» و همچنین شهادت سید مقاومت «سیدحسن نصرالله» و سردار سرافراز سپاه اسلام «حاج عباس نیلفروشان» تحت انجام عملیاتهای وعده صادق ۱ و۲ مصادیق بارزی از اقدام به دفاع مشروع هستند که مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب: «بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد؛ کیفیت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و درست بفهمند و آنچه صلاح این کشور و این ملت است، آن را انجام بدهند.»