فرهنگی >>  فرهنگی >> تیتر یک فرهنگی
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۹۹۶۲

کاربرد هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی؛ بیم‌ها و امید‌ها

هوش مصنوعی می‌کوشد نه‌تنها به عنوان یک ابزار و یار کمکی بلکه بسیار فراتر از آن، فصل جدیدی در علوم روابط عمومی و ارتباطات رقم بزند. طرفداران این فناوری در حالی مدعی بهبود کارآیی، دقت و هدف گذاری در ارتقا و بهبود فعالیت‌های این حوزه هستند که برخی صاحب‌نظران علوم انسانی، زنگ خطر کاهش روابط انسانی در آینده‌ای نه چندان دور را به صدا درآورده‌اند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ الهه خوانساری

این پدیده پیشرفته برخلاف جاذبه بسیارش و هیاهویی که در یاری رساندن به انسان به پا کرده، در صورتی که سلطه آن فراتر از کنترل انسان‌ها دست کم گرفته شود، ترسناک بنظر می‌رسد؛ یونس شکرخواه استاد پیشکسوت علوم ارتباطات می‌گوید که «بسیاری از چیز‌ها در انبار هوش‌مصنوعی موجود است، اما هوش مصنوعی تجربه ندارد. هوش مصنوعی فکر نمی‌کند، احساس هم ندارد و من برای هوش مصنوعی با این همه سرعت، حرارت و داغ‌شدگی نگرانم تا امیدوار!»

رشد روز افزون علم، ضرورت و اهمیت دستیابی و بهره برداری از هوش مصنوعی در حالی روز به روز بیشتر می‌شود، که برخی معتقدند این تکنولوژی متخصصان روابط عمومی را در درازمدت حذف خواهد کرد.

دو دیدگاه در زمینه روابط عمومی و هوش مصنوعی می‌توان متصور شد، اول اینکه هوش مصنوعی می‌تواند جایگزینی برای روابط عمومی‌ها شود، دوم اینکه شاغلان روابط عمومی در صورتی که مهارت‌های بکارگیری استفاده از این فناوری را در خود تقویت و ارتقا دهند، هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری برای تسهیل امور به کار خواهند گرفت.

در کنار چالش‌هایی که هوش مصنوعی برای روابط عمومی ایجاد می‌کند و نگرانی‌هایی که ظهور این فناوری و به ویژه ماشینی‌سازی امور برانگیخته است، استفاده از این تکنولوژی در حوزه روابط عمومی می‌تواند باعث بهبود عملکرد و اثربخشی ارتباطات شود.

برای استفاده موثر از هوش مصنوعی تنها کافی است درکی پایه‌ای و هوشمندانه از این تکنولوژی پیشرفته داشت و با آگاهی از اینکه هوش مصنوعی دقیقا در کجا می‌تواند کمک کار ما باشد، علاوه بر بهره‌مندی از این فناوری، بهتر از قبل عمل کرده و در سرمایه‌هایی مانند زمان و پول صرفه جویی کرد.

روابط عمومی‌ها برای عملکرد موثرتر می‌توانند از این فناوری پیشرفته استفاده کرده و از فواید و مزایای آن برای بهبود کارایی و اثربخشی سازمان خود بهره‌مند شوند.

تحلیل داده‌ها و شناسایی الگو‌ها و روند‌های مهم به منظور کمک در ارائه استراتژی‌های بهتر و تصمیم‌گیری‌های هوشمندتر، اتوماتیک‌سازی فرآیند‌ها و وظایف روزمره روابط عمومی شامل ارسال پیام‌های خودکار، پاسخ به سؤالات مشتریان، تجزیه و تحلیل بازخورد‌ها و موارد دیگر، بهبود تجربه مشتریان با تحلیل داده‌های مشتریان و ارائه خدمات و ارتباطات به‌صورت شخصی‌سازی شده، برقراری ارتباطات مؤثر با ارسال پیام‌های خودکار و تحلیل بازخورد‌ها تا ارائه پاسخ‌های سریع و موثر، برخی از بهترین کاربرد‌های هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی است.

در این مطلب تنها به گوشه‌ای از فرصت‌ها و تهدید‌های این تکنولوژی پیچیده در روابط عمومی اشاره شد. لازم است افراد شاغل در روابط عمومی‌ها، شناخت دقیقی از امکانات هوش مصنوعی به دست آورده تا بتوانند این فناوری پیشرفته را هوشمندانه به خدمت بگیرند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات