صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۶۲۹۳۰

دکترین امنیت دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس چگونه است؟

روز گذشته روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفت‌کش حامل بیش از یک میلیون و پانصد هزار لیتر سوخت قاچاق با پرچم کشور توگو و ۱۲ خدمه در سواحل عمق بوشهر خبر داد.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد

روز گذشته روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفت‌کش حامل بیش از یک میلیون و پانصد هزار لیتر سوخت قاچاق با پرچم کشور توگو و ۱۲ خدمه در سواحل عمق بوشهر خبر داد.

به فاصله کوتاهی از توقیف نفت‌کش مذکور، انگلیسی‌ها خبر مرتبط با توقیف این کشتی را منتشر کردند اما نکته قابل‌توجه آن بود که لندن سعی کرد از ایجاد هر نوع تنش بیشتر درباره این نفت‌کش جلوگیری کند، خبرگزاری رویترز دراین‌باره نوشت که این ماجرا در ۶۱ مایل دریایی جنوب غربی بندر بوشهر رخ داد و به‌عنوان یک رویداد «جنگ» ارزیابی نمی‌شود!

پرهیز انگلیسی‌ها از تنش‌آفرینی بیشتر حکایت از دست برتر ایران در دریاها و اقیانوس‌ها دارد، نشریه آمریکایی فارن افرز اخیراً در گزارشی نوشته که در سال‌های آینده باید شاهد دستاوردهای بیشتری در حوزه نیروی دریایی ایران باشیم، این دستاوردها به ایران اجازه می‌دهد، در اقیانوس‌ها و آب‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشد.

در بخش از این گزارش آمده است:

سپاه پاسداران با تلفیق مناطق ساحلی و قدرت دریایی اعضای محور مقاومت با توانمندی‌های خود می‌تواند، قدرتش را فراتر از خلیج‌فارس تا دریای سرخ و شرق مدیترانه گسترش دهد، ابزارهایی که همیشه برای دفاع روبه‌جلو ایران در زمین مورداستفاده بودند موشک، پهپاد و گروه‌های موردحمایت ایران امروز در دریا مستقر می‌شوند. ایران با تقویت حضور دریایی خود فقط درصدد مصون نگه‌داشتن خود از حملات احتمالی برخی طرف‌های خارجی نیست، بلکه قصد دارد، مستقیماً این دشمنان و در درجه اول ایالات‌متحده را تهدید کند.

دکترین امنیت دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس چگونه است؟ / ضد جنگ شدن انگلیسی‌ها زیر سایه موشکی ندسا!

البته آنچه نشریه آمریکایی به‌عنوان توسعه توانمندی‌های سپاه مطرح کرده را باید از زاویه «دکترین امنیتی» ایران در دریا موردبررسی قرارداد؛ این تحولات را به‌عنوان گام «دفاع روبه‌جلو» خواند که از سال ۱۹۸۸ آغازشده و اینک با عبور از مرزها تا اقیانوس اطلس نیز پیش رفته است، این روند رو به توسعه در سطحی است که آمریکایی‌ها با عبور از طرح شکست‌خورده ائتلاف دریایی به دنبال مسیرهای جبرانی دیگری می‌گردند.

سباستین برونز، کارشناس نیروی دریایی در مرکز استراتژی دریایی و امنیت و موسسه سیاست امنیتی در دانشگاه کیل آلمان، می‌گوید مقاومت ثابت کرده‌اند که نیروی بسیار قدرتمندی هستند، این امر به همان اندازه که در حال حاضر سطح بالایی دارد و زمانی که نیروی دریایی با مشکل حفظ در این سطح مواجه هستند، واقعاً نگران‌کننده است.

به نظر می‌رسد که ایجاد رینگ جدید امنیتی توسط ندسا به معنای آن است که سپاه به دنبال یک خط‌شکنی جدید در حوزه دریایی است، استفاده از طیف متنوعی از تجهیزات جدید و اجرای مأموریت‌های متعدد، متنوع و چند سطحی و نیز بهره گرفتن از شناورهای متنوع و سامانه‌های نوین شناسایی و اطلاعاتی ورزمی همچون شناور شهید سلیمانی و ابو مهدی نشان می‌دهد که سپاه از مرز امنیتی تعریف‌شده ائتلاف آمریکایی از خلیج‌فارس عبور کرده و اینک در مرز جهانی‌شدن قرار دارد.

دکترین امنیت دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس چگونه است؟ / ضد جنگ شدن انگلیسی‌ها زیر سایه موشکی ندسا!

همچنین ندسا علاوه بر حفظ تأمین امنیت منطقه در نقش حافظ و اسکورت دریایی نیز تغییر سطح داده است، ناوهای لجستیکی سپاه مانند کلاس جدیدی از ناو شهید مهدوی این امکان را فراهم کرده است که نفت‌کش‌های مختلف و نیز کشتی‌های تجاری در بالاترین سطح و کیفیت در خلیج‌فارس تردد کرده و عوامل اخلال انتقال انرژی مانند نفت‌کش‌های قاچاق سوخت از رده خارج شوند.

اقتدار دریایی سپاه به افزایش قیمت محصولات به‌ویژه مایحتاج اساسی غذایی این رژیم منجر شده و این به علت کمبود کالا در بازار به علت افزایش هزینه باربری دریایی و نیز افزایش نرخ بیمه خطرات است. جایگزین‌های حمل‌ونقل دریایی بسیار گران است و اقتصاد اسرائیل تاب و تحمل آن را در درازمدت ندارد.

طبق گزارش منابع وابسته به شرکت «یو پی اس» رژیم صهیونیستی، نرخ حمل‌ونقل دریایی از آسیا به سرزمین‌های اشغالی افزایش بین ۴۰ تا ۵۰ درصدی را شاهد است، بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل اعلام کرده‌اند که بار خود را در بنادر اروپایی تخلیه و با کشتی‌های کوچک به فلسطین اشغالی می‌برند که این خود هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

نکته جالب‌توجه آنکه از زمستان سال گذشته شناورهای رزمی ندسا مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمود پرتاب، برد کم و متوسط به‌صورت ترکیبی شده است، بومی کردن امنیت دریایی باعث بالا رفتن سطح دسترسی و رصد دریایی جمهوری اسلامی ایران شده است، این امنیت سازی بومی اثرگذاری راهبردی به سپاه در خلیج‌فارس و فرای آن داده است.

دکترین امنیت دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس چگونه است؟ / ضد جنگ شدن انگلیسی‌ها زیر سایه موشکی ندسا!

اقدامات هوشمندانه سپاه در خلیج‌فارس علاوه برافزایش مؤلفه‌های امنیتی در منطقه باعث شده است که طرح ایجاد ائتلاف دریایی نیز عملاً شکست بخورد، الحاق موشک‌های کروز «قدیر» و «نصیر» به نیروی دریایی سپاه علاوه بر تقویت توان دفاعی کشورمان خط امنیتی سازی کشورهای متخاصم را نیز شکسته است.

وضعیت فعلی به‌گونه‌ای است که از صهیونیست‌ها خواسته‌شده تا به‌صورت «۳۶۰ درجه» بر خود نظارت کنند چون «اسرائیل» به‌طور کامل در محاصره است، مجله آمریکایی The Nation طی گزارشی نوشته است که مقاومت در شرایطی است که هم نیروی دریایی آمریکا و هم ساختار امنیتی جهان را به چالش کشیده‌اند، توانمندی‌های بسیاری دارند که نمی‌توان آن‌ها را به‌آسانی از بین برد و راه‌حل این مسئله نیز، تنها متوقف کردن جنگ علیه غزه است.ش

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات