صبح صادق >>  بازار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۶۳۸۰۱
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با صبح صادق

حمایت از تولید باید هوشمندانه و منظم باشد

پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: «قطع به یقین سودآوری شرکت صنعتی هپکو پس از پانزده سال که این شرکت درگیر مسائل بسیاری بود و شاهد اعتراضات به حق کارگران بودیم، نشان می‌دهد سیاست‌های رشد و حمایت صنایع در سه سال گذشته اثرگذار بوده‌اند و کارآمدی خود را اکنون به نمایش گذاشته‌اند.»
«مجتبی یوسفی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «صبح صادق» با اشاره به اصلاح وضعیت و سودآوری شرکت‌های صنعتی، از جمله شرکت هپکو که توانست پس از گذشت پانزده سال به سود‌آوری برسد، ضمن تأکید بر عوامل تعیین‌کننده در روند رشد و توسعه صنایع کشور، گفت: «در این موضوع تردیدی نیست که در دولت شهید رئیسی اصل بر نگاه نو به مسئله سیاست‌گذاری‌ها در راستای رشد و شکوفایی صنعت با تأکید بر حمایت از صنایع داخلی بود. قطع به یقین سودآوری شرکت صنعتی هپکو پس از پانزده سال که این شرکت درگیر مسائل بسیاری بود و شاهد اعتراضات به حق کارگران بودیم، نشان می‌دهد سیاست‌های رشد و حمایت صنایع در سه سال گذشته اثرگذار بوده‌اند و کارآمدی خود را اکنون به نمایش گذاشته‌اند.»
وی در این باره افزود: «هنگامی که سیاست‌گذاری‌ها با نگاه حمایت از صنایع، به ویژه صنایعی که با نگاه به درون با پشتکار متخصصان جوان و پیشکسوتانی اتخاذ شود که بخشی از نیاز کشور را تأمین کرده‌ باشند، قطع به یقین نیمی از راه رسیدن به خودکفایی و کاهش ارز بری برای واردات از خارج را طی کرده‌ایم.»
مجتبی یوسفی درباره ضعف بارزی که در حوزه حمل‌ونقل عمومی و صنعتی داریم، خاطرنشان کرد: «متأسفانه در سال‌های اخیر در حوزه حمل‌ونقل ضعیف شده‌ایم؛ چرا که شرکت‌های تولیدکننده داخلی در بخش‌های خودروسازی، به ویژه در حوزه تولیدات ماشین‌های سنگین مانند کامیون، خودروهای سواری، اتوبوس بین شهری و... به اندازه نیاز تولید نداشته‌اند.»
وی در این باره توضیح داد: «طبیعتاً کاهش عرضه زمینه‌ساز افزایش قیمت است. افزایش قیمت در همه حوزه‌ها از بلیط مسافرت تا حمل‌ونقل کالا تأثیرگذار است. بنابراین، وجود چنین مسائلی به اجحاف در حق مردم منجر می‌شود؛ چرا که در بحث کیفیت و قیمت در حوزه خودرو اعم از سواری تا بین شهری و حمل‌ونقل کالا روی قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد و مردم را از تبعات منفی خود متأثر می‌کند.»
وی درباره رشد صنایعی مانند هپکو گفت: «دولت سیزدهم همانگونه که در موضوع واردات ماشین‌آلات و فناوری‌های مورد نیاز صنعت و معدن کوشا بود، در بحث حمایت از واحدهای صنعتی برای نزدیک شدن به سود‌آوری و ایجاد فضای رقابتی مانند حوزه خودروسازی  تجاری نیز بسیار قاطعانه عمل کرد. اقدامات خوبی که در دولت شهید رئیسی انجام شد، می‌توان بخش قابل توجهی از عوامل اثرگذار بر رشد و سوددهی شرکت‌هایی، نظیر هپکو عنوان کرد.» وی در این باره تصریح کرد: «باید بدانیم فعال‌سازی مجدد شرکت‌های صنعتی و معدنی موضوع آسان و سهلی نیست که به سرعت عملیاتی شود. اقدامات حمایتی دولت زمینه‌های لازم برای توسعه پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور را فراهم کرد.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است: «چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش بزرگی از منابع مالی عمرانی کشور در اختیار دولت است. به این معنا که در ایران دولت‌ها می‌توانند بزرگ‌ترین حامی مالی پروژه‌های عمرانی باشند، به این دلیل که خوشبختانه یا متأسفانه دولت در ایران بزرگ‌ترین نقش و سهم را در اقتصاد و منابع مالی دارد. بنابراین اقتصاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت است.»
وی با اشاره به اینکه حمایت دولت از بخش‌های صنعتی به نفع کل کشور تمام می‌شود، گفت: «حمایت و تأمین منابع پروژه‌های عمرانی و زیرساختی با مشارکت دولت، به رشد اقتصادی و برخورداری عموم مردم جامعه منتهی می‌شود. در صورتی که چنین پروژه‌هایی به دلیل حمایت نکردن دولت فعال نباشند، قطعاً به زیان کلیت اقتصاد کشور تمام می‌شود.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «در دولت شهید رئیسی شاهد بودیم حمایت از دانشمندان جوان و نخبگان در عرصه‌های گوناگون، مانند صنعت و حمایت از نظام فنی مهندسی منجر به سد سازی و افتتاح پروژه‌هایی خارج از کشور، مانند صدور خدمات فنی مهندسی در کشورهایی چون سریلانکا شد.»
وی در این باره افزود: «خوشبختانه امروز ایران را می‌توان یکی از کشورهای صاحب توان فنی در نظام فنی مهندسی و صادرات خدمات مهندسی خطاب کرد. حمایت دولت و اعطای منابع مالی و حمایت‌های مختلف از پیمانکاران توانمند ایرانی نه تنها در داخل رشدآفرین است؛ بلکه در عرصه ملی و بین‌المللی ارزآوری قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.»
مجتبی یوسفی معتقد است: «حمایت از صنایع کشور حائز اهمیت است؛ چرا که به رشد اقتصادی و تأمین معیشت کارگران منجر می‌شود. وقتی مسئولان حمایت از معیشت کارگران را حمایت مهمی بدانند و مانع تعطیلی کارخانه‌ها و ایجاد اختلال در معیشت کارگران شوند، با نور امیدی که بر دل‌ها و دستان توانمند آنها تابیده می‌شود، شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، به ویژه در بخش صنعت و معدن خواهیم بود.»
 این نماینده مجلس در زمینه اهمیت حمایت دولت از اقشار گوناگون جامعه گفت: «در کنار حمایت از کارگران، دولت محترم باید به تأمین معیشت آبرومندانه بازنشستگان نیز توجه کند، چرا که تورم سال‌های اخیر امرار معاش را بر بازنشستگان سخت کرده است. اگر ما خود را جای کارگری که مثلاً در شرکت صنعتی مانند هپکو کار می‌کند، قرار دهیم، متوجه می‌شویم در صورت حمایت معیشتی، کارگران با چه ظرافت و توجهی چرخ‌های صنعتی کشور را به حرکت درمی‌آورند.»
وی در این باره بیان داشت: «در چنین شرایطی با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات لازم حمایتی از تولید شاهد چرخش چرخ صنعت و تأمین معیشت کارگران به بهترین شکل ممکن خواهیم بود. باید بدانیم حمایت فقط در حد شعار نیست؛ بلکه حمایت باید هوشمندانه و منظم انجام شود تا زمینه‌ساز رشد و ثبات اقتصادی باشد.»
یوسفی خاطر نشان کرد: «در صورت حمایت از تولیدکننده واقعی شاهد تولیداتی با کیفیت بالاتر و تأمین  نیازهای روز و افزایش صادرات خواهیم بود. در این صورت است که شاهد بازگشت به چرخه تولید از سوی شرکت‌هایی مانند هپکو خواهیم بود که روزی دست از کار کشیدند، اما اکنون به سوددهی چرخه تولید و ارتقای کیفیت تولیدی و فنی بدنه خود رسیده‌اند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات