صبح صادق >>  پرونده >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۶۳۸۰۵

از کربلا تا غزه خط سرخ مقاومت

لشکر آزادگان/ نگاهی به ابعاد اجتماعی و سیاسی کنگره عظیم اربعین
پایگاه بصیرت / محمدحسین طارمی

این حسین کیست که تا قیامت قلب‌های انسان‌های مؤمن، پاک و آزاده بر مصیبتش می‌گریند؛ جایگاه مقدس امام حسین (ع) در کنار همه انبیاء، اوصیاء و ائمه هدی ویژه است که پیامبر اسلام (ص) آن را مطرح کرد و چه معجزه‌ای بالاتر از اینکه امروز این جایگاه را به عینه می‌بینیم. 
 
اربعین
 اجتماع آزادگان عالم 
۱۲۴ هزار پیغمبر و اوصیای آنها و ائمه اطهار(ع) همه چراغ هدایت و سفینه نجات هستند، اما در کنار همه انبیاء و اوصیاء و پیشوایان هدی، پیامبر اسلام (ص) انگشت روی امام حسین(ع) می‌گذارد و این خبر غیبی است. رسول اکرم در 1400 سال پیش، حسین (ع) را به عنوان یک موجود استثنایی نه تنها در میان مردم، بلکه در میان همه پیامبران و اوصیا و ائمه هدای، با حدیث «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»  معرفی می‌کند که جایگاه ویژه‌ای دارد و این کلام غیبی است که اکنون سراسر جهان را فرا گرفته است.  بحث ایران و شیعه و مسلمان مطرح نیست؛ بلکه همه آزادگان جهان همواره برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند که ترجمه حدیث پیامبر گرامی اسلام است. زمانی که استعمار پیر و انگلیس خبیث با سلطه استعماری خون ملت‌ها و مردم شبه قاره هند را می‌مکید و کسی نمی‌توانست با این قدرت استعماری مقابله کند، «ماهاتما گاندی» گفت: «من مردم هند را از زیر ستم استعمار غرب به سرکردگی انگلیس به پیروی از سرور آزادگان جهان، حسین‌بن‌علی (ع) نجات می‌دهم» و این کار را انجام داد.  مردم مسلمان و غیرمسلمان از سراسر جهان و کشورهای غربی به کربلا می‌آیند و همگان شاهد آن هستیم که کشیش و اُسقفی که از کشور غربی آمده، صلیب را کنار می‌گذارد، خاک حسین را سجده می‌کند و می‌گوید این ذبیح فرات است که پیامبران گذشته و عسیی مسیح (ع) خبر دادند.  تمامی آزادی‌خواهان عالم در اربعین حسینی به دنبال نشانی مهدی فاطمه (عج) می‌روند و این فرزند حسین که در پای عدالت و در مبارزه با ظلم با همه وجود ایستاد، این وراثت کریمه به حضرت مهدی (عج) می‌رسد و عدل را بر جهان حاکم می‌کند.

کُلُّ یَومٍ عاشورا 
و کُلُّ أرضٍ کَربَلا
طبیعتاً اسلام و کتابی که خون ابی‌عبدالله پای او ریخته شده است، نباید از بین برود. برخی‌ها در تلاش هستند که اسلام را از بین ببرند. احکام خدا را، معنویت الهی را و احیای الهی را از جامعه بشری بیرون بیندازند که در رأس همه این رسانه‌ها و قلم‌ها، قلم‌ها و رسانه‌های غربی است که فساد و فحشا و ولنگاری را ترویج می‌کنند، همه مرزهای انسانی و اخلاقی را درهم می‌شکنند و معنویت در آنجا مطرح نیست؛ اساساً گونه‌ها یک جبهه‌ یزیدی هستند، همان‌طوری که بزرگان گفته‌اند، ما باید یزیدیان زمان را هم تشخیص بدهیم.  بزرگان در طول تاریخ فرمودند: «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا»، هر روز عاشوراست و هر روز و هر سرزمینی کربلاست، یعنی در همه زمان‌ها و در همه مکان‌ها تقابل حق و باطل است، جنگ بین حق و باطل است.  امروز ما به‌ وضوح می‌بینیم جبهه یزیدیان زمان  و در رأس آن آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و ایادی آنها، جنایت‌های بی‌شمار اینها در غزه و فلسطین حدود چهل هزار انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشانده است. 

شمر و یزید امروز را
 باید شناخت 
اجتماع بزرگ اربعین، بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان مسلمان در جهان به‌شمار می‌رود و ظرفیت بسیار خوبی را برای بیان دیدگاه‌ها و ارائه نقطه نظرات اندیشمندان و استادان ایجاد می‌کند و می‌توان با عنایت به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مغناطیس اربعین جریان‌سازی و شبکه‌سازی نخبگان در مسیر پیاده‌روی اربعین را تحقق بخشید.  به نظر می‌رسد، راهپیمایی اربعین، عواملی از بیداری اسلامی همچون وحدت، همبستگی و همدلی را در بین راهپیمایان شکل داده و استمرار این مراسم موجب تقویت بیداری اسلامی و همچنین مقابله با آسیب‌های آن شده است. «شهید مطهری» در یکی از سخنرانی‌های خود که صوت آن با بازخورد بالایی روبه‌رو شده است، بیان کردند: «یکی از قضایایی که کارنامه قرن ما را تاریک می‌کند، قرنی که به دروغ نام حقوق بشر، آزادی و دموکراسی به خود گرفته، همین است که یهودی‌ها یک مرتبه به فکر افتادند بعد از زجری که از دول غیر مسلمان کشیدند، پراکندگی خود را از بین ببرند و وطنی برگزیدند و اولین گزینه‌ای که به فکرشان رسید هم فلسطین بود. ما در برابر این قضیه مسئولیت داریم. داستانی که دل حسین‌بن‌علی (ع) را امروز خون می‌کند، همین است اگر ما می‌خواهیم به خودمان و عزاداری حسین (ع) ارزش دهیم، باید به مسئله فلسطین توجه کنیم. اگر حسین (ع) بود، به ما می‌گفت که اگر می‌خواهید برای من عزاداری کنید، شعار امروز باید فلسطین باشد، شمر هزار سال پیش مرد. شمر و یزید امروز را باید شناخت.  امروز باید در و دیوار این شهر برای شعار فلسطین تکان بخورد. چیزهای دروغی در مغز ما کردند که این مسئله داخلی برای عرب و اسرائیل است درحالی که اینطور نیست! ما چه جوابی در برابر اسلام و پیغمبر خدا(ص) داریم.» قیام امام حسین (ع) در کربلا، صرفاً یک واقعه تاریخی نیست، بلکه مکتبی جامع و الگویی جاودان برای مبارزه با ظلم و ستم است. این قیام، در طول تاریخ، الهام‌بخش بسیاری از نهضت‌های آزادی‌خواهانه بوده و امروزه نیز در شرایط کنونی جهان، به‌ویژه در مسئله فلسطین و غزه همچنان راهگشاست.  مکتب امام حسین (ع) بر پایه ارزش‌های والایی چون عدالت، آزادی و مبارزه با ظلم استوار است. امام حسین (ع) با قیام خود، به جهانیان نشان داد که انسان مؤمن در برابر ظلم و ستم نباید سکوت کند و باید تا پای جان از حق دفاع کند.  رژیم اشغالگر قدس با ظلم و ستمی بی‌حد و حصر، مردم بی‌گناه فلسطین را آواره و حقوق اولیه آنها را پایمال کرده است. در این میان، مقاومت مردم غزه در برابر این ظلم، یادآور قیام امام حسین (ع) است.

«وحدت حسینی»
 ثمره راهپیمایی اربعین
واقعه و اجتماعی به بزرگی اربعین در دنیا وجود ندارد؛ اینکه میلیون‌ها انسان راه می‌افتند، نه فقط از یک شهر یا یک کشور، بلکه از کشورهای مختلف و نه فقط از یک فرقه‌ اسلامی، بلکه فِرَق مختلف اسلامی و حتّی بعضی ادیان غیر اسلامی، این وحدت حسینی است. یقیناً شعار «الحسین یجمعنا»، شعار حقیقی در جهان امروز است. راه‌پیمایی اربعین مربوط به یک سلیقه‌ سیاسی نیست، بلکه ‌مربوط به همه ملّت ایران و مربوط به همه‌ سلایق کشور است. امام حسین (ع) فقط متعلّق به ما شیعیان نیست و مذاهب اسلامی، شیعه و سنّی، همه زیر پرچم امام حسین(ع) هستند. در این راهپیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند، شرکت می‌کنند. به نظر برخی از بزرگان این نشانه بزرگی است که خدای متعال در عصر حاضر به ما نشان می‌دهد. پیوند بین عراقی و غیر عراقی، پیوند بین شیعه و سنّی، پیوند بین عرب و فارس و تُرک و کُرد؛ این پیوندها  زیر بیرق اربعین حسینی مایه‌ سعادت است. دشمن سعی در تفرقه دارد، اما نتوانسته است و به حول و قوّه‌ الهی نخواهد توانست.  اربعین حادثه‌ عجیبی است. در سال‌هایی که این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بیت(ع) به خیال خود مسدود کرده بودند، اما باز هم با یک حرکت عظیم ملت‌ها با شوق زیارت در این راه قدم گذاشتند. رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود درباره مسئله اربعین، می‌فرمایند: «اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّت‌های مسلمان از سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع، با یکدیگر دل‌های‌شان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.»

 مبارزه‌ در راه خدا
راه‌پیمایی اربعین مبارزه عظیمی است که مسلمانان و به ویژه شیعیان علیه استکبار جهانی به راه انداخته‌اند. مبارزه‌ای که اعضای یک خانواده به یک اندازه در آن سهم دارند و چه ‌بسا حضور زنان و دختران مؤثرتر از اعضای دیگر خانواده باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی این حضور عظیم میلیونی را «اوج تفکر مبارزه» می‌دانند که قابل توصیف و تفسیر نیست. ایشان در  دیدار جمعی از مسئولان فرهنگی استان‌های آذربایجان شرقی و قم در ۲۲ آبان 1396 می‌فرمایند: «راهپیمایی عظیم اربعین یک پدیده‌ الهی است، حقیقتاً قابل توصیف نیست؛ مثل خیلی پدیده‌های الهی، نمی‌شود آن را تحلیل کرد. این جمعیت عظیم میلیونی راه بیفتند، شکل پیدا کند. در گذشته راهپیمایی بود، اما این خبرها نبود. در ایام مختلف، چه اربعین، چه غیر اربعین طلاب از نجف و جاهای مختلف عراق حرکت می‌کردند می‌رفتند، جمعیت‌های فراوانی هم بودند؛ اما این جمعیت عظیم میلیونی از جاهای مختلف دنیا با وجود تهدیدهای تروریستی‌ای که همیشه وجود داشته و امروز هم وجود دارد، به سمت یک هدف معین حرکت می‌کنند، این نشان‌دهنده‌ اوج گرفتن تفکر مبارزه‌ در راه خدا و اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است.» راه مبارزه با امپریالیسم و تفکر جهانی‌سازی چیزی جز راهپیمایی اربعین نیست. اگر دشمنان اسلام نمی‌خواهند در رسانه‌های خود حرفی از این حضور بزنند، به‌ دلیل آن است که متوجه اثرات عمیق آن در دل‌ و جان مردم جهان هستند.

 راهپیمایی اربعین نشانه «قوت اسلام، حقیقت و جبهه مقاومت»
یکی از مصادیق قوّت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده می‌کند و آن، راهپیمایی اربعین است؛ با اشاره به این آیه قرآن: «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة» نشان‌دهنده این است که راهپیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه‌ مقاومت اسلامی است. اهمّیّت اولین اربعین این بود که رسانه‌ پُرقدرت عاشوراست. از روز عاشورا تا روز اربعین  درست زمانی که بعد از چهل روز اهل‌بیت(ع) به کربلا برگشتند، این چهل‌ روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. 
مقاومت مردم غزه
 درسی از مکتب عاشورا
ما امروز احتیاج داریم که حسین‌بن‌علی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای پر از دئانت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی است. امروز مردم دنیا، جوان‌های دنیا، ملّت‌های بی‌غرض، برای یک چنین حقیقتی دل‌های‌شان می‌تپد. رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «اگر امام حسین(ع) به دنیا معرّفی بشود، اسلام معرّفی شده است، قرآن معرّفی شده است. امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ می‌شود؛ در مقابل این حرکت خصمانه‌ جبهه کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می‌تواند یک‌تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند. منطق حسین‌بن‌علی‌ (علیهما‌‌السّلام)، منطق دفاع از حق است، منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است.» اما بعد، مردم فلسطین پس از ۷۰ سال جنایت مستمر و تحمل زجرها و رنج‌ها و زندان شدن‌ها و اتفاقات عجیبی که افتاده، انتخاب مردم فلسطین پایداری و مقاومت است تا آخرین قطره خون، جنایت هم جنایت هولناکی است. وقتی وارد گفتمان این مردم می‌شویم، می‌بینیم این مردم کماکان با اینکه خسته، گرسنه و آواره هستند و مشاغل و سرمایه‌های خودشان را از دست دادند، اما باز هم مقاومت می‌کنند.  مجاهدان و مظلومان فلسطینی با این مقاومت خودشان این پیام را به جهان مخابره می‌کنند که ما پای یک مکتبی که آن را مکتب عاشورا می‌دانیم، ایستاده‌ایم. پایداری مردم بر گفتمان مقاومت در راستای خط امام حسین (ع) است. بنا بر سخنان رهبر انقلاب، یقینا این منطقِ امام حسین (ع) است. امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و حاکمیّت فساد است و دنیای ما شاهد حاکمیّت ظلم است؛ این پیام امام حسین (ع)، پیام نجات دنیاست؛ حرکت عظیم اربعین این پیام را در دنیا منتشر می‌کند. این خون امام حسین(ع) است که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال دارد می‌جوشد و روزبه‌روز تازه‌تر می‌شود و نتیجه آن جهانی شدن عرصه اربعین است. این همان پیام عاشوراست. در پایان باید یادآور شد که پیام جاودان عاشورا و قیام امام حسین(ع)، در عصر حاضر به شکلی بی‌نظیر در راهپیمایی عظیم اربعین تجلی می‌یابد. این حرکت عظیم، نه تنها یک مناسک مذهبی، بلکه نمادی از مبارزه با ظلم و استکبار جهانی است. وحدت و همبستگی میلیون‌ها انسان در اربعین، نشان‌دهنده قدرت نرم اسلام و تأثیرگذاری عمیق مکتب حسینی بر دل‌هاست. مقاومت مردم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی، اهمیت توجه به مسئله فلسطین و حمایت از مظلومان را بیش از پیش آشکار می‌کند. قیام امام حسین(ع) و مقاومت مردم فلسطین، دو روی یک سکه هستند. هر دوی این نهضت‌ها، در برابر ظلم و استکبار ایستادگی کرده و به دنبال احقاق حق و عدالت هستند. در نهایت، می‌توان گفت اربعین، تجدید پیمان با امام حسین(ع) و ادامه راه مبارزه با ظلم و ستم است. مجاهدان و مظلومان فلسطینی با مقاومت خودشان این پیام را به جهان مخابره می‌کنند که ما پای یک مکتبی که آن را مکتب عاشورا می‌دانیم، ایستاده‌ایم. پایداری مردم بر گفتمان مقاومت در راستای خط امام حسین (ع) است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات