صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۷۳

از ضعف عربستان تا پیروزی انقلاب

1ـ عربستان نمی‌تواند تهدیدی برای ایران باشد
پایگاه «بیزینس اینسایدر» در یادداشتی نوشت: «عربستان سعودی بهترین تجهیزات نظامی را که می‌توان با پول خرید، دارد؛ اما هنوز تهدیدی برای ایران نیست. در چند سال اخیر، عربستان سعودی رهبری مداخله در جنگ داخلی یمن را برعهده گرفته، نیروی پیش‌برنده در بحران دیپلماتیک بین قطر و همسایگان بوده و خودش را در سیاست لبنان درگیر کرده است. به نظر می‌رسد، همه اینها یک هدف مشترک داشته باشد و آن، به عقب راندن و پس زدن نفوذ ایران است؛ اما کارشناسان می‌گویند جاه‌طلبی‌‎های عربستان سعودی به واسطه ارتش این کشور، با محدودیت مواجه است؛ اگرچه پادشاهی (سعودی) یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های دفاعی در جهان را دارد.» مایکل نایتس، عضو مرکز لیفر در بنیاد واشنگتن که متخصص امور نظامی و امنیتی عراق، سوریه، ایران و خلیج‌فارس است، در این باره می‌گوید: «واقعیت آن است که ایران در انجام امور نظامی و مسائل مرتبط به آن بهتر از (عربستان سعودی) است. هیچ کس در ستاد مشترک (نیروهای مسلح) ایران نیست که در صحنه میدانی ترسی از عربستان سعودی داشته باشد.»

2‌ـ توجیهی برای روابط آمریکا با مصر، اسرائیل و عربستان وجود ندارد
«استفان والت» در فارین‌پالیسی به برخی از اتحادهای منطقه‌ای میان ایران و کشورهای دیگر علیه آمریکا اشاره کرد و نوشت: «تمام افرادی که درس‌های مقدماتی دوره‌های روابط بین‌الملل را در دانشگاه گذرانده باشند، قطعاً با اصطلاح «توازن قدرت» آشنایی دارند. این تئوری پیشینه‌ای طولانی دارد؛ اما جالب است که نخبگان سیاست خارجی آمریکا، اغلب این نظریه ساده و شناخته شده را فراموش می‌کنند... متأسفانه، ایالات متحده در دهه‌های گذشته به جای نشان دادن انعطاف‌پذیری، بر متحدان سابق خود اصرار می‌ورزد. با اینکه امروز دیگر توجیهی برای روابط نزدیک با مصر، اسرائیل و عربستان سعودی وجود ندارد، «روابط ویژه» خود را با آنها عمیق‌تر کرده‌ایم و با مخالفان خود، از جمله ایران و کره شمالی، مانند غریبه‌ها برخورد می‌کنیم و بدون تلاش برای مذاکره، آنها را تهدید به تحریم می‌کنیم. متأسفانه، نتیجه گویای همه چیز است.»

3‌ـ ایران و روسیه در جنگ سوریه پیروز شدند
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون فرانسه گفت: «بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت باقی خواهد ماند.» وی در این مصاحبه گفت: «ما باید با اسد و نمایندگان او گفت‌وگو کنیم.» وی مدعی شد، ائتلاف ادعایی آمریکا و متحدانش علیه داعش در عراق توانسته است در مأموریتش موفق عمل کند. مکرون گفت: «ما فعلاً با ائتلاف [ضد داعش] در عراق پیروز جنگ شده‌ایم.» رئیس‌جمهور فرانسه گفت، اولویت نخست کشورش به منزله یکی از کشورهای عضو ائتلاف آمریکا غلبه بر داعش است و نه کنار زدن بشار اسد از قدرت. وی افزود: «بشار اسد پس از شکست داعش از قدرت کنار نخواهد رفت. وی [در قدرت] خواهد ماند و پابرجا خواهد بود؛ چون تحت محافظت کسانی است که در میدان جنگ پیروز شده‌اند، خواه منظور ایران باشد یا روسیه.»

4‌ـ برای چیزی که نمی‌دانید آشوب به پا کردید!
مسعود پزشکیان، از وزرای دولت اصلاحات و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی در یک جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که آیا وقایع سال ۸۸ را تقلب می‌داند یا نه، گفته است: بنده نمی‌دانم تقلبی کردند یا نه؛ اما می‌دانم تخلف صورت گرفته است! گفتنی است، به جز دستگیرشدگان فتنه 88، نظیر ابطحی، عطریانفر و رمضان‌زاده که به صراحت اعتراف کرده‌اند تقلّبی در کار نبوده و تقلّب صرفا رمز آشوب بود! لیدر اصلاح‌طلبان و کسانی، مانند سعید حجاریان نیز تاکنون بارها در مجامع خصوصی اذعان کرده‌اند در سال 88 تقلّبی رخ نداده بود.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات