تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۶۳۶۲۹
آقازاده‌ای که هنوز دور از دسترس عدالت است

مهدی هاشمی در دژ مصونیت

جعفر تکبیری - اشاره: مهدی هاشمی، نامی که در ایران خیلی آشناست. مردی که انگار دو بار در این دنیا زیسته است و در هر دوره زندگی‌اش سعی کرده تا در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران بایستد؛ تقابلی که در یک مرحله باعث مرگ مهدی هاشمی شده و در دوره‌ای دیگر باعث فرارش... نکته قابل توجه در این میان وابستگی‌های نزدیک مهدی هاشمی‌ها به نفرات برجسته نظام است. یکی‌شان از اقوام و مورد وثوق آیت‌الله منتظری قائم مقام وقت رهبری و دیگری فرزند رئیس مجلس خبرگان رهبری. از این‌رو داستان مهدی هاشمی، داستانی معروف برای ایرانیان است، داستانی که گویا تکرار شونده است و حالا با اعدام سیدمهدی هاشمی، مهدی هاشمی دیگر به گونه‌ای دیگر رهرو راه او شده است.

مهدی هاشمی کیست؟

مهدی هاشمی بهرمانی در همان ماهی متولد شد که 40 سال بعدش از ایران رفت. او زاده 29 شهریور 1348 است و در یکی از روزهای نخستین شهریور 88 که هنوز مشخص نشده چه روزی است، از ایران گریخته است. وی فرزند چهارم اکبر هاشمی‌رفسنجانی است و گفته می‌شود که همین آقازادگی وی و رابطه نزدیک جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد با پدرش باعث شده که به عضویت هیئت امنا و رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد دربیاید. او در گذشته مسئولیت‌هایی را در وزارت نفت از جمله ریاست سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت برعهده داشت.

مهدی هاشمی‌رفسنجانی بهرمانی تحصیلات خود را در رشته مخابرات در دانشگاه تهران به پایان رساند و کارشناسی ارشد مهندسی انرژی را از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مهندسی منابع انرژی را از دانشگاه آزاد دریافت کرده است.

همین سمت‌های وی باعث شده که حرف‌های زیادی پشت سرش وجود داشته باشد. حرف‌هایی از جنس اختلاس و جدیداً از جنس براندازی نظام. نام مهدی هاشمی زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که پرونده رشوه استات اویل در ایران مطرح شد. پرونده‌ای که طی آن یک روزنامه نروژی از دریافت رشوه توسط فرزند یکی از مقامات با نفوذ ایرانی خبر داد. رشوه‌ای که شرکت استات اویل پرداخته بود تا بتواند بار دیگر به عنوان نماینده‌ای از استعمارگر پیر بر صنایع نفتی ایران مسلط شود و خاطره قرارداد تلخ گس گلشائیان را زنده کند. البته این پرونده نیر بنا به دلایلی که همچنان مشخص نیست، رسیدگی نشده است و همانند سایر پرونده‌های مهدی هاشمی خاک می‌خورد.

نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقطه عطف مهمی در فعالیت‌های سیاسی مهدی هاشمی بود، وی در این دوره رسماً مسئول کمپین تبلیغاتی پدرش شد و تلاش‌های زیادی برای پیروزی پدرش و بازگشت به قدرت انجام داد اما این تلاش‌ها نتیجه نداد و فردی روانه پاستور شد که با شعار مقابله با اشرافی‌گری و آقازادگی توانسته بود، آرای عمومی را به خود جلب کند.

مهدی هاشمی یک سال و نیم پس از این، باز هم در کسوت رئیس ستاد انتخاباتی پدر در انتخابات مجلس خبرگان ظاهر شد، اما اینبار با به کارگیری شیوه‌ای خاص و راه‌اندازی کمیته صیانت از آرا نام خود را بیش از پیش میان اصلاح‌طلبان مطرح کرد. طرحی که سه سال بعد و در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری در اختیار ستاد میرحسین موسوی قرار گرفت و خود پدید‌آورنده بخشی از وقایع تلخ پس از انتخابات شد.

مهدی هاشمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی پیوست و با تکیه بر تجربه دو انتخابات قبل، سازماندهی کمیته صیانت از آرا را برعهده گرفت. در آن زمان گفته می‌شد که او از طرف پدرش در جلسه‌ای که درخصوص بررسی وضعیت نامزدها و فضای انتخاباتی برگزار شده حضور یافته و در این جلسه که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی نیز در آن حضور داشته‌‌اند، به عنوان نماینده تام‌‌الاختیار هاشمی‌رفسنجانی به عضویت «کمیته مشترک صیانت‌ از آرا» درآمده است.

او همچنین یکی از اعضای شورای راهبردی ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز بود که این ستاد خارج از ستاد اصلی میرحسین تشکیل شده بود و به دنبال به میدان آوردن تمامی ظرفیت‌های دوم خرداد به نفع موسوی بود. ستادی که گفته می‌شود تمامی طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها درخصوص وقایع پس از انتخابات در آن شکل گرفته بود. از این‌رو وی به عنوان یکی از عوامل اصلی فتنه 88 معرفی و تحت تعقیب قرار گرفت. تعقیبی که منجر به فرار وی از کشور شد. البته به جز این موارد، کاوه اشتهاردی، مدیر مسئول روزنامه ایران در دادگاهی که به دلیل شکایت هاشمی از وی تشکیل شده بود با ادعاهای دیگری نظیر ارتباط با بیگانگان پیش از انتخابات و همچنین سوءاستفاده از موقعیت خود و حیف و میل بیت‌المال او را متهم کرده است.

فرار به انگلیس

اما پس از فروکش کردن آتش فتنه و برگزاری دادگاه‌های مختلف و اعترافات صریح دستگیرشدگان به نقش مهدی هاشمی در هدایت فتنه مطالبات عمومی برای دستگیری و محاکمه وی بیش از پیش شد و گویی دژ آقازادگی وی فرو ریخته بود. اما پس از فرو ریختن این دژ و تشدید احتمال دستگیری به ناگاه وی از کشور خارج شد. البته یکی از نزدیکان خانواده هاشمی‌رفسنجانی در همان روزها یعنی نهم شهریور ماه سال 88 در ضمن تأیید خبر سفر مهدی هاشمی به انگلیس گفت که این سفر هیچ ارتباطی به شایعات مطرح شده درباره احتمال دستگیری مهدی هاشمی به اتهام طراحی و عملیاتی کردن اغتشاش‌های پس از انتخابات ندارد.

این در حالی است که بسیاری از مردم و کارشناسان، رفتن مهدی هاشمی به لندن را با مسائل مطرح شده درباره وی مبنی بر دست داشتن در اغتشاشات پس از انتخابات، بدون ارتباط نمی‌دانستند و خواستار بازگرداندن وی به ایران برای حضور در دادگاه بودند.

شائبه‌ها تقویت می‌شود

شائبه فرار مهدی هاشمی از کشور و ارتباط وی با اغتشاشات پیش آمده در ایام پس از انتخابات 22 خرداد 88 آنجا بیشتر تقویت شد که در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده‌ آشوب‌های پس از انتخابات، مسعود باستانی از روزنامه‌نگاران فعال دوم خردادی با اشاره به محورهایی که از سوی مهدی هاشمی‌رفسنجانی به مدیریت سایت «جمهوریت» داده شده بود، گفت: حمله به عملکرد چهار ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور (سپاه، بسیج، شورای نگهبان و...) و القای تقلب و التهاب‌آفرینی در انتخابات جزو محورهایی بود که در دستور کار داشتیم.

همچنین حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت نیز در دادگاه اعلام کرد که مهدی هاشمی در انتخابات پولشویی، سندسازی و از بیت‌المال هزینه می‌کرد.

مأموریت به حساب دانشگاه آزاد

پس از این خروج دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد به دفاع از مهدی هاشمی (رئیس این دفتر) پرداخت و با صدور اطلاعیه‌ای سفر وی را یک «مأموریت سازمانی» عنوان کرد.

دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در این اطلاعیه خود تصریح کرد که مهدی هاشمی، رئیس دفتر هئیت امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخ 3 شهریور 88 به خارج از کشور عزیمت کرده و قطعاً بعد از اتمام «مأموریت سازمانی» خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.

در کنار این اکبر هاشمی‌رفسنجانی پدر مهدی هاشمی نیز در دیدار با دانشجویان مشهدی که در 15 آذر سال 89 برگزار شد، در پاسخ به سؤالات و اعتراضات دانشجویان راجع به سفر مهدی هاشمی به خارج از کشور پاسخ‌هایی ارائه کرد.

آنچنان که در متن ارسالی از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از این دیدار آمده بود، هاشمی در پاسخ به سؤالات دانشجویان درباره مهدی هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت راحت است.»

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه به نقش مهدی هاشمی در کمیته غیرقانونی «صیانت از آرا» اشاره کرد و گفت: من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، «جز در مسئله کمیته صیانت از آرا». مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص علت سفر پسرش به لندن هم اینچنین گفت که «ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. باید کسی می‌رفت و رسیدگی می‌کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد، در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌کرد که رفت. دلش می‌‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند که او هم همیشه جواب می‌دهد. امام موضوع وقتی جالب‌تر شد که اخبار سفر فرشته هاشمی همسر مهدی هاشمی به ترکیه و امارات و ملاقات با شوهر خود نیز در رسانه‌ها منتشر شد. خبری که عطش حل معمای مهدی هاشمی را برای رسانه‌ها بیشتر کرد.

دانشگاه آزاد سر در گم از سفر هاشمی

با وجود اطلاعیه دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که ریاست آن برعهده شخص مهدی هاشمی‌رفسنجانی است و همچنین اظهارات اکبر هاشمی‌رفسنجانی، کریم زارع طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس در مورخ 27 دی درباره مأموریت مهدی هاشمی‌رفسنجانی از سوی دانشگاه آزاد گفت که هنوز موضوع مأموریت آقای مهدی هاشمی برایش مشخص نشده است. وی همچنین ادامه داد که «من گفته‌ام موضوع مأموریت آقای هاشمی را به من بگویند، ولی هنوز به من چیزی نگفته‌اند!»

در همین اوضاع عبدالله جعفرعلی جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد در شهریور 89، در کنفرانسی خبری در دانشگاه آزاد واحد تبریز، سخن جالب دیگری را به زبان آورد و هرگونه ارتباط سفر پسر آقای هاشمی با دانشگاه آزاد را رد کرد.

آقای جاسبی اظهار کرده است: «بنده به آقای مهدی هاشمی مأموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به ایشان ندادم.»

وی البته درباره سکوت یکساله مدیران دانشگاه آزاد درباره سفر مهدی هاشمی و اینکه چرا مجموعه تحت مدیریت او سفر مهدی هاشمی را کاری دانسته، توضیح نداد.

گفتنی است، مهدی هاشمی در تمام مدتی که در لندن اقامت داشته و تحت عنوان و مأموریت دانشگاه آزاد از لندن به کشورهای دیگر هم سفر کرده است، حقوق ثابت از دانشگاه آزاد دریافت می‌کرده، حقوقی که در کنار آن، حق مأموریت 3000 پوندی نیز لحاظ شده بود.

اما بالاخره پس از پنج ماه بی‌خبری از مهدی هاشمی، وی لب به سخن گشود و پاسخ گزارش‌ خبرگزاری فارس را که از اقامت طولانی مدت هاشمی در لندن گلایه کرده بود داد. وی در این جوابیه حضور خود در لندن را به خاطر تحصیل عنوان کرد.

حکم جلب مهدی هاشمی صادر شد

سرانجام در حالی که جامعه در تب دستگیری و محاکمه مهدی هاشمی به عنوان یکی از هدایت‌کنندگان حوادث پس از انتخابات که اتهامات اقتصادی فراوانی را نیز با خود یدک می‌کشد، می‌سوخت، حکم جلب وی از سوی قوه قضائیه صادر شد. حکم جلبی که تنها در داخل کشور اعتبار داشت و در آن عنوان شده بود که اگر مهدی هاشمی وارد کشور شود، دستگیر خواهد شد. این صدور حکم در حالی شکل گرفت که عملکرد قوه قضائیه در عدم محاکمه سران فتنه و همچنین تعلل در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، مورد انتقاد بسیار زیاد جامعه قرار گرفته بود.

در همین حال چند ماه بعد نیز در خرداد ماه سال 89، دادسرای عمومی و انقلاب تهران طی اطلاعیه‌ای در خرداد ماه امسال، اعلام کرد که اسنادی از طبقه ششم ساختمان محل استقرار هیئت امنای دانشگاه آزاد کشف کرده است که این اسناد درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیرمرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

بدین‌ترتیب و با این اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب ایران، صحت اتهامات وارده بر مهدی هاشمی بیش از پیش تقویت و از سوی دیگر احتمال بازگشت وی به ایران کمرنگ‌تر از گذشته شده است.

احضار رسانه‌های منتقد

اما مهدی هاشمی به رغم خروج خود از کشور، باز هم دست از شیطنت برنداشت و همچنان در آن سوی دنیا، تلاش‌های فتنه‌گرانه خود را ادامه می‌داد. وی در یکی از این اقدام‌ها، از رسانه‌های اصولگرا شکایت و مدیران این رسانه‌ها را به دادگاه احضار کرد. یکی از این روزنامه‌‌ها، روزنامه «جوان» بود. او از لندن به صورت غیرحضوری و به وسیله وکیل خود شکواییه‌ای را علیه روزنامه «جوان» تنظیم کرد. این شکایت در حالی از سوی مهدی هاشمی مطرح شد که در آن زمان روزنامه جوان و بخش عمده‌ای از رسانه‌های اصولگرا برای بازگشت آرامش به جامعه، چندین ماه بود که افشاگری درباره اقدامات و پرونده مهدی هاشمی را متوقف کرده و چشم انتظار پیگیری‌های ویژه قوه قضائیه درخصوص این شخص بودند.

اما با ادامه‌دار شدن این سکوت نجیبانه که به مصلحت کشور و نظام بود، مهدی هاشمی با شکایت از رسانه‌های اصولگرا تلاش خود را برای تغییر جای شاکی و متهم آغاز کرد تا از این طریق انتقامی نیز از این رسانه‌ها بگیرد. یکی دیگر از رسانه‌هایی که مورد غضب مهدی هاشمی قرار گرفت، روزنامه ایران بود. شکایتی که دادگاهی تاریخی را برای مهدی هاشمی رقم زد؛ چرا که مدیرمسئول روزنامه ایران در دفاعیات خود، اتهامات بیشماری را متوجه مهدی هاشمی و اسناد جدیدی را درخصوص فساد مالی وی افشا کرد. ماجرایی که به دخالت قوه قضائیه در عدم انتشار این مطالب در سایر رسانه‌ها منجر شد.

مهدی هاشمی در کنار لژ لندن

اما در این میان موضوعی که همچنان به عنوان معما مطرح می‌‌شود، ارتباط مهدی هاشمی با لژ لندن است؛ چرا که هیچگاه رسماً ارتباط هاشمی با لژ لندن افشا نشده است؛ اما انتخاب «لندن» به عنوان محل اقامت از سوی وی، تلاش ویژه حلقه ضدانقلاب لندن برای از اعتبار انداختن اعترافات حمزه کرمی (کسی که علیه مهدی هاشمی سخنانی را مطرح کرده است)، انتشار برخی اخبار و گزارش‌های محرمانه در این باره و برنگشتن مهدی هاشمی به ایران با وجود صدور حکم جلبش، بخشی از سیاسیون را به این نتیجه رسانده است که احتمال ارتباطات تشکیلاتی وی با اتاق فکر جریان ضدانقلاب در لندن بالاست.

در همین حال موضوع دیگری که به ارتباط تنگاتنگ لژ لندن با مهدی هاشمی صحه می‌گذارد، انتقال برخی از اسناد و مدارک توسط اعضای حلقه لندن به سرویس جاسوسی انگلیس است؛ چرا که براساس شواهد و قرائن اعضای این لژ مدت‌هاست که سمتی در داخل کشور نداشته‌اند و تنها مهدی هاشمی با توجه به ارتباطاتش توانایی تهیه این اسناد را داشته است. بنابراین احتمالاً مهدی هاشمی یا به طور مستقیم یا از طریق واسطه، اسنادی را در ارتباط با ایران برای کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران افشا کرده است.

ارتباط مهدی هاشمی با آقازاده دیکتاتور

اما در واپسین روزهای سال بود که خبر دیگری از مهدی هاشمی در رسانه‌های داخلی خودنمایی کرد. خبری که حکایت از مراودات دوستانه مهدی هاشمی با سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی دیکتاتور لیبی داشت. این خبر در حالی منتشر شد که مردم لیبی زیر شدید‌ترین حملات نیروهای معمر قذافی قرار داشتند و روز به روز خبر قتل‌عام مردم بیگناه به دستور سیف‌الاسلام قذافی منتشر می‌شد.

گفتنی است، روابط ویژه مهدی و سیف به سال‌های قبل بازمی‌گردد، به طوری که این دو نفر در تعدادی از پروژه‌های تجاری و اقتصادی نیز با یکدیگر شراکت و رفت و آمدهای متقابلی به ایران و لیبی داشته‌اند.

براساس اسناد موجود، یکی از سفرهای مهدی هاشمی به لیبی که به دعوت سیف‌الاسلام بوده به مهر ماه سال 86 بازمی‌‌گردد. در یکی از این اسناد، علی سرلک؛ مسئول دفتر مهدی هاشمی در هیئت امنای دانشگاه آزاد در نامه‌ای به تاریخ 29/6/86 به سفیر لیبی در تهران، می‌نویسد: «نظر به سفر جناب آقای مهندس مهدی هاشمی بهرمانی برابر دعوت سیف قذافی خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به صدور ویزا اقدام مقتضی مبذول فرمایید.»

مهدی هاشمی همچنان دور از عدالت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بی‌شک امروز مهدی هاشمی به عنوان یکی از کلیدهای صندوق اسرار فتنه 88 است. کلیدی که با یافتنش امکان رمزگشایی از بسیاری سؤالات درخصوص وقایع پس از انتخابات دهم فراهم می‌شود. اما جای تأسف است که به رغم خواست عمومی درخصوص دستگیری و محاکمه وی، حکم این شاه کلید تنها در داخل کشور معتبر است و به شرط بازگشت او به ایران امکان دستگیری وی وجود دارد.

این در حالی است که مردم خوب به یاد دارند که سربازان گمنام امام زمان(عج) با چه سرعت و دقتی توانستند رد شهرام جزایری را که موفق به فرار از کشور شده بود بگیرند و ضمن بازگرداندن به کشور مجدداً در اختیار قانون قرار دهند. آیا این امکان درخصوص مهدی هاشمی نیز وجود دارد یا وی در لندن نیز همانند روزهای خوبش در ایران، در دژ مصونیت قرار دارد؟‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات