صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۶۴۵۲۴
سردار میرزا حسن ذوالقدرنیا، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در گفت‌وگو با صبح صادق

تمام اهداف پیش‌بینی شده تحقق یافته است

رحیم محمدی مقدمه: در پایان دهه اول انقلاب اسلامی گرچه جنگ تحمیلی پایان یافت اما سپاه پاسداران با جبهه های جدیدی مواجه شد که برای ایفای نقش خود در پاسداری از انقلاب اسلامی و ارزش های آن باید در عرصه های مختلفی وارد می شد که از جمله آنها مشارکت در بازسازی و آبادانی و عمران ایران اسلامی بود. از این رو و در راستای اصل 147 قانون اساسی جمهوری اسلامی که بر بکارگیری توانمندی های نیروهای مسلح برای عمران و آبادانی کشور در زمان صلح اشاره دارد، در 18 آذرماه سال 1368 «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)» راه اندازی شد. در نوزدهمین سال روز تاسیس قرارگاهی که در سازندگی کشور نقش فعالی دارد، گفت وگویی ترتیب دادیم با سردار میرزا حسن ذوالقدرنیا، معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) که از نظر می گذرانید.

*به عنوان اولین سوال بفرمایید هدف از تشکیل قرارگاه سازندگی چه بود و امروز که نزدیک به دو دهه از عمر آن می گذرد، تا چه مقدار توانسته به اهداف موردنظر دست یابد؟
**سپاه پاسداران چون ماموریت اصلی اش حفظ انقلاب و دستاوردهای آن است، هر جا احساس وظیفه کند و نیاز باشد حضور پیدا می کند. بنابراین بعد از اتمام هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سپاه به دلیل آنکه دارای توان بالقوه و بالفعلی در نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات بود، نمی توانست این امکانات و توانمندی ها را بدون استفاده رها کند.
از این رو براساس اصل 147 قانون اساسی فعالیت خود را به عنوان پیمانکار و مجری طرح های عمرانی و سازندگی آغاز کرد. اما چون تا آن زمان سپاه فقط در عرصه نظامی و دفاعی فعالیت داشت و یک فرمانده نمی توانست هم در بعد نظامی و هم در بعد اقتصادی فعالیت کند، مقرر شد آن قسمت از تجهیزات و نیروهایی که بکارگیری آنها به توان دفاعی سپاه آسیب نمی رساند و قادر بودند دولت را در امر بازسازی و سازندگی کمک کنند، در قالب «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) » فعالیت خود را آغاز کنند. بدین ترتیب قرارگاه سازندگی که براساس تدبیر فرماندهی معظم کل قوا تشکیل شد، اهدافی مانند: بکارگیری نیروهای بالقوه و بالفعل سپاه، بکارگیری تجهیزات و امکانات سپاه، تقویت و توسعه بسیج سازندگی ، حفظ آمادگی رزمی سپاه، کمک به دولت در اجرای برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فعالیت در خارج از کشور برای فعالیت های عمرانی، تقویت بنیه دفاعی و امنیتی و کمک به اجرای طرح های پدافند غیر عامل، نقش پذیری در شرایط بحران و دفاع و صیانت از ارزش های پاسداری، برای این قرارگاه متصور شد.
اکنون که نزدیک به دو دهه از آغاز فعالیت این قرارگاه می گذرد، 100 درصد اهداف پیش بینی شده محقق شده است و دلیل این ادعا اعتماد دولت در واگذاری پروژه های ملی و کلان به قرارگاه سازندگی خانم الانبیا(ص) است؛اعتمادی که در ابتدای فعالیت نبود ولی با گذشت زمان و کسب تجارب مختلف و ارائه توانمندی های منحصر به فرد، ایجاد شد.
*قرارگاه سازندگی در چه عرصه هایی فعالیت می کند و چه تعداد پروژه به اتمام رسیده و در حال انجام دارد؟
**عرصه های فعالیت قرارگاه شامل؛ سد و بند، شبکه آبیاری، احداث خطوط آب، گاز ، ابنیه، تونل، سازه های زیرزمینی ، بندر ، مخازن و تصفیه خانه ها، صنایع بالادستی نفت، سازه های دریایی شناور، اسکله و صنایع کشاورزی و ... می شود. در واقع هر عرصه ای که بشود نام برد، قرارگاه پروژه اجرا کرده است. البته عرصه های نفت و پتروشیمی از جمله عرصه های جدیدی است که این قرارگاه وارد شده است. بنابراین قرارگاه بیش از دو هزار پروژه را به اتمام رسانده و بیش از یک هزار پروژه را نیز در اختیار دارد که در حال انجام است.
*آیا قرارگاه در سایر کشورها نیز فعالیت عمرانی و سازندگی انجام می دهد؟
**یکی از اهداف انقلاب اسلامی در ایران معرفی اهداف انقلاب به دیگر کشورها به منظور شناساندن بیشتر آن است. از این روی سپاه برای کمک به تحقق چنین هدفی در برخی کشورها براساس تقاضای آنها و درخواست مسئولان ذی ربط پروژه هایی را در سوریه، عراق ، گینه ، مالزی و سودان و ... اجرا کرده است.
*دولت چقدر توانسته از این توانمندی ها استفاده کند؟
**دولت ابتدا با احتیاط انجام برخی پروژه ها را به قرارگاه واگذار می کرد ولی الان اگر دولت با مشکلی در اجرای طرح های بزرگ و ملی برخورد کند، انجام آنها را اول به قرارگاه واگذار می کند مانند دوران دفاع مقدس که در آن ایام نیز ابتدا حتی از دادن سلاح به سپاه خودداری می کردند اما با گذشت زمان و اثبات قابلیت ها ، بسیاری از عملیات های مهم و سرنوشت ساز را سپاه به تنهایی انجام داد.
حضور سپاه در کمک به دولت باعث شد در برخی از پروژه ها مانند زیرسازی راه آهن زرقان - شیراز یک و نیم میلیارد تومان، پروژه سد سیرجان با حذف گالری 2/1 میلیارد تومان، مسیرسازی خط چهارم گاز در خنج 5/6 میلیارد تومان، خط انتقال 16 کیلومتری نفت ساری به ورسک و تهران 5/7 میلیارد تومان بابت صرفه جویی عاید دولت شود. در واقع حضور قرارگاه سازندگی در بازسازی کشور علاوه بر صرفه جویی ارزی و ریالی، از نظر زمان اتمام پروژه ها و بهره برداری نیز توانسته تمامی قراردادهای خود را زودتر از موعد مقرر به اتمام برساند و تحویل دهد.زیرا قرارگاه در اجرای پروژه ها از طراحی، ساخت و تولید تا نظارت بر حسن اجرای کار را توسط نیروهای مجرب و متعهد خود انجام می کند.
*چه عاملی باعث شد تا دولت به «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)» اعتماد کند؟
**مهم ترین عامل انگیزه ای بود که نزد نیروهای این قرارگاه وجود داشت. زیرا نیروهایی که این قرارگاه را تشکیل دادند افرادی بودند که دوران دفاع مقدس را تجربه کرده بودند و در پرتو فرهنگ ایثار و شهادت پرورش یافته بودند.
بنابراین چنین نیروی با انگیزه ای،امکانات را خیلی راحت بکارگیری کرد و نیروهای متعهد و تحصیل کرده را تحت پوشش خود قرار داد به نحوی که توانست خیلی از پروژه ها را 10 ماه زودتر از موعد مقرر تحویل دهد.
*آیا در اجرای پروژه ها فقط متخصصان سپاه حضور دارند یا از نیروهای خارج از سپاه نیز بهره می گیرید؟
**قرارگاه تمامی پروژه های خود را با استفاده از دانش و تخصص نیروهای خود انجام می دهد یعنی به جز سالهای ابتدایی شروع فعالیت قرارگاه که از نیروهای غیر پاسدار برای انجام پروژه ها به دلیل کم تجربگی استفاده می کرد در سالهای بعد این توانمندی را کسب کرد که اکنون می تواند بدون استفاده از متخصصان سایر دستگاه ها و ارگان ها به فعالیت خود ادامه دهد. در واقع قرارگاه در اجرای تعهدات خود شریک خارجی ندارد، فقط در عرصه های جدید مانند نفت و پتروشیمی از مشاورین خارجی استفاده می کند.
*آیا در اجرای پروژه هایی که متعهد شده اید از توانمندی های بسیج نیز استفاده می کنید؟
**از آن جهت که فرهنگ بسیج سازندگی در کشور احیا شده، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در ارتباط با بسیج سازندگی کار خاصی را به عنوان ماموریت ذاتی خود، انجام نمی دهد.
در سالهای اخیر ارتباط مستمر و بسیار خوبی بین بدنه بسیج و مردم بوجود آمده است که این باعث شده جوانان و نوجوانان بسیاری ایام فراغت خود را در قالب بسیج سازندگی برای خدمت به مردم مناطق محروم سپری کنند. این حضور پرشور، سپاه را بر آن داشت تا از این افراد و اقدامات آنان حمایت و پشتیبانی کند. بنابراین قرارگاه سازندگی مسئولیتی در ارتباط با بسیج سازندگی ندارد.
*خبری داشتیم مبنی بر اینکه سردار جعفری، فرمانده کل سپاه که فرماندهی قرارگاه را هم برعهده دارند، دستور داده بودند قرارگاه سازندگی با استفاده از امکانات و توانمندی های خود برای حل سریع تر مشکل مسکن پاسداران، در امر خانه سازی هم وارد شود، در این ارتباط توضیح می دهید؟
**فرمانده محترم کل سپاه براساس راهبردی که سپاه پاسداران ابلاغ کردند، دستور دادند تا مشکل مسکن پاسداران در قالب طرح جهاد خانه سازی مرتفع شود که در این رابطه به قرارگاه ماموریتی را واگذار نکرده اند. البته قرارگاه در حد توان بنا به تدبیر فرماندهی کمک هایی را در بعد ریالی، تجهیزاتی یا طراحی به بنیاد تعاون که تشکیلاتی را در این ارتباط دارد، ارائه می نماید.
*آیا با وجود مهندسی در سپاه، قرارگاه سازندگی هم درخصوص ساخت و سازها و امور عمرانی مربوط به داخل سپاه ماموریتی دارد یا خیر؟
**در بعضی پروژه ها اگر مهندسی حجم کارش زیاد باشد و نتوانند انجام دهند، قرارگاه براساس تدبیر فرماندهی، کمک می کند. در انبوه سازی مسکن هم همین طور است، چرا که قبلا هم انجام داده ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات