صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۹۹۸۱

یادداشت روزنامه های سه شنبه، 29 شهریورماه

اربعین، رزمایش ظلم‌ستیزی و عزت‌جویی

حماسه عاشورایی امام حسین (ع) تجلی شجاعت و قهرمانی ایستادن در برابر زور و ستم و الهام‌بخش مظلومان و ستمدیدگان برای قیام و مبارزه است و حرم امام حسین (ع) در کربلا نیز نمادی برای بقا و ماندگاری این حماسه بزرگ در حافظه تاریخی شیعه به حساب می‌آید.
از این رو حکومت‌های جبار و ستمگری که بیداری شیعیان را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دیده‌اند، تخریب این حرم و تعطیلی زیارت آن را دنبال می‌کرده‌اند و شدت عمل آنان متناسب با هراس و کینه‌شان بوده است. مثلاً در دوره حاکمیت عباسیان که حدود ۶۰۰ سال طول کشیده، حرم امام حسین و حتی شهر کربلا چندین بار مورد حمله و تخریب قرار گرفته و فردی، چون متوکل عباسی که بیشترین ضدیت با اهل بیت رسول خدا (ص) و ترس از قیام شیعیان را داشت، چند‌بار اقدام به تخریب حرم و حتی شخم زدن و به آب بستن محدوده آن کرد تا هیچ اثری باقی نماند. در همین دوران اقدامات سختگیرانه مثل بریدن دست تا کشتن زائران امام حسین (ع) انجام می‌شد تا مانع ارتباط‌گیری جامعه شیعی و علاقه‌مندان اهل بیت رسول خدا با تاریخ کربلا و الهام گرفتن از قیام حسینی شوند.
همان‌گونه که در تاریخ معاصر ارتش بعثی عراق به فرماندهی حسین کامل، داماد صدام در جریان انتفاضه شعبانیه مردم عراق، برای درهم شکستن این قیام مردمی به حرم امام حسین (ع) هجوم برد و به آن آسیب‌های جدی رساند، تخریب و آسیبی که به زعم رژیم دیکتاتور بعثی می‌تواند انگیزه مقاومت را درهم بشکند.
اما در نقطه مقابل امامان معصوم و علمای شیعه بر تعظیم و عمران حرم امام حسین و زیارت آن تأکید و اصرار داشته و زیارت اربعین را که نماد اولین زیارت رسمی و تاریخی قبر امام حسین است، در زمره نشانگان ایمان شیعی قرار دادند. چرا که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، «اربعین نشانه اراده پروردگار برای برافراشته کردن پرچم اسلام اهلبیت است.»

مراسم زیارت اربعین با برخورداری از چند ویژگی، نوعی رزمایش و تمرین برای قیام آخرالزمانی به حساب می‌آید که با توجه به این ویژگی‌ها، رهزنانی آن را نمی‌پسندند و برای تعطیلی یا کم رنگ کردن آن، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. ویژگی‌هایی چون؛
۱- شکل‌گیری بزرگ‌ترین اجتماع معنوی و مذهبی روی کره زمین در یک بازه زمانی کوتاه که امسال از رکورد ۲۱ میلیون نفری عبور کرد و هیچ اجتماع مذهبی دیگری در چنین بازه زمانی به این تعداد برگزار نمی‌شود.
۲- برگزاری به شکل کاملاً مردمی و داوطلبانه که با وجود محدودیت‌ها، هزینه‌ها، خطرات و زحمات در فاصله‌های دور پیاده‌روی، تمامی هزینه‌های عزیمت، اسکان، پذیرایی به صورت اختیاری و داوطلبانه، همراه با شوق و حلاوت انجام می‌شود.
۳- برخورداری از هماهنگی، همکاری، همدلی و هم‌افزایی حداکثری بین شرکت‌کنندگان و رنگ باختن تمامی تفاوت‌ها و شکاف‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تقویت اخوت، وحدت و ایثار که به آن شکلی از اردوگاه کار جمعی و مشارکت فعال و اثربخش می‌دهد.
۴- محوریت محبت اهلبیت علیه السلام و عشق امام حسین در این اجتماع بزرگ که جان مایه اصلی انسجام، اتحاد و استحکام این مراسم با حضور افراد و قومیت‌های گوناگون از کشور‌های مختلف و حتی ادیان و مذاهب متفاوت به حساب می‌آید.
همین ویژگی‌ها است که امکان برگزاری مراسم اربعین امسال را فراتر از هرگونه حاشیه‌سازی میسر ساخت. اجتماع ۲۲ میلیونی اربعین امسال در حالی انجام شد که کشور عراق از تنش‌های سیاسی داخلی رنج می‌برد و کرونا نه تنها بر اقتصاد عراق اثر گذاشته بود بلکه موجب تعویق دو ساله سفر اربعین مشتاقان زیادی هم شده بود که امسال به دنبال جبران آن بودند و برآورد‌های جمعیتی را با اخلال مواجه می‌کردند. آثار خشکسالی و گرمای هوا را هم باید به عنوان عوامل بازدارنده یا موانع دیگر بر سر راه این مراسم ذکر کرد که نه تنها برای زائران غیر عراقی، بلکه برای میزبانان عراقی هم تولید زحمت می‌کرد.
همچنین موج منفی رسانه‌ای و فضاسازی سیاسی امپراتوری رسانه‌ای استکبار جهانی و دنباله‌های منطقه‌ای آنان، علیه این مراسم را هم باید به موارد فوق اضافه کرد که با وقاحت تلاش می‌کردند چهره این مراسم معنوی و نورانی را مخدوش و آن را یک مانور تبلیغی – سیاسی صرف جلوه دهند. اما عشق زائران، همکاری دولتمردان عراقی و میزبانی مردم سخاوتمند و کریم آن کشور زمینه‌ساز برگزاری این مراسم پرشکوه‌تر و معظم‌تر از هر دوره دیگر شد و پیوند حافظه تاریخی با حماسه حسینی و آمادگی برای حرکت در آن مسیر تاریخی را با پرچم ظلم‌ستیزی و مبارزه بر هرگونه تفرعن و تکبر استعلایی و سلطه‌جویانه را توسط این اجتماع بزرگ حماسی به رخ جهانیان کشید.


گزینه های غیرقیمتی مواجهه با مسئله بنزین چیست؟

 روز گذشته وزارت نفت برای چندمین بار، هرگونه برنامه‌ای را برای افزایش قیمت بنزین رد کرد. این در حالی است که برخی رسانه های منتقد دولت گمانه زنی هایی در این باره داشته اند، اما به نظر می رسد با توجه به تکذیب صریح شخص رئیس جمهور و همچنین سخنگوی دولت و وزارت نفت، حداقل تا پایان امسال تصمیمی در این زمینه گرفته نخواهد شد اما چرا چنین گمانه هایی شکل گرفته و چرا درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده نمی توان به صراحت موضع گرفت؟ مسئله این است که مصرف و تولید بنزین به مرحله سر به سر رسیده است. بخشی از مسئله به افزایش مصرف بنزین باز می گردد. با عبور از شرایط همه گیری کرونا، سفرهای درون شهری و برون شهری افزایش یافت و در نتیجه مصرف بنزین نیز بیشتر شد. همچنین پس از افزایش نرخ ارز و به ویژه جهش قیمت نفت، قیمت بنزین در کشورهای همسایه افزایش قابل توجهی یافت و فاصله قیمت بنزین در داخل و خارج بیشتر از قبل شد. در چنین شرایطی قاچاق بنزین به خارج نیز بیشتر شده است. بنابراین دو عامل افزایش سفرها و تشدید قاچاق موجب شد مصرف روزانه بنزین از حدود 80 میلیون لیتر در روز به 100 میلیون لیتر در روز برسد. این در حالی است که ظرفیت پالایشی کشور نیز در همین حدود است و به این ترتیب در صورت افزایش مصرف  یا قاچاق بیشتر بنزین، با معضل تامین بنزین مواجه خواهیم بود، چرا که واردات بنزین همواره با موانع تحریمی آمریکا مواجه است و با توجه به حساسیت و فوریت تامین بنزین که اهمیت آن در حد تامین امنیت غذایی است، نمی توان در شرایط تحریمی، سرنوشت کشور را به واردات بنزین گره زد. با توجه به این وضعیت، باید تراز کردن مصرف و تولید بنزین در دستور کار قرار گیرد. متاسفانه پس از تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه خاتم در دولت قبل، پروژه پالایشی جدیدی کلید زده نشد و طرح پالایشی بندر سیراف نیز که توسط دولت قبل طراحی شده بود، در همان دوران بایگانی شد. با این حال در دولت سیزدهم، دو پالایشگاه جدید کلید زده و موافقت نامه احداث و تامین مالی آن ماه گذشته با حضور رئیس جمهور و برخی مقامات دولت و مسئولان چند بانک کشور امضا شد، با این حال براساس اعلام مسئولان وزارت نفت، اتمام این دو پروژه 4 تا 5 سال زمان می برد و در این مدت، تعیین تکلیف وضعیت تولید و مصرف بنزین ضروری است. واضح است گزینه نخست که افزایش قیمت بنزین است، گزینه هزینه سازی است. تجربه آبان 98 نشان داد که جامعه به افزایش قیمت بنزین حساس است. در دولت جدید اگرچه اقداماتی برای بهبود رفاه مردم انجام شده است اما باید توجه داشت که آثار عینی این اقدامات و تغییر معنادار در قدرت خرید مردم زمان بر است و از این نظر افزایش قیمت بنزین حتی برای سال آینده نیز ممکن است چالش برانگیز باشد. با این حال تجربه نشان داده است که برای مواجهه با مسئله بنزین، علاوه بر راهکار قیمتی، راهکارهای غیرقیمتی را نیز باید مدنظر داشت. خود سهمیه بندی یک راهکار غیرقیمتی است که اجرای آن در سال 86، تاثیر بسزایی در کاهش مصرف بنزین داشت. با این حال و در شرایط فعلی که سهمیه بندی در حال اجراست، راهکارهای دیگری را نیز باید مدنظر قرار داد. یکی از این راهکارها، اصلاح صنعت خودرو با هدف گذاری ویژه در زمینه کاهش مصرف سوخت خودروهاست. هرچند این موضوع زمان بر است و به عنوان یک گزینه بلندمدت باید به آن توجه شود ولی بررسی ها نشان می دهد که صنعت خودرو بیش از دو برابر استاندارد جهانی مصرف بنزین دارد و تمرکز بر این موضوع طی سال های بعد به تدریج می تواند مصرف بنزین را کاهش دهد. اگرچه مشخص است تحقق این هدف با توجه به وضعیت صنعت خودرو چقدر سخت و چه مقدار زمان بر است. گزینه دیگر، اقدامی است که به تازگی از سوی وزارت نفت انجام شد و براساس آن سهمیه بنزین آزاد خودروها کاهش یافت که به ویژه در مناطق مرزی نقش مهمی در کاهش قاچاق دارد. در شرایط فعلی و پس از اتمام سهمیه ماهانه 60 لیتری بنزین 1500 تومانی، سهمیه 250 لیتری بنزین آزاد 3 هزار تومانی در دسترس قرار می گرفت اما واضح است که اکثر مردم به چنین سهمیه ای نیاز ندارند، چرا که تاکسی ها و حتی تاکسی های اینترنتی سهمیه جداگانه ای دارند. به این ترتیب کاهش سهمیه بنزین آزاد، امکان فروش مازاد سهمیه در مرزها به صورت قاچاق را کاهش می دهد. دیگر اقدام غیرقیمتی، افزایش گازسوز کردن خودروهای موجود و تسهیل شرایط آن است که می تواند تاثیر معناداری در کاهش مصرف بنزین و تراز کردن تولید و مصرف آن داشته باشد. در هر حال، زمان در حال گذشتن است و چراغ خطر بنزین در حال روشن شدن است. استفاده از گزینه های غیرقیمتی هم نیاز به زمان دارد و اگر در اجرای این گزینه ها تاخیر شود، ممکن است تنها گزینه پیش رو، گزینه پرهزینه باشد، بنابراین دولت و وزارت نفت که اقدامات مناسبی را برای مدیریت مصرف بنزین آغاز کرده است، باید اقدامات مکمل خود در این زمینه را جدی تر پیگیری کند.


6 قطره از اقیانوس بی‌کران حماسه اربعین

    1- بی‌شک مهم‌ترین نکته درباره حماسه اربعین امسال در عراق حضور اعجاب‌انگیز و شورآفرین ده‌ها میلیون عاشق امام حسین علیه‌السلام از اقصی نقاط جهان در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا بود. در این حضور معجزه‌گون که پس از دوسال وقفه کرونایی شکل گرفت زنان و مردان، پیران و جوانان و کودکانی از عراق‌، ایران، نیجریه، هند، پاکستان، افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، کویت، لبنان، برخی کشورهایی اروپایی و خلاصه جمعیتی پرشمار از حدود 80 کشور دنیا طبق آمارهای رسمی گردهم آمدند.استاندار کربلا، مراسم اربعین امسال را بزرگ‌ترین مراسم در طول تاریخ برپایی اربعین تا به امروز دانست و آستان مقدس حضرت عباس علیه‌السلام نیز شمار زائران اربعین امسال را براساس سامانه شمارش الکترونیک نصب‌شده در ورودی‌های شهر کربلای معلی، ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۴۰ نفر اعلام کرد که در مقایسه با سال پیش پنج میلیون افزایش داشت. شکوه این حماسه بی‌نظیر آن‌قدر عظیم و رفیع است که هرگز نمی‌توان مشابهی در عالم برای مقایسه با آن پیدا کرد. نگارنده این سطور امسال توفیق زیارت خانه خدا و انجام حج واجب را هم داشته است به عنوان نمونه کافی است بدانیم رژیم سعودی با وجود تجربه ده‌ها ساله در برگزاری مناسک حج هنوز قادر نیست از پس میزبانی 3 میلیون زائر بربیاید و هر ساله با انواع و اقسام بهانه‌ها به دنبال کاهش تعداد حجاج است نظیر بهانه‌ای که امسال علم کرد و میلیون‌ها چشم‌ انتظار بیت‌الله‌الحرام را به جرم اینکه سنشان بالای 65 سال است از رفتن به حج محروم کرد! اما در پیاده‌روی اربعین سن و سال معنا ندارد پیرمرد 80 -90 ساله در کنار کودک 3-4 ساله یا حسین‌گویان به سمت حرم ارباب بی‌کفن طی طریق می‌کنند و رسم عاشقی را به جهانیان می‌آموزند. 2- حماسه اربعین نشان داده امت واحده جهان اسلام به خوبی می‌تواند پروژه غربی‌ها برای تفرقه میان مسلمانان و حتی جدایی میان مسلمانان با غیرمسلمانان را که با پوشش شیک «دولت- ملت» طراحی و اجرا کرده‌اند به حاشیه ببرد. اینکه جمعیتی از 80 کشور جهان یکدل و یکصدا آهنگ رسیدن به کربلای معلی را دارند و در این مسیر عاشقانه بدون توجه به رنگ و نژاد و زبان از هیچ محبت و خیری نسبت به هم دریغ نمی‌کنند نمای زیبایی از شکل جهان در عصر ظهور است.علاوه‌براین، اتحاد و یکپارچگی همه مشتاقان امام حسین علیه‌السلام اعم از شیعه و سنی و حتی مسیحیان و ارمنی‌ها که در پیاده‌روی اربعین دوشادوش دیگران حرکت می‌کردند به وضوح نشان داد ملت‌ها ضمن احترام به مرزهای جغرافیایی یکدیگر می‌توانند مشترکات معنوی خویش را افزایش داده و دشمن مشترک را در اجرای طرح‌های تفرقه‌آمیز ناکام سازند. امسال مداحی عربی زیبایی با لهجه عراقی از موکب‌ها پخش می‌شد که بخش‌هایی از آن دقیقا براین نکته یادداشت اشاره دارد: الى‌الله.. الى‌الله (به سوی خدا، به سوی خدا) اجت کل هویه صابئیه والمسیحین (تمام هویت‌ها آمدند؛ از صائبی تا مسیحی) تشوف الطوائف بالمواقف تعشگ حسین (در موقعیت‌های مختلف طوایف مختلف را که عشاق حسینند می‌بینی) تره الازدیه والسنه..مشی لحسین تتعنه (ایزدی‌ها و سنی‌ها با وجود مسافت‌های دراز، راهی می‌شوند) تشوف بکربله الجنه یسید الجنه (تا در کربلا، آقای بهشت را ببینند) 3- گرمای 50درجه عراق ویژگی خاصی به پیاده‌روی اربعین امسال داده بود. تا پیش از این‌، تجربه پیاده‌روی‌های قبلی نجف تا کربلا عمدتا در فصل پاییز و هوای نسبتا متعادل انجام می‌شد اما امسال برای اولین بار، پیاده‌روی باید در فصل گرمای عراق انجام می‌شد و لذا تا قبل از حضور در مراسم‌، گمان می‌کردم در اواسط روز که گرما به حد اعلای خود می‌رسد کمتر زائری حاضر به پیاده‌روی در حول و حوش ظهر باشد اما آنچه به عینه دیدم دقیقا برخلاف تصورم بود هرچقدر گرمای هوا در مسیر پیاده‌روی شدیدتر می‌شد شور و شوق زوار سیدالشهداء علیه‌السلام برای حرکت در مشّایه افزون‌تر می‌گشت و این معنایی نداشت جز اینکه دلدادگی عاشقان امام حسین علیه‌السلام گرما و سرما نمی‌شناسد. به قول شاعر عراقی، مصطفی العیساوی که امسال زیبا سرود: الحسین، جننه الحسین... (حسین؛ حسین ما را مجنون کرد) مجانین، اعقل مجانین بالحسین (دیوانه‌ایم؛ عاقل‌ترین دیوانگانِ حسین) 4- خدمت خالصانه و بی‌دریغ برادران و خواهران عراقی به میلیون‌ها زائر حسینی(ع) جلوه دیگری از اعجاز الهی اربعین امسال بود. البته این خدمت مخلصانه در سال‌های قبل هم انجام می‌شد اما شاید امسال همزمان با افزایش گرمای هوا درجه این خدمت بی‌ریا و شورانگیز نیز به مراتب بیش از گذشته شده بود. از نقطه صفر مرزی و از زمانی که پا در خاک عراق می‌گذاشتی مواکب عراقی‌ها در خدمت زوار سیدالشهداء بودند و تا اقصی نقاط عراق این خادمی ادامه می‌یافت.این خوبان هرآنچه در توان داشتند را عاشقانه نثار زائران می‌کردند از انواع واقسام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها گرفته تا التماس به زوار برای اینکه شب را در منزلشان استراحت کنند. متاسفانه در فضای بی‌در و پیکر مجازی کشورمان برخی افراد سعی داشتند موضوع میزبانی عراقی‌ها از زائران اربعین را به‌گونه‌ای دور از واقعیت جلوه دهند اما در عراق همه امکانات در موکب‌ها موجود بود. در این موکب‌ها سه شیفته از زوار پذیرایی می‌شد و خادمین به فکر خودشان نبودند. مثلا اگر زائری نیمه‌شب به موکبی در فلان نقطه عراق می‌رسید بازهم می‌توانست از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها بیاشامد و بخورد. خدمات‌دهی آنجا کاملاً مردمی و هیئتی بود. معروف است که مردم عراق رزق یک ساله خود را از کمک به زوار اربعین می‌گیرند و توفیق خدمت به زائران حسینی(ع) را بالاترین رزق خود می‌دانند. برای همین هم سعی دارند در خدمت به زائران اربعین از هم پیشی بگیرند. در هر جایی که زائران اربعین حسینی باشند، عراقی‌ها با جان و دل پای کار می‌آیند. برایشان هم فرقی ندارد این زائر اربعین از کجا آمده و اهل کجاست یا به چه زبانی صحبت می‌کند. مهم این است که زائر اربعین امام حسین علیه‌السلام است. البته این رفتار عراقی‌ها چندسالی است به الگویی برای مردمان سایر کشورها تبدیل شده و امسال مواکب ایرانی‌ها‌، هندی‌ها، پاکستانی‌ها، کویتی‌ها و حتی مظلومان شیعه نیجریه دیدنی شده بود. 5- یک ویژگی بارز پیاده‌روی اربعین امسال که شاید در گذشته تا این حد بروز و ظهور نداشت افزایش تصاویر چهره‌های مقاومت و خصوصا فرماندهان شهید، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بسیاری از نقاط عراق بود.حتی در برخی مواکب و در طول مسیر پیاده‌روی تعدادی از جوانان با دردست گرفتن تصاویر این دوشهید عزیز شعرهای حماسی را باهم فریاد می‌زدند و رنگ و بوی تازه‌ای به راهپیمایی اربعین می‌دادند. شاید آمریکایی‌ها با ترور این سرداران مقاومت خیال می‌کردند به هدف زده‌اند و دیگر نامی از اینان در عراق نخواهد بود اما اربعین امسال نشان داد واقعا دشمنان مقاومت چقدر احمقند. چراکه تا پیش از شهادت  حاج قاسم و ابومهدی شاید بسیاری از مردم عراق و کشورهای دیگر حاضر در پیاده‌روی، اساسا شناخت چندانی از این سرداران نداشتند اما با شهادت این عزیزان‌،اغراق نیست اگر بگوییم هر موکب با نصب تصاویر این شهدا به سنگری برای تبلیغ مقاومت تبدیل شد.  6- حضور بالای اربعین اولی‌ها نکته دیگر پیاده‌روی امسال بود.دختران و پسرانی که برای نخستین بار و با وجود همه سختی‌های پیاده‌روی اربعین پای در این مسیرعاشقی گذاشته و با انرژی زائدالوصفی به سمت حرم ارباب می‌شتافتند مهر باطلی بر گزافه گویی کسانی زدند که مدام نق می‌زنند جوانان از دین و ارزش‌های دینی فاصله گرفته‌اند! اربعین امسال چه در عراق و چه در ایران نشان داد چقدر جوانان ما عاشق دین و مظهر کاملش امام حسین علیه‌السلام هستند.علاوه‌بر این، کودکان و نوجوانان هم تلاش داشتند در پیاده‌روی اربعین به سهم خودشان نقشی ایفا کنند از کشیدن نقاشی‌های معنادار درباره مصایب اهل‌بیت گرفته تا «لبیک یا حسین» گفتن‌های در طول مسیر و آب دادن‌ به زوار که همگی تصاویر زیبایی از عشق روزافزون آحاد ملت‌ها به دین و ارزش‌های دینی است. بدیهی است که شرح این عشق شورانگیز از دایره توان زبان و قلم بیرون است و این وجیزه فقط اندکی از بسیارها و قطره‌ای از دریاهاست.    کمال احمدی  


گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد؟

صلاح الدین هرسنی
قبل از مرگ دلخراش و پر حزن و اندون مهسا امینی دختر 22 ساله سقزی، شلیر رسولی شیر زنی از خطه مریوان خود را به جهت فرار از تجاوز مرد شیطان صفت از پنجره طبقه دوم ساختمان خود رها کرد و در درون کوچه ساختمان خود در مقابل پسر ۱۷ ساله و دختر ۱۱ ساله خود جان سپرد. از مرگ شیلر رسولی نه هشتکی در شجاعت و عفتش در فضاهای مجازی به راه افتاد و نه سلبریتی های جامعه ما که همواره از ضمیر مبهم این و آن حرف می زنند، مرثیه و خطابه ای سروده شد و اگر هم بوده است مانند هشتک های ناشی از مرگ مهسا امینی، همچون مرهمی موجب تسکین دردها و آلام عاطفی جامعه ایران نگردید. قطعا رحیل و مرگ نا به هنگام مهسا و شیلر همچون داستانی پر آب چشم می تواند دل هر بی دردی را به درد آورد و متاثر سازد اما چرا جامعه ایران بر سر مرگ مهسا آن آشوب، عصیان و اعتراض را به راه انداخته اما بابت مرگ شیلر فقط به یک خبر رسانی و شرح واقعه از کانال های خبری اکتفا کرده است. اگر نیک پنداشته شود، جامعه ایران نه آنکه نمی بایست بر سر مرگ مهسا واکنش نشان نمی داد، بلکه بهتر آن بود که بر سر شجاعت و عفت شیلر نیز همانند مرگ مهسا متاثر می شد و سلبریتی ها و نام آوران فرهنگی را برای تسلای خاطر بازماندگانی چون همسر، دختر 11 و پسر 17 ساله به کمک می طلبید. مگر مرگ شیلر چه کم از اندوه مرگ مهسا داشته که جامعه ایران را به تمایز و تبعیض واداشته است؟ مگر خون مهسا رنگین تر از خون شیلر بوده است که موجب واکنش کم فروغ سلبریتی ها و افکار عمومی جامعه ایران شده است؟ شاید سلبریتی ها و افکار عمومی تصور می کردند که مرگ شیلر قابلیت آنومی سازی جامعه را ندارد و مرگ او قدرت آن را ندارد که آب را به آسیاب گروه های اپوزیسیون بریزد. بنابراین چاره را در آن دیدند که برای جو سازی، مرگ مهسا را بهانه ای برای بحران مشروعیت سیاسی نظام سازند. اگر چنین پیش فرضی درست باشد، نتیجه گرفته می شود که افکار عمومی برای آنومی کردن جامعه دچار یک خطای محاسباتی شده است و همین افکار عمومی به ویژه سلبریتی ها باید بدانند و بفهمند که مرگ زنان و دختران شجاع ایران و مسائل عاطفی و انسانی را دستمایه منویات سیاسی نسازند. بنابراین اگر مهسا محتملا قربانی عصبیت بی باز پرس برخی از مقامات باشد، شیلر نیز با توجه به کنشی که از خود نشان داده است، قربانی دفاع از عفت و شرف زنانگی است. پس باید برای شیر زنی چون شیلر که مردن را بر تعدی در عفت،ترجیح داده است همان واکنش و احساسی را نشان دهیم که برای مهسا نشان داده ایم و یادمان باشد که گل شبدر هیچ کم از لاله قرمز ندارد.

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات