محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر صنعت کشور بعد از گذشت 50 سال نوسازی نشود، تولید متوقف خواهد شد. وی اظهار داشت: صنعت در سال 91 رشد 10 درصدی، در سال 93 رشد 6/5 درصدی و در سال گذشته رشد صفر درصدی را به سبب آثار سوء رکود، تجربه کرده و این امر ضرورت تزریق منابع مالی را می‌طلبد. 
 سعید مهدوی/ دولت یازدهم در زمینه فعالیت برای رفاه عمومی‎ و حمایت از تولید ملی، عموماً به طرح‌های كوتاه‌مدت و موقتی بسنده كرده است. در سال آخر دولت، جای خالی برنامه‌ها و طرح‌های بلندمدت و راهبردی اقتصادی كاملاً مشهود است. در همین راستا تاکنون دولت چندین برنامه هر چند ناقص را اجرا کرده است که جای نقد و بررسی دارد؛ اما جای طرح‌های ماندگار با رویکرد تولیدمحور و توانمندسازی صنعت خالی است که دولت در سال پایانی‌اش باید در این بخش متمرکز شود.

نمونه‌ای از برنامه‌های موقتی و كوتاه‌مدت دولت
۱ـ رئیس‌جمهور در زمان ارائه گزارش صد روزه به مردم، طرح توزیع سبد کالا را مطرح کرد و از آن به هدیه دولت به مردم نام برد. در اولین سبد كالایی كه به مردم داده شد حرف و حدیث‌ها، مشكلات و سوءمدیریت‌های زیادی وجود داشت. پس از آن سبد‌های كالا به صورت خاص‌تر به اقشار آسیب‌پذیر كمتری داده شد، اما به ناگهان در هفته گذشته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام كرد كه در راستای طرح هدفمندی با دستور رئیس‌جمهور مقرر شد تا پایان سال، سه سبد حمایت غذایی به افراد در معرض سوءتغذیه اختصاص یابد. طرح سبد كالا در جای خود نیاز به بررسی و كنكاش بیشتری دارد؛ اما همین یك نكته بس كه بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر كه تحت پوشش بیمه نیستند و در فهرست مستمری‌بگیران بهزیستی و كمیته امداد امام خمینی(ره) قرار ندارند، همچنان از گرفتن این بسته‌های حمایتی محروم هستند.
۲ـ از جمله دیگر طرح‌های كوتاه و فوری دولت می‌توان به كارت اعتباری خرید 10 میلیون تومانی اشاره كرد. اواخر مهر ماه 94 بود که پس از کلی حرف و حدیث، طرح خرید اعتباری کالای ایرانی کلید خورد؛ طرحی که در آن کارمندان دولتی و بازنشستگان می‌توانستند کالای بادوام بخرند و چند ماه بعد و به صورت قسطی آن را بپردازند. اما از مهر ماه سال جاری نیز در مرحله دوم این طرح قرار است، کارت‌های اعتباری 10 تا 50 میلیونی خرید کالا عرضه شود. بانک مرکزی بخشنامه صدور این کارت‌های اعتباری را در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت در سال جاری مبنی بر تحرک بیشتر در بخش واقعی اقتصاد، افزایش تقاضای کل برای خروج از رکود و افزایش رفاه خانوارها، به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. این طرح نیز به نوبه خود از ابتدا مشكلاتی از جمله فاكتور‌های صوری خرید كالا، محرومیت افراد فاقد بیمه و همچنین اكثریت كارگران و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی داشته و عملاً قشر هدف آن كاركنان دولتی بوده است.
۳ـ با عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی در بخش‌های مختلف، بازار خودرو نیز بی‌نصیب نماند و خرید خودرو از سوی مردم، با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد. در این میان کمپین‌های تحریم خرید خودروی صفر داخلی نیز بی‌تأثیر نبود و بر عمق بی‌تحرکی بازار فروش خودروهای داخلی افزود. به نحوی که وزیر صنعت و معدن چند مرتبه علیه این کمپین‌ها موضع گرفت و آن را اقدامی ضدانقلابی دانست. دولت برای خروج از رکود برای نیمه دوم سال 94 خرید اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی را مدنظر قرار داد، به طوری که در طول یك هفته حدود 110 هزار خودرو ثبت‌نام شد و بانک مرکزی برای این امر دو هزار و 750 میلیارد تومان اعتبار و 25 میلیون تومان تسهیلات برای خرید خودرو به شركت‌های خودروسازی تخصیص داد. این اقدام با اینكه سبب افزایش تولید خودرو شد؛ اما به نوبه خود دو شركت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو را بیش از گذشته به دولت وابسته کرد و توان رقابت آنها بیش از گذشته ضعیف شد.

به جای ماهی دادن ماهی‌گیری یاد بدهید
در دوران ركود كه قدرت خرید مردم بسیار پایین است و بسیاری از تولیدكنندگان با حداقل ظرفیت كار می‌كنند، برای حمایت از تولید ملی و بالا بردن رفاه مردم از دو روش می‌توان استفاده کرد:
روش اول كه مورد توجه دولت یازدهم نیز است، تحریك طرف تقاضا به روش تسهیلات‌دهی می‌باشد. در این روش با توانمندسازی متقاضیان تنها برای خرید كالا و خدمات مشخص، تولید در آن برهه رونق می‌گیرد و از حداكثر ظرفیتش برای تولید استفاده می‌كند. این روش همیشه بخش تولیدی مورد نظر را وابسته به «ماهی‌های» دولت می‌كند و هیچ‌وقت «ماهی‌گیری» را یاد نمی‌گیرد، از سوی دیگر نیاز مردم نیز به صورت موقتی و گذرا برطرف می‌شود.

چیدن میوه برنامه‌ها در طول چهار سال عمر خویش
روش دوم كه مدت زمان بیشتری را می‌طلبد و با این دولت غریبه است تحریك و توانمندسازی تولیدكننده است كه هم بتواند جوابگوی نیاز داخلی و هم قابل رقابت در صادرات باشد. البته، در كنار آن نیز با سیاست‌های دولت، قدرت خرید مردم باید روند افزایشی داشته باشد. حال اگر دولت با سیاست‌ها و برنامه‌های خود از یك سو طرف عرضه‌كننده را توانمند می‌كرد و از سوی دیگر همزمان قدرت خرید مردم افزایش می‌یافت، نیازی به این برنامه‌های موقتی و كوتاه نبود. 
اما متأسفانه دولت انتظار دارد نتیجه اقدامات را در زمان زمامداری خود ببیند كه این‌گونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌كند. یك دلیل دیگر این طرز فكر نیز این است كه دولت در بسته خروج از ركود اخیر (تسهیلات خرید خودرو و كالا) به دنبال تحریك تقاضا است كه آثار مثبت آن هر چند كم است، ولی در طی چهار سال عمر خویش می‌تواند میوه آن را بچیند و روی آن مانور دهد.
 محمدابراهیم میانجی/ با توجه به وضعیت موجود کشور که در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی درگیر است، ضروری است به تولید ملی و تقویت توان اقتصادی با رویکرد حمایت از توان تولید داخلی، توجه ویژه شود؛ چرا که با توسعه صنایع ملی و بومی می‌توان به راحتی بخش چشمگیری از نیازهای اساسی مردم به کالاهای مختلف را در داخل کشور برطرف کرد و دشمن را در رسیدن به اهداف خود در حوزه اقتصادی ناکام 
گذاشت.
رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) درباره حمایت از تولید داخلی در جمع کارگران کارخانه‌های دارو پخش بر این موضوع را تأکید کردند و فرمودند: «اگر تولید ملی شکل نگرفت، استقلال اقتصادی این کشور تحقق پیدا نمی‌کند و اگر استقلال اقتصادی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد ـ یعنی در مسئله‌ اقتصاد نتوانست خودش تصمیم بگیرد و روی پای خود بایستد ـ استقلال سیاسی این کشور تحقق پیدا نمی‌کند و اگر استقلال سیاسی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد، بقیه‌ حرف‌ها، جز حرف، چیز دیگری نیست. تا یک کشور اقتصاد خود را قوی نکند، پایدار نکند، متکی به خود نکند، مستقل نکند، نمی‌تواند از لحاظ سیاسی و فرهنگی و غیره تأثیرگذار
باشد.» (۱۰/۲/۱۳۹۱)
حمایت از تولید داخلی علاوه بر ایجاد استقلال اقتصادی، به استقلال سیاسی، ‌فرهنگی و... کشور منجر می‌شود و مزایای فراوانی را نیز برای اقتصاد کشور به همراه دارد. یکی از معضلات مهم کنونی کشور وجود تعداد زیاد بیکار در سطح جامعه است، به طوری که بیکاری به یکی از دغدغه‌های اصلی اقتصاد کشور در سال‌های اخیر تبدیل شده است و این در حالی است که صنایع کشور توانایی ایجاد اشتغال پایدار به صورت گسترده را در داخل دارند و به راستی در صورت حمایت از تولید داخل می‌توان امیدوار بود که با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت میزان بیکاری کاهش یافته و حتی برطرف شود.
از دیگر مزایای حمایت از تولید ملی و بومی، تأمین کالاهای مورد نیاز داخل با تکیه بر توان داخلی است که به قطع وابستگی به کشورهای صنعتی منجر خواهد شد. در همین زمینه یکی از مشکلاتی که در عرصه اقتصادی کشور بروز کرده است، ورود کالاهایی غیر ضروری است که عمده آنها به واسطه بی‌توجهی به تولید داخل و حمایت‌های لازم از صنعت با خروج گسترده ارز، وارد کشور می‌شود و این در حالی است که هم اکنون صنایع کوچک و بزرگ کشور با مشکل کمبود نقدینگی مواجه بوده و در صورتی که هزینه واردات کالاهای غیرضروری به صنایع کشور تزریق شود، مشکل تأمین کالاهای مورد نیاز داخل برای بلندمدت برطرف می‌شود و کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده و دیگر نیازی به خروج ارز برای واردات کالاهای غیر ضروری 
نیست.
همان‌گونه که اشاره شد حمایت از تولید داخلی می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و کشور را در حالی که مورد شدیدترین هجمه‌های اقتصادی است، مصون کند. به یقین این اقدام گام مؤثری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی اقتصادی
 خواهد بود. 
واگذاری زمین
 در‌ طرح محرومیت‌زدایی
به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ‌بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب در سطح کشور آیین اهدای اسناد مالکیت اراضی، اسناد واگذاری مالکیت ۷۰۰ قطعه زمین زراعی کشاورزی و مسکونی به مساحت بیش از یک میلیون‌ مترمربع به واجدان شرایط با حضور ‌رئیس بنیاد مستضعفان در استان سمنان برگزار شد. از این تعداد اراضی 50 فقره را زمین‌های زراعی کشاورزی با حداقل مساحت دو هکتار و 650 فقره دیگر را زمین‌های مسکونی تشکیل می‌دهند.
 حضور سه شرکت خارجی در صنایع شوینده ایران
محمدرضا حیدری، عضو انجمن صنایع شوینده از مذاکره تولید‌کنندگان داخلی محصولات شوینده با شرکت‌های خارجی خبر داد و گفت: «تا سال آینده شاهد حضور دو تا سه شرکت خارجی در صنعت شوینده ایران خواهیم بود.»
۳۸ درصد مالیاتِ معوق
 مربوط به کارت‌های بازرگانی
سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: «هشت هزار میلیارد تومان مالیات معوق از مجموع 21 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق متعلق به کارت‌های بازرگانی است. این در حالی است که تا پیش از این برخی تصور می‌کردند سوءاستفاده از کارت‌های نامشخص محدود و رقمی جزئی است.
 تجارت خارجی ایران از مرز ۳۵ میلیارد دلار گذشت
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک، میزان تجارت خارجی ایران در سال جاری از مرز ۳۵ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار گذشت. آمار تجارت خارجی کشورمان در پنج ماهه  ابتدایی امسال صادرات غیرنفتی کشورمان با ۲۲/۱۰ صدم درصد افزایش به 19 میلیارد و 108 میلیون دلار رسید. این میزان در سال گذشته 17 میلیارد و 336 میلیون دلار بود. همچنین واردات کشورمان به مرز 16 میلیارد و 709 میلیون دلار رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۵/۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 مهدی فرهادی/ شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های آن موضوع بسیاری از مقالات، همایش‌ها و  کتاب‌ها در ایران و سایر نقاط جهان است و حتی امروز در آمریکا و کشورهای اروپایی قوانینی به تصویب می‌رسد که جامعه و فعالان عرصه مجازی را در فیلترهای خاصی قرار می‌دهد که صرفاً مطالب و تولیدات کنترل شده‌ای را مطالعه کنند. نوعی از حرکت در فضای مجازی به نام «خودپنداری» وجود دارد که امروزه هنگام سر زدن به شبکه‌های اجتماعی افراد مختلف دیده می‌شود. در این پدیده افراد فعال در فضای مجازی خود را به جای دیگران قرار می‌دهند و سعی می‌کنند به جهان از دریچه چشم دیگران نگاه‌ کنند و معمولاً مغلوب کسانی می‌شوند که دارای فعالیت بیشتر و اعضای گسترده‌تر در شبکه‌های مجازی هستند. افراد فعال در فضای مجازی تحت تأثیر مارپیچ سکوت در فضاهایی که برتری اعضا و فالورها وجود دارد سعی می‌کند سکوت کنند، یا منفعل باشند و پس از مدتی به شدت همراه می‌شوند. در فضاهای مجازی مردم می‌توانند دقیقاً «به چیزی که آنها می‌خواهند باشند»، یا «اینکه چطور می‌خواهند مردم آنها را ببینند» تبدیل شوند. این پدیده وضعیتی پدید می‌آورد که افراد در فضای مجازی، خود را در شرایطی ایده‏آل و دست نیافتنی‌تر تعریف می‌کنند و در مواجهه با واقعیت دچار نوعی بحران می‌شوند. به نظر می‌رسد این بحران، پایه‌ساز بحران‌های سیاسی و اجتماعی در جوامع درحال توسعه می‏باشد. «اینگلهارت» با طرح مفهوم انقلاب خاموش، معتقد است که ورود سریع ارزش‌ها و ایده‌های جدید از طریق فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی می‌تواند گسست‌های جدی در مبانی هویتی جامعه ایجاد کند. همچنان که کاستلز بیان کرده است ماهواره و اینترنت با دگرگون کردن بنیادین ماهیت ارتباطات، نقش تعیین‌کننده‌ای در تغییر و شکل‌دهی فرهنگ‌ها و هویت ملی شهروندان ایفا می‌کنند.
 محسن فخری/  آقای روحانی ایشان وزیر شما هستند؟ این سؤالی است که روز اول هفته گذشته (۳۰/۵/) روزنامه «هفت صبح» در کنار تصویری از گودرزی، وزیر ورزش دولت تدبیر و امید روی صفحه اول خود قرار داده بود و جمله عجیب «حد ورزش ایران چهار مدال است» را به نقل از وی به چاپ رسانده بود! سخنان جنجالی مسندنشین وزارت ورزش دولت یازدهم که در اوج مسابقات المپیک و در حالی که هنوز امکان مدال‌آوری از سوی ورزشکاران کشورمان وجود داشت، با یک ضرب و تقسیم عجیب مدعی شده بود حد ورزش ایران چهار مدال در المپیک است! گفته‌هایی که واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت! روزنامه «وطن امروز» ابتدا پس از کسب پنجمین مدال کاروان المپیک کشورمان در ریو در مطلبی با عنوان «حد شما این است»، نوشت: «فرموده بودید حد و اندازه‌ ورزش ایران چهار مدال المپیک است، نه بیشتر! فرموده بودید المپیک لندن یک اتفاق بود و نباید بیشتر از این انتظار داشت! جایگاه ورزش ایران در جهان همین است؛ نباید توقع‌مان بیشتر شود. در 15 المپیک قبلی 60 مدال گرفته‌ایم و میانگین‌مان چهار مدال است و توقع‌مان «نباید» بالاتر از این باشد. خواستم بگویم کیمیا علیزاده از حد ایران تجاوز کرد. مجموع مدال‌های المپیک ایران را رساند به پنج مدال. پایش را از گلیم‌مان درازتر کرد. ببخشید که رعایت جایگاه ‌ما را در دنیا نکرد. ببخشید که بیش از حد توقع داشت. ببخشید که رؤیایی داشت و بلد بود رؤیایش را به واقعیت تبدیل کند! جناب آقای گودرزی! مدال برنز خانم علیزاده را بر ما ببخشید اگر فرصت نداد جمعه روزی، روبه‌روی دوربین قرار بگیرید و افاضه کنید حد ورزش بانوان ما همین است. در 15 دوره قبلی صفر مدال داشته‌ایم که میانگینش می‌شود صفر! اندازه‌‌ بانوان ما همین مقدار است. نباید توقع بیشتر داشته باشیم.»
این روزنامه همچنان در تیتری دیگر با قرار دادن عنوان «در حد اعتدال» در صفحه اول خود در این‌باره نوشت: «کشوری که در المپیک 2012 توانسته بود چهار مدال طلا بگیرد و مهم‌تر از آن شش نقره، انتظار می‌رفت در ریو با یک حرکت رو به جلو، دست‌کم جایگاه بهتری را به دست بیاورد، اما حالا سقوط هشت پله‌ای و قرار گرفتن در رتبه 25 المپیک نشان می‌دهد ضعف‌های بسیاری در کار بوده است. با این توجیه عجیب وزیر ورزش که حد ورزش ایران چهار مدال است، صورت مسئله پاک نمی‌شود. با خودکم‌بینی و ما نمی‌توانیم به دنبال توجیه عدم مدیریت کلان در ورزش نباشیم.» این اظهارات که واکنش بسیاری از کارشناسان را نیز برانگیخت؛ از یک سو مهدی محمدی در شبکه تلگرام خود نوشت: «جمله وزیر محترم ورزش در این‌باره كه حد و اندازه ایران در المپیك بیش از چهار مدال نیست، با آن جمله تاریخی آقای ظریف در باب توان آمریكا برای نابودی چند دقیقه‌ای قدرت نظامی ایران، «هم‌خانواده» است. هر دو بر اساس این نظریه استوار است كه «ما نمی‌توانیم» و ما اساساً «عددی نیستیم كه بتوانیم!» از دل این نگاه، یكی كه سهل است، یك دو جین برجام درمی‌آید. و از سوی دیگر مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس سازمان تربیت بدنی دولت‌های سازندگی و اصلاحات نیز در مصاحبه‌ای با انتقاد از اظهارات وزیر ورزش می‌گوید: «ایشان قبل از این هم صحبتی کرده بودند که متوسط مدال‌آوری ما در المپیک دو مدال است. در حالی که متوسط گرفتن برای پیش‌بینی مدال یک اشتباه است. ما باید عملکرد کاروان را با دوره قبل مقایسه کنیم. وقتی در یک المپیک موفق به کسب 12 مدال می‌شویم پتانسیل ورزش کشور این کار را کرده است و گفتن اینکه ما دو مدال از المپیک خواهیم گرفت دست‌کم گرفتن نیروی ورزش است.» البته همه این انتقادها به نداشتن خودباوری وزیر ورزش دولت حسن روحانی در حالی بود که رسانه‌های نزدیک به دولت یازدهم در‌باره این موضوع سکوتی عجیب در پیش گرفتند و ترجیح دادند این سخنان را نشنوند! و به جای توجه به ضعف بزرگ بی‌اعتمادی به نیروی درونی کشور، در بین مدیران دولت یازدهم، همکاری راهبردی ایران و روسیه در مقابله با تروریسم را بزرگ جلوه بدهند و به موضوعات پیرامونی آن دامن بزنند! یا همچنان با استناد به سخنان تازه رئیس‌جمهور موضوع برگزار شدن یا برگزار نشدن کنسرت‌های موسیقی در برخی از شهرها کشور را به موضوع اول کشور بدل کنند!