مهدی سعیدی/  نوع نگاه به آینده برآمده از جهان‌بینی افراد و شناختی است که از محیط اجتماعی ـ سیاسی اطراف خود دارند. نگاه‌های ناامیدانه و بدبینانه برآیند توان و نیروهای اثرگذار در شکل‌گیری روندها و تحولات جامعه را به سمت پسرفت و غلبه بدی‌ها بر خوبی‌ها ارزیابی می‌کنند و نگاه‌های امیدوارانه و خوش‌بینانه سرجمع تنازع و تنش و تقابل جبهه حق و باطل را به نفع جبهه حق ارزیابی کرده و مسیر تحولات را به سمت خیر و آرامش و امنیت و سعادت جمع‌بندی می‌کنند.
جهان‌بینی اسلامی با توجه به اعتماد به وعده‌ها و سنت‌های الهی و باور به مدیریت امور از سوی اراده الهی، در زمره نگاه‌های امیدوارانه و خوش‌بینانه جای می‌گیرد. در این نگرش دستیابی به سعادت و پیشرفت و تعالی جامعه نه مبتنی بر جبر و نگاه تقدیرگرایانه، بلکه از طریق اراده‌های انسانی محقّق می‌شود و محصول تلاش مؤمنان در جامعه اسلامی است. به واقع، اراده الهی از طریق مجاهدت مستمر مؤمنانه حاصل می‌شود و نصرت الهی به جبهه مؤمنان تعلق می‌گیرد و سنت الهی نیز متضمّن تحقق قطعی آن است.
به راستی، به دلیل حاکمیت همین نگرش بر اندیشه حکیم فرزانه انقلاب اسلامی است که ایشان همواره با وجود مشکلات و نابسامانی‌های فراوان در جامعه و نظام سیاسی و عرصه‌های تحولات بین‌المللی، امیدوارانه به حوادث نگریسته و افقی روشن و آینده‌ای پر از امید و موفقیت و پیشرفت و تعالی را برای جمهوری اسلامی و نهضت اسلامی ملت ایران پیش‌بینی می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیر خود در عید سعید غدیر خم بار دیگر از این منظر به آینده انقلاب نگریستند و فرمودند: «البته حرکت عمومی کشور خوشبختانه حرکت خوبی است. بنده زیاد می‌شناسم، به من خیلی مراجعه می‌شود؛ نامه می‌نویسند، مراجعه می‌کنند، پیغام می‌دهند، کارها را ارائه می‌دهند و بنده هم حوصله می‌کنم و خیلی از اینها را می‌بینم. جوان‌هایی که امروز در این کشور برای احیای اسلام، برای اقامه دین با جد مشغول کارند، بحمدالله روزبه‌روز دارند زیاد می‌شوند. اینها همان‌هایی هستند که به فضل الهی، به حول و قوه الهی، هر دشمنی از جمله آمریکا و صهیونیست را به زانو خواهند فکند. اینکه بنده مکرّر در صحبت‌های مختلف می‌گویم و مدام تکرار می‌کنم که من به آینده خوش‌بینم، به خاطر مشاهده این واقعیت‌ها است.»
همان‌طور که مشاهده می‌شود، خوش‌بینی و امیدواری به آینده محصول توهم و رؤیاپردازی جاه‌طلبانه نیست که مؤیدات بیرونی نداشته باشد، بلکه حاصل توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عینی و واقعی است که از اراده‌های بلند و مجاهدت‌های مستمر مؤمنانه برخاسته است و همین عوامل است که حکیم فرزانه انقلاب از آنها به منزله «پیشران‌های انقلاب اسلامی» یاد می‌کنند. هر حرکت و نهضتی نیازمند پیشران‌هایی است تا همچون موتور محرک جامعه عمل کرده و موجب حرکت و خروج از ایستایی دیگر بخش‌های جامعه شود. در نگاه معظم‌له، ما واقعیت‌های خوب بسیاری داریم که می‌تواند ما را جلو ببرد و پیشران حرکت عمومی جامعه باشد. جوان‌های خوب، جوان‌های مؤمن، جوان‌های آماده و آنهایی که برای حضور در میدان‌های مجاهدت اشک می‌ریزند تا اجازه بدهند اینها بروند از کشور و دین دفاع کنند، بسیارند و بحث دو نفر، ده نفر و صد نفر نیست. این همان انگیزه‌ای است که کشور را نجات خواهد داد و باید آن را تقویت کرد.
کافی است به تحولات عظیم چند دهه اخیر انقلاب نگاهی بیندازیم تا جایگاه پیشران‌های مؤثر را به خوبی مشاهده کنیم.
حماسه هشت سال دفاع مقدس که در ایام سالگرد آن قرار داریم، به خوبی نشان‌دهنده نقش‌آفرینی جوانانی است که در برابر بیش از 30 کشور جهان مقاومت کردند و در حالی که کمترین سلاح‌های نظامی محروم بودند، توانستند ماشین جنگی رژیم بعثی را که به آخرین تسلیحات مدرن زرّادخانه‌های غرب مجهز بود، زمینگیر کرده و دشمن را با شکست کامل به تسلیم وادارند، آن هم بدون آنکه حتی یک وجب از سرزمین‌مان را به بیگانه واگذار کنند.
بی‌شک، مدیریت جنگ بدون وجود اراده‌های پولادین و همت‌های بلند جوانان غیور این سرزمین ممکن نبود و امروز نیز وجود این جوانان در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و هنری است که در مقابل چشمان دانای انقلاب اسلامی قرار دارد، از این رو از زبان‌شان بشارت‌های پیامبرگونه جاری است.
در حقیقت، برای موفقیت و پیشرفت همه‌جانبه کشور به شناخت و توجه ویژه به این پیشران‌ها نیاز داریم و نباید فراموش کنیم که در صدر این پیشران‌ها جایگاه ارزشمند ولایت فقیه و رهبری جامعه اسلامی قرار دارد که منحصربه‌فردترین مؤلفه قدرت در نظام اسلامی در مقایسه با دیگر نظام‌های سیاسی به شمار می‌آید.


سخنگوی شورای نگهبان از مذاکره خود با یکی از وزرا در مورد ایرادات FATF خبر داد و گفت: در این مورد مجلس باید نظر بدهد؛ اینکه چنین موضوع مهمی با نظر یک وزیر اجرایی شود، برخلاف اصل 77 قانون اساسی است. وی همچنین لزوم بررسی صلاحیت کاندیداها تاکید کرد: هیچ نظامی در دنیا وجود ندارد که بدون توجه به شایستگی افراد به آنها مسئولیتی بدهد و برای شرکت در انتخابات صلاحیت‌های کاندیداها در همه نظام‌های سیاسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با صبح صادق تبیین کردند
سیدمحمد مشکوه‌الممالک/ رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و مسئولان سپاه تأکید کردند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتي را به معناي واقعي محقق و كشور را از جادوي مالي و پولي دشمن خلاص كنند و ارزش و آقايي دلار را در زندگي اقتصادي بشكنند، كشورهاي ديگر را نيز نجات داده‌اند و براي آنها الگو خواهند شد.» با توجه به این رهنمود امام خامنه‌ای خبرنگار هفته‌نامه صبح صادق گفت‌وگویی را با سه نفر از اقتصاددانان و استادان دانشگاه ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
مدیریت مقاومتی کارآمد
دکتر ابراهیم حلاجیان*
اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانات خود اقتصاد مقاومتی را راهبردی کارآمد برای رهایی از جادوی مالی و پولی خارجی و آقایی دلار آمریکایی اعلام کردند، رویکرد و تذکر هوشمندانه و عالمانه‌ای است؛ زیرا کلیدی‌ترین مؤلفه بازدارنده در مقابل اقتصاد مقاومتی فشارهای ناشی از جریان مالی، پولی و بانکی غرب به اصطلاح توسعه‌یافته می‌باشد.
برای آنکه بدانیم چه باید کرد تا این رهایی صورت گیرد؛ پاسخ به ارزش پول ریال برمی‌گردد. در واقع، این کاهش ارزش ریال به کاهش قدرت اقتصادی کشور، کاهش سطح بازرگانی بین‌المللی و به کاهش میزان صادرات و ذخایر ارزی در سطح ملی مربوط می‌شود که متأسفانه در دهه‌های اخیر تضعیف شده است. در واقع، پول به معنای انواع آن؛ بانکی، نقدی، الکترونیک، سپرده‌ها، تسهیلات، چک‌های مسافرتی، اوراق قرضه، سهام و قراردادهای بازخرید ارزش مقدار کاری است که با آن می‌توان پول خارجی را به دست آورد؛ یعنی قدرت واقعی پول قدرت خرید کالا و خدمات داخلی و خارجی می‌باشد.
کاهش، تضعیف و تنزل ارزش ریال در سال‌های اخیر از یک سو با تورم و رکود، خویشاوندی پیدا کرده است و از سوی دیگر پول خارجی را در برابر پول ملی قوی‌تر کرده است که این امر به هیچ‌وجه به نفع اقتصاد کشور و اقتصاد مقاومتی نیست.
همان‌طور که گفته شده علاوه بر عوامل اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و بین‌المللی، حفظ وقار، هویت و ارزش پول ملی عامل بسیار مهمی برای ایجاد تعادل اقتصادی در تولید، توزیع و مصرف است که خود نیازمند تعهدات دولت، انضباط مالی، تنظیم کسری بودجه، نقدینگی مناسب با رشد، ارتقای بهره‌وری‌ها، اشتغال‌زایی، افزایش تولیدات داخلی، جلوگیری از چاپ بی‌رویه پول بدون پشتوانه و نظایر اینها می‌باشد که در مدیریت اقتصاد مقاومتی موارد یاد شده باید به طور هماهنگ دیده شود تا قابلیت ظرفیت اقتصاد ایران قدرت تحرک‌آفرین و توان حفظ ریال داخلی را پیدا کند و الگو شود.
اقتصاد مقاومتی یعنی تمرکز همه‌جانبه جریان اقتصاد خودی و ملی بدون ترک و رهاسازی اقتصاد فراملی که اساساً به رویکرد درون‌زایی بومی‌ـ ملی تأکید دارند، بنابراین به رسمیت شمردن نهادهای بین‌المللی یاد شده با اقتصاد مقاومتی منافات ندارند، ولی نه دنباله‌روی از برنامه‌های اقتصادی نهادهای مالی و پولی بین‌المللی که هژمونی اقتصادی جهانی‌سازی و جهانی شدن کشورهای پیرامون را تعقیب می‌کنند؛ لذا بیشترین نشانه روی آنها بر مؤلفه پول ملی کشورهای پیرامونی و دور از مرکز رشد و توسعه با مقیاس جهانی شدن قرار دارد.
در پایان باید تأکید کرد حفظ ارزش پول ملی، ذخیره‌سازی درآمدهای اضافی نفت، تمرکز بر جریان تولید کالا و خدمات داخلی، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و گسترش آموزش‌های تولید، توزیع و مصرف می‌تواند اولاً اقتصاد مقاومتی را در اقتصاد و نظام اجتماعی‌ـ اقتصادی کشور تثبیت کند، ثانیاً می‌تواند مدیریت مقاومتی کارآمد را برای رهایی از جادوی پولی، مالی، بانکی و ارزش و آقایی دلارهای آمریکایی اثربخش نماید.
* استاد دانشگاه
مردم نقش‌آفرینی کنند
دکتر حجت‌الله عبدالملکی*
اقتصاد ما این قابلیت را دارد که برنامه داشته باشد، از جهان غرب متفاوت باشد و بتواند الگوی دیگران قرار بگیرد، هر چند ممکن است زمان‌بر باشد، به صورت نسبی همین امروز می‌تواند این اتفاق بیفتد. ما می‌توانیم نظامی بانکی را طراحی کنیم که در تعاملات بین‌المللی مشکلی نداشته باشد و مبنای مناسب برای تعاملات بین‌المللی داشته باشد، در تأمین مادی و اجرای اصول بانکداری اسلامی هیچ مقاومتی  وجود ندارد، در نظام اقتصاد دولتی، سهمیه اجتماعی سیاست‌های مالی دولت هم می‌تواند در عین حالی که ارتباطی را با خارج از کشور تنظیم می‌کنید، تعاملات داخلی که برای مدیریت نهادهای داخلی اقتصاد کشور هستند را اجرا کرده و اقتضائات دینی را رعایت کند، این همان اقتصاد مقاومتی درون‌زا است؛ یعنی عوامل درونی را تحت نظر می‌گیرد و در داخل کشور منابع را به عنوان اصل اساسی و مأخذ اصلی قرار می‌دهد، اما در بُعد بیرونی هم سازوکاری طراحی و اجرا می‌شود که حداکثر تعامل را با کشورهای خارجی در چهارچوب‌هایی که مورد قبول نظام داخلی باشد، انجام دهد، این سیستم کاملاً شدنی است و احتیاج به بررسی دقیق‌تر و همت جدی‌تر دارد.
به جای اینکه مؤسسات و نهادها متولی باشند، خود مردم متولی باشند و از اصولی که وجود دارد استفاده کنند. در این بخش اقتصاد مردم می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، برای این کار یک بستر قانونی وجود دارد که اجمالاً خوب است. در این قسمت مسئله این است که از یک سو مردم برای ایفای نقش، توانایی ندارند و از سوی دیگر پشتیبانی جدی از آنها صورت نمی‌گیرد. باید این دو مؤلفه را به صورت نهادی در سیستم اجرا کنیم، اولاً توانمندسازی مردم ما به برنامه‌های آموزشی و تربیتی نیاز دارد که باید از کودکی و خردسالی اجرا شود؛ چراکه نظام آموزش را باید پیش از ابتدایی و تا آخر دانشگاه پیاده کنیم، به نحوی که در هر بخش، هر فردی که می‌خواهد از سیستم آموزشی خارج شود، استانداردی از توانمندی را داشته باشد. اگر مردم در اقتصاد توانمند شوند، قطعاً علاقه‌مند می‌شوند که در قالب تولید و کارآفرینی نقش ایفا کنند، اما بعد از اینکه وارد عرصه کسب‌وکار می‌شوند طبیعتاً به پشتیبانی نیاز دارند، اما نه‌تنها نظام آموزشی ما این توانمندی را ایجاد نمی‌کند؛ بلکه نظام اجرایی ما نیز پشتیبانی مورد نظر را صورت نمی‌دهد و لذا شما بسیاری از افراد را می‌بینید که توانمند و مایل به انجام کار هستند، اما سر درگم‌اند، کسی نیست که در باز کردن این گره آنها را راهنمایی کند، یا خودش بیاید و به باز کردن گره کمک کند. این مسئله همان پشتیبانی است که باید نهادهای اقتصادی دولتی آن را انجام دهند؛ یعنی وزارت کشاورزی قرار است کشاورزها را کمک کند. هنگامی که گرهی پیش می‌آید متأسفانه بسیاری از نهادهای اقتصادی ما خودشان گرهی را روی گره بعدی اضافه می‌کنند، اگر خودشان هیچ کاری نکرده و مشکل جدیدی ایجاد نکنند باید از آنها تشکر کرد. در بسیاری از موارد ممکن است به اصلاحات قانونی نیاز باشد که طبیعتاً این کار باید صورت بگیرد.
* استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
فقط اراده می‌خواهد
البرت بغازیان*
ویژگی‌هایی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها اقتصاد مقاومتی را تعریف کرد و آن را تحقق ببخشید. مقاوم‌سازی می‌تواند از چند طریق صورت بگیرد که مهم‌ترین آن مصرف کالای داخلی است، اینکه ما بتوانیم واردات را جایگزین ساخت کالای داخلی و با کیفیت کنیم؛ همان کیفیتی که مدنظر مصرف‌کننده ما است و کالای خارجی آن ویژگی را داراست. همچنین برای کاهش قیمت که از دیگر ویژگی‌های مهم به شمار می‌رود نیازمند تقاضای مردم هستیم که در کشور ما مشکل تقاضا نداریم، تنها مشکلی که به چشم می‌خورد این است که ما بتوانیم کالای داخلی را جایگزین کالای خارجی کنیم. از سویی مردم ما باید انتظارشان را از کالای داخلی بالا ببرند که تولیدکننده مجبور باشد کیفیت کالای خود را افزایش دهد. خرید کالای داخل سبب می‌شود ظرفیت‌سازی شود و قیمت تمام شده پایین بیاید، تا این جای صحبت ما سهم مصرف‌کننده بود. اما سهم تولیدکننده نیز این است که بتواند این کارها را انجام دهد، تولیدکننده‌ای که چشم به حمایت دولت داشته باشد و با گرفتن ارز ارزان‌تر برای واردات اقدام کند و هیچ تلاشی برای افزایش کیفیت و تمایل مشتری نداشته باشد، قطعاً قسمتی از حلقه‌های این زنجیره اتصال برقرار نمی‌کند. پس ما می‌توانیم خودمان مصرف داخلی‌مان را افزایش دهیم، تولیدکننده هم سهم تولید را افزایش دهد که این مسئله غیرقابل وصول نیست؛ بلکه انجام این کار اراده می‌خواهد. از سویی واردکننده‌ها هم نباید تنها به منفعت نگاه کنند و کالایی را وارد کنند که تولید نمی‌شود. صادرکننده ما نیز باید بازارهایی را پیدا کند که کالای داخلی ما در آن اشباع شده باشد و مازاد را صادر کند تا مانند نوسانات کشاورزی رخ ندهد که باعث کاهش انگیزه تولید شود. 
در زمینه تأثیر و پیامدهای دنباله‌روی از برنامه‌های اقتصادی از مؤسسات بین‌المللی مانند صندوق پول بر اقتصاد و جامعه ما باید عرض کنم کارشناسان نیز باید حواس‌شان باشد که شرایط به ما تحمیل نشود و چانه‌زنی ما در سازمان‌ها افزایش پیدا کند. در واقع، این نهادها، هم محاسنی دارند و هم شیطنت‌هایی که گروه اعزامی باید متوجه باشد و به منافع ملی فکر کند.
در پاسخ به اینکه آیا اقتصاد ما این قابلیت را دارد که ما را از جهان غرب جدا کرده و بتواند الگوی دیگران قرار بگیرد، باید عرض کنم که شروع ما همیشه با یک الگوی خوبی همراه بوده است. بانکداری اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و... مسائلی است که در حد خود منحصربه‌فرد بوده است؛ اما مهم‌ترین مسئله بحث پیاده‌سازی اینها است که اگر پیاده‌سازی را به درستی انجام دهیم می‌تواند الگو قرار بگیرد. الگوی اقتصاد مقاومتی هم اگر بتواند در قالب یک برنامه شش ساله باشد، قطعاً کاربردی‌تر است. در حال حاضر اگر ما مالزی یا چین را الگو قرار می‌دهیم باید بدانیم که آنها طبق شرایط فرهنگی خودشان تصمیم گرفته‌اند که البته ما هم می‌توانیم، فقط اراده می‌خواهد و اینکه شاخص‌های‌مان را بهبود ببخشیم، همچنین دولت، موافقان، منتقدان و مخالفان بتوانند با هم زبانی مشترک پیدا کنند. بنابراین دور از انتظار نیست که بتوانیم الگوی دیگر کشورها قرار بگیریم.
*اقتصاددان 

  محمدرضا فرهادی/ این روزها سؤالات مهم و تأمل‌برانگیزی در ذهن هر مخاطبی پیرامون تحولات سوریه ایجاد می‌شود. آتش‎بس، حمله جنگنده‌های آمریکایی و صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه و هدف قرار دادن جنگنده‌های رژیم اشغالگر قدس از طریق سامانه دفاعی ارتش سوریه، آینده‌ای مبهم و تا حدودی تنش‌زا را برای کشور سوریه در بر خواهد داشت. از اواسط هفته گذشته و مصادف با عید قربان توافقی مبنی‌بر برقراری آتش‌بس بین روسیه و آمریکا در مناطق مختلف سوریه برقرار شد که البته تاکنون طبق اعلام نظر وزارت دفاع روسیه، 199 بار این آتش‌بس از سوی گروه‌های تروریستی نقض شده است. در لوای آتش‌بس، رژیم صهیونیستی با سوء‌استفاده از وضع موجود برای بار دوم از زمان اعلام آتش‌بس به خاک سوریه تجاوز کرد که در اواخر هفته گذشته ارتش سوریه توانست یک جنگنده و یک پهپاد این رژیم را ساقط کند. همچنین در روز ۲۶ شهریورماه آمریکا و رژیم صهیونیستی حملات جدیدی به مناطق شمالی و جنوبی سوریه داشتند که طی آن حدود 100 سرباز ارتش سوریه شهید شده و 50 نفر زخمی شدند. در پی حمله رژیم صهیونیستی به قنیطره نیز تعدادی از نیروهای مردمی به شهادت رسیدند.
در بحث چرایی، اهداف این حملات و همچنین سکوت رسانه‌ای گسترده درباره این حملات می‌توان به دو نکته مهم اشاره کرد:
1ـ پایبند نبودن آمریکا به توافق آتش‌بس و هر توافق دیگر: آمریکا همواره نشان داده است که به هیچ توافقی حتی اگر یک طرف آن خود واشنگتن باشد، پایبند نیست و این امر در بازه‌های زمانی مختلف و در شرایط متفاوتی نیز رخ داده است. در بحث حملات اخیر باید به این نکته اشاره کرد که این حملات در وضعیت آتش‌بس صورت گرفته است. درست است که گروه‌های تروریستی، همچون داعش و جبهه النصره در فهرست آتش‌بس قرار نداشتند؛ اما حملات آمریکا در جایگاه یکی از دو طرف آتش‌بس در زمان فعلی نشان‌دهنده پایبند نبودن واشنگتن به مفاد آتش‌بس است. آمریکا در پاسخ به هدف قرار دادن پایگاه نظامیان سوری، این امر را ناشی از خطای محاسباتی اعلام کرد و مدعی شد، قصد حمله به داعش را داشته است! مسئله دیگر که همراهی آمریکا با تروریست‌ها را نشان می‌دهد، منطقه‌ای است که هدف قرار حمله گرفته است. «جبل‌الثرده» منطقه‌ای است که نظامیان سوری نزدیک به چند سال است که در آنجا در محاصره تروریست‌ها قرار دارند و مکانی نیست که ارتش به تازگی آنجا را تصرف کرده باشد و آمریکا دچار خطای محاسباتی شود. 
2ـ اهداف رژیم صهیونیستی: بُعد دیگر این مسئله که بسیار مهم است، تجاوز رژیم صهیونیستی است؛ آنچه بیش از این اهمیت دارد، پاسخ به این پرسش است که دلایل این رژیم از این حملات در این مقطع زمانی چه بوده است؟ الف ـ این رژیم بنا بر مشاهده وضعیت میدانی و همچنین آتش‌بس به این حمله دست زده است. در حالی که ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی به اصطلاح میانه‌رو در حالت آتش‌بس بوده و هیچ گونه درگیری وجود نداشته است، صهیونیست‌ها از این شرایط به نحو احسن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده‌اند.
ب ـ این رژیم هرگز خواهان پایان درگیری در سوریه نیست و آتش‌بس را عاملی برای تهدید امنیت و منافع خود می‌داند. به اعتقاد این رژیم، تمام شدن جنگ در سوریه یا توقف درگیری به معنای سرازیر شدن جنگ به رژیم صهیونیستی است. این رژیم تا جایی که امکان دارد از آتش‌افروزی در سوریه و درگیر کردن طرف‌های درگیر در سوریه نفع خواهد برد؛ یعنی از یک سو سبب تضعیف دشمنان خود، همچون سوریه و حزب‌الله می‌شود و از سوی دیگر تمام نگاه‌ها و توجهات را به مسئله سوریه و همچنین چشم‌پوشی از تجاوزات خود، همچون تجاوز اخیر می‎کند. 
ج ـ مسئله سوم برای رژیم صهیونیستی نزدیک نشدن حزب‌الله به مرزهای این رژیم است. امروزه، حزب‌الله مهم‌ترین تهدید در مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید و این رژیم قصد ندارد همان طور که در سال 2000  با ترک مناطق جنوبی لبنان، موقعیت و سرزمین را در اختیار حزب‌الله قرار داد، این بار مرزهای شمالی و شرقی‌اش به خطر بیفتد. حزب‎الله امروزه در صورت وقوع جنگی جدید در سوریه از دو منطقه می‌تواند به این رژیم حمله کند؛ از این رو این رژیم، از حضور و همچنین تشکیل نیروهایی، همچون حزب‌الله در اطراف خود واهمه دارد.


نکته: کدخدا به مردم ده گفت: صادقانه، مشکلات را بگویید! حسنک از میان جمعیت بلند شد و گفت: گندم و شیر که گفتی چه شد؟ آب برای زمین‌های کشاورزی نیست، چاه که گفتی چه شد؟ مسکن چه شد؟ کدخدا گفت: از تو ممنونم که مرا آگاه کردی، همه چیز درست می‌شود! یک سال گذشت و کدخدا دوباره گفت: صادقانه مشکلات‌تان را بگویید! کسی چیز نگفت! کسی نپرسید گندم و شیر و چاه و مسکن چه شد! تنها از میان جمعیت یک نفر پرسید: حسنک چه شد؟
نظر: رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ مرد هزار میلیاردی بود، وی سپس به وزارت گمارده شد. با وجود انتقادهای فراوان به عملکرد این وزارتخانه همچنان وزیر ماند و به تازگی از سوی آقای جهانگیری جانشین رئیس «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» شده است. او معتقد به واردات مدیر از خارج است! آیا سه سال بعد از انتخابات ۹۲ همچنان مردم باید هزینه‌های گزاف آن انتخابات و انتخابات سال آینده را بپردازند؟ آن وقت تکلیف تعطیلی ۶۰ درصد تولید و رکود اقتصادی و انتظارات بحق مردم و بار بر زمین مانده اقتصاد مقاومتی و دفاع در برابر هجوم دشمن در  جبهه اقتصادی چه می‌شود؟!

انتقاد از برجام این بار نه از زبان کارشناسان و رسانه‌های شهره به انتقاد از دولت یازدهم، نه از تریبون مجلس شورای اسلامی، نه از بلندگوهای نمازهای جمعه و مردم و...، بلکه از درون دولت شنیده می‌شود! آن هم از زبان شخص رئیس‌جمهور روحانی و وزیر امور خارجه دولت یازدهم! 
 رئیس‌جمهور در نشست سالیانه سازمان ملل متحد در نیویورک در انتقاداتی البته به نهایت نرم نقض برجام از سوی آمریکا را به تعلل ایالات متحده در اجرای برجام تعبیر کرد و جبران فوری کاخ سفید را خواستار شد! محمدجواد ظریف نیز در حالی که رسانه آمریکایی «آسوشیتدپرس» در گزارشی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سرانجام برنامه جامع اقدام مشترک نوشت، «پایه این توافق این روزها بیش از پیش لرزان است و هر دو نامزد انتخابات آمریکا آماده توسل به گزینه نظامی برای ممانعت از دستیابی تهران به بمب(اتمی) می‌شوند»، در شورای روابط خارجی آمریکا در گفت‌وگو با فرید زکریا درباره بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام و تحقق منافع کشورمان از این سند مشترک گفت: «ایالات متحده ـ هم دولت این کشور و هم سازمان‌های متعدد در آمریکا ـ وقتی که به اروپا می‌روند، به جای اعتمادبخشی به شرکت‌ها مبنی بر اینکه تجارت با ایران مشکلی ندارد، آنها را از این کار منصرف می‌کنند.»
البته رئیس‌جمهور هم پس از آنکه هواپیمایش در تهران به زمین نشست، در جمع خبرنگاران اعلام کرد، آمریکا قول داده است که به تعهدات خود عمل کند! سخنانی که تنها به فاصله زمانی کوتاهی از سوی سخنگوی فارسی‌زبان کاخ سفید رد شد و سحر نوروززاده در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در رفتار خود در زمینه اجرای برجام تغییر ایجاد خواهد کرد، گفت: «آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است.»حتی اگر این گفته نوروززاده را هم در نظر نگیریم و چشم بر آن ببندیم! همچنان این سؤال پابرجاست که با وجود تجربه برجام که بر اساس گفته خود آقای روحانی در سازمان ملل، آمریکا در اجرای یک سند پذیرفته شده بین‌المللی بدعهدی کرده و دولت این کشور از عمل به آن سر باز زده است، می‌توان امید داشت که کاخ سفید به یک قول زبانی که به دور از چشم رسانه‌ها هم بیان شده است، متعهد بماند؟

شیعه انگلیسی این‌گونه کار می‌کند
مدیر انجمن حقوق بشر اسلامی لندن گفت: «متأسفانه الآن در انگلیس فضایی ایجاد شده است که عده‌ای از مسلمانان می‌گویند ما باید با ظالمین همدست شویم تا به یک جایی برسیم و بتوانیم منافعی برای خود کسب کنیم.
 متأسفانه، این تئوری به جایی رسیده است که برای نمونه در ماه مبارک رمضان امسال بعضی مراکز اسلامی و حتی شیعه لندن، خاخام‌های صهیونیست را برای سخنرانی درباره اهمیت روزه گرفتن آوردند! در محرم گذشته نیز یکی از مساجد تشیّع لندن یک خاخام صهیونیست طرفدار رژیم صهیونیستی را آورد تا درباره امام حسین(ع) سخنرانی کند! متأسفانه، فقط اخوانی‌ها نیستند که چنین رویکردی دارند. این یک مرضی است که به جان بسیاری از مسلمانان غرب افتاده است.»

نقشه انتخاباتی
رئیس سابق کمیسیون پولی، بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی درباره طرح جدید بانک مرکزی برای اعطای وام 10 تا 50 میلیونی خرید کالا و خدمات گفت: «امسال دولتمردان به دنبال تحریک کاذب و موقتی اقتصاد برای کسب رضایت نسبی در راستای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند.» جهان بیگلری افزود: «خانواده‌های متوسط به پایین توان پرداخت اقساط این طرح را نخواهد داشت، رضایت‌مندی این طرح کوتاه‌مدت است.»

کمیته انتخابات اصولگرایان فعال شد
پس از مسئولیت آیت‌الله موحدی‌کرمانی به سمت ریاست کمیته انتخابات جامعه روحانیت مبارز، قائم‌مقام و سخنگوی این کمیته نیز منصوب شدند.
 بنا بر این خبر، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در سمت قائم‌مقام و مصباحی‌مقدم در مقام سخنگوی کمیته انتخابات جامعه روحانیت مبارز، جلسات و دیدارهای مشترکی را با احزاب و گروه‌های اصولگرا آغاز خواهند کرد. همچنین، سیدکمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکیل کمیته انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری خبر داد و اظهار داشت: «این کمیته برای سیاست‌گذاری جبهه در انتخابات شورای شهر تشکیل شده است.» وی تأکید کرد: «سیاست‌های این کمیته همسو با روحانیت برنامه‌ریزی خواهد شد.»


مربع انتخاباتی
احمد خرم، وزیر راه دوران اصلاحات در مصاحبه‌ای گفت: «اصلاحات دنبال تشكيل مربع چهار ضلعي، شامل خاتمي، هاشمي، ناطق‌نوري و روحاني براي انتخابات است. روحاني نبايد وقتش را صرف مقابله با مخالفان كند.»
قدرت ناشناخته ایران
نشریه «هافینگتون‌پست» در یادداشتی با عنوان: «کلید موفقیت ایران در قدرت نرم است»، به توانایی و قابلیت‌های ایران در استفاده از قدرت نرم اشاره کرد. 
هافینگتون‌پست در این‌باره نوشت: «درباره قدرت سخت ایران سخن زیاد گفته شده است، ولی توافق هسته‌ای نشان داد که قدرت نرم کمتر شناخته شده در ایران می‌تواند نقشی به مراتب محوری‌تر در موفقیت بلندمدت این کشور در قرن بیست‌ویکم داشته باشد.
 نویسنده این یادداشت در ادامه نوشت: «دیپلماسی منطقه‌ای مردم با مردم و سابقه فرهنگی و زبانی غنی ایران بخش‌های ناشناخته قدرت نرم ایران هستند که باید از آنها بیشتر استفاده شود.»
نحوه امتیازگیری از ایران!
اندیشکده سلطنتی نیروهای متحد بریتانیا که به اختصار «RUSI» نامیده می‌شود، با توصیه وارد عمل شدن با ایران نوشت: «قدرت‌های اروپایی می‌توانند از پیگیری اقتصادی ایران استفاده کنند و بخواهند ایران از نفوذ خود بر نظام اسد و گروه‌های بخش‌های خاصی از میدان نبرد استفاده کند. به‌ویژه از طریق شورای امنیت سازمان ملل، تا این امکان را به تهران بدهد که چنین بده‌بستان‌هایی را مدّ نظر بگیرد. اگر ایران احساس کند قدرت‌های اروپایی نسبت به منافع اقتصادی آن بی‌اعتنا هستند، بعید است سیاست خود در سوریه را تغییر دهد.»
آلمان هم به دنبال یک سهم است
بر اساس اسناد به دست آمده، مسئولان بیمه ایران در اقدامی سهل‌اندیشانه و عجیب، برنامه‌نویسی سامانه الکترونیکی این مجموعه را به شرکت‌های آلمانی سپرده‌اند.
 این شرکت‌های آلمانی، افزون بر دسترسی بی‌نظیر به اطلاعات و آمار شهروندان ایرانی، داشته‌های لجستیکی نهادها و ارگان‌های دولتی، از جمله آمار خودروها، کشتی‌ها و برخی ادوات نظامی و همچنین مشخصات فردی و حقوقی مسئولان و کارکنان، مبلغ 30 میلیارد تومان دستمزد گرفته‌اند. بر اساس اسناد موجود، مسئولان بیمه ایران نه‌تنها اعتنایی به اعتراض برخی از نهادهای نظارتی نداشته‌اند، بلکه آن را به تأیید وزیر اقتصاد هم رسانده‌اند که البته نمایندگان مردم در مجلس در تدارک اعتراض نسبت به این اقدام وزارت اقتصاد هستند.
FATF الزام‌آور است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به توجیهات دولت مبنی بر اینکه FATF توافقی معمولی است و با شرط اجرای قانون اساسی امضا شده است، گفت: «طبق قانون اساسی تعهدات مهم نظام جمهوری اسلامی باید به تصویب مجلس برسد؛ بنابراین امضای تعهدی مبنی بر اجرای برنامه اقدام قبل از تصویب آن در مجلس مغایر قانون اساسی است که باید بررسی شود.» وی افزود: «در جلسات کارشناسی، دولت اعلام می‌کند که FATF تعهدآور و الزام‌آور نیست، اما مجلس و مرکز پژوهش‌ها در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که این تعهد، الزام‌آور است؛ زیرا اگر اجرای اقدامات‌مان را به تأخیر بیندازیم، جمهوری اسلامی جریمه خواهد شد و باید عواقبی را بپذیرد.»

 یک سال تبلیغ برای اجرای ۱۵ روزه
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن لوازم خانگی با اشاره به تبلیغ یک ساله برای اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، گفت: «این طرح عملاً ۱۵ روز اجرایی شد و با وجود تمدید طرح تا پایان آذرماه، بانک مرکزی هنوز این مصوبه را به بانک‌ها ابلاغ نکرده است.»