بازنگاهی به بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان و مسئولان سپاه
دکتر یدالله جوانی/ در تاریخ پرفراز و فرود سپاه، بیست‌وششم شهریور یک روز تاریخی به شمار می‌آید. در تاریخ 26 شهریور سال 1364 حضرت امام خمینی(ره)، با فرمان تاریخی تشکیل نیروهای سه‌گانه زمینی، دریایی و هوایی سپاه، فرمانده کل این نهاد انقلابی را مأمور به ایجاد و تقویت این سه نیرو کردند. از آن تاریخ تا به امروز، همه ساله در سالروز صدور این فرمان حیات‌بخش تاریخی، مجمع عالی فرماندهان سپاه برگزار شده است. البته، در سال‌های اخیر این مجمع دو سالانه شده، لکن به‌رغم تشکیل مجمع در سال 94 و با توجه به شرایط حساس انقلاب و وظیفه سنگین تبیین جهاد کبیر که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سوم خرداد سال جاری در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) بر دوش سپاه نهادند؛ سپاه در روزهای شنبه و یکشنبه، بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم شهریورماه سال جاری، نسبت به برگزاری بیست‌ودومین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان اقدام کرد. دیدار با رهبر فرزانه انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا، یکی از بخش‌های اصلی مجمع فرماندهان سپاه طی سال‌های گذشته بوده و بر همین اساس، شرکت‌کنندگان در مجمع سال جاری، روز یکشنبه، بیست‌وهشتم شهریورماه با معظم‌له دیدار کردند. حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در این دیدار، بیانات بسیار مهم و راهبردی را درباره سپاه، انقلاب و مسائل منطقه و جهان اظهار داشتند. در این نوشتار به اختصار برخی از محورهای اصلی اظهارات ایشان تبیین می‌شود.
تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه نتیجه نگاه دوراندیشانه امام(ره) بود
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار، به تحلیل سپاه از دیدگاه و منظر امام خمینی(ره) پرداختند و با اشاره به جمله تاریخی امام درباره سپاه که فرمودند، اگر سپاه نبود، کشور هم نبود، این جمله را نه از باب تعارف، بلکه واقعیت دانستند. از منظر رهبر معظم انقلاب، تشکیل سپاه به مثابه مولود انقلاب اسلامی با فلسفه وجودی پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، یکی از ابتکارات مهم و آینده‌ساز حضرت امام(ره) است. بر همین اساس معظم‌له در این دیدار، فرمان امام(ره) برای تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه را حاصل نگاه نافذ و دوراندیشانه و دل نورانی آن مرد بزرگ و الهی دانستند و درباره اهمیت و ارزش و جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: «جمله معروف امام(رحمه‌الله علیه) مبنی بر اینکه؛ «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» به این دلیل بود که سپاه، شجره طیبه‌ای است که از هویت آن، ایمان و حرکت انقلابی و جهادی می‌تراود و حفظ کشور و انقلاب نیز منوط به استمرار این عناصر مهم است.» رهبر معظم انقلاب در مقاطع گوناگون و در دیدارهای مختلف با پاسداران و فرماندهان سپاه، از ایمان، معنویت، حرکت انقلابی و جهادی، به عنوان مؤلفه‌های اصلی تشکیل‌دهنده هویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد کرده، بر حفظ سپاه بر مبنای همین مؤلفه‌های هویتی تأکید کرده‌اند. از منظر معظم‌له آینده انقلاب، به آینده سپاه با همین مؤلفه‌های هویتی گره خورده است.

سپاه سنگر مستحکم
 انقلاب است
 رابطه سپاه و انقلاب اسلامی، معرف فلسفه‌ وجودی سپاه و توضیح‌دهنده رسالت این نهاد انقلابی است. سپاه مولود انقلاب است و با هدف پاسداری از انقلاب تأسیس شد. بنابراین رابطه سپاه و انقلاب اسلامی، یک رابطه‌ معنادار و ناگسستنی است. حضرت امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به خطرات و توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی به خوبی واقف بودند و بر همین اساس حفظ جمهوری اسلامی را اوجب واجبات برشمردند. تشکیل سپاه به فرمان امام خمینی(ره) و در ادامه آن صدور فرمان برای تشکیل نیروهای سه‌گانه، مبتنی بر همین نگاه حکیمانه و دوراندیشانه است. در حالی که برخی از گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های برجسته انقلاب، به سپاه نگاهی موقتی برای یک دوره خاص داشته و درصدد بودند تا پس از جنگ، سپاه را در ارتش ادغام کنند؛ حضرت امام با تشکیل نیروهای سه‌گانه، سپاه را برای همیشه با هدف پاسداری از انقلاب پایدار ساختند. 
حضرت امام(ره)، انقلاب اسلامی را سرآغاز انقلاب جهانی اسلامی دانسته و مبتنی بر فکر و اندیشه تمدنی، ساخت تمدن نوین اسلامی را هدف‌گذاری کردند. به یقین انقلاب اسلامی با چنین آرمانی، نیازمند اقتدار و قدرت دفاعی بالا برای عبور از موانع و دفع تهدیدات است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی این حقیقت را همانند امام(ره) مورد توجه قرار دادند و در دیدار مذکور، لازمه‌ رسیدن به آرمان بزرگ انقلاب، یعنی «تشکیل تمدن نوین اسلامی» و دفاع از نظام اسلامی در برابر توطئه‌ها را «حرکت انقلابی و جهادی» دانستند و فرمودند: «اکنون بعد از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی، به‌خصوص بعد از دوران دفاع مقدس، حقیقت سخن آن انسان عمیق، مجرب و متوکل به خدا در مورد سپاه، بیش از پیش روشن‌تر شده و باید گفت، سپاه سنگر مستحکم انقلاب است.»

سپاه نهاد شاخص
 دفاع از امنیت است
 کارشناسان امنیت را در صدر منافع ملی قرار داده و یکی از وظایف اصلی حکومت‌ها را، تأمین امنیت می‌دانند. امنیت یعنی، زندگی در آرامش، زندگی بدون ترس و وحشت. امروز ملت ایران از امنیتی مطلوب و مثال‌زدنی برخوردار است. مردم ایران در حالی از چنین امنیتی برخوردار هستند که، ملت‌های پیرامون ما، به ویژه در کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه، در سایه ترس و وحشت زندگی می‌کنند. و هر لحظه، منتظر حادثه‌ای مرگبار هستند. در حالی امنیت در داخل ایران، برقرار است که دشمنان انقلاب اسلامی و نظام دینی، برای برهم زدن آن میلیاردها دلار هزینه کرده و می‌کنند. اگر لحظه‌ای نیروهای حافظ امنیت دچار غفلت شوند، دشمنان به آرزوهای خود در ایجاد بی‌ثباتی در ایران خواهند رسید. اکنون سپاه پاسداران برای تأمین امنیت ملت ایران، با حضوری فعال در مناطق جنوب شرق و شمال غرب کشور از یک‌سو و حضور مستشاری در کشورهای عراق و سوریه از سوی دیگر، با عوامل ناامنی و بحران‌ساز و بی‌ثبات‌کننده مبارزه می‌کند. رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه، با اشاره به امنیت موجود در کشور و تشریح ارزش این امنیت به مثابه یکی از نعمت‌های مجهول، از سپاه به یکی از عوامل اصلی تأمین امنیت یاد کرده و فرمودند: «از جمله وظایف سپاه، تأمین امنیت داخلی و خارجی است و اگر امنیت خارجی وجود نداشته باشد، و در خارج از مرزها جلوی دشمن گرفته نشود، امنیت داخلی هم از بین خواهد رفت.»

اقتدار دفاعی و نظامی تنها عامل رفع تهدید نظامی است
کشور و ملت ایران، با تهدیدات جدی و خطرناک مستکبران جهان و عوامل منطقه‌ای آنان روبه‌رو است. دو عامل اصلی 1- موقعیت ژئوپلیتیکی و 2- انقلاب اسلامی و هویت دینی ملت ایران پدیدآورنده این تهدیدات بزرگ است:
1- موقعیت ژئوپلیتیکی ایران
ایران در منطقه راهبردی غرب آسیا (خاورمیانه) قرار دارد. سیاست آمریکا در جایگاه محور و سرکرده شبکه استکبار جهانی در قرن بیست‌ویکم، سلطه بر جهان و به دست‌گیری مدیریت بین‌المللی است. آمریکایی‌ها با صراحت از رهبری جهان سخن می‌گویند و برای رسیدن به این موقعیت در دو دهه گذشته از هیچ جنایتی دریغ نکرده‌اند. براساس این سیاست ایالات متحده، کارشناسان و دولتمردان آمریکا، معتقدند که، سلطه کامل بر خاورمیانه، شرط لازم برای سلطه بر جهان است. آمریکایی‌ها سلطه بر خاورمیانه را بدون سلطه بر ایران ناممکن می‌دانند. بنابراین، هدف راهبردی آمریکا در قبال ایران، احیای سلطه گذشته (پیش از انقلاب) به هر قیمت می‌باشد.
2- انقلاب اسلامی و هویت دینی ملت ایران
ملت ایران با انقلاب اسلامی، به یک هویت دینی و مستقل از قدرت‌های شیطانی دست یافت. براساس این هویت، ایرانیان در مسیر تمدن‌سازی اسلامی، دفاع از مستضعفان و ایستادگی در برابر ظالمان و مستکبران به حرکت درآمدند. بدیهی است که جبهه استکبار، شبکه صهیونیسم و دیگر طاغوت‌های زمان و از جمله دولت‌های مرتجع در منطقه، وجود چنین هویتی را برنمی‌تابند و برای نابودی آن تلاش می‌کنند.
حال که انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ملت اسلام‌خواه و عدالت‌گستر ایران با چنین خطرات و تهدیدات بزرگی روبه‌رو است، چه باید کرد؟
براساس آموزه‌های قرآنی، براساس تجربه بشری و براساس عقل، تنها و تنها با اقتدار و قدرت دفاعی نظامی، می‌توان از این هویت، استقلال و عزت دفاع کرد و تهدید دشمن و سایه شوم جنگ را از سر ملت و کشور دور ساخت. با وضوح این مطلب، در سال‌های گذشته یک جریان خاص با رویکرد غرب‌گرایانه، برای دفع تهدیدات و رفع خطرات امنیتی، مواضع دیگری را اتخاذ کرده و بر همین اساس منتقد و بعضاً مخالف اقتدار دفاعی و ارتقای قدرت نظامی بوده است. برای نمونه در سال 1376 و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره هفتم، جریان دوم خرداد مدعی شد با پیروزی سیدمحمد خاتمی، کشور از خطر جنگ دور شد! هم‌اینک هم بعضی از دولتی‌ها و از جمله رئیس‌جمهور، با صراحت و به صورت تکراری به دنبال القای این نکته به مردم هستند که، با «برجام» از جنگ جلوگیری شد و از طریق مذاکرات و کار دیپلماتیک دولت یازدهم موفق شد سایه شوم جنگ را از سر ملت و کشور برداشته و امنیت واقعی ایجاد کند!
این نوع حرف‌ها در حالی زده می‌شود که آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و عوامل منطقه‌ای آنان در سال‌های اخیر، به دلیل ناتوانی به ایران حمله نظامی نکرده‌اند. آمریکایی‌ها هرگاه احساس کنند قدرت حمله به ایران با هزینه کم و دستیابی به اهداف را دارند، مشکل مجوز برای حمله را از طریق شورای امنیت، به راحتی کسب خواهند کرد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تشریح وضعیت دفاعی کشور و ضرورت تقویت روزافزون قدرت نظامی، در دیدار با فرماندهان سپاه، با اشاره به دیدگاه‌های نادرست در این باره فرمودند: «در سال‌های گذشته گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسئولان مطرح شده مبنی بر اینکه رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام بوده، در حالی که این سخنان صحیح نیست؛ زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود.»

مقایسه ایران با ژاپن و آلمان نادرست است
یک جریان داخلی که اصل را بر رابطه با آمریکا گذاشته و تصور می‌کند از طریق این رابطه می‌توان کشور را به پیشرفت رساند؛ تلاش می‌کند به هر قیمتی، زمینه‌های این ارتباط را فراهم سازد. آمریکایی‌ها برای برداشتن تحریم‌ها و فشارها از روی اقتصاد ایران، خواهان تغییر رفتار جمهوری اسلامی در چندین حوزه و از جمله در حوزه نظامی و قدرت موشکی هستند. متأسفانه جریان غرب‌گرا و شخصیت‌های محوری این جریان در شرایط کنونی، با بستن چشم بر واقعیات و برخلاف آموزه‌های دینی و قرآنی که تأکید بر افزایش توان دفاعی مسلمانان در برابر کفار دارد و همچنین برخلاف عقل و درس‌ها و عبرت‌های تاریخی، تضعیف اقتدار دفاعی و قدرت نظامی کشور را، با هدف زمینه‌سازی برای رابطه با آمریکا نشانه رفته‌اند. آقای هاشمی رفسنجانی، از جمله کسانی است که در ماه‌های گذشته به میدان آمده و در این باره حرف‌های عجیب و غریبی زده است. چندی پیش، در توئیتر وی جمله‌ای مبنی بر اینکه؛ «دنیای آینده، دنیای گفتمان و مذاکره است، نه دنیای موشک‌ها» نقل شد. این جمله با توجه به شرایط زمانی و فشار و جنجال آمریکا‌یی‌ها بر سر برنامه موشکی ایران، بسیار بازتاب پیدا کرد که رهبر فرزانه انقلاب با صراحت فرمودند، اگر این مطلب از روی آگاهی باشد، خیانت است. به تازگی آقای هاشمی بر همان مبنای پیش‌گفته، در جمع معلمان اظهار داشته، آلمان و ژاپن پس از جنگ، با کنار گذاشتن نظامی‌گری، سرمایه‌های خود را در حوزه دانش و صنعت متمرکز کرده و پیشرفت کردند. وی با این مقدمه می‌گوید، در دولت دوم آقای روحانی ایران هم باید برای پیشرفت، چنین راهی را برود!
فرمانده معظم کل قوا در این دیدار، با اشاره به چنین صحبت‌هایی و نادرست دانستن آنها و تأکید بر این نکته که؛ «هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد» و «باید قدرت دفاعی کشور را روز به روز استحکام بخشید»، افزودند: «کشورهایی که گفته می‌شود سازمان نظامی خود را جمع‌آوری کردند، به اختیار خود این کار را نکردند؛ بلکه آنها در جنگ جهانی نابود شده بودند.»

مذاکره با آمریکا مضر، بی‌فایده 
و زمینه‌ساز نفوذ است
اعتماد نداشتن به آمریکا و خسارت‌های ناشی از مذاکره با شیطان بزرگ، یکی دیگر از محورهای مهم بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه بود. معظم‌له از «بی‌اعتمادی» مردم به دشمن، به یک سرمایه یاد کردند و فرمودند: «یکی از اجزای مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی، بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌های سلطه‌گر و در رأس آنها آمریکا است. این بی‌اعتمادی باید روز به روز گسترش یابد.» 
تأکیدهای پی در پی رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه بی‌اعتمادی به دشمن و اینکه نباید به آمریکا اعتماد کرد؛ به دلیل تلاش یک جریان خاص برای بزک کردن چهره آمریکا و قابل اطمینان معرفی کردن آن است. البته، تجربه ارزشمند برجام نشان داد که آمریکا تحت هیچ شرایطی قابل اعتماد نیست. با وجود این تجربه ارزشمند و اینکه آمریکایی‌ها براساس برجام به تعهدات خود مبنی بر رفع تحریم‌ها عمل نکردند، همچنان برخی از مسئولان کشور به دنبال برجام‌های 2 و 3 بوده و از ضرورت مذاکره با آمریکا در مسائل منطقه‌ سخن می‌گویند. آمریکا به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی در مسائل مختلف و از جمله مسائل منطقه‌ با دو هدف راهبردی حل مشکلات منطقه‌ای ایالات متحده و مهار منطقه‌ای ایران است. بنابراین، تصور حل مشکل کشور از طریق مذاکره با آمریکا، یک خطای راهبردی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر، بارها برای این موضوع استدلال کرده و خسارات مذاکره با آمریکای اعتمادناپذیر را، به مسئولان و مردم گوشزد کرده‌اند. چندی پیش معظم‌له در دیدار با مردم چند استان کشور، از مذاکره با آمریکا در مسائل منطقه، با عنوان «سم مهلک» یاد کرده و در دیدار با فرماندهان و مسئولان سپاه در همین زمینه فرمودند: «مذاکره با آمریکا نه تنها فایده‌ ندارد، بلکه ضرر هم دارد و این موضوع، با استدلال به مسئولان سطوح بالای کشور گفته شده و آنان نیز پاسخی در رد آن نداشتند.»
رهبر حکیم و بصیر انقلاب اسلامی، طی یک سال گذشته از نفوذ دشمن در کشور، به یک تهدید بزرگ یاد کرده و هدف راهبردی آمریکا در مذاکره با ایران را، همین نفوذ می‌دانند. معظم‌له در این دیدار در باره خسارت مذاکره با آمریکا فرمودند: «مذاکره نه تنها دشمنی‌ها را کم نمی‌کند؛ بلکه زمینه را برای نفوذ باز می‌کند.» 

مذاکره نکردن با آمریکا عین عقلانیت است
برخی از روشنفکران و ساده‌اندیشان، مذاکره نکردن با آمریکا را، غیرعقلانی و امری برخلاف تدبیر قلمداد می‌کنند. بعضاً برای توجیه مذاکره با آمریکا، استدلال می‌شود که پیامبر(ص) و ائمه(ع) هم، با دشمنان خود مذاکره می‌کردند. از بررسی و تحلیل محتوایی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته در باره مذاکره نکردن با آمریکا، یک نکته اساسی و قابل توجه به دست می‌آید و آن اینکه؛ مبنای مذاکره نکردن با آمریکا، نه دشمن بودن، بلکه حیله‌گری و اعتمادناپذیر بودن است. به عبارت دیگر، از منظر معظم‌له، اگر دشمن نسبت به تعهداتش پایبند باشد، می‌توان با او مذاکره کرد؛ اما مذاکره با دشمنی که از طریق آن قصد ضربه زدن دارد و به تعهداتش عمل نمی‌کند، جز خسارت پیامد دیگری ندارد. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان سپاه فرمودند: «عقلانیت اقتضا می‌کند، نسبت به کسانی که دشمنی خود را آشکار کرده‌اند، بی‌اعتمادی مطلق داشته باشیم.» بنابراین «بی‌اعتماد بودن» و «مذاکره نکردن با آمریکا» عین «عقلانیت» و امری کاملاً «مدبرانه» است.
تحریف مفاهیم انقلاب یک خطر بزرگ است
سالیانی است که مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی در معرض خطر تحریف قرار گرفته است. برخی از جریان‌های سیاسی، گویا تنها راه رسیدن به اهداف خود را از طریق تحریف ممکن می‌دانند. بنابراین باید خطر تحریف را جدی گرفت. رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد سال گذشته به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام(ره)، در زمینه فعال شدن جریان تحریف شخصیت امام(ره)، بیانات مبسوطی داشتند و نسبت به عواقب این تحریف هشدار جدی دادند. معظم‌له در دیدار با شرکت‌‌کنندگان در مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه، خطر تحریف مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی را گوشزد کرده و این خطر را بزرگ‌تر از سخنان نادرست در باره مسائل دفاعی و امنیتی دانستند. ایشان در این باره فرمودند: «در کنار حرف‌های غلطی که درباره توان دفاعی کشور گفته می‌شود، برخی غلط‌پردازی‌ها و تحریف‌ها هم درباره بعضی از مفاهیم انقلاب انجام می‌شود که خطر آن، از سخنان غلط بیشتر است.»
استقلال یکی از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی است. روحیه استقلال‌طلبی و عزت‌خواهی ملت ایران، یکی از موانع اصلی بازگشت سلطه آمریکا به ایران می‌باشد. جریان غرب‌گرا برای برداشتن این موانع، راهبرد تحریف این مفاهیم را در پیش گرفته است. رهبر معظم انقلاب استقلال را یکی از مفاهیم در معرض تحریف دانستند و فرمودند: «نفی مفهوم استقلال و مساوی دانستن آن با انزوا یکی از این تحریف‌ها است.»
اقدامات سازندگی و فرهنگی سپاه باید اطلاع‌رسانی شود
در حالی که سپاه یک نهاد انقلابی و پاسخ‌دهنده به نیازهای انقلاب و نظام به اقتضای شرایط است؛ عده‌ای تلاش می‌کنند سپاه را به یک سازمان تأمین‌کننده امنیت و مقابله با تهدیدات نظامی و امنیتی محدود کنند. امام خامنه‌ای با نگاه حکیمانه به فلسفه وجودی و رسالت سپاه می‌فرمایند: «سپاه علاوه بر حفظ امنیت و مسائل دفاعی، در عرصه سازندگی، عمران، خدمت‌رسانی به محرومان، مسائل فرهنگی و هنری و تولید فکر انقلابی، نقش‌آفرین و تأثیرگذار است.» معظم‌له با اشاره به نیازهای کشور و انقلاب در این مقطع بر استمرار این اقدامات تأکید کرده و می‌فرمایند: «این اقدامات باید ادامه یابد و به اطلاع مردم نیز رسانده شود.»


حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با تأکید بر اینکه زائران اربعین حسینی امسال باید حتماً روادید داشته باشند، گفت:‌ لغو روادید اربعین منوط به اراده مسئولان دو کشور است و ما به‌طور حتم برای لغو روادید تمایل خواهیم داشت. وی افزود: بنابر مذاکرات انجام شده با طرف عراقی قطعاً روادید برای زائران عتبات عالیات در مراسم اربعین حسینی امسال لغو نخواهد شد.
 محمد صرفی/ سال 1395 از نیمه گذشته است و وقت مناسبی برای طرح این پرسش است که شعار سال، یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» چقدر محقق شده است. پاسخ به این پرسش با یک مانع جدی و اساسی روبه‌روست! اگر دولت را اصلی‌ترین مجری شعار سال فرض کنیم که در واقع نیز چنین است و سکّان اقتصاد مقاومتی به دست دولت سپرده شده، این نهاد با وجود گذشت شش ماه از سال هیچ وقت به صورت دقیق و صریح اعلام نکرد چه برنامه و چشم‌اندازی برای عمل به این شعار دارد. اعلام هدف و برنامه انسان را در معرض پرسش و ارزیابی قرار می‌دهد. وقتی هدفی معین نشده باشد، تیر به هر کجا اصابت کرد، می‌توان دور آن دایره‌ای کشید و ادعای موفقیت کرد!
البته، این نداشتن هدف و برنامه را هم نمی‌توان همیشه ناشی از غرض و حساب شده تلقی کرد. گاهی به دلایل مختلف مسئولان و مدیران اصولاً ابزار لازم برای تعیین هدف و برنامه‌ریزی را در اختیار ندارند، یا ابزاری که در اختیار دارند صحیح و دقیق نیست. مهم‌ترین ابزار برای یک مسئول، اطلاع از اطلاعات و آمار به روز، صحیح و دقیق است. خودرویی را فرض کنید که در جاده در حال حرکت است. راننده، خودرو را با فرمان و گاز و دنده و کلاچ و... می‌راند؛ اما نمایشگرهای جلوی داشبورد هستند که تصمیمات او را می‌سازند. در یک جاده پرپیچ و خم و سراسر تهدید و چالش، اگر سرعت‌سنج، چراغ سوخت، نشانگر وضعیت موتور، نور و... خراب باشند، یا درست کار نکنند، خودرو حرکت می‌کند، اما محال است به موقع و صحیح و سالم راننده و مسافرانش را به مقصد برساند.
وضعیت آمار و اطلاعات در بسیاری از حوزه‌های مدیریتی کشور، به ویژه در مباحث اقتصادی‌ دچار این نقیصه بزرگ و مهلک است. به نظر می‌رسد اساساً شش ماه پیش دولتمردان وضعیت فعلی آن زمان را در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی دقیقاً نمی‌دانسته و نمی‌دانند که بخواهند برای آینده نقطه مطلوب و هدفی ترسیم کنند! بیانات چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای ستاد سرشماری نفوس و مسکن از این حیث بسیار راهبردی و تأمل‌برانگیز است. 
ایشان با اشاره به اهمیت دقت و صحت آمارها و ضربه‌ سنگینی که آمارهای نادرست به کشور می‌زند، فرمودند: «متأسفانه کشور از لحاظ آمارگیری عقب است و حتی برخی مسئولان از حقایق و آمارهای واقعی در بعضی بخش‌ها مطلع نیستند.»
ایشان هفته گذشته در جمع فرماندهان سپاه نیز خاطرنشان کردند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.»
تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به برخی پیش‌نیازها و لوازم دارد که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین آنها برخورداری از یک داشبورد سالم و دقیق اقتصادی است. برخورداری از این داشبورد برای دولتمردان، حتی اگر به اقتصاد مقاومتی نیز اعتقادی نداشته باشند واجب و ضروری است؛ چرا که بدون داشتن اطلاعات و آمار دقیق و به روز، هیچ نسخه‌ای از اقتصاد قابل پیاده شدن نیست. 
وجود چنین داشبوردی هم سهل و هم سخت است! سهل است چون به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کار پیچیده و عجیب و غریبی نیست و می‌توان در فرصتی بسیار کوتاه و با هزینه‌ای اندک آن را راه‌اندازی کرد؛ اما سخت است چون منافع بسیاری از افراد صاحب ثروت و قدرت را تهدید می‌کند. شاید همه در ظاهر از شفافیت اقتصادی که در بند 19 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید شده حمایت می‌کنند، اما در عمل راه بسیاری از رانت‌خواری‌ها و زدوبندها را می‌بندد. سخن در این زمینه بسیار است. همین بس که نان عده‌ای در نبود همین داشبورد است و به راحتی هم تن به آن نمی‌دهند. 

 محمد حسین مصطفایی/ در حالی که سه ماه از تأکید رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان سازمان انرژی اتمی درباره ضرورت کوتاه نیامدن در برابر توقعات طرف مقابل در موضوع الیاف کربنی می‌گذرد، برخی کشورهای غربی ارائه اطلاعات اضافی درباره لوله‌های رو‌تور سانتریفیوژ را (که الیاف کربنی نقش اساسی در ساخت این لوله‌ها دارد) خواستار شده‌اند. معظم‌له در ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ فرمودند: «توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربن دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژ‌ها» و درخصوص «اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیربار آنها نروید.» ایشان همچنین در جلسه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ فرمودند: «بنده در این جلسه کارگزاران در اوایل ماه، درباره مسائل برجام مفصل صحبت کردم و دو مورد مشخص خاص را انگشت گذاشتم؛ فرض کنید [درباره] این الیاف کربن که آمریکایی‌ها این جوری می‌خواهند ّ[عمل بشود]؛ همان جا مسئولان سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند؛ در سخنرانی گفتم آقا، این را زیر بار نروید...»
 الیاف کربنی چیست؟
الیاف کربن یکی از مهم‌ترین خانواده‌های الیاف پیشرفته است که استحکام بسیار بالا (بین ۷ تا ۱۰ برابر فولاد ساختمانی بسته به گرید الیاف)، چگالی پایین (حدود دو سوم آلومینیوم)، رسانایی الکتریکی بسیار خوب، قابلیت بافت و تولید پارچه، ساخت کامپوزیت‌های سبک و مستحکم و پایداری در برابر حرارت، آن را از سایر مواد مهندسی متمایز می‌‌کند. مواد اولیه‌ای که در تولید الیاف کربن به کار می‌رود، الیاف اکریلیک ویژه (تولید شده با هدف تبدیل به الیاف کربن) است که بر اساس فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات خاص تولید می‌شود. سانتریفیوژ وسیله‌ای است که تحت نیروهای گریز از مرکز و همچنین تأثیرات دمایی قرار می‌گیرد، از این رو نیازمند به کارگیری موادی با ساختار بهینه برای بهبود شرایط است؛ به همین دلیل الیاف کربنی می‌توانند مقاومت بسیار بالایی در برابر پیچش‌ها، سایش‌ها و خمش‌های ناشی از نیروهای میدانی داشته باشند که این موضوع یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در تولید قطعات حساس، به‌ویژه تجهیزات هسته‌ای است. 
علی‌اکبر صالحی درباره برنامه‌ریزی غرب برای ایجاد محدودیت در فروش الیاف کربنی به ایران می‌گوید: «الیاف کربن در خارج تولید می‌شود نه در داخل ... روتور با الیاف کربن تولید می‌شود. اگر جنس الیاف کربن را بدانید، می‌توانید سرعت روتور و توان جداسازی سانتریفیوژ را تخمین بزنید. اینها (غربی‌ها) گفتند شما وقتی روتور می‌سازید اجازه دهید از الیاف کربن شما نمونه‌گیری کنیم. بنده گفتم به چه استنادی می‌خواهید این کار را کنید؟ 
آنها خودشان می‌دانستند، ولی می‌خواستند دقیق باشند. ما زیر بار نرفتیم. به بن‌بست رسیدیم. گفتیم ما پیشنهاد داریم. می‌گوییم چقدر الیاف می‌خواهیم شما در اختیار ما بگذارید و پیش از اینکه در اختیار ما باشد، هر چه خواستید آزمایش کنید. این در برجام این طور آمد که آنها الیاف مورد نظر ما را تأمین کنند. پس نیاز نیست در داخل کشور این الیاف را آزمایش کنند. برجام عملیاتی شد و همان زمان ما اقدام به خرید الیاف کردیم. به چند کشور نامه دادیم، ولی جواب نگرفتیم. آن موقع قرار نبود الیاف به کمیسیون برود. ما مدتی که گذشت، شروع به تولید روتور با الیاف موجود خودمان کردیم. آنها نگران شدند. گفتند باید مطلع باشیم. گفتیم نه، ما طبق برجام عمل می‌کنیم؛ منابع نهایی را الآن داریم می‌گذرانیم و تقریباً تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شده، ولی نهایی نشده است. روی مقدار الیاف بحث داریم. منتظر مصوبه کمیسیون کالاهای دو منظوره هستیم.» 
در همین زمینه، جمهوری اسلامی ایران در ممانعت با زیاده‌خواهی آمریکا اعلام کرده است؛ برخی از کشورها اطلاعات بیشتری را در رابطه با روتورها و الیاف کربن از ایران می‌خواهند، ما به آنها گفته‌ایم اگر شما مواد ساخت روتورها را به ما بدهید خودبه‌خود به این اطلاعات هم دسترسی پیدا می‌کنید؛ زیرا براساس توافقی که در روز اجرا صورت گرفت، اگر آنها به ما مواد لازم را بدهند، هم اطلاعات را می‌توانند در اختیار بگیرند و هم می‌توانند نمونه‌ای از آن را داشته باشند. 


 احمدرضا هدایتی/ اظهارات اخیر برخی از مسئولان دولتی و گزارش‌های ارائه شده از برخی دستگاه‌های مختلف اداری، حکایت از آن دارد که متأسفانه بسیاری از مدیران محترم هنوز موفق به شناسایی و تعیین درست و دقیق مسیر حرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی در دستگاه متبوع خویش نشده‌اند و لذا این گروه از مدیران تلاش می‌کنند تا با سرعت بخشیدن و گاهی با پررنگ نشان دادن فعالیت‌های جاری سازمان مربوطه در عرصه اقتصادی، این فعالیت‌ها را مترادف با اقتصاد مقاومتی تعریف کنند.
این رویکرد نشان‌دهنده این نکته اساسی است که هنوز فهم و درک مشترکی از معنای اقتصاد مقاومتی به مفهوم مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در ذهن مسئولان شکل نگرفته است؛ بنابراین در گام اول: باید این همزبانی پیرامون واژه اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.
بدیهی است که با توجه به تنوع، تعدد و گستردگی دامنه محصولات تولیدی در سطح جهان، این مفهوم لزوماً به معنای خودکفایی در تمام عرصه‌ها و همه موضوعات نیست؛ بلکه هدف خوداتکایی و ترجیحاً خودکفایی در محصولات و خدماتی است که برای تداوم چرخه اقتصادی کشور و معیشت افراد جامعه جنبه حیاتی و ضروری دارد و ممکن است، دیگران از واگذاری آن به ما، به ویژه در وضعیت بحرانی خودداری کنند.  
گام دوم: باید نیازهای حیاتی و ضروری کشور اعم از مواردی که هم‌اکنون از خارج تأمین یا در داخل تولید می‌شوند و به ویژه محصولاتی که امکان تبادل و معاوضه آنها با کالاهای راهبردی تولیدی سایر کشورها وجود دارد و نیز عرصه‌ها و موضوعات آسیب‌پذیر در این بخش، در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و سایر عرصه‌ها شناسایی، فهرست و با توجه به اهمیت و ضرورت تولید آنها، اولویت‌گذاری شوند. 
برای نمونه؛ گندم، برنج و دانه‌های روغنی در بخش کشاورزی، ماشین‌آلات سنگین در بخش راه و ساختمان، دارو و تجهیزات پزشکی در بخش بهداشت و درمان، ابزار و تجهیزات پیشرفته در بخش صنعت، تسلیحات و تجهیزات در بخش نظامی و علوم فنون جدید در بخش آموزشی و پژوهشی از مواردی هستند که با بسیج منابع، امکان تولید بسیاری از آنها در کشور وجود دارد.
گام سوم: باید تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مادی و معنوی اعم از؛ علمی، مالی، ساختاری، تجهیزاتی و منابع کشور شامل مواردی مانند مؤسسات و شرکت‌های پژوهشی، تولیدی، خدماتی و آموزشی فعال و غیرفعال که قابل احیا هستند و همچنین ابزار، تجهیزات، مواد اولیه و سایر امکانات موجود و قابل دسترس شناسایی، فهرست و گروه‌بندی شوند. 
در واقع، به‌جای انتخاب راحت‌ترین روش، یعنی خرید و تأمین نیازمندی‌ها از خارج، باید تا حد امکان مطمئن‌ترین و بهترین روش، یعنی گزینه تولید داخلی برگزیده شود؛ لذا ابتدا باید تمام توان کشور معطوف به سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی کالا، خدمات و محصولاتی شود که با استفاده از منابع مورد اشاره و توان شرکت‌های موجود و شرکت‌های جدیدی که تأسیس می‌شود، امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد.
گام چهارم: باید به موضوعاتی مانند تهیه طرح و نقشه راه، برنامه‌ریزی و تعیین نقش و مسئولیت هر سازمان و هر دستگاه و تقویت و توسعه شرکت‌ها و مؤسسات موجود و ایجاد شرکت‌ها و مؤسسات جدید، به‌ویژه مؤسسات دانش‌بنیان و همچنین فرهنگ‌سازی، اصلاح نظام آموزشی و متون درسی در سطوح مختلف، قانون‌گذاری جدید یا اصلاح قوانین قبلی، اصلاح نظام اداری، بررسی راهکارهای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی مصرف و هماهنگی بین‌سازمانی و امثال آن پرداخته
شود.