امام خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشور‌های اسلامی
همزمان با سالروز بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد(ص) مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی در تهران و جمعی از خانواده‌‌های شهدا با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
در ادامه فرازهایی از بیانات معظم‌له را به مناسبت این عید سعید می‌خوانید.
 عید مبعث، عید برانگیختگی برای زدودن رنج‌‌های بشر است؛ بنابراین حقیقتاً عید است. رنج‌‌های عمده بشر که در طول تاریخ ادامه داشته است و امروز هم این رنج‌ها به شکل‌‌های گوناگون ادامه دارد، بندگی غیر خدا، استقرار ظلم و بی‌عدالتی، شکاف میان طبقات مردم، رنج‌‌های فرودستان و زورگویی زورگویان است؛ اینها رنج‌های همیشه بشر است. این چیزها با انگیزه‌‌های فاسد و مفسد قدرتمندانِ زورگو همواره بر بشر تحمیل شده است؛ بعثت برای زدودن این رنج‌ها است. 
جبهه مقابل بعثت، جبهه جاهلیت است. جاهلیت را یک امر مربوط به یک مقطع تاریخیِ مشخص و معینی نباید دانست که بگوییم آن روز پیغمبر در مقابل جاهلیت قرار داشت و آن روز گذشت؛ جاهلیت مخصوص آن روز نیست؛ جاهلیت ادامه دارد، همچنان که بعثت ادامه دارد.
رگ رگ است این آب شیرین و آب شور
بر خلایق می‌رود تا نفخ صور
 این دو جبهه‌ای در میان بشر هست؛ این جاهلیتی که در مقابل بعثت پیغمبران است، به معنای نداشتن علم نیست؛ این جهل، جهل در مقابل علم نیست؛ گاهی علم در خدمت جاهلیت قرار می‌گیرد، کما اینکه امروز این‌جور است. امروز در دنیا، دانش بشری پیشرفته است، اما در خدمت همان جاهلیتی است که بعثت پیامبران برای زدودن آن جاهلیت بوده است. این جاهلیت نقطه مقابل عقل هدایت‌شده به وسیله پیامبران و پروردگار است. وقتی که بر زندگی بشر خِرد حاکم بود، آن هم خِردی که در زیر حمایت و در سایه هدایت پیامبران است، زندگی سعادتمند خواهد شد؛ باید دنبال این بود. آن روزی که این نباشد، خِرد بشری حاکم نباشد، شهوت و غضب حاکم خواهد شد؛ نفسانیات حاکم خواهد شد. آن‌وقت است که بشر در کوره‌ گداخته‌ای از بدبختی‌ها خواهد سوخت؛ همچنان که در طول تاریخ دیده‌ایم و امروز هم داریم مشاهده می‌کنیم.
 وقتی که شهوت و غضب بر رفتار انسان‌ها حاکم شد، آن وقت شما ملاحظه می‌کنید که در دو جنگ بین‌الملل، میلیون‌ها انسان به خاک‌ و خون می‌غلتند، جان انسان بی‌مقدار می‌شود، حرمت انسان از بین می‌رود. این حاکمیت شهوت و غضب، یا در مقابل، حاکمیت خِرد راهنمایی شده به دست انبیا، در همه سطوح هست؛ در سطوح فردی هم هست، در سطوح جامعه هم هست، در سطوح بین‌المللی هم هست. اگر در سطح بین‌المللی، آنچه حاکم بر رفتار قدرتمندان بین‌المللی است، خِرد خداداد باشد و هدایت‌شده باشد، دنیا یک‌جور است؛ وقتی نفسانیات بر آنها حاکم باشد، قدرت‌طلبی باشد، فتنه‌انگیزی باشد، مسئله جور دیگری است. گرفتاری بشر اینها است. بعثت در مقابل این جریان جاهلی است که در همه زمان‌ها ممکن است وجود داشته باشد و همه انسان‌ها در مقابل آن موظفند.
 استعمار و تحقیر ملت‌ها و غارت منابع مالی ملت‌ها و فاسد کردن منابع انسانی ملت‌ها، ناشی از آن حاکمیت جاهلیت است. وقتی جاهلیت حاکم شد، شما می‌بینید ملت‌های بسیاری در سطح جهان در زیر چکمه استعمار لِه می‌شوند، منابع آنها غارت می‌شود، خودِ آنها تحقیر می‌شوند، سال‌ها عقب می‌افتند. ملت‌های استعمارزده، بعضی ده‌ها سال عقب افتادند، بعضی قرن‌ها عقب افتادند.
 نِهرو در خاطرات خود می‌گوید که پیش از آنکه انگلیس‌ها بر هند تسلط پیدا کنند، هند یک تمدن پیشرفته، نسبت به آن زمان داشت؛ حتی صنعت پیشرفته داشت، محصولات پیشرفته داشت؛ انگلیس‌ها وارد شدند، حاکمیت آن کشور بزرگ و پهناور را به دست گرفتند و آن را به عقب برگرداندند، برای اینکه خودشان رشد کنند. دولت کوچک و دورافتاده انگلیس بر اثر غارت منابع یک کشور بزرگی مثل هند به قدرت رسید؛ آن کشور را به خاک سیاه نشاندند. این استعمار است، این حاکمیت شهوت و غضب است.
 دشمنیِ مؤمنان راستین، دشمنیِ جمهوری اسلامی با صهیونیسم، از این حقایق ناشی می‌شود؛ ما با کسی پدرکشتگی نداریم. وقتی که رژیم صهیونیستی و شبکه وسیع سرمایه‌داران صهیونیست، بر دولت‌ها غلبه پیدا می‌کنند، بر دولتی مثل دولت ایالات متحده آمریکا غلبه پیدا می‌کنند ـ که پیشرفت هر کسی، به قدرت رسیدن هر حزبی و هر شخصی وابسته به حمایت آنها می‌شود ـ دنیا می‌شود اینکه امروز مشاهده می‌کنید. ریشه‌‌های حرکت عظیم ملت اسلام و ملت ایران و بیداری اسلامی در دنیا اینها است. آن‌وقت آنها علاج را در این می‌بینند که اسلام را بدنام کنند، ایران را بدنام کنند، شیعه را بدنام کنند.
 امروز جزء سیاست‌های قطعی دولت آمریکا و دولت‌های همراه با او اسلام‌ستیزی است، ایران‌ستیزی است، شیعه‌ستیزی است؛ این‌جوری دارند حرکت می‌کنند. این سیاست قطعی آنها است. وقتی ملت‌ها غافل باشند، آنها پیش می‌روند؛ وقتی ملت‌ها بیدار باشند، در مقابل آنها مانع ایجاد می‌شود؛ آن‌وقت عصبانی می‌شوند و داد می‌کشند که چرا شما در منطقه غرب آسیا حضور دارید، چرا نمی‌گذارید ما کار خودمان را انجام دهیم. دیروز پریروز سخنگویان آمریکایی اعلام کردند که مخالفت ایران با سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا ـ که آنها به آن می‌گویند خاورمیانه ـ موجب می‌شود که ما ایران را مثلاً تحریم کنیم، یا با ایران مقابله کنیم. یعنی چه؟ یعنی ملت ایران! شما که هوشیارید، شما که بصیرید، شما که می‌فهمید در منطقه چه خبر است، عقب بکشید و اجازه بدهید ما کار‌های خودمان را انجام بدهیم، هر کار می‌خواهیم انجام بدهیم؛ یعنی ادامه شیطنت‌ها. این وضعیت جاهلیت است و این جاهلیت امروز وجود دارد.
جمهوری اسلامی، از آغاز کار، هیچ جنگی را شروع نکرده است و هیچ حرکت نظامی‌ای علیه هیچ کشوری انجام نداده است، اما حرف خود را و شعار خود را با صدای بلند اعلام کرده است. امام بزرگوار ما اسلام آمریکایی و اسلام متحجّر را در کنار هم قرار داد؛ هر دوی اینها در مقابل اسلام ناب قرار می‌گیرند. آنها از اسلام ناب می‌ترسند.
 این گروه‌‌های فاسدِ مفسدی که در کشور‌های اسلامی دارند فساد می‌کنند، اسلام را بدنام می‌کنند، به نام اسلام جگر انسان‌ها را از سینه‌شان می‌کشند بیرون و با دندان جلوی چشم مردم و جلوی دوربین‌ها قطعه‌قطعه می‌کنند؛ به نام اسلام انسان‌ها را زنده‌زنده در مقابل دوربین و در مقابل چند میلیارد انسان می‌سوزانند؛ آن‌وقت اینها مورد حمایت و مورد توجه و تأیید و پشتیبانیِ قدرت‌های مرموزِ غربی قرار می‌گیرند. به ظاهر، ائتلاف ضد داعش تشکیل می‌شود، اما خبرها و اطلاعات صحیح نشان می‌دهد که این ائتلاف یک ائتلاف واقعی نیست و این مبارزه یک مبارزه واقعی نیست، [بلکه‌] این یک کار صوری است. آن‌وقت وقتی در تبلیغات می‌خواهند علیه این گروه‌‌های مفسد و فاسد حرف بزنند، از آنها تعبیر می‌کنند به دولت اسلامی؛ یعنی آن کسانی که با مردم آن‌جور رفتار می‌کنند، بچه‌ها را آن‌جور نابود می‌کنند، کودکان را آن‌جور فریب می‌دهند و برای کار‌های انتحاری وارد میدان می‌کنند، دولت اسلامی‌اند! اسلام‌ستیزی یعنی این.
 امروز، وظیفه ما مسلمان‌ها آگاه شدن و آگاه کردن دنیا از حقیقت بعثت است. بعثت یعنی برانگیختگی برای نجات انسان و برای نجات بشر؛ بعثت یعنی استقرار نظام صلاح و سداد در میان جامعه بشری؛ این معنای بعثت است. بعثت یعنی خیرخواهی برای تمام آحاد بشر؛ ما برای تمام آحاد بشر خیرخواهیم و حتی برای همان رؤسای فاسدِ مفسدِ رژیم‌‌های طاغوتی دعا می‌کنیم که خدای متعال آنها را هدایت کند؛ یا هدایت‌شان کند و از راه غلط برگرداند، یا عمرشان را کوتاه کند که بیشتر از این فساد نکنند، بیشتر از این موجب غضب الهی نشوند؛ این هم واقعاً دعای خیر است. اسلام خیر همه بشریت را می‌خواهد، پیغمبر می‌خواهد.
 و این حرکت امت اسلامی، این حرکتی که با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در دنیا آغاز شده است و هر چه هم تلاش کرده‌اند نتوانسته‌اند آن را از بین ببرند و روزبه‌روز قوی‌تر شده است، روزبه‌روز عمیق‌تر شده است، این نهضت قطعاً پیروز خواهد شد؛ دشمنی دشمنان نمی‌تواند این حرکت عظیم را از بین ببرد.
 نصرت اسلام و نصرت مسلمین در نهایت قطعی است، منتها ما وظیفه‌ای داریم؛ هم افراد وظیفه دارند، هم جماعات وظیفه دارند، هم نخبگان سیاسی کشورها وظیفه دارند، رؤسای دولت‌های اسلامی وظیفه دارند؛ هر کدام به وظیفه خودشان عمل کردند، پیش خدای متعال مأجورند، عمل هم نکنند «فَسَوفَ یَأتِی اللهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَ یُحِبُّونَه»، بار خدا زمین نخواهد ماند، این راه ادامه پیدا خواهد کرد. امیدواریم ان‌شاءالله ما جزء کسانی باشیم که این بار را هرگز بر زمین نگذاریم.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار معلمان و فرهنگیان حاوی نکات مهمی بود که متأسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفت. معظم‌له در این دیدار تبیین ضرورت ایجاد هویت مستقل ملی و دینی در دانش‌آموزان را محور کلام خویش قرار داده و به ابعاد این مسئله پرداختند. حکیم فرزانه انقلاب اسلامی در لابه‌لای بیانات خویش نکته‌ای را  مورد توجه قرار دادند که پیش از این بارها درباره آن سخن گفته بودند که متأسفانه کمتر مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار گرفته است. ایشان با تأکید بر این مسئله که اصرار بر ترویج «انحصاری» زبان انگلیسی در کشور کار ناسالمی است که از رژیم گذشته به جای مانده، با صراحت اعلام داشتند که «زبان علم فقط زبان انگلیسی نیست»؛ لذا باید فرصت برای یادگیری دیگر زبان‌های زنده دنیا نیز فراهم باشد.
آنچه به خوبی از کلام ایشان آشکار است، دغدغه‌ای است که معظم‌له درباره مسئله هویت و تهاجم فرهنگی دارند که شاید بتوان گفت رکن نرم‌افزارانه تداوم استعمار در طول 500 ساله اخیر بوده است. گسترش زبان انگلیسی تنها مظهری از تهاجمی است که در دوران استعمارفرانو همچنان به مثابه ابزاری در خدمت استعمارگرانی بوده که در رأس آنها کشورهای انگلوساکسونی همچون آمریکا و انگلستان قرار دارند. این جریان استعماری در تلاش است تا در فرایند جهانی‌سازی، هر چه بیشتر ملت‌های دیگر سرزمین‌ها را مهار، منفعل و مدیریت کرده و سیطره خود را عالمگیر کند و در این مسیر با دروغ‌پردازی از هیچ شگرد رسانه‌ای دریغ نورزیده است.
این حقیقت داستانی نیست که تنها افرادی شاذ مورد تأکید قرار داده باشند؛ بلکه همه بزرگان و اندیشمندان آشنا با تاریخ جهان و تمامی انقلابیون و مبارزان با استعمار از سیدجمال و عبده تا گاندی و نهرو و اقبال و... بر آن تأکید داشته‌اند. 
یکی از دروغ‌های بزرگ رسانه‌ای غرب، معرفی زبان انگلیسی به زبان انحصار علم در جهان است و این در حالی است که چنین هژمونی نه‌تنها هیچ‌گاه حتی در اروپا به طور کامل شکل نگرفته، بلکه مدت‌هاست که دوران افول آن هم فرارسیده است. به واقع، باید گفت که زبان انگلیسی بیش از آنکه زبان علم باشد، زبان استعمار بوده و گسترش آن در بخشی از کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکا، محصول دورانی است که انگلیسی‌ها در حال تاراج ثروت و هویت ملت‌ها بودند!
در این میان آنچه قابل توجه است، واکنش عجولانه آقای روحانی به اظهارات حکیم بزرگ انقلاب اسلامی است که تعجب بزرگان عرصه علم و فرهنگ را به همراه داشته است. وی که کارنامه قابل توجهی در عرصه فرهنگ و ادبیات و تاریخ نداشته و در این عرصه تا به حال اثری منتشر نشده است که نشان از تخصص و آگاهی ایشان باشد، در اظهاراتی عجیب از برکات تسلط هندیان بر زبان انگلیسی سخن گفته و آن را عامل اشتغال‌زایی برای آنان دانسته است! این در حالی است که عواقب دردناک سال‌ها سیطره استعمارگران انگلیسی بر شبه‌جزیره هند، حقیقتی نیست که بتوان با مثال‌هایی ناشیانه آن را پنهان کرد و از آلام آن کاست!
ضمن آنکه همان‌طور که اشاره شد بحث بر سر آموختن یا نیاموختن زبان انگلیسی نیست؛ بحث بر سر هژمونی است که استکبار تلاش دارد برای زبان انگلیسی به مثابه نماد فرهنگ زندگی آمریکایی فراهم آورد و در جهان بگستراند! مسئله رهبری توجه و آگاهی دادن مسئولان عرصه فرهنگ نسبت به این سناریوی دشمن است و اینکه ما با بودجه و امکانات خودمان در جورچین دشمن بازی نکرده و به عمله بی‌جیره و مواجب در مسیر وادادگی فرهنگی تبدیل نشویم! به همین دلیل است که توصیه می‌فرمایند: «در کشورهای دیگر به این مسئله توجه می‌کنند و جلوی نفوذ و دخالت و توسعه زبان بیگانه را می‌گیرند؛ ما حالا از پاپ کاتولیک‌تر شده‌ایم! آمده‌ایم میدان را باز کرده‌ایم و علاوه بر اینکه این زبان را کرده‌ایم زبانِ خارجی انحصاری مدارس‌مان، مدام داریم می‌آوریمش [در مقاطع] پایین؛ در دبستان‌ها و در مهدِکودک‌ها!»
البته، معظم‌له حکیم‌تر از آن است که عجولانه و از روی احساسات سخن بگوید، بلکه بلافاصله تذکر می‌دهند که؛ «نمی‌گویم که فردا برویم زبان انگلیسی را در مدارس تعطیل کنیم؛ نه، حرف من این نیست؛ حرف این است که بدانیم چه کار داریم می‌کنیم؛ بدانیم طرف می‌خواهد چگونه نسلی در این کشور پرورش بیابد و با چه خصوصیاتی.»
موضع‌گیری‌های شتاب‌زده و ناشیانه رئیس‌جمهور از آن حد گذشته است که بتوان آن را ناشی از جهل و ناآگاهی دانست؛ لذا به نظر می‌رسد که اگر ایشان بخواهد همچنان در جایگاه نماینده یک ملت از محبوبیت و حمایت برخوردار باشد، باید از مشاورانی که چنین گاف‌هایی را برای ایشان برنامه‌ریزی می‌کنند، دوری ورزد! تجربه تاریخی به خوبی نشان داده است که انتخاب مشاوران امین و صالح تا چه اندازه در اظهارنظرات حکیمانه و مدبرانه مسئولان تأثیرگذار بوده است.

نکته: عتیقه‌فروشی در روستایی به منزل رعیتی ساده وارد شد. دید کاسه‌ای نفیس و قدیمی دارد که در گوشه‌ای افتاده و گربه در آن آب می‌خورد. با خود اندیشید اگر قیمت کاسه را بپرسد رعیت ملتفت مطلب می‌شود و قیمت گرانی بر آن می‌نهد، لذا گفت: عموجان! چه گربه قشنگی داری آیا حاضری آن را به من بفروشی؟ رعیت گفت: چند می‌خری؟ گفت: یک درهم. رعیت گربه را گرفت و به دست عتیقه‌فروش داد و گفت: خیرش را ببینی. عتیقه‌فروش پیش از خروج از خانه با خونسردی گفت: عموجان ممکن است این گربه در راه تشنه‌اش شود، بهتر است کاسه آبش را هم به من بفروشی. رعیت گفت: قربان من به این وسیله تا به حال پنج گربه فروخته‌ام. کاسه، فروشی نیست...
نظر: معمولاً اظهارنظر درباره افراد با توجه به وضع ظاهری آنها صورت می‌گیرد؛ اما این اصل همیشه صادق نیست، چه بسا افرادی با ظاهری ساده، اما دارای پیچیدگی‌ها و زیرکی‌های خاص خود هستند و می‌توانند افراد با‌تجربه و پخته را هم فریب دهند.