سخنگوی شورای نگهبان گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند روز 9 دی در تاریخ ماندگار خواهد شد؛ لذا اینها [فتنه 88] قابل فراموش شدن نیست و طبیعتاً ملاک تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان قرار خواهند گرفت. عباسعلی کدخدایی درباره ملاک قرار گرفتن دریافت حقوق‌های نجومی در بررسی صلاحیت کاندیداها گفت: این موضوع که حقوق‌های نجومی خلاف بوده روشن است و امیدوارم مجلس تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند.
 محمد رضا مرادی/ لبنان در دو سال‌ونیم گذشته با بحرانی سیاسی روبه‌رو بود که امنیت این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده بود. علت اصلی آن هم به این موضوع بر می‌گشت که گروه‌های داخلی درباره انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور به توافق نمی‌رسیدند؛ از این ‌رو لبنان30 ماه بدون رئیس‌جمهور بود و در این مدت بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور گسترش یافت؛ اما پیروزی ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان بر تروریست‌ها سبب شد تا عربستان به مثابه پشت پرده بحران سیاسی لبنان عقب‌نشینی کرده و با «میشل‌عون» گزینه حزب‌الله برای ریاست‌جمهوری موافقت کند. کارشناسان، این پیروزی حزب‌الله را بزرگ‌ترین پیروزی این حزب پس از جنگ‌های 33 روزه تفسیر کرده‌اند. 
در ادامه این پیروزی، پارلمان لبنان به دولت جدید این کشور به نخست‌وزیری «سعدحریری» با اکثریت رأی اعتماد داد و بیانیه وزارتی دولت را که در آن بر حق مقاومت ملت لبنان در رویارویی با اشغالگری رژیم صهیونیستی و تجاوزهای آن و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی تأکید شده است، تأیید کرد. از میان 92 نماینده پارلمان لبنان که در رأی‌گیری برای تأیید بیانیه وزارتی دولت جدید این کشور شرکت کردند، 87 نماینده به این بیانیه رأی موافق، چهار نماینده رأی منفی و یک نماینده رأی ممتنع دادند. 
خالد الظاهر سامی الجمیل، ندیم الجمیل و سامی سعاده نمایندگانی هستند که به کابینه سعد حریری رأی اعتماد ندادند. به جز خالد الظاهر، بقیه این افراد از حزب کتائب به شمار می‌آیند. این حزب در طول جنگ داخلی لبنان، متحد راهبردی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت و با همراهی دیگر احزاب ملی‌گرای لبنانی، با سازمان آزادی‌بخش فلسطین و نهضت ملی لبنان به جنگ خیابانی می‌پرداخت. در سال ۱۹۸۲ «آریل شارون» با محاصره بیروت راه را برای به قدرت رسیدن فالانژیست‌ها هموار کرد. حزب کتائب با نام قبلی حزب فالانژ لبنان، یکی از حزب‌های راستگرای تندرو در کشور لبنان است. رأی منفی این حزب به دولت جدید بیشتر به این دلیل بود که رویدادهای اخیر لبنان، حزب‌الله را به منزله گروهی موفق و حافظ منافع ملی بیش از پیش مطرح کرد.
گفتنی است، هر دولت در شروع کار خود بیانیه‌ای را که شامل سیاست‌ها و رویکردهای داخلی و خارجی آن می‌شود، تصویب می‌کند که به بیانیه وزارتی معروف است. نمایندگان پارلمان لبنان طی دو جلسه دیدگاه‌های خود را، درباره مفاد این بیانیه به ویژه درباره حق مقاومت، مبارزه با فساد، قانون جدید انتخابات و تصویب بودجه سالیانه مطرح کردند. تحلیلگران معتقدند، رأی اعتماد به کابینه و تأیید بیانیه وزارتی، پس از انتخاب «میشل عون» رئیس‌جمهور متحد حزب‌الله، پیروزی دیگری برای جریان 8 مارس به رهبری حزب‌الله به شمار می‌آید.
واقعیت آن است که عملکرد موفق و مثبت حزب‌الله در سوریه در مبارزه با تروریست‌ها سبب شده است که بحران سوریه به لبنان سرایت نکند. این مسئله از انجا حائز اهمیت است که لبنان توانمندی‌های لازم برای شروع بحرانی بزرگ را دارد. همچنین، نباید فراموش کرد که عربستان از وضعیت خلأ ریاست‌جمهوری در لبنان بیشترین رضایت را داشت؛ به همین دلیل در راه توافق گروه‌های لبنانی مانع‌تراشی می‌کرد؛ اما شکست سیاست‌های منطقه‌ای آل‌سعود سبب شد تا رؤیای سقوط بشار اسد برای مرتجعان منطقه نقش بر آب شود؛ از این رو چاره‌ای جز عقب‌نشینی در لبنان را نداشتند. در واقع، پیروزی گزینه حزب‌الله برای ریاست‌جمهوری، حضور وزرای حزب‌الله در کابینه سعد حریری و مهم‌تر از همه تصویب بیانیه وزارتی را می‌توان سه پیروزی حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان دانست.

   حسین عبداللهی‌فر/ پنجم دی ماه گروهی تحت عنوان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» به طور رسمی اعلام موجودیت کردند. این جبهه در نخستین بیانیه‌ای که صادر کردند هدف خود را آغاز یک حرکت مردمی و خیزش عمومی اعلام کردند و در همین راستا ابتدا اعلام کردند اقدام به تشکیل «مجمع مردمی نیروهای انقلاب» که برخاسته از متن نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور باشد خواهند کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «با توجه به انتخابات پیش‌رو که با عنایت به شرایط کشور، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود، در فرآیندی مشارکتی و مبتنی بر مردم‌سالاری، خط‌مشی سیاسی و اهداف و برنامه‌های جبهه را معین و اعلام خواهد کرد.»
چنانچه از عنوان این جبهه پیداست، دو ویژگی اصلی آن یکی «مردمی بودن» و دیگری «انقلابی بودن» آن است و از ترکیب اعضا و ریاست آن نیز پیداست که از جناح‌های مرسوم عبور کرده و می‌خواهد حرکتی نو و جریانی متفاوت باشد. با این وجود، بلافاصله از سوی رسانه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان موجی از تخریب این جبهه شروع شد و به شکل پرحجمی ادامه یافت.
روزنامه «آفتاب یزد» در ادامه تیتر «قل دوم جبهه پایداری متولد شد»، نوشت: «سخنرانان جلسه روز گذشته، این جبهه را «فرااصولگرایی» معرفی کردند. هرچند اگر به نام اعضای هیئت موسس آن نیز نگاهی بیندازید خیلی سریع متوجه خواهید شد که مقصود از این فرااصولگرایی چیزی نیست جز زایش جبهه پایداری دوم از دل اصولگرایی.» 
 با وجود آنکه اعضای هیئت موسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» را چهره‌های فراجناحی نظیر؛ رضا روستاآزاد، محمود خسروی‌وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی، نادر طالب‌زاده تشکیل داده و ریاست آن بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رحیمیان می‌باشد، «آفتاب یزد» با احمدی‌نژادی خواندن اغلب اعضای این جبهه، در ادعایی عجیب از محمد‌حسین رحیمیان به عنوان روحانی سرسخت جناح راست نام می‌برد و چنین نتیجه می‌گیرد که جبهه مردمی انقلاب اسلامی را باید در کنار جبهه پایداری به عنوان دوقلوهای دردسرساز اصولگرایان شناخت که با رویه‌ای خاص در آینده، کار دست جناح راست بدهند.
روزنامه «قانون» از اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به کلید خوردن دوقطبی انقلابی و غیرانقلابی یاد کرد و نوشت: «اصولگرايان يكي پس از ديگري تشكل‌هاي جديدشان را رونمايي مي‌كنند. پس از جبهه يكتا و ياران انقلاب كه در دوران دولت يازدهم اعلام موجوديت كرده‌اند، حالا تشكلي جديد خلق شده است. جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي، نام تشكل جديدي است كه تلاش كرده از طيف‌هاي مختلف اصولگرا نيروهايي را دست‌چين كند تا شايد بتوانند از اين طريق لويي‌جرگه اصولگرايي را راه بيندازند.»
«آرمان» تشکیل این جبهه را واگرایی اصولگرایان خواند و با اشاره به اظهارات خانم دستجردی، «کاندیدای خانم سورپرایز اصولگرایان است» را تیتر کرد و نوشت: «از اظهارات او درباره اعضای هیئت مؤسس، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که اعضای این جبهه قصد دارند با اعلام موجودیت، از اینکه یک اصولگرا هستند نیز اعلام برائت کنند. در برداشتی دیگر، چنین اظهاراتی می‌تواند ناشی از واگرایی میان اصولگرایان در چند ماهه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ انتخاباتی که شاید یکی از کاندیداهایش مرضیه وحید دستجردی است.»
اگرچه می‌توان پیش‌بینی کرد هرچه بر عمر این مولود تازه‌رسیده افزوده شود، حجم تخریب مخالفانش نیز افزایش خواهد یافت؛ اما درباره دلایل این تخریب‌ها، چیزی جز احساس نگرانی از موفقیت احتمالی‌اش در جلب اقبال عمومی و ایجاد خطر برای نامزد اصلی مد نظر تخریبگران به نظر نمی‌رسد.

 کمیته ایکس آمد
گفته می‌شود «کمیته ایکس»؛ محفل پشت پرده اصلاح‌طلبان ایران که از سال‌ها پیش مورد اشاره و هشدار فعالان سیاسی کشور قرار دارد، به صورت همزمان پروژه‌هایی را نیز در دست اجرا دارد؛ از تخریب رقبای بالقوه رئیس‌جمهور روحانی تا دستاوردتراشی برای دولت اعتدال. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور که سوابق امنیتی هم دارد، گاهی اوقات یادداشتک‌هایی را با محتوای انتخابات و با اشاره به رقبای مستقیم رئیس‌جمهور روحانی منتشر می‌کند. محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز به تازگی در یک سخنرانی استانی گفته است: «هر کس با هر تفکری در انتخابات، کاندیدا شود، هدفش تخریب روحانی است!»

راهکار عبور از فیش
سعید حجاریان، نظریه‌پرداز اصلاح‌طلبان برای عبور از فیش‌های حقوقی نجومی در راهکاری به دولت گفت: اینکه عده‌ای می‌خواهند داستان فیش‌های حقوقی نامتعارف را تا انتخابات کش بدهند و پشت سر هم مسئله فیش را مطرح کنند، در آن شکی نیست. این هم معنا بودن فیش با ماهی هم جالب است. عده‌ای می‌خواهند از این مسئله ماهی بگیرند، اما نهنگ‌های گنده‌ای که در موضوعات اقتصادی پیش از این شاهد آن بوده‌ایم را ندیده، نمی‌بینند و آنها را فراموش کرده‌اند. مردم باید این نهنگ‌های اقتصادی بزرگ را بشناسند و دولت باید آنها را رو کند و بگوید، در این صورت مسئله فیش‌ها گم می‌شود، البته آقای روحانی هم زرنگ است و می‌داند با این افراد و این موضوع‌ها چطور و چگونه باید برخورد کند.  

فرایند معرفی کاندیدا
سیدمحمد حسینی، سخنگوی جبهه یکتا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در میان اعضای شورای مرکزی جبهه یکتا برای انتخابات، اظهار داشت: «جلسات جبهه یکتا با موضوع انتخابات به صورت مرتب برگزار می‌شود، اما هنوز وارد تعیین مصادیق در این زمینه نشده‌ایم.» لطف‌الله فروزنده از اعضای هیئت مؤسس جبهه یکتا درباره احتمال نامزدی رستم قاسمی از سوی یکتا نیز گفت: «در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست و تصور ما این است، مقدمات قطعی شدن کاندیدا به این نحو باشد که ابتدا گفتمان خدمت با رویکرد انقلابی حاکم و برنامه‌ها مطرح شود و طبیعتاً پس از طرح برنامه‌ها مشخص خواهد شد که چه گزینه‌هایی برای اینکه برنامه‌های مربوطه را ایفا کنند، توانمند هستند.»

کناره‌گیری در اعتماد ملی
در هفته‌ای که گذشت اصلاح‌طلبان با مسئله‌ای به نام حزب اعتماد ملی مواجه بودند. ابتدا رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام این تشکل به دلیل آنچه اختلاف‌نظر با شورای مرکزی در نحوه تعامل با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خواند، استعفا داد و دو روز بعد هم مهدی کروبی دبیر کل محصور این حزب از سمتش کناره‌گیری کرد. هر چند هنوز تکلیف قبول استعفای این دو در شورای مرکزی حزب بررسی نشده است.

حساسیت انتخاباتی انگلیس
پایگاه شبکه بی‌بی‌سی فارسی، در یادداشتی با عنوان «انتخابات ریاست‌جمهوری؛ آیا پرویز فتاح رقیب روحانی است؟» به تحلیل و بررسی انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایران و همچنین رقبای احتمالی حسن روحانی پرداخت. بی‌بی‌سی نوشت: «اگرچه فتاح در ماه‌های گذشته و در مصاحبه‌های مختلف، به تلویح و تصریح نامزدی خود را منتفی دانسته، یا از کنار آن با هوشمندی عبور کرده، اما همزمان حضور رسانه‌ای او به‌گونه‌ای معنادار ادامه دارد و حتی افزایش یافته است؛ چنانکه به بهانه کریسمس و سال نو میلادی، خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه از دیدار وی با «مددجویان» ارمنی تحت پوشش کمیته امداد، گزارش تصویری منتشر کرده‌اند.»

«تبیین و روشنگری» کلیدواژه‌های پرتکرار در بیانات ماه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ایشان تبیین حقیقت را «مهم‌ترین وظیفه» و «عمده‌ هدف انبیا» می‌دانند و معتقدند، بدون تبیین و روشنگری، «قطعاً هیچ فکر و هیچ اندیشه‌ متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد» (۱۴/۴/۱۳۸۹) و ایجاد گفتمان و مطالبه عمومی و حرکت کشور به سمت اهداف اصلی نیز بدون روشنگری محقق نمی‌شود؛ زیرا «ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمی‌افتد، جسم‌ها به ‌کار نمی‌افتد.» (۱/۴/۱۳۹۵) به اعتقاد معظم‌له، «روزگار حسّاس و پیچیده‌ای که در آن قرار داریم، اهمیت روشنگری را بیش از هر زمان دیگری یادآور می‌شود؛ در دوره کنونی، نقشه دشمن علیه انقلابِ ملت ایران، «نفوذ» است؛ زیرا «از اینکه بتواند به نظام اسلامی ضربه‌ اساسی وارد کند، ناامید است؛ چون می‌داند در داخل به ‌قدر کافی انگیزه و ایمان و صدق و آمادگی وجود دارد؛ اما ناامید نیستند از اینکه بتوانند نفوذ کنند... می‌خواهند دل‌ها را تسخیر کنند، می‌خواهند ذهن‌ها را تغییر بدهند.» (۳/۳/۱۳۹۵) و در مقابل این نقشه پیچیده و ابزارهای فراوان آن، وظیفه بزرگ تبیین، «بر دوش همه غمخواران ملت ایران و غمخواران کشور است» همان «این روشنگری، در واقع جهاد است؛ چرا که «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی و جهاد مالی است.» (۲۹/۲/۱۳۹۵) اما جهاد روشنگری همان‌قدر که اهمیت دارد، آداب مهمی نیز دارد که باید دلسوزان انقلاب و جهادگران این عرصه به آنها ملتزم باشن؛ این آداب عبارتند از:
۱ـ آگاه‌سازی بدون ایجاد فتنه، فساد و دعوا؛ »شکلی که در آن فتنه و دعوا به ‌وجود بیاید، مطلوب نیست. آن شکلی که برای مردم آگاهی به ‌وجود بیاید، برای مسئولین تنبّه به راه‌حل‌ها به‌ وجود بیاید مطلوب است... آن جور که موجب و موجد فساد باشد، نباید باشد... گاهی انسان یک حرفی را می‌زند اگرچه انتقادآمیز است، مسئولین می‌آیند تشکّر می‌کنند؛ برای خود ما مکرّر پیش آمده که مسئولین می‌گویند آقا این نکته‌ای که شما گفتید، کار ما را آسان کرد.» (۲۰/۱۲/۱۳۹۴)
۲ـ متقن، مستدل و  بهنگام؛ «موضعی که می‌گیرید متقن و مستدل باشد که نتوانند به آن خدشه وارد کنند .بهنگام باشد. گاهی اوقات موضع‌گیری در یک مورد و یک چیزی، در یک وقت خوب است، «اما» فردایش خوب نیست؛ یعنی بی‌فایده است یا گاهی هم مضر است؛ باید حواس‌تان باشد بهنگام این کار را انجام بدهید.» (۱۲/۴/۱۳۹۵)
۳ـ دوری از جنجال، هیاهو و غرض‌ورزی؛ «اینکه مثلاً فرض کنید علیه برجام بروند جلوی مجلس شورای اسلامی اجتماع کنند، من فکر نمی‌کنم یک منطقی پشت سر این باشد؛ خب، حالا مگر نمایندگان مجلس چقدر فرصت دارند؟ اجتماعِ درست این است که شما یک سالنی اجاره کنید یا در اختیار بگیرید... دو، سه نفر با مطالعه‌ قبلی بروند آنجا به‌طور استدلالی حرف بزنند.» همان و «گاهی اوقات یک جماعتی، یک افرادی، جوان‌های احتمالاً صالح و مؤمنی با یک کسی مخالفند یا با یک جلسه‌ای مخالفند، بنا می‌کنند هیاهو کردن و جنجال کردن و شعار دادن؛ بنده با این کارها موافق نیستم. این هیچ فایده‌ای ندارد؛ این را من از قدیم به کسانی که در این کارها بودند، همواره سفارش کرده‌ام... این هیچ فایده‌ای ندارد. فایده در تبیین است، فایده در کار درست است، در کار هوشمندانه است؛ اینها است که فایده دارد. گاهی اوقات بعضی‌ها از روی اغراضی این کارها را می‌کنند، به پای بچّه‌های مؤمن و حزب‌اللهی می‌اندازند؛ حواس‌تان به این هم باشد.» (۳/۳/۱۳۹۵)
۴ـ عمارگونه و بدون تعصب و تعلقات جناحی؛ »یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص، تبیین است؛ حقایق را بدون تعصب روشن کنند؛ بدون حاکمیت تعلقات جناحی و گروهی و بر دل آن گوینده. اینها مضر است. جناح و اینها را باید کنار گذاشت، باید حقیقت را فهمید. در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود.» (۵/۵/۱۳۸۸)

 باید به تبیین ولایت فقیه بپردازیم
فرامرز رفیع‌پور، چهره ماندگار جامعه‌شناسی در اختتامیه ششمین دوره جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر گفت: «یکی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی این است که بحث تحقیق و اهمیت دادن به ولایت فقیه را در فهرست کارهای خود قرار دهد و از طلاب و حوزویان هم کمک بخواهد که در آن مشارکت کنند. 
باید تلاش کنیم بودجه‌های سازمان‌ها و مراکز فرهنگی و آموزشی به جای هزینه در تجملات و تشریفات، صرف بررسی علمی حول موضوع ولایت فقیه شود؛ چون ولایت فقیه یعنی ستون و مرکزیت. بنده در سال گذشته جایزه خود را هر چند ناچیز به طلاب و حوزویان تقدیم کردم، امسال هم همین کار را می‌کنم.»
این پژوهشگر در ادامه افزود: «حکومت اسلامی باید به فضلا و طلاب کمک کند و آنها را محتاج نکند. چرا یک طلبه در قم باید برای کرایه خانه و معیشتش بماند؟ یکی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی این است که شخصیت طلاب و روحانی را نجات دهد و بگذارد وی به بلوغ فکری برسد. ما باید به کمک طلاب و فضلا به نظام منسجم دینی برسیم و نظام مذهبی سازگار با حکومت تأسیس کنیم. لازمه این سازگاری هم مرکزیت و اهمیت دادن به ولایت فقیه است.» 

حمایت مشکوک وزیر صنعت از ال جی
احمد توکلی در نامه‌ای به جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نسبت به مواضع فسادزای وزیر صنعت هشدار داد. رئیس سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» در اعتراض به مواضع فسادزای نعمت‌زاده خطاب به رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی و معاون اول رئیس‌جمهور، نوشت: «چنانکه مستحضر هستید گمرک ایران با استفاده از اختیارات و پس از طی مراحل قانونی، اقدام به صدور حکم جریمه حدود سه هزار میلیارد تومانی برای شرکت کره‌ای «ال‌ جی» نموده و در مقابل جناب آقای نعمت‌زاده طی نامه‌ای به رئیس گمرک ایران شمول قاعده تخلف بر محموله‌های وارداتی این شرکت را نامرتبط دانسته و خواستار لغو فوری جریمه سه هزار میلیاردی شده‌ است.» در ادامه این نامه آمده است: «گذشته از غیر قانونی بودن درخواست جناب آقای نعمت‌زاده و عدم تناسب آن توصیه با جایگاه حقوقی ایشان، بدعت نامبارک فوق به لحاظ ابعاد اقتصادی و تأثیر آن بر مناسبات رانت‌جویانه نیز حائز اهمیت است. از بعد اقتصادی حاکم نبودن استراتژی صنعتی تجاری عالمانه در دهه‌های گذشته سبب شده است کشور، بازار لوازم‌خانگی، صوتی ـ تصویری و محصولات الکترونیکی خود را بدون دریافت امتیازهای متناسب در اختیار شرکت‌هایی، مانند سامسونگ، ال ‌جی و... قرار دهد. حال آنکه در کشورهایی که سیاستمداران نسبت به تولید ملی غیرت و وطن‌دوستی بیشتری دارند، به شرکت‌های معتبر خارجی چنین اجازه‌هایی نمی‌دهند.»

طرح جامع توسعه ۵۰ ساله عتبات عالیات
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از تدوین طرح جامع توسعه ۵۰ ساله برای چهار شهر مذهبی عراق خبر داد. حسن پلارک با بیان اینکه کار طراحی توسعه حرم‌های مطهر در درازمدت برای چهار شهر طی ۵۰ سال با توسل به اهل بیت(ع) شروع شده است، گفت: «با این کار حرم حضرت علی(ع) که در گذشته ۱۱ هزار متر مربع بود، به بیست برابر افزایش پیدا خواهد کرد.» وی افزود: «طرح دوم توسعه حرم امام حسین(ع) در چهار صحن تعریف شد و در حال حاضر برای صحن زمین خریداری و فعالیت عمرانی نیز آغاز شده است.» رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد:‌ «عملیات اجرایی شروع شده است؛ ولی به دلایل گرانی زمین به طبقات پایین رفتیم. امروز با ۴۵ متر عمق در آب، کار را برای صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) شروع کردیم؛ البته عملیات احداث آن از یک سال گذشته شروع شده است و امیدواریم تا پنج سال آینده بتوانیم طرح صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) را اجرا کنیم تا فضای حرم به ده برابر توسعه پیدا کند.» وی بیان داشت: «توسعه دیگر در کاظمین، توسعه دو شبستان «باب‌المراد» و «باب‌القریش» است که هر یک به میزان هفت هزار متر مربع است و عید امسال به پایان خواهد رسید.» پلارک افزود: «کار سوم در سامرا است که این طرح توسعه با شعاع ۳۰۰ متری اطراف حرم به زودی شروع خواهد شد.»

اضافه درآمد گرانی حامل‌های انرژی کجاست؟
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم درباره مشخص نبودن محل هزینه‌‌کرد 35 هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت، گفت: «زمانی که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، قیمت حامل‌های انرژی به اندازه‌ای افزایش پیدا کرد که درآمد حاصل از آن چهار پنجم اعتبارات مربوط به پرداخت یارانه نقدی به مردم را تأمین می‌کرد.» وی افزود: «حاصل این افزایش قیمت در سال اول 32 هزار میلیارد تومان اعتبار بود که 10 هزار میلیارد تومان نیز از بودجه عمومی دولت به آن اضافه و این میزان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم هزینه می‌شد و 75 میلیون نفر ایرانی، 44 هزار و 500 تومان یارانه دریافت می‌کردند.» حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: «آنچه از این 76 هزار میلیارد تومان در بودجه تعیین تکلیف می‌شود، حدود 43 هزار میلیارد تومان است و مابقی اعتبارات بین 43 هزار تا 76 هزار میلیارد تومان رقمی است که در بودجه خود را نشان نمی‌دهد.» وی افزود: «ما معتقدیم برای ایجاد انضباط مالی لازم است 76 هزار میلیارد تومانی که بر اثر گرانی حامل‌های انرژی به دست می‌آید، به حساب خزانه واریز شود و مجدد به دستگاه ذی‌ربط بر اساس آنچه در لایحه بودجه سالیانه یک کشور در نظر گرفته می‌شود، تخصیص پیدا کند؛ اما دولت مخالف این شفاف‌سازی است و می‌گوید که انجام این کار سخت است.»

 احمد درستکار/ دوران ریاست‌جمهوری پنج ساله «فرانسوا اولاند» به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و قرار است دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ انجام شود. طی پنج سال گذشته اولاند یکی از سرسخت‌ترین رئیس‌جمهورهای فرانسه در برابر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هم در مسئله هسته‌ای و هم در سیاست‌گذاری منطقه‌ای بوده است؛ همچنین دوران حکومت اولاند دوران طلایی روابط با عربستان و جریان تکفیری در منطقه به شمار می‌آید.
اولاند طی حکومت پنج ساله خود چهار بار با شاه عربستان دیدار داشته و آخرین دیداری به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد که طی آن با ملک‌سلمان، محمدبن‌نایف و محمدبن‌سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان دیدار کرد و سپس با حضور در افتتاحیه اجلاس سران شورای همکاری‌های خلیج فارس و با اشاره آشکار به جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: «شورای همکاری خلیج فارس از سوی برخی کشورها که تلاش می‌کنند در امور داخلی کشورهای عضو این شورا مداخله کنند، در معرض خطر و تهدید جدی قرار دارد.»
این سفر و دیدارهایی که متعاقب آن بین مقامات دو کشور صورت گرفت، سبب شد تا سطح روابط دو طرف بیش از پیش گسترش یافته و فرانسه به شریک راهبردی عربستان در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. 
چند ماه پس از آن محمدبن‌نایف، وزیر کشور رژیم سعودی به همراه یک هیئت بلندپایه سیاسی و نظامی عازم پاریس شد و در این سفر نشان لژیون دونور، بالاترین نشان دولت فرانسه را از دست فرانسوا اولاند دریافت کرد. همچنین، در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶ محمدبن‌سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع رژیم آل‌سعود با سفر به پاریس و دیدار با مسئولان عالی‌رتبه این کشور، درباره چشم‌انداز روابط ریاض ـ پاریس تا سال ۲۰۳۰ با مقامات الیزه بحث و تبادل‌نظر کرد.
در حال حاضر، فرانسه با سرمایه‌گذاری ۳/۱۵ میلیارد دلاری، سومین سرمایه‌گذار خارجی در عربستان به شمار می‌آید. افزون بر این، حدود ۸۰ شرکت فرانسوی در بخش‌های مختلف این کشور حضور داشته و زمینه اشتغال ده هزار نفر از شهروندان این کشور را فراهم آورده‌اند.
در بعد نظامی نیز باید گفت، فرانسه پس از آمریکا و انگلیس سومین شریک نظامی عربستان است. در سال ۲۰۱۵ دو کشور موافقت‌نامه‌ای مبنی بر فروش ۱۲ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات به امضا رساندند که از مهم‌ترین اقلام آن می‌توان به فروش ۲۳ فروند ایرباس و ده‌ها فروند بالگرد تهاجمی اشاره کرد؛ پس از این قرارداد، قرارداد نظامی دیگری به ارزش سه میلیارد دلار به منظور خرید قایق‌های پیشرفته توپدار بین مقامات وزارت دفاع دو طرف به امضا رسید. افزون بر این عربستان اعلام کرد قرارداد سه میلیارد دلاری تجهیز ارتش لبنان به سلاح‌های پیشرفته فرانسه را به دلیل ارتقای روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران ملغی کرده است.
در کنار بحث فروش تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته، موضوع آموزش نظامیان عربستانی و برگزاری رزمایش‌های مشترک نیز همواره بین مقامات نظامی دو کشور وجود دارد و سالیانه چندین گروه از مستشاران نظامی فرانسه با حضور در عربستان به آموزش نظامیان این کشور پرداخته‌اند.
دولت فرانسوا اولاند طی پنج سال گذشته، نقش مهمی در حمایت از جنایات رژیم آل‌سعود در عراق، سوریه و یمن داشته است. افزون بر این، ضمن حمایت‌های سیاسی از اقدامات جنایتکارانه آل‌سعود و سرپوش گذاشتن بر جنایات این کشور در به خاک و خون کشیدن مردم مسلمان منطقه، با فروش سلاح و تجهیزات و آموزش نظامیان این کشور به طور غیر مستقیم تکفیری‌های منطقه را که به طور دائم از سوی رژیم سعودی حمایت سیاسی و لجستیکی می‌شوند، حمایت می‌کند.