حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت، با اعلام این خبر که عربستان از ایران برای حج سال آینده دعوت کرده است، گفت: ایران برای برقراری حج، شروط اساسی دارد. از آنجا که با عربستان روابط سیاسی نداریم، مهم‌ترین مسئله برای ما حمایت حقوقی و کنسولی از زائران ایرانی است و عربستان باید راهکار مشخصی را در این رابطه بپذیرد. همچنین بحث امنیت زائران در عربستان و برخورد مناسب با آنها و حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی از دیگر شروط اصلی جمهوری اسلامی ایران است.
نگاهی به سازوکار اقتصادی شبکه‌های اجتماعی ـ ۲
 امیر بهشتی/شبکه‌های اجتماعی بسیاری هستند که از راه‌های گوناگون، کسب درآمد می‌کنند، برای نمونه گوگل چندین شیوه برای درآمدزایی دارد. یکی از منابع درآمدزایی گوگل، تبلیغات است. گوگل سرویسی به نام(Google Adwords) طراحی کرده است تا افرادی که قصد دارند کالا، خدمات، سرویس یا سایت خود را در سطح جهانی، تبلیغ کنند، از طریق این سرویس اقدام کنند. گوگل برای استفاده از این سرویس از کاربران حق اشتراک دریافت می‌کند و مبلغ حق ‌اشتراک هم به کشور محل سکونت شخص درخواست‌دهنده، بستگی دارد. این مبلغ برای کاربران ایرانی پنج دلار است.

گوگل
می‌توان گفت که 95 درصد درآمد گوگل از طریق تبلیغات به دست می‌آید. گوگل از ادسنس و دابل‌کلیک نیز برای تبلیغات خود استفاده می‌کند.
ادسنس برای کسب درآمد از اینترنت به وجود آمد و شرکت گوگل در سال ۲۰۰۳ آن را راه‌اندازی کرد. در ادسنس اگر از یک وبگاه روزانه بالای ۱۰۰۰۰ بازدید وجود داشته باشد، می‌توان روزانه حداقل ۱۰ دلار درآمد داشت، که البته این حداقل درآمد است. برای هر کلیک از ۰٫۰۱ تا ۱۰ دلار وجود دارد که به میزان ترافیک وبگاه و موضوع وبگاه و کیفیت مطالب آن بستگی دارد و می‌تواند از ماهی چند دلار تا چندین هزار دلار متغیر باشد.
دابل‌کلیک سرویس تبلیغاتی دیگری ‌است که گوگل در ۱۳ آوریل ۲۰۰۷ خبر خرید آن را به مبلغ ۳٫۱ میلیارد دلار داد که بزرگ‌ترین خرید تاریخ گوگل محسوب می‌شود. در این وبگاه تبلیغات در کنار محتوایی قرار می‌گیرد که ارتباط بسیار نزدیکی به آن دارد. برای نمونه صاحب یک فروشگاه لوازم ورزشی، تبلیغات را در شبکه گوگل تنها در کنار مطالبی که به لوازم ورزشی مربوط هستند، نمایش می‌دهد.
در سال ۲۰۰۶، شرکت گوگل جمعاً ۱۰٫۴۹۲ میلیارد دلار درآمد از راه تبلیغات کسب کرد و فقط ۱۱۲ میلیون دلار در زمینه‌های دیگر درآمد داشت. گوگل از ابزارهای جدیدی برای تبلیغات خود به صورت آنلاین استفاده کرد که همین امر سبب شد به یکی از رکوردشکنان تجارت تبدیل شود. با استفاده از فناوری دابل‌کلیک، گوگل توانست متوجه علایق کاربران خود شود و تبلیغات مناسب را به آنها نشان دهد. گوگل آنالیز به مدیران سایت‌ها این اجازه را می‌داد تا کاربرانی را که از وبگاه‌های‌شان استفاده کردند را دنبال کنند، برای نمونه تعداد کلیک‌هایی که در پیوندهای درون سایت‌شان می‌شده‌ است را ببینند.

فیس‌بوک
فیس‌بوک دیگر شبکه ‌اجتماعی بخش اعظمی از درآمد خود را از طریق تبلیغات کسب می‌کند. فیس‌بوک برای تبلیغات از کاربران بسته به کشور محل سکونت هزینه دریافت می‌کند. برای نمونه، اگر مخاطبان تبلیغ از ایالات متحده آمریکا و بالای ۱۸ سال سن داشته باشند، هر کلیک روی تبلیغ ۱٫۴۵ دلار هزینه خواهد داشت! کافیست روی یکی از همین تبلیغ‌های سمت راست کلیک کنید تا یک تا دو دلار از جیب صاحب تبلیغ بکاهید و به حساب فیس‌بوک بریزید. درآمد کلی تبلیغات فیس‌بوک در سه ماهه دوم سال 2014 دو میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2013، ۶۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

توئیتر
توئیتر به ‌ازای آگهی‌های تبلیغاتی منتشر شده از هر مشترک خود 76/2 دلار درآمد کسب می‌کند که این رقم برای فیس‌بوک 40/6 دلار محاسبه شده است. هر سهم توئیتر در تالارهای بورس 50 دلار می‌ارزد و ارزش کلی این شرکت حدود 30 میلیارد دلار برآورد شده است.
با این توضیحات توئیتر محاسبه کرده است که به ‌ازای هر یک کاربر جدیدی که مشترک آن می‌شود، می‌تواند سالانه 118 دلار درآمد کسب کند.

فروش اطلاعات
به نظر می‌رسد فروش اطلاعات، مهم‌ترین منبع درآمد شبکه‌های اجتماعی است. اگرچه هیچ یک از آنها زیر بار این موضوع نمی‌روند؛ اما اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که این شبکه اطلاعات کاربران‌شان را در ازای دریافت پول در اختیار برخی شرکت‌های جمع‌آوری اطلاعات می‌گذارند. یک فرضیه برای خرید واتس‌آپ از طریق فیس‌بوک با قیمت نجومی 19 میلیارد دلار، هم این است که فیس‌بوک به دلیل تعداد بالای کاربران این شبکه مجازی این شرکت را خریده است و از اطلاعات آنان استفاده می‌کند و آن اطلاعات را به فروش می‌رساند.
به گزارش روزنامه گاردین سه نوع اطلاعات از کاربران در دیتابیس شبکه‌های مجازی وجود دارد:
1ـ اطلاعات کلی کاربر: شامل نام و نام‌خانوادگی، شماره تلفن، سن، رایانامه، عکس و فیلم‌های شخصی و همچنین متن پیام‌های دریافتی و ارسالی؛
2ـ اطلاعات مکانی: شامل محل سکونت و مکان‌هایی که کاربر مستقر شده است؛
3ـ اطلاعات تحلیلی: تحلیل داده‌های کلی فرد و نتیجه‌گیری برای اثرگذاری بیشتر. در واقع این نوع از دیتا بیشترین ارزش را دارد؛ چراکه می‌تواند یک تصویر شفاف از کاربران ارائه دهد.
اطلاعات این شبکه‌ها به حدی ارزشمند است که برخی شرکت‌ها یا دولت‌ها راغب به خرید آنها هستند؛ چراکه با رفتار و سلایق بخش عمده‌ای از مردم جهان آشنا می‌شوند و به این صورت می‌توانند میزان خطاپذیری سیاست‌گذاری‌های‌شان را تا حد زیادی تقلیل دهند.
به همین دلیل شرکت‌های کارگزاری جمع‌آوری اطلاعات به وجود آمده است که این اطلاعات را از پیام‌رسان‌های مختلف خریداری می‌کند و دوباره آنها را به متقاضیان این اطلاعات می‌فروشد.
به گزارش پایگاه خبری CNN، شرکت Acxiom، یکی از صدها شرکتی است که این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. این شرکت در سال 2012، یک میلیارد دلار برای به دست آوردن اطلاعات 144 میلیون خانوار هزینه کرده است.
همچنین پایگاه propublica، با تیتر «بله، شرکت‌ها اطلاعات پروفایل فیس‌بوک شما را می‌خرند و می‌فروشند» به این موضوع پرداخته است.
شرکت اوراکل Oracle co نیز یکی از شرکت‌های بزرگ در حیطه تولید نرم‌افزار در آمریکا و جهان است. در گزارشی که با همکاری دانشگاه MIT  انجام شده است، نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری از فروش داده‌های کاربران، سالانه درآمدی بیش از 200 میلیارد دلار به دست می‌آورند و در بسیاری از موارد با فروش اطلاعات شخصی و مهم این درآمد را از آن خود می‌کنند.
روزنامه گاردین بر اساس یک بررسی امنیتی جدید اعلام کرده اطلاعات کاربران در انواع مختلف رد و بدل می‌شود. در این بررسی مشخص شد اپلیکیشن ارتباطی واتس‌آپ نام و شماره تلفن مشترکان خود را در اختیار فیس‌بوک می‌گذارد و شبکه اجتماعی مذکور آنها را به مراکز تبلیغاتی می‌فروشد. پس از این رسوایی شرکت واتس‌آپ، دوروف رئیس تلگرام برای جذب کاربر بیشتر، در اینستاگرامش، زیرآب واتس‌آپ را زد و کاربران واتس‌آپ را به سوی تلگرام کوچ داد. جالب اینکه رئیس تلگرام از نرم‌افزار اینستاگرامی استفاده می‌کند که متعلق به شرکت فیس‌بوک است و این شرکت واتس‌آپ را هم به مجموعه خود اضافه کرده است. این امر نشان از رقابت سنگین بین نرم افزارهای پیام‌رسان دارد که از هر نقطه ضعفی علیه یکدیگر استفاده می‌کنند.
بنا بر مطالب پیش‌گفته، هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که منبع درآمد عمده این شرکت‌ها از طریق فروش اطلاعات کاربران‌شان است، اگرچه هیچ یک از آنها این موضوع را تأیید نمی‌کنند و هدف‌شان را صرفاً ارائه خدمات اعلام می‌کنند؛ اما سیاست دیگری را دنبال می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت این شرکت‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با ارائه خدمات بیشتر و با کیفیت‌تر، کاربران بیشتری را جذب کنند تا جامعه آماری بیشتر و قابل اتکاتری را در اختیار داشته باشند. عملکرد این نوع شرکت‌ها را می‌توان مصداق این ضرب‌المثل ایرانی دانست که «هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد!»


 احمدرضا هدایتی/ این روزها بیش از گذشته و به شکل کاملاً هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده با اَشکال مختلفی از روش‌های ایجاد شک و تردید و شبهه‌آفرینی در افکار عمومی جامعه روبه‌رو هستیم؛ در این زمینه شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای نقش اساسی را برعهده دارند؛ اما دشمن از سایر ابزارها و امکانات نیز غافل نشده است؛ برای نمونه، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی و حتی مراکز و مجامع علمی و دانشگاهی و به تبع آن محافل عمومی و خانوادگی نیز از این توطئه در امان نمانده‌اند.
این روش را می‌توان به سه مرحله به شرح زیر تقسیم کرد:
۱ـ ایجاد شک و تردید در اعتقادات و باور افراد، اعم از دینی، مذهبی، فرهنگی و سایر موارد؛
۲ـ ایجاد اطمینان در کارا نبودن و غیر اصولی بودن اعتقادات و باورهای مذکور با استفاده از شگردهای مورد اشاره؛
۳ـ فراهم کردن زمینه تقابل افراد با اعتقادات قبلی.
البته در این فرآیند، انتخاب مخاطب نیز اهمیت بسیاری دارد؛ به این معنا که هر چه فرد مذکور از تزلزل فکری و شخصیتی بیشتری برخوردار باشد، زودتر از دیگران در مسیر انحرافی قرار خواهد گرفت. در واقع از آنجا که انسان‌ها را می‌توان در دو گروه تأثیرگذار و تأثیرپذیر مثبت و منفی دسته‌بندی کرد، در این خط توطئه، افراد تأثیرپذیر منفی‌گرا بیش از دیگران در معرض خطر قرار
 دارند. 
این توطئه آنگاه با خطر بیشتری توأم است که مخاطبان به اصطلاح جزء افراد روشنفکر خارج‌رفته یا تحصیل‌کرده‌هایی باشند که با ورود به سیستم دانشگاهی و کسب مدارج اولیه، به این باور کاذب رسیده باشند که با وجود پهنه لایتناهی مرز علم و دانش، دیگر بر همه علوم تسلط داشته یا حداقل در راستای نظریات خود به تمام آگاهی‌های لازم دست یافته‌اند و به عبارت دیگر خود را صاحب‌نظر و برتر از دیگران حتی پرچمداران و استادان آن عرصه بدانند.
با استناد به ویژگی‌های فوق، این افراد معمولاً در جریان تعاملات اجتماعی با نگاهی کاملاً یک‌سویه، تنها یافته‌های علمی خود را مورد تأیید و تأکید قرار داده و از این رو در جبهه مقابل تنها نکات منفی را می‌بینند و آنچنان بر ایده و اعتقادات جدید خود پافشاری می‌کنند که گاهی حاضر می‌شوند برای دفاع یا به کرسی نشاندن نظر خود، از روش‌های نامعقول و غیر منطقی استفاده کرده و حتی نزدیک‌ترین بستگان و دوستان خود را قربانی مرام و تفکر خود کنند و پا را از این نیز فراتر نهاده و با زیر پا گذاشتن تمام ارزش‌های دینی، مذهبی، فرهنگی و حتی قانونی، به اشکال مختلف به ستیز با دولت‌ها بپردازند.
همچنان که امیرالمؤمنین علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «أهلَكُ شَيءٍ الشَّكُّ و الارتِيابُ، وَ أملَكُ شَيءٍ الوَرَعُ و الاجتِنابُ؛ تباه‌كننده‌ترين چيز، شكّ و ترديد است؛ نگه‌دارنده‌ترين چيز، پارسايى و دورى كردن است.» امام علی(ع) در تعبیری دیگر می‌فرمایند: «لَن يَضِلَّ المَرءُ حتّى يَغلِبَ شَكُّهُ يَقينَهُ؛ انسان هرگز گمراه نشود، مگر آنگاه كه شكّ او بر يقينش چيره
 آيد.»
بنابراین، به مصداق حدیث شریف «المُؤمنُ کیس» بر ملت آگاه و انقلابی ایران اسلامی است تا به جای منفی‌گرایی‌های بعضاً کاذب و دامن زدن به مسائل حاشیه‌ای، با زیرکی و هوشیاری کامل، همچون گذشته توطئه جدید دشمن را که ریشه‌ها و اساس انقلاب و اسلام ناب محمدی(ص) و عزم و اراده آنان برای توسعه و آبادانی کشور را هدف قرار داده و برای نیل به آن از نسل جوان و به‌ویژه دانشگاهی ما به منزله ابزار استفاده می‌کند، در نطفه خفه کنند.


 ابوذر احمدی/ هفته گذشته، دولت فرانسه میزبان نشست صلحی با هدف از سر گیری گفت‌و‌گوهای بی‌نتیجه اسرائیلی ـ فلسطینی بود. وزرای خارجه و نمایندگان هفت کشور جهان در پاریس گردهم آمدند تا باز هم درباره «راه حل ایجاد دو کشور مستقل» بحث و گفت‌وگو کنند، اما از نمایندگان فلسطینی و صهیونیستی در این نشست بین‌المللی خبری نبود.  
گفتنی است، این همایش بر اساس ابتکار سیاسی سال گذشته «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه برگزار شد و دومین نشست در این چارچوب است. نشست تابستان گذشته با کمترین نتیجه به پایان رسیده بود؛ اما مقامات فرانسه گفته‌ بودند این، همایش با فراخواندن مقامات صهیونیستی و فلسطینی‌ها به نشان دادن تعهد به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت، از راهکار دو کشوری حمایت خواهد کرد.
قابل توجه آنکه مقامات رژیم جعلی صهیونیستی از آغاز اعلام ابتکار سیاسی فرانسه به ‌شدت با آن مخالفت کردند؛ به گو‌نه‌ای که «بنیامین نتانیاهو» طی اظهاراتی گفت، نشست‌های جهانی، راهکار نزاع صهیونیستی ـ فلسطینی نیست؛ بلکه به گفته او، فلسطینی‌ها باید «بدون پیش‌شرط» به‌ پای میز مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی بازگردند. همچنین، «آویگدور لیبرمن» رئیس اتاق جنگ رژیم صهیونیستی این نشست را حتی «دادگاه دسته‌جمعی فرانسه علیه یهودیان» و «بدتر از محاکمه درایفوس» نامید.
در مقابل، فلسطینی‌ها از نشست و ابتکار فرانسه استقبال کردند؛ اما به‌دلیل مقاومت شدید مقامات جانی صهیونیستی به شرکت نکردن در آن، پاریس از دعوت هیئت فلسطینی نیز خودداری کرد. 
«جان کری» که روزهای پایانی مسئولیت خود را در وزارت خارجه آمریکا سپری می‌کرد، برای شرکت در نشست راهی فرانسه شد؛ در حالی که به بنیامین نتانیاهو  اطمینان داد پس از نشست صلح پاریس هیچ اقدام عملی صورت نخواهد گرفت.
سرانجام نشست یک روزه صلح با صدور بیانیه پایانی «جان مارک آیرولت»  به کار خود پایان داد. در بیانیه پایانی نشست تأکید شد که هر گونه حل منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی باید بر اساس مرزهای سال 1967 و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد صورت گیرد. این بیانیه همچنین شامل محکومیت رژیم صهیونیستی در ماه دسامبر در سازمان ملل بود که آن زمان دولت اوباما قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی را وتو نکرد و دلیلش را تداوم ساخت‌وساز شهرک‌ها در کرانه باختری اعلام کرد.
اما ماحصل این نشست که پیش‌بینی هم می‌شد، تلاشی بی‌نتیجه و به نوعی مانور دیپلماتیک بود که به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، دولت فرانسه برای بالا بردن جایگاه بین‌المللی خود به راه انداخته بود. به عبارتی، «راه حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی» که سال‌هاست مورد حمایت جامعه جهانی قرار گرفته، مهره‌ای برای بازی‌های سیاسی قدرت‌های غربی و رژیم غاصب صهیونیستی است که با آن زمان را برای دستیابی به اهداف خود می‌خرند؛ اما برای تبیین پشت‌پرده برگزاری چنین نشست‌هایی آن هم با موضوع صلح فلسطینی، ذکر چند نکته مهم ضرورت دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
نخست، نباید فراموش کرد که راه حل «تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی» را اولین بار خود صهیونیست‌ها آن هم برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات و همچنین به حاشیه کشاندن موضوع اشغال فلسطین مطرح کرده و دول غربی هم آن را بین‌المللی کردند.
دوم، همانگونه که جان کری به نتانیاهو اطمینان داد که پس از پایان این نشست هیچ تحرک بین‌المللی علیه اسرائیل صورت نخواهد گرفت، مقامات جانی صهیونیستی هم با خیالی راحت به سیاست ساخت‌وسازها در زمین‌های فلسطینی در کرانه باختری ادامه خواهند داد. در واقع می‌توان گفت، چنین نشست‌هایی با هدف خرید زمان برای تداوم اشغالگری رژیم جعلی صهیونیستی برگزار می‌شود.
نکته پایانی اینکه نظام زرسالارانه سلطه در یک اقدام برنامه‌ریزی شده و هماهنگ با مقامات جانی صهیونیستی، تلاش دارد با بازی گرفتن مذاکرات صلح به اصطلاح فلسطینی، آن هم در سطح بین‌المللی حضور اشغالگرایانه رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه را تداوم بخشیده و از طرفی برای منحرف کردن افکار عمومی فضا را برای دیگر اهداف سیاسی خود در غرب آسیا هموار کند. 


به همت جوان 26 ساله زنجانی انجام شد
 اکبر کریمی/ شترمرغ پرنده‌ای آفریقایی است که به دلیل خواص فراوان گوشت و سایر فرآورده‌های آن و به تناسب تقاضا در اکثر کشورهای جهان و به خصوص در کشور ما پرورش آن رو به فزونی گذاشته است. گوشت این پرنده در گروه گوشت‌های قرمز دسته‌بندی ‌می‌شود و یکی از کم‌چرب‌ترین و سالم‌ترین نمونه‌های گوشتی است. کالری‌، کلسترول و چربی این حیوان حتی از مرغ و بوقلمون نیز پایین‌تر است و برای بیماران قلبی، افراد دچار چربی خون بالا و افراد چاق کاملاً مناسب است.
شترمرغ‌ها توانایی زندگی در دامنه دمایی ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارند و شهرستان خدابنده در استان زنجان با آب و هوایی پاک و سالم بوده برای پرورش شترمرغ کاملاً مناسب است. همین عامل باعث شده تا بهنام خدابنده‌لو از شهر مقدس قم به موطن پدری خود بازگردد و مجتمع پرواربندی این پرنده را در شهرستان راه بیندازد. این جوان 26 ساله به دلیل علاقه زیاد به پرورش پرندگان به این فعالیت تولیدی روی آورده است. 

چگونگی پرورش شترمرغ
برای پرواربندی شترمرغ به گذراندن دوره‌های آموزشی طولانی‌مدت نیاز نیست. بهنام با کمک دوستان خود در این زمینه تجربه فراوانی را به دست آورده است. او تعدادی از این پرنده را در محیط‌های باز و نیمه‌باز و به صورت دسته‌جمعی پرورش می‌دهد. او تا به حال دو دوره کامل 20 قطعه‌ای از پرواربندی و فروش شترمرغ را بدون دادن هیچ تلفاتی تجربه کرده است.
بهنام می‌گوید: «با سرمایه اولیه 30 میلیون تومان و اجاره زمینی به مساحت 300 مترمربع 20 قطعه جوجه دو تا سه ماهه را پرورش داده‌ام.»
سن نه ماهگی مناسب‌ترین زمان برای کشتار این پرنده است. در نه ماهگی شترمرغ‌ها به وزنی حدود 120 کیلوگرم می‌رسند. بهنام می‌گوید: «در این مدت گوشت شترمرغ لذیذ و با کیفیت است؛ ولی گوشت شترمرغ‌های یک ساله و بالاتر تا حدود زیادی کیفیت خود را از دست می‌دهند و گوشتی سفت و بی‌مزه پیدا می‌کنند.
ذرت، گندم، جو، سویا، یونجه و سبوس از جمله خوراک شترمرغ را تشکیل می‌دهند. به توصیه کارشناسان تغذیه، در کنار این جیره غذایی معمولاً مکمل‌های غذایی دیگری نیز به خوراک پرنده اضافه می‌شود. بهنام برای اطمینان بیشتر از کیفیت خوراک، خودش دانه‌ها را آرد کرده و به پرنده‌ها می‌دهد. البته خوراک‌دهی متناسب با سن پرنده انجام می‌شود. مثلاً به جوجه‌های سه ماهه سویا، سبوس و ذرت بیشتری داده می‌شود و در عوض به پرنده‌های هشت ماهه یونجه به همراه جو می‌دهند. اطلاع از نوع خوراک‌دهی شترمرغ به کسب معلومات و تجربه کافی نیاز دارد.
از آنجا که شترمرغ پرنده پر جنب‌وجوشی بوده و رفتارهای خاصی از خود نشان می‌دهد؛ پرورش آن علاوه بر تجربه کافی، نیاز به تحمل و حوصله بالا دارد. بهنام در این باره می‌گوید: «زمین پرورشی پرنده نباید خاکی باشد؛ چرا که به دلیل تحرک بالایی که دارد سبب زحمت صاحبش می‌شود، یا با خوردن خاک خود حیوان تلفات بالایی در این نوع زمین خواهد داد. به چند دلیل کف زمین باید با ماسه بادی پوشانده شود؛ چرا که ماسه‌بادی گرد و خاک ایجاد نمی‌کند، آب باران و برف را جذب می‌کند و به زمین می‌دهد. از همه مهم‌تر پرنده روی ماسه بادی سُر نمی‌خورد. همچنین باید کف زمین مقداری شیب‌دار باشد تا اگر باران بارید، آب جریان پیدا کند و یک جا نماند که پرنده بخورد و مریض شود. از آنجا که شترمرغ‌ها پلاستیک هم می‌خورد باید مواظب زباله‌های سرگردان اطراف محل پرورش حیوان نیز بود. آخور پرنده نباید از جنس آهن باشد چون در این صورت حیوان آسیب می‌بیند. آب پرنده باید تمیز باشد. اگر آب کثیف شود، گوشت حیوان بو می‌گیرد. مدفوع آنها هر چند وقت یک‌بار یا باید جمع شود، یا ماسه بادی زیر پای پرنده عوض شود.»

درآمد حاصله از پرورش شترمرغ
به دلیل نبود شرایط کشتار و فروش گوشت، بهنام اکثر پرنده‌های پرواری خود را به صورت زنده به فروش می‌رساند. او معتقد است فروش زنده پرنده صرفه اقتصادی ندارد و در صدد است تا در آینده با تأمین هزینه مالی و تهیه مکان مناسب برای کشتار، خودش به صورت مستقیم گوشت و سایر فرآورده‌های پرنده را به بازار عرضه کند. او می‌گوید: «سود کشتار دو برابر فروش زنده است.»
قیمت گوشت شترمرغ در بازار 45 هزار تومان است. علاوه بر فروش گوشت، روغن شترمرغ نیز بازار خرید بالایی دارد. به طور میانگین هر شترمرغ 11 کیلو چربی دارد که از این مقدار 7 کیلو روغن به دست می‌آید که ارزش آن تقریباً یک میلیون تومان می‌شود.
روغن شترمرغ حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ۶، 9 و سایر اسیدهای چرب ضروری است که برای شادابی و حفظ ساختار پوست بسیار مؤثر است. از روغن شترمرغ برای لایه‌برداری و از بین رفتن چین و چروک پوست، تسریع روند بهبودی زخم‌های مزمن، ترک‌های پاشنه و کف پا، دردهای ناحیه مچ و یا زانو، ماساژ بدن، از بین بردن جوش‌ها و لک‌های صورت و... استفاده می‌شود.همچنین از پر و پوست شترمرغ نیز در صنایع گوناگون بهره‌برداری می‌شود.
بهنام بهترین روش پرورش شترمرغ را پرورش ترکیبی می‌داند. او برای خرید هر جوجه سه ماهه 300 هزار تومان هزینه می‌کند و می‌گوید: «برای اینکه فرد بتواند جوجه‌ها را با قیمت پایین‌تری تهیه کند، بهترین روش، نگهداری شترمرغ مولد‌(تخم‌گذار) است تا خود فرد بتواند جوجه تولید کند. در این روش هزینه تولید جوجه نزدیک به پنج برابر کاهش می‌یابد.»
بهنام برای توسعه فعالیتش با مشکل هزینه‌های جانبی، نظیر هزینه مجوز و تغییر کاربری زمین پدری مواجه است. تنها خواسته او از سازمان جهاد کشاورزی این است که با پایین آوردن هزینه‌های اداری، به جوانان علاقه‌مند به عرصه‌های مختلف تولیدی کمک کنند تا این موضوعات مانع گسترش فرهنگ کسب‌وکار در منطقه و کشور نشود.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 برادر اکبر کریمی تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ ۲۷
 شهریار اقتصاد/ قانون صدور چک مصوب ۱۳۴۴/۱/۱۱ مجلس شورای ملی و ۱۳۴۴/۲/۶ مجلس سنا مشتمل بر ۱۹ ماده تصویب شد. این قانون در ۱۳۵۵/۴/۱۶ به موجب قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مورد اصلاح و تجدید نظر قرار گرفت. همچنین پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در تاریخ ۱۳۷۲/۸/۱۱ اصلاح شد و به تصویب مجلس شورای اسلامی و متعاقباً در تاریخ ۱۳۷۲/۸/۱۹ به تأیید شورای نگهبان رسید و در نهایت طبق قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب ۱۳۸۲/۶/۲ در متن اصلاح، الحاق و تلفیق شد. طبق قانون پیش‌گفته انواع چک عبارت است از:
۱ـ چک عادی: چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.
۲ـ چک تأیید شده: چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و از طریق بانک محال علیه پرداخت وجه آن تأیید می‌شود.
۳ـ چک تضمین شده: چکی است که از طریق بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر شده و پرداخت وجه آن از سوی بانک تضمین می‌شود.
۴ـ چک مسافرتی: چکی است که بانک صادر کرده و وجه آن در هر یک از شعب آن بانک یا از طریق نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می‌شود.
صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در ان معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته باشد و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده، به صورتی از بانک خارج کند یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد. همچنین نباید چک را به صورتی تنظیم کند که بانک به دلایلی، از قبیل مطابقت نداشتن امضا یا قلم‌خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری کند. گفتنی است، هرگاه در متن چک شرطی برای پرداخت ذکر شده باشد، بانک به آن شرط ترتیب اثر نخواهد داد.
چک‌های صادر عهده بانک‌هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا می‌شوند؛ همچنین شعب آنها در خارج از کشور در حکم اسناد لازم‌الاجرا است و دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و دریافت نکردن تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل یا به هر علت دیگری که منتهی به برگشت چک شود، می‌تواند طبق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به اجرای اسناد رسمی وجه چک یا باقی‌مانده آن را از صادرکننده وصول کند. برای صدور اجراییه دارنده چک باید عین چک و گواهینامه عدم پرداخت را به اجرای ثبت اسناد محل تسلیم کند. اجرای ثبت در صورتی دستور اجرا صادر می‌کند که مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادرکننده در بانک از سوی بانک گواهی شده باشد. دارنده چک اعم از کسی است که چک در وجه او صادر شده یا به نام او پشت‌نویسی شده یا حامل‌چک(درباره چک‌های در وجه حامل) یا قائم‌مقام قانونی آنهاست. دارنده چک می‌تواند محکومیت صادرکننده چک را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه‌های وارد شده که به طور مستقیم و متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحیه وی متحمل شده است، اعم از آنکه پیش از صدور حکم یا پس از آن باشد، از دادگاه تقاضا کند؛ در صورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه‌های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند باید درخواست خود را به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم نماید. (منبع قانون صدور چک مصوب ۲/۶/۲۸۳۱)