انقلاب مشروطه سال 1324ق/1285ش و وقایع پس از آن، یکی از مظاهر مهم حضور فعال و تأثیرگذار بانوان مسلمان ایرانی در عرصههای سیاسی و اجتماعی ایران است. در واقع، نقش چشمگیر زنان در قیام مشروطه یادآور نقش تأثیرگذار آنان در قیام تنباکو است. زنان در لحظهبهلحظه انقلاب مشروطه شرکت داشتند و در آن راستا فعالیتها و اقدامات متنوعی را انجام دادند. کسروی درباره کیفیت نقش زنان در نهضت مشروطه نوشته است: «امروز زنان با همه روبند و چادر کار بسیاری کردند.»(۱)
اگرچه قیام مشروطه و به ویژه شرکت اکثر زنان در آن با انگیزههای دینی و با هدایت و رهبری مجتهدین تراز اول ایرانی، به ویژه علمای تهران و نجف شکل گرفت، اما همان قیام، بستری را فراهم کرد تا جریان فمینیسم به صورت یک جنبش اجتماعی ظاهر شود. به عبارت دیگر، در دوران مشروطه برخی زنان مشروطهخواه که تحت تأثیر اندیشههای روشنفکری غربگرایانه بودند، با استفاده از آزادی سیاسی نسبی به وجود آمده، با تأسیس انجمنها و نشریات زنانه، ضمن همراهی با اهداف انقلاب مشروطه و مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی، اهداف خاص خود و مطالبات جنسیتی را در اجتماع مطرح کردند.
حضور پُرتعداد زنان ایرانی در قیام مشروطه، یکی دیگر از شواهد صحت نداشتن ادعای برخی، به ویژه روشنفکران جریان فمینیسم مبنیبر عدم حضور و نقش اجتماعی زنان ایرانی و زندانی بودن آنان در پستوی خانهها میباشد. همچنین، مشارکت زنان در آن انقلاب، آن هم با رعایت حجاب اسلامی، نقضکننده ادعای منافات داشتن حجاب با آزادی و نقشآفرینی زن در اجتماع و در کنار مردان است. برای روشنتر شدن این امر، در ابتدا، به کیفیت و چگونگی حضور زنان در دوران مشروطه اشاره میشود. سپس، کیفیت نقش زنان روشنفکر طرفدار حقوق زنان(جریان فمینیسم) در قیام مشروطه تبیین خواهد شد.
نقش زنان در دوره اول مشروطه(128۸ ـ ۱۲۸۵)
با توجه به اینکه در دوره اول مشروطه (پیش از استبداد صغیر) تهران، کانون مبارزات مشروطهخواهان بوده است، از این رو، زنان تهرانی در مقایسه با زنان دیگر شهرهای ایران بیشترین نقش را در دوره اول نهضت مشروطه داشتهاند. «زنهای تهران هم در این قیام شرکت کردند و مردها را به یاری شورشیان و مظلومین تشویق میکردند و در کوچه و بازار با فریاد دلخراش به دولتیها فحش میدادند و نفرین میکردند.»(۲)
در ابتدای قیام، بستنشینی در اماکن مقدس یکی از اقدامات زنان تهرانی در انقلاب مشروطه محسوب میشود. زنان در راستای حمایت از علمای مشروطهخواه در مسجد شاه تهران و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و حرم حضرت معصومه(س) به بست نشستند.(۳)
حفاظت از علمای مشروطهخواه نیز یکی دیگر از اقدامات زنان در قیام مشروطه بود؛ زن حیدرخان تبریزی به همراه چند زن دیگر با چماقهایی که در زیر چادرهایشان پنهان کرده بودند، وظیفه داشتند تا هر وقت علما برای سخنرانی بالای منبر میرفتند، در صورتی که طرفداران استبداد قصد بلوا و اغتشاش داشتند به سرکوب آنها بپردازند.(۴)
در یکی دیگر از موارد، زنان به پشتبام صحن حرم عبدالعظیم میروند و برای سنگباران امیر بهادر که به همراه عدهای از تفنگدارانش برای تهدید علمای متحصن در حرم آمده بود، آماده میشوند. این اقدام زنان، یکی از عوامل ناکامی امیر بهادر در برهم زدن تحصن و بازگرداندن علما به تهران شمرده میشود.(۵)
در موردی دیگر، وقتی مأموران عینالدوله در 17جمادیالاولی 1324ق، شیخمحمد واعظ از عاملان فعال مهاجرت صغری را دستگیر میکنند، زنان و مردان خشمگین به سربازخانهای که شیخ در آنجا زندانی شده بود حمله و او را آزاد میکنند. پس از این واقعه، عینالدوله دستور میدهد که نگذارند زنان از خانه بیرون آیند و سربازان، زنان متخلف را نیز دستگیر و در قراولخانه زندانی میکردند.(۶)
مشارکت زنان همراه با مردان در بستن بازار یکی دیگر از اقدامات آنان در دوره مشروطه اول است. جمعی از زنان در اعتراض به تعلل عینالدوله در بازگرداندن فرزندان علمای متحصن که برای مذاکره به خانه وی آمده بودند، در بستن بازار تهران شرکت کردند.(۷)
اطلاعرسانی به شاه از دیگر اقدامات زنان در دوره اول مشروطه به شمار میآید. برای نمونه زمانی که مظفرالدین شاه در حال رفتن به منزل امیر بهادر است، زنان به دور کالسکه او جمع میشوند و فریاد میزنند: «ما، آقایان و پیشوایان دین را میخواهیم. عقد ما را آقایان بستهاند ... خانههای ما را آقایان اجاره میدهند. ای شاه مسلمان، بفرما رؤسای مسلمانان را احترام کنند ... ای پادشاه اسلام اگر وقتی روس و انگلیس با تو طرف شوند، شصت کرور ملت ایران، به حکم این آقایان جهاد میکنند.»(۸)
در موردی دیگر، پس از مهاجرت کبری و رفتن علمای مشروطهخواه به قم، زنی در حالی که مقنعه خود را بر سر چوبی کرده بود، ضمن اطلاعرسانی در رابطه با مهاجرت علما به قم، ناراحتی خود را از رفتن آنان اظهار میکرد.(۹)
ناظمالاسلام کرمانی و مهدی ملکزاده از زنی که عضو انجمنی سرّی بود گزارش میدهند که پس از متوقف شدن کالسکه و پیاده شدن شاه فریادکنان و با تلاش بسیار، نامهای را به دست شاه میرساند.(۱۰) ملکزاده در رابطه با مضمون آن نامه نوشته است: «ای شاه بیخبر و عیاش که تمام عمر خود را به عیش و به برباد دادن خزانۀ مملکت میگذرانی و فکری به بدبختی و سیهروزی ملت خود نمیکنی، اگر در اسرع اوقات، دست ستمگرانی را که دور تو جمعند و خون ملت تو را میمکند از سر مردم کوتاه نکنی و مجلسی از منتخبین ملت برای بسط عدالت- مثل سایر ممالک متمدن جهان که در سفرهایی که به فرنگستان کردهای و به چشم دیدهای – مفتوح نکنی، یقین بدان که تو را خواهیم کشت.»(۱۱)
پس از صدور فرمان مشروطه در 14 جمادیالثانی 1324ق نیز زنان در حمایت از انقلاب مشروطه دست به اقداماتی زدند. حمایت از تصمیم مجلس مبنی بر تأسیس بانک ملی و مخالفت با استقراض دولت از کشورهای خارجی، یکی دیگر از اقدامات زنان در دوران مشروطه است. زنان برای تهیه سرمایه اولیه بانک ملی، با تقدیم جواهرات، اثاثیه منزل و پساندازهای خود پیشقدم شدند. ناظمالاسلام کرمانی به مفاد نامه زنی که در مجلس قرائت شد، اشاره میکند که زیورآلات خود را در راه تأسیس بانک ملی صرف میکند. در آن نامه به بیوهزنی نیز اشاره میشود که با وجود داشتن یک فرزند صغیر به دلیل نداشتن پول نقد، سه فقره از اسباب و اثاثیه منزلش را برای تأسیس بانک ملی تقدیم میکند.(۱۲)
زنان در اقدامی دیگر، از نمایندگان مجلس درخواست میکنند که متمم قانون اساسی را سریعاًً تصویب کنند. زنان باوجود مقاومت و مخالفت محمدعلی شاه و طرفدارانش با تصویب متمم قانون اساسی، با تشکیل دستههای مختلف و ازدحام در برابر ساختمان مجلس بر خواسته مشروطهخواهان تأکید کردند.(۱۳)
انجمن غیبی نسوان، یکی از انجمنهای سری زنان در دوران مشروطه است که در نامهای که در روزنامه ندای وطن چاپ شد، ضمن درخواست تدوین و تصویب سریع متمم قانون اساسی از مجلس، اعلام میکند که در صورت عدم توانایی نمایندگان مجلس در سر و سامان دادن به اوضاع کشور استعفا دهند و اداره کشور را به زنان بسپارند تا ظرف مدت چهل روز کشور سر و سامان یابد.(۱۴)
زنان تهرانی در مقابل کارشکنیهای محمدعلی شاه، به خصوص دستور وی در قتل و غارت مردم تبریز و ماکو، همه روزه در کنار مردان در پیرامون مجلس تجمعات اعتراضی برگزار میکردند.(۱۵)
«...شاگردان مدارس با پرچمها و زنها به طور دسته جمعی در این اجتماعات شرکت میکردند و نجات آذربایجان را از مجلس میخواستند، این یک صحنه از صدها صحنهای است که در دوره مشروطه صغیر تا پیش از [به] توپ بستن مجلس همه روزه در تهران برپا بود.»(۱۶)
انجمن آزادی زنان، انجمن غیبی نسوان، کمیته زنان تبریز، انجمن نسوان تبریز، از جمله انجمنهای زنانه دوران مشروطه اول شمرده میشوند. از میان آن انجمنها، به جز انجمن آزادی زنان، بقیه، در راستای حمایت از قیام مشروطه فعال بودند.
* پینوشتها در دفتر هفتهنامه موجود است.