حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی
طبق روایات واردشده به این مضمون، «امام زمان(عج): یخرج علی افواه الناس»، امام زمان وقتی كه ورد زبان‌ها می‌شود، در آن دوران ظهور می‌كند. الآن تقریباً همین است همه (مخالف و موافق) سخن از حضرت ولی‌عصر(عج) می‌گویند. اما مخالف می‌داند كه پایان كارش به دست حكومت جهانی حضرت است. موافق هم كه مشتاقانه منتظر این دولت كریمه است.

مدعیان دروغین
مدعیانی با سوءاستفاده ادعای نیابت خاصه دارند و یا خود را یمانی می‌دانند. لااقل من با یكی دو تا یمانی بحث كردم. با اطمینان می‌گفت: من یمانی هستم و خودش رو مطرح كرد. امروز در جامعه مسئله‌ای مطرح می‌شود كه، پیش از امام زمان فرزند ایشان به نام احمد خواهد آمد و البته اكنون اعتقاد دارند كه این شخص آمده است. مصاحبه هم با او شده و عجیب اینكه مدعیان یا نایب‌ها یا فرزند امام زمان یا بالاخره یمانی، سرلوحه مأموریت و برنامه آنها تخطئه مرجعیت و مراجع و حوزه می‌باشد. متأسفانه از بی‌اطلاعی مردم سوءاستفاده می‌كنند و مریدپروری می‌كنند. من مطمئن هستم پشت سر این جریانات استعمار پیر (انگلیس) قرار دارد. 

خروج یمانی
یمانی از اصول مسلمه است. یمانی خواهد آمد و بله «لیس فیها رایة بأهدی من رایة الیمانی، تهدی الی الحق»، اینها جزء مسلمات است. اما باید دانست كه چه چیزی متواتر است؛ اصل یمانی یا حقانیت پرچم یمانی، كدام متواتر است؟ اصولاً ما در برابر جریان یمانی تكلیف داریم، یا نداریم؟ 

تواتر روایات مهدوی
باید متذكر شد كه روایاتی كه در رابطه با بعضی جریان مهدویت است، كم نیست. آنچه الآن در كتاب معجم احادیث الامام المهدی (عجل‌الله) است، در معجم هشت جلدی، مجموع روایات 1436 یا 1439 می‌باشد؛ روایاتی كه از وجود مقدس رسول‌الله(ص) رسیده كه اكثراً از طریق عامه است 560 تا 563. گاهی ادغام شده یا دو روایت نظیر یا شبیه هم بوده، اینها یكی حساب شده. خوب این رقم را از 1436 كم كنید، باقی روایات اهل‌بیت(ع) است كه عمدتاً از كتاب‌های خودمان است. هر چند از منابع و كتاب‌های اهل سنت هم بعضاً نقل شده است. اما به مقدار روایات رسول‌الله(ص) نیست. آیاتی هم كه تأویل یا تفسیر آنها، بالاخره به نحوی مرتبط با حضرت ولی‌عصر(عج) است، تقریباً بالغ بر 400 آیه است؛ رقم كمی نیست. 
اگر ما بخواهیم روایات را طبقه‌بندی كنیم و از كتب اربعه شروع كنیم، در كتب اربعه دست‌كم 300 روایت هست.
بیشتر این روایات در كافی و من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق است. از جلد اول كافی تا جلد هشتم. دقیقاً در اكثر این جلدها بالاخره به یك مناسبتی راجع به امام زمان(عج) و جریان علائم و... روایاتی است. البته، قسمتی از آن در تهذیب نقل شده است. چند روایت هم در استبصار آمده است. مثلاً گاهی می‌آمدند خدمت ائمه مطالبی كه روات از ائمه قبل نقل كرده بودند، عرضه می‌كردند، آقا تصحیح كنند. برای نمونه، در جلد سوم استبصار صفحه 70 علی‌بن‌سالم می‌گوید: «سألت اباعبدالله: عن الخبر الذی روی إن ربح المؤمن علی المؤمن رِبا».
راوی می‌پرسد روایتی نقل شده است از ائمه قبل: كه كسی كه اطمینانش به وثیقه بیش از اطمینانش به برادرش باشد، من از او بیزارم. این روایت نقل شده است آیا همین‌طور است؟ امام فرمودند: برای الآن و این زمان نیست، مربوط به دوران ظهور حق است، (ظهورالقائم) دورانی است كه امام زمان (عجل‌الله) ظهور می‌كند. 

لقب پربسامد حضرت حجت
بالغ بر 70 درصد روایات شیعه امام عصر را با لقب «قائم» تعبیر می‌كنند.
و در اكثر روایات اهل سنت كلمه «مهدی» آمده است حال ببینید كه نكته آن چیست. نام منتظر هم نقل شده است. اما این كلمه «قائم» كه اشاره شد بیشتر در روایات ما آمده است. 
باز از امام سؤال می‌شود كه خبر دیگری از شما نقل شده است. به همان قیمتی كه خریدی به همان قیمت باید بفروشی؟ اگر روی آن سودی بردی رباخواری كردی؟ امام فرمود: باز هم مربوط به دوران ظهور حضرت قائم است. ولی الآن اشكالی ندارد رزق و روزی است.
ببینید این سنخ روایات از كتاب شریف استبصار می‌باشد كه غیر از تهذیب است. نوع روایاتی كه كتب اربعه، به ویژه در كتاب شیخ كلینی در كافی آمده است: كامل شدن عقل در آن دوران است، دگرگونی و تحول در سمع و بصر در آن دوران است.

میراث انبیا(ع) و مهدی(عج)
عصای موسی،‌ خاتمِ سلیمان(علیهما‌السلام)، اشاره می‌كند به قمیص و سیف پیامبر اكرم(ص)، این موارد جمع شود هم اشاره است، هم كنایه است. وقتی اشاره می‌كند خاتم سلیمان، یعنی معجزات سلیمان همراه او است. «و لسلیمان الریح غدوها شهر و رواحها شهر»، از امام سؤال شد چه چیزی از میراث پیامبر اكرم(ص) در دست ایشان است؟ فرمودند: «سیف رسول‌الله(ص)، قضیبه و عمامه رسول‌الله(ص)، پرچم رسول الله(ص)».

بیان شد زید‌بن‌صوحان علاوه بر جنگاوری و شجاعت، از زهد و علم و تعبد هم برخوردار بود و به طور کامل مورد تأیید امیرالمؤمنین(ع) بود. او علاوه بر این ویژگی‌ها فعالیت‌های اجتماعی نیز داشت. او روزی در بصره مردانی را دید که همواره عبادت می‌کردند و از دنیا دست شسته بودند. زید، با مشاهده وضعیت آنان، برای آنها خانه ساخت و سپس به آنها توصیه کرد که برای برآوردن نیازهای زندگی خود و فرزندان‌شان تلاش کنند. او همواره به آنها سرکشی می‌کرد و از احوال‌شان با خبر می‌شد.
امروز در جهان اسلام اماکنی به نام این صحابه بزرگوار وجود دارد. از جمله محراب و مسجدی کهن که در جنوب غربی مسجد سهله در کوفه قرار دارد. علامه مجلسی در بحار‌الانوار نماز و آدابی خاص را برای زیارت مسجد زید نوشته است.
برخی از تاریخ‌نویسان از حضور زید در بحرین سخن گفته‌اند و حتی امروزه مرقدی به نام ایشان در بحرین وجود دارد. 
شیخ یوسف بحرانی در كشكول خود نوشته است: «زیدبن‌صوحان عبدی و صعصعة‌بن‌صوحان از طرف امام حسن(ع) والی بحرین بودند و بنی‌امیه از ترس اهالی آنجا نتوانستند آنان را عزل كنند و زید‌بن‌صوحان تا زمان عبدالملك‌بن‌مروان، حاكم بحرین بود. هنگامی كه عبدالملك با لشكر خود به سوی كوفه روان شد و شیعیان را تحت تعقیب قرار داده و به شهادت می‌رساند، ابراهیم‌بن‌مالك اشتر و صعصعه‌بن‌صوحان و عمرو‌بن عامر همدانی و جماعتی از شیعیان به جزیره بحرین گریختند. عبدالملك لشكر گرانی از اهل بادیه فراهم آورد و به بحرین حمله آورد. زید‌بن‌صوحان در مقابل او لشكری آراست و خود در كرزكان مستقر شد و فرماندهانش ابراهیم‌بن‌مالك اشتر و سهلان‌بن‌علی و صعصعة‌بن‌صوحان در مناطق دیگر. جنگ شدیدی در‌گرفت و اهالی بحرین با شجاعت و شهامت و توان بسیاری كه داشتند، لشكر عبدالملك را از پا‌ در‌می‌آوردند، كه سرانجام وی از راه تزویر وارد شد‌، بعضی از اهالی آنجا را با مال فریفتند و از طریق آنان، نیكان لشكر بحرین را به قتل رساندند. پس ابراهیم‌بن‌مالك و سهلان و صعصعه‌بن‌صوحان عبدی و برادرش زید و یاوران نزدیك آنها از اهالی بحرین، همه به شهادت رسیدند و عبدالملك بر اهالی بحرین چیره شد و خواست آنان را از تشیع بیرون آورد، ولی مردم از اینكه چرا یاری صعصعه و اصحابش را نكردند، پشیمان بودند. عبدالملك كه پشیمانی و توبه آنان را دید، هراسان گشت و از خواسته خود دست كشید و گفت: از شما خراج نمی‌گیرم و در مقابل باید سلاح را زمین بگذارید. سپس برای تضعیف آنان عین‌السجور را كه از بزرگ‌ترین چشمه‌های آنجا بود، مسدود كرد... »
آنچه اهالی بحرین نسل به نسل از گذشتگان خود نقل کرده‌اند و نیز اینكه قبور افراد مذكور، به ویژه قبر صعصعه و برادرش در بحرین است، مؤید حكایت فوق است.

بر مبنای اعتقاد مسلمانان، که از عقل و قرآن نشئت گرفته، آخرین پیامبر الهی حضرت محمد(ص) است و دین اسلام که معجزه‌ای همچون قرآن دارد، دین پایانی خداوند برای سعادت انسان است و برنامه کامل و جامعی برای رسیدن انسان به کمال به شمار می‌آید که در دسترس است و همه مردم جهان از آن زمان تا روز قیامت برای رستگاری اخروی و دنیوی باید به سوی این مکتب دست دراز کنند؛ چراکه پس از آن هیچ دین و پیامبر و مکتبی که این صلاحیت را داشته باشد، نخواهد آمد.
از روزی که ندای اسلام در حجاز شنیده شد تا امروز که صدها سال از آن می‌گذرد، جهان هیچ‌گاه روزی را به خود ندیده است که در آن جنگ و فساد و ظلم نباشد. چه آن زمان که انبیای الهی بر روی زمین بودند و چه آن زمان که اسلام به منزله آخرین و کامل‌ترین برنامه ارائه شد و چه آن هنگام که اهل بیت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) وظیفه هدایت مردم را به عهده داشتند. در همه این زمان‌ها همواره ظالمان و مستکبران مانع رسیدن ندای حق به گوش مردم می‌شدند و با حربه‌هایی، مانند تهدید و شکنجه یا حبس و قتل اولیای خدا در برابر آن کارشکنی می‌کردند؛ از این رو بخش کوچکی از اسلام هنوز پیاده نشده است.
همه مردم جهان این پرسش را در سر دارند که این اوضاع نابه‌سامان چه هنگام پایان می‌یابد و بشر چه زمانی روی آرامش و صفا را خواهد دید؟ آیا با این اختلالات جهان، فرصتی برای بروز اسلام ناب وجود خواهد داشت؟
از سویی، اعتقاد به حکمت الهی و اینکه خداوند کار لغو و بیهوده انجام نمی‌دهد، از ضروریات اعتقادی مسلمانان است که با عقل سلیم اثبات می‌شود. 
حال که خداوند حکیم این‌گونه تدبیر کرده است که دین کامل و جامع خود را به واسطه محمد مصطفی(ص) به جهان عرضه کند، این جامعیت و تمامیت حتماً باید روزی بروز و ظهور داشته باشد؛ چرا‌که در غیر ا‌ینصورت ختم ارسال رسل کاری غیرحکیمانه می‌شود و اسلام را به منزله دین خیر و کامل برگزیدن کاری عبث به شمار می‌آید. پس باید روزی بیاید که اسلام به معنای واقعی کلمه‌اش با تمام خوبی‌هایش و همه احکامش به طور جامع و جهانی برای همگان در عرصه گیتی تحقق یابد. اقتضای حکمت الهی چنین است و از این رو در روایات آمده است حتی اگر یک روز به پایان جهان مانده باشد، آن روز چنان طولانی می‌شود قائم ظهور کند و جهان سراسر ظلم را مملو از عدالت و دوستی نماید. بنابراین، بشر روزی را به چشم خواهد دید که جامعیت اسلام و برنامه‌های سعادت‌بخش او به طور کامل اجرا می‌شود و ظالمان، مفسدان و مستکبران نمی‌توانند مانع بروز آن شوند. اصولا یکی از فلسفه‌های ظهور منجی آخرالزمانی و مهدی امت، همین است.

سردار سلامی ‌در نشست تخصصی «تبیین اندیشه‌های راهبردی امام خامنه‌ای»
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امروز نظم جدیدی ذیل تشکیل انقلاب اسلامی در حال شکل‌گیری است و واقعیت این است که ارزش‌های اسلامی مقتدرانه در حال تشکیل دادن تمدن بزرگ اسلامی هستند و دشمنان اسلام از شکل‌گیری و تشکیل چنین تمدنی در هراسند.
به گزارش خبرنگار صبح صادق سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در نشست تخصصی «تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری» در دانشگاه جامع امام حسین(ع)‌ با اشاره به روز میلاد امام حسین(ع)‌ گفت: «امام حسین(ع) مظهر پاسداری از مکتب اسلام است و امروز پاسداران در تبعیت از ایشان در دفاع از مکتب و حقیقت اسلام در صحنه حاضر هستند.»
وی پرداختن به اندیشه‌های امام خامنه‌ای را مستلزم نگاه عمیق و دقیق به اندیشه‌های ایشان دانست و تصریح کرد: «اندیشه‌های حکیمانه و الهام‌یافته از وحی رهبر معظم انقلاب دامنه‌های فکری را در مقیاس‌های عملیاتی بسط داده و ما باید اندیشه‌های راهبردی ایشان را برای سعادت جهان اسلام عملیاتی کنیم.»
سردار سلامی با بیان اینکه تمدن اسلام به مثابه یک تمدن قدرتمند در جهان مطرح است، افزود: «اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب که ترکیبی از تجربه، تدبیر و دریافت‌ها و برداشت‌های صحیح از اسلام و سنت در جهان اسلام است، تعیین‌کننده است.»
وی گفت: «اندیشه‌های رهبر فرزانه انقلاب از چندین تقاطع و گذرگاه عبور می‌کند که اتکا به منطق حق و وحی از جمله آن است؛ چراکه خداوند هم با منطق حق نطق می‌کند؛ رهبری انقلاب با اندیشه‌های عمیق و با توجه به تجربه تاریخی و اسلامی و با عنایت به دریافت‌ها و برداشت‌هایی که از اسلام دارد، امروز موفق شده در عظیم‌ترین جنگی که ما با آن مواجه هستیم بر پیچیدگی‌های فکری، سیاسی و استراتژیک دشمن غلبه کند.»
سردار سلامی عدالت را از مهم‌ترین متغیرهای حاکم بر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: «ایشان حتی در برخورد و مواجهه با دشمن از عدالت خارج نمی‌شود و در جلسه خصوصی که محضرشان بودیم، فرمودند سلاح هسته‌ای در مکتب دفاعی ما جایی ندارد.»
جانشین فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه اخلاص، اخلاق، عدالت و تجربه با دریافت‌های صحیح از اسلام، رهبر معظم انقلاب را یک شخصیت ممتاز در جهان اسلام تعریف کرده است، تصریح کرد: «این برداشت‌های صحیح از قرآن و اسلام است که موجب عدم اعتماد ایشان به دشمن می‌شود؛ ایشان می‌داند که نباید فریب لبخندهای دشمن را خورد، ایشان با الهام و برداشت از قرآن نگاه درستی از دشمن دارد و از زوایای پنهان اهداف دشمنان اسلام مطلع است.»
سردار سلامی با طرح این پرسش که آیا آمریکا می‌تواند ذهن و قلب مسلمانان را تسخیر کند، گفت: «وقتی برداشت از قرآن و اسلام صحیح باشد، دشمن موفق نخواهد شد. اینکه رهبر حکیم انقلاب اعتماد به دشمن را روا نمی‌داند بر اساس آموزه‌های دینی، قرآنی و دریافت‌ها و برداشت‌های صحیح از دین است.»
سردار سلامی از تلاش آمریکا و هم‌پیمانانش برای تغییر سیمای ژئوپلیتیک جهان اسلام بر اساس ارزش‌های غربی سخن گفت و تأکید کرد: «انقلاب اسلامی برای مقابله با دشمن در حال دفاع از هویت اسلامی و بیدار کردن برخی مرتجعان از خواب جهالت است و بر همین اساس است که امروز ما شاهد بیداری اسلامی هستیم.»
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به تحولات منطقه و تلاش نظام سلطه برای مقابله با بیداری اسلامی گفت: «امروز هر چقدر آنها در عراق، سوریه، یمن، لبنان و بحرین هزینه می‌کنند ما سود می‌بریم،‌ هر چه آنها مکر می‌کنند مکرشان به خودشان برمی‌گردد؛ چراکه این سنت الهی است. امروز نظم امنیتی اروپا به هم ریخته و القاعده و داعش به جان مؤسسان‌شان افتاده‌اند و این هم بر اساس سنت الهی است.»
وی به بحث هویت ملی و زبان فارسی اشاره کرد و افزود: «امروز این رهبر روحانی از زبان فارسی که نماد هویت ملی ماست حراست می‌کند؛ چراکه زبان یک ملت بخشی از هویت آنهاست. شعر، هنر و ادبیات همه بر بستر زبان استوار هستند و رهبر فرزانه انقلاب بر همین اساس از مخلوط شدن زبان اصیل فارسی با زبان استعمار غرب نگران است.»
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران جهانی شدن زبان انگلیسی را به معنای قتل‌عام زبان‌های ملی از سوی انگلیس دانست و تصریح کرد: «برخی فکر می‌کنند زبان انگلیسی، زبان علم است؛ اما این متفاوت است با اینکه بخواهند زبان انگلیسی را که حامل ارزش‌های فرهنگی بیگانه است، در ذهن کودکان معصوم ما نهادینه کنند.»
سردار سلامی تدبیر رهبر معظم انقلاب برای مقابله با کاهش جمعیت را اقدامی برای دفاع از مؤلفه قدرت ملی دانست و گفت: «جمعیت، مؤلفه قدرت ملی برای هر کشور و ملتی محسوب می‌شود.»

سال جاری به تدبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. این نام‌گذاری بر اساس منویات ایشان بیشتر به دلیل هم‌زبانی مسئولان در تحقق اقتصاد مقاومتی و نه همدلی برای اجرای آن بود. در این میان به نظر می‌رسد، اقتصاد مقاومتی در بُعد خرد (اقتصاد خرد) یک اقتصاد مردمی و درون‌زا و برون‌گرا با رویکرد تولید داخلی است؛ یعنی در این نوع اقتصاد، باید همه عوامل دخیل در تولید، رو به سوی افزایش کمیّت و کیفیت برود. در این امر ضروری است ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات و مواد اولیه و نیز وارد کردن ارز به کشور برای بالا بردن ثروت ملی لحاظ شود. 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه پاسداری از انقلاب اسلامی را دارد و در شرایطی که قلب و مرکز انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران است، این نهاد وظیفه دارد در جهت حفظ و تقویت کشور و بالا بردن قدرت آن اقدام کند. یکی از ابعاد قدرت، اقتصاد است و امروز اقتصاد مقاومتی رویکرد اصلی اقتصادی جمهوری اسلامی است. از طرفی بسیج بدنه مردمی دفاعی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که در اختیار سپاه قرار دارد و در این نهاد مردمی زیر نظر سپاه افزون بر فعالیت‌های دفاعی و امنیتی، فعالیت‌های متعدد اقتصادی و سیاسی هم در حال اجراست که از جمله آنها اقدامات بسیج سازندگی در راستای اقتصاد مقاومتی است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، دیگر ظرفیت مهم سپاه است که می‌توان اذعان داشت بزرگ‌ترین مجموعه عمرانی کشور به شمار می‌آید؛ این قرارگاه در عملکرد خود ثابت کرده است که تکرو نیست و همواره با استفاده از توان پیمانکاران خرد و جمع این توان در کنار توانایی‌های خود توانسته است مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور را با هزینه‌های کمتری نسبت به پیمانکاران هم‌تراز در سطح جهان اجرا کند. اشتغال‌آفرینی برای داخل، تحمیل نشدن هزینه‌های امنیتی و مالی به دولت و استفاده از پیمانکاران خرد و تقویت آنها از ویژگی‌های قرارگاه است؛ اما 40 درصد ظرفیت این قرارگاه بلااستفاده مانده و با وجود طرح‌های اساسی، دولت توجهی به این ظرفیت‌ها ندارد. از طرفی هم‌افزایی فعالیت‌های جهادی بسیج سازندگی با کارهای محرومیت‌زدایی قرارگاه هم قابل توجه است. 
به نظر می‌رسد، یکی از بهترین ابزاری که می‌توان با آن اقدامات لازم برای دست یافتن به اهداف اقتصاد مقاومتی را آسان کرد، استفاده از مردم است که این توان به صورت بالفعل و قابل استفاده در اختیار سپاه و بسیج قرار دارد و دولت باید از این ظرفیت طی تفاهماتی با سپاه و بسیج به خوبی استفاده کند. درگیر نشدن در باندبازی‌های سیاسی و بی‌توجهی به گروه‌بندی‌ها در این زمینه اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه همه فرزندان ایرانیم و اقتصاد کشور که آینده قدرت کشور را تعیین می‌کند، در گرو عمل به این موضوع است.

کتاب «یا زهرا» زندگینامه و خاطرات شهید محمدرضا تورجی‌زاده، فرمانده گردان یا زهرا(س) لشکر 14 امام حسین(ع) است که به همت گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی تألیف شده است. شهید تورجی‌زاده مداحی دلسوخته، رزمنده‌ای شجاع و فرمانده‌ای مخلص و محبّ واقعی حضرت زهرا(س) بود که نحوه شهادت عجیبی داشت.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «شب بود که به همراه چند نفر از دوستان در حجره دور هم نشسته بودیم، دعای توسل شهید تورجی‌زاده در حال پخش بود، هر کس در حال خودش بود، صدایی آمد، بلند شدم و در را باز کردم، در نهایت تعجب دیدم استاد گرامی ما حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی پشت در است؛ با خوشحالی گفتم بفرمایید. ایشان هم در نهایت ادب قبول کردند و وارد شدند، البته قبلاً هم به حجره‌ها و طلبه‌های‌شان سر می‌زدند. سریع ضبط را خاموش کردیم، استاد در گوشه‌ای از اتاق نشستند. بعد گفتند: «اگر مشکلی نیست ضبط را روشن کنید.» صدای سوزناک و نوای ملکوتی او در حال پخش بود. استاد پرسیدند: «اسم ایشان چیست؟» گفتم: «محمدرضا تورجی‌زاده.» استاد پس از کمی مکث فرمودند: «ایشان (در عشق خدا) سوخته است.» گفتم: «ایشان شهید شده. فرمانده گردان یا زهرا(س) هم بوده.» استاد ادامه داد: «ایشان قبل از شهادت سوخته بوده.» به نقل از شهید سیدمحمدحسین نواب (روحانی وارسته‌ای که در سال ۷۳ در منطقه بوسنی به شهادت رسید)  مادرش درباره او گفت: «روزهای آغاز سال 43 بود. سه دختر داشتم و محمدرضا را باردار بودم، رسیدگی به کارهای خانه و چندین فرزند خیلی سخت بود. مادرم به کمکم می‌آمد، اما باز هم مشکلات زیادی داشتیم. البته همه مردم آن زمان مثل ما بودند. همه تحمل می‌کردیم و شکر خدا را می‌کردیم. مثل حالا نبود که این‌قدر رفاه و آسایش باشد با این همه ناشکری! مادرم بیش از همه به من سفارش می‌کرد. می‌گفت: وقتی باردار هستی بیشتر دقت کن! نمازت را اول وقت بخوان. به قرآن و احکام بیشتر اهمیت بده. می­گفت: هر غذایی که برایت می‌آورند نخور!»
این کتاب را نشر امینان در 224 صفحه و 3000 نسخه منتشر کرده است. 


یک روز دست‌های مهربانش را بر گردنم انداخت و گفت: مادرجان اگر به سوریه بروم و شهید بشوم چه می‌کنی؟ خنده‌ام گرفت، گفتم: پاشو مادرجان تو شهید نمی‌شوی. بعد کمی مکث کردم و گفتم هر کاری که دیگر مادران شهدا می‌کنند من هم می‌کنم. گفت: مادر برای من در مراسم شهادتم گریه نکن، برای مصیبت‌های حضرت زینب(س) و اهل‌بیت(ع) گریه کن و برای عزای آنان لباس مشکی بر تن کن.
به روایت مادر شهید مدافع حرم «حسن قاسمی‌دانا»
حوالی ظهر روز شنبه دوم شهریور 1363 حسن در مشهد متولد شد. در روزهای کودکی آرام و دوست‌داشتنی بود.  دیپلمش را که گرفت دیگر مدرسه نرفت. پس از چهار سال دوباره به تحصیل علم پرداخت و در رشته حقوق دانشگاه پذیرفته شد، اما به دانشگاه نرفت. شغلش نانوایی بود و از سیزده سالگی پیش پدرش کار می‌کرد. در کنار آن به کارهای نظامی علاقه داشت. سال چهارم دبستان عضو بسیج شد. 16 ساله که شد دیگر مربی آموزش نظامی شده بود و در رزمایش‌ها شرکت می‌کرد و در بسیج‌های دانش آموزی، شهری و عشایر فعالیت داشت؛ اما بیش از همه به بسیج عشایر علاقه‌مند بود. به دفاع شخصی و فعالیت‌های نظامی خیلی علاقه داشت. اواخر سال 92 سی ساله بود، که قصد نبرد با تکفیری‌ها کرد. 25 فروردین 93 با رضایت پدر و مادرش به سوریه رفت.  تا لحظه شهادت حسن فقط خانواده و یکی از دوستانش از حضور او در سوریه خبر داشتند. به همه گفته بود که برای زیارت به کربلا می‌رود. در نهایت اردیبهشت ماه سال 93 بعد از 22 روز حضور در جبهه نبرد در عملیات امام رضا(ع) که شامل پاک‌سازی خانه به خانه بود با اصابت چند گلوله به آرزوی قلبی خود یعنی شهادت دست می‌یابد. پس از شهادتش، دوستانش می‌گفتند حسن همه جور دوست و رفیق داشت. از روحانی و بسیجی تا جوانان و نوجوانان با او دوست بودند.حسن اولین شهید مدافع حرم مشهدی بود. پیش از او پیکرهای شهدای افغانی مدافع حرم را به آنجا می‌آوردند.