سردار احمد وحیدی گفت: ما باید بهره‌وری در بخش دفاع را بالا ببریم. بخش دفاع در حوزه اثربخشی کاملاً موفق بوده و به بازدارندگی مؤثر دست یافته است. ما شاهد این موفقیت‌ها در دفاع از دستاوردهای انقلاب نیز بوده‌ایم که به یک توازن در مواجهه استراتژیک رسیده و آن را ارتقا داده است. امروز حوزه دفاع ما توان انهدام اهداف استراتژیک دشمن در صورت تجاوز را دارد و در آستانه انقلاب‌های نوین دفاعی هستیم.
گزارش خبری صبح صادق از نهمین جشنواره جوان سرباز
  حسن ابراهیمی/ جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: «اگر یک حکومت نتواند اعمال حاکمیت کند، نمی‌توان آن را یک کشور واحد نامید. در عراق و افغانستان حکومت وجود دارد؛ ولی حاکمیت در همه جا اعمال نمی‌شود.»
به گزارش خبرنگار صبح صادق، سردار عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه، در نهمین جشنواره حضرت علی‌اکبر(ع) (جوان سرباز) که به میزبانی نیروی زمینی در مجتمع غدیر این نیرو برگزار شد، اظهار داشت: «ما یک مقوله‌ای به نام امنیت داریم که بشر همواره در طول حیات خود به دنبال آن بوده و تاکنون انسان‌ها به روش‌های مختلف به دنبال ایجاد امنیت بوده‌اند.»
وی افزود: «بشر همواره به دنبال تأمین دو مقوله مهم، یعنی ایجاد امنیت پایدار و ساماندهی زندگی بشر و ایجاد یک رفاه نسبی بر اساس فرهنگ هر ملت بوده است.»
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: «به همین منظور انسان‌ها بخشی از اختیارات خود را به صورت داوطلبانه به نهادی به نام دولت داده‌اند که بتواند یک کشور را اداره کند؛ از این‌رو همه برای رسیدن به امنیت و رفاه نسبی از دولت‌ها حمایت می‌کنند.»
سردار عراقی خاطر نشان کرد: «یکی از وظایف هر دولتی ایجاد امنیت،‌ رفاه و معیشت بر اساس فرهنگ‌های ملی آن کشور است و اساساً امنیت پایه اصلی هر توسعه‌ای است.»
وی تصریح کرد: «اگر در کشوری امنیت نباشد، دولت آن کشور زیر سؤال می‌رود. اگر امروز در برخی کشورها مانند سوریه و افغانستان کسی که از خانه بیرون می‌رود، معلوم نیست سالم به خانه برگردد، به معنای آن است که دولت‌ها نتوانسته‌اند امنیت را به وجود بیاورند.»
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه نیروهای مسلح پایه اصلی ایجاد امنیت هستند، اظهار داشت: «بازوی اجرایی هر دولت برای اعمال حاکمیت، نیروهای مسلح هستند و اگر یک حکومت نتواند اعمال حاکمیت کند، نمی‌توان آن را یک کشور واحد نامید. در عراق و افغانستان حکومت وجود دارد؛ ولی حاکمیت در همه جا اعمال نمی‌شود.»
سردار عراقی گفت: «اگر امروز در کشور ما امنیت پایدار وجود دارد، مدیون خون شهیدان سرباز هستیم. امروز سربازان ما در دمای 40 درجه زیر صفر در ارتفاعات قندیل و 50 درجه بالای صفر در سیستان‌وبلوچستان انجام وظیفه می‌کنند. بنابراین هر توسعه‌ای که در کشور ما شکل می‌گیرد، سربازان در آن نقش دارند.»
وی با بیان اینکه امروز به واسطه فداکاری‌های فرماندهان دوران دفاع مقدس در تمام استان‌ها امنیت پایدار داریم، گفت: «خانواده‌ها حتی برای خریدهای کلان خود به بانه و سردشت می‌روند؛ زیرا در آنجا امنیت ایجاد شده و توسعه در حال شکل‌گیری است.»
سردار عراقی افزود:‌ «زیربنای توسعه، امنیت است که بخش سنگینی از آن روی دوش ماست. امنیت ملی هر کشوری به اقتصاد هم بستگی دارد.»
وی خاطر نشان کرد: «ما باید در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشیم و در سایه اسلام و ولایت فقیه وحدت ملی داشته باشیم. همچنین بالا بردن مقبولیت حاکمیت سیاسی سبب بالا بردن ضریب امنیت می‌شود.»
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: «سربازی و نظامی‌گری دو ویژگی مهم دارد که همه باید آن را رعایت کنیم؛ یکی نظم و انضباط و دیگری آموزش‌های خوب برای اجرای مأموریت است.»
سردار عراقی در پایان با اشاره به فرصت مناسب دوران سربازی، اظهار داشت: «سربازان باید قدر وقت خود را بدانند و‌ آن را بیهوده نگذرانند و در کنار سربازی برای بالا بردن سطح تحصیلات و آموختن حرفه‌ای مفید برنامه‌ریزی کنند. امام عزیز ما به جوانان اعتماد کردند و ما باید بدانیم جوانان انسان‌هایی توانمند هستند و ما باید به آنها اعتماد کنیم.»

شیوه‌های سنتی اداره سربازخانه‌ها باید کنار گذاشته شود
معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه گفت: «شیوه‌های سنتی اداره سربازخانه‌ها و پادگان‌ها باید کنار گذاشته شود و این مهم مورد تأکید رهبری است.»
سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه نیز در این مراسم با بیان اینکه نیروی انسانی در راهبرد نظام جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین سرمایه است، گفت: «نیروی انسانی در حوزه نیروهای مسلح محور اصلی سرمایه ما است.»
وی با تأکید بر این مطلب که نیروهای مسلح از نظر تجهیزات وضعیت بسیار خوبی دارند، تصریح کرد: «سربازها از ارکان اصلی سرمایه نیروی انسانی سپاه هستند.»
معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: «امروز هم در صحنه دفاع از مرزهای کشور در شمال‌ غرب، غرب، جنوب شرق و شمال شرق نیروی اساسی که فداکاری کرده و جانش را فدا می‌کند، سربازان نیروی زمینی سپاه هستند.»
سردار پورجمشیدیان با اشاره به اینکه سربازان در وضعیت سخت اقلیمی از مرزهای کشور در کنار پاسداران حفاظت می‌کنند، گفت: «در بسیاری از نظام‌ها سربازی مزدوری است، اما طبق فرمایش امام(ره) سرباز در نظام جمهوری اسلامی سربازی خداست و یک امر الهی و مقدس است.»
وی با بیان اینکه دو عنوان مقدس در نظام داریم که یکی بسیجی و دیگری سربازی است، اظهار داشت: «عنوان سرباز بالاترین عنوان افتخارآفرین برای همه افراد نیروهای مسلح است و همه فرماندهان نیز خود را سرباز انقلاب اسلامی می‌دانند.»
معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه به نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه پادگان‌ها و سربازخانه‌ها به مرکز تربیت تبدیل شوند، اشاره کرد و گفت: «اهانت باید از نیروهای مسلح خارج شود و کسی که به سربازها اهانت کند، از نیروهای مسلح نیست؛ فرماندهان باید به صورت عملی وارد میدان شوند و بیانات رهبری را درباره سربازها اجرا کنند.»
پورجمشیدیان به لزوم برگزاری کمیسیون‌های سرباز و رسیدگی به مشکلات سربازان به صورت منظم در نیروهای مسلح و سپاه اشاره کرد و اظهار داشت: «شیوه‌های سنتی اداره سربازخانه‌ها و پادگان‌ها باید کنار گذاشته شود و این مهم مورد تأکید رهبری است.»
در پایان این برنامه از 37 نفر تجلیل شد؛ از جمله سه خانواده شهید سرباز، شش نفر از نیروهای رسمی مرتبط با سربازان و مابقی سربازان برتر که در جریان بررسی‌های کمیته‌های جشنواره معرفی شده بودند.

  علیرضا جلالیان/ دفاع مقدس هشت ساله در کشاکش تحریم‌ها و مسائلی که به علت وقوع انقلاب اسلامی در ایران به وجود آمده بود، اگرچه در ظاهر یک جنگ بود که  به ویرانی و کشتار منجر شد؛ اما دستاوردهای فراوانی هم داشت. 
جنگ هشت ساله گنجینه‌ای از دستاوردهایی بود که موجب شد هویت، استقلال، معنویت و... همه همه در قالب انقلاب اسلامی بازتعریف شود و الگوی بومی و منحصربه‌فردی در اختیار جامعه ایران قرار گیرد تا بتواند آن را در آینده به جوامع دیگر صادر کند. الگوی استفاده از نیروهای مردمی در جنگ «بسیج» را شکل داد، الگوی استفاده از توان نامتقارن در نیروهای مسلح «شیوه‌نامه عملکرد سپاه» را شکل داد و الگوی پشتیبانی مردمی از جنگ شکل منحصربه‌فردی از «پشتیبانی» را در جنگ رقم زد که دولت در آن کمترین نقش را داشت؛ این در حالی بود که کشور در تمام ساختارهای اقتصادی خود دولتی بود و بخش خصوصی کمترین نقش را در اقتصاد بازی می‌کرد. 
در جبهه‌ها به سبب محیط تربیتی مناسب سبک زندگی اسلامی تبلور یافت و در این فضا حیات طیبه به عینه مشاهده شد. در شرایطی که نیروهای سرباز در یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی انگیزه لازم را برای فعالیت‌های دفاعی نداشتند، نیروهای داوطلب مردمی بدون هیچ چشمداشتی و عاشقانه پا در میدان می‌نهادند و عمده عملیات‌های دفاع مقدس به نیروهای داوطلب مردمی متکی بود. 
نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در دفاع مقدس توانستند هویت از دست رفته خود را که پیش از انقلاب به مستشاران نظامی آمریکایی متکی بود، بازیابند و در تداوم پاسداران در راستای راهبردها و دکترین‌های دفاعی نقش بازی کنند.
دفاع مقدس مؤلفه معنویت را نه تنها در جنگ، بلکه در تمام ارکان مدیریتی کشور وارد کرد و الگوی مدیریت جهادی و انقلابی را در کشور به اثبات رساند و توانست آن را موفقیت‌آمیزترین الگو برای ادامه راه کشور نشان دهد. اگرچه در دفاع مقدس بخش کوچکی از شیعیان غیر ایرانی و اهل سنت حضور داشتند، اما همین حضور موجب گستردگی فرهنگ مقاومت در سراسر بلاد اسلامی خواهد شد؛ کما اینکه امروز جبهه موسوم به جبهه مقاومت از افغانستان تا شرق مدیترانه گسترده شده و روز به روز به شمار کشورهای پیوسته به این جبهه افزوده می‌شود. اصلی‌ترین شاخصه این جبهه هم نیروهای مردمی در قالب بسیج هستند؛ نیروهایی که نه تنها در بعد نظامی، بلکه در سایر ابعاد هم کارایی خود را به اثبات رسانده‌اند. دفاع مقدس در ماه‌های پایانی سال دوم خود در حال تجربه مبارزه مستقیم با رژیم صهیونیستی شد؛ اگرچه این امر آن روز محقق نشد، اما همگان دیدند که نیروهای لبنانی دفاع مقدس ارتش شکست‌ناپذیر صهیونیستی را از لبنان بیرون راندند و حماسه‌های جنگ 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه را رقم زدند؛ اما حالا راهیان نور وظیفه خطیری بر عهده دارد و باید بتواند راوی این همه واقعیت از دفاع مقدس باشد.

همسر شهید مدافع حرم عبدالحسین یوسفیان
 احسان امیری/ خانم مریم سعیدی‌فر، همسر شهید عبدالحسین یوسفیان درباره همسر شهیدش می‌گوید: من و عبدالحسین هر دو متولد سال 1365 شهر دستگرد برخوار استان اصفهان هستیم. بهار سال 1388 همراه پدر و مادرم به سوریه رفتیم، در حرم عمه سادات از حضرت زینب(س) یک همسفر و همراز خوب خواستم. آنجا به حضرت زینب(س) گفتم اولین خواستگاری که برایم بیاید، متوجه می‌شوم که فرستاده شماست و جواب بله را می‌دهم. 
از سفرمان دو ماه گذشت، یک شب خواب دیدم که داخل یک حرم نشسته‌ام و یک خانم قد بلند و نورانی که صورت‌شان اصلاً پیدا نبود آمدند کنار من نشستند و گفتند: «همین حالا سوره انعام را بخوان، تو به آرزویت رسیدی.» 
شام ولادت امام حسن(علیه‌السلام) بود که تلفن پدرم زنگ خورد. عموی عبدالحسین خواستگارم بود، از پدرم اجازه گرفته بود و به منزل‌مان آمد و خواستگاری پسر برادرش عبدالحسین را مطرح کرد. تا اینکه چند روزی گذشت و مادر عبدالحسین زنگ زدند که اگر اجازه بدهید ما امشب بیاییم منزل‌تان تا دختر و پسر با یکدیگر صحبت کنند. همان لحظه اول که عبدالحسین را دیدم بدون اینکه با هم همکلام شویم، مهرش به دلم نشست. 
وقتی با یکدیگر صحبت کردیم عاشق صداقت عبدالحسین شدم، این حرفش را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که گفت من هیچ چیزی ندارم، ولی فقط در زندگی‌ام توکلم به خداوند بوده و خدا هم همه چیز را آن طوری که خواسته‌ام درست کرده است. چند روز بعد با هم به آزمایشگاه رفتیم و بعد از گرفتن جواب آزمایش، 14 مهر سال 88 عقد کردیم و 8/8/88 مصادف با میلاد امام رضا(ع) جشن عقد گرفتیم. 30 خرداد ماه 1389 مصادف با 13 رجب ولادت امام علي(ع) با هم ازدواج كرديم. با احتساب دوره نامزدي، من و عبدالحسين شش سال و نيم در كنار هم بوديم.
زینب خانم دوم اردیبهشت 92 متولد شد، هر دو خیلی خوشحال بودیم و با آمدن زینب خوشبختی‌مان مضاعف شد. عبدالحسین می‌گفت: «اگر بچه‌مان دختر باشد اسمش را زینب می‌گذارم.» 
عبدالحسین ارادت خاصی به شهدا داشت، تا جایی که بیشتر شب‌ها با هم سر مزار شهدای شهرمان می‌رفتیم و همیشه گردش‌های‌مان در گلستان شهدا بود. سال آخری که با هم بودیم زیارت شهدای‌مان به اوج رسیده بود. مدام سر مزار شهید خرازی و شهید تورجی‌زاده و شهدای گمنام می‌رفتیم.
تير ماه سال 1394 بود. عبدالحسين به من گفت: «اگر بي‌بي زينب(س) قبول كنند براي رفتن به سوریه و دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم(س) ثبت‌ نام كرده‌ام.» از من خواست که کسی نفهمد که کجا می‌خواهد برود. 17 آبان ماه بود كه همراه زندگي‌ام داوطلبانه راهي شد. من راضي بودم، اما زیاد گريه مي‌كردم. صحبت‌هاي او کمی من را راضي كرد. 
آخرين شبي كه در كنار هم بوديم تا صبح بيدار بودم. دلهره داشتم و ابراز دلتنگي می‌کردم. او آرامم ‌كرد، بعد نشست و شروع كرد وصيتنامه‌اش را بنویسد. همسرم مي‌نوشت و من گريه مي‌كردم. 
 صبح روز 17 آبان 94 آخرین دیدارِ من و عزیز جانم بود. 27 آذر برای آخرین بار از سوریه تماس گرفت. ده دقیقه‌ای با زینب حرف زد. دو روز بعد 29 آذر 94 مصادف با شهادت امام حسن عسگری(ع) در جنوب حلب، شهر خان‌طومان به شهادت رسید.

روایت زندگی شهدا از جمله موضوعات پر نشر است که بسیاری سعی کرده‌اند در قالب یک کتاب زندگی‌نامه و خاطرات آنها را منتشر کنند. در این مسیر اگرچه بساری حرفه‌ای عمل نمی‌کنند، اما آثاری هم وجود دارد که به شکل حرفه‌ای به چاپ رسیده‌اند. بسیاری از این آثار متعلق به کنگره‌های شهدا است. از میان مجموعه کتاب‌هایی از این دست، «کوچ لبخند» عنوان کتابی از «حسین قرایی» است که در آن به زندگی شهید «علی قمی» از شهدای جنگ تحمیلی پرداخته شده است. شهید قمی در سال 1339 در شهر مقدس قم متولد شد.
 وی در جوانی از فعالان نهضت امام خمینی(ره) بود که در یکی از همین تظاهرات‌ها مجروح شد. ماجرای حضور او در دفاع مقدس و خاطرات این دوران از او موضوع این کتاب شده است. 
شهید قمی سرانجام در سال 1363 در سن 24 سالگی، حین درگیری با نیروهای ضد انقلاب در محور نقده ـ مهاباد، به شهادت رسید.
 کتاب «کوچ لبخند» بخش‌هایی کوتاه، اما مهم از زندگی این شهید بزرگوار را در خود گنجانده و سعی کرده است، تصویری نزدیک به واقعیت از او را به مخاطب ارائه دهد.
در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم: «با محمود کاوه مثل برادر بود‌. یک روز کاوه با گروهی در تعقیب عده‌ای کومله و دموکرات بود که دست بر قضا گروهش کمین خورد. کاوه بی‌سیم می‌زند به قمی و قمی می‌گوید: وقتی من هستم شما چرا به استقبال اینها می‌روید؟ من پیشمرگ شما هستم. به دلیل این موضوع با کاوه دعوا کرد. با هم بگومگو می‌کردند که چرا کاوه رفته و او را نبرده، همیشه پشتیبان یکدیگر بودند.»
«کوچ لبخند» را نشر امینان در 184 صفحه مصور و در سه هزار نسخه منتشر کرده است.


در عملیات کربلای 4، پس از مجروحیت، اسیر می‌شود و ۱۱ روز پس از اسارت به دلیل عفونت شدید در ناحیه شکم به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود. پیکر شهید محمدرضا شفیعی پس از شهادت آنچنان تازه و معطر می‌ماند که صدام به سربازان خود دستور می‌دهد که او را در برابر نور آفتاب قرار دهند تا بپوسد، اما وقتی این کار نیز به نتیجه نمی‌رسد دستور می‌دهد که بر روی پیکر او اسید بپاشند که با این کار نیز آسیبی به بدن شهید نمی‌رسد و پیکر این شهید پس از گذشت ۱۶ سال تازه و معطر به وطن باز می‌گردد. 
یکی از همرزمانش که همیشه با او بود و کامل او را می‌شناخت، می‌گفت: می‌دونید برای چی جنازه‌اش سالم موند؟ اهتمام جدی به نماز شب داشت؛ دائم با وضو بود و مداومت بر غسل جمعه داشت؛ هیچ وقت زیارت عاشورایش ترک نمی‌شد و هر وقت در مجلس روضه شرکت می‌کرد، یا ما در سنگر، مصیبت می‌خواندیم، همه با چفیه اشک‌های‌شان را پاک می‌کردند، ولی محمدرضا اشک‌هایش را به سر و صورت و بدنش می‌مالید و گریه می‌کرد.
به نقل از دوستان شهید محمدرضا شفیعی
محمدرضا در سال ۱۳۴۶ به دنیا آمد، ۱۱ ساله بود که پدرش از دنیا رفت. وقتی ۱۴ ساله شد تصمیم گرفت به جبهه برود، با توجه به اینکه سن او برای رفتن کم بود، شناسنامه‌اش را دستکاری کرد و یک سال به سن خود افزود و راهی جبهه شد. از سال ۶۰ تا ۶۵ در جبهه حضور داشت. در این مدت پاسدار شد. سرانجام در عملیات کربلای چهار شرکت کرد و بعد از اصابت تیر به شکمش به اسارت گرفته شد، به دلیل مجروحیتش 16 دی ماه سال 1365 به شهادت رسید. پیکر پاکش پس از 16 سال به شکلی سالم و معطر وارد کشور شد و در گلزار شهدای علی‌بن‌جعفرقم آرام گرفت.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گردهمایی خادمان شهدا
سردار غیب‌پرور گفت: «مبلغان راهیان نور دو وظیفه عمده توصیف جنگ و واقعیت‌های دفاع مقدس و ایفای نقش تربیتی برای جوانان امروز را برعهده دارند.»
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گردهمایی دست‌اندرکاران و خادمان شهدای راهیان نور سراسر کشور که در حسینیه شهدای بسیج برگزار شد، گفت: «باید به جوانان امروز، ایثار و از خودگذشتگی دفاع مقدس و فرهنگ آن روزها یادآوری شود و بگوییم که در سال‌های ابتدایی آغاز انقلاب اسلامی، دشمن با همه تجهیزاتش به جنگ با ما تاخت تا اسلام را از ما بگیرد.»
وی ادامه داد: «باید به نسلی که جنگ را ندیده‌اند، اما فطرت پاکی دارند، بگوییم که نسل گذشته چه رشادت‌ها و از جان‌گذشتگی‌هایی انجام دادند تا اکنون در امنیت و آسایش زندگی کنیم؛ نسلی که در میدان‌های جنگ، تیر و ترکش خوردند تا اسلام زنده بماند و در آخرین لحظات که جان‌شان را تقدیم می‌کردند، ندای یا مهدی(عج) و یا زهرا(س) و یا حسین(ع) سر می‌دادند؛ باید گفت که اینها، داشته‌ها و اندوخته‌های ماندگار دوران دفاع مقدس است و همه مبلغان راهیان نور، سفیران شهدا هستند که حوادث آن روزها را برای نسل‌های امروز یادآوری می‌کنند.»
غیب‌پرور اظهار داشت: «چه کسانی باور می‌کنند که حضرت زهرا(س) در شلمچه قدم نگذاشته است؟ کسانی که این موضوع را باور ندارند، ایمان ضعیفی دارند و بنده باید در جواب آنها بگویم که شلمچه قدمگاه حضرت زهرا(س) و حضرت مهدی(عج) است، چرا که بهترین انسان‌ها از شلمچه پرواز کردند و به دیدار معبودشان شتافتند و تمام جبهه‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس از شمال غرب تا جنوب کشور، قدمگاه شهداست.»
بزرگ‌ترین عملیات فرهنگی
سردار علی فضلی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم با اشاره اینکه خدمت به شهدا، توفیقی است که نصیب مسئولان، دست‌اندرکاران و خادمان شهدا شده است، اظهار داشت: «راهیان نور یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های فرهنگی کشور است که می‌تواند فرهنگ دفاع مقدس را در میان نسل‌های امروزی نهادینه‌سازی کند.» وی اظهار داشت: «خدمت در سرزمین‌های نور توفیق می‌خواهد و برخی از خادمان شهدا هم توفیق شهادت نصیب‌شان شده است و امروز به جرئت می‌توانم بگویم که شهدای مدافعان حرم یا از دست‌اندرکاران راهیان نور و یا از زائران راهیان نور بودند و نیاز است که قدردان این عملیات بزرگ فرهنگی کشور باشیم.»
 فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج گفت: «ما از مولای‌مان امام خامنه‌ای عزیز، دو موضوع را یاد گرفتیم، اول اینکه اولویت‌مان کار برای شهدا، به ویژه شهدای گمنام باشد، دوم اینکه تقویت اردوهای راهیان نور در دستور کار و برنامه‌ریزی‌های‌مان باشد.»
راهیان نور متعلق به همه مردم ایران
حجت‌الاسلام تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین هم با اشاره به اینکه راهیان نور متعلق به همه مردم ایران است، افزود: «راهیان نور یک گنجینه است و دولت، مجلس و قوه قضائیه، سپاه، ارتش، بسیج و همه اقشار جامعه می‌توانند از این سفره معنوی شهدا بهره‌مند شوند؛ چرا که راهیان نور متعلق به هیچ جناح خاصی نیست و یک سفره آسمانی است و حیف است که نتوانیم از این سفره معنوی بهره‌مند شویم.» سردار یعقوب سلیمانی، مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج نیز گفت: «مسئولان راهیان نور، راویان دفاع مقدس، روحانیون و مبلغان راهیان نور نقش اساسی در اندیشه‌ورزی حرکت بزرگ و فرهنگی راهیان نور دارند و متواضعانه در میزبانی از زائران شهدا ایفای نقش می‌کنند.»

 جمع‌بندی تریبون پایانی 95
آخرین شماره از هم‌اندیشی تریبونی سال 1395 در ایامی رقم خورد که نزدیک به روز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن است؛ از این رو با این مبنا پرسش تریبونی ما هم در زمینه اصلی‌ترین کارکرد زنان در جامعه اسلامی مطرح شد که در ادامه به جمع‌بندی نظرات شما همراهان گرامی می‌پردازیم.
تربیت فرزند؛ تاکید بر نقش مادری یک زن و تربیت و پرورش فرزندان موضوعی بود که در پیام‌های «فاطمه زارع» از صدوق، «محمدی» از نهبندان، «مسلم جعفري» از تركالكي، «مريم وفايى» از زرين‌شهر، «محمدحسن منصوری» از خرم‌آباد، «یاسر صدیق» از تهران، «مجید فیاضی‌پور» از دهدشت، «مهدی نبی‌تبار» از بابلسر و «فؤاد جمیل‌پور» از کرج مشاهده ‌شد. برخی از همراهان هم با ریشه‌ای دانستن نقش مادران در ساخت حال و آینده جامعه به این کارکرد مهم زنان اشاره داشتند.
تحکیم خانواده؛ از دیدگاه برخی دیگر، نهاد خانواده کانون اصلی شکل‌گیری و بقای جامعه است و در این کانون نقش محوری را «زن» در جایگاه مادر و همسر بازی می‌کند. «مصیب صفدری» از طرقبه شاندیز، «علی‌اصغر رعیتی» از تهران، «سیدعلی حسینی» از بجنورد، «الهه چمن‌آراء» از سبزوار و «وحید احمدی» از زنجان بر این باورند. «سجاد حقيقي» از کرمانشاه نیز معتقد است، مؤلفه‌های تحکیم خانواده، عفاف و پاکدامنی، همسرداری، فرزندپروری، ایجاد محیط آرام و بانشاط و منسجم در خانواده و تسری این انسجام در جامعه است و در این میان زن نقش اصلی را دارد. «شیرزاد صحرایی» از صحنه با اشاره به اینکه از دامن زن مرد به معراج می‌رود گفته است، زنان کانون خانواده را گرم نگه می‌دارند. تحکیم پایه‌های خانواده و حضور در صحنه‌های مهم اجتماعی و سیاسی هم در پیام «احمد محمدی» از آبیک مطرح شده است.
همسرداری؛ «افسانه فیض» از میبد و «حيدر بكاء عين‌الدين» از بستان‌آباد، همسرداری را کارکرد مهم زنان بیان کرده‌اند.
الگو گرفتن از حضرت زهرا(س)؛ «سبحان صمدی‌مقدم» از املش معتقد است حضرت زهرا(س) برای زنان در سه بعد عبادت خداوند، تربیت فرزندان و کمک به مردم الگویی برای بیان نقش زنان در جامعه است.
الگو گرفتن از بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) در زمینه‌های حفظ حجاب، تربیت فرزندان، همسرداری و حفظ خانواده برای زنان هم از زبان «پرویز ارهانی» از زنجان مطرح شده است.
توجه به کرامت و شخصیت انسانی هم کارکردی بوده که «ناصر آقاسی» از شهرضا به آن اشاره داشته است.
«سجاد آقاسی» از شهرضا داشتن آگاهی برای شکل‌دهی درست به جامعه را مطرح کرده و «انصاری» از اصفهان به محافظت از خود و خانواده در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمنان تأکید کرده است.
«سیدسجاد هاشمی‌کیا» و «میلاد رضایی» از گچساران معتقدند، انجام مسئولیت‌هایی که با شأن زنان در تعارض نیست، مانند خانه‌داری، فرزندداری و مشاغلی مانند معلمی و پرستاری و... و همچنین پوشش درست زنان عامل مهم پیشرفت جامعه اسلامی است.
«فرج‌زاده» از میاندوآب زن را به تعبیر امام راحل کارخانه انسان‌سازی، تربیت نیرو و انسان انقلابی برای آینده جهان اسلام دانسته و معتقد است، زن کانون تولید محبت و اکسیر یکپارچگی و عظمت خانواده‌ها در اسلام است. 
برندگان تریبون 24
«فرج‌زاده» از میاندوآب، «پرویز ارهانی» از زنجان، 
«محمدحسن منصوری» از خرم‌آباد
پرسش ویژه نوروزی
تغییرات شکلی و محتوایی صبح صادق در سال ۹۵ را 
چطور ارزیابی می‌کنید؟

من در یکی از تیپ‌های نیروی زمینی مشغول خدمت بودم. برادرم شش ماهی می‌شد که به خدمت سربازی رفته بود. هماهنگ کردیم برای راحتی‌اش در یکی از پادگان‌های سپاه در اطراف خودمان مشغول شود. اما یگان آنها به ارتفاعات شمال غرب اعزام شد. آمده بود مرخصی، چهره‌اش کلاً فرق کرده بود. لاغر شده بود و صورتش سوخته بود، گفتم چرا این طوری شدی؟ گفت خب معلومه تو هم در یگان مرزی خدمت کنی و در ارتفاعات قندیل زیر برف ده متری پست بدهی، این طوری می‌شوی. گفتم دمت گرم که تو واقعاً رفتی سربازی...