«عبدالحمید عباس دشتی» رئیس شورای بین‌المللی حمایت از محاکمه عادلانه و حقوق بشرمی‌گوید: امیر کویت به رهبری ایران ‌گفته شما نه تنها رهبر ایران، بلکه رهبر منطقه هستید، برخی از اینکه امیر کویت حقیقت را درباره آیت‌الله خامنه‌ای(حفظه‌الله تعالی) به کار برده، به خشم آمده‌اند، اما خاندان حاکم به آن اهمیتی نمی‌دهند و آنها در سطح شورای همکاری کشورهای شورا را متقاعد کرده‌اند که به ما اجازه دهید، محدوده خاصی در روابط با جمهوری اسلامی ایران برای خود داشته باشیم.
نگاهی به ویژگی‌های رقابت سیاسی در انتخابات از منظر امام خامنه‌ای
 عبادالله صادقی/ در وضعیت حساس منطقه‌ای و جهانی، انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم و دشمنان نیز در صددند از این فرصت استفاده کنند تا به اهداف خود دست یابند؛ رهبر معظم انقلاب در انتخابات‌های مختلف توصیه‌هایی را برای رعایت اخلاق انتخاباتی و همچنین لزوم بزرگداشت نظام اسلامی و مأیوس کردن دشمنان در این جشن سیاسی بیان می‌کنند که بیان، تذکر و عمل به آنها می‌تواند منافع ملی کشور را در پی داشته باشد و سبب اعتلا و سرافرازی میهن اسلامی‌مان شود. در ادامه به برخی از بایدها و نبایدهایی که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در انتخابات‌های مختلف بیان کرده‌اند، پرداخته خواهد شد.

الف‌ـ بایدها
۱‌ـ رقابت انتخاباتی در چهارچوب نظام باشد
 این انتخابات‌ها یکی از بزرگ‌ترین محسّناتش این است که از رکود جلوگیری می‌کند. بهترین شکل ادامه‌ یک نظام اجتماعی این است که در عین ثبات، تحول داشته باشد. رکود بد است و ثبات خوب است. ثبات یعنی استقرار؛ یعنی این چهارچوب، این هندسه، در جای خود محفوظ باشد، مستقر باشد، ریشه‌دار باشد؛ در عین حال در داخل این چهارچوب، تحولات، مسابقات و رقابت‌ها وجود داشته باشد. این بهترین شکل است که کشتی نظام در دریاهای طوفانی بتواند بدون دغدغه حرکت کند... اگر چنانچه کسی وارد میدان رقابت انتخاباتی و مسابقه‌ انتخاباتی بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعده‌ نظام خارج شده است، از قواعد حرکت انتخاباتی خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد. این چهارچوب، قابل تغییر نیست.(12/ 6/ 1388)
2ـ به قانون تمکین شود
در مسئله انتخابات و غیر انتخابات، همه باید تسلیم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمکین کنند. آن حوادثی که در سال ۸۸ پیش آمد ـ که برای کشور ضرر داشت و ضایعه‌آفرین بود ـ همه از همین ناشی شد که کسانی نخواستند به قانون تمکین کنند؛ نخواستند به رأی مردم تمکین کنند. ممکن است رأی مردم برخلاف آن چیزی باشد که منِ شخصی مایل به آن هستم؛ اما باید تمکین کنم.(1/1/1392)
۳ـ مرزها با دشمن کم‌رنگ نشود
انتخابات مال ملت ایران است، مال جمهوری اسلامی است، مال اسلام است؛ مرزهاشان را با دشمن مشخص و متمایز کنند. من بارها به بعضی از افراد سیاسی که فعالیت‌هایی دارند و گاهی یک مخالف‌خوانی‌هایی می‌کنند، تذکر داده‌ام، نصیحت کرده‌ام؛ گفته‌ام مواظب باشید مرزهای میان شما و دشمن کم‌رنگ نشود؛ پاک نشود. مرز وقتی کم‌رنگ شد، احتمال اینکه کسانی از این مرز عبور کنند، یا دشمن از این مرز عبور کند و بیاید این طرف، یا دوست و خودی غافل شود و از مرز عبور کند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرزها را روشن کنید؛ مشخص کنید.(19/10/1386)
4ـ به امنیت ملی پایبند باشید
همه‌ نامزدهای انتخابات و همه‌ هواداران‌شان، خودشان را در مقابل توطئه‌ احتمالی دشمن مسئول امنیت بدانند. انتخابات را متهم نکنند؛ کسی آب به آسیاب دشمن نریزد؛ در تبلیغات، القای فضای اختلاف و ناامیدی نشود، تا ان‌شاء‌الله انتخابات خوبی داشته باشیم.(۱۳۹۰/۱۱/۱۴)
5ـ انتخابات را وسیله‌ای برای ناامیدی دشمن کنید
جناح‌های مختلف، جریان‌های مختلف، گرایش‌های مختلف، با شوق و ذوق و علاقه‌مندی همه‌ عوامل‌شان را بسیج کنند و انتخابات را به عنوان یک هدف عالی، هدف خوب، هدف شیرین مورد توجه قرار بدهند و به دعوا و جنجال و اهانت و پنجه به روی هم کشیدن قضایا را نکشانند. انتخابات را وسیله‌ای بکنید برای اینکه دشمنان را ناامید بکنید و ان‌شاء‌الله این انتخابات هم مثل بقیه‌ انتخابات‌ها مایه‌ عزت روزافزون اسلام باشد.(31/6/1386)
6ـ فقط آنچه می‌توانید انجام دهید به مردم بگویید!
من از نامزدهای انتخاباتی خواهش می‌کنم در تبلیغات، حرف‌های واقعی بزنند و کارهایی که می‌توانند انجام دهند و آنچه واقعاً عقیده‌شان هست، آن را به مردم بگویند. مردم را آزاد بگذارند تا هرکس را خواستند، انتخاب کنند.(۱۳۸۲/۱۱/۲۴)
7ـ تبلیغات انتخاباتی تثبیت‌کننده‌ مواضع عزت‌آفرین انقلاب باشد
در تبلیغات انتخاباتی، در شعارهای انتخاباتی، آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانه‌ انقلاب و نظام تثبیت شود. مبادا در شعارهای‌مان، ما به زید و عمرو در خارج از این مرزها یا آدم‌هایی در داخل مرزها، چراغ سبز نشان دهیم.(6/3/1392)
8ـ در بیان نقاط قوت و ضعف کشور انصاف را رعایت کنید
کارهای مهمی در کشور انجام گرفته است. خدماتی که شده، کارهای زیربنایی‌ای که انجام گرفته، سازندگی‌هایی که انجام گرفته، اینها را نباید ندیده گرفت. اینها در اظهارات نامزدهای محترم، در برنامه‌های دو سه هفته‌اىِ تبلیغات انتخابات، غالباً ندیده گرفته می‌شد. چقدر خوب بود وقتی که مثلاً معضل اقتصادی را بیان می‌کنند، گرانی را بیان می‌کنند، تورم را بیان می‌کنند ـ که البته اینها واقعیت هم دارد ـ در کنارش کارهایی که انجام گرفته است، زحماتی که کشیده شده، اینها را هم بیان می‌کردند. اینجور برخورد کردن، انصاف است. انسان باید هم جهات مثبت را ببیند، هم جهات منفی را ببیند. البته بدیهی است کسی که خود را به مردم عرضه می‌کند، اشکالات موجود را می‌بیند، به مردم هم می‌گوید، این ایرادی ندارد؛ اما در این زمینه نباید مطلق نگاه کرد و فکر کرد؛ نقاط مثبت هم باید گفته شود، نقاط منفی هم گفته شود.(5/4/1392)

ب‌ـ نبایدها
۱ـ وجهه‌ کشور را تخریب نکنید
گروه‌های مختلف، جناح‌های مختلف، سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های مختلف، در مقابله با دشمن، باید با هم باشند و کاری نکنند که دشمن سوء‌استفاده کند. اختلاف سیاسی مانعی ندارد؛ اختلاف‌نظر مانعی ندارد؛ مبارزات انتخاباتی به شکل سالم، مانعی ندارد؛ اما خراب کردن یکدیگر، خراب کردن چهره‌ کشور اشکال دارد.(15/1/1371)
در سال‌های طولانی، در دوره‌ مسئولیت‌های مختلف دولت‌ها، هزاران زیرساخت اساسی برای این کشور به وجود آمده است؛ علم پیشرفت کرده است، صنعت پیشرفت کرده است، کارهای زیربنایی پیشرفت کرده است، امور بسیار مهم در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی و اجرا شده است؛ اینها را نباید از دست بدهند؛ هر کاری می‌کنند، باید از اینجا به بعد باشد. این همه کار را نمی‌شود فقط به بهانه‌ اینکه امروز مشکلات اقتصادی داریم، گرانی و تورم داریم، انکار کنیم؛ اینکه درست نیست. بله، مشکلات اقتصادی هست، تورم هست؛ ان‌شاءالله آن کسی که بعداً خواهد آمد، بتواند حلاّل این مشکلات باشد، این گره‌ها را هم باز کند؛ اینکه آرزوی ملت ایران است؛ اما این معنایش این نباشد که اگر ما یک راه‌حلی برای مشکلات در نظر خودمان داریم، همه‌ آنچه را که امروز انجام گرفته است و وجود دارد، انکار کنیم.(14/3/1392)
۲ـ ذهنیت مردم را تخریب نکنید
خراب کردن ذهن مردم و چهره‌ مسئولان دلسوز، اشکال دارد. ایجاد سؤال و ابهام در ذهن مردم، اشکال دارد. با وحدت و یکپارچگی، «کأنهم بنیان مرصوص»، مثل یک دژ پولادین، در مقابل دشمن بایستید.(15/1/1371)
۳ـ برای پیروز شدن به کارهای ظالمانه متوسل نشوید
یکی از خصوصیات سیاست‌‌‌‌‌ورزی امیرالمؤمنین(ع) این بود که برای پیروز شدن، به ظلم و به دروغ و به کارهای ظالمانه متوسل نمی‌شد. یک عده‌‌‌‌‌ای در اوایل حکومت امیرالمؤمنین(ع) آمدند که آقا شما این افرادی که تو جامعه هستند ـ این متنفذین ـ یک مقداری ملاحظه‌‌‌‌‌ اینها را بکن و سهم بیشتری از بیت‌‌‌‌‌المال به اینها بده، مخالفت اینها را موجب نشو و دل‌های‌شان را جلب کن! فرمود: «أ تأمرونّی ان أطلب النّصر بالجور»؛ شما می‌خواهید من پیروزی را به وسیله‌‌‌‌‌ ظلم برای خودم دست و پا کنم؟ «والله لا اطور به ما سمر سمیر و ما أمّ نجم فی السّماء نجما»؛ امکان ندارد امیرالمؤمنین با ظلم، با راه غلط و خطا، با شیوه‌‌‌‌‌های غیر اسلامی دوست برای خودش درست کند.(20/6/1388)
4ـ دیگران را تخریب نکنید!
از بداخلاقی‌های انتخاباتی باید به شدت پرهیز کنند؛ بدگویی کردن، اهانت کردن، تهمت زدن، برای عزیز کردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار کردن، اینها راه‌ها و روش‌های صحیح و اسلامی نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقی.(15/10/1386)
5ـ اختلاف‌نظر را به تنازع نرسانید
در مردم‌سالاری اسلامی، گفت‌وگو با عربده‌کشی و چاقوکشی در بعضی از دموکراسی تفاوت دارد. اینجا گفت‌وگو می‌کنند؛ به قول امام، مثل مباحثه‌های طلبگی. در مجلس و جاهای دیگر مباحثه کنند، حتّی بر سر مسئله دعوا کنند؛ اما کینه از هم به دل نگیرند؛ بعد هم پهلوی همدیگر بنشینند و با هم صحبت کنند. نگذارند اختلاف‌نظر به تنازع برسد. این تنازع موجب فشل و ضعف قوا خواهد شد. دروغ، اهانت، دستگاه‌ها یکدیگر را متّهم کردن، شایعه‌پراکنی، افترا به رقیب، تحریک عصبیّت‌های گوناگون؛ اینها هیچ‌کدام با انتخابات اسلامی سازگار نیست. این خطاب به همه‌ جناح‌هاست؛ خطاب به اشخاص یا جناح معیّنی نیست؛ این وظیفه‌ همه ماست. همه‌ جناح‌ها باید این چیز‌ها را رعایت کنند. همه هم در چارچوب قانون حرکت کنند.(15/5/1382)
6ـ با مطرح کردن نامطمئن بودن انتخابات، آن را تخریب نکنید
انتخابات را نباید خراب کرد. بعضی‌ها خوش‌شان می‌آید و کأنّه عادت دارند که از نزدیکی انتخابات، دائم بر کوس نامطمئن بودن انتخابات بدمند؛ عادت کرده‌اند. این خیلی عادت بدی است، مرض بدی است، چرا؟ انتخابات، انتخابات سالمی است. ممکن است در هر انتخابی، یک تخلّفی در یک گوشه‌ای انجام بگیرد؛ این ممکن است، همیشه هم از این ‌قبیل اتّفاق می‌افتد ـ خب در کارهای خود ما هم، کارهای شخصی و عمومی و خصوصی‌مان ممکن است تخلّفاتی اتّفاق بیفتد ـ امّا تخلّفاتی که نتایج انتخابات را تغییر بدهد، مطلقاً وجود ندارد؛ تخلّف سازمان‌یافته مطلقاً وجود ندارد؛ عدم رعایت مسئولان دولتی و غیردولتیِ انتخابات ابداً وجود ندارد. از اوّل انقلاب تا حالا هم همین‌جور بوده؛ مسئولان، مسئولانه به مسائل انتخابات [پرداخته‌اند و] همه‌ دولت‌هایی که در این بین بوده‌اند. دولت‌هایی که آمده‌اند و رفته‌اند، بعضی‌ها از لحاظ گرایش‌های سیاسی ۱۸۰ درجه با هم تفاوت داشته‌اند، امّا رفتار همه‌ آنها در مورد انتخابات، رفتار درستی بوده. [نباید] کسی ادّعا کند که در این انتخابات خیانت شد یا [تقلّب] شد.(14/10/1394)
7ـ شورای نگهبان را پس از رد صلاحیت تخریب نکنید
بعضی وقتی در شورای نگهبان رد شدند ناراحت می‌شوند؛ این ناراحتی قابل فهم است، قبول است. بنده هم ممکن است اگر چنانچه در یک موردی بگویند «شما صلاحیّت نداری» ناراحت بشوم، امّا آیا وقتی ناراحت شدیم بایستی جنجال بکنیم؟ انسان اگر ناراحت شد، اگر راه قانونی‌ای وجود دارد، باید به آن راه قانونی متوسّل بشود. من تعجّب می‌کنم که بعضی بنا می‌کنند نوشتن در روزنامه و این‌ طرف و آن‌ طرف و از این قبیل کارها علیه شورای نگهبان که چرا ما را رد کردید؛ ما صالح بودیم. خیلی خب، شما صالح؛ اگر چنانچه شورای نگهبان اشتباه کرده باشد، شما بایستی به آنها مراجعه کنید و آنها هم طبق قانون، همان وظیفه‌ای که دارند باید انجام بدهند؛ اگر نشد، نمی‌شود شورای نگهبان را تخریب کرد.(20/12/1394)

   حسن مرادخانی/  سال 1389 برای اولین بار واژه «اقتصاد مقاومتی» از زبان رهبر معظم انقلاب به گوش مردم رسید و اهل فن در مواجهه با این مسئله به تکاپو افتادند تا تفاسیر و تعابیر متفاوت خود از این واژه را بیان کنند. در ابتدا ارگان‌های مختلف کشور به منظور تبلیغ و ترویج واژه اقتصاد مقاومتی، به سراغ انواع بنرها، بروشورها و تراکت‌ها رفتند و نمودارها و جداول گوناگونی طراحی کردند تا از کانال‌های خود به اذهان عمومی برسانند.
رهبر معظم انقلاب با بیان این نکته مهم، سیاست‌های راهبردی نظام در زمینه اقتصادی را به مسئولان کشور گوشزد کردند؛ اما مسئولان به جای همت گماردن در فهم مسئله، از این واژه استفاده‌های تبلیغی و فردی کردند؛ از این رو تا چند سال پی‌درپی، شعار مسئولانی که به بن‌بست اقتصادی رسیده بودند، چیزی جز دیکته کردن اقتصاد مقاومتی بر سپهر جامعه نبود. بنابراین، این واژه با مظلومیت تمام بر دیوارها و تابلوهای تبلیغاتی ارگان‌ها نقش بست.
پس از پنج سال که حرکت جدی‌ای در این زمینه از سوی مسئولان مربوطه انجام نشد، رهبر معظم انقلاب ناگزیر سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند تا شاید مسئولان تدبیری بیندیشند؛ اما سال 1395، جامعه ایران، رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای را متحمل شد که این بار هم مسئولان به جای توضیح وضعیت، به توجیه آن پرداختند و بخش عمده‌ای از آن را به تحریم‌های غرب ربط دادند؛ مسئله‌ای که در این بین نمود بیشتری یافت، بازی‌های سیاسی مسئولان و سردرگم کردن مردم جامعه بود. به تبع این قضیه، مسائلی در جامعه، سیاسی شدند که هیچ ربط سیاسی نداشتند. از این رو، مردم ایران در وضعیتی قرار گرفتند که هر چه زمان پیش می‌رفت، فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی بیشتر می‌شد. این در حالی بود که رهبر معظم انقلاب در پیام اول سال، تلاش اقتصادی مسئولان در قالب اقدام و عمل را بیان کرده بودند. بنابراین، سال 1395 وضعیت اقتصادی بسیار نامطلوب بود.
رهبر فرزانه انقلاب با مشاهده بی‌اعتنایی و عدم تلاش مداوم افراد و ارگان‌های مربوط به این مهم، به ناچار سال 1396 را نیز در راستای تحول اقتصادی، «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامیدند؛ به امید اینکه مردم جامعه از وضعیت نامطلوب فعلی به وضعیت مطلوب برسند. 
مشاهده وضعیت کنونی جامعه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، این امر را مشهود می‌کند که تحت فضای سنگین انتخاباتی و شعارهای پر آب‌وتاب اقتصادی در چنین وضعیت نامطلوب اقتصادی، اگر چنین شعارهایی خالی از عمل در آینده باشد، با شکننده شدن شخصیت اجتماعی مردم و فعال شدن شکاف‌های اجتماعی در جامعه مواجه خواهیم شد، که می‌تواند آسیب‌‌های جدی به نظام ارزشی جامعه وارد کند.
رهبر معظم انقلاب با بینش عمیقی که نسبت به مسائل جاری دارند، مهم‌ترین نقاط ضعف جامعه، یعنی «تولید» و «اشتغال» را با صراحت تمام اعلام کردند. این تیزبینی رهبر حکیم انقلاب، نشان از اشرافیت اطلاعاتی کامل ایشان از وضعیت جامعه دارد؛ چرا که ورشکسته شدن بیشتر کارگاه‌های تولیدی کشور در وضعیت رکود اقتصادی، موجب بیکاری شمار بسیاری از قشرهای جوان و آسیب‌پذیر جامعه شد، که این امر می‌تواند انواع مشکلات و مفاسد اجتماعی و فرهنگی را به دنبال داشته باشد. 
در کل، رهبر معظم انقلاب با اینکه در سال 1389 با واژه‌ای کلی، مشکل اساسی کشور را بیان کردند، با گذشت زمان و عدم فهم درست از بیانات رهبری از سوی مسئولان مربوطه در سال 1395، ضعف عمده مسئولان در جهت اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی را فقدان عمل و اقدام مؤثر آنان، در قالب نام‌گذاری سال جدید، اظهار داشتند. 
در جریان این مهم و عدم تحول مناسب در زمینه اقتصادی و نامطلوب‌تر شدن هر چه بیشتر وضعیت اقتصادی جامعه و فشار بی‌امانی که به قشر ضعیف و شکننده جامعه وارد می‌شد، رهبر معظم انقلاب با طرح جزئیات کلیدی اقتصاد مقاومتی، یعنی تقویت تولید داخلی و کاهش بیکاری در قالب اشتغال‌زایی، درد واقعی جامعه را با صراحت به همه مسئولان و صاحبان امر گوشزد کردند و همان‌طور که خود رهبر معظم انقلاب بیان داشتند، این نشان‌دهنده آن است که ایشان از درد و رنج مردم به درد آمده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید مسئولان تا چه میزان از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را پیگیری و محقق خواهند کرد.

 سر گردنه از جنس اصلاح‌طلبی
با وجود فشار برخی چهره‌های افراطی اصلاح‌طلب به هیئت‌های نظارت، صلاحیت الهه راستگو تاکنون مورد تأیید قرار نگرفته است. در جلسه‌ای که به تازگی با حضور تعدادی از اعضای سرشناس اصلاح‌طلب برگزار شده، یکی از این افراد گفته است: «راستگو باید هزینه نافرمانی چهار سال پیش در شورای شهر تهران را بپردازد. به هیچ وجه نباید اجازه دهیم صلاحیت وی تأیید شود.» با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر اسناد زیادی از رانت‌خواری، فساد مالی و... برخی از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در رسانه‌ها منتشر شده، ولی خبری از ردّ صلاحیت در اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش نمی‌رسد.

دسترنج ایرانی
 با برند غربی
در یازده ماهه نخست سال 95، حدود 53 کشور جهان پذیرای زعفران ایرانی بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان کشورهای اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان، امارات متحده عربی، استرالیا، برزیل، دانمارک، نروژ، هلند، انگلستان و ترکیه را نام برد. برخی بازارها در جهان مصرف‌کننده زعفران ایرانی هستند؛ اما کشورهایی مانند اسپانیا با تبلیغات زیادی که انجام می‌دهند، اجازه نمی‌دهند این بازارها متوجه شوند زعفرانی که استفاده می‌کنند، محصول و دسترنج ایران است. درد ما این است که زعفران متعلق به کشور ایران است؛ اما متأسفانه با برند کشورهای دیگر از جمله اسپانیا در جهان عرضه می‌شود. این کشور سالی یک تن محصول تولیدی دارد؛ اما حدود 40 تن از ایران زعفران می‌خرد و سپس این زعفران خریداری شده را به اسم زعفران اسپانیا می‌فروشد.

تذکر به
 وزیر اقتصاد
دیوان محاسبات کل کشور به وزیر اقتصاد درباره مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال 1395 در سال جدید تذکر داد.

فروش سلاح 
به کردهای عراق
پنتاگون چهارشنبه 30 فروردین‌ ماه اعلام کرد: «که وزارت خارجه آمریکا با فروش تسلیحاتی به ارزش ۶/۲۹۶ میلیون دلار به یگان‌های توپخانه‌ای و پیاده ‌نظام نیروهای پیش‌مرگه کُردستان عراق موافقت کرد.»

کاهش
 نزاع اجتماعی
بر اساس گزارش پزشکی قانونی میزان معاینات نزاع در سال 1394 در کشور، 716  مورد به ازای هر صد هزار نفر بوده، که این میزان نسبت به سال 1391ـ که812 در هر صد هزار نفر بوده است‌ـ حدود 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. گزارش‌های منتشر شده از سوی نیروی انتظامی هم مؤید کاهش میزان نزاع در کشور است. برای نمونه، سخنگوی نیروی انتظامی نیز تأیید کرده است، نزاع و درگیری‌ها در کشور در 9 ماهه اول سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال قبلش کاهش 19 درصدی داشته
 است.

رابطه تحریم 
و مدیریت ناصحیح
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار با وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی گفت: «تحریم‌ها در شرایط مدیریت ناصحیح اثرگذار می‌شوند و اگر مدیریت صحیحی در کشور صورت بگیرد، تحریم‌ها هیچ اثری نمی‌گذارند، ما در داخل کشور منابع طبیعی زیادی داریم، آن‌وقت با این مشکلات ارزی، از کشوری مانند ترکیه علوفه وارد می‌کنیم و طبیعی است که در این شرایط لبنیات روز به روز گران‌تر 
می‌شود.»

  محمدحسین مصطفایی/ نحوه بهره‌برداری نامزدهای انتخابات از امکانات صداوسیما در قانون پیش‌بینی شده است. در این مورد قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کمیته‌ای را برای برنامه‌ریزی تبلیغات مشخص کرده است که در این نوشتار به اهمّ کارهای آن پرداخته می‌شود. قوانین زیر مربوط به نحوه تبلیغات در انتخابات ریاست‌جمهوری است:
در ماده 62 به منظور تضمين برخورداري يكسان نامزدهاي رياست‌جمهوري از امكانات دولتي كميسيوني به نام كميسيون بررسي تبليغات انتخابات زير نظر هیئت اجرایی مركزي انتخابات و بنا به دعوت وزير كشور تشكيل می‌شود. 
‌ماده 63ـ اعضای كميسيون بررسي تبليغات رياست‌جمهوري عبارتند از:
1ـ دادستان كل كشور يا نماينده تام‌الاختيار او؛
2ـ وزير كشور يا نماينده تام‌الاختيار او؛
3ـ دبير هیئت اجرایی مركزي انتخابات؛
4ـ رئيس شورا يا يكي از اعضاي شوراي نظارت بر سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران به انتخاب شورا؛
5ـ رئيس سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران يا نماينده تام‌الاختيار او.
تبصره ـ شوراي نگهبان مي‌تواند يك نفر را از ميان اعضاي خود يا خارج به منظور نظارت بر كار كميسيون مزبور تعيين کند.
در روزهای اخیر موضوع پخش ضبط شده مناظره‌ها، یکی از مباحثی بوده است که مردم و برخی از نامزدها نسبت به آن اعتراض داشته‌اند. در این زمینه اعضای کمیسیون به مواد زیر ارجاع می‌دهند:
‌ماده 64ـ چنانچه به تشخيص كميسيون بررسي تبليغات برنامه‌هاي تبليغاتي ضبط‌ شده نامزدها در صداوسيما در برگيرنده مطالب توهين‌آميز يا هتك حرمت ساير نامزدها يا ديگر افراد و يا مغاير با قوانين باشد، سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران موظف به حذف آن مطالب است؛ در صورتي‌ كه ضمن پخش برنامه زنده‌اي موارد مذكور از سوي هر يك از نامزدهاي انتخابات يا نماينده آنها واقع شود، سازمان موظف است با تشخيص كميسيون بررسي تبليغات به ميزان مناسب و به صورت ضبط ‌شده فرصت احقاق حق بدهد.
 ‌ماده 65ـ نامزدهاي رياست‌جمهوري كه شوراي نگهبان صلاحيت آنان را تأييد و اسامي آنها از سوی وزارت كشور اعلام می‌شود، هر يك حق دارند به طور مساوي از صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران براي معرفي و ارائه برنامه‌هاي خود استفاده کنند.
گفتنی است، ترتيب و تنظيم برنامه تبليغات نامزدهاي انتخاباتي از طريق صداوسيما به عهده كميسيون بررسي تبليغات است.
‌ماده 66ـ فعاليت‌هاي انتخاباتي نامزدهاي رياست‌جمهوري به طور رسمی از تاريخ اعلام اسامي آنان به وسيله وزارت كشور آغاز می‌شود و تا 24 ساعت پیش از شروع اخذ رأي خاتمه مي‌پذيرد.

نکته: فردی درباره همسایه‌اش شایعات زیادی ساخت و شروع به پراکندن آن کرد. بعدها وقتی متوجه شد همه آن شایعات دروغ بوده و وضعیت همسایه‌اش را دید، از کار خود پشیمان شد و سراغ مرد حکیمی رفت تا از او کمک بگیرد، شاید بتواند این کار خود را جبران کند. مرد حکیم به او گفت: «به بازار برو و یک مرغ بخر، آن را بکش و پرهایش را در مسیر جاده‌ای نزدیک محل زندگی خود دانه به دانه پخش کن.» آن زن از این راه حل متعجب شد؛ ولی این کار را کرد. فردای آن روز حکیم به او گفت: «حالا برو و آن پرها را برای من بیاور.» آن زن رفت، ولی پنج تا پر بیشتر پیدا نکرد. مرد حکیم در جواب تعجب زن گفت: «انداختن آن پرها ساده بود؛ ولی جمع کردن آنها به همین سادگی نیست، همانند آن شایعه‌هایی که ساختی و به سادگی انجام شد؛ ولی جبران کامل آن ناممکن است. پس بهتر است از شایعه‌سازی دست برداری.»
نظر: دین اسلام سفارش‌های بسیاری در پرهیز از شایعه، غیبت، تهمت و مسخره کردن دیگران دارد؛‌ امروزه با آمدن شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی سرعت انتشار این منکرات افزایش چشمگیری یافته است و با توجه به نزدیک بودن برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد این قبیل موارد هستیم. اکنون که تبلیغات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر فعال شده است، برخی گمان می‌کنند تبلیغات یعنی دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی علیه دیگران، این در حالی است که آوار این دروغ‌ها و شایعه‌ها روزی بر سر سازندگان و منتشرکنندگان آن خراب خواهد شد و فرصتی برای عذرخواهی و اصلاح امور وجود نخواهد داشت.

 تقسیم کار در انتخابات
به‌نظر می‌رسد برنامه انتخاباتی دولتی‌ها بر مبنای تقسیم وظایف «حتی در بالاترین سطوح ممکن» طراحی شده است. واقعیاتی نظیر کارنامه انتقادبرانگیز دولت در زمینه سیاست خارجی و عاری بودن برجام از خروجی ملموس، ناکارآمدی کابینه یازدهم در برآوردن مطالبات معیشتی، حضور منتقدان جدی عملکرد دولت در جمع رقبای رئیس‌جمهور، وی را قانع کرد تا با خطرپذیری توسل به «نامزد پوششی»، از حضور جهانگیری در مناظره‌های انتخاباتی بهره ببرد. این مهره‌چینی شاید در پاسخگویی به گوشه‌ای از انتقادات وارده و تقویت برخی مواضع آقای روحانی مؤثر بیفتد، اما در واقع حامل پیام‌های دیگری نیز است که نمی‌تواند چندان برای وجهه رئیس دولت زیبنده باشد.
اعتدال
 ریشه ندارد
مرتضی مبلّغ معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت: «اعتدال، عنوانی است که دولت برای خودش برگزیده، اما این بدان معنا نیست که پشت آن یک جبهه سیاسی ریشه‌دار مانند اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی باشد. 
یک سری از نیروهای طرفدار دولت که هویت سیاسی چندان روشنی ندارند هم جزء اعتدال‌گرایان هستند.

نماینده کمتر از بخشدار است
محمدعلی پورمختار عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره مشکلات نمایندگان و مجلس گفته است: «همه خدمات‌ و رسیدگی‌ها دست وزیر است، اما یک نماینده مثل یک وزیر نیست؛ بلکه کمتر از یک بخشدار هم امکانات دارد. در مجلس هیچ‌گونه خدماتی به نمایندگان داده نمی‌شود، حتی در حد یک فتوکپی هم خود نماینده باید اقدام کند. اینها از ضعف‌های عمده‌ای است که در مجلس وجود دارد و توقع این است که هیئت‌رئیسه آنها را حل کند و چون حل نشده الان یک نارضایتی در این بخش‌ها وجود دارد. یا مثلاً رفت و آمد به داخل مجلس هم با موانع زیادی همراه است که مراجعه‌کننده نمی‌تواند به راحتی داخل مجلس حضور یابد.»


   مهدي سعيدي/ نظام اسلامي به تمامي انتخابات‌ها به چشم فرصتي براي تقويت ارکان نظام مردم‌سالار اسلامي نگاه کرده و خواهان آن است که انتخابات به شايسته‌ترين شکل ممکن برگزار شود. انتخابات شايسته مؤلفه‌ها و شاخصه‌هايي دارد که رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در طول سال‌هاي متمادي آنها را معرفي کرده‌اند. توجه به اين شاخصه‌ها مي‌تواند جهت فعاليت دغدغه‌مندان نظام اسلامي را در انتخابات آتي تعيين کند. در واقع، همه تلاش‌ها و برنامه‌ها بايد با هدف تحقق چنين انتخاباتي صورت گيرد.
حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در آخرين بيانات‌شان در ديدار با فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوري اسلامي با تأکید بر اينکه همه بايد قدر انتخابات را بدانند، فرمودند: «انتخابات را بايد گرامي بداريد. انتخابات سالم، با امنيت، با سلامت و با گستردگي بايد انجام بگيرد.» معظم‌له با تأکید بر اينکه دشمن در تلاش است تا انتخابات کشور را خراب کند، اظهار داشتند: «ملت ايران با همين بيداري و هوشياري پيش بروند و يک انتخابات گسترده، با نشاط، با شور و شوق و سالم و همراه با امنيت ان‌شاءالله اتفاق بيفتد. اين براي کشور يک ذخيره‌اي خواهد بود! خود اين کشور را مصونيت بسياري خواهد داد.» (30/1/1396)
معظم‌له در سخنان خود هشت مؤلفه را براي انتخابات تراز جمهوري اسلامي برشمردند که به این شرح است: «مشارکت حداکثري، آرامش در انتخابات، سلامت انتخابات، قانون‌گرايي در انتخابات، رقابتي بودن انتخابات، فراگير بودن انتخابات، سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي و به قدرت رسيدن گزينه‌هاي اصلح.»
1ـ مهم‌ترين رکن انتخابات را مي‌توان حضور حداکثري و گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي رأی دانست. نظام مردم‌سالاري ديني، نظامي مبتني بر رأی و خواست مردم است که با حضور آنها معنا مي‌يابد. هر چقدر اين حضور گسترده‌تر باشد، به همان اندازه پايه‌هاي نظام تقويت شده و مشروعيت آن ارتقا خواهد يافت. 
2ـ يکي از دغد‌غه‌هاي مهم در انتخابات، حفظ آرامش آن است. انتخابات همواره بايد مظهر وحدت و انسجام ملي باشد و لازمه و نشانه آن وجود آرامش در انتخابات است. ايجاد تشنج، درگیری و ناامن‌سازي فضاي انتخاباتي، اقداماتي است که از تبديل فرصت انتخاباتي به تهديد براي انسجام و امنيت ملي کشور حکايت دارد؛ اقداماتي که به طور معمول با تحرکات و سناريوهاي طرح‌ريزي شده در بيرون از مرزها و حمايت ايادي داخلي دشمن و غفلت و سوء‌تدبير جناح‌هاي سياسي داخلي و گاه هواداران نامزدها به وجود مي‌آيد.
3ـ حفظ سلامت انتخابات از ديگر ارکان تحقق انتخابات اصلح است. به واقع رأي ملت امانتي است که در اختيار مسئولان امر قرار دارد و ايشان موظفند با تمام توان در حفظ و سلامت آن بکوشند. سلامت انتخابات، هم به مرحله پيش از انتخابات، هم هنگام انتخابات و هم پس از انتخابات توجه دارد. در واقع، تمام فرایند انتخابات از زمان آغاز فعاليت سياسي جناح‌ها تا اعلام و تأييد نتايج نهايي انتخابات بايد مورد توجه قرار گيرد. حافظ سلامت تنها ستاد انتخابات کشور و شوراي نگهبان نيستند؛ بلکه همه جناح‌هاي سياسي، نامزدهاي انتخاباتي، رسانه‌ها، هواداران و توده‌ رأي‌دهنده در اين ميان نقش خواهند داشت. 
4ـ يکي از ارکان برگزاري انتخابات تراز انقلاب اسلامي، قانون‌گرايي و پايبندي به ضوابط قانوني است. اين قانون‌گرايي نيز از اصولي است که همه فعالان صحنه انتخابات از مجريان و ناظران و نامزدها تا هواداران و انتخاب‌کنندگان بايد به آن پايبند باشند.
5ـ يکي از شاخصه‌هاي انتخابات شايسته نظام اسلامي، رقابتي بودن آن است؛ به اين معنا که با تکثر و تعدد نامزدهاي انتخاباتي، حق انتخابات و گزينش براي رأي‌دهندگان وجود داشته باشد. اين مسئله خود يکي از عوامل مؤثر در جدي شدن انتخابات و پرشور بودن آن است که موجب افزايش اشتياق شرکت‌کنندگان در انتخابات خواهد شد.
6ـ يکي ديگر از مؤلفه‌هاي مؤثر در رسيدن به انتخابات تراز جمهوري اسلامي، فراهم آوردن بستري براي حضور همه استعدادها و گرايش‌هايي است که به قانون اساسي و آرمان‌هاي ملت اعتقاد داشته و براي اداره کشور برنامه دارند.     ادامه در صفحه۲
ادامه از صفحه اول
در واقع، انتخابات شايسته و حقيقي به صرف تعدد نامزدها حاصل نخواهد شد؛ بلکه لازمه اين تعدد، تکثر و تنوع افراد، سليقه‌ها و گرايش‌ها خواهد بود که امکان انتخاب‌هاي مختلف را براي مردم فراهم آورد؛ البته اين تکثر و تنوع بايد چارچوبي داشته باشد که از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي «اعتقاد به نظام اسلامي، اسلام، قانون اساسي و حضرت امام(ره)» شروط لازم براي آن است. در واقع، اين دايره فراگيري تنها جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي را در بر مي‌گيرد كه در نظر و عمل پايبندي خود را به انقلاب اسلامي، قانون اساسي و منافع ملي ثابت كرده باشند كه در قانون اساسي وظيفه تشخيص آن برعهده شوراي نگهبان است. 
7ـ توجه به سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي ملاحظه اساسی ديگري است که تحقق آن در گرو رعايت اخلاق در ميدان رقابت‌هاست. مسائلي، از قبيل دروغ، تهمت و افترا، تخريب، بزرگنمايي مشکلات، اسراف، هزينه‌کردهاي غير شرعي، دادن وعده‌هاي غير واقعي، خريد رأي و... دغدغه‌هايي است که پرهیز از آن مي‌تواند متضمن سلامت انتخابات باشد. اين اصول بايد در سطوح مختلف رقابت انتخاباتي، همچون تبليغات، مناظرات و گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها با رسانه‌هاي مختلف، يادداشت‌ها و تحليل‌هاي مطبوعات وابسته به جريان‌هاي سياسي و همچنين رقابت نزد طرفداران و هواداران مورد توجه قرار گيرد.
8ـ در نهايت همه اين تلاش‌ها آنگاه کامل می‌شود که نتيجه رأی ملت، به قدرت رسيدن فردي اصلح و شايسته باشد که توانايي مديريت صحيح امور را داشته و با تلاش همه‌جانبه براي رفع مشکلات کشور کوشش کند.