حسين معيني/ از مجموعههاي مردمنهادي که در نظام جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي و تدوين قانون اساسي بر ضرورت شکلگيري آن تأکید شده، شوراهاي اسلامي شهر و روستا است. در نظام سياسي که عنوان نظام «مردمسالاري ديني» را بر خود نهاده است، نهاد شوراها تبلور برجسته حضور جدي مردم در مديريت کشور است.
قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با اذعان بر اصل مشارکت همگاني، ضمن حدود پنجاه اصل، بر حق تعيين سرنوشت مردم به دست خودشان تأکید کرده است. فصل هفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران از اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ به اهميت شوراها در نظام جمهوري اسلامي ميپردازد و وجود آن را هم فرصت میشمارد و هم لازم و واجب میداند. شوراها همچنين در ابعاد نظارتي و تصميمگيريها انجام وظيفه ميکنند و از اين طريق حاکميت با خواستههاي مردم و مردم با مشکلات مسئولان آشنا ميشوند. از طريق شوراها بخشي از اختيارات دولت به مردم بازگردانده شده و تا حدودي از حجم امور و مشکلات دولت در موارد اجرايي کاسته خواهد شد.
حوادث سياسي سالهاي 57 تا 60 که زماني براي حضور کمرنگ شوراها بود، با فعل و انفعالات فراواني مواجه شد و از سال 60 به بعد امکان تحقق اين وعده ميسر نشد تا اينکه با آغاز دوره اصلاحات و شروع به کار رياستجمهوري آقاي خاتمي و اولويت يافتن شعار توسعه سياسي، تلاش براي تحقق اين اصل قانون اساسي در اولويت قرار گرفت. به این ترتیب، اولين انتخابات شوراها در اسفند ماه سال 1377 برگزار شد و اکنون در آستانه برگزاري پنجمين دوره آن قرار داريم.
در اين ميان، توجه به کارکردها و وظايف شوراها ميتواند انگيزه صاحبان رأی را براي مشارکت در انتخابات ارتقا بخشد. مطابق با قانون، شوراها وظايف و اختياراتي دارند که برخي از آنها به شرح زیر است:
ـ انتخاب شهردار براي مدت چهار سال؛
ـ بررسي و شناخت کمبودها، نيازها و نارساييهاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، بهداشتي، اقتصادي و رفاهي حوزه انتخابيه و تهيه طرحها و پيشنهادهاي اصلاحي و راهحلهاي کاربردي در اين زمينهها به منظور برنامهريزي و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط؛
ـ نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا و طرحهاي مصوب در امور شهرداري و ساير سازمانهاي خدماتي در صورتي که اين نظارت مخل جريان عادي اين امور نشود؛
ـ برنامهريزي در زمینه مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعي، اقتصادي، عمراني، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي با موافقت دستگاههاي ذيربط؛
ـ اقدام در زمینه تشکيل انجمنها و نهادهاي اجتماعي، امدادي، ارشادي و تأسیس تعاونيهاي توليد و توزيع و مصرف و همچنین انجام آمارگيري، تحقيقات محلي و توزيع ارزاق عمومي با توافق دستگاههاي ذيربط؛
ـ نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمايه و داراييهاي نقدي، جنسي و اموال منقول و غير منقول شهرداري و همچنين نظارت بر حساب درآمد و هزينه آنها به گونهاي که مخلّ جريان عادي امور شهرداري نباشد؛
ـ تصويب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالیانه شهرداري و مؤسسات و شرکتهاي وابسته به شهرداري با رعايت آييننامه مالي شهرداريها و همچنين تصويب بودجه شوراي شهر؛
ـ نظارت بر حسن اداره امور مالي شهرداري و کليه سازمانها، مؤسسات، شرکتهاي وابسته و تابعه شهرداري و حفظ سرمايه، داراييها، اموال عمومي و اختصاصي شهرداري و همچنين نظارت بر حساب درآمد و هزينه آنها با انتخاب حسابرس رسمي و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پيگيريهاي لازم بر اساس مقررات قانوني.
در پايان بايد به اين نکته کليدي توجه کرد که عمل به وظايف و استفاده بهينه از اختيارات منوط به انتخاب شايستگان است که اين مهم دقت نظر رأیدهندگان را ميطلبد.