مدیر اطلاعات ملی آمریکا ادعا کرد که ایران 10 هزار شبه‌نظامی را از عراق، افغانستان و پاکستان به سوریه، یمن و عراق اعزام کرده است. وی ادعا کرد: این اشخاص را ایران آموزش داده و مسلح کرده تا در کنار نظام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بجنگند. مستشاران نظامی جبهه مقاومت در حالی با خط مقدم تروریست‌ها در سوریه می‌جنگد که با دعوت رئیس‌جمهور سوریه در آنجا حاضر شده‌اند، اما آمریکا، حامیان عربی و تکفیری‌ها با چه مجوزی در سوریه حاضر شده‌اند.
  محمد گنجي/ يکي از شاخصه‌هاي انتخابات شايسته نظام اسلامي آن است که فرايند انتخابات به گونه‌ای باشد که در نهايت شايستگان و افراد اصلح بر مسند قدرت تکيه بزنند. اين مسئله رمز تعالي و ارتقاي نظام اسلامي است که در آموز‌ه‌هاي ديني نيز فراوان بر آن تأکيد شده است. معيارها و اوصاف گزينه اصلح نيز از سوی بزرگان ديني و در رأس آنها رهبر معظم انقلاب اسلامي تشريح و تبيين شده است که مهم‌ترين آنها، داشتن تقوا و عدالت، پاکدستي و صداقت، تيزهوشي و عقلانيت، اهل کار جمعي و مشورت بودن، کارآمدي و توانايي مديريت کشور، ساده‌زيستي و آمادگي براي خدمت به مردم و محرومان، داشتن روحيه انقلابي و باور به توانايي ملت براي حل مشکلات کشور، برخورداری از شجاعت لازم براي ايستادگي در برابر دشمن و مبارزه با فقر، فساد، تبعيض و... است. در اين ميان پرسش آن است که با توجه به داشتن معيارها، چگونه فرد اصلح را از غير آن تشخيص دهند؟
 در پاسخ به اين پرسش بايد به نکات زير توجه کرد:
1ـ يکي از مسائل قابل توجه در نظام مردم‌سالاري ديني آن است که تشخيص و انتخاب اصلح به مردم واگذار شده است، نه به مسئولان و نخبگان! در واقع فرد فرد جامعه که شرايط لازم را براي شرکت در انتخابات دارند، هم حق دارند و هم مکلفند که از ميان نامزدها يکي را که تشخيص مي‌دهند بهترين است، برگزینند. رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين وظيفه خطير مردم در نظام مردم‌سالار ديني چنين اشاره دارند: «در نهايت، رأی مردم تعيين‌كننده است. آنچه كه اهميت دارد، تشخيص شما و رأي شما است. بايد خودتان تحقيق كنيد، ملاحظه كنيد، دقت كنيد، از انسان‌هاي مورد اعتمادتان بپرسيد، تا به اصلح برسيد و اصلح را انتخاب كنيد.» (92/1/1)
اين تعبير البته به معنای آن نيست كه توده‌هاي ملت نيازمند راهنمايي و مشورت با نخبگان و آگاهان نيستند؛ بلکه به آن معناست که قرار نيست نخبگان به جاي توده‌ها تصميم بگيرند و ملت در امر انتخابات مقلد نخبگان شوند!
2ـ انتخاب کردن صحيح و شرعي فرايندي آگاهانه و عقلاني است که مبتني بر علم و تحقيق حاصل مي‌شود. اين قاعده در مسئله انتخابات نيز حاکم و جاري خواهد بود. در انتخابات براي شناخت و تشخيص گزينه اصلح و رأی دادن به وي بايد حجت شرعي داشته و مبتني بر معيارهاي ناصواب يا عدم شناخت و تحقيق و تنها مبتني بر ظواهر و احساسات و فارغ از معيارهاي غيرعقلي عمل کرد. به واقع بايد گفت، انتخاب اصلح از فرايندي عقلاني حاصل خواهد شد. رهبر معظم انقلاب اسلامي در آخرين رهنمودهاي انتخاباتي خود تأکید داشتند: «مردم سرسري به مسئله‌ انتخابات نگاه نکنند؛ رأی را از روي فکر و از روي تأمل بدهند؛ فکر کنند. وقتي ما بر اساس يک منطقي فکر کرديم، يک انتخابي کرديم و رأی‌مان را بر اساس آن انتخاب تنظيم کرديم، پيش خداي متعال معذوريم؛ ممکن هم هست اشتباه کنيم، [ولي] باز پيش خداي متعال معذوريم. اگر بي‌ملاحظه، بي‌دقّت، بي‌تفکّر عمل کرديم، پيش خدا که مسئوليم هيچ، پيش خودمان هم مسئوليم؛ بعد خواهيم گفت که عجب، ديديد ما روي اين مسئله درست فکر نکرديم!» (96/2/10)
3ـ طبيعي است که حجت شرعي در اين موضوع يا از طريق يقين فردي حاصل مي‌شود يا با مشورت با افراد امين و صاحب صلاحيت. به واقع يا رأی‌دهنده خود نامزد مورد علاقه خود را شناخته و با عملکرد و توانايي و برنامه‌ها و صلاحيت‌هاي اخلاقي وي آشناست و طبق تشخيص خود فردي را مناسب براي اين امر مي‌داند يا آنکه براي اين کار به مشاورانی که از نگاه وي صاحب صلاحیتند، مراجعه کرده و از ايشان در شناخت نامزد اصلح ياري مي‌گيرد. نتيجه حاصل شده براي رأی‌دهنده حجت شرعي داشته و وي با آسودگی خاطر مي‌تواند به پاي صندوق رأی رفته و رأی دهد. سخن رهبر معظم انقلاب مؤید اين مسئله است. ايشان در اين زمينه تأکید دارند: «اگر مي‏توانيد، تشخيص بدهيد؛ اگر نمي‏شناسيد، از ديگري كه مي‏تواند امين باشد، سؤال كنيد.» (80/2/28)

   حسین عبداللهی‌فر/  در مناظره اول مردم، نامزدها به ویژه چهره‌های جدید را شناختند و با توانایی‌ها و افکار آنها آشنا شدند. خاصیت مناظره دوم کمک به مردم برای فائق آمدن بر تردیدها و تحکیم شناسایی اول بود، اما مناظره سوم بیشترین تأثیر را در تصمیم نهایی ملت ایران داشت و آنها تصمیم خود را روزی گرفتند که متعلق به منجی عالم بشریت و عدالت‌گستر موعود بود. در این روز مردم منتظر ایران در حالی که برای کاهش فساد و فقر و تبعیض از حضرت حجت(عج) مدد می‌خواستند، به این نتایج دست یافتند:
1ـ کسانی که حاضرند برای رسیدن به قدرت بزرگ‌ترین دروغ‌ها را به مردم بگویند، لیاقت ریاست‌جمهوری را ندارند. 
2ـ کسانی که برای تخریب رقیب خود حاضرند مردم را ناآگاه فرض کرده و با اهانت به شعور ملت رقیب‌هراسی کرده و جملاتی شبیه هذیان بر زبان جاری کنند، نباید سرکار بیایند.
3ـ مردم دریافتند کسانی که هنوز ناکامی‌های خود را به دولت قبل ارجاع می‌دهند و تنها راه پیروزی خود را در این نسبت دادن می‌دانند، نباید دولت‌شان ادامه یابد. 
4ـ مردم مصمم شدند تا کسانی را که یارانه مردم را به جیب خودشان می‌ریزند و میلیاردها تومان را با اختصاص به دولت از محرومان جامعه دریغ می‌کنند، از این روند بازدارند.
5ـ تصمیم مردم از طریق افشاگری‌ها این شد کسانی که تا دیروز خود را پاک و ساده‌زیست معرفی می‌کردند، ولی ناگهان اعتراف کردند که در کجا زندگی می‌کنند و از کجا آورده‌اند، شایسته دولت‌سالاری نیستند. 
6ـ مردم بر آن شدند تا فریبِ عوام‌فریبی عده‌ای را نخورده و به اقداماتی که صرفاً برای خرید رأی صورت می‌گیرد را با هوشیاری پاسخ منفی بدهند. 
7ـ کسانی که رقیب خود را به نظامی‌گری متهم کرده و تلاش داشتند تا آنها را خشنونت‌طلب و جنگ‌افروز معرفی کنند، از نظر مردم با دشمنان انقلاب همسو هستند و کاملاً با دولت ترامپ در ایجاد فضای امنیتی در منطقه هماهنگ عمل می‌کنند.
8ـ مردم تصمیم خود را گرفتند تا به فساد به مثابه یکی از ریشه‌های گرفتاری و بیکاری نه بگویند و اجازه ندهند کسانی که طعم فقر را نچشیده‌اند، سکان اجرایی کشور را به دست گیرند.  
9ـ تصمیم مردم بر آن شد بین کسانی که اصرار می‌کنند وضع مردم خوب است، تورم نیست و بیکاری و رکود راه‌حل ندارد و اگر سرمایه خارجی به کمک کشور نیاید راه‌حل دیگری وجود ندارد و کسانی که با اشاره به واقعیات مشکلات مردم معتقدند با کاهش حقوق‌های نجومی و هزینه‌های سرسام‌آور می‌توان برخی از معضلات را حل کرده به واقع‌بینان همسو با مردم رأی دهند.
10ـ مردم در این روز عزم خود را جزم کردند و تصمیم خود را چنان قاطعانه اتخاذ کردند که برنامه‌های تبلیغاتی یک جریان سیاسی برای تحت‌الشعاع قرار دادن فضای روانی شب انتخابات هیچ تأثیری بر اراده آنها نخواهد داشت. مردم تصمیم گرفتند تا یک نه بزرگ به کسانی بگویند که سعی در القای پیروزی خود به مردم دارند. ملت ایران در پایان اردیبهشت به کسانی که چنین وانمود می‌کنند که نتیجه انتخابات مشخص است و امکان تغییری وجود ندارد، نشان خواهند داد که هیچ کس جز مردم نمی‌تواند نتیجه انتخابات را مشخص کند و هر گونه تغییر به دست مردم ممکن و سهل است.

  وام انتخاباتی
پس از اعلام خبری در رسانه‌ها مبنی بر تهدید روستاییان از سوی برخی حامیان حسن روحانی که «این دولت حتماً دو دوره‌ای است و اگر رأی اول در هر روستا، حسن روحانی نباشد بودجه و رسیدگی به آن روستا در دور بعدی قطع خواهد شد»، حالا موضوع وام فوری شب انتخاباتی به دهیاران مطرح شده است. بر اساس نامه شماره 100/90/ مورخ 11/2/96 مدیر عامل پست بانک ایران، به کلیه دهیاران کشور اعم از پاره‌وقت و تمام‌وقت با قید فوریت مبلغ 100 میلیون ریال تسهیلات از طریق شعب پست بانک ایران پرداخت خواهد شد. این ابلاغیه بر اساس نامه شماره 4814 در تاریخ 13/2/96 پیرو برگزاری همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» در فروردین ماه سال جاری و با دستور حسن روحانی و پیگیری وزیر کشور صادر شده است. 

کاهش وجهه و مقبولیت
واشنگتن‌پست در گزارشی از انتخابات ایران نوشت: «ابراهیم رئیسی قصد دارد عظمت را برای ایران بازگرداند، به مردم قشر ضعیف کمک کند و برای مردم ایجاد اشتغال داشته باشد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز وعده داده است در صورت انتخاب، پنج میلیون شغل ایجاد کند.» واشنگتن‌پست در ادامه نوشت: «وجهه و مقبولیت آقای روحانی در افکار عمومی دچار مشکل شده است؛ خرید هواپیماهای گران‌قیمت بوئینگ و ایرباس از یک سو و بی‌توجهی به میزان یارانه پرداختی به قشر ضعیف از سوی دیگر، از عوامل تحت فشار قرار گرفتن روحانی شمرده شده است.»

انتخابات به دور دوم می‌کشد!
بی‌بی‌سی در یک پیش‌بینی از انتخابات ایران نوشت: «آرای روحانی به اندازه‌ای نیست که در دور اول پیروز شود. مجموع رأی قالیباف و رئیسی بیش از آرای روحانی و جهانگیری است؛ بنابراین اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، برای روحانی خطرآفرین است. بزرگ‌ترین بلوک رأی امروز ایران گروه سنی 30 تا 44 سال است که اتفاقاً از روحانی ناراضی هستند. رئیسی و قالیباف اکنون به ‌درستی روی این گروه سنی متمرکز شده‌اند.»

به گزارش‌ها اکتفا نکنید
اولین گفت‌وگوی رئیسی با روحانی پس از مناظره این بود که رئیسی به روحانی گفت: «پیشنهاد می‌دهم با هم سفری به نقاط مختلف کشور داشته باشیم تا شما از نزدیک وضع مردم را ببینید. بیایید تا کارخانه‌های تعطیل شده، جوانان بیکار و مردمی که در انتظار حداقل کرامت هستند، را از نزدیک ببینید. به گزارش‌ها اکتفا نکنید.»

نیروی فرانسوی در دانشگاه!
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به حضور سفیر فرانسه در این دانشگاه و دیدار وی با رئیس دانشگاه، گفت: «دیدار جاسوس فرانسوی یک هفته مانده به انتخابات و ردّ مکرر درخواست دیدار دانشجویان انقلابی از سوی سرپرست دانشگاه در نوع خود بسیار تأمل‌برانگیز است.» حامد عبیری افزود: «سه هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، سرپرست دانشگاه به همراه هیئتی دانشگاهی شامل بعضی رؤسای دانشگاه‌های کشور به اروپا رفت و با برخی اروپاییان دیدار کرد.» عبیری تأکید کرد: «پس از بازگشت، یک هفته نگذشت که مدیر ارشد جاسوسی فرانسه درخواست دیدار با وی را داشت. دانشگاه شهید بهشتی تهران که افتخار حضور استادانی چون شهید شهریاری را در خود دارد، میزبان نیروی اطلاعاتی فرانسه بود.»

ردّ صلاحیت مردمی
فاطمه دانشور، عضو شورای اسلامی شهر تهران در همایشی درباره اصلاحات، خطاب به عارف گفت: «الآن بنده را شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ردّ صلاحیت کرد. آقای عارف دست شما درد نکند، شما اخلاق را سر بریدید.» وی ادامه داد: «بنده قبول ندارم که شما گفتید بین 150 نفری که رزومه کاری فرستادند، بنده نمره کسب نکردم.» دانشور تصریح کرد: «شما اصلاح‌طلبان، بنده را ردّ صلاحیت کردید؛ بترسید از روزی که مردم شما را ردّ صلاحیت کنند.»


   حسن خدادی/ نسبت اخلاق با انتخابات، رابطه یک سازوکار ارزشی و تعیین‌کننده حسن و قبح افکار و اندیشه‌ها با رفتار بازیگران عرصه انتخابات است. البته سخن گفتن از این نسبت پیش از آن مستلزم اعتقاد و باور به وجود نسبتی میان اخلاق و سیاست است. از میان نسبت‌ها و روابط قابل تعریف میان اخلاق و سیاست در نظام حکومت دینی به صورت عام و مردم‌سالاری دینی به صورت خاص، می‌توان گفت که نظام مردم‌سالاری دینی در پی اخلاقی کردن صحنه سیاست است. از این ‌رو، می‌توان گفت مردم‌سالاری دینی نه تنها در نگرش اخلاقی به زندگی سیاسی، اخلاق را از سیاست جدا نمی‌انگارد؛ بلکه سیاست و حکومت و دین را نیز در جهت تقویت مکارم اخلاقی قرار می‌دهد. اهمیت انتخابات در مردم‌سالاری دینی در شکل مطرح آن در نزد رهبر معظم انقلاب که نظریه‌پرداز مردم‌سالاری دینی هستند، به میزانی است که می‌توان گفت انتخابات دال مرکزی گفتمان مردم‌سالاری دینی را تشکیل می‌دهد که این در انتخاب مسئولان به طور مستقیم یا غیر مستقیم عینیت می‌یابد. گواه این مدعا این است که هرگاه از مردم‌سالاری دینی سخن به میان آمده است، مهم‌ترین شاهد و استدلال تحقق این حقیقت در ایران اسلامی «انتخابات» معرفی شده است: «انتخابات یکی از دو رکن مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری دینی روی دو ستون ایستاده است؛ یکی از این دو ستون رأی مردم است، انتخابات است.» (1/1/ 1396)
الف‌ـ اخلاق انتخاباتی نامزدها
پذیرش مسئولیت و تصدی مناصب در نظام اسلامی اوصاف و شرایط خاصی را طلب می‌کند. طبیعی است که تجسم اسلام و دین در شخصیت و فعل و گفتار و اعتقادات فردی که می‌خواهد سرنوشت جامعه یا بخشی از امور اساسی آن را عهده دار شود، نخستین ویژگی نامزدهای انتخاباتی در نظام مردم‌سالاری دینی به شمار می‌آید. بنابراین، اخلاقی‌بودن انگیزه و نیت نامزدهای انتخاباتی در نظام مردم‌سالاری دینی به معنی تلاش برای خدمت، رفع مشکلات مردم، تقویت دین و ارکان نظام دینی، دفع فتنه و خطرات و تهدیدات دشمنان، اعتلای فرهنگ دینی، تقویت اقتصاد و امنیت مردم و در مجموع تقویت ارکان دولت ـ ملت و پاسخگویی به مطالبات به حق مردم و رأی‌‌دهندگان است. نامزدهای محترم توجه داشته باشند اذهان عمومی را تخریب نکنند. این همه نسبت خلاف دادن به این و آن، تخریب‌کننده‏ اذهان مردم است؛ واقعیت هم ندارد، خلاف واقع هم هست.» (22/2/۱۳۸۸)
ب‌ـ اخلاق انتخاباتی رأی‌دهندگان
در مردم‌سالاری دینی مناصب و مسئولیت‌ها امانت هستند. خداوند می‌فرماید: «انّا... یامرکم ان تودو الامانات الی اهلها» که مرحوم علامه طباطبایی در المیزان وجوب ردّ کلیه امانت‌ها را به اهلش از این آیه استنباط کرده‌اند. لازمه ردّ امانت شناخت اهل آن است؛ از این رو اخلاق رأی‌دهی در نظام مردم‌سالاری دینی اقتضای تلاش و تحقیق برای شناخت اهل دین امانت را دارد که البته این شناسایی می‌تواند از راه مشاوره با افراد معتمد یا پرسش و پاسخ از نزدیک با داوطلب صورت گیرد. امام خامنه‌ای نیز می‌فرمایند: «مطلب دیگری که به مردم می‌خواهم عرض بکنم این است که مردم سرسری به مسئله‌ انتخابات نگاه نکنند؛ رأی را از روی فکر و از روی تأمل بدهند؛ فکر کنند. وقتی ما بر اساس یک منطقی فکر کردیم، یک انتخابی کردیم و رأی‌مان را بر اساس آن انتخاب تنظیم کردیم، پیش خدای متعال معذوریم؛ ممکن هم هست اشتباه کنیم، [ولی] باز پیش خدای متعال معذوریم. اگر بی‌ملاحظه، بی‌دقّت، بی‌تفکّر عمل کردیم، پیش خدا که مسئولیم هیچ، پیش خودمان هم مسئولیم» (10/2/۱۳۹۶)
میزان اهتمام به اخلاق انتخاباتی معیار روشنی برای تشخیص نامزدهای اصلح است که همواره در عرصه‌های انتخاباتی باید ترجیع‌بند پیام‌رسانی رسانه‌ها باشد. افزون بر این، نقد و بررسی میزان رعایت اخلاق انتخاباتی در همه سطوح متشکله انتخابات در مناظره‌های جدی و صریح و بازتاب آن به وسیله رسانه‌ها می‌تواند به شفافیت و ارتقای فرهنگ انتخاباتی در نظام مردم‌سالاری دینی یاری رساند. پیگیری‌های جدی رسانه درباره موارد و مصادیق نقض اخلاق و قانون انتخاباتی پس از اعلام نتایج انتخابات به افزایش حساسیت جامعه و اثربخشی اهتمام به فرهنگ انتخاباتی مطلوب مردم‌سالاری دینی منجر می‌شود.

 امنیت غذایی کشور در دولت یازدهم به خطر افتاد
از روزهای گذشته  وزارتخانه‌های اقتصادی دولت؛ وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت کار و وزارت جهاد کشاورزی برای حسن روحانی سنگ تمام گذاشتند و سعی کردند آمارها و شاخص‌های اقتصادی را طوری نشان دهند که دست رئیس‌شان برای مبارزات انتخاباتی همه جوره باز باشد. گزارش‌ها حاکی است آمار ۱۱۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت گذشته با دخالت عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت روحانی با ۲۲ میلیون تن کاهش به ۹۷ میلیون تن رسیده است! آمار تولید محصولات کشاورزی اکنون باید به رقم 140 میلیون تن رسیده باشد. با این حساب باید گفت آمار تولید محصولات کشاورزی در دولت روحانی با 22 میلیون تن عقب‌افتادگی روبه‌رو شده و خبری از 21 میلیون تن افزایش مورد نظر رئیس‌جمهور نیست! اما بررسی جزئیات واردات محصولات کشاورزی در دولت روحانی هم نشان می‌دهد که اوضاع در این دولت چندان مناسب نبوده است. در بخش گندم مجموع واردات دولت روحانی 6/2 میلیون تن از دولت دهم و 1/8 میلیون تن از دولت نهم بیشتر بوده است. در بخش برنج هم تنها با کاهش 700 هزار تنی نسبت به دولت دهم و 200 هزار تنی نسبت به دولت نهم رو‌به‌رو بودیم. با این حال برنجکاران ایرانی از اعطای مجوزهای گاه و بی‌گاه وزارت جهاد کشاورزی در فصل برداشت برای واردات برنج گله‌مندند!

جزئیات سرقت علمی و سکوت دولت
گروهی از دانشجویان ایرانی آمریکا که از دانشگاه‌های معتبر کشور مانند دانشگاه صنعتی‌شریف فارغ‌التحصیل شده‌اند، متن رساله آقای رئیس‌جمهور را با نرم‌افزاری پیشرفته بررسی و منتشر کرده‌اند. این بررسی نشان می‌دهد بخش‌های زیادی از رساله دکترای ایشان ذکر مستقیم و بدون منبع از نوشته‌های منتشر شده به نام دیگران است. این بررسی که در داخل و رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته است، پیشتر پایگاه اینترنتی «تلگراف» که از پایگاه‌های خبری مطرح و معروف انگلیس است، در گزارشی که در سال 2013 منتشر کرد، با اشاره به بررسی کارشناسان دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند که آقای روحانی مدرک دکترای خود را از آن گرفته، نوشته است: «حسن روحانی بخش‌هایی از رساله دکتری خود را از روی کتاب محمدهاشم کمالی، رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات پیشرفته اسلامی سرقت کرده است.» کیوان ابراهیمی دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه «آیوا» آمریکا در نشست بررسی گزارش ملی گروه حقیقت‌یاب دانشجویان داخل و خارج ایران به صورت ویدئوپرژکتور درباره اینکه چرا در روزهای نزدیک به انتخابات مدرک دکترای آقای روحانی بررسی شد، تصریح کرد: «اصلاً خوشحال نیستیم که سرقت علمی آقای روحانی اثبات شد، چون ایشان الآن نماد کشور ایران در خارج از دید ملت‌ها و دولت‌ها هستند.» وی گفت: «در بعضی از پاراگراف‌های رساله دکتری وی به طور کامل یک پاراگراف 10 خطی کپی‌پیست شده و تنها چند کلمه تغییر یافته است.»


بوی فتنه به مشام می‌رسد
به دنبال سخنان اخیر آقای روحانی در همدان و کرمانشاه احمد توکلی طی نامه‌ای به روحانی به وی هشدار داد که از این رفتار شما بوی فتنه به مشام می‌رسد. دکتر توکلی نوشت: «فضاي كشور را در مسيري قرار خواهد داد كه بوي فتنه و آتش از آن به مشام مي‌رسد. خودكامگي براي جلب رأی،‌ نبايد به قيمت رقيب‌هراسي، ديو و دلبرنمايي،‌ احساساتي كردن جوانان و طرفداران و برانگیختن نفرت نسبت به رقیبان و طرفداران آنها و در نهايت به جان هم انداختن توده‌هاي مردم تمام شود. به دليل مناصب متعدد شما از اول انقلاب تاكنون، هرگونه اظهار نظر خلاف واقع شما در مورد سياست‌هاي دفاعي و قضايي كشور در گذشته در مبارزه با داعش‌های داخلي، منافقين كوردلی كه سال‌ها پيش از آنكه داعش به آتش زدن و مثله كردن روي بياورد، در اين راه پيش‌قدم شدند و پوست سر مردم کوچه و بازار را در حالی که زنده بودند، می‌کنند و هرگونه اظهارنظر خلاف واقع شما در امور بين‌المللي، كه منافع نظامي و تجاري خود را در آتش‌افروزي و بمباران ملل بي‌دفاع و كم‌دفاع به بهانه‌هاي مجعول دنبال مي‌كنند، مي‌تواند به عنوان گواهي نظام عليه خودش توسط معاندان ايران استفاده شود و زمينه‌ساز محدوديت‌ها و اقدامات جديد عليه اين نظام و مردم مظلوم شود؛ چرا که این سخنان را رئیس‌جمهور مستقر ابراز می‌کند!!»

می‌گفتند اگر ناطق بیاید مثل طالبان عمل می‌کند
حجت‌الاسلام روحانی هفته گذشته در همدان گفت: اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده‌روهای ما هم دیوار خواهد بود. شما آنها را نمی‌شناسید، من آنها را می‌شناسم. آنها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده‌رو دیوار بکشند. آنها می‌خواستند پیاده‌رو زنانه و مردانه ایجاد کنند. حجت‌الاسلام ناطق نوری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 76 که با همین تهمت‌ها مواجه شده است، در خاطرات خود می‌گوید: جنگ روانی علیه من بسیار شدید بود و متأسفانه کسی هم اینها را پیگیری نکرد. بیشترین تهمت‌ها به من زده شد و انعکاس آن به این صورت بود که دیگران خیلی مظلوم واقع شدند. مثلاً اینکه اگر فلانی بیاید، مثل طالبان عمل می‌کند. آنها با تبلیغات خود فرصت فکر کردن و اندیشیدن را از مردم گرفتند که این از مصادیق استثمار فکری است. این را اختناق می‌گویند این ضد آزادی است که با بمباران تبلیغاتی جلوی فکر مردم را بگیرند، اصلاً از آنها آزادی فکر را گرفتند و افکار مردم را به یک سو کانالیزه کردند. به قدری علیه من تبلیغ بود که مردم فکر نکردند، این آقای ناطق یک دفعه و از یک جای ناشناخته نیامده، این همان ناطقی است که مجلس را اداره می‌کند، همچنین می‌گفتند که اگر ناطق بیاید دانشگاه‌ها را چه کار می‌کند، مانتو و روسری را برمی‌دارد و چادر را اجباری می‌کند و امثالهم.»


   حسين معيني/ انتخابات شوراها در حاشيه انتخابات رياست‌جمهوري در حال شکل‌گيري است و هفته گذشته فهرست نهايي ائتلاف‌هاي مختلف در سراسر کشور، به ویژه در تهران مشخص شد و شاهد انتشار چندين فهرست در اين عرصه بودیم. در اين میان، توجه به چند نکته به عنوان معضلي براي بستن ليست‌هاي واحد وجود دارد.
اول آنکه، تعداد اعضاي شوراي پايتخت از 31 نفر به 21 نفر کاسته شده است و اين محدوديت موجب دشواري انتخاب و اجماع در اين دوره از انتخابات شده است.
دوم آنکه، مسئله حضور مجدد برخي از نمايندگان ادوار گذشته شوراها معضلي است که کار را دشوار کرده است. به طور طبيعي اين افراد انتظار دارند در اين دوره از انتخابات نيز در فهرست پاياني قرار داشته باشند، اين در حالي است که از یک سو براي تعداد افراد ليست‌ها محدودیت وجود دارد و از ديگر سو نتيجه بررسي عملکرد برخي افراد چندان مطلوب نبوده و اين موجب شده است برخي افراد سرشناس هم در ليست‌ها قرار نگيرند. مسئله جوان‌گرايي نيز مانعي براي حضور افرادي است که تجربيات چند دوره‌اي دارند و اين تقابل انديشه جوان‌گرايي و صاحبان تجربه نيز در بستن ليست‌هاي انتخاباتي شوراها به چشم مي‌خورد. سهم‌خواهي گروه‌هاي مختلفي که در ذيل هر يک از دو اردوگاه اصلاح‌طلبي و اصولگرايي تعريف مي‌شوند نيز مزيد بر علت شده و يکي ديگر از عوامل منازعه در انتخابات شوراها است.
در اين ميان، اصولگرايان توانسته‌اند به انسجام مناسبت‌تري دست يابند. شکل‌گيري جبهه مردمي نيروهاي انقلاب در آستانه انتخابات توانست تا حدودي از واگرايي‌ها بکاهد و مسير رسيدن به فهرستي واحد را در انتخابات شوراها فراهم آورد. ليست 21 نفره «خدمت» از دل اين فرایند بيرون آمده که مي‌تواند زمينه انسجام آرای اين جريان را فراهم آورد. هر چند همواره افرادي هستند که بيرون از ليست مانده و اين وضعيت با دلخوري‌‌هايي همراه است که مي‌تواند به واگرايي و احیاناً ارائه ليست‌هاي جانبي بينجامد. بازار شايعات نيز در اين ميان معمولاً داغ شده و اخبار متفاوتي نقل قول مي‌شود. آخرين شايعات از اردوگاه اصولگرايان در انتخابات شوراها، احتمال ارائه ليستي با عنوان «همت» است که البته از ليست‌هاي حاشيه‌اي و کم‌اثر خواهد بود و احتمال اعلام موجوديت ليست‌هاي ديگر با نام‌هاي متفاوت نيز وجود دارد.
از آن ‌سو اصلاح‌طلبان و اعتداليون نيز براي رسيدن و همگرايي در ماه‌هاي اخير تلاش فراواني انجام داده‌اند و تصميم‌گيري را به «شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان» واگذار کرده‌اند. اين شورا سرانجام توانست به جمع‌بندي نهايي رسيده و اسامي 21 نفره خود براي شوراي پايتخت را اعلام کند؛ اما اين همه ماجرا نبود. ترافيک افرادي که مايلند از اين اردوگاه به ميدان انتخابات شوراها وارد شوند، آنقدر زياد است که اختلافات در اين اردوگاه بالا گرفته و تاکنون حداقل يک ليست جدي ديگر در موازات ليست اصلي اعلام حضور کرده است که اختلافات فراواني با ليست اصلي دارد. اين ليست به «ياران هاشمي» شهرت يافته است. انتظار مي‌رود در هفته پيش‌رو ليست‌هاي مختلف ديگري نيز با نام‌هاي متفاوت وارد اين ميدان شوند.
نکته پاياني تامل‌ برانگیز آنکه به نظر می‌رسد همزماني دو انتخابات موجب کم‌توجهي و به حاشيه رانده شدن انتخابات شوراها شده و بعيد است همه آنهايي که در پاي صندوق انتخابات رياست‌جمهوري حاضر مي‌شوند تا نام يک فرد را از ميان شش نفر برگزينند، حوصله آن را داشته باشند که اسامي 21 نفر را از ميان صدها نامزد انتخاباتي که بیشتر آنها گمنام و ناشناخته هستند، در تعرفه‌های خود بنویسند!