ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس واقعیات علم اقتصاد و با تکیه بر پژوهش‌های مختلفی که در زمینه اثر پایداری تورم روی اقتصاد کلان و تصمیم عاملان فعال اقتصادی انجام شده است، تورم بالا و پایدار، سبب بروز نااطمینانی در چشم‌انداز آینده فعالان اقتصادی و شکل‌گیری چرخه‌های تجاری (رکود و رونق پی‌در‌پی) خواهد شد.
 محمدابراهیم میانجی/ 20 آذر ماه سال 1386 بنیادی اقتصادی، اجتماعی و عام‌المنفعه از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و به موجب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شکل گرفت تا برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌‌المنفعه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌‌یافته فعالیت کند. در همین زمینه، نام با برکت «بنیاد برکت» بر آن نهاده شد.
بنیاد برکت از آغاز شکل‌گیری و براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب محور فعالیت خود را در راستای تحول وضعیت اجتماعی و اقتصادی مناطق محروم کشور معطوف کرد. بر همین اساس، گستره فعالیت‌های بنیاد برکت در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، برق‌رسانی، آب‌رسانی، مخابراتی، فرهنگی و مذهبی، مسکن، ورزشی، انتظامی، جاده‌ای، آبخیزداری، دام‌پروری، تأمین سوخت و طرح‌های هادی روستایی را شامل می‌شود.

محرومیت‌زدایی 
محور فعالیت بنیاد برکت
حضرت امام(ره) بارها بر محرومیت‌زدایی و کمک به مستضعفان جامعه تأکید داشتند و از این نظر اقدامات بنیاد برکت، حرکت در مسیر خط امام(ره) تعریف می‌شود. در همین زمینه یکی از اصلی‌ترین اهداف تأسیس بنیاد برکت کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب‌وکار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم است؛ هدفی که بنیاد ثابت کرد در این راستا و در جهت خط امام(ره) حرکت می‌کند.

شراکت در بنیاد برکت 
پس از انقلاب اسلامی اقدامات مناسبی به منظور ارائه امکانات رفاهی، همچون آب، برق، تلفن و جاده در مناطق روستایی و محروم انجام گرفته است؛ اما به دلیل معضل اشتغال جوانان، شاهد مهاجرت گسترده از این مناطق بوده‌ایم. از این رو برای حل این معضل، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) طرح توانمندسازی اقتصادی این مناطق را از طریق ایجاد بنگاه‌های مشارکتی در دستور کار قرار داد.
سیاست راهبردی بنیاد برکت در اجرای پروژه‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور، پرهیز از تصدی‌گری، اجرا و استفاده کامل از توان سازمان‌های غیر دولتی، عام‌المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح به کارآفرین بومی است. شراکت برکت برای توانمند‌سازی و استقلال سرمایه‌های خرد خصوصی در مناطق محروم است.
الگوی فعالیت این بنیاد پس از مطالعات اقتصادی بیش از 80 مدل جهانی تدوین شده است. الگویی که نگاه به آن نشان می‌دهد نه تنها کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر است. الگوی فعالیت بنیاد در طرح‌ها مشارکتی حداکثر 49 درصدی با بنیاد برکت و 51 درصد مشارکت کارآفرین بومی در اجرای طرح‌های کوچک و متوسط با استفاده از مدل‌های مالیه خرد است و این به معنای آن است که کارآفرینان با داشتن طرحی در مناطق محروم می‌توانند یک شریک قدرتمند داشته باشند که آنها را در کارآفرینی یاری کند. شرکای بنیاد برکت از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، نمایندگی ستاد اجرایی در استان‌ها، مسئولان و متنفذان محلی و اتاق‌های صنعت استان به این بنیاد معرفی می‌شوند. 
بنیاد برکت با توانمندسازی و ایجاد اشتغال در مناطق محروم، فقر را نه از راه تزریق نقدینگی که خود در بلندمدت فقرزاست؛ بلکه با کمک به تولید درمان می‌کند. روش این بنیاد توزیع ماهی نیست، بلکه آموزش ماهیگیری است. با توانمند شدن مناطق محروم تولید در کشور گسترش می‌یابد و با همکاری بانک‌ها در حمایت مالی از این شرکت‌های نوپای تولیدی فقر به صورت اصولی ریشه‌کن می‌شود.از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بخش محروم، توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.

اشتغال‌زایی با توانمندسازی
بر اساس گزارش‌های موجود از فعالیت بنیاد برکت در حوزه توانمندسازی تاکنون 265 طرح مشارکتی اقتصادی در 31 استان کشور اجرا شده است که از طریق این بنگاه‌ها حدود 34 هزار نفر به‌ طور مستقیم و 131 هزار نفر به ‌طور غیر مستقیم به اشتغال دست یافته‌اند. در طرح توانمندسازی اقتصادی پس از سه تا پنج سال مشارکت اقتصادی با کارآفرینان، این طرح‌ها به خود کارآفرینان بومی و محلی با شرایط مناسب واگذار می‌شود؛ به گونه‌ای که از 265 طرح اقتصادی اجرا شده، تاکنون 137 طرح به مردم و کارآفرینان محلی واگذار شده است.
بنیاد تاکنون موفق شده‌ است چهار میلیون و 188 هزار و 779 نفر را در سه هزار و 923 روستای کشور در 693 بخش و 322 شهرستان در 31 استان کشور در زمینه‌های خدمات توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی، توسعه‌ امور زیربنایی، ساخت مدرسه، مراکز فرهنگی و مذهبی و مسکن محرومان، احداث مراکز بهداشت و درمان، سلامت الکترونیک، خدمات بیمه، مالی و حمایتی و... تحت پوشش قرار دهد و طرح‌های مورد نیاز 749 روستا را نیز به‌طور کامل به نتیجه برساند.
تعداد طرح‌های اقتصادی در سطح کشور که تاکنون بنیاد برکت در آنها سرمایه‌گذاری کرده، 300 واحد بوده است و مشارکت این بنیاد در 150 طرح همچنان تداوم دارد. طرح‌های فوق برای بیش از 180 هزار نفر در اقصی‌نقاط محروم کشور، شغل پایدار ایجاد کرده است.

پیش‌قدم در نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان
بنیاد برکت در طرح سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان، به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مسئولیت گروه زیربنایی و کمیته فناوری اطلاعات برای طراحی، تولید و توسعه نرم‌افزار را بر عهده دارد و تاکنون همه وظایف محوله را در این زمینه به‌طور کامل انجام داده است. در این حوزه یک برنامه مدون نرم‌افزاری تهیه، تکمیل و به آموزش و پرورش ارائه شده است تا با مشارکت دستگاه‌های مسئول که در این زمینه فعال هستند، آسیب‌های اجتماعی مرتبط با دانش‌آموزان کاهش سالیانه داشته باشد. نرم‌افزار «نماد» را بر اساس انتظاراتی که در آن طرح تعریف شده، بنیاد طراحی و اجرا کرده است. زیرساخت‌های سخت‌افزاری و اینترنتی آن برای پیاده‌سازی در مدارس معین تأمین شده و در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار دانش‌آموز و معلم در طرح اولیه سامان‌دهی شده‌اند.

تحقق شعار ساخت 1000 مدرسه از سوی بنیاد برکت
رهبر معظم انقلاب در سال 86، هنگام تأسیس بنیاد برکت توصیه فرمودند که یک‌ هزار مدرسه در مناطق و روستاهای محروم کشور به همت این بنیاد تأسیس شود. تاکنون بنیاد برکت 800 مدرسه شامل 4400 کلاس درس را در مناطق محروم کشور تأسیس کرده و ساخت 200 مدرسه‌ دیگر با بیش از 1250 کلاس درس در دست اجرا است تا به هدف مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر احداث 1000 مدرسه دست یابد.

فعالیت‌های بنیاد، نماد عملی تحقق شعار سال
در سالی که «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامگذاری شده است، فعالیت‌های بنیاد برکت در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد. به عبارتی، بنیاد به منظور توانمندسازی اقتصادی، تولید و اشتغال در مناطق محروم و کمتر برخوردار، حامی و پشتیبان طرح‌های تولیدی با اولویت طرح‌های تکمیلی و نیمه‌تمام است. دید غیرانتفاعی این نهاد در مشارکت با واحدهای تولیدی، ایجاد آرامش برای سرمایه‌‌گذاران را به ارمغان می‌آورد.

 محمد نوری/  با توجه به عملکرد دولت یازدهم در طول 44 ماه گذشته، بیکاری به بزرگ‌ترین دغدغه مردم تبدیل شده است. بیکاری در کنار رکود شدید حاکم بر اقتصاد کشور از یک سو و تعطیلی بی‌سابقه و کاهش قابل توجه فعالیت کارخانه‌های تولیدی داخلی از سوی دیگر،‌ شرایطی را فراهم کرده است که لزوم توجه به جلوگیری از تداوم این شرایط و اصلاح روند حاکم را دو چندان می‌کند.
دولت یازدهم با شعار رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در سال 92 قدم در عرصه اجرایی کشور گذاشت. با سپری شدن نزدیک به چهار سال از عمر این دولت و ‌به مدد سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد آن، ‌نه تنها بیکاری رفع نشد و اشتغال رونق نگرفت، بلکه عدد نرخ بیکاری از نزدیک به 5/10 درصد در سال 92 به 5/12 درصد در پایان سال 95 رسید. به‌طوری که این موضوع می‌توانست با حرکت درست و دقیق مطابق با محورهای برنامه‌ریزی شده و متناسب با شرایط محیطی و توان داخلی کشور و همچنین سیاست‌های صحیح مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به خروج کامل از رکود منجر شده و رونق کسب‌وکار و تولید را رقم بزند.
متأسفانه نگاه دولت یازدهم در چهار سال گذشته به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور،‌ نگاه به بیرون از مرزها و جذب سرمایه خارجی بود. نگاهی که بارها از سوی مقام معظم رهبری نگاهی اشتباه و عقیم توصیف شده
 بود. 
ولی این دولت با توجه به شعار ارتباط و تعاملی که داده بود، ‌برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور را در جذب سرمایه خارجی و ایجاد اشتغال از این حوزه می‌دانست و تمام توان خود را معطوف به ثمر نشاندن آن کرد که نتایج تمرکز بر این موضوع، وضعیتی است که اقتصاد کشور را به لبه پرتگاه رسانده است.
سیاست‌هایی که دولت آقای روحانی در عرصه اقتصاد به دنبال تحقق آن است، اگر به ثمر بنشیند، بی‌شباهت به عملکرد دوره نخست دولت مرحوم هاشمی نیست. 
مرحوم هاشمی در چهار سال اول دولت خود با جذب 25 میلیارد دلار فاینانس خارجی که نسبت بهGDP  ایران در آن زمان یک رکورد بی‌سابقه بود و تغییراتی مهم در اقتصاد جنگ‌زده آن دوران ایجاد کرد.
 ‌اگرچه انتقادات جدی به عملکرد اقتصادی وی در آن دوره وجود داشت ولی ثمره عملکرد اقتصادی دولت اول مرحوم هاشمی که معطوف به جذب سرمایه خارجی بود، در دور دوم، به یک فاجعه تمام‌عیار اقتصادی شباهت فراوان داشت. ورشکستگی ارزی، اثرات منفی سیاست‌های تعدیل اقتصادی را برجسته کرد و تورم به بالاترین نرخ خود در تاریخ کشور رسید و ناآرامی اجتماعی در برخی نقاط کشور
 بروز کرد.
ناگفته پیداست که یکی از مهم‌ترین شروط ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی کشور است و توسعه هم بدون منابع مالی امکان‌پذیر نیست؛ اما تجربه دولت‌های گذشته به ما ثابت کرده است که با نگاه به بیرون و منابع خارجی نمی‌توان به توسعه رسید. شاید به طور مقطعی و زودگذر بتوان از ثمرات محدود و اندک آن بهره برد، ولی مسلماً تأثیرات منفی و مخرب آن بر اقتصاد کشور بیش از عایدات اندک و زودگذر آن خواهد بود.

 کنترل نبض تجارت جهان
دولت چین چند سالی است که طرح بازسازی «جاده ابریشم» را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا این کشور طرحی را با عنوان «یک کمربند، یک جاده» معرفی کرده که بر اساس آن برنامه‌ریزی شده است تا مسیر جاده ابریشم دوباره احیا شود. در این طرح گذشتن از بیش از ۶۸ کشور جهان که در مجموع جمعیتی بالغ بر ۴/۴ میلیارد نفر را در خود گنجانده‌اند و بیش از ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تأمین می‌کنند، مد نظر چین است.

کاهش سرانه تولید ناخالص داخلی ایران
به گزارش صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی ایران در پایان سال ۲۰۱۴، ۵۲۹۰ دلار به ازای هر شهروند ایرانی بوده است. این شاخص اقتصادی در سال ۲۰۱۵ کاهش شدیدی را تجربه کرد و به ۴۷۱۰ دلار رسید. سرانه تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۶ نیز همچنان روند نزولی را تجربه کرده و به ۴۶۸۰ دلار به ازای هر ایرانی کاهش یافته است. این صندوق در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرد، این شاخص مهم اقتصادی در سال ۲۰۱۷ در ایران باز هم به روند کاهشی خود ادامه داده و به ۴۵۳۰ دلار به ازای هر ایرانی نزول خواهد کرد.

56 درصد بیکاران کشور دارای تحصیلات عالیه
براساس آنچه آمار رسمی کشور از وضعیت نیروی کار روایت می‌کند، در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر بیکار در کشور وجود دارد که بر اساس اطلاعات به ‌دست آمده از منابع رسمی در وزارت کار، سهم جمعیت دانش‌آموخته کشور از کل جمعیت بیکار کشور، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است. حاصل نسبت جمعیت بیکار تحصیل‌کرده به کل جمعیت بیکار کشور، نشان از سهم ۵۶ درصدی دانش‌آموختگان از بیکاران دارد.

 سید فخرالدین موسوی/  شنبه 30 اردیبهشت 1396، از معدود روزهایی بود که همه روزنامه‌ها خواه‌اصولگرا و خواه اصلاح‌طلب در تیترهایی مشابه از وحدت و یکپارچگی سخن به میان آوردند؛ روزنامه «اطلاعات» تیتر «حماسه خلق شد، مشارکت تاریخی ملت برای تعیین سرنوشت» را برگزید و نوشت: «ملت بزرگ ايران در دوازدهمين دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شورای شهر و روستا‌، بار ديگر اتحاد خود را نشان دا‌دند و حماسه ديگري آفريدند.»
 روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز با انتخاب تیتر «جشن بزرگ ملی با درخشش ایرانیان در انتخابات» نوشت: «ملت ایران جمعه 29 اردیبهشت 1396 با حضور حماسی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی و همچنین پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، برگ زرین دیگری در پرونده حیات سیاسی و اجتماعی کشور ثبت کردند و جشن بزرگ ملی به پا داشتند.» این روزنامه همچنین در سرمقاله همان شماره خود در این باره نوشت: «مشارکت بالای مردم در انتخابات دیروز که خوشبختانه با آرامش و امنیت قابل تحسین برگزار شد، یکی از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. به خاطر این نعمت ارزشمند باید از مردم و دست‌اندرکاران اجرایی و فراهم‌کنندگان امنیت فضای انتخابات تشکر کرد. کسانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراها و مجلس شورای اسلامی از رقبای خود پیشی گرفته‌اند، باید بدانند که پیروز اصلی مردم هستند که بار دیگر با حضور حماسی خود در صحنه، بیداری خود را به نمایش گذاشتند و وفاداری خود به آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را نشان دادند.
 مهم‌ترین رکن انتخابات، مردم هستند که با آمدن به پای صندوق‌های رأی، به افرادی در جایگاه‌های اجرایی و تقنینی مجال خدمت می‌دهند. به همین دلیل، کسانی که در جریان انتخابات به این مسئولیت‌ها راه می‌یابند باید قدردان مردم باشند و خود را خادمان مردم بدانند و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار بگیرند.»
روزنامه دولتی «ایران» نیز با تیتر درشت «دوباره مردم، دوباره اقتدار» نوشت: «حضور گسترده مردم در انتخابات شگفتی جهانیان را برانگیخت»؛ این روزنامه همچنین در سرمقاله خود با عنوان «ملت پیروز شد» به قلم سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: «خیزش عظیم مردم آگاه کشورمان در انتخابات دیروز، حماسه‌ای بی‌نظیر را رقم زد. این بار مردم تصمیم گرفته بودند تا مسیر چهار سال آینده و ورود به قرن جدید شمسی را با رأی آگاهانه خود تعیین کنند و به زمامداران بگویند که کدام راه و گفتمان را پسندیده‌اند. جامعه ایرانی از عصر مشروطه تا به امروز طی یک صد سال اخیر دوران پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده، اما گویی عصاره تجربه همه این سال‌های دور و نزدیک را یکجا به آوردگاه بیست‌ونهم اردیبهشت آورده بود. 
همچنان که رهبر معظم انقلاب با بیانات هدایتگرانه در ایام انتخابات به ویژه سخنان آرامش‌بخش و اطمینان‌آفرین خود در روز چهارشنبه گذشته فرمودند، اینک ملت ایران انتخابات را به روز جشن و شادی تبدیل کرده‌اند. مسرور از اینکه با رأی چشمگیر خود، هم سرنوشت نیکویی برای این مرزوبوم رقم زده‌اند، هم با لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری، اقتدار و انسجام ملی را به رخ جهانیان کشیده‌اند. حضور مردم قوام‌بخش امنیت ملی و پشتیبان مستحکم دولت دوازدهم شد.
 مردم ما امروز صداقت را به جای فریب، اخلاق‌مداری را به جای بداخلاقی و تعامل را به جای تقابل برگزیدند. باید این پیروزی بزرگ ملت را به همه مردمی که دیروز پای صندوق‌های رأی آمدند، تبریک گفت. حتی طرفداران سایر نامزدها هم پیروز این عرصه‌اند.» 
روزنامه «کیهان» هم با انتخاب تیتر «ملت سنگ تمام گذاشت» نوشت: «دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با شکوه هر چه تمام‌تر و حضور گسترده مردم در سراسر کشور برگزار شد.»
 روزنامه «وطن امروز» هم با چاپ تصاویر صفوف به هم فشرده مردم در روز انتخابات در صفحه اول خود «جمهوریت نظام» را تیتر یک کرد. 


شبکه‌های اجتماعی و سلامت ـ ۲۷
 مهدی فرهادی/
مشکلات بلوغ
تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوجوانان و افراد در سن بلوغ، موسوم به نسل زِد (Generation Z) به دلیل اینکه از یک طرف، گروهی آسیب‌پذیرند و از طرف دیگر جزو پر تعدادترین کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده 75 درصد نوجوانان در آمریکا در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارند که از این تعداد 68 درصدشان از فیس‌بوک به‌ عنوان شبکه اجتماعی اصلی استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی نوجوانان در سن بلوغ را در برابر مشکلاتی از جمله افسردگی فیس‌بوکی، هرزه‌نگاری و زورگویی مجازی آسیب‌پذیر می‌کنند که این مشکلات تهدیدهایی واقعی هستند. در مورد مشکلات دیگری مانند چاق شدن ناشی از شبکه‌های مجازی، اعتیاد به اینترنت و کمبود خواب نیز بررسی‌های موشکافانه و دقیقی در حال انجام است. ارسال عکس‌ها و تصاویر مستهجن از خود یا ارسال پیام‌های حاوی کلمات یا مفاهیم مبتذل به افراد یا گروه‌ها، یکی دیگر از فعالیت‌های شایع میان نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی است. با وجود این، ماندگاری و گستردگی اینترنت آن را به مکان مناسبی برای نشر چنین اطلاعاتی تبدیل کرده است آن هم با گستردگی و سرعتی همچون همه‌گیر شدن بیماری‌های ویروسی. 17 درصد از هرزه‌نگاران، پیام‌ها و عکس‌هایی را که دریافت می‌کنند با دیگران به اشتراک می‌گذارند و 55 درصد، آنها را برای بیش از یک نفر ارسال می‌کنند. به این دلیل که هرزه‌نگاری باعث آسیب‌های روحی و احساس حقارت می‌شود، در بعضی از کشورها و ایالت‌های آمریکا چنین اعمالی جرم محسوب می‌شود.
به نوشته ماهنامه دانشمند؛ افسردگی فیس‌بوکی به صورت ناراحتی و آشفتگی روحی ناشی از سپری کردن زمان زیاد به وسیله نوجوانان و کودکان در شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌شود. این مشکل در حال حاضر معضلی کاملاً واقعی محسوب می‌شود.