توکل چه کلمه زیبایی است؛
اجازه دادن به خداوند که خودش تصمیم بگيرد.
تنها خداوند است که بهترین‌ها را برای بندگانش رقم می‌زند.
فقط بخواهیم و آرزو کنیم، 
اما پیشاپیش شاد باشيم و ایمان داشته باشيم که
رؤیاهاي‌مان همچون بارانی در حال فرو ریختن‌ هستند.
پیشاپیش شاد باشیم و شکرگزار!
چرا که خداوند نه به قدر رؤیاهای‌مان 
بلکه به اندازه ایمان و اطمینان ما انسان‌هاست که می‌بخشد.
عبدالله‌بن‌‌عباس‌ می‌گوید، هنگامی‌ که‌ امام علی(ع) عازم‌ جنگ‌ با اهل‌ بصره‌ در جنگ‌ جمل بود، در ذی‌‌قار بر او وارد شدم، در حالی که‌ پارگی‌ کفش‌ خود را می‌دوخت. پس‌ به‌ من‌ گفت: قیمت‌ این‌ کفش‌ چند است؟
عرض‌ کردم:‌ ارزشی‌ ندارد. فرمود: سوگند به‌ خدا، این‌ کفش‌ نزد من‌ از امارت‌ و حکومت‌ بر شما محبوب‌‌تر است، مگر آنکه‌ حقی‌ را ثابت‌ گردانم‌، یا باطلی‌ را براندازم.
نهج‌‌البلاغه، خطبه 33

 آرش فهیم/ در تمام طول تاریخ، جنگ همواره مظهر خشونت و تباهی بوده است؛ اما برای نخستین بار در ایران انقلابی، جنگ بهانه‌ای برای مهربانی و مهرورزی و اعتلای فرهنگ و هویت یک کشور شد. یکی از عوامل این حال و هوا، حضور زنان در متن و حاشیه دفاع مقدس بود که حکایت‌هایی کم‌نظیر را در تاریخ ثبت کرده است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر توجه به نقش و حضور زنان در دفاع مقدس افزایش یافته است. از جمله می‌توان به ده‌ها جلد کتاب و چندین برنامه تلویزیونی که با محور همسران یا مادران شهدا تولید شده است، اشاره کرد «ویلایی‌ها» نیز یک فیلم کاملاً زنانه در حوزه دفاع مقدس شناخته می‌شود. این فیلم که از جمله آثار تحسین شده در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر بود، مدتی است که روی پرده سینماهای کشور رفته است.
منیره قیدی، کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» تلاش کرده تا در اولین فیلم خود از زاویه‌ای تازه به جنگ تحمیلی بپردازد. یک فیلم زنانه، درباره واقعه‌ای مردانه به نام جنگ که روایت آن براساس واقعیات شکل گرفته است؛ اردوگاهی در حاشیه مناطق جنگی که هیچ مردی در آن حضور ندارد و محل اسکان همسران رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس است، بهترین بستر برای نمایش جنگ از نگاه و با احساسات زنانه است. دیدن این تصاویر برای خانم‌هایی که در دوران جنگ، درگیر این مسئله بودند خاطره‌انگیز و برای زنان جوان، دربردارنده تجربه متفاوت زندگی است. به خصوص که شیوه نقش‌آفرینی زنان در جنگ هشت ساله، یک الگوی کم‌نظیر و متعالی از حضور زن در عرصه مبارزه اجتماعی و فرهنگی است؛ اما کمتر فیلمی به این لایه مغفول اما مهم از تاریخ معاصر ایران توجه کرده است. آخرین فیلمی که روی موضوع زنان و جنگ متمرکز شده بود «شیار 143» بود. با این تفاوت که در این فیلم، ما به جای یک زن، زندگی گروهی از زنان مرتبط با جبهه را می‌بینیم و تفاوت دیگر این است که این زندگی، در منطقه‌ای نزدیک به خط مقدم اتفاق می‌افتد.
فیلم «ویلایی‌ها» دفاع مقدس را در آینه نگاه گروهی از زنان در سنین و حتی طیف‌های مختلف بازتاب داده است. زن، مصداق و مظهر زندگی و زایندگی است و جنگ، تجلی مرگ. اما درهم‌آمیختن این دو ضد در این فیلم، استعاره‌ای از وجه انسانی و انسان‌ساز دفاع مقدس ماست.
نکته تأمل‌برانگیز اینکه با وجود حضور یک زن در مقام کارگردان و زنانه بودن فضای درام، اما مسیر روایت فیلم از افراط و اغراق در احساسات‌گرایی در امان مانده است. این در حالی است که فیلم استعداد زیادی در افتادن به سانتی‌مانتالیسم و به اصطلاح، «هندی‌بازی» داشت ولی کارگردان، حد نگه داشته و از امکاناتی که در اختیار او بوده به اندازه و در چارچوب مضمون فیلم استفاده کرده، شخصیت دفاع مقدسی فیلم را حفظ کرده است. حتی موسیقی فیلم نیز به اندازه و به موقع است که همراه با بازی خوب بازیگران، ساختاری منسجم و استوار را برای فیلم درست کرده‌اند.
هر چند که فیلم، از کمبود داستان رنج می‌برد و به جای تحول، چند حادثه، درام را ایجاد می‌کند. حوادثی مثل هجوم هواپیماها و بمباران، حضور پر تعلیق پیکی که هر بار خبر شهادت یا زخمی شدن شوهر یکی از زنان را می‌آورد و مادری که به تعزیت جوان دیگری، به جای فرزند خود می‌نشیند و... حضور پیکی که هر بار با آمدنش خبر شهادت همسر یا فرزند یکی از زنان اردوگاه را می‌رساند، بار اول، هول‌انگیز و تکان‌دهنده است و در فیلم، جایگاه خوبی پیدا کرده است؛ اما تکرار چند باره این اتفاق، کمی توی ذوق می‌زند و به نظر می‌رسد که برای پر کردن فضای فیلم صورت گرفته است.
این‌گونه فیلم‌ها، استعداد زیادی برای تبدیل شدن به بیانیه ضد جنگ را دارند. به ویژه سکانس پایانی فیلم می‌توانست همه زحمات را بر باد دهد و ارزش‌های محتوایی کار را از بین ببرد؛ اما اختتامیه هوشمندانه و توأم با امید و روشنایی فیلم که یادآور ادامه زندگی در شرایط بغرنج و دردناک است، فیلم را از سقوط در پرتگاهی دیگر نجات داده است.
در مجموع، «ویلایی‌ها» در جایگاه فیلم اول یک کارگردان، اثر قابل قبول و تأثیرگذاری است. اما ساخت فیلم درباره لایه‌های پنهان و ناگفته‌های ارتباط زنان با دفاع مقدس باید ادامه پیدا کند. فراموش نکنیم که در دوران انقلاب و دفاع مقدس، بیش از پنج هزار زن به شهادت رسیدند. داستان زندگی هر یک از این بانوان شهید می‌تواند موضوع یک فیلم سینمایی و حتی سریال تلویزیونی باشد.

 فکر کنم بدونم آخرین باری که شیرینی تر خوردیم کی بود. احتمالاً دو سال پیش عروسی حبیب، پسر عموحسن، یا شاید شیرینی تری که خواستگار مریم آورده بود. برای دانیال خوراکی باارزشیه، طوری که وقتی کاری ازش می‌خوام و انجام نمی‌ده، وعده شیرینی تر رو می‌دم، اون وقت اون کار رو بهتر از خودم انجام می‌ده.
پیدا شدن شیرینی تر تو خونه ما حتماً باید دلیل ویژه‌ای داشته باشه. همه با تعجب شیرینی رو خوردیم. اصلاً بیشتر تعجب خوردیم تا شیرینی! پدر که خیلی سرحال بود رو کرد به من و گفت: «خبر رو شنیدی؟» گفتم: «نه چه خبری؟!» سری تکان داد و گفت: «دانشجوی مملکت رو ببین! من در مغازه از برنامه‌های ترامپ هم خبر دارم، اون وقت تو...» مادر که کمی از تعجب خارج شده بود، گفت: «خب حالا، چی شده مگه؟!» پدر جواب داد: «قراره وام‌هایی که تو این چهار سال ندادن رو بدن! به مغازه‌دارا هم می‌خوان حقوق بدن.» گفتم: «یعنی چی که می‌خوان به شما هم حقوق بدن، نمیشه که!» پدر گفت: «چرا نشه تازه یه نفر هم اومد تو مغازه که یه عکس دستش بود، بهم گفت غلام این حقوق رو از کی داری؟ بعد دیدم به عکس اشاره می‌کنه. داوود هم زنگ زد گفت که همون آدم با همون عکس، مغازه اونم رفته.» مادر که کنجکاو شده بود، گفت: «عکس کی؟! نکنه عکس زن بوده؟!» گفت: «زن کجا بود، زن!» تلفنش رو درآورد و عکسو نشون داد.
مادربزرگ گفت: «غلام این همونیه که برای شکست دادنش ثبت‌نام کرده بودی؟!» پدر خندید و گفت:«آره! این بشر انگار داره برنامه‌هایی که خودم داشتم رو اجرا می‌کنه.» مادر هم به تلفن امروزش به خاله اشاره کرد و گفت: «خاله زنگ زده و گفته وام مسکن هم زیاد شده، می‌گفت تلویزیون اونا هم یه عکس نشون داده و گفته افزایش وام رو از کی دارید؟!»
مریم از اینستاگرام عکسی رو نشون داد که روش نوشته شده بود: دامنه وام. از نظر مریم اینستاگرام واقعی‌ترین جای دنیاست! مادربزرگ گفت: «این یه ماه یه طرف، اون چهار سال هم یه طرف! خدا کنه برای ما قشر از پاافتاده و ناتوان و از خانواده طرد شده هم برنامه داشته باشه.» باز تعجب به خونه برگشت.
دانیال که از اول بحث ساکت نشسته بود، تعجب ما را از سمت مادربزرگ به خودش جلب کرد. او قلکی که یک سالی بود در آن پس‌انداز می‌کرد را وسط خونه به زمین زد!! گفتم: «دانیال مگه قرار نبود حالا حالاها دست به قلکت نزنی؟!» گفت: «من نمی‌تونم تا چهار سال دیگه صبر کنم که باز به بابا حقوق بدن، رو این پول بذارید و برام پلی‌استیشن بخرید.»
دانیال حق داشت الان وقت یادآوری وعده‌های پدر بود. من هم خواستم قضیه خرید لپ‌تاپ را یادآوری کنم، ولی چون می‌دونستم خبری نیست اشاره‌ای به اون نکردم. به پدر گفتم: «پدر آخه چرا باید به شما حقوق بدن؟! اگه هم بخوان بدن باید به کارگر بدن نه به مغازه‌دار!» نگاه زلزله‌واری به من کرد و گفت: «من نمی‌دونم تو اون دانشگاه چه کار می‌کنی، کارگرها تو سیاست نیستن! ولی صنف ما چی؟! همین خود من مگه ثبت‌نام نکرده بودم؟! حالا فهمیدی باید به کی حقوق بدن؟!» دیگر ادامه ندادم، چون ممکن بود ادامه این بحث به محروم شدنم از دانشگاه و اعزام به خدمت بکشد!
امروز، دانیال حتی با وعده شیرینی تر هم حاضر نشد به جای من به نون‌وایی بره. اون حالا رؤیای پلی‌استیشن رو تو سرش داره.
تو خیابان مردم از اتفاقای خوبی که قرار شده براشون بیفته، می‌گفتن. از وام، اضافه حقوق و از اینکه چطور تو این یک ماه سبک وعده، جاش رو به سبک عمل داده است. یکی می‌گفت: «حقا که این دولت مخترع بوده، همت و وعده‌هایی که داده هم تو این پرده آخر یک ماهه.» بیشتر از همه هم جمله «این رو از کی داری» به گوش می‌رسید! شده بود تیکه کلام همه. حتی رسول لواشی هم قبل از اینکه نون رو به مردم بده، می‌پرسید: «نون رو از کی دارید؟»
در این چند وقت گربه‌های محله یه جوری آدم رو نگاه می‌کنند که گویا همین سؤال رو دارند! حال اینکه ما باید چه چیزی از گربه داشته باشیم رو نمی‌دونم...
مهدی پیرهادی


 حسین کارگر/ یکی از موضوعات ثابت برای تولید فیلم در كشورهاي صاحب صنعت سينما وقايع مهم تاريخي، فتوحات جنگی و نظامي است. وقتی تاریخ سینمای غرب و به ویژه هالیوود را بررسی می‌کنیم با صدها فیلم درباره چنین موضوعاتی مواجه می‌شویم. از جنگ‌های جهانی گرفته تا حملات اخیر آمریکا به کشورهایی چون عراق و افغانستان و جریان به اصطلاح مبارزه با تروریسم.
اما اين جریان درباره سينماي ايران چندان صادق نيست. بزرگ‌ترين پيروزي ملي در ايران، فتح خرمشهر است. باتوجه به اينكه ايران از معدود كشورهاي صاحب صنعت سينما در جهان است، قاعدتاً بايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي نشان داده مي‌شد، اما مرور كارنامه سينماي ايران در زمينه پرداختن به موضوع خرمشهر نتيجه ديگري را نشان مي‌دهد. به طوري كه با مرور فيلم‌هاي ساخته شده در اين عرصه، به تعدادي فيلم با موضوع خرمشهر برخورد مي‌كنيم، اما موضوع تلخ و تكان‌دهنده اين است كه در اين ميان هنوز حتي يك فيلم هم درباره آزادسازي خرمشهر ساخته نشده است. اگر دو سه فيلم مستند و قسمت‌هایی از سريال‌های «در چشم باد»، «کیمیا» و... را مستثني كنيم، ساير آثاري كه درباره خرمشهر ساخته شده‌اند يا بخشي از روايت آنها به اين موضوع اشاره دارد و يا حوادث سقوط و اشغال خرمشهر را دستمايه درام قرار داده‌اند. از فيلم خوب مرحوم رسول ملاقلي‌پور «بلمي به سوي ساحل» كه به خاطر نگاه اسنادي‌اش به قضيه خيانت و وطن‌فروشي بني‌صدر هنوز هم يك فيلم مهم محسوب مي‌شود و نخستين فيلم سينمايي با موضوع خرمشهر است گرفته تا آثاري چون «سفر سرخ» و «عصر روز دهم». هر سه فيلم احمدرضا درويش، يعني «كيميا»، «سرزمين خورشيد» و «دوئل» هم درباره اشغال خرمشهر هستند. «حريم مهرورزي» به كارگرداني ناصر غلامرضايي، «روز سوم» ساخته محمدحسين لطيفي و «كودك و فرشته» ساخته مسعود نقاش‌زاده نيز همين‌طور هستند.
هر چند كه موضوع سقوط خرمشهر و مقاومت مردمي در اين شهر حائز اهميت است و هنوز هم ناگفته‌هاي بسيار زيادي درباره آن مكتوم مانده است، اما آزادسازي خرمشهر نه تنها در مقطع هشت سال پايداري كه در تمام طول تاريخ پرفراز و نشيب ايران زمين يك تافته جدا بافته است، سوم خرداد از سال1361 به بعد ديگر نه يك مناسبت تاريخي، بلكه خودش يك تاريخ شد. روزي كه همه شكست‌ها و تسليم‌هاي گذشته ايران را جبران كرد و نمادي شد براي ايستادگي يك ملت در برابر يك جبهه سلطه‌گر و ملت‌خوار جهانی.
همچنان كه اين موضوع، قابليت‌هاي دراماتيك بسياري دارد و مي‌تواند منبع تغذيه مناسبي براي تقويت سينماي ما شود. فتح خرمشهر، شايد تنها موضوعي باشد كه عشق، حماسه، شجاعت، كشمكش، تضاد و تخاصم، ماوراءالطبيعه، تعليق، قهرمان، درام، تراژدي و در نهايت شادي و شكوه را با هم دارد. البته اين دفاع مقدس و فتح خرمشهر نيست كه به ما نياز دارد، ما به اين فرهنگ و اين تاريخ، حفظ آن و بزرگداشتش نيازمنديم. اين سينماست كه امروز بيش از هر زمان ديگري، براي يافتن دوباره هويت و راه حقيقي خودش و ترسيم افقي روشن و اميدواركننده، انسان‌ساز و بيداركننده به توجه به چنين موضوعات و حقايقي نياز دارد.

 نهاد انقلابی از هنرمندان جوان حمایت می‌کند
مسعود نجابتی، مدیر عامل جدید انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس گفت: «عمده هدف ما استفاده حداکثری از توان و ظرفیت موجود هنرمندان خصوصاً جوانان و نسل‌های جدید هنرهای تجسمی در تقویت و تبیین ارزش‌های انقلاب و فضای مقاومت در سطح کشور و کشورهای جبهه مقاومت است که در این راستا آموزش‌های تکمیلی و تقویت بنیه علمی و حمایت تشکل‌ها و گروه‌های هنری در تمامی نقاط کشور و مناطق محروم ضروری به نظر می‌رسد‌.»
عضو انجمن خوشنویسان ایران افزود: «درباره نمایش آثار در فضاهای شهری علاوه بر فضاهای تعریف شده مرسوم چون گالری و نمایشگاه، نگاهی نو خواهیم داشت و فضاهای جدیدی را تعریف خواهیم کرد.»
مدیر کانون هنر شیعی اضافه کرد: «امیدواریم در شورای سیاست‌گذاری انجمن که ترکیبی است از پیشکسوتان و فرماندهان جوان جریان‌های هنری و تأثیرگذار در سطح کشور، به طرح و برنامه جامعی برای شناسایی و جذب نیروهای توانمند و مستعد و رشد و ارتقای سطح کیفی و تولید آثار مورد نیاز مخاطب امروز و مناسب شرایط جهانی برسیم‌.»

انتقاد خواننده «یار دبستانی» از عملکرد دولت در زمینه موسیقی
جمشید جم، خواننده ترانه «یار دبستانی» از عملکرد دولت یازدهم در زمینه موسیقی انتقاد کرد.
به گزارش جوان، جم در ارزیابی عملکرد دولت در حوزه موسیقی گفت: «دولت یازدهم نقشه راهی در این زمینه نداده و اگر هم اقدامی بوده، بسیار کوتاه‌مدت بوده است.»
وی با اشاره به حمایت نکردن دولت از موسیقی حماسی عنوان کرد: «دولت برای خوانندگان انقلابی باسابقه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی نکرد و اقدامات آن در حوزه موسیقی تا حد زیادی مختص به موسیقی پاپ شد و اگر اقدامی در زمینه موسیقی حماسی یا اصیل ایرانی صورت گرفت از نهادهایی غیر از وزارت ارشاد بود. در زمینه موسیقی، دولت باید طوری اقدام می‌کرد که موسیقی انقلابی می‌توانست اکنون که ۳۰ سال پس از انقلاب است، جایگاه ویژه‌ای پیدا
 کند.»
جم با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در زمینه موسیقی خاطرنشان کرد: «موسیقی در کشور ما خلاصه شده در پاپ و کنسرت. عملکرد دولت هم در این زمینه خیلی ضعیف بود و کارایی خاصی نداشت و اگر کاری هم شده جایی غیر از دولت آن را انجام داده است.»

پخش مجدد سریال «مریم مقدس» از تلویزیون ونزوئلا
همزمان با پاسداشت روز جهانی مادر در ونزوئلا، سریال «مریم مقدس» به همت رايزني فرهنگي كشورمان و با همکاری شبکه تلویزیونی ایرانی «هیسپن‌تی‌وی» از شبکه تلویزیونی «ویوه» ونزوئلا، پخش مي‌شود. پخش این سریال تلویزیونی، از 25 اردیبهشت‌ شروع شده و به مدت دو هفته متوالی ادامه خواهد داشت. سریال «مریم مقدس» از سال گذشته تاکنون برای دومین بار است که از شبکه مذکور پخش می‌شود. سریال تلویزیونی مریم مقدس بر مبنای دیدگاه قرآنی با موضوع زندگانی حضرت مریم(س) و تولد حضرت عیسی(ع) به کارگردانی شهریار بحرانی در سال 1379 در ایران تهیه و تولید شده و توسط شبکه اسپانیولی زبان هیسپن‌تی‌وی در سال‌های اخیر به زبان اسپانیولی دوبله شده است.

اکران مردمی جشنواره عمار 
در کنار حرم امام حسین(ع)
در ادامه اکران‌های مردمی جشنواره عمار در عراق، تعدادی از فیلم‌های این جشنواره در کنار حرم امام حسین(ع) به نمایش درآمد. این اکران‌ها که توسط بخش رسانه مرکزی جنبش مقاومت اسلامی نجبا برای جمع زیادی از مردم شهر کربلا و زائرانی که از کشورهای عراق، ایران، لبنان، بحرین و... حضور داشتند، برگزار شد. آثار برگزیده جشنواره عمار از جمله آثار مرتبط با رشادت‌های نیروهای الحشد‌الشعبی عراق مانند «آهنگر»، «ایرانی‌های مرتد» و همچنین تعدادی از کلیپ‌ها و آثار کوتاه عمار اکران شدند. همچنین برخی از زائران نیز بعد از آشنایی با روند اکران‌های مردمی جشنواره عمار، تعدادی از فیلم‌های آن را برای اکران در کشورهای خود دریافت و به عنوان اکران‌کننده بین‌المللی جشنواره عمار ثبت‌نام کردند.

همسران شهدای مدافع حرم
 در سری جدید «نیمه پنهان ماه»
سری جدید برنامه «نیمه پنهان ماه» برای پخش از شبکه افق تولید شد. این برنامه  شامل گفت‌وگو با همسران شهدا درباره سیره زندگی و اخلاق شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم است. از جمله میهمانان این برنامه می‌توان به؛ خانم‌ها الهام حیدری همسر شهید حسن طهرانی‌مقدم، پروانه چراغ نوروزی همسر شهید حسین همدانی، زینب محمدپور همسر شهید ناصر عبدالی، صدیقه ممدوحی همسر شهید تقی ورکش، هاجر پور واجد همسر شهید حسین امینی‌امشی، نسرین بنی‌هاشمی همسر شهید مصطفی مرتجی، سعیده سجادی همسر شهید مرادعلی جهانشاه‌لو، خدیجه مرادعلی‌پور همسر شهید حسین دانشور، فتانه عزتی همسر شهید پرویز ذبیحی و سیمین محمدحسینی همسر شهید مجید فریدفر اشاره کرد.

 «سلام بر ابرهیم»
 به چاپ هفتم رسید
گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی چاپ هفتم از دومین جلد کتاب «سلام بر ابراهیم» را در نمایشگاه کتاب تهران عرضه کرد. این کتاب که دومین جلد از کتاب «سلام بر ابراهیم» با محوریت شخصیت شهید ابراهیم هادی است و خاطرات مربوط به این شهید جاویدالاثر را در بر می‌گیرد، بهمن ماه سال گذشته چاپ شد و طی سه ماه گذشته به چاپ هفتم رسیده است. گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی با ۶۱ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حاضر شد که از این تعداد، ۱۱ کتاب، چاپ اولی بودند. از دیگر کتاب محبوب و تجدید چاپی این ناشر، «شاهرخ» است که با محوریت زندگی و خاطرات شهید مفقودالاثر شاهرخ ضرغام، معروف به «حر انقلاب»،  به چاپ پنجاه‌وچهارم رسیده است.


تا نیایی تو، در این خاک سروسامان نیست
خشکسالی همه جا هست، کنون باران نیست
چشم گریان ضعیفان، به رهت دوخته است
وای بر جامعه‌ای که سخن از میزان نیست
با عملکرد بد خویش، تو را آزردیم
از نگاه تو امیر دل من، پنهان نیست
هر که در مصدر کاری، بشود مسئولی
عهد می‌بندد و دلبسته آن پیمان نیست
بار خود بسته و یاران، متنعم شده‌اند
دل خون فقرا، همره‌شان الآن نیست
خندقی بین فقیران و غنی ساخته‌اند
چون نجومی است، دگر پوشش آن آسان نیست
زائران حرم دوست، ببازند حیات
نگران نیست وزیری که در او، وجدان نیست
این همه کبر و تفرعن، بفروشند به ما
نیست آدم‌صفتی، زین حرکت حیران نیست
مطمئنیم، تو هستی نگران همگان
منجی خوب زمین، جز تو دگر درمان نیست
ناجی خوب ضعیفان زمان، پس فرجی!
چهره بگشای، برون آی، لبی خندان نیست
دل تو، گرچه «فرائی» شده خون، باش صبور
لحظه‌ای نیست که خونابه دل یاران نیست
عبدالمجید فرائی

چرا راه دور می‌روی؟!
کافی است کمی تفکر کنی
آن وقت متوجه خواهی شد
آنچه فاصله انداخته است بین تو، من و مولای‌مان
چیزی نیست جز مشتی اندیشه خشک
اندیشه‌های دست و پاگیر منتهی به معاش در «عصر تسلط مادیت»
اندیشه مقام
اندیشه جمال
اندیشه‌های بیمار؛
اندیشه‌های نسیان‌زده
اندیشه‌های پر باد
و گاهی اندیشه‌های خاموش...
به حسن تدبیر باید تأدیب کرد اندیشه‌ها را
اندیشه‌ها را باید شست
اندیشه‌ها را باید بیدار کرد
اندیشه‌ها را باید پرواز داد
برای برداشتن فاصله‌ها باید مداومت کرد بر زلال اندیشه‌ها
آقا جان! مولای خوبان!
یاری‌مان کن به اندیشه‌های نورانی...