علی حیدری/  همزمان با حلول ماه مبارک رمضان و در اولین دوشنبه این ماه، هشتصدمین شماره هفته‌نامه صبح صادق منتشر شد. نفس هشتصدمین شماره شاید در بردارنده نکته خاصی نباشد تا بتوان درباره آن قلم‌فرسایی کرد، اما از این نظر که بهانه‌ای است تا نگاهی به مسیر طی کرده بیندازیم، شاید خالی از لطف نباشد. 
انتشار 800 شماره نشریه در طول نزدیک به 18 سالی که از تولد آن می‌گذرد، به ازای هر شماره داستان‌ها و ماجراهایی دارد که دست‌اندرکاران آن در گذشته و حال با آن دست‌وپنجه نرم کرده و به عبارتی زندگی کرده‌اند. سختی‌های کار رسانه‌ای باعث شده تا شغل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان‌آور قلمداد شود. حال به این سختی‌ها باید حساسیت‌های کار رسانه‌ای در نیروهای مسلح را نیز افزود. البته، در نیروهای مسلح نشریات متعددی منتشر می‌شود که عموماً فرهنگی، آموزشی یا علمی هستند که در کنار محتوای مورد نیاز مخاطبان حساسیت محتوایی خاصی ندارند؛ اما هفته‌نامه صبح صادق نشریه معاونت سیاسی و ارگان نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه که بخش عمده مطالب آن به حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی و در کنار آن موضوعات فرهنگی و اجتماعی اختصاص دارد، از نظر موضع‌گیری و تبیین موضوعات و مباحث سیاسی روز باید از دقت و ظرافت خاصی برخوردار باشد تا هم مأموریت خود را برای تعمیق بینش و بصیرت سیاسی خانواده بزرگ سپاه و بسیج به انجام برساند و هم از غلتیدن در مباحث سیاسی جناحی و جریانی بپرهیزد. به تعبیر یکی از سردبیران سابق نشریه، کار در صبح صادق به مثابه حرکت بر روی لبه باریکی است که کوچک‌ترین انحراف می‌تواند منجر به سقوط آن شود. 
همین حساسیت و حرکت همراه با مراقبت صبح صادق در طول 18 سال سبب شده تا هیچ‌گاه از مسیر صحیح خارج نشود و در راستای اهداف انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام(ره) و رهبر حکیم انقلاب گام بردارد و در پرتو حفظ این اصول بود که از یک سو اعتماد نیروهای انقلاب و علاقه‌مندان به امام و رهبری را جلب کرد و از سوی دیگر به دلیل پیوستگی این رسانه به سپاه و ولایت فقیه توجه جریان‌های معاند با نظام و ضد انقلاب را برانگیخت و سبب شد آنها بر روی تحلیل‌ها و مواضع آن دقیق شوند؛ چرا که معتقد بودند صبح صادق تنها رسانه‌ای است که بدون هیچ جهت‌گیری جناحی و حزبی در مسیر مستقیم انقلاب اسلامی حرکت می‌کند. 
شاید فرصت مناسبی باشد که در اینجا به دو نکته مهم درباره صبح صادق که قابل توجه فرماندهان و مسئولان سپاه است، اشاره شود؛ 
نکته اول اینکه جمع کثیر بازنشستگان سپاه که امروز ارتباط سازمانی با سپاه ندارند، همواره صبح صادق را یک منبع مطمئن برای دریافت تحلیل‌های سیاسی روز و بهنگام می‌شناسند و خواستار دسترسی به این نشریه هستند که البته طی سال‌های اخیر این امکان در مقطع کوتاهی آن هم برای بخشی از این قشر فراهم شد، اما متأسفانه در حال حاضر این بخش مهم وابسته به سپاه به تعبیر رهبر معظم انقلاب به این رسانه دسترسی ندارند.   
 نکته دوم جامعه بزرگ بسیج ده‌ها میلیونی است که امروز در قالب اقشار مختلف مشغول فعالیت هستند و تا چند سال پیش با همکاری فرماندهان و مسئولان سازمان بسیج این امکان فراهم شده بود تا صبح صادق تا مراکز، نواحی و حتی پایگاه‌های مقاومت بسیج ارسال می‌شد و آثار و فواید ناشی از نقش و سهم این نشریه در بصیرت‌افزایی نیز در جامعه بزرگ بسیج نمایان بود و امروز این قشر عظیم از نشریه صبح صادق بی‌بهره است.                                                  
اگرچه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین سبب شده تا بخشی از علاقه‌مندان از طریق اینترنت و فضای مجازی به هفته‌نامه دسترسی داشته باشند، اما مسائل و مشکلاتی، از جمله کهولت سن برای بازنشستگان و عدم دسترسی در همه مناطق کشور به اینترنت پرسرعت و... سبب شده تا بخش زیادی از این دو قشر از مطالعه صبح صادق محروم شوند که با تدبیر فرماندهان و مسئولان می‌توان سازوکار برخورداری آنان را طراحی کرد.   
امید که با حمایت‌های لازم بتوان مطالب و تحلیل‌های این نشریه را که به اذعان دوست و دشمن مبین مسیر صحیح انقلاب اسلامی است در این وانفسای جنگ نرم که در لحظه و ثانیه شاهد انتشار اخبار، اطلاعات و محتواهای ناصحیح از سوی جریان‌ها و رسانه‌های مغرض و معاند نظام اسلامی هستیم، در اختیار علاقه‌مندان و دلسوزان نظام و انقلاب قرار داد. ان‌شاء‌الله
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مدیران و استادان مؤسسه‌ امام صادق(ع) فرمودند: به ‌نظر من این وسایل رسانه‌ای جدید، هم یک فرصت است، هم یک خطر است؛ فرصت از دو نظر، خطر از یک جهت؛ خطر از این‌ جهت که ممکن است این حرف‌ها و شُبهه‌ها، در ذهن جوان‌ها و در ذهن غیر جوان‌ها اثر بگذارد و اینها را منحرف کند؛ این جهت خطر است؛ اما از دو جهت فرصت است: یکی اینکه ما مطّلع می‌شویم که چه شبهه‌هایی وجود دارد. فرصت دوم هم این است که از همین طریق می‌توانیم شبهه را برطرف کنیم.
وعده‌‌های رئیس‌جمهور منتخب در گفت‌وگوی صبح صادق با کارشناسان
حسن فلاح/ در پی حضور پرشکوه و حماسی مردم در دوازدهمین دوره‌ انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ضمن گرامیداشت جشن حماسی انتخابات درخواست‌هایی را از هیئت دولت داشتند؛ ایشان در این باره فرمودند: «به رئیس‌جمهور محترم و همه کسانی که در دولت آینده شرکت خواهند داشت، سفارش و تأکید می‌کنم که کار و تلاش پرانگیزه و اندیشیده و جوانانه را برای برطرف کردن مشکلات کشور در پیش گیرند و لحظه‌ای از این خط مستقیم غفلت نکنند. رعایت قشرهای ضعیف، توجه به روستاها و مناطق فقیر، در نظر گرفتن اولویت‌ها، برخورد با فساد و با آسیب‌های اجتماعی، باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.» از آنجایی که رئیس‌جمهور نیز در خلال تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده‌هایی را داده است، به این منظور با دو صاحب‌نظر از دو جریان سیاسی در زمینه وعده‌های رئیس‌جمهور گفت‌وگویی انجام شده است که مشروح این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.
* رئیس‌جمهور منتخب در زمینه‌های اقتصادی وعده‌های بسیاری به مردم داده است، به نظر شما دولت باید برای برآورده کردن این وعده‌ها چه اقداماتی انجام دهد؟
محمدرضا تابش: امروز رقابت‌های انتخاباتی تمام شده و دولت، دولت همه ایرانیان است. برای دستیابی به موفقیت‌ها در همه عرصه‌ها به اجماع ملی نیاز است. مصداق بارز آن برجام است که وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن حمایت کردند، اجماع ملی صورت گرفت و همه اقشار و احزاب ذیل تدابیر رهبری ایستادند و هماهنگ شدند تا کار به نتیجه رسید. در تحقق امور اقتصادی، مبارزه با مفاسد و مبارزه با فقر، تبعیض و مسائل زیست‌محیطی و اجرای راهبردهای اقتصاد مقاومتی نیز مهم‌ترین کار دولت برای به نتیجه رسیدن برنامه‌های خود، ایجاد وفاق و اجماع ملی و جلب نظر و توجه رهبر معظم انقلاب است. این کاری است که باید دولت مدنظر داشته باشد و در سخنان رئیس‌جمهور هم توجه به این مطلب وجود دارد. اگر این مهم اتفاق بیفتد نه تنها اقتصاد، بلکه دیگر مسائل هم حل‌وفصل خواهد شد.
محمدکاظم انبارلویی: دولت براساس قوانین جاری کشور وظایفی برعهده دارد و باید به این قوانین عمل کند؛ به عبارتی، دولت باید براساس قوانینی همچون چشم‌انداز بیست ساله و برنامه پنج ساله ششم به وظایف خودش عمل کند. تخصیص بودجه‌ای که هر ساله از سوی دیوان محاسبات در مجلس منتشر می‌شود، حکایت از آن دارد که دولت بخشی از اهداف خود را در بودجه آن عمل می‌کند؛ از این رو بخش عظیمی از وظایف دولت بر زمین مانده و تنها 30 تا 40 درصد این اهداف در حال تحقق است. حالا آقای روحانی قول داده‌اند در چهار سال دوم به وعده‌های‌شان عمل کنند.

* چقدر امکانات موجود کشور با حجم وعده‌های داده شده، همخوانی دارد؟
محمدرضا تابش: بخشی از امکانات کشور از طریق تأمین منابع و امکانات داخلی و جلب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و بخشی هم به واسطه جذب سرمایه‌های خارجی شکل می‌گیرد. اگر این وفاق و اجماع ملی با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه شود، همه این اهداف و کارها به منصه ظهور می‌رسد.
محمدکاظم انبارلویی: امکانات کشور بسیار زیاد است. منابع و زیرساخت‌ها و نیروی انسانی بالقوه و فعال حکایت از آن دارد که ظرفیت‌های زیادی وجود دارد. هنر دولت این است که برای رسیدن به اهداف اقتصادی بهترین بهره‌برداری را از این ظرفیت‌ها و امکانات ناب داشته باشد.

* به نظر شما دولت در انتخاب کابینه جدید خود چه رویکردی را باید در دستور کار قرار دهد؟
محمدرضا تابش: خود آقای رئیس‌جمهور قول داد. این جزء مطالبات مردم از آقای رئیس‌جمهور بوده و خودش هم قول داد و رهبر معظم انقلاب هم به طور تلویحی اشاره کردند. وزرای دولت باید هماهنگ، منسجم، متحد، پاک‌دست، چالاک، چابک، با نشاط، مطلع و جوان باشند. این موضوعی است که خود رئیس‌جمهور هم به آن اذعان داشت و امیدواریم به وعده‌اش عمل کند.
محمدکاظم انبارلویی: آقای روحانی در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد که کابینه را جوان‌تر خواهد کرد. یکی از مطالبات مردم هم همین است که کابینه یک مقداری تغییرات داشته باشد و جوان‌تر شود. وی هم قول داده است این تغییرات را به وجود آورد.

* با توجه به اینکه مردم به این دولت برای چهار سال دیگر اعتماد کردند، به نظر شما آیا دولت می‌تواند همانند گذشته عمل کند که به بسیاری از وعده‌هایش اهمیت نداد؟ و اینکه دولت چگونه می‌تواند ملت را از خودش راضی نگه دارد؟
محمدرضا تابش: دولت در هر صورت باید از مجموع امکانات کشور استفاده کند و پشتیبانی مردم را نیز همچون گذشته نسبت به برنامه‌هایش داشته باشد. تعامل، همفکری، همراهی و هم‌نظری و به رسمیت شناختن اعضا و گروه‌های مختلف و سهیم دانستن آنها در کابینه برای نیل به هدف اعتمادسازی عمومی ضرورت دارد. البته کسانی که می‌خواهند به کابینه، کار دولت و شخص رئیس‌جمهور اعتقاد داشته باشند، نه شخص یا اشخاصی که به افکار و عقاید دولت اعتقادی ندارند؛ ولی بدانید که با این سازوکارها دولت می‌تواند به اهداف عالی دست یابد.
محمدکاظم انبارلویی: آقای روحانی امیدوار است که به وعده‌هایش عمل کند. وی در حرم امام(ره) هم به صراحت اعلام کرد که می‌خواهد با تمام وجود به وعده‌هایی که به مردم داده، عمل کند. ما باید به او فرصت بدهیم که به وعده‌هایش عمل کند.

* بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تا به حال در جهان رئیس‌جمهوری نبوده که آنقدر وعده‌های غیر قابل اجرا بدهد و انتظارات مردم را بالا ببرد؛ نظر شما در این‌باره چیست؟
محمدرضا تابش: لازم است بگویم رقبای آقای روحانی هم در دوران رقابت انتخاباتی وعده‌هایی می‌دادند که اصلاً قابل تحقق نبود. من تصورم این است که با توجه به اشرافی که آقای رئیس‌جمهور داشت و بیشتر کارشناسان احتمال می‌دادند دوباره به ریاست‌جمهوری برسد، حتماً پیش از هر چیز پشتوانه‌های اجرایی وعده‌ها را در نظر گرفته است. وی پس از انتخابات هم گفت که من به قول‌هایم عمل خواهم کرد. امیدواریم با یک برنامه زمان‌بندی شده مشخص و معین، این قول‌ها را عملیاتی کرده و مردم را در جریان بگذارد.
محمدکاظم انبارلویی: وعده‌هایی که آقای رئیس‌جمهور داده است، پشتوانه‌های اجرایی آن در قانون ما وجود دارد. وعده‌هایی که آقای روحانی داده، این طور نیست که عملی نباشد. اگر نتوانسته است به این وعده‌ها عمل کند، یکی از دلایل آن کهولت سن وزرا و نداشتن توانایی کار اجراست. دولت باید یک کابینه جوان و پرانرژی تشکیل بدهد تا بتواند به تحقق اهداف اقتصادی کشور دست یابد.

* چه ارتباطی بین وعده‌های دولت و برنامه ششم توسعه وجود دارد؟
محمدرضا تابش: بخش عمده‌ای از قول‌هایی که آقای رئیس‌جمهور داده است، در برنامه ششم توسعه وجود دارد. حالا ما باید در مجلس هم کمک کنیم. 
محمدکاظم انبارلویی: برنامه ششم توسعه یک قانون است که دولت باید در بودجه سال آینده اهداف این برنامه را با ارقام پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه منطبق کند. هر چقدر این قدرت انطباق بیشتر شود، او بهتر می‌تواند به اهداف اقتصادی برسد.

* چقدر دولت می‌تواند در تحقق شعارهای خودش نسبت به حذف بیکاری و افزایش مقابله با رکود موفق باشد؟
محمدرضا تابش: دولت یازدهم تورم را مهار کرده و الآن پس از مهار تورم برنامه‌ دولت خروج کشور از رکود است. یکی از مبانی و اصول این خروج، همین تعامل و همکاری همه‌جانبه و منسجم میان همه قواست. خارج شدن از رکود نیازمند پول و سرمایه است. منابع نفتی ما محدود است و مالیات هم کفاف هزینه‌های جاری و حقوق و مزایا را نمی‌‌کند. بنابراین، باید تعاملات بین‌المللی گسترده‌تر شود تا دولت بتواند بخشی از پروژه‌ها را به طرق مختلف به خارجی‌ها واگذار کند و به عبارتی، بسترهای جلب سرمایه را فراهم آورد؛ به ویژه اینکه اولویت دولت این است که بتواند سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه خارجی را جذب کند تا نقدینگی لازم را برای اجرای بهتر تولید و اشتغال داشته باشد و پیامد آن به خروج از رکود منتج شود.
محمدکاظم انبارلویی: دولت چهار سال گذشته نشان داد که یک توفیق نسبی در این مورد داشته؛ اما آن‌طور که باید عمل نشده، در حالی که امکانات و منابع هم وجود داشته و ما امیدواریم در چهار سال آینده این توفیق استمرار داشته باشد.

* همان‌طور که می‌دانید، دولت یازدهم در راستای اقتصاد مقاومتی عملکرد ناموفقی داشته است، به نظر شما چطور می‌تواند با عملکرد مناسب، نظام را به تحقق «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» برساند؟
محمدرضا تابش: آثار و علائم اهتمام به اقتصاد مقاومتی مشهود است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را رهبر معظم انقلاب ایجاد کردند و کار را به معاون اول رئیس‌جمهور سپردند که در زمره مدیران اجرایی کشور است و تجربیات خوبی در این زمینه دارد. اینکه می‌گویم آثار و علایم اقتصاد مقاومتی در این دولت هویدا شده، به واسطه چند آمار مسلم است. این آمارها نشان می‌دهد آثار اهتمام و تحقق اقتصاد مقاومتی هویدا شده و ان‌شاءالله باید دولت بیش از آن تلاش کند و در دیگر عرصه‌ها آنچه را که رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ کردند و جزء سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، به صورت کامل و جامع اجرا کنند.
محمدکاظم انبارلویی: اگر دولت براساس آن خطوط کلی رسیدن به یک اقتصاد پویا، درون‌گرا، برون‌نگر و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شده، حرکت کند، به طور قطعی به اهداف خود خواهد رسید.

   مهدي سعيدي/ رقابت‌هاي انتخاباتي در 29 ارديبهشت ماه به پايان رسيد و با نظر اکثريت ملت، مجدداً آقاي روحاني در سمت رئیس‌جمهور معرفي شد تا اداره امور اجرايي کشور را تا سال 1400 برعهده داشته باشد. هرچند براي تأیید نهايي انتخابات، تا اعلام نظر شوراي نگهبان در جایگاه مرجع قانوني اين امر بايد منتظر بود.
در اين ميان آنچه بايد محور فضاي کشور پس از پايان انتخابات باشد، پايبندي به اخلاق پساانتخاباتي است. در اين حوزه از اخلاق، هم براي فرد پيروز و هم براي نامزدهاي ناکام و هواداران‌شان وظايف و حقوقي تعريف شده که هر دو سوي رقابت بايد به آن عمل کنند. 
مهم‌ترين وظيفه جرياني که نتوانسته آرای اکثريت را به سوي خود جلب کند، پايبندي و احترام به قانون و تسليم شدن به رأی و نظر ملت و پذيرش نتيجه انتخابات است. بايد توجه کرد که در هر مسابقه‌اي شاهد برد و باخت هستيم و قرار نيست که بازنده ميدان با زير پاگذاشتن قواعد بازي، از پذيرش نتيجه نهايي سر باز زند و ميدان رقابت انتخاباتي را به صحنه منازعه و درگيري و آشوب بدل کند. قرار نيست انتخاباتي که در مسير کارآمدسازي نظام سياسي و تقويت انسجام ملي طرح‌ريزي شده، خود به عاملي براي فتنه‌گري و تضعيف همبستگي اجتماعي بدل شود و شکاف‌ها و واگرايي‌هاي اجتماعي را تشديد کند! کار اشتباه و خيانت بزرگي که در سال 1388 به‌وقوع پيوست و کام ملت را براي مدت‌ها تلخ کرد و سرمايه بزرگ ملي را زايل کرد و سرآخر دستاوردي جز بي‌آبرويي و بدنامي براي سران فتنه به همراه نداشت!
البته در اين ميان ممکن است اعتراضاتي باشد که نامزدها مي‌توانند نسبت به روند برگزاري انتخابات داشته باشند. براي اين امر نيز قانون پيش‌بيني‌هاي لازم را کرده است که از طريق مجاري قانوني مي‌توان دنبال کرد. اما در نهايت آنچه مهم است، پذيرش قانون و نهادهاي قانوني در جایگاه فصل‌الخطاب است که مي‌تواند ضامن ثبات و آرامش و امنيت و مشروعيت انتخابات باشد.
اما آن سوي ميدان رقابت انتخاباتي تيم پيروز قرار دارد که شايد بتوان گفت، وظايف بيشتري مبتني بر اخلاق پساانتخاباتي برعهده آنان است. اخلاق پيروزي حکم مي‌کند که با پايان انتخابات، هيجانات رقابت‌هاي انتخاباتي به فراموشي سپرده شود و فرد پيروز در جايگاه رئیس‌جمهور همه ملت در مسير همگرايي و وحدت سخن بگويد و از برنامه‌هاي عملياتي‌اش براي تحقق وعده‌ها رونمايي کند. حتي از همه رقيبان براي توسعه و آباداني و رفع مشکلات کشور دعوت به همکاري کند.
اما آقاي روحاني از فرداي اعلام نتايج انتخابات نه تنها مبتني بر اصول اخلاق پساانتخاباتي حرکت نکرد، بلکه درست مسيري را تداوم بخشيد که پيش از اين در مناظرات و ميتينگ‌هاي انتخاباتي برگزيده بود. وي تلاش کرد تا خط «رقيب‌هراسي»، «تخريب» و «تمسخر» رقبا را ادامه دهد و سرمست از پيروزي به کري‌خواني براي رقبا مشغول باشد. روحاني در اولين کنفرانس خبري خود با حضور اصحاب رسانه رقباي سياسي خود را به دروغگويي و فريب متهم کرد و برنامه‌هاي ارائه شده توسط نامزدهاي رقيب را تخيلي خواند و مدعي شد: «نه مردم به فريبکاران، بهترين بخش اين انتخابات بود.»
ادعاي روحاني در باب ممانعت از به صندوق ريختن شدن بيش از سه ميليون رأی نيز سخنان ناشايست و عوام‌فريبانه‌اي بود که وي در اين روزها مطرح کرد که تنها موجب تشويش اذهان عمومي است. درحالي‌که دولت خود مجري انتخابات است و طرح حرف‌هاي مبهم و کلي و بدون پشتوانه، تنها بلوفي سياسي است که ظاهراً با هدف «فرار به جلو» براي سرپوش نهادن به تخلفات گسترده طرح‌ريزي شده که متأسفانه اين انتخابات را در مقايسه با ادوار آن ممتاز کرده است. جالب آنکه وزير کشور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما با تکذيب ادعاي روحاني، حداکثر آرای جامانده از صندوق‌ها را کمتر از يک ميليون دانست و علت آن را ضعف مديريتي خود خواند. مقصر معرفي کردن شوراي نگهبان حربه ناجوانمردانه‌اي بود که صحت نداشتن آن به وسیله وزير کشور اظهار شد.
طرح چنين مباحثي آن هم از زبان رئیس دولت نه تنها تأسف‌برانگيز است؛ بلکه حکايت از آن دارد که این جریان اخلاق انتخاباتي و پساانتخاباتي را به رسميت نشناخته است. روحاني بايد با تغيير ادبيات خود، هر چه زودتر از جوزدگي فضاي انتخابات خارج شود و مشغول به اداره کشور شود. کشور با مشکلات متعددي روبه‌رو است که حل آن نيازمند حفظ آرامش و تدبير و عقلانيت و پرهيز از شعارزدگي است. روحاني به خوبي مي‌داند که اغلب رأی‌دهندگان وي نيز مطالب فراواني دارند که همه توان دولت بايد صرف پاسخ به اين مطالبات شود اگرنه دولت، بزرگ‌ترين بازنده تداوم سناريوي تبليغاتي کشاندن فضاي انتخابات به پسا انتخابات خواهد بود.

 خسارت‌های 
توسعه غربی
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور ضمن بیان اینکه «برخی خسارت‌های جبران‌ناپذیر محاسبات توسعه غربی را برای شما بازخوانی می‌کنم»، گفت: «توسعه غربی محرومیت‌های معیشتی، عاطفی، فکری، تربیتی، زیستی ایجاد می‌کند.» حجت‌الاسلام کشوری افزود: «اگرچه مشهورترین خسارت ناشی از توسعه، تثبیت فاصله طبقاتی و تشکیل طبقه اشرافی نجومی‌بگیر در مقابل طبقه مستضعف گسترده است (بخوانید تشکیل وال‌استریت)، ولی برخی دیگر از خسارت‌های توسعه عبارت است از گسترش اخلاق مصرفی و عبور از استاندارد مترقی زهد در زندگی و بالتبع گسترش بیماری‌های قلبی، عروقی و بیماری‌های روحی، روانی و همچنین ارتقای سطح حرص و آز در جامعه از طریق تحریک دائمی منافع افراد.»

وزارت خارجه شعار قالیباف را عملی می‌کند
یکی از شعارهای قالیباف در انتخابات اخیر تشکیل میز اقتصادی در سفارتخانه‌ها و به کار گماردن سفرای اقتصاددان بود و اکنون کمیسیون امنیت ملی مجلس در این راستا جلساتی را برگزار کرده است و ساختار جدیدی را در وزارت‌ امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی پیگیری می‌کند. حسن ‌بیگی، معاون کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مجوزهای لازم از مجلس شورای اسلامی برای تغییر ساختار در وزارت‌ امور خارجه، اظهار داشت: «با کارهای کارشناسی که انجام گرفت، مقرر شد دو میز اقتصادی در وزارت‌ امور خارجه و یک میز اقتصادی در تمامی سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها تشکیل شود.»

خطای انتخاباتی اصولگرایان
عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در تحلیلی از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اینكه اصولگرايان قاليباف را به نفع رئيسي از انتخابات كنار زدند، خطايي فاحش بود. درباره آقاي رئيسي، جامعه نظر منفي يا نظر مثبت پررنگي نداشت. به هر حال مردم مي‌دانستند كه او سابقه اجرايي در كارنامه كاري‌‌اش ندارد، در حالي كه توانمندي اجرايي آقاي قاليباف را حتي مخالفان سياسي نيز قبول دارند و به همين دليل در يك‌سال‌ونيم گذشته اقدامات فراواني انجام دادند تا ذهنيت عمومي را بشكنند. تأکید مي‌كنم كه اصولگرايان با ترجيح رئيسي با كارنامه مبهم، به قاليبافي كه 12 سال شهر مهمي چون تهران را اداره كرده است، مرتكب اشتباهي بزرگ شدند.»

پیام ضعف‌آلود آمریکا
 به ایران
در حالی که آمریکا ادعای ابرقدرتی در حوزه نظامی دارد، خبرهایی از ضعف نظامی این کشور منتشر شده است که حکایت از آسیب‌پذیری شدید آن دارد و به همین دلیل به ایران پیام داده‌اند که این ضعف آنها را پوشش دهد. روزنامه الرای کویت مدعی شد که آمریکا در پیامی به ایران اعلام کرده که اگر به سربازان آمریکایی در عراق یا سوریه آسیب برساند، به پایگاه‌های نظامی داخل ایران حمله خواهد کرد. الرأی در پایان نوشت: «مارتین دمپسی، یکی از مسئولان عالی‌رتبه پیشین آمریکا نیز قبل از آن گفته بود که از میان چهار هزار سرباز آمریکایی که در عراق کشته شدند، هزار نفر از آنان را ایران کشت.» اگر چه صحت این خبر تاکنون تأیید نشده است؛ اما این شیوه رساندن پیام نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد اراده از دست رفته سربازانش را در عرصه نبرد حفظ کند.

 محمدحسین مصطفایی/  آقای روحانی همچنان بر اجرای سند ننگین 2030 در نظام آموزشی کشور اصرار دارد، تأکید ویژه وی بر اجرای این سند به حدی است که در جمع مسئولان ستادهای انتخاباتی‌اش گفته است: «من از ۲۰۳۰ نمی‌گذرم و تا آخر دولت دوازدهم آن را دنبال می‌کنم.» رئیس‌جمهور این سخنان را در حالی بیان می‌کند که حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس در توضیح اینکه «اجرای سند 2030 جرم است»، گفت: «اجرای سند 2030 جرم است، چون قانونی نشده است و ما در برنامه ششم تصویب کردیم که تنها سند تحول بنیادین مرجع عمل و اقدام آموزش‌وپرورش باشد؛ بنابراین عمل بر اساس سند 2030 بی‌قانونی است و از این جهت جرم است.»
در این حال حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست «بزم اندیشه» با موضوع «سند 2030؛ فصلی نو در استعمار فرهنگی» اظهار داشت: «ذیل این بیانیه 17 هدف و 169 تارگت یا هدف جزئی‌تر وجود دارد که هدف چهارم آن ناظر به مسئله آموزش است.»
وی گفت: «این بیانیه سال 2016 تحت عنوان «سند آموزشی 2030» تصویب و منتشر شد و به امضای معاون اول رسید.»
کچوئیان با طرح این سؤال که چه ضرورتی داشت این سند را امضا کنیم؟ افزود: «دلیل این امر، عدم باور به خود، عدم فهم انقلاب اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی است. فقط می‌گویند ما باید با سازمان‌های بین‌المللی کار کنیم. یکی از اثرات اجرای این سند؛ ترویج روسپی‌گری و تعبیر کارگر جنسی از آن  است. از مصری‌ها خواستند این بندها را اجرا کنند، آنها اعلام کردند تحفظ کرده‌ایم؛ زیرا با قرآن ما مغایر است، در پاسخ گفتند قرآن‌تان را با آن منطبق کنید!»
حسن رحیم‌پور‌ازغدی دیگر عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به سند 2030 و ابعاد مختلف آن، متذکر شد: «انقلاب اسلامی آمد تا سرنوشت ایران و جهان را تغییر دهد و نوای «لااله‌الا‌الله» در اقصی نقاط جان به گوش برسد، انقلاب برای تعیین تکلیف خودمان برای مملکت شکل گرفت تا به ‌عنوان الگو برای دیگر ملت‌ها مطرح باشیم، اما امروز بعد از گذشت حدود چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، غرب و دیگر جوامع می‌خواهند برای ما تعیین تکلیف کرده و از این طریق، سیاست نفوذ را اجرا کنند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: «دشمن در پی آن است که سبک زندگی و سبک آموزش جدیدی برای ما تجویز کند، اگر قرار بود، قرارداد فرهنگی امضا کنیم، پس چرا برای فرهنگ انقلابی این‌قدر شهید دادیم؟ 90 درصد مفاد سند 2030، صحیح بوده، اما 10 درصد باقی‌مانده آن سبک و زندگی جامعه را هدف قرار داده است.»

 قدرت موشکی ایران مبالغه نیست
نشریه تخصصی ارتش آمریکا در مطلبی پیرامون «توسعه فناوری نانوی ایران در داخل و خارج کشور» نوشت: «در حالی‌که سرمایه‌گذاری ایران در امور موشکی و هسته‌ای موضوع نگران‌کننده دیپلماتیک بوده و تیتر رسانه‌های غربی است، اما تمرکز این کشور بر فناوری نانو کمتر بوده و اکنون ایران تمرکز عمیق‌تری در این بخش کرده است.» نشریه یاد شده در ادامه نوشت: «ادعای مقام‌های ایران درباره افزایش دقت هدف‌گیری، مبالغه‌آمیز نیست. این کشور در مارس 2016 دو موشک مختلف بالستیک «قدر» را از رشته‌ کوه‌های البرز در نزدیکی دریای خزر شلیک کرد که بنابر گزارش‌ها با موفقیت به اهداف خود در ساحل «مکران» اصابت کردند.»

ناراحت نشدیم
سردار حاجی‌زاده با اشاره به موضوع خرید تجهیزات نظامی عربستان از آمریکا خاطرنشان کرد: «این موضوع به هیچ عنوان ما را ناراحت نمی‌‌کند و مطمئنیم در آینده همین تجهیزات علیه رژیم صهیونیستی به کار گرفته خواهد شد.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین از تأسیس سومین کارخانه زیرزمینی تولید موشک در ایران با همت سپاه پاسداران
 خبر داد.

شش مانع مهم داخلی در برابر جذب سرمایه‌گذاری
فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران در مورد وضعیت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور گفت: «برای هر کاری از جمله جذب سرمایه‌گذاری بستر‌سازی نیاز است و عواملی مانند؛ فساد اقتصادی، احترام نگذاشتن به قوانین، تغییرات مداوم قوانین و مقررات، ناامن بودن محیط کسب‌وکار و زدوبند در بنگاه‌های خصوصی باعث می‌شود که سرمایه‌‌ خارجی یا داخلی جذب نشود.» وی با تأکید بر اینکه یکی از موانع جدی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نبود ثبات در نرخ ارز است، گفت: «یک سرمایه‌گذار خارجی باید بداند بعد از  ورود سرمایه‌‌اش با چه نرخی سرمایه‌‌اش را می‌تواند خارج کند؛ درحالی‌که نبود ثبات در نرخ ارز یکی از موانع جدی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.»


نکته: روزی کودکی از مسئول سیرکی پرسید: چرا فیل به این بزرگی را با طنابی به این ضعیفی بسته‌اید؟ فیل می‌تواند با یک حرکت به راحتی خودش را آزاد کند و این خیلی خطرناک است! صاحب فیل گفت: این فیل چنین کاری نمی‌تواند بکند. چون او با این طناب ضعیف بسته نشده است. او با یک تصور خیلی قوی در ذهنش بسته شده است. کودک پرسید: چطور چنین چیزی ممکن است؟! صاحب فیل گفت: وقتی که این فیل بچه بود مدتی او را با یک طناب بسیار محکم بستم. تلاش زیاد فیل برای رهایی‌اش هیچ اثری نداشت، از آن موقع دیگر تلاشی برای رهایی نکرده است. او به این نتیجه رسیده است که دیگر قادر به رهایی نیست.
نظر: به تازگی سیدمهدی حسینی مشاور وزیر نفت و طراح قراردادهای جدید نفتی گفته؛ ما اکنون در حد تزریق آب و گاز فناوری داریم و باید قبول کنیم که نمی‌توانیم. ما عاشق خارجی‌ها نیستیم، اما باید از فناوری آنها استفاده کنیم. ما همین‌طوری چیزی یاد نمی‌گیریم، شرکت‌های خارجی باید بیایند تا در یک فرآیندی انتقال فناوری اتفاق بیفتد. حکایت امروز تکنوکرات‌های وطنی و ما نمی‌توانیم آنها حکایت همان فیل است، آنها تصور می‌کنند کاری از دست ملت ما بر‌نمی‌آید؛ چرا که زمانی ملت ما با طناب محکم‌تری از «ما نمی‌توانیم» بسته شده بود. تکنوکرات‌ها باید بر تصورات ذهنی خود ساخته غلبه کنند تا بتوانند توانایی‌های این ملت را ببینند و باور کنند.