محمد دهقان در گفت‌وگو با صبح‌صادق
حسن فلاح/ رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۹ درباره نظارت مجلس بر نمایندگان فرمودند: «هر بخش حتی خود مجلس هم که نظارت بر سایر قوا دارد، یک نظارت بر خودی داشته باشد که این نوعی اصلاح خود است.» معظم‌له تأکید داشتند باید یک سازوکار نظارتی در مجلس تعریف کنید که اگر کسی در مقام نمایندگی کوتاهی یا سوء‌استفاده کرد، بتوانید او را مؤاخذه کنید. مجلس این طرح را به تصویب رساند و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرد. طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس سرانجام روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ برای اجرا به دولت ابلاغ شد؛ اما محمد دهقان، نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس دهم و عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اعتقاد دارد مجلس نتوانست به واسطه این طرح نمایندگان خودش را به اصل مصونیت و حفاظت برساند؛ تنها با فریاد عده‌ای که تعبیر مچ‌گیری را برای این طرح برگزیدند از مسیر اصلی منحرف شدند. خبرنگار هفته‌نامه صبح‌صادق این گفت‌وگو را لحظاتی پس از انتخاب هیئت رئیسه جدید مجلس شورای اسلامی انجام داد که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید:
* رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با نمایندگان مجلس دهم توصیه‌هایی داشتند، از جمله ساده‌زیستی، قانونمند بودن، منظم بودن و مهم‌تر از همه مقابله با فساد؛ به نظر شما مجلس دهم در تحقق کدام یک از توصیه‌های معظم‌له موفق بوده است؟
به نظر من مجلس در این زمینه‌ها توفیق چندانی نداشته است. یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که در زمینه مبارزه با فساد در مجلس داشتیم، از اواخر مجلس نهم آن را طی جلسات متعدد آماده کردیم؛ ولی با نظر رئیس مجلس اجرای این طرح به تأخیر افتاد و به مجلس دهم منتقل شد. در مجلس دهم چند بار با ایشان صحبت کردیم تا این طرح به نتیجه برسد؛ چون این طرح مورد انتقاد بخشی از دولت و برخی از نمایندگان قرار گرفته بود و انتظار می‌رفت با شجاعت و جسارت مطلوب از سوی رئیس مجلس مواجه شود؛ ولی برای به نتیجه رسیدن این طرح هیچ کمکی نکردند. در مبارزه و مقابله با حقوق‌های نجومی چند بار طرح ارائه و در صحن مطرح شد؛ باز هم به نتیجه نرسیدیم. سپس پیشنهادی را ضمن برنامه ششم در کمیسیون تلفیق تصویب کردیم؛ ولی به دلیل عدم پیگیری هیئت رئیسه مجلس در رفت و برگشت‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم، به نتیجه نرسید و بحث حقوق‌های نجومی کماکان معطل ماند و همه چیز به این دولت واگذار شد؛ دولتی که خودش مسبب حقوق‌های نجومی است!

*حضرت آقا از مجلس هشتم در دیدارهایی که با نمایندگان داشتند بحث نظارت بر مجلس را پیگیری کردند و از نمایندگان خواستند نظارت بر نمایندگان مجلس را برای مقابله با انحراف در کار نمایندگی انجام بدهند. آیا مجلس تا به حال کار قابل قبولی در این زمینه انجام داده است؟
بحث توصیه رهبر معظم انقلاب این بود که ما یک ساختار و سازوکار خود نظارتی در مجلس داشته باشیم که خود نمایندگان بر خودشان نظارت کنند. در مجلس هشتم پیرو توصیه رهبر معظم انقلاب این طرح را آماده کردیم. خود بنده نایب‌رئیس آن کمیسیون مربوطه بودم و وقت زیادی گذاشتم. این طرح در یک رفت و برگشتی با شورای نگهبان سرانجام به تصویب رسید. هر چند آن طرح همه خواسته‌های ما را برای یک نظارت کامل محقق نمی‌کرد؛ اما قانونی بود که به واسطه آن می‌توانستیم از طریق خود نمایندگان بر نمایندگان نظارت کنیم؛ چون اختیار تشکیل هیئت نظارت با هیئت رئیسه مجلس است و آنها افرادی را به صحن معرفی می‌کنند و رأی می‌آورد. طبیعتاً در دوره گذشته و الآن افرادی انتخاب شدند که نگاه نظارتی کارآمد به اندازه کافی نداشتند. در مجلس نهم برخی از افراد بودند، همچون حجت‌الاسلام ابوترابی به عنوان رئیس هیئت نظارت که نگاه نظارتی با روحیه ایشان چندان سازگار نبود و در مجلس دهم هم دکتر پزشکیان رئیس این هیئت نظارت است. 
در مجلس نهم شاخصی دنبال شد که به واسطه آن ده‌ها نفر از نمایندگان موجود ردّ صلاحیت شدند. برخلاف اعتقاد برخی، نظارت فقط مچ‌گیری نیست؛ بلکه نوعی صیانت است. اگر نماینده‌ای رفتار دون ‌شأن نماینده مجلس و خلاف عرف دارد و خدای ناکرده جرمی مرتکب می‌شود، از او مراقبت کنند که به این کار ادامه ندهد و به ریل یک انسان پاکدست و متعهد برگردد؛ ولی این رفتارها در مجلس نهم سبب شد تا ده‌ها نفر ردّ صلاحیت بشوند. طبیعی است که این نظارت، نظارت کارآمدی نبود که مجلس انجام داد. به اعتقاد بنده در مجلس دهم چنین وضعی وجود ندارد و فقط به شکایات نمایندگان از همدیگر یا شکایات و احضاریه‌های دادگستری از نمایندگان بسنده می‌شود که به نظر من کارآمدی چندانی در نظارت بر نمایندگان نمی‌بینیم که این خدمت به نمایندگان هم نیست؛ چون نمایندگان نیازمند تذکر هستند که راهی را ادامه ندهند که به ردّ صلاحیت و بی‌آبرویی‌شان منجر بشود.

* وقتی این کار در معرض اجرا قرار گرفت، به کسی از نمایندگان اخطار داده نشد؟
به طور کلی کلی نمی‌توانم بگویم که اخطاری به کسی داده شده یا نه! اگر نظارت کارآمد باشد سبب حفظ نمایندگان می‌شود. نماینده هم انسان است و ممکن است خطایی داشته باشد. یک خطایی مرتکب می‌شود این هیئت نظارت با یک سازوکار طراحی شده در قانون به صورت طبیعی از تخلفات نمایندگان با خبر می‌شوند.

* از موضوع لابی‌گری در مجلس بسیار صحبت می‌شود؛ درباره این به اصطلاح رایزنی سیاسی توضیح بفرمایید.
منظور از لابی‌گری باید روشن بشود. منظور از لابی‌گری همان رایزنی است؛ نفس اینکه افراد با همدیگر ارتباط داشته باشند، خوب است. لابی‌گری یک بخش درست دارد و یک بخش غلط! بخش درست رایزنی این است که برای نمونه یک طرح خوبی داشته باشید، حتماً نمایندگان باید با هم ارتباط برقرار کنند تا به نتیجه مطلوب برسند که نام آن را در عالم سیاست، لابی‌گری می‌گذارند. این لابی‌گری اشکالی ندارد و لازم است. شما می‌خواهید یک فردی را انتخاب کنید هر فردی یا فراکسیونی براساس سلیقه‌های خودشان تلاش می‌کنند و با افراد رایزنی و لابی‌گری می‌کنند، نفس این کار، خوب و پسندیده است. نباید هر لابی‌گری یک امر مذموم و غلطی تلقی بشود. یک لابی‌گری جنبه منفی هم دارد و آن هنگامی است که از حالت عدالت‌خواهی و شایسته‌سالاری خارج می‌شود. این حالت متأسفانه در مجلس به واسطه بعضی از جریان‌ها وجود دارد. یک جریانی داریم که خیلی تعداد ندارند؛ این لابی‌گری‌های مبتنی بر شایسته‌سالاری نیست؛ در واقع، اینها با لابی‌گری‌های ناشایست کارشان را جلو می‌برند که این ناپسند است.

* به نظر شما، چقدر نیاز است رئیس مجلس و یارانش در هیئت رئیسه از ویژگی‌ها و شاخصه‌های انقلابی‌گری برخوردار باشند؟
طبیعی است اگر مجلس انقلابی باشد نمادش هیئت‌رئیسه است که باید از روحیه انقلابی برخوردار باشد. متأسفانه، در برخی دوره‌ها شاهد هستیم که این روحیه انقلابی‌گری کم شده است.

* در پایان بفرمایید به نظر شما در انتخاب و معرفی کابینه جدید آقای روحانی چقدر به دغدغه‌ها و مطالبات مردمی در جوان‌گرایی و شایسته‌سالاری توجه می‌شود؟
رئیس‌جمهور فردی نیست که روحیه جوان‌گرایی داشته باشد. امیدواریم که البته ایشان وضعیت گذشته را کنار بگذارند و افرادی را که روحیه جوان‌گرایی، انقلابی‌گری و روحیه کار و صداقت و سلامت دارند، در دولت آینده انتخاب کنند. البته معتقد نیستیم هر جوانی هم فرد مطلوبی است؛ چرا که باید روحیه تلاش، کار، خلاقیت و ابتکار داشته باشد تا بتواند مشکلات کشور را حل کند. معتقدیم باید از افراد با تجربه برای مشاوره استفاده شود و کار باید به افراد خلاق و توانمندی سپرده شود که روحیه انقلابی و کارآمد داشته باشند. البته نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم، باید منتظر ماند و دید دولت برای کابینه جدید چه افرادی را معرفی می‌کند. امیدواریم با روحیه صداقت و سلامت و بدون توجه به نفوذی که متأسفانه دولت بر برخی از نمایندگان مجلس دارد، افراد ناشایستی که دولت معرفی می‌کند، برگزیده نشوند. مجلس با روحیه انقلابی‌اش عمل کند و اجازه ندهد کسانی که شایستگی سکانداری وزارتخانه‌ها را ندارند، معرفی شوند.

یک شبکه تلویزیونی در مجارستان بیانات رهبر معظم انقلاب درباره «جرج سوروس»، میلیاردر آمریکایی و پدر انقلاب‌های رنگی را پخش کرد. معظم‌له در سخنرانی چند هفته پیش در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) در اظهاراتی درباره «سوروس» گفت: «آن صهیونیست پولدار آمریکایی خبیث که گفت من گرجستان را با 10 میلیون دلار توانستم زیر و رو کنم، در سال 88 هم با حماقت به این فکر افتاد که بر جمهوری اسلامی اثر بگذارد؛ با دیوار مستحکم اراده و عزم ملی برخورد کردند؛ امروز هم همین‌جور است.»
   مهدي سعيدي/ در طول چهار دهه گذشته از انقلاب اسلامي مبارزه با فساد و ساختارهايي که حاصل و خروجي آن ويژه‌خواري و توزيع ناعادلانه قدرت و ثروت‌ است، به مهم‌ترين اولويت و دغدغه ملت تبديل شده است. بعيد است در جامعه بتوان گروهي از مردم را با هر گرايش سياسي یافت که از مبارزه با فساد حمايت نکند.
در اين ميان، در طول دهه‌هاي اخير برخي مجموعه‌هاي سياسي، اجتماعي، آموزشي و... به دلايل متعددي که پرداختن به آن از حوصله اين نوشتار بيرون است، به تدريج به بنگاهي اقتصادي تبديل شدند و در فرایندی قرار گرفتند که از کمترين نظارت‌ها برخوردار نبوده و ساختار اداره آنها با نوعي اليگارشي همراه شد که ظرفيت تجميع فساد در آن به طور ويژه‌اي نهادينه شد. کافي است چنين مراکز فسادخيزي با جريان‌هاي سياسي نيز پيوند خورده تا به مافيايي مخوف تبديل شوند و از دسترسي هرگونه نظارت مردمي خارج بمانند و از پاسخگويي به افکار عمومي طفره روند.
دانشگاه آزاد اسلامي را مي‌توان يکي از مجموعه‌هايي دانست که عملکرد آن در طول اين سال‌ها همواره با سؤالات و ابهامات و ترديدهاي مختلفي مواجه بوده، اما به دليل ساختاري که به برخي ويژگي‌هاي آن اشاره شد، متوليان آن پاسخ شايسته‌اي براي افکار عمومي ارائه نکرده‌اند!
مدتي پيش، پس از فوت مرحوم هاشمي‌رفسنجاني، آقاي دکتر ولايتي از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامي به ریاست هيئت‌مؤسس اين دانشگاه منصوب شد. آشنايان با سياست به خوبي از نزديکي فکري آقاي ولايتي و هاشمي آگاهند، از این رو انتظار آن مي‌رفت تغييرات چنداني در اين مجموعه حاصل نشود. اما روند حوادث به گونه ديگري رقم خورد. حضور چند ماهه آقاي ولايتي و مشخص شدن تخلفات و مفاسد متعدد موجود در اين سيستم موجب شد تا آقاي دکتر ميرزاده از رياست دانشگاه عزل شود؛ اين در حالي بود که به گفته آقاي ولايتي، آقاي هاشمي نيز در اواخر عمر خود قصد اجرايي کردن چنين تصميمي را داشته است! ادامه برخورد ولايتي با جرياني که فساد و رانت‌خواري را در درون اين دانشگاه دنبال مي‌کرد، به برکناري ياسر هاشمي از رياست دفتر هیئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي انجاميد که به طور طبيعي با واکنش جريان سياسي خاصي همراه بود.
در اين بين، آقاي سيدحسن خميني، عضو هیئت مؤسس و هیئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي پيشگام اين اقدام سياسي شد و طي نامه‌اي  به رئیس‌جمهور ضمن اعلام نداشتن وجاهت قانوني در موضوع عزل رئیس دانشگاه و نيز نصب سرپرست جديد بدون رأی‌گیری در هیئت امنای دانشگاه از وي خواست نسبت به مسئله براي راهگشايي ورود کند!
درباره اينکه چرا سيدحسن پيشگام اين اقدام شد و چرا پاي رئيس‌جمهور را وسط کشید، به اندازه کافي آشکار می‌شود که پشت پرده اين اقدام، اهداف سياسي نهفته است؛ اما فارغ از آن ادعاهاي بدون پشتوانه‌اي است که وي مطرح کرده و اين در حالي است که روند برکناري ميرزاده و انتخاب سرپرستي نوريان کاملاً قانوني و مطابق روند تصميم‌گيري در اين دانشگاه  بوده است.
در کنار اين بازي‌هاي سياسي، امروز خواست عموم دانشجويان، نمايندگان مجلس و شخصيت‌هاي علمي کشور شفاف‌سازي در امور اين دانشگاه است و عجيب است کساني که شعار شفافيت سر مي‌دهند، حال که نوبت به خودشان رسيده، زير بار نمي‌روند.
نامه156  نماينده مجلس شوراي اسلامي خطاب به علي‌اکبر ولايتي مؤید اين مطالبه عمومي است. نمايندگان ضمن تأکيد بر نقش و جايگاه اين دانشگاه و تدبير حکيمانه رهبر معظم انقلاب در انتصاب ولايتي، تأکید کردند خواهان ادامه و استمرار رشد کيفي و ارتقای جايگاه علمي کشور در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي بوده و از اقدامات مدبرانه ایشان حمایت می‌کنند.
فعالان و تشکل‌هاي مختلف دانشجويي دانشگاه آزاد نيز در اين روزها با اظهار نظرات مختلف و صدور بيانيه‌ها، حمايت خود را از اقدام اصلاح‌طلبانه آقاي ولايتي براي ريشه‌کن کردن فساد و رانت‌خواري در اين دانشگاه اعلام داشته‌اند و اميد است که اين اقدامات به ثمر رسيده و بخشي از مطالبه مردم حداقل در حوزه دانشگاه محقق شود.

 ورود سپاه قدرتمند ایران به سوریه
پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل»، با انتشار گزارشی تحت عنوان «گردان قدرتمند بدر که طرفدار ایران است وارد سوریه می‌شود»، اظهارات هادی العامری فرمانده سپاه بدر عراق در این باره را انعکاس داد. در این گزارش آمده است: «هادی العامری، فرمانده گردان بدر، قدرتمندترین نیروی شبه‌نظامیان شیعه عراقی، روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای او برای ورود به سوریه آماده می‌شوند. توانایی‌های پیشرفته این نیروی تحت رهبری ایران، صحنه جنگ سوریه را به شدت به نفع ایران تغییر خواهد داد و می‌تواند پیامدهای هشداردهنده‌ای را برای اسرائیل، آمریکا و اردن در پی داشته باشد.»

برنامه آمریکا
 برای آخرین سناریو
پایگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» با انتشار گزارشی تحت عنوان «احتمال رویارویی آمریکا، ایران و رژیم اسد در مرزهای سوریه و عراق» به گمانه‌زنی در این رابطه پرداخته و نوشته است: «اکنون که گروه‌های تروریستی در حال از دست دادن قدرت خود هستند، نیروهای تحت حمایت آمریکا به دنبال در دست گرفتن مناطقی هستند که تحت سلطه تروریست‌ها بوده است. در حال حاضر این امکان وجود دارد که مناطق مرزی سوریه و عراق در نواحی جنوب شرقی سوریه به منطقه‌ای برای تنازع و مبارزه میان ایران و متحدان شیعی آن و همچنین روسیه از یک سو و آمریکا و عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] از سوی دیگر تبدیل شود.»

دستپاچگی مقام ارشد
 آمریکا
پایگاه آمریکایی «هات‌ایر» در گزارشی نوشت: «سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا از انتخابات ایران انتقاد می‌کند، اما از عربستان نه! دستپاچه و گیج شد». معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که انتظار چنین پرسشی را نداشت و مات و مبهوت بود به موضوعات غیر مرتبط پرداخت. این پایگاه آمریکایی با اشاره به واکنش «جونز» با لحنی تمسخرآمیز به انتقاد از سیاست‌های دولتمردان آمریکایی پرداخت و نوشت: «اگر شما در حالی که در خانه نشسته بودید، ثانیه‌ها را می‌شمردید، متوجه می‌شدید که توقف آقای جونز برای پاسخ به این پرسش 20 ثانیه طول می‌کشد. پس از این همه فکر کردن و تلاش برای یافتن پاسخی در این رابطه، هنوز آقای جونز که بهت زده شده است، نمی‌داند که باید چه بگوید.»

برداشت انحرافی
 از مکتب امام
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز طی گزارشی با عنوان «روح‌الله خمینی، مردی که جهان را شوکه کرد»، نوشت: «میلیون‌ها نفر در زمان خاکسپاری وی در این مراسم شرکت کردند و مراسم با مشکلات بسیاری نیز همراه شد. وی برای مردم کشورش و بسیاری از رهبران و ملت‌های جهان مهم بود.» نکته مهم این گزارش این است که این روزنامه به جای اشاره به میراث گرانقدر امام که انقلاب اسلامی و جوانان پیرو ایشان است، به مقبره مجلل امام اشاره می‌کنند که برخی از اطرافیان آن را ساخته‌اند.

قطع رابطه حماس
 با ایران
یکی از اعضای ارشد حماس خبر روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق‌الاوسط» درباره تغییراتی در روابط این جنبش و ایران را تکذیب کرد. موسی ابومرزوق از اعضای دفتر سیاسی حماس اعلام کرد هیچ تغییر جدیدی در روابط این جنبش با ایران صورت نگرفته و همه‌ آنچه در رسانه‌ها اعلام شده کذب است. وی گفت: «رابطه ایران با حماس قطع نشده و ادامه دارد، در این رابطه هیچ تغییر جدیدی رخ نداده و آنچه در رسانه‌ها اعلام شده کذب و ساختگی است.»


 محمدحسین مصطفایی/  معاون ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا اعلام کرد، این ستاد به درخواست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آزمایش‌ها و رزمایش‌هایی را درباره ایران برگزار کرده و ستاد وی مأموریت یافته است گزینه‌هایی را به فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی ارائه دهد. ژنرال «توماس تاسک» تأکید کرد: «اطلاعات زیادی درباره اقدامات نظامی ایران وجود دارد؛ بنابراین اقدامات احتمالی آن قابل پیش‌بینی است.»
 وی در این نشست که در پژوهشکده «اینترپرایز» آمریکا به مناسبت آغاز پژوهشی درباره ایران برگزار شد، اظهار داشت: «که وظیفه ما تهیه طرح‌هایی برای مقابله با همه گزینه‌های احتمالی است. طراحان ما روی شبکه‌های ایران (گروه‌های نظامی نزدیک به ایران) و نمایندگان آن تمرکز کرده‌اند و به دلیل اینکه ایران از شیوه‌های جدید جنگ استفاده می‌کند، برای ما در اولویت است.» وی گفت: «امثال حزب‌الله لبنان ساخته ایران هستند و ایران از آنها برای ایجاد فاصله امن بین خود و دیگر قدرت‌های منطقه و جهان استفاده می‌کند.» وی در ادامه گفت: «بیشتر طرح‌های آمریکایی مقابله مستقیم با گروه‌های وابسته به ایران را مطرح نمی‌کنند، موضوع همکاری میان آمریکا و هم‌پیمانان آن برای کاهش تأثیر این گروه‌های وابسته به ایران مطرح است.»
 وی تأکید کرد: «مقابله با ایران در منطقه خاکستری صورت می‌گیرد و شامل تبلیغات و فعالیت‌های اینترنتی می‌شود.» در ادامه این نشست که با موضوع ایران برگزار شد، «مارک فاکس» فرمانده بازنشسته آمریکایی نیز سخنرانی کرد و گفت: «کسی خواهان جنگ با ایران نیست؛ اما ایران به شیوه‌ای عمل می‌کند که همواره موجب ایجاد تنش می‌شود.»
 وی افزود: «به علت اقدامات ایران در دریا هدف نیروهای ما در دریا همیشه ممانعت از مقابله با ایران است.» فاکس تصریح کرد: «ایران در وضعیت‌های ایجاد اصطکاک از گروه‌های وابسته به خود در منطقه استفاده می‌کند.» 
وی اظهار داشت: «که ایران در آینده تجربه ایجاد حزب‌الله در لبنان را در کشورهای دیگری، مانند سوریه و عراق تکرار خواهد کرد.»
«مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» نیز در گزارشی اعتراف می‌کند، «آمریکا در جلوگیری از گسترش تدریجی قدرت منطقه‌ای ایران و اقدام این کشور به آزمایش آستانه [تحمل و قدرت آمریکا] با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای نظامی و شبه‌نظامی، تا حد زیادی شکست خورده است. اگر واشنگتن می‌خواهد موفقیت بیشتری در تأمین منافع خود در خاورمیانه و هر جای دیگری داشته باشد که ایران در آنجا منافع آمریکا را به چالش می‌کشد، باید راهبردی را ایجاد کند که پاسخگوی طیف وسیع اهداف و فعالیت‌های ایران باشد، مقابل آنها بازدارنده باشد و در صورت نیاز به این اقدامات که منافع آمریکا را تهدید می‌کنند، پاسخ بدهد، همچنین حوزه‌های محتملی را آزمایش کند که ممکن است رفتار ایران در آنها سازنده باشد.»

ماجرا به سال‌های پایانی دولت اصلاحات و سال 1996 برمی‌گردد که ایران و ترکیه یک قرارداد گازی 25 ساله منعقد می‌کنند که طی آن ایران متعهد می‌شود سالیانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به شرکت بوتاش ترکیه تحویل دهد. اما سال 2009، ایران با تکیه بر بند Take or pay در قرارداد مزبور مبنی بر تحویل سالیانه 20 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و لزوم پرداخت خسارت از هر یک از طرفین که قادر به تحویل یا دریافت این میزان گاز نباشند، از ترکیه شکایت کرد.
این پایان ماجرا نیست، بر اساس گزارشی که کیهان منتشر کرده در دادگاه مربوط به این شکایت ترکیه که نتوانسته بود گاز مورد تعهد خود را از ایران تحویل بگیرد، به پرداخت 600 میلیون دلار جریمه محکوم شد. پس از آن نوبت به شکایت ترکیه رسید. 
شرکت بوتاش در ژانویه سال 2012 میلادی دو شکایت در زمینه «نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز» و «کاهش قیمت گاز به دلیل تجاری» به دیوان داوری بین‌المللی ارائه کرد. در همان زمان مسئولان ترکیه اعلام کردند که به دنبال گرفتن دو میلیارد دلار خسارت از ایران هستند. از سوی دیگر نیز موضوع صادرات رایگان گاز ایران به ترکیه پای مجلس شورای اسلامی را نیز به این موضوع باز کرده و عده‌ای از نمایندگان خواستار چاره‌جویی زنگنه در این زمینه شدند.
در واقع، در این پرونده با تعدیل 3/13 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه از سال 2012 تا سال 2016 با رأی دادگاه بین‌المللی، ایران 9/1 میلیارد دلار به ترکیه بدهکار شده که توافق دو کشور مبنی بر این است که در قالب صورت‌های جدید فروش گاز به این کشور این رقم رفته‌رفته محاسبه و کم شود. در عمل ایران اکنون گاز مجانی به ترکیه ارسال می‌کند. ارسال گاز به این کشور حدود 30 میلیون مترمکعب در روز است.
این موضوع پای پارلمان‌نشین‌ها را نیز به موضوع صادرات گاز ایران به ترکیه باز کرده و برخی از نمایندگان خواستار چاره‌جویی زنگنه در این زمینه شده‌اند. 
علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی از تذکر مجلس به وزارت نفت در مورد صادرات رایگان گاز به ترکیه خبر داده و گفته وزارت نفت در حال رایزنی این موضوع با مقامات کشور ترکیه است تا این مسئله را حل کند.
 حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اقدام دولت در فروش گاز رایگان به ترکیه اظهار داشت: «ما از ابتدا معتقد بودیم که آقای زنگنه باید درباره پرونده کرسنت به ‌تنهایی پاسخگو باشد و هزینه این پاسخگویی را دولت و به ‌طور کلی کشور نپردازد.»
نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در پایان خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد توافق ایران با ترکیه برای فروش گاز رایگان همچون سند 2030 باشد که بعدها اقرار به اشتباه کرده و آن را متوقف می‌کنند.»
در هر صورت دولت باید به صورت شفاف درباره این پرونده با مردم سخن بگوید، باید مشخص شود آیا واقعاً گاز مفت و مجانی به کشو ترکیه می‌دهیم که در فضای دیپلماسی این روزها در تقابل جبهه مقاومت در منطقه قرار دارد و از نزدیک‌ترین کشورهای متحد به عربستان سعودی است. باید مشخص شود چه کسانی در انعقاد قرارداد گازی با ترکیه مقصرند؟

 انتخابات‌های آینده را چه کسی برگزار می‌کند؟
جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اسناد و شواهد فراوانی نشان می‌دهد که نوعی برنامه‌ریزی و اقدام سازمان‌یافته برای مهندسی آرا به سود رئیس‌جمهور مستقر صورت گرفته است. دولت دوازدهم قرار است سه انتخابات دیگر مجلس، شوراها و ریاست‌جمهوری سیزدهم را برگزار کند، آیا قرار است ماجرای تلخ تخلفات چشمگیر و مهندسی آرا در انتخابات پیش رو نیز تکرار شود؟ اکنون مردم توقع دارند اگر تخلفی صورت گرفته و جرمی واقع شده است با متخلفان و مجرمان برخورد شود.»

سوءاستفاده دشمن از انتخابات ما
دادستان کل کشورگفت: «برخی کاندیداها مسائلی را مطرح کردند که دشمن از آنها سوءاستفاده کرد و دشمن از زبان آنها گرفت و ما دیدیم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عربی، مانور دادند، برخی از آنها پاسخ دارد که به آنها پاسخ می‌دهیم.» حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری افزود: «در تبلیغات انتخاباتی برخی حرف‌ها به شکلی مطرح شد که به مصلحت جامعه نبود.»

دستگیری یک جاسوس در دفتر آشنا
سخنگوی قوه قضائیه درباره شایعه دستگیری فردی مرتبط با دفتر مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، توضیحاتی ارائه داد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه؛ شنیده شده، وزارت اطلاعات یکی از مرتبطین آقای حسام‌الدین آشنا به اتهام جاسوسی را دستگیر کرده، آیا این بازداشت را تأیید می‌کنید و آیا این متهم در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است، گفت: «وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه با حکم قضایی اعم از قاضی یا دادستانی بازداشتی را انجام می‌دهد و از سویی ممکن است فردی هم از سوی قوه قضائیه در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد. وزارت اطلاعات فردی را پیرامون اتهام مذکور دستگیر کرده است.»