مجتبی برزگر/ از مسائل مهم در ماه مبارک رمضان، روزه و تأثیر آن بر سبک زندگی یک فرد مسلمان است. در سبک زندگی بیشتر به جنبههای رفتاری و تنظیم برنامههای زندگی اشاره میشود و جنبههای درونی، فکری و معنوی در سبک زندگی مطرح نمیشود. آنها پایهها و منابع سبک زندگی را تشکیل میدهند. ماه مبارک رمضان چند خاصیت و اثر دارد؛ یکی از آنها این است که تقوا و خویشتنداری را افزایش داده و رحم بیشتری به دل انسانها میدهد، حس همدلی زیاد میشود و حس معنوی انسانها تقویت میشود؛ اینها جزء سبک زندگی نیستند؛ بلکه منابعی هستند که بر زندگی ما تأثیر میگذارند و ماه مبارک رمضان میتواند این منابع را تقویت کند.
ماه مبارک رمضان از اذان صبح تا اذان مغرب باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کنیم؛ خود این مسئله سبک زندگی انسان را تغییر میدهد. خواب و بیداری و نظم زندگی با اذان تنظیم میشود و این یکی از نکتههای بسیار مهم است تا جایی که توصیه بزرگان و علما و حتی دین این است که برنامه زندگی مؤمنان به لحاظ اوقات با وقت نماز و اذان تنظیم شود. این اتفاق در ماه مبارک رمضان میافتد و مسلمانان برنامهها و نظم زمانی زندگیشان را با اذان تنظیم میکنند. نکته دوم اینکه ماه مبارک رمضان سبب میشود در سبک خواب و بیداری مؤمنان تغییر ایجاد شود؛ ممکن است انسانهای معمولی در غیر ماه مبارک رمضان هنگام اذان صبح بیدار نشوند، نمازشان را اول وقت نخوانند و هنگام مغرب غذا نخورند. به عبارتی، نوع خوراک، زمان خواب و بیداری کاملاً در ماه مبارک رمضان تحت تأثیر روزه قرار میگیرد و زندگی به آن سبک اسلامی خودش نزدیکتر میشود. حجتالاسلام سیدحسین مؤمنی از مدرسین سطوح عالی حوزه علمیه قم و واعظ برجسته کشور این گونه میگوید: «ما در ماه مبارک رمضان به تعلیم و تأدیب نیاز داریم که در سایر ماهها آنچه در ماه رمضان اندوختهایم بهره ببریم و استفاده کنیم؛ لذا توجه به منبر و محراب، توجه به مسجد، توجه به مناجات و شب زندهداری آن روح الهی را در وجود انسان متعالی و نهادینه میکند.»
مشروح دیگر نکات و آموزههای اسلامی ویژه ماه مبارک رمضان از زبان وی در گفتوگوی خبرنگار هفتهنامه صبحصادق آمده است که در ادامه میخوانید؛
* امروزه رمضان به منزله یک سبک زندگی خاص در سراسر جهان پذیرفته شده است و حتی غیر مسلمانها نیز به آن احترام میگذارند؛ به نظر شما چطور میشود بقیه دستورات اسلام را نیز همانند رمضان جهانی کرد؟
همان طور که قرآن کریم ماه رمضان و صوم را صرفاً برای مسلمانان نمیداند و سایر امتها را هم به سمت بهره بردن از این فضایل دعوت میکند، الآن هم به همین صورت است. من در بعضی از کشورها که عمدتاً مسیحی بودند، دیدهام که چنین مطلبی را پذیرفتهاند و به آن عمل هم میکنند. در واقع، وقتی یک مطلبی که در شریعت مقدس مستند به عدل و علم روز باشد و براساس آن کار جلو برود، یقیناً پذیرش عمومی نیز وجود دارد. البته در بعضی از بخشها که معاندان هستند و اجازه اجرایی شدن فرهنگ دینی را نمیدهند، در آن فضاها ما ورود نمیکنیم و آنها شاید به ما ربطی نداشته باشد؛ اما اگر در دیگر موارد احکام دین و زیباییهای دین بدون ایجاد و القای شبهه، بیان شود طبیعتاً واجد پذیرش عمومی خواهد بود.
شما ببینید در دیگر سرزمینها حتی برای حیوانات قانون و برنامه دارند. ما در بحث حجاب و رعایت حجاب که امری کاملاً عقلانی است و بدون اینکه شبهات و ذلالتها بر آن غلبه پیدا کند، به طور حتم شاهد پذیرش این مطلب خواهیم بود. احکامی که سبب رشد و تکامل جامعه میشود؛ زیرا حجاب موجبات رشد یک جامعه و آرامش و امنیت آن را فراهم میآورد. از بین رفتن حجاب همین بدبختیها را برای غرب به ارمغان آورده و برخی مجبورند برای حفظ خود از لباس رمزدار استفاده کنند. ریشه این مطلب در بیحجابی است؛ اگر بیاییم این دست از احکام ارزشمند را از طریق رسانهها که رسالت آگاهسازی جامعه را بر عهده دارند، به خوبی تبیین کنیم، به یقین ما شاهد پذیرش و اقبال بیشتر به سمت احکام اسلام خواهیم بود.
* چند سالی است که به بهانه اینکه ماه رمضان مبارک است، در این ماه جشن و طنز برپا میکنند، ضمن توضیح درباره کلمه مبارک، بگویید سیره اهلبیت(ع) در رمضان چگونه بوده است؟
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «ماه رمضان ماه مبارک، رحمت و مغفرت است»؛ به معنای اینکه آنچه در ماه رمضان در امور خیر انجام میدهید، به صورت مضاعف حساب میشود. به عبارت بهتر مبارک است؛ زیرا برکات الهی در این ماه بر عباد خدا به صورت ویژه نازل میشود. اگر دستی به سمت آسمان دراز شود، این دست ناامید برنمیگردد. من مبارک را از این روایت استفاده میکنم که در المراقبات میرزاجواد ملکی تبریزی آمده است، امام صادق(ع) میفرمایند: «جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل میشود که یا رسولالله، خداوند متعال فرمودهاند اگر کسی قبل از اینکه افطار کند، دعای اللهم رب نور العظیم را بخواند که با آن دعای عهد مفاتیح تفاوت دارد، پنج برکت متوجه او میشود. دعا، روزه و نمازش که مورد قبول حضرت حق قرار میگیرد و گناه او بخشیده میشود. پنجمین برکت هم این است که عمل او با اعمال صدیقین و انبیاء بالا میرود. این برای زمانی است که حقتعالی نگاهی به انسان داشته باشد و انسان اعمالی که انجام میدهد، مرضی رضای خداست.»
در ماه رمضان عدهای روزهخواری میکنند که این روزهخواری عقب افتادن از میدان مسابقه است. حضرت امام حسن مجتبی(ع) میفرمایند: «خدا ماه رمضان را میدان مسابقه قرار داد، حالا برخی روزهخواری میکنند و متأسفانه تصاویر آن را نیز در فضای مجازی منتشر میکنند؛ اینها نمیدانند از این میدان مسابقه عقب افتادهاند. در آخر این مسابقه این برکت را شما میبینید. خداوند خودش را اجر و ثواب انسان روزهدار را میدهد؛ چرا که به واسطه اطاعت خدا به سراغ رضایت الهی میروند و این رضایت الهی همان برکت است.
* برای اینکه رمضان استمرار داشته باشد و در ماه دیگری از سال توشه رمضان همراه ما بماند، چه ملزومات علمی و عملی لازم است؟
ما در اینجا با استفاده از این ادبیات و کلمات خیال میکنیم این کلمات همان کلماتی هستند که افراد میخواهند در این فضا نواندیشی کنند. اصلاً ابایی نداریم بگوییم آنچه میخواهیم بیان کنیم از قرآن و روایات است. از این الفاظ جدیدی که برخی میخواهند استفاده کنند و بر این باورند اینها بهانه و ابزاری است برای جذب! نه میپسندیم و نه استفاده کنیم. حضرت زهرا(س) میفرمایند، روزه برای انسان انکسار به وجود میآورد. انکسار اول در مقابل ذات اقدس اله! بعضیها در مقابل خدا متکبرند، نسبت به نماز، حجاب و واجبات الهی تارک هستند. متأسفانه نسبت به اجتناب از معاصی هم اعتقادی ندارند. ما اگر در مقابل خدا انکسار داشته باشیم، دیگر آفات و ناهنجاریهای اجتماعی برطرف خواهد شد. درس رمضان انکسار و قرب به خداست که بدانیم همه چیز به سوی خدا برمیگردد. ماه رمضان ماه تعلیم است و تأدیب؛ تعلیم به معنای خوراک دادن جسم و جان از معلومات و ماه تأدیب، یعنی نهادینه کردن نکات و آموزههای اخلاقی در وجود مسلمانان و مؤمنان. ما در ماه مبارک رمضان به تعلیم و تأدیب نیاز داریم تا در دیگر ماهها آنچه در ماه رمضان اندوختهایم، بهره ببریم و استفاده کنیم؛ از این رو توجه به منبر و محراب، توجه به مسجد، توجه به مناجات و شبزندهداری آن روح الهی را در وجود انسان متعالی و نهادینه میکند.
* یکی از مسائلی که در ماه رمضان بسیار بیان میشود و در ادعیه هم وجود دارد، همین عبارت «اللهم اغن کل فقیر» است که بعد اجتماعی رمضان را برجستهتر میکند. آیا ماه رمضان تنها در معنویت فردی خلاصه میشود یا معنویت اجتماعی را هم دربرمیگیرد؟
به نظر من این فقری که در عبارت «اللهم اغن کل فقیر» آمده است، صرفاً به فقر مادی اشاره نمیکند و همه سرمایه حقیقی در جهان را درهم، دلار و تومان نمیداند. بالاترین سرمایهای که باید در ماه رمضان کسب کنیم، توکل به خداست. نقطه ضعف در زندگی امروز را در حلقه مفقوده از بین رفتن این توکلها میدانیم. فراموش کردن این نکته که رازق ما این یارانهها نیستند، رازق ما خداست. اینکه برخی فرزند خودشان را از بین میبرند و میگویند فقیر هستیم و پول نداریم؛ در اینجا این توکل در وجود آنها از بین رفته است. امام جواد(ع) میفرمایند، برای رسیدن به هر چیز گرانبهایی و هر مقام رفیعی باید توکل به خدا را نردبان موفقیت بدانیم؛ این رهآورد رمضان است. درست است که برخی فقیر را به کسی میگویند که از جهت مسائل اجتماعی و اقتصادی در مضیقه باشد؛ اما فقیر اصلی، فقیر فکری و اندیشهای است. ما افرادی را در زندگی میبینیم که متمول هستند، اما در واقع فقیرند. افرادی هم میبینیم که انسانهای متمولی نیستند؛ ولی غنی بودن آنها درسآموز بسیاری است. چون هم سفرهدار در شهر رمضان هستند و همچنین توکل بیحدشان، اعتماد آنها را به خدا هر لحظه قویتر میکند.
* در جامعه اسلامی حاکمان و مسئولان برای بهتر شدن ماه رمضان مردم چه وظیفهای دارند؟
در جامعه اسلامی، وظیفه حاکمان و مسئولان این است که آنچه در تعالیم و دستورات دین وجود دارد، اجرا کنند. از ما خواسته شده است در جامعه دینی فضا را برای روزهداران آرام نگه داریم؛ باید این امنیت و آرامش را ایجاد کنیم. حکومت و نظام طبیعتاً یک سری تکالیفی بر عهده دارد که عرصه را برای امن کردن جامعه خاص روزهداران و صائمین آماده کند. همچنین با هر عملی که بخواهد سبب از بین رفتن این فضای امن بشود، به شدت مقابله کنند. پیش از ورود به ماه رمضان لازم است آثار و برکات این ماه هم از نظر عقلی و هم از نظر مادی تبیین شود و جامعه بداند با چه ماه پر برکت و مبارکی مواجه است، در این صورت شاهد اقبال بیشتر جامعه نسبت به این مهم خواهیم بود.
* برای استفاده و بهرهوری بهتر از فضایل ناب ماه مبارک رمضان چه توصیهای برای جوانان دارید؟
جوانها باید توجه کنند که این میدان مسابقه است و از این میدان مسابقه عقب نیفتند. چگونه است وقتی برای صلابت جسمشان به یک باشگاه ورزشی مراجعه میکنند و هم از ورزش سنگین استفاده میکنند و هم با رژیم و نوع استفاده غذایی، سعی میکنند بدنشان روی فرم بماند. رمضان ماهی است که میتواند روح و جان شما را روی فرم بیاورد. تکامل جسمانی همین تکاملی است که از طریق خوردن، خوابیدن و استفاده از لذتهای دنیوی روی فرم میآورند و تکامل روحانی سیر الیالله است. اگر کسی میخواهد به آرامش و نشاط حقیقی برسد، بداند که همه چیز در گرو انکسار به ماه رمضان است.