محمد نوری/ طی چند سال گذشته شاهد پیدایش کمپینهایی در عرصه فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و... در کشور هستیم که با هدفهای گوناگون همچون حفظ محیطزیست، مبارزه با بحران آب، کمک به بیماران خاص، خرید کالای ایرانی یا مبارزه با خرید لبنیات گران و بیکیفیت و با عناوینی همچون؛ «من کالای ایرانی میخرم» در حوزه حمایت از کالای تولید داخلی، «از خودمان شروع کنیم» در حوزه فرهنگسازی اجتماعی، «تو تنها نیستی» درباره پاسخگویی به حضور نوجوانان در فضای مجازی و... شکل گرفته و بعضاً با استقبال مناسب مخاطبان مواجه شده که تأثیر آن در اصلاح روند یا رونق آن بخش، انکارناپذیر است.
کمپینها به منزله جنبشهایی که در حمایت یا اعتراض به موضوع، نهاد، سازمان یا فرد خاصی شکل میگیرد، دارای پیام و محتوایی خاص است، اما نمیتوان همه آنها را مثبت ارزیابی کرد؛ زیرا ممکن است یک کمیپن از ابتدا منفی باشد و گاه نیز مثبت باشد، اما از عواملی تأثیر پذیرد و از هدف اصلی خود منحرف شود. کمپینِ «نه به خودرو صفر ایرانی» یا «خودرو نخریم» از جمله موارد کمپینهای منفی است که در فضای مجازی راهاندازی شد و در عرصه اقتصادی تأثیرگذار بود.
به اعتقاد برخی کارشناسان، ظهور و بروز کمپینهای مثبت در عرصه اقتصاد موجب رشد اقتصادی میشود؛ چرا که رشد پایدار اقتصادی بدون انباشت سرمایه اجتماعی ممکن نیست؛ همانگونه که رقابت در بازار بدون نهادهای اجتماعی که ایجادکننده این رقابت هستند، ممکن نیست. تجربه جوامع غربی در این حوزه مبین تأثیر بسیار نهادهای مردمی در اقتصاد است که رشد اقتصادی به صورت نسبی و پایدار را در آن جوامع ایجاد کرده است.
در حالی که اقتصاد کشور با یک جنگ تمامعیار اقتصادی از سوی دشمنان نظام اسلامی مواجهه است، راهاندازی کمپین مثبت در حوزه اقتصاد میتواند ایران را از هر آرایش نظامی در مقابل جنگ نرم اقتصادی بهتر حفظ میکند؛ چرا که وقتی جامعه مردمی قوام یافت و فعال شد، بهتر میتواند در مقابل هر نوع دشمنی از خود محافظت کند.
چند روزی است که کمپین حمایت از تولید پوشاک ایرانی با شعار «خرید پوشاک ایرانی، تحقق اقتصاد مقاومتی» با هدف کاهش و مرتفع کردن موانع پیش روی تولید پوشاک ایرانی در کشور به راه افتاده است؛ کمپینی که هم در عرصه سیاستگذاری و برنامهریزی به حمایت از تولید پوشاک ایرانی پرداخته است و هم در عرصه خرید و مصرف پوشاک ایرانی موجب رونق تولید داخلی میشود.
بنا بر اظهارات مسئولان، گردش مالی صنعت پوشاک کشور سالیانه بالغ بر 15 میلیارد دلار است که گفته میشود 30 درصد این پوشاک وارداتی و بخش عمده آن از طریق قاچاق وارد کشور میشود. این در حالی است که در کشور توان و امکان تولید پوشاک با قیمت و کیفیت مناسب وجود دارد و اگر حمایت از تولید پوشاک داخلی و استقبال مردم از خرید و مصرف پوشاک ایرانی صورت گیرد، علاوه بر رونق اقتصادی و افزایش اشتغال، اجازه واردات به محصولات خارجی داده نشده و از قاچاق پوشاک جلوگیری میشود.
راهاندازی کمپین حمایت از تولید داخلی با اولویت حمایت از تولید و خرید و مصرف پوشاک داخلی اقدام مبارکی است که میتواند گام مؤثری در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در این حوزه باشد، به شرطی که همه مردم به این کمپین پیوسته و بستر کارآفرینی و اشتغال در کشور را فراهم آورند و مسئولان دولت با آن به تقابل برنخیزند و روند اجرای آن را در تسهیل رونق تولید فراهم کنند؛ چرا که این اقدام در نهایت به خود دولت کمک شایانی خواهد کرد.