محمد خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره منشأ انحراف در نظام اقتصادی اظهار داشت: بخش فراوانی از درآمد ملی ما ناشی از تولید ملی نیست؛ بلکه ناشی از خام‌فروشی نفت است؛ یعنی استخراج نفت است و نه تولید نفت. وقتی پول نفت می‌آید در چرخه اقتصاد ملی، بخشی از آن به ارز و بخشی به ریال تبدیل می‌شود و در چرخه نظام بانکی قرار می‌گیرد. از این نظر، نظام بانکی بخش تشدید‌کننده و تزریق‌کننده و پمپاژکننده جریان انحرافات پولی در سیستم اقتصادی است.
 محمدابراهیم میانجی/ تعداد و نوع وزارتخانه‌ها در کشورها متفاوت است؛ اما عموماً همه کشورها در شش وزارتخانه امور داخلی، امور خارجه، آموزش، دفاع، دادگستری و اقتصاد با هم اشتراک دارند. پس از انقلاب اسلامي ‌سهم دولت به دليل گرايش به دولتي شدن كشور، افزايش چشمگیری يافت، به طوري كه تعداد دستگاه‌هاي اجرايي كشور در مقايسه با سال 1357 بيش از سه برابر و تعداد كاركنان دولت نيز چهار برابر شد.
اولین کابینه پس از انقلاب (دولت موقت) با 19 وزیر شکل گرفت، ولی این رقم در هر دوره کم و زیاد شد. اولین تغییر در صندلی‌های کابینه، در دولت اول با ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر و نخست‌وزیری شهید محمد‌علی رجایی ایجاد شد و وزارت جهانگردی حذف شد، به عبارتی در وزارتخانه ارشاد ادغام شد. کشور در دوره هشت ساله دفاع مقدس با 24 وزارتخانه، بیشترین تعداد وزارتخانه‌های خود را تجربه کرد. در سال‌های پس از جنگ تحمیلی همواره سیاست کوچک‌سازی دولت در میان مسئولان وجود داشته است. با این وجود صندلی‌های وزارت در دولت‌های بعدی، عدد ثابتی نداشته و بین  18 تا 24 وزارتخانه در دولت‌های مختلف نوسان داشته است. 

چرایی ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها
امروزه در سراسر جهان دو ساختار مدیریتی وجود دارد؛ یکی وظیفه‌گرا و دیگری فرایندگرا. تنها حرفی که می‌تواند ادغام را توجیه کند، یکپارچگی مدیریتی است. اگر محیط، پر تلاطم و مدام دستخوش تغییر باشد، رویکرد مدیریتی وظیفه‌گرا پاسخگو نیست، بنابراین باید به سراغ فرایندگرایی رفت. 
به لحاظ اداری و بوروکراسی در جهان نسبت دو به هشتصد است و در ایران این نسبت دو به هشتاد، برای حدود هشتاد میلیون نفر جمعیت خوشبینانه این است که ما دو میلیون نفر کارگزار، سرویس‌دهنده و کارمند داریم، اما در جهان این نسبت این‌گونه است که به ازای هر هشتصد نفر دو نفر کارگزار و کارمند وجود دارد؛ یعنی بوروکراسی ما 10 برابر جهان است. بخشی از ناکارآمدی در فضای کسب‌وکار به نارسایی‌های ناشی از بوروکراسی کشورمان بر‌می‌گردد؛ موضوعی که با ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها حل نخواهد شد. 
بر اساس یک درک عمومی از وضعیت اقتصادی کشور، هدف از ادغام وزارتخانه‌ها و کوچک‌سازی دولت، کاهش تصدی‌گری دولت، یکپارچگی در تولید، توزیع و مصرف، توجه به بخش خصوصی و مشارکت بیشتر این بخش در اقتصاد عنوان می‌شد. بر همین اساس روند ادغام‌های صورت گرفته به ویژه در دولت دهم را می‌توان بیشتر معطوف به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و همچنین بندهای تکلیفی قانون برنامه پنجم توسعه کشور دانست که دولت را مکلف کرد تعداد وزارتخانه‌ها را از 21 وزارتخانه به 17 وزارتخانه کاهش دهد.

موافقان ادغام وزارتخانه‌ها
قانون، دولت را مکلف به ادغام کرد؛ حذف و ادغام وزارتخانه‌ها با هدف کاهش تعداد وزارتخانه‌های کم‌تحرک و گاه زائدي بود که به فعاليت آنها تحت عنوان يک وزارتخانه نيازي نبود و این امر را به صورت تکلیفی مجلس هشتم از دولت دهم درخواست کرد. مرجع قانونگذار در ماده 53 قانون برنامه پنجم به طور صریح اعلام كرده دولت يك يا چند وزارتخانه را در هم ادغام كند تا تعداد آنها به 17 وزارتخانه برسد. بنابراين در اجراي اين تکليف قانوني و کوچک‌سازي حجم دولت، دولت دهم مصوبه مجلس را اجرایی کرده است.
در راستای تحقق اهداف بالادستي نظام؛ افزون بر آنکه با کوچک‌سازي حجم دولت، کاهش هزينه‌ها و از ميان بردن برخي موازي‌کاري‌ها، دولت را در مديريت بهينه در تصميم‌گيري‌ها ياري مي‌کند، نقش انکارناپذیری در تحقق اهداف بالادستي نظام دارد.
تمرکز در اجرای فعالیت‌ها؛ ‌ادغام موجب مي‌شود برخي فعاليت‌هاي مشترك يكجا متمركز شود و همين كار به صرفه‌جويي‌هاي بالایی خواهد انجامید. در حالي هزينه‌هاي جاري كشور هر سال حدود نيمي از بودجه كل كشور را به خود اختصاص مي‌دهد که دولت بايد سعي كند در ادغام وزارتخانه‌ها با نگاهي به بخش خصوصي، نسبت به انتقال برخي از نيرو‌ها به بخش‌هاي ديگر اقدام كند كه اين امر موجب تخصصي و تجربي شدن فعاليت‌هاي بخش خصوصي و نيز كاهش بودجه‌هاي جاري كشور در سال‌هاي آينده خواهد شد.

موافقان تفکیک وزارتخانه‌ها
‌تفکیک وزارتخانه‌های ادغام شده در دولت دهم در حال حاضر خواسته اصلی دولتمردان یازدهم، از مجلس دهم است تا کابینه را به شکل مطلوب و مورد انتظار خود چینش کنند. گذشته از این موضوع که دولت نیم‌نگاهی به پاسخ مثبت به خواست جریانات سیاسی همسو با دولت در تسهیم کابینه دارد،‌ دلیل قانع‌کننده‌ای برای تفکیک این وزارتخانه‌ها ارائه نشده است و فقط حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری، تفکیک این وزارتخانه را به منظور چابک‌سازی دولت و امور این وزارتخانه‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و تسهیل در امور بازرگانی،‌ معادن، مسکن و جوانان بیان کرده است.
ادغام وزارتخانه‌ها و تبديل معاونت‌ها به وزارتخانه حاشيه امني را براي نهاد رياست‌جمهوري فراهم مي‌كند كه بتوانند با طرح سؤال و بررسي حوزه فعاليتي خود در صحن مجلس و توضيح در خصوص مباحث مربوطه موجه حاضر شده و براي مشكلات و تبيين راهبردهاي اصولي و نتيجه‌بخش گام‌هاي اساسي‌تري را بردارد؛ بنابراين به نظر مي‌رسد با تصويب اين طرح در مجلس، كمك بزرگي به دولت در مسير رو به تعالي صورت پذيرد.

تفکیک وزارتخانه‌ها یعنی عقبگرد
لایحه‌ای که دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و به لایحه «تفکیک» مشهور شده است از نمایندگان مجلس خواست تا بار دیگر وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و وزارت ورزش و جوانان که در سال 1391 ادغام شده‌اند را از هم تفکیک کنند و به پنج وزارت صنعت و معدن، وزارت بازرگانی، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت راه، وزارت ورزش و سازمان ملی جوانان تبدیل شود. این در حالی است که بر اساس موارد پیش گفته برنامه کنونی دولت برای تفکیک وزارتخانه‌ها به نوعی عقبگرد و برگشت به گذشته است و دولت به جای تفکیک وزارتخانه‌ها باید به سمت ادغام وزارتخانه‌های دیگر، از جمله نفت و نیرو یا آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات حرکت کند. اگر دولت به تغییر ساختارهای اداری فکر می‌کند، الآن زمان آن است که به فکر ادغام وزارتخانه‌های دیگر باشد؛ اتفاقی که برای پویایی و بالارفتن بهره‌وری در کشور حتماً از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع بسیار مهم‌تر از تفکیکی است که دولت هم‌اکنون به دنبال آن است.

 محمد نوری/ با اعلام رسمی شرکت توانیر، روند مصرف برق در کشور با رشد ۱۰ درصدی مصرف مواجه شده است. مصرف بی‌رویه برق و بی‌اعتنایی برخی مصرف‌کنندگان به صرفه‌جویی، باعث می‌شود دیگر هموطنان نتوانند به‌خوبی از این نعمت الهی بهره‌مند شوند و‌ در برخی مناطق با وجود گرمای بیش از 50 درجه با قطع مکرر برق مواجه بوده و تحمل این گرما را برای آنها طاقت‌فرسا کرده است. این در حالی است که با انجام اقدامات ساده و توجه به مصرف بهینه و کمی صرفه‌جویی می‌توان داشته‌های خود را با سایر هموطنان تقسیم کرد و آنها را در این روزهای گرم از خنکای نسیم محبت‌مان بهره‌مند کنیم.
گفتنی است، مدیریت مصرف راهکارهای بسیار ساده‌ای دارد و بدون اینکه کوچک‌ترین فشاری به مصرف‌کنندگان وارد شود، دیگران نیز می‌توانند از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.
این مدیریت مصرف اگر در ساعات اوج مصرف صورت گیرد، تأثیر مضاعفی خواهد داشت. ساعات سراسری اوج مصرف برق در ایران یک ساعت و نیم قبل از اذان مغرب تا چهار ساعت بعد از آن است و در مناطق گرمسیر کشور علاوه بر این ساعات در بعدازظهر بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ مصرف برق به بالاترین حد خود می‌رسد و توصیه‌های مکرر کارشناسان انرژی بر این است که از حداقل وسایل برقی در این مدت استفاده شود.
دقت در آمار مصرف برق ما را در مصرف بهینه کمک می‌کند؛ ۳۰ درصد مصرف برق خانوار صرف روشنایی می‌شود، 9/25 درصد صرف کارکرد کولر آبی و گازی، 9/27 درصد در مصرف یخچال و فریزر، 8/9 درصد مربوط به وسایل صوتی و تصویری، 4/1 درصد مربوط به کارکرد ماشین لباسشویی و پنج درصد هم سایر لوازم.
کارشناسان حوزه انرژی معتقدند ۹۰ درصد برق مصرفی لامپ‌های رشته‌ای به گرما و حرارت تبدیل شده و فقط حدود ۱۰ درصد برق مصرفی این لامپ‌ها به روشنایی تبدیل می‌شود و چنانچه در خانه از دو لامپ کم‌مصرف ۲۰ وات به جای دو لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات استفاده شود، هزینه برق مصرفی خانوار در یک سال حدود ۱۲ هزار تومان کاهش می‌یابد. یک کیلووات ساعت معادل روشن بودن یک لامپ ۱۰۰ وات در مدت زمان ۱۰ ساعت است.
با آغاز فصل تابستان میزان برق مصرفی در سرمایش خانه هم مهم است. طبق آمارهای رسمی در حال حاضر ۱۲ میلیون کولر آبی و 5/3 میلیون کولر گازی در کشور وجود دارد و این وسیله پرمصرف با تقاضای روزافزون مواجه است. توان هر کولر آبی ۵۰۰ وات و هر کولر گازی ۲۰۰۰ وات است. بنابراین مصرف کولرهای گازی بیش از کولرهای آبی است که اگر هنگام خروج از خانه، دستگاه‌های سرمایشی خاموش شود یا اگر درجه دمای کولرهای گازی دو تکه (اسپیلت) در ماه‌های گرم سال روی ۲۶ درجه تنظیم شود به میزان زیادی از انرژی مصرفی مدیریت و از اتلاف آن جلوگیری می‌شود.
با این وصف و با توجه به راهکارهای کاهش مصرف انرژی، خانواده‌ها می‌توانند اقتصاد خانواده و انرژی مصرفی را کنترل کنند. با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز این توجه ضروری‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا با افزایش قیمت انرژی از جمله برق، هزینه خانوار افزایش می‌یابد و کنترل مصرف و توجه به هشدارهای کارشناسی می‌تواند از زیان اقتصادی خانواده‌ها 
جلوگیری کند.

 کوتاه شدن دست ممیزین
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران با مثبت ارزیابی کردن دستورالعمل مالیاتی جدید گفت: «سازمان امور مالیاتی با این دستورالعمل مجموعه را مردم محور کرده و به نوعی برون‌سپاری کرده و مودیان را در مقام امین پذیرفته و این شاخصه مهمی است که در سال‌های قبل نبود و اصناف باید بدانند که این دستورالعمل برای تقویت صنوف و بنگاه‌های اقتصادی کوچک اجرایی شده است. با اجرایی شدن این دستورالعمل هم دولت راحت‌تر به حقوق حقه خود می‌رسد و هم بنگاه‌های صنفی دیگر نگرانی از ممیزین ندارند و به نوعی دست ممیزین از این مجموعه کوتاه شد.»

چشم‌انداز تاریک نظام بودجه‌ریزی کشور
محمدرضا مهدیار اسماعیلی، کارشناس اقتصادی گفت: «روند موجود نظام بودجه‌ریزی کشور، به هیچ وجه پاسخگوی منویات رهبر معظم انقلاب در بندهای 9 و 16 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نخواهد بود و روند رو به رشد بودجه هزینه‌ای کشور با اتکا به اوراق بدهی (اسناد خزانه، صکوک و موارد دیگر) و هزینه آن برای خرید تضمینی گندم، جبران کسری مالی عظیم طرح تحول سلامت، مطالبات پیمانکاران و ...چشم‌انداز روشنی را برای نظام بودجه‌ریزی کشور پیش روی ما قرار نخواهد داد.»

آمار جدید بیکاری در کشور
سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تأکیدات رئيس‌جمهور در جلسه شورای اجتماعی کشور مبنی بر توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی، گفت: «بر اساس آمار رسمی نزدیک به یک میلیون و 300 هزار نفر به آمار بیکاران کشور در سال 95 افزوده شده است.» وی افزود: «در حال حاضر بیش از شش میلیون نفر بیکار در کشور زندگی می‌کنند که این آمار گاهی 10 میلیون نفر هم گزارش می‌شود. از این رو با توجه به این آمارها و در شرایط فعلی باید راهکارهای عملیاتی را انجام داد.

51 بنز دولت دهم
حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره خرید خودروهای لوکس به وسیله وزارت خارجه، اظهار داشت: «براساس توضیحات مسئولان وزارت خارجه در دولت یازدهم، این وزارتخانه فقط برای ترخیص 51 بنز تشریفاتی اقدام کرده است.» وی افزود: «این بنزها مربوط به دولت دهم و برای اجلاس سران بود که وزارت خارجه دولت یازدهم آنها را تحویل گرفته است.»

 سید فخرالدین موسوی/ صبح سی‌ام خرداد 1396، یکی از معدود روزها در تاریخ روزنامه‌نگاری کشور بود که فرقی میان روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا ، میان حامیان دولت و منتقدان آن نبود. بر صفحه اول همه روزنامه با هر سلیقه و گرایشی تیترهایی غرورانگیز از اقدام بموقع و مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نواختن سیلی سخت به گوش داعش و حامیان آن نشست. روزنامه «وطن امروز» با قرار دادن تصویری از لحظه پرتاب موشک به سمت مقر داعش در سوریه تیتر «قیام ذوالفقار» را برگزید و نوشت: «حمله موشکی سپاه به مرکز فرماندهی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه قدرت برتر بازدارندگی و اراده جدی ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم را به جهانیان نشان داد.» این روزنامه همچنین با پرداختن به بازتاب‌ها و تأثیرات این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نقل از «رابرت فورد» آخرین سفیر واشنگتن نوشت: «بازی تمام شد، آمریکا شکست خورد، ایران برد، جمهوی اسلامی ایران، آمریکایی‌ها را مجبور خواهد کرد از شرق سوریه عقب‌نشینی کنند، همان‌گونه که از بیروت در سال 1983 عقب‌نشینی کردند.» روزنامه «کیهان» نیز با انتخاب تیتر؛ «داعش سیلی خورد/ تل‌آویو و ریاض لرزید» نوشت: «قریب به دو ساعت از سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند؛ ملت ایران آن ملتی است که از روز اول تا امروز، با همین‌جور توطئه‌ها و با همین‌جور حرف‌ها مواجه بوده؛ آنها خواسته‌اند به ملت ایران سیلی بزنند، [ولی] این را همه بدانند ـ هم دشمن بداند، هم دوستان با اخلاص بدانند، هم آن دوستانی که گاهی دل‌شان می‌لرزد بدانند ـ که جمهوری اسلامی مستحکم ایستاده است و بدانید آنها نمی‌توانند به ما سیلی بزنند، ما به آنها سیلی خواهیم زد، ناگهان انتشار خبری نه تنها ایران، بلکه جهان را به سرعت برق و باد درنوردید. خبر کوتاه بود اما غرورآفرین برای ملت ایران و هراس‌انگیز برای دشمنان؛ ایران از خاک خود مواضع داعش را در شرق سوریه مورد هدف موشک‌های دقیق میانبرد قرار داد. در پایگاه‌های خبری ولوله‌ای به پا شد و در فضاهای مجازی طوفانی به راه افتاد. همه ایرانیان با غرور خاصی پیام‌ها و ویدئوهای شلیک موشک‌های ایرانی را به قلب دشمن تکفیری برای همدیگر ارسال می‌کردند. فضا یادآور شب‌هایی بود که خبر پیروزی رزمندگان اسلام در یک عملیات و آزادسازی بخشی از خاک میهن منتشر می‌شد.»
روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» نیز با برگزیدن تیتر «انتقام سخت» برای صفحه اول خود نوشت: «روزی که داعش به پارلمان ایران و مرقد امام یورش برد، همان موقع، مقامات ایرانی یک قول دادند. یک وعده؛ وعده انتقام سخت. آن روزها عده‌ای این را بیشتر به یک رجزخوانی شبیه می‌دانستند، اما حالا معلوم شد که حرف ایران، حرف است و اکنون بیش از گذشته بر همه عیان گشته که چرا حملات تروریستی هفدهم خرداد به تهران، یک ترقه‌بازی خوانده شد.» روزنامه «آرمان امروز» نیز با انتخاب عنوان «جهان در بهت مبارزه قاطع ايران عليه داعش» یادآور شد: «موشک‌های ذوالفقار بار دیگر اقتدار ایرانی را به رخ جهان کشید؛ موشک‌هایی که تنها در حد یک هشدار بود، اما اندام داعش و سایر جنایتکاران را به لرزه انداخت. جمهوری اسلامی ایران در عملیات «لیله‌القدر» پیامی را به جهان مخابره کرد که صبوری این کشور تنها فرصتی برای پشیمانی آنهایی است که قدرت را در تجاوز به مرزهای فراتر از خود می‌‌دانند. ایران نشان داد که اگر اراده کند، شوک شلیک‌هایش جهان را در بهت فرو می‌برد.»
«اعتماد» دیگر روزنامه‌ای بود که با عنوان «دفاع مشروع» به پاسخ دندان‌شکن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت: «عقربه‌هاي ساعت در ايران به ١١ شب نزديك مي‌شد و آنجا در سوريه در شهري كه سوري‌ها آن را به زبان عاميانه «الدير» يا همان «ديرالزور» مي‌نامند، ساعت ٩ شب را رد كرده بودند. درست در مرز سوريه و عراق، در كرانه رود فرات هدفي بود كه نيروهاي سپاه پاسداران براي پرتاب ٦ فروند موشك بالستيك ميانبرد زمين به زمين انتخاب كرده بودند؛ موشك‌هايي كه درست به اهداف تعيين‌شده خورد؛ به منابع لجستيكي تروريست‌ها و محل اجتماع آنها، تا ضرب سيلي انتقام حمله ١٧ خرداد ماه‌شان در تهران را خوب حس كنند. درست ١١ روز پس از عمليات تروريستي صورت گرفته در پارلمان و حرم امام خميني(ره) همان زماني بود تا وعده انتقامي كه سپاه پاسداران همان روز داده بود، عملياتي شود. عملياتي شدنش آنقدر دقيق بود كه خبر اول همه رسانه‌هاي جهان شد؛ رسانه‌هايي كه هم از عظمت موشك‌هاي ايران و تجهيزات نظامي‌اش شوكه شده بودند و هم پاسخ سريع و بموقع نيروهاي نظامي ايران براي تنبيه تروريست‌ها را ستودند. 

شبکه‌های اجتماعی و کودکان
 مهدی فرهادی/بیشتر سوءاستفاده‌های اینترنتی ابتدا غیر فیزیکی هستند، مانند گرفتن عکس‌های خصوصی از بچه‌ها، اما ممکن است از طریق تهدید و حق‌السکوت به سوءاستفاده فیزیکی منجر شود. برای نمونه از کودک می‌خواهند جلوی دوربین با لباس نامناسب یا حتی برهنه ژست بگیرد و برای آنها بفرستد. این عمل تجاوز مجازی نامیده می‌شود. عملی که ممکن است به تجاوز فیزیکی هم ختم شود. در این اقدامات معمولاً فرد متجاوز از در دوستی با کودک وارد می‌شود و سعی می‌کند اعتماد او را جلب کند. آمارها نشان می‌دهد که گزارش‌های مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان به طور چشمگیری در بیشتر کشورها افزایش یافته و جرائم گزارش شده به پلیس، فقط بخش کوچکی از این جرائم است؛ امری که بیش از پیش نظارت و کنترل والدین را در استفاده کودکان از اینترنت جدی و ضروری می‌کند.
در سال 2016، بنیاد دیده‌بان اینترنت گزارش داد که یک هزار و 572 وبگاه از این شیوه، برای سوء‌استفاده‌های جنسی از کودکان استفاده می‌کنند که نسبت به سال پیش از آن 112 درصد افزایش یافته بود. 
یافته‌های گزارش این نهاد حاکی است که 92 درصد تمام صفحات اینترنتی مربوط به سوء‌استفاده جنسی از کودکان در سال 2016 در سراسر جهان در پنج کشور میزبانی می‌شوند؛ 37 درصد در هلند، 22 درصد در آمریکا، 15 درصد در کانادا، 11 درصد در فرانسه و 7 درصد در روسیه.