حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید بررسی کنیم؛ وقتی ادعا می‌کنند از نظر گندم خودکفا شده‌ایم، دلیل واردات گندم چیست؟ اگر مازاد تولید گندم نداشته باشیم و بخواهیم وارد کنیم و از طرف دیگر بخواهیم این محصول را صادر کنیم، حتماً باید بررسی دقیقی شود که در این قضیه واردات گندم رانتی صورت می‌گیرد یا خیر؟ پرسش دیگری که در این صورت به ذهن می‌رسد، این است که گندم وارداتی کیفیت گندم ایران را دارد یا خیر؟
 محسن فخری/ درباره وظایف و مسئولیت‌های رسانه‌های جمعی به ویژه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان فراگیرترین رسانه و رسانه ملی کشور در نظام جمهوری اسلامی ایران موضوعات مختلفی بیان شده و گفت‌وگو‌ها و بحث‌های فراوانی در گرفته است؛ اما متأسفانه با وجود نظریه‌پردازی‌ها و سخنان مختلفی که طی تمام این سال‌ها مطرح بوده و است، یک نکته مهم وجود دارد، و آن اینکه کمتر پیش آمده برنامه‌هایی ساخته شود و بر روی آنتن برود که هم در تراز جمهوری اسلامی ایران یا حداقل در مسیر اجرای وظایف ذاتی رسانه ملی چون تقویت جمع‌گرایی، وحدت ملی، تقویت همدردی اجتماعی و... باشد و هم در جذب مخاطب و نگاه مردم موفق عمل کرده باشد. یکی از این معدود برنامه‌ها که می‌توان آن را از جمله برنامه‌های موفق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دانست که این دو ویژگی را توامان دارد ، ویژه‌برنامه شبکه سوم سیما برای ماه مبارک رمضان است. برنامه «ماه عسل» که یک برنامه گفت‌وگومحور و قصه‌گو است از سال 1386 با ایده و اجرای احسان علیخانی بر روی آنتن این شبکه قرار گرفت و اکنون پس از گذشت 10 سال از پخش این برنامه، با وجود همه کاستی‌ها و ضعف‌ها و همه انتقاداتی که طی این سال‌ها به آن وارد بوده و هست؛ که خود نیاز به آسیب‌شناسی و نقد جداگانه‌ای دارد، اکنون به یک برنامه پر مخاطب، دغدغه‌مند و تأثیرگذار بدل شده است که در ادامه به چند نکته برجسته و درخور توجه ماه عسل که آن را به یک برنامه متفاوت تبدیل کرده اشاره خواهیم کرد:

1ـ تریبون مردم؛ شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین و قابل توجه‌ترین ویژگی برنامه ماه عسل قرار دادن تریبون و آنتن در اختیار مردم است؛ یعنی درست برخلاف جریان رسانه‌های جهان و متأسفانه حتی جریان برنامه‌های دیگر صداوسیمای کشور که در ورطه ستاره‌سازی و میدان دادن به سلبریتی‌ها و چهره‌ها حرکت می‌کنند. نگران‌کننده است که در سال‌های اخیر تلویزیون ما به جای پرداختن به مردم، به جای عمل به رسالت اصلی خود که همان انعکاس دغدغه‌های مردم کوچه و بازار و پژواک حرف‌ها و مطالبات آنهاست، به تبلیغ؛ بزرگ‌نمایی و قهرمان‌سازی از خوانندگان و بازیگران و ورزشکارانی روی آورده است که سبک زندگی بسیاری از آنها نه تنها با عامه مردم و سبک زندگی ایرانی و اسلامی قرابتی ندارد؛ بلکه در موارد فراوانی تضاد و تقابل دارد؛ شوربختانه در روند شکل گرفته در سال‌های اخیر رسانه ملی افرادی را به عنوان چهره و ستاره و انسان‌های موفق به جامعه معرفی کرده است که در فضای خارج از صداوسیما رفتار و اظهاراتی کاملاً متعارض  با آرمان‌های مردم و انقلاب و زندگی ایرانی اسلامی دارند. رویکردی که آسیب جدی نیز به ویژه برای نسل جوان به همراه داشته و خواهد داشت، حال در چنین فضایی یک برنامه ساخته می‌شود که  آنتن رسانه ملی را به مردم برمی‌گرداند! این اتفاق چقدر ارزشمند است؟

2ـ آگاهی‌بخشی؛ یکی از ویژگی‌های بارز ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان شبکه سوم سیما در طی این ده سال پرداختن به معضلات اجتماعی چون؛ اعتیاد، طلاق، کودکان کار، زندانیان مالی و... بوده است؛ موضوعاتی که متأسفانه در کشور ما بعضاً به یک بحران تبدیل شده است و حل آن تنها در ایجاد عزم ملی است که شرط اول آن آگاهی‌بخشی به مردم درباره این معضلات است. موضوعی که در برنامه ماه عسل به خوبی از زبان خود افراد مبتلا و گرفتار به این معضلات بیان شده است تا تصویر ملموسی از این معضلات در برابر مردم قرار گیرد؛ تصویری که می‌تواند از افزایش این مشکلات جلوگیری کرده و نگاه مردم و مسئولان را بیش از پیش به سوی آنها سوق دهد.
3ـ تقویت خودباوری؛ «ماه عسل» در همه این سال‌ها تلاش کرده است مفاهیم و روحیات مختلفی را به بدنه جامعه و حتی میهمانانی که پا به استودیوی این برنامه گذاشته‌اند، ببخشد و بقبولاند که یکی از این مفاهیم حس خودباوری، افزایش سطح اعتمادبه‌نفس و تلاش برای تغییر است که مصداق بارز آن را می‌توان «مرتضی مهرزاد» دانست؛ جوانی که با وضعیتی به برنامه ماه عسل آمد که از ترس نگاه و رفتار که برخی در جامعه با او به دلیل فیزیک خاصش داشتند، حاضر به خروج از خانه نبود؛ اما اکنون پس از هشت سال در حالی به این برنامه برگشت که توانسته بود با تیم ملی والیبال نشسته به روی سکوی اول پاراالمپیک ریو برزیل برود.

4ـ مشارکت دادن مردم در حل مشکلات؛ تحت پوشش بردن نزدیک به 200 هزار کودک بی‌سرپرست یا بدسرپرست با همکاری کمیته امداد خمینی(ره) تحت طرح محسنین از طریق برنامه ماه عسل در سال گذشته و آزادی نزدیک به هزار زندانی با همکاری سازمان دیه باز هم از طریق همین برنامه یکی از ویژگی‌های خوب آن است که نشان می‌دهد اگر یک برنامه تلویزیونی در مسیر درست خود حرکت کند و بتواند اعتماد مردم را جلب کند، می‌تواند از ظرفیت‌های عمومی و مردمی برای حل مشکلات کشور بهره گیرد.

۵ـ قدردانی از قهرمانان واقعی؛ دعوت از همسران شهید و رزمندگان دوران دفاع مقدس و جانبازان، دعوت از کسانی که زندگی خود را وقف کمک به مردم کردند و کسانی که با همه سختی‌ها تولید ملی را پیش می‌برند و معرفی این افراد که در هیاهوی سلبریتی‌ها تهی و بزک شده عموماً فراموش شده‌اند، یکی از اقدامات مؤثر و ستایش‌برانگیز برنامه ماه عسل است. فاصله گرفتن از زندگی و دغدغه‌های شمال شهری و چهره‌هایی که به واسطه پول و رسانه که دارند سلایق خود را به عنوان معیار به جامعه تحمیل کرده و می‌کنند.

   محمد علیان/ 
1ـ خواستگاری در شبستان مسجد
ازدواج سنتی حسنه است که پیامبر اکرم(ص) بسیار بر سادگی، بی‌تکلفی و آسان بودن آن تأکید کرده‌اند؛ چنانکه می‌توانیم مصداق این سفارش را در سیره خود حضرت و ازدواج مبارک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مشاهده کنیم. امروز هم رهبر معظم انقلاب بارها خطاب به جوانان توصیه کرده‌اند به ازدواج آسان، جهیزیه ساده و مراسم‌های معمولی و عاری از تجمل روی آورند تا مانع ازدواج‌شان نباشد.
مسجد محله می‌تواند پیشگام ازدواج آسان برای جوانان محله باشد و با امر هدایت‌گری و واسطه‌گری خود در این راستا، نقش مهم و مؤثری را ایفا کند:
مشروح ایده
ازدواج آسان یکی از مؤلفه‌های مهم در احیای سبک زندگی اسلامی است، با این توضیح که امروزه، مسئله ازدواج جوانان به یکی از مسائل پر هزینه و دشوار همراه با رسوم و سنت‌های غلط تبدیل شده و امکان ازدواج جوانان را تا سطح زیادی کاهش داده و آفات و آسیب‌های اجتماعی زیادی را به بار آورده است. پیشنهاد می‌شود مساجد هر محل، با امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، در تبیین ازدواج آسان و فراهم‌سازی مقدمات آن تلاش کنند. یکی از این مقدمات، برگزاری مراسم خواستگاری یا بله‌برون ساده و واسطه‌گری در آشنایی جوانان و خانواده‌های ایشان است که شبستان مسجد می‌تواند محلی مناسب برای آشنایی جوانان، دیدار خانواده‌ها و تصمیم‌گیری برای اولین گام‌های زندگی مشترک باشد.
سابقه اجرای ایده
امام جماعت مسجد بنی‌هاشم(ع) محله خواجه نصیر طوسی تهران، حجت‌الاسلام سیداحمد روحانی از ایده خودش برای ازدواج دو جوان برای‌مان تعریف می‌کند: «مسجد که فقط جای اقامه نماز نیست. در جامعه اسلامی مسجد باید محور همه فعالیت‌های مسلمانان باشد. چه اشکالی دارد که مراسم خواستگاری دو جوان مسلمان در مسجد برگزار شود یا اینکه جوانان در شبستان مسجد ورزش کنند.»
«چند وقت پیش یکی از خانم‌ها بعد از نماز گفت که برای دخترم می‌خواهد خواستگار بیاید، به او گفتم آنها را به مسجد دعوت کن تا مراسم خواستگاری همین‌جا برگزار شود. ابتدا تعجب کرد؛ اما به او گفتم که برای عمل به سنت پیغمبر چه جایی بهتر از مسجد. دو روز بعد، مراسم خواستگاری را قبل از نماز مغرب در شبستان مسجد برگزار کردیم.  همین روزها مراسم عروسی این زوج جوان هم برگزار می‌شود که از خدا می‌خواهم سفیدبخت شوند.»
بایدها و نبایدها
ـ شناسایی جوانان آماده ازدواج و معرفی آنها به خانواده یکدیگر؛
ـ اختصاص زمان معین برای امر خواستگاری در مسجد که ترجیحاً باید ساعات خلوت مسجد باشد؛
ـ حضور امام جماعت در مراسم و هدایت جلسه؛
ـ ارائه خدمات مشاوره رایگان به جوانان پیش از ازدواج.

2ـ سفره‌ای برای ازدواج آسان 
کانون فرهنگی‌ـ هنری فخرالائمه مسجد امام موسی کاظم(ع) که در منطقه پردیسان قم واقع شده است، برای تسهیل امر ازدواج جوانان و همچنین پرهیز از تجملات مراسم ازدواج اتاق عقدی را در طبقه بالای مسجد تعبیه کرده است. این کانون در راستای توصیه رهبر معظم انقلاب(دامت‌برکاته) مبنی بر انجام ازدواج آسان برای جوانان، در مقابل تدارک اتاق عقد هیچ هزینه‌‌ای دریافت نمی‌‌کند و خدمات خود را به رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد. چنین اقداماتی توانسته است هم جوانان را به این مسجد جذب کرده و هم یکی از مهم‌ترین مسائل امروز جوانان را حل کند. گفتنی است، فضای اتاق عقد به صورت کاملاً سنتی و مذهبی آراسته شده است. از دیگر امکانات این اتاق عقد، آزاد بودن آن برای عموم مردم، کمیته امداد، بهزیستی، پایگاه‌های بسیج و کانون‌ها، همچنین تخفیف در دریافت هزینه سالن و شام عروسی است. طبق گزارش امام جماعت مسجد، حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا ماهیانه به طور متوسط سه مراسم عقد و ازدواج در این مکان برگزار می‌شود.

 ابوذر احمدی/ در حالی که محافل سیاسی منطقه از طرح «آمریکایی‌ـ سعودی» سخن به میان می‌آورند که گفته می‌شود بخشی از پروژه ایجاد ناتوی «عبری‌ـ‌ عربی» و پیشبرد تقویت روابط راهبردی رژیم غاصب صهیونیستی و دول غربگرای عربی تهیه شده است تا زمینه به رسمیت شناختن کامل دولت جعلی صهیونیستی از سوی تمام کشورهای عربی و نیز حضور فعال این رژیم در منطقه خلیج‌فارس فراهم شود؛ منابع مهم خبری جهان از حمایت و پشتیبانی علنی و بی‌پروای دولت جعلی رژیم صهیونیستی از گروهک‌های تروریستی‌ـ تکفیری مستقر در مرزهای بلندی جولان خبر می‌دهند. 
به همین منظور، مجله «وال‌استریت‌ژورنال» طی گزارشی به نقل از سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی این منطقه می‌نویسد: «تل‌آویو کمک‌های مختلفی به گروه‌های مسلح مخالف «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه و هم‌پیمانان ایرانی، لبنانی و روسی وی برای تحقق این هدف ارائه داده است.» این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود تصریح می‌کند: «اسرائیل سال 2016 یک واحد نظامی ویژه برای نظارت بر هماهنگی توزیع کمک‌های ارائه شده که به شکل پرداخت حقوق، خرید سلاح و مهمات است، تشکیل داد.»
این در حالی است که «ایهود یعری» تحلیلگر معروف صهیونیستی در این باره اذعان داشت، رژیم صهیونیستی نام «همسایه خوب» را برای اقدامات عملیاتی‌اش در ارتفاعات جولان برگزیده و این فعالیت سری‌ـ صهیونیستی تحت نظارت «موشه یعلون»، وزیر سابق جنگ دولت جعلی صهیونیستی است. 
گفته می شود، رژیم اشغالگر قدس به ‌بهانه مبارزه با تروریسم قصد دارد با حمایت گروه‌های تروریستی و تکفیری مستقر در سوریه، منطقه‌ای حائل در جولانِ سوریه ایجاد کند. این طرح امنیتی دولت جعلی صهیونیستی با حمایت اتاق عملیات «الموک» که «تحت نظارت سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، قطر، آمریکا و اردن» فعالیت می‎کند، دنبال می‌شد که البته با پیشروی نیروهای مقاومت به شکست منتهی شده است. 
شایان ذکر است حدود 120 روستا در مرزهای جولان با عمق 10 کیلومتر در داخل اراضی سوریه و طول 75 کیلومتر تحت سلطه گروه‌های مسلح قرار دارد. آنها با آزادی کامل در مجاورت مرزهای فلسطین اشغالی در تردد بوده‌اند. محاسبات انجام شده بر این محور استوار است که صهیونیست‌ها در تلاشند این تحرکات را در سمت شمال افزایش دهند تا ایده کمربند امنیتی که اشغالگران در جنوب لبنان ایجاد کردند، این بار با استفاده از ارتش «آنطوان لحد سوری» شکل بگیرد. در وضعیت کنونی لازم است ابعاد پشتیبانی رژیم غاصب صهیونیستی از گروهک‌های تروریستی مستقر در منطقه جولان بررسی و تبیین شود؛ به همین منظور ذکر چند نکته مهم ضرورت می‌یابد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
نخست اینکه، با توجه به پیشروی نیروهای مقاومت سوری و محاصره هر چه بیشتر گروه‌های تروریستی‌ـ تکفیری در مرزهای منتهی به عراق، استراتژیست‌های نظامی صهیونیستی بر آن شده‌اند تا امنیت مرزهای بلندی‌های جولان را تحکیم و گروهک‌های تروریستی مستقر در این منطقه را تقویت کنند.
دوم اینکه، مقامات تروریست صهیونیستی همواره تلاش کرده‌اند با ایجاد و تقویت گروهک‌ها و هسته‌های تروریستی در بلندی‌های جولان یک کمربند امنیتی در طول مرزهای فلسطین اشغالی و جولان ایجاد کنند و با تشکیل منطقه‌ای در مرزهای فلسطین اشغالی و سوریه با عرض شش کیلومتر  بیش از پیش امنیت پوشالی خود را تأمین کنند. 
نکته پایانی اینکه تحلیلگران سیاسی و نظامی معتقدند در شرایطی که نیروهای مقاومت عمده توان خود را در مرز مشترک سوریه و عراق متمرکز کرده‌اند، رژیم غاصب صهیونیستی فرصت را مغتنم شمرده و با تقویت و پشتیبانی گروهک‌های تروریستی مستقر در منطقه جولان، به دنبال آن هستند ضمن گسترش کمربند امنیتی خود، تحرکات احتمالی نیروهای مقاومت و به ویژه حزب‌الله در این منطقه را به بن‌بست کشانده و بستر هر گونه عملیات از سوی مقاومت مشابه عملیات «شبعا» را که حزب‌الله لبنان در سال گذشته به اجرا درآورد، کور کند.

هنرمند صنعتگر زنجانی در گفت‌وگو با صبح صادق
 اکبر کریمی/  در دوره هخامنشیان، در زنجان معدنی به نام نمک چهرآباد پیدا شد و مردانی نمکی در آن کشف شدند که همه‌ آنها داس و ابزار جنگی انسان‌های اولیه را به کمر داشتند و همین موضوع تاریخچه این ابزار در زنجان را به شش‌هزار سال عقب‌ برد. زنجان حتی پایتخت سلاح‌سازی در زمان هخامنشیان بوده است. در مجموع این صنعت در استان زنجان قدمت دیرینه‌ای دارد.

زنجان قابلیت تبدیل شدن به قطب
 تولید چاقوی جهان را دارد
مناطق و شهرهای مختلف ایران سوغاتی‌های منحصربه‌فردی دارند که بیشتر این سوغاتی‌ها زمینه تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی پرسود و اشتغال‌زا را دارا هستند. یکی از این سوغاتی‌ها چاقوی زنجان است که امروزه به جز شهروندان ایرانی متقاضی خارجی نیز پیدا کرده است. بنا به گفته صاحب‌نظران، این حرفه به قدری جای رشد و توسعه دارد که قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های چاقوسازی جهان را دارد.

نتیجه فعالیت 36 ساله 
در حرفه چاقوسازی
سیداشرف‌علی موسوی استادکار50 ساله زنجانی است که سابقه 36 ساله در حرفه چاقوسازی دارد.
سید اوایل سال 60 پدرش فوت می‌کند و او با اینکه محصل نوجوانی بیش نبوده، برای تأمین هزینه‌های خانواده به شاگردی نزد استادی چاقوساز مشغول می‌شود. سید بعد از پنج سال شاگردی نزد استاد، با اندک پس‌اندازی که از این حرفه جمع کرده بود، کارگاه کوچکی برای خود دست و پا 
می‌کند.
الآن آقای موسوی از میان بیش از 500 کارگاه چاقوسازی در زنجان، صاحب شش کارگاه تولیدی و سه دهنه مغازه در مرکز فروش چاقوی زنجان است. او با راه‌اندازی این کارگاه‌ها و فروش محصول در مغازه‌هایش، به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 50 جوان زنجانی شغل ایجاد کرده است. البته هر یک از کارگاه‌های سید به تولید محصولاتی خاص مشغولند.

تنوع تولید 
در کارگاه‌های سید
در کارگاه‌های چاقوسازی زنجان بیش از 200 نوع چاقو، برای مصارف مختلف تولید می‌شود و کارگاه‌های آقای موسوی در این بین حدود 25 نوع از این چاقوها را تولید می‌کنند.
یک کارگاه، مخصوص تولید سرویس کامل از چاقوهای آشپزخانه، چاقوها و چنگال‌های میوه‌خوری و قندشکن و تیزکن چاقو است. کیفیت، بسته‌بندی و قیمت مناسب موجب استقبال بالای خرید این سرویس‌ها از سوی ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی شده است.
در کارگاه دیگر انواع چاقوهای آشپزخانه، میوه‌خوری، چاقوی سلاخی، سیخ جوجه‌گردان و... در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف گرفته تا قندشکن و ساطورهای قصابی برای تک‌فروشی در مغازه‌های سطح شهر تهیه می‌شود.
کارگاه دیگر مخصوص مسگری است و 60 نوع محصول مسی را تولید و روانه بازار می‌کند.
کارگاهی مخصوص ساخت و صادرات محصولات تزئینی است. در این کارگاه انواع شمشیرهای سامورایی، هلالی اسلامی و چاقوهای فنری، تولید شده و به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان صادر می‌شود. ارزش چاقوی صادراتی زنجان به کشورهای همسایه سالیانه بیش از دو میلیون دلار برآورد می‌شود. این رقم با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و هدف‌گذاری‌های کلان دولت، در زمانی کوتاه امکان رشد چند برابری، هم برای مصارف داخلی و هم در حوزه صادرات خواهد داشت.
چندین مرحله شرکت تولیدکنندگان زنجانی در نمایشگاه‌های روسیه نشان می‌دهد، هدف میان‌مدت مسئولان و تولیدکنندگان زنجانی حضور در بازار روسیه است. برای این منظور باید کیفیت بسته‌بندی محصولات ارتقا یابد و همین‌طور سلیقه مشتریان روسی روی محصول پیاده شود تا در آینده شاهد بازار ثابتی از سوغات زنجان در این کشور همسایه باشیم.

قوت‌ها و ‌ضعف‌های 
صنعت چاقوسازی زنجان
چاقوسازی افزون بر مهارت، به ذوق و استعداد هنری نیز نیاز دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت استاد موسوی، ذوق هنری وی و ایجاد تنوع در شکل، قالب محصولات و توجه به مشتری‌پسندی در بسته‌بندی و ارائه محصولات به بازار بوده است.
امروزه به دلیل ورود جوانان تحصیلکرده و خوش‌ذوق به این حرفه، شاهد ارتقای محصولات، تنوع طرح‌ها و بسته‌بندی‌ها و افزایش جایگاه این حرفه در زنجان هستیم، اما با این وجود تبلیغات و فروش چاقوی زنجان در این شهر و دیگر مناطق کشور همچنان به صورت سنتی انجام می‌شود.
واردات تیغه‌های بی‌کیفیت چینی و عرضه آن در بازار چاقوی زنجان یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده صنعت چاقوی زنجان به شمار می‌رود و ارزش هنری این حرفه چند هزار ساله را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنا به گفته آقای موسوی؛ «این تیغه‌ها را افرادی مشخص و از مسیر قانونی وارد استان می‌کنند و با سوار کردن دسته و پرداخت‌گری روی آنها، به نام چاقوی زنجانی و با نام و برند داخلی به شکل انبوه روانه بازار داخلی می‌شود.»
سید از سختی فروش چاقو در دهه 70 نیز چنین گفت «آن موقع فروش چاقو خیلی رونق نداشت و اگر اندک سرمایه‌ای داشتیم باید آن را در شش ماهه پایانی سال هزینه می‌کردیم و تولید انباشته می‌کردیم تا در نوروز و بهار می‌فروختیم. سختی آن ایام از این نظر بود که نه تبلیغات لازم برای معرفی چاقو و سایر محصولات این حرفه در زنجان و در دیگر مناطق بود و نه مردم برای خرید این محصولات قدرت خرید داشتند.»
نزدیک به 15000 خانوار زنجانی از طریق تولید و فروش چاقو و مشتقات آن امرار معاش می‌کنند.
چطور چاقوی زنجان را تشخیص دهیم؟
دسته و تیغه‌هایی که در چاقوی زنجان و برای مصرف آشپزخانه استفاده می‌شوند، یک‌تکه هستند؛ اما چاقوهای کارخانه‌ای که امروزه در سوئیس، نروژ، ترکیه و سوئد تولید می‌شوند، دسته‌های جداگانه دارند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 برادر اکبر کریمی تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ 43
حق‌المجری و حق‌العبور: هرگاه کسی از قدیم در خانه یا ملک دیگری مجرای آب به ملک خود یا حق مرور داشته، صاحب خانه‌ یا ملک نمی‌تواند مانع آب بردن یا عبور او از ملک خود شود و همچنین است سایر حقوق از قبیل حق داشتن در و شبکه و ناودان و حق شرب و... اگر کسی حق عبور در ملک غیر ندارد، ولی صاحب ملک، اذن داده باشد که از ملک او عبور کند، هر وقت بخواهد می‌تواند از اذن خود رجوع کرده و مانع عبور او بشود و همچنین است سایر ارتفاقات.
ضمان قهری: ضمان قهری عبارت است از؛ مسئولیت به اقدام و انجام عملی یا تدارک زیان ناشی از فعل زیانبار و چون مسبوق به عهد و قراری هم نیست غیر عقدی و قهری است.
اموری چون غصب و آنچه در حکم غصب است اتلاف، تسبیب و استیفاء موجب ضمان قهری است.
ماده 308 قانون مدنی غصب را چنین تعریف کرده است: « غصب، استیلا بر حق غیر است به نحو عدوان، اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز هم در حکم غصب است.»
پس برای تحقق غصب تسلط بر حق غیر کافی است و این سلطه باید به نحو عدوان باشد؛ یعنی متصرف بداند که او من غیر حق و بدون اجازه مالک مال یا حقی را تصرف کرده است و اگر تسلط بر حق غیر نباشد، غصب نیست و اگر سلطه بر حق غیر باشد، ولی به نحو عدوان نباشد اثبات ید بر مال غیر است، بدون مجوز قانونی و آن در حکم غصب می‌باشد. ماده 310 قانون مدنی مسئله‌ای را که در حکم غصب است، بیان کرده: «اگر کسی مالی را به عاریه یا به ودیعه و امثال آنها در دست اوست منکر شود از تاریخ انکار در حکم غصب است.» 
به موجب ماده 311 قانون مدنی غاصب باید مال مغصوب را عیناً به صاحب آن رد کند و اگر عین تلف شده باشد باید مثل یا قیمت آن را بدهد و اگر به علت دیگری رد عین ممکن نباشد باید بدل آن را بدهد. همچنین طبق ماده 315 قانون مدنی غاصب مسئول هر نقص و عیبی است که از زمان تصرف او به مال مغصوب وارد شده باشد هر چند مستند به فعل او نباشد.
در ماده 328 قانون مدنی نیز حکم اتلاف چنین بیان شده است: «هر کس مال غیر را تلف کند، ضامن آن است و باید مثل یا قیمت آن را بدهد اعم از اینکه از روی عمد تلف کرده باشد یا بدون عمد و اعم از اینکه عین باشد یا منفعت و اگر آن را ناقص یا معیوب کند ضامن نقص قیمت آن است.»
ملاحظه می‌شود که درباره تلف مال قانونگذار شخص متخلف را که مستقیم و بلاواسطه عامل اتلاف است به طور مطلق اعم از وجود عمد یا عدم آن ضامن شناخته است. در صورتی که در مبحث تسبیب مادام که تقصیر مسبب اعم از تفریط یا تعدی احراز نشود، مسئولیت تدارک خسارت را متوجه مسبب نشناخته است.
ماده 331 قانون مدنی: «هر کس سبب تلف شدن مالی بشود باید مثل یا قیمت آن را بدهد و اگر سبب نقص یا عیب آن شده باشد باید از عهده نقص قیمت آن برآید.»
همچنین استیفاء از مال یا عمل غیر به نحوی که در مواد 336 و 337 قانون مدنی ذکر شده است عامل را مستحق اجرت عمل خود خواهد کرد. 
ماده 336 قانون مدنی: «هر گاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی کند که عرفاً برای آن عمل، اجرتی بوده یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل، مستحق اجرت عمل خود خواهد بود، مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع داشته است.»
ماده 337 قانون مدنی: «هرگاه کسی بر حسب اذن  صریح یا ضمنی از مال غیر، استیفاء منفعت کند صاحب مال مستحق اجرت‌المثل خواهد بود مگر اینکه معلوم شود که اذن در انتفاع، مجانی بوده است.»