حجت‌الاسلام سیدعلى خمینى، نوه حضرت امام(ره) ضمن انتقاد از نهادهاى تبلیغاتى نظام، گفت: از نهادهاى فرهنگى و تبلیغاتى نظام گله‌مندیم؛ چرا که مسئله فلسطین تقریباً به روز قدس منحصر شده و اگر همین طور پیش برویم، ممکن است روزى روز قدس هم کم‌رنگ شود. مخالفان این ایده در طول سال کار مى‌کنند؛ اما ما دست روى دست مى‌گذاریم و در جهات تبلیغى و ترویجى و رسانه‌اى کم کاریم و گرفتار تکرار هستیم.
  محمدرضا مرادی / بیش از 40 روز از بحران در شبه‌جزیره عربی می‌گذرد. بحرانی که عربستان سردمدار آن بود و به همراه سه کشور امارات، بحرین و مصر با بهانه و ادعای حمایت قطر از تروریسم آن را شروع کرد. تلاش‌های زیادی از سوی کشورهای مختلف برای حل این بحران صورت گرفته، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. حتی آمریکا نیز که در ابتدا موضع حمایتی از عربستان را در پیش گرفته بود، به این نتیجه رسیده است که باید برای حل بحران تلاش کند؛ اما تاکنون راه به جایی نبرده است. وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته برای حل بحران به منطقه سفر کرد تا به نوعی بحران را مدیریت کند. در همین ارتباط، روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عربستان و قطر نوشت: «رکس تیلرسون» دست خالی از منطقه رفت، اما تحول مهمی که در بحران عربی به وجود آمده، ضرب‌الاجل قطر به کشورهای تحریم‌کننده دوحه است. قطر هفته گذشته به عربستان، امارات، بحرین و مصر سه روز مهلت داد به محاصره این کشور پایان دهند، در غیر این صورت رسماً از شورای همکاری خلیج فارس خارج خواهد شد. این تهدید قطر می‌تواند اوضاع را به سمت پیچیدگی بیشتر پیش ببرد.
«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات پس از این ضرب‌الاجل اعلام کرد، اختلاف بین قطر و چهار کشور عربی تحریم‌کننده این کشور از جمله امارات به سرعت پایان نخواهد یافت و بحران بعد از هیاهو و سروصدا وارد مرحله «آتش آرام» می‌شود و هر روز بیشتر درک می‌کنیم که همسایه دستپاچه و سرآسیمه ما نیازی نمی‌بیند که از مسیر خود بازگردد. به نظر می‌رسد این روند به سمتی پیش می‌رود که باید شاهد فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس بود. چرا که دو طرف منازعه قصد عقب‌نشینی را ندارند. در همین ارتباط اندیشکده شورای آتلانتیک اعلام کرد، فلسفه وجودی «شورای همکاری خلیج فارس» مقابله با ایران بود که اکنون خروج قطر و تبعیت نداشتن کویت و عمان از مواضع ضد ایرانی سعودی‌ها عملاً به فروپاشی آن منجر می‌شود. پیش از این نیز برخی مقامات قطری از پایان کار این شورا سخن گفته بودند. اما این بحران به کدام سمت پیش می‌رود؟
به نظر می‌رسد آمریکا به تدریج به این نتیجه خواهد رسید که بحران در شبه‌جزیره عربی، یک بازی ناشیانه از سوی ولی‌عهد سعودی است و باید به سمت پایان آن پیش رفت. در همین زمینه رئیس کمیته خارجی مجلس سنای آمریکا، اقدامات عربستان علیه قطر را اشتباهی ناشیانه از طرف محمدبن‌سلمان ولی‌عهد سعودی دانست. در شرایط کنونی آمریکا با توجه به اختلافاتی که بین کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور درباره خاورمیانه وجود دارد، نتوانسته است نقش‌آفرینی مثبتی در این باره داشته باشد. به همین دلیل همچنان کشورهای شبه‌جزیره عربی در مسیر تشدید تنش پیش می‌روند. این روند می‌تواند شورای همکاری خلیج فارس را به پایان راه خود برساند. 
ماهیت شکل‌گیری شورای همکاری خلیج فارس در سال 1981 در حقیقت در واکنش به تحولات داخلی ایران بوده و این شورا در واکنش به انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت. تمام تلاش این شورا مقابله با انقلاب ایران بوده، اما اکنون این شورا نه تنها موفق به سدِ نفوذ ایران در منطقه نشده است؛ بلکه خود در مسیر فروپاشی حرکت می‌کند. بارها این شورا دچار اختلافات ماهوی شده است؛ اما با میانجی‌گری غربی‌ها این اختلافات حل شده‌اند؛ اما بحران کنونی به نظر می‌رسد در مسیر فروپاشی این شورا همکاری کند. چرا که صحبت کردن از خروج از این شورا به نوعی در بین اعضا مرسوم نبود؛ اما اکنون قطر به صراحت از تعیین ضرب‌الاجل برای خروج از شورای همکاری خلیج فارس سخن گفته و این مسئله بسیار مهم
 و تأمل‌برانگیز است.
 قطر با حمایت‌های برخی از کشورهای منطقه‌ای توانسته است در برابر فشارهای عربستان مقاومت کند و به نظر می‌رسد عربستان به تدریج به سمت انتخاب یکی از دو مسیر پایان محاصره قطر یا فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس، پیش برود.

   حسین عبداللهی‌فر/ کابینه دوازدهم از جنبه‌های بسیاری حائز اهمیت فراوان است؛ اما برخی این اهمیت را از زاویه منافع شخصی و گروهی خود دنبال می‌کنند. به ویژه کسانی که پیروزی رئیس‌جمهور را مرهون حمایت خود دانسته و سعی می‌کنند سهم خود را در ترکیب کابینه حفظ کنند؛ آنچه سبب بروز مشکل می‌شود این است که این عده میزان نقش خود را بیش از آنچه هست، فرض کرده و سهم زیادی را طلب می‌کنند. در همین راستا، صفحات روزنامه‌ها گویای بخشی از این اختلافات و فضاسازی رسانه‌ای برای گرفتن نقش
 بیشتر است.
روزنامه «قانون» (19 تیر) در همین زمینه تیتر اول خود را به «کابینه مختلط» اختصاص داد و با تأکید بر لزوم چند وزیر زن در کابینه، نوشت: «وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و فرهنگ و ارشاد در انتظار بانوان است.»
«شرق» در آخرین روز هفته، تصویر اول خود را به چند وزیر احتمالی زن کابینه دوازدهم اختصاص داد و در پاسخ به اینکه «کدام زنان وزیر می‌شوند؟» به شهیندخت مولاوردی، الهه کولایی، پروین داداندیش (همسر محمود واعظی)، سیدفاطمه طباطبایی (مادر سیدحسن خمینی)، زهرا شجاعی و... اشاره کرد.
روزنامه «خراسان» نیز در این روز «بودن یا نبودن» را برای تیتر یک خود برگزید و ذیل آن با تأیید حضور سه زن در کابینه آینده از قول معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و ردّ قطعیت حضور برخی دیگر از وزرا، نوشت: «۱۷۱ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای که پیش از پایان جلسه علنی از تریبون هیئت‌رئیسه مجلس قرائت شد، خطاب به رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم ایجاد فرصت برای جوانان فرهیخته و متخصص در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم خواستار تشکیل کابینه‌ای جوان‌تر از کابینه 
یازدهم شدند.»
آنچه مسلم است اینکه این فشارها برای افزایش سهم اصلاح‌طلبان و کاهش نقش اصولگرایان در دولت است. نکته‌ای که روزنامه «نسل فردا» در تیتر اول خود با عنوان «جنگ سهم‌خواهی» به آن اشاره کرده و می‌نویسد: «کنار گذاشته شدن «نوبخت» از پست سخنگویی دولت نیز تقریباً قطعی به نظر می‌رسد. درباره وزیر بهداشت شنیده می‌شود که «هاشمی» شرط‌هایی را برای ماندن گذاشته و حضور خود را به بررسی شرایط کابینه دوازدهم و وزرایی که انتخاب می‌شوند، منوط کرده است. در بخش مشاوران نیز احتمالاً با تغییراتی روبه‌رو هستیم. شاید «آشنا» تبدیل به «غریبه» شود، آشنایی که حضورش مدت‌هاست برای روحانی هزینه‌ساز است؛ اما همچنان و با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و اخیراً نیز با دست‌بوسی از آیت‌الله جنتی خبرساز شد. در وزارت کشور هم خبرهایی از احتمال کنار گذاشتن «رحمانی‌فضلی» به گوش می‌رسد. اصلاح‌طلبان از اینکه یک وزیر اصولگرا در رأس وزارت حساس و کلیدی کشور وجود دارد، ناراضی هستند و البته در چهار سال گذشته، هیچ نشانی از اهتمام یا علاقه روحانی به کنار گذاشتن رحمانی‌فضلی
 دیده نشد. 
حالا صحبت از به‌کارگیری یک «اصولگرا»ی دیگر هم به‌ گوش می‌رسد، کسی که از قضا اصولگرایی اورجینال(!) است و آنقدر در مجلس بوده که تمامی زیر و بم و شگردها و لابی‌های سیاسی را می‌داند و به تعبیر همفکرانش آدم زرنگی است؛ اما آیا اصلاح‌طلبان که روحانی را وامدار خود و رسیدن دوباره او به پاستور را حاصل حمایت خود از وی می‌دانند، راضی می‌شوند امثال باهنر به کابینه راه پیدا کنند؟»
بر همین اساس، «آفتاب یزد» تیتر اول نخستین روز هفته‌اش را به این موضوع اختصاص داد و از تعامل دولت با باهنر به عنوان «صید طلایی روحانی» یاد کرد و همانجا در مخالفت با ورود وی به کابینه نوشت: «روحانی می‌تواند با چهره‌هایی مثل باهنر ارتباط داشته و برای همکاری سیاسی با آنها طرح‌ریزی کند. با این حال این به معنای حضور وی در دولت آینده نیست.»

 رژیم صهیونیستی 
در محاصره حزب‌الله
پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل» با انتشار گزارشی به گمانه‌زنی درباره توافق آتش‌بس سوریه اشاره و نسبت به گسترش نفوذ ایران در سوریه و همچنین افزایش قدرت حزب‌الله ابراز نگرانی کرده است.
 در این گزارش آمده است: «ناکامی عملی تلاش‌های رسمی اسرائیل در این زمینه، دقیقاً مانند اصرارهای نتانیاهو بر جلوگیری از مسلح‌سازی حزب‌الله لبنان به دست ایران از طریق سوریه است که در عمل هیچ تأثیری نداشته است؛ چه اسرائیل بخواهد و چه نخواهد، حزب‌الله به این تسلیحات دست می‌یابد.»

چهار راهکار آمریکا 
برای مقابله با قدرت ایران
پایگاه یواس نیوز اند ورلد ریپورت اوضاع منطقه را به نفع ایران و متحدانش ارزیابی کرده و با ابراز نگرانی از افزایش قدرت نظامی تهران خواستار اقدام واشنگتن به منظور مقابله با آن شده است. گسترش قدرت نظامی ایران شامل مجموعه‌ای از اقدامات، از جمله «پیگیری و به دست آوردن ابزارهایی برای توسعه فناوری هسته‌ای و موشک‌های بالستیک»، «انجام آزمایش‌های موشکی دوربرد که به صورت روزافزونی پیچیده‌تر می‌شوند» و «ساخت تأسیسات زیرزمینی در لبنان برای تولید موشک‌ها و دیگر تسلیحات مورد نیاز گروه قدرتمند حزب‌الله» می‌شود.
 در این مقاله چهار راهکار برای برخورد با ایران سفارش شده است که عبارتند از: «نظارت دقیق و سختگیرانه بر اجرای برجام از سوی ایران»، «تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور»، «روابط نظامی نزدیک‌تر واشنگتن با متحدان منطقه‌ای به منظور مقابله با تسلط ایران بر خاورمیانه» و «همکاری با افرادی در داخل ایران برای تغییر حکومت.»

دانش‌بنیان‌ها را
 هم دور زدند
رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر لزوم دخالت شرکت‌های داخلی در قراردادهای بزرگ خارجی گفت: «به نظر بنده در قراردادهای توتال، بوئینگ و ایرباس به دانش بنیان‌ها کم لطفی شد. در حال حاضر سه هزار و777 شرکت داریم که کارگروه ارزیابی آنها را به عنوان دانش‌بنیان تأیید کرده است. فناوری و دانش و اقتصاد دانش‌بنیان در جهان به منزله موتور محرک اقتصاد کشورهای پیشرفته مطرح شده است؛ مانند یاهو و گوگل که ارزش‌افزوده بالایی برای کشورهای‌شان به همراه
 داشته‌اند.»

موفقیت استراتژیک
 جبهه مقاومت
اندیشکده شورای آتلانتیک با بیان اینکه یک موفقیت استراتژیک برای ایران در راه است، نوشت: «خروج قطر از یک سو و تبعیت نکردن کویت و عمان از مواضع تهاجمی سعودی علیه دوحه از سوی دیگر، به فروپاشی این شورا منجر خواهد شد؛ این تحولات موفقیت استراتژیک قابل توجهی برای ایران است.»
 به نوشته این اندیشکده، «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد پادشاه عربستان سعودی سیاست‌های هر دو تحول، یعنی جنگ یمن و انزوای قطر را طرح‌ریزی کرده است. فلج شدن نسبی شورای همکاری خلیج‌فارس شکست دیگری برای محمدبن‌سلمان است. این امر می‌تواند ضربه‌ای به راهبرد ترامپ در ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران موسوم به ناتوی عربی نیز باشد که طرح آن را در خلال سفر به ریاض و تل‌آویو دنبال کرد.

   حسن خدادی/ 
بیان مسئله/ در آخرین دیداری که رهبر معظم انقلاب در 20 تیرماه 94 با دانشجویان داشتند، برای اولین بار از مفهوم «اسلام رحمانی» صحبت کردند. از یک سو به دلیل اهمیت این موضوع و اینکه اولین باری است که رهبر فرزانه انقلاب موضع خود را تبیین می‌کنند و از سوی دیگر به دلیل آنکه با روی کار آمدن دولت یازدهم صحبت از این تفکر در میان برخی از اعضای کابینه و حامیان تئوریک دولت رواج پیدا کرده است، بر آن شدیم تا به صورت مختصر مواضع رهبری را در این زمینه بیان کنیم.
رفع شبهه
اولین شبهه‌ای که معاندان نظام و رهبری مطرح می‌کنند، این است که آیا رهبر معظم انقلاب طرفدار اسلام خشونتند؟ در واقع وقتی ترکیب اسلام رحمانی مطرح می‌شود، این مفهوم به ذهن متبادر می‌شود که مگر «‌اسلام غیر رحمانی‌» هم وجود دارد؟ زیرا همواره از رهبر معظم انقلاب و بزرگان نظام شنیده شده که غرب در پی اسلام‌هراسی است، پس چرا رهبر معظم انقلاب این تفکر را قبول ندارند؛ اما نکته اصلی اینجاست که نظریه‌پردازان این تفکر، اسلام خودتفسیری و انحرافی خویش را در قالب کلمات زیبا و قرآنی پوشاندند تا کمترین تنش را به وجود آورند و بدون حساس کردن جامعه نسبت به ابعاد انحرافی این قرائت، آن را در سطح جامعه رواج داده و نهادینه کنند. واژه‌ای که در ابتدا می‌تواند ناظر به نشان دادن یکی از ابعاد اسلام عزیز، یعنی لطف و رحمانیت و محبت، در ذهن انسان تداعی شود؛ ولی پشت صحنه طرح آن و موارد استعمال آن با رویکردی خاص نشان از مفهوم و منظور دیگری دارد.
ابعاد هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و روش‌شناسی اسلام رحمانی
1ـ بهشت‌پنداریِ جهان جهنمی؛ بعد هستی‌شناسی اسلام رحمانی/ در بعد هستی‌شناسی، اسلام رحمانی معتقد است تمام عناصر موجود در جهان عناصری همسو با یکدیگرند و هیچ تضاد و تزاحمی در عالم نیست؛ یعنی جهان مانند بهشت است و نیازی به بغض و خط‌کشی خودی و غیر خودی نیست؛ اما واقعیت این است که در جهانی که بهشت نیست و تضاد فکری و ستیز عملی ویژگی برجسته آن است، راهی جز شناخت مصالح و مفاسد و شوق به مصالح و بغض نسبت به مفاسد وجود ندارد.
2ـ اومانیسم؛ بعد انسان‌شناسی اسلام رحمانی/ نگاه اسلام رحمانی به انسان يك نگاه اومانيستي است. در اين نگرش، انسان محور و مدار همه چيز و خالق همه ارزش‌ها است. برخلاف نگاه دين كه «خداوند» را مدار و محور همه ارزش‌ها تلقي مي‌كند و اگر به انسان حق تعيين سرنوشت مي‌دهد، در محدوده‌اي است كه خداوند تعيين و مشخص كرده است. اومانیسم اول انسان را به جاي خدا مي‌نشاند و آن گاه وي را به گونه‌اي تعريف مي‌كند كه كاملاً مادي‌گرايانه است. انديشه اومانیسم انسان را همان «من طبيعي» مي‌داند. بنابراين، وقتي از حقوق انسان سخن مي‌گويد، منظور فقط حقوق طبيعي، يعني حيات، آزادي و مالكيت است. بنابراین، اومانیسم به معنای «اصالت انسان» در برابر «اصالت خداوند» و «اصالت رأی انسان» در برابر «اصالت وحی خداوند» زیربنای انسان‌شناسی اسلام رحمانی است.
3ـ هرمونتیک؛ بعد روش‌شناسی اسلام رحمانی/ غربی‌ها مباحثی تحت عنوان هرمنوتیک در جمع‌های روشنفکری مطرح کردند تا بتوانند تفسیرهای خود از اسلام و هر دین دیگری را انجام دهند و به آن مشروعیت ببخشند. امروزه، تحت عنوان اسلام رحمانی می‌گویند که ما از اسلام فقط رحمانیتش را می‌فهمیم و غضبش را برداشت نمی‌کنیم و این برداشت ما از اسلام برداشت درستی است. هدف این است که حس تعصب نسبت به دین و مقاومت بر ارزش‌های دینی را بشکنند و همه نسبت به دین حالت تساهل و تسامح پیدا کنند.
این ترفندی است که سال‌هاست با عنوان هرمنوتیک و برداشت‌های متفاوت از دین و صراط‌های مستقیم شروع شده است و قرآنی در آمریکا چاپ می‌شود که آیات جهاد در آن حذف شده و فقط آیات رحمانی باقی مانده است.

 تحلیل آمریکا از افزایش قدرت موشکی ایران
در حالی که فعالیت‌های فرهنگی برای نحوه دستیابی فرزندان کشورمان به فناوری موشکی شروع شده، آمریکا از قدرت موشکی ایران هراسان‌تر شده است. همزمان با انتشار کتاب «خط مقدم» داستان تولد موشک‌های انقلابی است. 
 «مرکز ملی اطلاعات هوا و فضا» که در واشنگتن مستقر است با اشاره به اینکه ایران برنامه‌ای «فشرده» برای توسعه برنامه موشکی خود دارد، نوشته است: «ایران برنامه‌های بلندپروازانه‌ای در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک و ماهواره‌ای خود دارد و همچنان به تلاش برای افزایش میزان کشندگی نیروی موشک بالستیک خود ادامه می‌دهد. نیروهای موشک بالستیک ایران آموزش‌های فشرده در قالب مانورهای کاملاً علنی را ادامه می‌دهد. این مانورها نیروهای موشک‌های بالستیک ایران را قادر به دستیابی به مهارت‌های عملیاتی زمان جنگ و تکامل تاکتیک‌های جدید، می‌کند.»
 در این گزارش آمده است: «ایران از سال 2008، به دفعات اقدام به انجام آزمایش‌های موفقیت‌آمیز موشک‌های ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سفیر کرده و همچنین از موشک ماهواره‌بر بزرگ‌تر سیمرغ 2 رونمایی کرده که می‌تواند به منزله بستر آزمایشی برای ساخت فناوری‌های موشک‌های قاره‌پیما استفاده شود.»

آیا میزان جرم قضات افزایش یافته است؟!
دادسرای انتظامی قضات اعلام کرده که تعداد پرونده‌های تعقیب انتظامی از ۶۸۰ فقره در سال ۹۴ به ۷۲۱ فقره در سال ۹۵ افزایش یافته است. خبرگزاری تسنیم نوشت: «در گزارشی که دادسرای انتظامی قضات از عملکرد خود در سال 95 ارائه کرده، پنج هزار و 720 پرونده در سال گذشته وارد دادسرای انتظامی قضات شده که نسبت به سال 94، حدود 5/5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.»
آن طور که دادسرای انتظامی قضات اعلام کرده، در سال 95، از دادگستری 17 استان، بازرسی موردی، دادگستری پنج استان، بازرسی پنهانی و از دادگستری 3 استان نیز بازرسی دوره‌ای انجام شده است. موجودی پرونده‌های دادسرای انتظامی قضات در سال 94، چهار هزار و 79 فقره بوده که این تعداد در پایان سال 95 به چهار هزار و 340 فقره افزایش یافته است. بنابر اعلام دادسرای انتظامی قضات، تعداد پرونده‌های تعقیب انتظامی از 680 فقره به 721 فقره و تعداد کیفرخواست‌ها نیز از یک هزار و 14 فقره به یک هزار و 71 فقره افزایش یافته، اما پرونده‌های تعلیق از خدمت از 63 به 60 فقره کاهش یافته است. در گزارشی هم که دادگاه عالی انتظامی قضات از عملکرد خود در سال گذشته ارائه کرده، تعداد پرونده‌های وارده به این دادگاه با 9 هزار و 83 فقره، نسبت به سال 94، 99 درصد رشد و پرونده‌های مختومه نیز با 9هزار و 520 فقره، 78 درصد رشد داشته است. 

این اقدام موشکی را دولت انجام دهد
رئیس‌جمهور به تازگی در بخشی از سخنرانی خود در مراسم افتتاح جشنواره عمران سلامت با اشاره به عملکرد دولت، گفت: «ما می‌شنویم که یک موشکی از خاک ایران حرکت کرد و مراکز تروریستی را هدف قرار داد، آنهایی که این موشک را پرتاب کردند و در این راه تلاش کردند، اما این موشک را چه‌کسی درست کرد. سازنده این موشک دولت است. وزارت دفاع جزئی از دولت است، پولش را چه‌کسی تأمین کرد؟ بخش اقتصادی کشور آن را تأمین می‌کند.» این اظهارات در حالی بیان می‌شود که متأسفانه در طول سال‌های صدارت و به‌ویژه در فضای معطوف به انتخابات گذشته، آقای روحانی، حامیان او و جریان وابسته به وی با ادبیاتی تند علیه برنامه‌های پیشرفت نظامی- تسلیحاتی کشور و نهادهای متولی آن سخن گفته‌اند. هنوز اذهان عمومی انتشار این توئیت در فضای مجازی را که «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌ها است نه موشک» از یاد نبرده است! تعبیری که رهبر معظم انقلاب در واکنش به آن فرمودند: «اینکه بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، دنیای موشک نیست این اگر از روی ناآگاهی گفته شود که ناآگاهی است؛ اما اگر از روی آگاهی باشد، خیانت است.» مصادره به مطلوب این دستاوردها کار آسانی است؛ اما دولت باید در عمل حمایت خود را از برنامه موشکی نشان دهد و از اکنون تصمیم بگیرد  فعالیت‌های پروژه‌های متوقف شده فضایی کشور را که متوقف کرده آغاز کند.

کانالیزه کردن اقتصاد و امتیازگیری از ایران
قرارداد با کمپانی توتال ابعاد بسیار نگران‌کننده فنی دارد. اما با وجود ادعای لغو یکباره تحریم‌ها و در شرایطی که هیچ شرکت خارجی حاضر به همکاری بلندمدت با ایران نیست، توتال حاضر به این سرمایه‌گذاری شده است! از دیگرسو بر اساس برجام نیازی به هیچ اجازه و هماهنگی با آمریکایی‌ها نیست، اما رئیس توتال اعلام کرده که با واشنگتن هماهنگ کرده و آنها اجازه داده‌اند. این دو موضوع چرا و به چه معنا است؟ ۱ـ رئیس توتال به طور صریح گفته که اگر تحریم جدیدی وضع شود، از قرارداد کنار می‌روند. یعنی: اولاً؛ توتال مطمئن است که حتی در صورت عقب‌نشینی، متضرر نخواهد شد. ثانیاً؛ قرارداد چگونه نوشته شده که یک شرکت با سرمایه‌گذاری چندمیلیاردی و تحریم جدید، همچنان نگران متضرر شدن نیست؟جالب‌تر اینکه در سرتاسر مدل قراردادی IPC ساختاری برای جریمه پیمانکار در صورت عمل نکردن به تعهداتش دیده نمی‌شود! 2ـ پس مسئله بسیار فراتر و مهم‌تر از سرمایه‌گذاری یا انتقال سرمایه به داخل ایران است و آن «شرطی‌سازی» و «کانالیزه کردن» اقتصاد ایران است. یعنی اولاً، تنها شرکت‌هایی حق دارند وارد کانال اقتصادی ایران شوند که از آمریکا کسب اجازه کرده باشند. ثانیاً، ایران مقابل نقض برجام و بدعهدی طرف مقابل کاملاً دست‌بسته می‌شود. ثالثاً، شرطی‌سازی اقتصاد، همانا آغاز امتیازگیری از ایران است؛ یعنی آماده کردن افکار عمومی برای امتیازدهی‌های جدید!


  امین پناهی/ در هر حکومتی ارکان مختلفی وجود دارند که در کنار هم می‌توانند حکومت را به اهداف عالیه خود برسانند. همان طور که در هر نظامی قوه قانونگذار و اجرایی جایگاه مهمی دارد، لزوم وجود قوه سومی که با فساد مقابله و حقوق قانونی و شرعی شهروندان را استیفا کند و همچنین در جهت امور حسبیه معین شده در قانون اقدام کند نیز بسیار ضروری به نظر می‌رسد. 
این امور در نظام جمهوری اسلامی برعهده قوه قضائیه قرار داده شده است. وظایف و اختیارات این قوه در بخش‌های مختلفی تعریف می‌شود که هر یک از آنها زمانی می‌توانند از فساد جلوگیری کرده و به امور مرتبط با شهروندان رسیدگی کنند که در کنار هم قرار بگیرند و کامل‌کننده یکدیگر باشند. در این نوشتار سعی بر آن است که به برخی از ضرورت‌های مورد نیاز این قوه در زمان حال اشاره شود؛
1ـ اصلاح از درون: اگر قوه قضائیه از درون اصلاح شود و عده اندکی که ممکن است به فساد آلوده باشند از این مجموعه خارج شوند، در این صورت چند اتفاق مبارک روی خواهد داد؛ اول اینکه، وقتی فساد در این قوه از بین برود، قطعاً گذرگاه‌های منتهی به فساد در بیرون از آن و دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف نیز کور خواهد شد. بیشتر فسادها زمانی صورت می‌پذیرد که افراد در جایگاه‌های مختلف خود را بالاتر از قانون می‌پندارند و در مقابل قانون پاسخگو نمی‌بینند. دوم اینکه، وقتی دادگاه‌ها، دادسراها و به طور کلی قوه قضائیه از وجود معدود افراد ناسالم پاک شود و ملت ثمره آن را ببینند، اعتماد مردم نسبت به این قوه و کلیت نظام اسلامی افزایش می‌یابد. سوم اینکه، خود نیروهای این قوه، به ویژه قضات عادل، شجاع، قاطع، منصف و پرکار نسبت به نوع فعالیتی که انجام می‌دهند و خط‌ومشی خود ثابت‌قدم خواهند شد.
2ـ محقق کردن آزادی‌های قانونی و شرعی شهروندان: مدتی است آزادی‌های غیر قانونی و غیر شرعی از طرف رسانه‌های بیگانه‌ای که سر در آخور بیگانگان دارند، تعریف و تبلیغ می‌شود. واژه‌هایی که ساخته و آنقدر تکرار می‌شود تا قبح آن شکسته شده و به یک سری ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل ‌شود؛ اما در طرف مقابل این وظیفه قوه قضائیه است که آزادی‌های شرعی مشخص شده در دین مبین اسلام و هر آنچه در قانون تعریف شده را به مردم شناسانده و زمینه اجرایی شدن این آزادی‌ها را فراهم کند. 
3ـ مبارزه با فسادهای بزرگ: مبارزه با ابرمفسدین اقتصادی از وظایف مهم قوه قضائیه است. در سال‌های گذشته مردم شاهد برخی دزدی‌ها از بیت‌المال بوده‌اند و این پرسش در ذهن‌شان به وجود آمده که نقش این قوه دقیقاً در مبحث برخورد با فساد چیست و چگونه عمل خواهد کرد؟ هر چند اقداماتی در جهت برخورد با فساد انجام شده؛ اما این کافی نیست. مردم انتظار دارند قوه قضائیه در برخورد با فساد و گرفتن حق‌شان از مفسدان قاطعانه عمل کند و هیچ گونه خط قرمزی را در این مسیر رعایت نکند. 
4ـ پیگیری حقوقی قضایای بین‌المللی: نکته مهم دیگری که بر دوش قوه قضائیه گذاشته شده، پیگیری حقوقی قضایای بین‌المللی است. در شرایطی که دادگاه‌های تشریفاتیِ بین‌المللیِ بازیچه‌ دست مستکبرین به مصادره اموال ملت ایران رأی می‌دهند، این قوه موظف است ابتدا نسبت به بازپس‌گیری حقوق تضییع شده ملت ایران اقدام کند و در مرحله بعد نیز با این گونه اقدامات مقابله به مثل کند. این در واقع دستور صریح قرآن در شرایط این چنینی است که می‌فرماید: «فمَن اعتَدی علیکم فعتدی بمثل ِماتعدی».
پس عملکرد قوه قضائیه در موضوعاتی که به آن اشاره شد و حرکت صحیح آن می‌تواند زمینه‌های پیشرفت نظام اسلامی را فراهم کرده و مردم را نسبت به آن امیدوارتر کند.