محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چندی قبل هیئت وزیران مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن هفت پالایشگاه سودده از فهرست شرکت‌های مشمول سهام عدالت خارج و شرکت‌های زیان‌ده جایگزین آن شوند. طبق قانون، دولت نمی‌تواند به صورت یک طرفه چنین مصوباتی داشته باشد. با پیگیری کمیسیون و اصرار اعضا بر غیر قانونی بودن مصوبه دولت در خروج شرکت‌های سودده از سهام عدالت، هیئت تطبیق مصوبات با قوانین، این مصوبه را لغو کرد.
پیدا و پنهان قرارداد توتال-2
 سعید مهدوی/ مباحث کارشناسی و نظرات موافقان و مخالفان درباره قرارداد نفتی در قالب الگوی جدید IPC این روزها از مهم‌ترین موضوعات اقتصاد ایران به شمار می‌رود. این موضوع چنان اهمیت و وسعت دارد که در گزارش پیشین همین صفحه نتوانستیم همه ابعاد و نظرات مدافعان و منتقدان و همچنین ابهامات موجود درباره قرارداد نفتی ایران با شرکت‌های خارجی به نمایندگی شرکت توتال فرانسه را بیان کرده و جزئیات اتفاقاتی که در مجلس شورای اسلامی برای این قرارداد روی داد را تشریح کنیم. 

قرارداد توتال یک قرارداد عادی پیمانکاری نیست
پیش از ارائه هر مطلبی به طور خلاصه به دفاعیاتی که آقای بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس داشته‌اند اشاره می‌شود؛
ـ این قرارداد برای ما امنیت‌زاست و اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا رها کند، هیچ دستمزد یا خسارتی پرداخت نمی‌شود.
ـ در این نوع قرارداد هیچ‌گونه محدودیتی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و ارجاع کار برای شرکت‌های داخلی نداریم.
ـ‌ از نظر کارشناسان اقتصادی این نوع عملیات را سرمایه‌گذاری خارجی تلقی می‌کنند، نه یک قرارداد عادی پیمانکاری. در اجرای این قرارداد هم برابر ۵۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز در فاز ۱۱ تولید خواهیم داشت. این فاز جزو مرزی‌ترین فازهاست که به تأخیر افتاده است.
ـ مجموعه هزینه‌ها، ۴ میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار است و حدود یک میلیارد و ۲۰ میلیون دلار هم در اجرای قرارداد پیمانکار، مالیات به دستگاه‌های دولتی پرداخت می‌کند.
ـ ارزش تولید این فاز روزانه ۱۵ میلیون دلار و ارزش سالیانه آن بالای ۵ میلیارد دلار است.
ـ این قرارداد برعکس سایر فاینانس‌ها هیچ محدودیتی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی ندارد. می‌توانیم ۱۰۰ درصد کار را به داخلی‌ها واگذار کنیم، البته اگر در مناقصه برنده شوند.
ـ در اینجا یک موافقتنامه با مشارکت بین پتروپارس و شرکت چینی و فرانسوی امضا شد که موظفند توانمندی و تکنولوژی مخزن و مدیریت پروژه را به این شرکت ایرانی منتقل کنند.
ـ به دنبال قاصر و مقصر نیستم. یک سال تأخیر در یک فاز ۵ سال کار را به تأثیر می‌اندازد و کشور حدود ۲۰ تا 22 میلیارد دلار ضرر می‌کند.

طرحی که از دستور کار خارج شد
هفته گذشته با تصویب حدود 22 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سه‌فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC) در دستور کار جلسه علنی صبح (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت و حاجی دلیگانی و کواکبیان به عنوان مخالف و کریمی قدوسی و نوروزی به عنوان موافق به ایراد سخن پرداختند. در نهایت پیش از رأی‌گیری برای طرح سه‌فوریتی که احتیاج به رأی دوسوم نمایندگان حاضر در مجلس است؛ یعنی باید 184 نفر به این طرح رأی دهند تا به تصویب برسد، برخی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند (تعداد امضاکنندگان به کمتر از 15 نفر رسید) و طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

دلایل منتقدان 
* حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: «ما مخالف ورود تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نیستیم. منتهی صحبت ما این است که این کار باید بر اساس فرمولی انجام شود که سبب از دست رفتن حاکمیت ما نشود. اتفاقاً اشکال ما این است که چرا تضمینی برای ورود تکنولوژی به کشور وجود ندارد. البته ما قبول نداریم که تکنولوژی داخلی ضعیف است، اما در عین حال موافق استفاده از تکنولوژی برتر و سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. ما معتقدیم اگر این پروژه‌ها را به شرکت‌های توانمند داخلی بدهند، هم ارزان‌تر تمام می‌شود، هم اشتغال آن برای ایرانی‌ها خواهد بود.»
* شمس اردکانی، اقتصاددان و رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: «در ساخت فاز ۱۷ پارس جنوبی مشارکت صورت گرفته است. ایران این امکان را داشت که در ساخت فازهای پارس جنوبی مشارکت بپذیرد، البته مشارکت با شرکت‌هایی که مال را ضایع نمی‌کنند. بنده معتقدم که می‌توانستیم از چارچوب قراردادهای قبلی، یعنی بیع متقابل استفاده کنیم و این همه وقت صرف نکنیم.
* محمدجواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از رئیس مجلس خواسته نسبت به این موضوع موضعگیری جدی داشته باشد. قدوسی با انتقاد از لاریجانی تصریح کرد: «چرا رئیس مجلس شورای اسلامی به نمایندگان هشدار نمی‌دهد که خطری در راه است و قرارداد توتال یک توافق استعماری است. نه تنها علیه این قرارداد روشنگری و اعتراض صورت نگرفته است؛ بلکه این قرارداد از سوی برخی مسئولان در مجلس مورد حمایت و توجیه قرار می‌گیرد.»
* محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره عقد قراردادهای حوزه انرژی که بعضاً سبب زیان شده است، گفت: «با توجه به اینکه مهم‌ترین نیاز کشور شفافیت است و قوانین خاصی در این زمینه وضع شده، تمام عُقلا معتقدند افرادی که پشت درهای بسته قراردادهای امثال کرسنت را بر کشور تحمیل و ده‌ها میلیارد دلار کشور را متضرر کردند، بهتر است ملت و نمایندگان آنها در مجلس را در جریان قراردادهای جدید خود قرار دهند؛ زیرا این پنهان‌کاری‌ها مخصوصاً در حوزه قراردادهای نفتی سبب نگرانی آحاد جامعه شده است.»
هدایت‌الله خادمی، نائب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس از طولانی‌مدت بودن قرارداد به عنوان مهم‌ترین نقص وارد بر آن انتقاد کرد و چنین اظهار داشت: «هر چند برخی این مسئله را نقطه قوت آن می‌دانند، اما از نظر ما نقطه ضعف قرارداد است؛ زیرا کشورهای مستقل قراردادهای 25 ساله درباره تولید و اکتشاف و توسعه و نگهداری صنعت نفت خود نمی‌بندند. از سوی دیگر اینگونه قرارداد بستن به این معناست که ما نمی‌توانیم در هیچ یک از این حوزه‌ها کاری انجام دهیم. حتی برخی تحلیلگران و شبکه‌های ضد انقلاب هم به این شیوه عقد قرارداد درازمدت با توتال اعتراض کرده‌اند.»
برخی از ابهاماتی که مدافعین قرارداد باید به آنها جواب دهند، عبارت است از:
ـ وزارت نفت مدعی بود که با IPC به ایجاد و تقویت شرکت‌های توسعه‌دهنده ایرانی کمک خواهد کرد، اما اکنون می‌بینیم که شرکت‌های ایرانی نهایتاً قرار است مدیریت بهره‌برداری را بیاموزند! همچنین در این قرارداد ساختاری برای جریمه پیمانکار در صورت عمل نکردن به تعهداتش دیده نمی‌شود.
ـ معلوم نیست تمهیدی در نظر گرفته شده است که در قبال ایجاد تحریم جدید (که بسیار محتمل است)، یا شرایط اقتصادی خاص که کشور تصمیم به کاهش تولید از این فاز می‌کند، این شرکت بدسابقه ایران را ترک نکند؟ یا حتی مجبوریم به او خسارت‌های ناشی از چنین تصمیماتی در کشور را پرداخت کنیم؟!
ـ در مدل قراردادی IPC، سازوکار انتقال فناوری و دانش از دو طریق طراحی شده بود؛ 1ـ چرخش مدیریتی در شرکت مشترک ایرانی‌ـ خارجی و 2ـ ارائه برنامه جامع آموزش. روش‌های مذکور بر اساس تجربیات گذشته به‌ هیچ‌وجه هدف انتقال فناوری را محقق نکرده است.
ـ در سراسر مدل قراردادی IPC ساختاری برای جریمه پیمانکار در صورت عمل نکردن به تعهداتش دیده نمی‌شود. وقتی تجربه‌های پیشین به ما نشان می‌‌دهد که ممکن است پیمانکار بر اثر اشتباهات یک میدان را از بین برده یا تضعیف کند، چطور ممکن است که از گنجاندن سازوکاری برای بازدارندگی غفلت شود؟ در بخش‌های مختلف قرارداد انتظارات و مسئولیت‌های متعدد ریز و درشت برای پیمانکار در نظر گرفته شده است.
ـ به ‌طور واضح اگر تحریمی متوجه جمهوری اسلامی ایران شده و شرایط سختی برای اقتصاد کشور ایجاد شود، تمام میادین نفتی به رکود کشیده می‌‌شوند، درحالی‌که میادین ذیل IPC به ‌صورت ایزوله شرایط ایده‌آل خودشان را نگه می‌‌دارند. 
 ـ چرا تنها یک روز پس از امضای قرارداد ایران با شرکت توتال برای افزایش ظرفیت تولید گاز از میدان پارس جنوبی، مدیرعامل شرکت دولتی قطر پترولیوم اعلام کرد، این کشور نیز قصد دارد ظرفیت تولید ال‌ان‌جی خود را به میزان 30 درصد افزایش دهد و به 100 میلیون تن در سال برساند؟ ظاهراً منابع نفت و گاز ایران ابزار چانه‌زنی توتال با قطری‌ها شده است! این شرکت از یک سو با ایران قرارداد می‌بندد و از سوی دیگر قطری‌ها به افزایش تولید در این حوزه مشترک تحریک می‌شوند.

 محمد نوری/ توافق‌نامه پاریس در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 با شرکت 196 کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد. هدف بلندمدت توافق پاریس این است که دمای کره زمین تا پایان قرن به جای دو درجه به ۵/۱ درجه سانتیگراد افزایش یابد. تعيين هدف‌هاي بلندمدت و كوتاه‌مدت، ضرورت بازنگري هدف‌هاي كوتاه‌مدت، شفافيت عملكرد كشورها و ضرورت كمك كشورهاي ثروتمند به كشورهاي توسعه‌نيافته، از جمله محورهای مهم توافق آب‌وهوايي پاريس است. کشورهای غربی در سال‌های اخیر فرایندی را برنامه‌ریزی کردند تا بتوانند حکمرانی جهانی را طراحی کرده و دیگر کشورها که از نظر تاریخی، نقش چندانی در انتشار گازهای گلخانه‌ای نداشته‌اند، به ظاهر و به صورت داوطلبانه در کاهش این گازها، مسئولیت قبول کنند.
در همین زمینه بسیاری از کشورهای غربی و به ویژه آمریکا‌ مطالعات بسیار زیاد اقتصادی، امنیتی، صنعتی، تکنولوژیک و اجتماعی انجام داده‌اند تا بتوانند چگونگی، چیستی و میزان تعهدات خود را در قبال این توافق‌نامه مشخص کنند؛ به گونه‌ای که آسیبی به توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی آنها وارد نشود و در صورت آسیب دیدن روند توسعه کشورشان در عرصه‌های مختلف، ‌از امضا و اجرای آن در کشور خود ممانعت کنند.
پذیرش و اجرای توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس از سوی دیگر کشورها نتایج اقتصادی مهمی برای کشورهای توسعه‌یافته خواهد داشت که اهم آن شامل پایین نگه داشتن قدرت رقابت رقبای آینده خود، افزایش امنیت انرژی خود با کاهش وابستگی به نفت و گاز، وابسته‌سازی کشورهای در حال توسعه به فناوری‌های کشورهای غربی، حفظ بازار تولیدات صنعتی خود به بهانه اقتصاد سبز، بازماندن از ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه در کشورهای در حال توسعه (مانند نیروگاه و‌ پالایشگاه)، از دست دادن مزیت در توسعه صادرات انرژی و صنایع مبتنی بر انرژی (فولاد،‌ آلومینیوم،‌ مس، سیمان و...) در کشورهای در حال توسعه، وابستگی به فناوری‌های وارداتی از کشورهای غربی، از دست دادن فرصت تولید و صادرات تولیدات صنعتی در سطح جهان، ایجاد امکان حقوقی برای مداخله اقتصادی و سیاسی در کشور به اسم اجماع جهانی و... .
مجلس شورای اسلامی پیوستن ایران به این توافق‌نامه را تصویب کرده است. اگر چه این مصوبه مجلس نیازمند تأیید نهایی از سوی شورای نگهبان است. با این اوصاف پذیرش توافق‌نامه پاریس می‌تواند محدودیت‌های مشخصی را برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز کشور ایجاد کند و سبب کند شدن پیشرفت کشور شود؛ چرا که اجرای تعهدات در قالب کاهش استفاده از نفت و گاز، محدودیت در ساخت نیروگاه‌ها با سوخت فسیلی، پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و هر مصرف‌کننده دیگر صنعتی نفت و گاز و نیز اخذ مالیات برای انتشار کربن بروز پیدا می‌کند؛ از این رو پذیرش آن، مغایر با سیاست‌های کلی نظام و مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
با توجه به ظرفیت بالای ذخایر نفت و گاز کشور و نیز لزوم بهره‌گیری از آن در مسیر پیشرفت به صورت جدی که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تأکید شده است، پذیرش و اجرای این توافق‌نامه از یک سو مغایر با بند 13 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (افزایش صادرات گاز، برق، پتروشیمی فرآورده‌های نفتی) و بند 14 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی (حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز) است و از سوی دیگر پذیرش و اجرای توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس سبب ایجاد محدودیت در مسیر پیشرفت کشور، زمینه‌ساز افشای اطلاعات کشور در فضای بین‌الملل و متحمل شدن هزینه فراوان برای خروج از آن خواهد بود.

 افزایش سن بازنشستگی
 در آلمان
صندوق بین‌المللی پول به مقامات آلمان تأکید کرد، سن بازنشستگی را به بالای ۶۷ سال افزایش دهند. این نهاد بین‌المللی اعلام کرد، جمعیت پیر آلمان موجب می‌شود به دلیل سن فعلی بازنشستگی، پس‌انداز آنها کاهش و خرج و مخارج آلمانی‌ها افزایش پیدا کند. اصلاحات قانون بازنشستگی سبب می‌شود مردم برای دیرتر بازنشسته شدن ترغیب شوند که این موضوع نیاز آنها را برای پس‌انداز در دوران بازنشستگی کاهش می‌دهد؛ ضمن اینکه آلمان‌ها را برای مصرف تشویق کرده و روند بدهی آنها را نزولی می‌کند.

توصیف خط فقر
 در جامعه ایران
بر اساس مطلبی که در پایگاه اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است، گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می‌‌‌‌دهد 33 درصد جامعه ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند. خانواده‌های طبقه متوسط برای خرید خانه باید حداقل یک‌سوم درآمد ماهیانه‌شان را به‌مدت 96 سال پس‌انداز کنند. آرزوی خرید خانه در کشورهای توسعه‌یافته با پس‌انداز 14ساله یک‌سوم درآمد رنگ واقعیت می‌گیرد. همچنین گزارش تکمیلی مرکز آمار ایران هم نقل می‌کند حداقل چهاردهم درصد از جمعیت ایران در کپر و چادر زندگی می‌کنند. در مقابل شش میلیون نفر از مردم ایران در وضعیت مالی‌ قرار دارند که می‌توانند ویلای شخصی در اختیار داشته باشند. در صورتی که گزارش‌های مرکز آمار مبنای تحلیل وضعیت اقتصادی ایران باشد، 40 میلیون تومان فاصله درآمدی میان دهک اول و دهم کشور وجود دارد.

ورود روسیه به حوزه 
نفت و گاز ایران
امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران گفت: «تهران انتظار دارد طی پنج تا شش ماه آینده قراردادهایی را در زمینه اکتشاف و توسعه منابع نفتی و گازی خود با شرکت‌های روسی منعقد کند. شرکت‌های لوک‌اویل و گازپروم نسبت به پروژه‌های اکتشاف نفت در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. این در حالی است که شرکت گازپروم روسیه در ماه‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای مطالعه توسعه میادین چشمه‌خوش و چنگوله با ایران به امضا رسانده است.»

 سید فخرالدین موسوی/ انتخاب شهردار تهران برخلاف همه سخنانی که از سوی چهره‌های مختلف اصلاح‌طلب شنیده می‌شود، اکنون به زور‌آزمایی طیف‌های مختلف برای این جریان تبدیل شده است؛ زورآزمایی که در تیترهای رسانه‌های اصلاح‌طلب هویداست؛ روزنامه «آرمان امروز» نزدیک به کارگزاران و خانواده مرحوم هاشمی با تیتر «مرعشی، جدی‌تر از دیروز» تلاش می‌کند با ذکر سوابق اجرایی آن و همچنین تأکید بر نزدیکی و خویشاوندی وی با رئیس فقید دولت‌های پنجم و ششم، او را بهترین گزینه برای تکیه بر کرسی شهرداری تهران معرفی کند. این روزنامه در همین راستا می‌نویسد: «این روزها بهشت در انتظار انتخاب ساکن بعدی است؛ ساکن 12‌ساله بهشت دیگر شانسی برای تمدید حضور ندارد و قرار است این بار اصلاح‌طلبان شورای شهر ساکن بهشت را تعیین کنند. تا به امروز گزینه‌های زیادی برای تصدی شهرداری تهران معرفی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به محمدعلی نجفی، محمود حجتی، محمدعلی افشانی و... اشاره کرد، اما در میان اسامی مطرح‌شده نام سیدحسین مرعشی از دیگر گزینه‌ها پررنگ‌تر است. غلامحسین کرباسچی با اشاره به گمانه‌زنی‌های اخیر در خصوص انتصاب شهردار تهران و مطرح بودن نام سیدحسین مرعشی برای قرار گرفتن در این سمت گفت: تا جایی که می‌دانم تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی به آقای مرعشی دارند و ایشان را از گزینه‌های قابل توجه و مهم شهرداری می‌دانند.» موضوعی که با واکنش جریان منتقد روبه‌رو شد؛ چنانکه پایگاه خبری «جهان نیوز» با اشاره به سهم‌خواهی جریان‌های مختلف طیف اصلاحات در جریان انتخاب شهردار آینده پایتخت، می‌نویسد: «جنگ رسانه‌ای برای پررنگ کردن نام حسین مرعشی وارد مرحله تازه‌ای شده است. این در شرایطی است که مرعشی از فعالین اقتصادی است که پرونده‌های اقتصادی وی در زمان استانداری کرمان و همچنین فعالیت اقتصادی او در دو دهه اخیر پر از موارد مشکوک و لابی‌های پر قدرت است. او همچنین در زمینه فعالیت‌های سیاسی نیز پرحاشیه بوده تا جایی که در فتنه 88 به خاطر تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به یک سال حبس محکوم و راهی اوین شد.»
اما طیف دیگر اصلاح‌طلبان که به شورای عالی اصلاحات و رئیس دولت اصلاحات نزدیکند، عارف را گزینه مطلوب خود می‌دانند و علاقه دارند او را بهترین انتخاب برای کرسی شهر تهران معرفی کنند. چنانکه روزنامه «آفتاب یزد» با تیتر «چرا عارف یک گزینه جدی است» می‌نویسد: «مردان سخنوری که هر هفته چالشی‌ترین موضوعات را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، شاید برای برخی از بدنه جوان خوشایندتر باشند، اما سنگینی اصلاحات بر دوش مردان و زنانی است که بار اصلی را معمولاً به دور از هیاهو به دوش می‌کشند. موضوع تنها جایگزینی شهردار نیست. شهرداری تهران منبع عظیمی از منابع مالی است که در هر منطقه آن صدها قرارداد در آن منعقد شده است و منافع بسیاری برای یک طیف خاص ایجاد شده است، این منافع عظیم اگر به چالش کشیده شود، منابع لازم را برای حملات سهمگین و بی‌امان فراهم خواهد آورد، تغییر تمام مدیران منطقه، حسابرسی سنگین و لایه‌برداری از حساب‌های چند ساله، فسخ قراردادهای مسئله‌دار، تغییر کانال بودجه‌هایی که به نام موضوعات فرهنگی اختصاص داده شده‌اند، جایگزین‌ کردن هزاران نیروی جوان مستعد و البته اصلاح‌طلب به جای افرادی که مستقیماً در راستای برنامه‌های سیاسی بلندمدت شهرداری و نه بر اساس توان فنی استخدام شده‌اند، کاری است بزرگ که سهمگین‌ترین حملات را برای شهردار آینده به ارمغان خواهد آورد. در این شرایط شهرداری فلج خواهد شد. مقابله با این حملات مستلزم انتخاب چهره‌ای است که بتواند تمام استعداد همه احزاب اصلاح‌طلب را به کار گیرد و نه فقط یک حزب را. در شرایطی که هر روز نداهایی از درون اصلاحات در جهت به چالش کشیدن نهادهایی همچون شورای‌عالی یا حتی پیر اصلاحات به گوش می‌رسد، بدیهی است اگر شهردار یک چهره حزبی باشد در مقابل این حملات تنها خواهد ماند. محمدرضا عارف علی‌رغم تمام انتقادات تنها فردی است که تاکنون توانسته است با احزاب هزار سلیقه اصلاح‌طلب همکاری مشترک داشته باشد و آنها را در کنار هم نگه دارد. او منطقی‌ترین گزینه در میان رجال موجود و ممکن برای شهردار شدن است.» اما این نگاه در میان بدنه این جریان در شبکه‌های اجتماعی با انتقادات گسترده روبه‌رو می‌شود تا آنجا که بعضی از خبرنگاران اصلاح‌طلب انتخاب عارف را آبروریزی برای جریان اصلاحات می‌دانند و می‌نویسند که اصلاح‌طلبان با انتخاب عارف به عنوان شهردار هم آبروی خود را می‌برند و هم تهران را با بحران مدیریت روبه‌رو می‌کنند! عارف اگر می‌خواهد کاری انجام دهد، در همان مجلس فرصت‌های فراوانی وجود دارد.

شبکه‌های اجتماعی و کودکان
 مهدی فرهادی/ ویژگی بارز اینترنت و شبکه‌های اجتماعی این است که همه امکانات فناوری‌های دیگر، از جمله صوت، تصویر، فیلم، متن و همه اینها را به صورت یکجا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یک شبهه اعتقادی، یک موضوع علمی مربوط به روابط زناشویی، یک کلیپ اروتیک و هزاران هزار اطلاعات دیگر بدون شناخت از فردی که پشت این حساب کاربری نشسته است، برای او ارسال می‌شود؛ حال تصور کنید که نوجوانی در معرض سیل گسترده‌ای از اطلاعات راست و دروغ و بی‌نظارت قرار خواهد گرفت.
فعالیت‏های مجرمانه مربوط به فساد اخلاقی كودكان و پورنوگرافی آنان، كه از طریق اینترنت مورد سوءاستفاده واقع می‏شوند، اكنون از مسائل حاد به شمار می‏رود. اگر چه سودمندی‏‌های اینترنت از زیان‏های بالقوه آن بیشتر است، به هر حال نباید از شناخت خطرهای آن غافل شد؛ زیرا در صورتی كه برای مقابله با این خطرها، اقدامی صورت نگیرد، تهدیدهای سنگین آن بر كودكان باقی خواهد ماند و سبب بازداری از كاربرد صحیح اینترنت در آینده خواهد شد. نكته بسیار مهم آن است كه چون اینترنت «جهانی» است، قواعد ناظر به آن نیز باید «بین‏المللی» باشد و مبارزه با مفاسد اینترنت، از جمله ترویج فحشای كودكان، همتی جهانی طلب می‏كند و نیازمند یك رویكرد استراتژیك جهانی و منحصر به فرد و همچنین ضمانت اجرایی بین‏‌المللی است.