محمد نوری/ خبری از سوی معاون شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مبنی بر مصرف بنزین بیش از ۸۳ میلیون لیتر در روز، در رسانهها بازتابهای زیادی داشت. به این خبر از این جهت توجه شد که پیشبینی افزایش مصرف در حد پنج درصد بود که در حال حاضر به بالای نه درصد رسیده و به نظر میرسد که یک امر غیرعادی باشد.
این میزان مصرف باعث شده با وجود تولید روزانه 67 میلیون لیتر بنزین در کشور همچنان نیاز به واردات 16 میلیون لیتری وجود داشته باشد که با احتساب قیمت حداقلی 1200 تا 1500 تومانی برای هر لیتر بنزین وارداتی، در سال جاری هزینهای بیش از دو میلیارد دلار، معادل هفت تا هشت هزار میلیارد تومان به واردات بنزین اختصاص یابد. برای تحلیل این وضعیت باید به چند نکته توجه شود:
1ـ با اینکه سرانه خودرو (تعداد خودرو به ازای هر نفر) در ایران نسبت به کشورهای در حال توسعه پایین است، اما مصرف به خاطر کیفیت پایین خودروها به شدت بالا رفته است و جا دارد اسناد بالادستی که برای ارتقا و کیفیت خودروها که مصرف سوخت هم جزء آن است، مد نظر خودروسازان قرار گیرد.
2ـ ثبات قیمت بنزین و رشد نکردن آن در دو سال گذشته، یکی از عوامل رشد مصرف بنزین از سوی کارشناسان مطرح میشود. چون مردم با قیمت یکهزار تومانی به نوعی کنار آمدهاند و از سوی دیگر تورمی هم که در دو سال گذشته داشتهایم؛ ولی در این بخش اضافه نشده است، کانه قیمت بنزین برای مصرفکننده حداقل 20 درصد کاهش داشته است.
بررسیها نشان میدهد در صورتی که قیمتها آزاد نشوند، این احتمال وجود دارد که بنزین نیز به سرنوشتی مشابه گاز تبدیل شود که تمامی رشد تولید، جذب مصرفکنندگان داخلی شود. ایران با وجود داشتن بزرگترین ذخایر گازی جهان و داشتن رتبه سوم در تولید این ماده، سهم بسیار اندکی در تجارت گاز دارد زیرا نبود بهینهسازی مصرف و بهرهوری صحیح، ایران را به یکی از بزرگترین مصرفکنندگان گاز جهان تبدیل کرده است. برای برونرفت از این وضعیت باید چند اقدام اساسی صورت بگیرد، اول اینکه از ظرفیت 40 میلیون مترمکعبی سیانجی که تنها نیمی از این ظرفیت یعنی 20 میلیون مترمکعب در روز استفاده میشود، به صورت کامل بهرهبرداری شود چون اگر مصرف سیانجی به 30 میلیون متر مکعب در روز برسد حدود 10 میلیون لیتر از مصرف روزانه بنزین کاهش مییابد.
برای تحقق این امر میتوان از تشویقهای مرتبط با آن مانند قیمت پایینتر سیانجی و کارگاههای ساخت مخزن سیانجی استفاده کرد. دوم؛ برقراری مجدد سامانه کارت سوخت که واقعاً در کنترل مصرف بنزین در چند سال اخیر مفید بود، احیاء شود چون حذف کارت سوخت علاوه بر مصرف در داخل، قاچاق سوخت را هم در مرزهای کشور افزایش داده است.
بهینهسازی مصرف سوخت و تقویت استفاده از سوختهای جایگزین، توزیع تعطیلات در طول سال، اصلاح الگوی غلط مصرفکنندگان، نظارت صحیح و کافی بر ساخت خودرو، اصلاح برخی قوانین شهری و ایجاد سیستم حملونقل عمومی مناسب، از مواردی است که میتواند از تحریک رشد مصرف بنزین در داخل کشور کاهش دهد تا مشکلی در تأمین این سوخت ایجاد نشود.