حسن ابراهیمی/ همایش یک روزه روحانیون بازنشسته نیروهای مسلح با حضور حدود هزار نفر از این روحانیون در تالار اجتماعات مجموعه کوثر ولایت سپاه برگزار شد. در این همایش که به همت امور روحانیون نمایندگی ولیفقیه در سپاه برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولیفقیه در سپاه، آیتالله محیالدین حائریشیرازی و حجتالاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند و در پایان مسئولان سازمان بازنشستگی و خدمات درمانی نیروهای مسلح پاسخگوی پرسشهای حاضران شدند. در ادامه اهم مطالب مطرح شده در سخنرانیها را میخوانید.
تلازم «دگربازدارندگی» با «خودبازدارندگی»
آیتالله محیالدین حائریشیرازی در ابتدای سخنان خود با اشاره به مسئله نیروهای مسلح و بازدارندگی این نیروها، اظهار داشت: «در تاریخ جنگ جهانی دوم یکی از علل اینکه ژاپن مورد حمله هستهای آمریکاییها قرار گرفت، نداشتن سلاح بازدارنده بود.»
وی افزود: «بازدارندگی و سلاح بازدارنده به اندازه نان شب برای حکومتها واجب است.»
آیتالله حائریشیرازی در ادامه گفت: «بازدارندگی با سلاح نتیجه تعادل وحشت است؛ یعنی طرف مقابل به دلیل اینکه از سلاح ما میترسد، اتفاقی نمیافتد؛ اما باید توجه داشت که وحشت در مقابل امنیت است.»
وی افزود: «علم هم به مثابه یک سلاح دگربازدارندگی دارد و دیگری را از تهاجم باز میدارد که این امنیت میآورد.»
این استاد اخلاق ادامه داد: «دگربازدارندگی در این حالت اگر با خودبازدارندگی همراه شود، تمدن درست میشود. نمیتوان گفت آنجا که فقط دگربازدارندگی است و خودبازدارندگی وجود ندارد، تمدن ایجاد شده؛ بلکه آنجا عین زندگی جانوران است و بیشتر شبیه جنگل است.»
وی افزود: «اگر خودبازدارندگی باشد، جهان به سمت مسابقه تسلیحاتی نمیرود؛ ولی متأسفانه امروز آن کسی که قدرت دارد، خوددار نیست و میخواهد با قدرتش طرف مقابل را به تسلیم وادار کند.»
آیتالله حائریشیرازی در ادامه اظهار داشت: «تمدنی که با توان علمی قدرت بازدارندگی دیگران پیدا کرده، اگر معنویت نداشته باشد تضمینی وجود ندارد که به دیگران تجاوز نکند؛ از این رو معنویت نقش اساسی دارد.»
وی ادامه داد: «معنویت خودبازدارندگی را به وجود میآورد و در این امر متولی اصلی معنویت و معنویتافزایی روحانیت است.»
این استاد اخلاق گفت: «در جلسهای در شیراز زمانی که رهبر معظم انقلاب به این شهر سفر کرده بودند، با روحانیون استان محضر ایشان شرفیاب شدیم؛ من در آن جلسه این مطلب را بیان کردم که اگر قدرت همراه معنویت نباشد، فسادآفرین است و روحانیون متولی اصلی این معنویتافزایی در جامعه هستند.»
وی با بیان اینکه نقش روحانیون در نیروهای مسلح به دلیل محوریت معنویت در این نیروها در جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: «روحانیون در نیروهای مسلح متولی اصلی معنویت و افزایش معرفت نیروها هستند و باید بتوانند به این وظیفه به خوبی عمل کنند تا بتوانیم مدعی یک نیروی مسلح قوی و معنوی در جهان باشیم.»
آیتالله حائریشیرازی به ابعاد وجودی انسان اشاره کرد و گفت: «مسئله انسان در ابتدا مثل کرم ابریشمی است که باید پرورش پیدا کند و سپس در پیله فرو رود و تا بشود پروانه و ابعاد وجودیاش تبلور یابد و بتواند پرواز کند.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود هم به جریانات تکفیری اشاره کرد و افزود: «امروز ما دو اسلام داریم: اسلام حزبالله و اسلام داعش و درگیری هم بین این دو اسلام است. تفاوت این دو هم در همان نگاه به ابعاد وجودی انسان است؛ در یکی انسان مانند کرم ابریشمی است که باید پرورش پیدا کند و به پروانه تبدیل شود؛ اما در دیگری انسان از انسانیت خارج شده و حیوانی جنایتکار میشود که شاید بیایند یک کودک را زنده زنده کباب کنند و لای پتو بپیچند و برای مادرش بفرستند و سفاکی را به حد اعلای خود برسانند.»
خطر دستبرد در نرمافزار انقلاب اسلامی
نماینده ولیفقیه در سپاه در این همایش با تأکید بر اینکه پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی رسالت خطیری است که با بازنشستگی پایان نمیپذیرد، گفت: «انقلابزدایی از انقلاب خطری جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»
حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی روحانیون را پیشگامان عرصه جهاد و شهادت دانست و گفت: «مأموریت پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی رسالت خطیری است که با بازنشستگی پایان نپذیرفته و به عنوان تکلیفی دائمی است.»
وی انقلابزدایی از انقلاب را زنگ خطری دانست که باید به آن توجه کرد؛ از همین رو اظهار داشت: «انقلابزدایی از واژههای انقلابی، مقدسات، نهادها و افراد از راهبردهای دشمن در عرصه مقابله با انقلاب اسلامی ایرانـ به عنوان گفتمان الگوساز و الهامبخش برای آزادیخواهان جهانـ است.»
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی مهمترین تهدید برای یک انقلاب را دستبرد در نرمافزار آن خواند و اظهار داشت: «خطرناکترین هجمهای که میتواند اسلام و انقلاب را تهدید کند، تصرف در مفاهیم انقلابی است و روحانیت در عرصه مقابله با تحریف و آگاهسازی و بصیرتافزایی رسالت مهمی را بر عهده دارد.»
نماینده ولیفقیه در سپاه گسست از غیر خدا و پیوستن به ذات باریتعالی را جوهره اصلی انقلابیگری عنوان و تصریح کرد: «انقلاب، تحولی درونی و فرازمانی و مکانی است که اگر این انقلاب درونی به سمت خدا صورت گیرد، انقلاب تکاملی نام میگیرد.»
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی انقلاب و انقلابیگری را قیامالله توصیف کرد و گفت: «امروز متأسفانه جریانهایی درصدد مشخص کردن محدوده زمانی برای انقلابیگری و ایجاد خدشه و تحریف در مفاهیم انقلابی، همچون عزت، استقلال، توسعه و پیشرفت هستند که از مصادیق انقلابیزدایی به شمار میرود.»
وی افزود: «اینکه برخی انقلابیگری را مفاهیمی همچون تندروی، انفعال و هیجانی بودن توصیف میکنند، بدعتی بیش نبوده و پیامد آن انقلابزدایی از جامعه است.»
نماینده ولیفقیه در سپاه در ادامه انقلابزدایی از مقدسات و نهادها را از دیگر حوزههای انقلابزدایی توصیف و تصریح کرد: «دشمن امروز به دنبال ترویج دولت، مجلس، سپاه، بسیج، حوزه، مسجد و امام جماعت خنثی است.»
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی در پایان با تأکید بر اینکه وقتی در مفهوم واژه انقلاب تصرف صورت پذیرد، تمامی عرصهها از اقتصاد، فرهنگ، سیاست و سیاست خارجی تأثیر میپذیرد، گفت: «انسانی که از کسوت انقلابیگری خارج شود، ناگزیر به کرنش و سر فرود آوردن در برابر دشمن شده و عزت و استقلال خود را از دست میدهد.»
سیاست نظام مذاکره نکردن بر سر توان موشکی است
حجتالاسلام مجتبی ذوالنوری دیگر سخنران این همایش بود که با محوریت مسائل سیاسی و روایتگری نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس به پشت تریبون رفت.
وی در ابتدای سخنان خود در تحلیلی با بیان اینکه در دفاع مقدس درسهایی گرفتیم که بر اساس چند اصل نانوشته به ما اثبات شده و عمدتاً هم در بعد دفاعی است و گاهی در دیگر ابعاد نیز به این اصول توجه داریم.
ذوالنوری با اشاره به اینکه همه ما این اصل را میدانیم که تا وقتی بر باورها و اصول خود باقی هستیم، دشمنیها ادامه دارد، گفت: «اصل دومی که میدانیم، این است که دشمن مقابل ما دشمنی همتراز و همارض ما نیست و یک کشور نیست؛ چرا که یک کشور به تنهایی توان تهدید ما را ندارد.»
وی اصل دیگر را اشکال مختلف تهدید دانست و افزود: «بایکوت کشور، تحریمهای اقتصادی، سیاسی، نظامی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی همواره متوجه ماست.»
این نماینده مجلس با اشاره به بالا بودن توان نظامی دشمن در ابعاد مختلف، از جمله در هوافضا، دریا، سایبر و جنگ الکترونیک، این سؤال را مطرح کرد که در مقابل این دشمن چه باید کرد؟ وی در پاسخ گفت: «سه نظر در این باره وجود دارد که هر کدام مربوط به یک طیف سیاسی است. در این فضا اولین نظر این است که باید تسلیم شد که این دقیقاً مخالف نظر اسلام است که ما نمونه عینی این نظر را در مجلس ششم دیدیم که خطاب به رهبری نامه نوشتند که تسلیم شوید و مانند امام(ره) جام زهر را بنوشید.»
این نماینده مجلس افزود: «در ماجرای اشغال موصل به دست داعش هم عدهای در کشور دنبال تسلیم و پذیرش تجزیه عراق بودند که رهبر معظم انقلاب با این استدلال که این تهدید صریح جمهوری اسلامی است، مقابل همه این مسائل ایستادند.»
وی موج جهانیسازی آمریکا و تسلیم برخی در مقابل این موج را نوع دیگری از نگرش تسلیمپذیری دانست و گفت: «برخی دنبال کدخدا دانستن آمریکا هستند و فرهنگ آمریکایی را پذیرفتهاند و دیگر مقاومت را بر نمیتابند.»
دومین دیدگاهی که ذوالنوری درباره رویارویی با دشمن بیان کرد، نگاه حمله به دشمن و مقابله پر شدت است که وی در نقد این دیدگاه گفت: «ما دنبال درگیری نیستیم و به هیچ کشوری حمله نخواهیم کرد، مگر آنکه مورد تهاجم قرار بگیریم.»
وی در ادامه سومین دیدگاه برای مقابله با دشمن را با این توصیف که هر کس هیکل بزرگ دارد الزاماً پیروز نیست، بیان کرد و با اشاره به ادلههای قرآنی، ادامه داد: «این باور ما در دفاع مقدس بود و در تاریخ نزدیکتر در جنگهای 33 روزه، 22 روزه و هشت روزه آن را دیدم.»
ذوالنوری در این بخش از سخنان خود موضوع راهبردی نبرد ناهمتراز را بیان کرد و در تشریح آن گفت: «در این راهبرد باید به دنبال این باشیم که نقاط قوت دشمن کمتأثیر و بیتأثیر شود و از طرفی با استفاده از نقاط ضعف آنها به آنها ضربه بزنیم.»
وی افزود: «موشک یکی از این راهبردها است. ما پیش از انقلاب آن را نداشتیم. در دوران دفاع مقدس هم با کمک مهندسی معکوس چند موشک خریداری شده و نیز موشکهای عمل نکرده دشمن وارد این موضوع شدیم و امروز در شرایطی هستیم که دشمن میگوید تمام گزینههایش علیه ما روی میز است؛ اما به خاطر ریسک بالا و قدرت بازدارندگی ما توان اقدام ندارد و میداند که برنده هرگونه تعرضی نخواهد بود.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: «امروز آمریکا در اطراف ما 36 پایگاه به علاوه رژیم صهیونیستی را دارد که نزدیکترین آنها در قطر و بزرگترین آنها در بحرین است. دورترین آنها هم در اقیانوس هند، اما تمام اینها در برد موشکهای ما هستند و نکته مهم اینکه پهپادهای ما همه این پایگاهها را رصد میکنند و اطلاعات دقیق و بهروز از وضعیت استقرار و ادوات در این پایگاهها داریم.»
وی افزود: «برای باورپذیری این مسئله عملیات دیرالزور نمونه عینی توان اطلاعاتی ما است؛ زیرا افزون بر اینکه اهداف دقیق انتخاب شده بود، ساعت حمله هم متناسب با تغییر ساعت جلسه تروریستها به تأخیر افتاد.»
ذوالنوری در ادامه برخی سناریوهای حمله آمریکا و پاسخگویی ایران را مطرح کرد و در نتیجهگیری این بخش گفت: «اگر نظام روزی در مسئله هستهای نرمش کرد، به دلیل این بود که هستهای تأثیر مستقیم روی توان دفاعی ما نداشت؛ اما مطمئن باشید که نظام به هیچ وجه در مسئله موشکی نه مذاکره میکند و نه نرمشی نشان میدهد؛ چرا که همواره به دنبال بالا بردن این توان است.»
وی افزود: «امروز روی دو نوع تحریم کار میکنند؛ یکی حقوق بشری است و دیگری تسلیحاتی، به گونهای که اگر در برجام تحریم تسلیحاتی ما هشت سال بود، در تحریمهای جدید میخواهند این را تا ابد کنند و با این اوصاف عملاً برجام بیخاصیت شده و بیثمر است.»
ذوالنوری گفت: «یک بعد از توان دفاعی ما توان نظامی بود که برخی جلوههای امروزی آن را در سوریه و عراق دیدیم و نمونههایی در منطقه، از جمله حماس و حزبالله؛ اما بعد دیگر توان دفاعی ما در حوزه ایمانی و بصیرتی است.»
وی در ادامه صحبتهای خود خاطراتی درباره نقش روحانیت در دفاع مقدس را هم بیان کرد.