عربستان به دنبال اثرگذاری در حوزه‌هایی است که قدرت نرم جمهوری اسلامی در آنها تعریف می‌شود؛ حوزه‌هایی، از قبیل نفوذ ایدئولوژیک ایران در میان شیعیان عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان و همچنین نفوذ فرهنگی ایران در کشورهای آسیای میانه و شبه‌قاره هند. یکی از اصلی‌ترین اهداف نظام و بالطبع دولت دوازدهم باید برای مقابله با کارشکنی رژیم سعودی باشد.
   شیرین زارع‌پور/ یکی از مهم‌ترین راهبردهای نفوذ، تغییر در ذائقه فرهنگی افراد یک جامعه است. زمینه‌سازی برای آنچه «جوزف نای» از آن به قدرت نرم آمریکا نام می‌برد و اولین اثر آن، دلبستگی به ارزش‌های غربی و آمریکایی است. تهدیدات نرم‌افزاری یکی از ابزارهای کسب قدرت سیاسی است که با مقدمه تغییر ذائقه فرهنگی، تغییر در مشروعیت نظام سیاسی را ایجاد می‌کند و در کوتاه‌مدت آثاری چون تغییر سبک زندگی در پوشش، خوراک، معماری و.. را شامل شده و در میان‌مدت، تغییر در باورها، اندیشه و ارزش‌های آن جامعه را رقم می‌زند؛ اما در بلندمدت نتیجه حاصل از آن، به تزلزل اساسی در مؤلفه‌های امنیتی و تغییر در جهت‌گیری‌های کلان یک جامعه می‌انجامد.
 یکی از بازیگران ساختار دیپلماسی عمومی آمریکا، پروژه آموزشی توانا است که با حمایت مالی دفتر دموکراسی، وزارت خارجه آمریکا و هلند و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران و با هدف  تغییر ذائقه و البته براندازی، راه‌اندازی شده است. شبکه توانا از سال 89  با مدیریت اکبر عطری که پیش از آن، از رهبران جنبش دانشجویی در ایران بود و مریم معمارصادقی(همسر اکبر عطری) با مدیریت در مؤسسه آمریکایی(خانه آزادی) مشغول به فعالیت است، توانا دوران تکوین خود را در چارچوب خانه آزادی با دریافت اعتبار مالی از دفتر دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا آغاز کرده و پس از آن به صورت مستقل در قالب مؤسسه‌ای غیرانتفاعی با تعامل مجازی برای آموزش مدنی، کار خود را ادامه می‌دهد. 
 گردانندگان این شبکه،‌ توانا را این‌گونه معرفی می‌کنند: «دوره‌های آموزشی توانا از سوی آموزگاران آن به طور مستقیم و زنده و با بهره‌گیری از پلتفرم مجازی، هدایت می‌شود و جلسات زنده با منابع درسی مختلفی از قبیل پادکست، فروم گفت‌وگو، ویدئو درس گفتارها و تکالیف خواندنی تکمیل می‌شوند. مطالعات موردی متعددی درباره جنبش‌های مدنی برای دموکراسی و حقوق بشر و آزادی اینترنت از جنبش حقوق مدنی در آمریکا از دهه 60 گرفته تا انقلاب‌های مخملی در سال‌ها و دهه‌های اخیر در اروپا و دیگر نقاط جهان را در اختیار دانشجویان قرار داده و ترجمه فارسی متون کلاسیک دموکراسی و نیز جستارها و کتب مختلفی از نویسندگان، کنشگران و رهبران مدنی ایران در اختیار مخاطبان توانا قرار داده می‌شود.»
در این معرفی، از افرادی چون آذر نفیسی و واتسلاو هاول به عنوان شناخته‌ترین کنشگران ایرانی و بین‌المللی نام برده و گفت‌وگو با آنها را در فضای مجازی منتشر کرده است. کتاب «لولیتاخوانی در تهران» آذر نفیسی که برای پیش بردن اهداف آمریکا و شوراندن افکار عمومی جهان علیه جمهوری اسلامی ایران نوشته شده و دفاع واتسلاو هاول از اکبر گنجی در طول گذراندن دوره محکومیت در زندان و مطالبه آزادی وی و نسرین ستوده، وکیل مدافع فتنه‌گران، و همین‌طور دخالت در امور داخلی ایران و خط‌دهی برای انقلاب مخملی، از جمله فعالیت‌‌های این افراد است.
در بخشی از ترجمه‌های آموزشکده آنلاین توانا که آن را به سازمان غیرانتفاعی e-collaborative منسوب می‌کند، از زبان اکبر عطری و مریم معمارصادقی(بنیانگذاران توانا) آمده است: ما پروژه اصلی ecce، یعنی آموزشکده توانا، آموزشکده مجازی برای جامعه مدنی ایران را در سال 2010 تأسیس کردیم. توانا با ارائه دوره‌های آموزشی زنده در حین حفظ امنیت و با ناشناس ماندن دانشجویان به یک جامعه آموزشی قابل اعتماد برای دانشجویان در سراسر کشور تبدیل شده است.
دروس آموزشی توانا تحت عناوین؛ نهادهای دموکراتیک، درمان آسیب‌ها، امنیت دیجیتال، حقوق زنان، روزنامه‌نگاری، وبلاگ‌نویسی، جدایی دین و دولت و توانایی‌های رهبری ارائه می‌شود. 

موضوعات مورد توجه توانا
می‌توان گفت، یکی از راهبردهای مورد توجه توانا، ارائه فیلتر‌شکن به مخاطبان خود است. شبکه توانا انواع فیلترشکن‌ها را برای رساندن پیام خود به مخاطب ایرانی ارائه می‌کند. افزون بر فیلترشکن‌ها، نقد نظام آموزشی با مطرح کردن نقض حقوق اجتماعی و شهروندی، مدعی دفاع از حقوق زنان است و در مناسبت‌های مختلف به موضوعات روز(مانند چهارشنبه‌های سفید که پست‌های متفاوتی برای حمایت از طرح کمپین نه به حجاب اجباری که مسیح علی‌نژاد آن را هدایت می‌کند) می‌پردازد. آموزش جنسی کودکان، حمایت از بهائیان، حمایت از حقوق معلمان، منابع طبیعی، حقوق حیوانات، مالباختگان مؤسسات، زندانیان، بیماری‌های خاص، خوانندگان فراری و... از موضوعاتی است که توانا به آنها می‌پردازد. 

همکاران توانا
برخی از همکاران این شبکه عبارتند از: معمار صادقی، سعید قاسمی‌نژاد (بهائی)، مانا نیستانی، مهرانگیز کار و...
«راشدان» از اعضای ارشد هیئت علمی پروژه توانا است. وی کارشناس ارشد امنیت سایبری است و با «انجمن جامعه مدنی و دموکراسی سوئیس» و «انجمن گفت‌وگو و شبکه‌های مدنی جمهوری چک» سابقه همکاری دارد. وی از نخستین افرادی است که مقاله‌های خود را به زبان فارسی در فضای وب منتشر کرد. این عضو شبکه توانا در سال 1377 به دلیل فعالیت‌های غیر قانونی بازداشت شد و یک سال بعد به سوئیس مهاجرت کرد و در سال 1384 مدیریت پروژه براندازی «گویا» را بر عهده گرفت. از ویژگی‌های بارز راشدان ارادت بی‌‌پرده و صریح او به رژیم اشغالگر قدس است و هیچ ابایی از این موضوع ندارد. 
از دیگر همکاران توانا، امیرحسین اعتمادی(سخنگوی دانش‌آموختگان لیبرال ایران)، سیمین فهندژ(یکی از چهار استاد حقوق بشر نماینده دفتر جامعه بین‌المللی بهائی در ژنو و سخنگوی جامعه بهائیان در سازمان ملل)، مهدی عربشاهی(فعال سیاسی ارشد مدیریت، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم)، هوداد طلوعی(حامی از حقوق دگرباشان و مشاور خانواده در شهرک غرب)، همایون آزادپور(طراح اپلیکیشن‌های موبایلی)، محمدفرید افغانزی، شبنم معینی‌پور، لادن برومند، نانسی پیرسن، مجید محمدی رامین جهانبگلو و... هستند. 

سخن پایانی 
تولید محصولات ضد حاکمیتی برای «نقض حاکمیت» هدف اصلی توانا و دیگر شبکه‌های برانداز با این شیوه کاری است. راهنمایی کاربران برای دور زدن سانسور و ارائه فیلترشکن رایگان، افزایش آگاهی درباره امنیت دیجیتال و حریم خصوصی، به کارگیری افرادی که دیدگاه‌های شاخص در حوزه سایبر دارند و زیر نظر اصل 19 حمایت و هدایت می‌شوند، با اهداف خاص، به منظور اثرگذاری نامطلوب روی مخاطبان صورت می‌پذیرد. تأثیرگذاری بر مطالبات اجتماعی(حقوق زنان، کودکان، معلمان، کارگران، بیماری‌های خاص و..) با مدیریت منابع انسانی به صورت تدریجی از طریق شبکه توانا اعمال می‌شود و اینجاست که باید گفت؛ مسئولان به فکر باشید!

 حجت‌الاسلام سیدکاظم مصطفوی‌منتظری/ آنچه در سال‌های پس از جنگ مورد توجه قرار گرفت، نقش مساجد در جنگ تحمیلی بود و اینکه مساجد چگونه می‌توانند پایگاه اجتماعی باشند؛ موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همیشه مورد توجه قرار دادند. هر مسجدی بنا بر مختصات خود می‌تواند کانون محله خود باشد. امام‌جماعت نیز با توجه به بافت مردمی می‌تواند نقش مهمی در جذب و همراهی مأمومین ایفا کند که این امر مستلزم یک ارتباط قوی و به دور از هرگونه مطالبه است. هرچه امام‌جماعت به هدف مردمی شدن و کانون محله شدن، بیشتر حرکت کند، مسیر خود را برای «امام‌جماعت تراز اسلامی» شدن، هموارتر می‌کند. 
مسجد تراز اسلامی مسجدی است که در آن، برنامه‌های اسلامی انجام بگیرد. از قبیل نماز‌ جماعت و دیگر امور اسلامی. البته تنها به نماز‌جماعت اختصاص داده نشود در کنار آن تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، مسائل اسلامی، مناسبت‌های مذهبی و روزهای خاص انقلاب را به مردم یادآوری کنیم و بخشی از برنامه‌های مسجد را به  تعلیم و تربیت جوانان اختصاص دهیم. 
۳۵ سال است که امام‌جماعت مسجد حسنی هستم، با همراهی استادان قرآن کلاس آموزش قرآن کریم در این مسجد برگزار کردیم و بنده بیش از سه بار قرآن کریم را در این مسجد تفسیر کرده‌ام و این برنامه را ادامه خواهیم داد. 
امام‌جماعت نمونه کسی است که چشم طمع به دست دیگران نداشته باشد و از نمازگزارانش مطلع باشد. برای نمونه اگر نمازگزاری چند روز به مسجد نیامد جویای حالش شود.
 اگر نمازگزاری بیمار است به همراه نمازگزاران به عیادتش بروند و چنانچه کسی از همسایه‌های مسجد فوت کرد، امام‌جماعت و نمازگزاران مسجد در مراسم تشییع، نماز میت و مراسم ترحیم آن شخص شرکت کنند و اقدامات مشابه دیگر که موجب نزدیکی و الفت میان امام جماعت و مردم می‌شود.
پس از پیروزی انقلاب جوانان به مسجد روی آوردند. آمدند و این هم به سبب انقلاب و اطلاعیه‌های امام‌خمینی(ره) و اخبارهای انقلابی ایشان بود که در مسجد بازگو می‌شد. متأسفانه این روزها تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها اثرات سوئی در بعضی از جوانان گذاشته است، به طوری که سبب شده از مسجد فاصله بگیرند که این مشکل باید به نحوی از سوی امام جماعت در محل مدیریت شود.
 وظایف امام جماعت در مسجد و محل تنها به مسايل عاطفی و ارتباط با مردم و تبلیغ خلاصه نمی‌شود بلکه امام جماعت باید در باره مسائل معیشتی و اقتصادی همسایگان مسجد نیز حساس باشد، برای مثال جوانی احتیاج دارد که سرمایه‌ای داشته باشد و شغلی را برای خود تعیین کند. لذا مسجد باید صندوق قرض‌الحسنه‌ای داشته باشد و به جوانان کمک کند و مبالغی را به این جوانان قرض دهد.
 دشمنان در تلاش هستند تا جوانان را از مسجد دور کنند: «نباید نقطه‌ ضعف به دشمنان نشان دهیم؛ بلکه باید چاره‌ای بیندیشیم و جوانان را جذب کنیم.»
خداوند درآیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید: « مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُون»؛ هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مؤمن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه می‌بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد. اگر مسجد در تکریم کردن موفق باشد بین زنان و مردان فرق نمی‌گذارد. مساجد، جزوه‌هایی را در اختیار نهاد خانواده قرار دهند و ائمه جماعات نیز در ترویج آن کمک کنند. ائمه جماعات در این مسئله نقش بسزایی دارند، آنها با سخنرانی‌های‌شان می‌توانند کاری کنند که پیوند میان مسجد و نهاد خانواده مستحکم شود. 


 ابوذر احمدی/ با شکست پروژه صهیونیستی «داعش» در جبهه‌های مختلف منطقه شامات، جریان صهیونیسم تلاش می‌کند با تغییر جبهه و راهبرد خود، در شکل دیگری منطقه را دچار آشوب و التهاب کند و از این رهگذر افزون بر جلوگیری از گسترش و نفوذ بیشتر جریان مقاومت، به نوعی ضریب امنیتی رژیم جعلی صهیونیستی را بالا ببرد. 
استراتژیست‌های صهیونیسم با توجه به اینکه پروژه داعش و گروه‌های تکفیری نه تنها نتوانست از قدرت رو به رشد محور مقاومت جلوگیری کند، بلکه حتی موجب وسیع‌تر شدن گستره نفوذ جبهه مقاومت شده است، در راهبردی جدید تقویت گروه‌های تجزیه‌طلب و شعله‌ور کردن مناقشات قومی در منطقه را در دستور کار قرار داده‌اند.
اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، اینکه جریان صهیونیسم در راهبرد جدید منطقه‌ای خود تلاش می‌کند از ظرفیت‌های موجود منطقه به منظور ملتهب کردن فضای امنیتی غرب آسیا، به ویژه جهان عرب استفاده کند؛ از این رو با مشخص شدن روند شکست پروژه «داعش»، مسئله عادی‌سازی روابط رژیم جعلی صهیونیستی و دول غربگرا و خودفروخته عربی و نیز تشکیل ناتوی «عبری‌ـ‌ ‌عربی‌ـ غربی» به میان می‌آید و از سویی دیگر بحث همه‌پرسی اقلیم کردستان به طور هدفمندی برجسته می‌شود.
با حصول برخی اهداف در سناریوی عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و دول عربی، جریان صهیونیسم در راستای مقاصد شوم منطقه‌ای خود، عمده تمرکز و توانش را بر شعله‌ور کردن مناقشات قومی و تجزیه‌طلبانه قرار داده است که مهم‌ترین آن حمایت از پروژه محکوم به شکست استقلال اقلیم کردستان به منزله گامی مهم در تجزیه عراق است.
حدود شش ماه پیش، «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق طی مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» از برگزاری همه‌پرسی در زمینه استقلال کردستان در 25 سپتامبر2017(سوم مهر 1396) خبر داد و آغاز فتنه‌ای جدید را برای تجزیه عراق کلید زد. جریان صهیونیسم با سوء استفاده از فضای سیاسی عراق و نیز درگیری این کشور به منظور آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش، ضمن حمایت از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان، این مسئله را منطقه‌ای و بین‌المللی کرد و از این رهگذر برخی از دول عربی همسو، از جمله رژیم تکفیری سعودی وارد این فرایند امنیتی شدند. 
پافشاری جریان صهیونیسم بر مسعود بارزانی، رئیس غیر کرد اقلیم کردستان بر برگزاری همه‌پرسی استقلال، تا آنجا رسیده است که این مسئله اوضاع امنیتی عراق را وارد مرحله‌ای خطرناک و پیچیده کرده و به اعتقاد تحلیلگران محافل سیاسی منطقه، این کشور اسلامی را وارد فرایندی برای تجزیه عراق کرده است.
حال ضروری است ابعاد و پشت پرده این حرکت جدید صهیونیسم بین‌الملل که سناریویی تازه برای تغییر معادلات سیاسی در منطقه است، تبیین و تحلیل شود؛ به همین منظور ذکر چند نکته اهمیت می‌یابد که به شرح زیر است:
نخست، برجسته شدن مسئله همه‌پرسی استقلال کردستان فارغ از تحقق واقعی آن، فرصتی را برای صهیونیسم بین‌الملل فراهم می‌کند تا از بستر آن بتواند تحولات سیاسی عراق را در این اوضاع بحرانی، یعنی خروج داعش از عراق مدیریت کند.
دوم، به نظر می‌رسد، طرح همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق رمز آشوبی جدید در عراق است که سناریوی تجزیه عراق را با استفاده از ظرفیت‌های بومی این کشور دنبال می‌کند؛ بنابراین طرح این موضوع و حمایت از آن، وضعیت سیاسی عراق را بار دیگر نابسامان می‌کند و این اتفاق می‌تواند مهم‌ترین فرصت برای تداوم حضور نظام سلطه در عراق باشد.
نکته پایانی اینکه، وعده شش ماهه ایالات متحده برای تشکیل دولت کُردی در شمال سوریه و حمایت علنی نتانیاهو، رئیس دولت جعلی صهیونیستی از استقلال اقلیم کردستان عراق و اعلام آن به کنگره آمریکا که از نمودهای عینی و عملی سناریوی جدید صهیونیسم بین‌الملل است، نشان‌دهنده عجز و سرآشفتگی نظام سلطه است که برای پیشبرد سیاست‌های خود به مسئله‌ای سوخته و نافرجام به نام استقلال کردستان و فردی به نام مسعود بارزانی متوسل شده‌ است.

گزارش صبح صادق از پایتخت فرش جهان
 اکبر کریمی/ سردرود با جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر، یازدهمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی است. این شهر با سابقه طولانی و حجم عمده تولیدات هنر تابلوفرش، سال‌هاست که در بسیاری از جوامع با عنوان پایتخت تابلوفرش ایران و جهان شناخته می‌شود؛ به همین منظور در سال 1391 این شهر به عنوان مرکز تابلوفرش دستبافت ایران در آثار معنوی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور ثبت شد. گفتنی است، حدود 80 درصد از مردم سردرود به طور مستقیم و غیر مستقیم از این هنر کسب درآمد می‌کنند. اولین و تنهاترین اتحادیه صنف تولیدکنندگان تابلوفرش کشور در سال ۹۰ در این شهر ایجاد شد. با توجه به شغل‌های جانبی این صنف و گستره فعالیت تولیدکنندگان تابلوفرش، در این شهر نرخ بیکاری در حد صفر است و در ۱۸ استان کشور برای ۲۶۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است. روزانه بیش از ۵۰۰ قطعه تابلوفرش در طرح‌ها و سایزهای مختلف با مدیریت کارگاه‌های متمرکز و غیر متمرکز تولید می‌شود. گفته می‌شود، در هر خانه این شهر حتماً یک دار قالی برای تابلوفرش برپاست.

از شاگردی قالی‌بافی تا کارآفرینی
 برای بیش از دو هزار نفر
حسین و هادی ابری سردرودی یکی از صدها فعال حوزه تابلوفرش در این شهرستان هستند. تابلوفرش دستبافت سابقه بیش از 80 ساله در سردرود دارد و برخلاف امروز، طی دهه‌های گذشته بافنده‌های تابلوفرش در سردرود افراد انگشت‌شماری بودند. 
حسین اولین عضو خانه سردرودی‌ها بود که به شغل بافندگی تابلوفرش روی آورد. او که اکنون 38 سال دارد، بافت انواع فرش زیرپایی و تابلوفرش را از سنین پایین فراگرفت. او می‌گوید: «از سنین کودکی به شاگردی نزد یکی از قالی‌باف‌های سردرود رفتم. با پس‌انداز حقوق شاگردی طی یکی دو سال اول دار قالی خریدم. بعد از مدتی با خرید چند دار قالی دیگر کارگاه خانگی کوچکی دست و پا کرده و تعدادی شاگرد قالی‌باف را در کارگاهم مشغول کار کردم.» از آن موقع تا به امروز سری‌بافی و فروش تابلوفرش شغل اصلی خانواده سردرودی‌ها بوده است. برادر کوچک‌تر حسین نیز یکی از جوانان فعالی است که با وجود تجربه دستفروشی و مشاغل دیگر، با حمایت برادر بزرگ‌تر به این فعالیت روی آورد. او در کنار تحصیل، فرش‌بافی را نزد برادر آموزش دید و در حال حاضر افزون بر آشنایی کامل با بافندگی، صاحب یکی از گالری‌های فروش این هنر دستی در سردرود است.
در حال حاضر، بیش از دو هزار نفر بافنده که بیشتر آنها خانم‌های خانه‌دار هستند، برای این دو برادر تابلوفرش می‌بافند. سفارش بافت تابلوفرش به این بافندگان داده می‌شود و آنها دار قالی را به صورت چله‌کشی شده و با نقشه‌های مشخص تحویل می‌گیرند و در کارگاه‌های خانگی کار را آماده کرده و تحویل می‌دهند. قالی‌باف‌هایی که از حسین و هادی سفارش کار می‌گیرند، معمولاً از اقشار ضعیف جامعه و از مناطق محروم استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و گلستان هستند که هزینه‌های زندگی خود را از این طریق تأمین می‌کنند. افزون بر این افراد، ده‌ها نفر دیگر نیز از قِبل همین رشته هنری در مشاغلی، مانند رنگ‌رزی، برجسته‌کاری، پرداخت‌کاری، قالی‌شویی، قاب‌سازی، بازاریابی و فروشندگی صاحب شغل و درآمد شده‌اند.
مواد اولیه تابلوفرش
نخ استفاده شده در بیشتر تابلوفرش‌ها از پشم گوسفند است و با وجود تولید بالای پشم گوسفند در کشور، درصد بالایی از نیاز کشور در این حوزه از استرالیا وارد می‌شود و با واسطه به دست برادران سردرودی و دیگر قالی‌باف‌های این شهرستان می‌رسد. این موضوع یکی از عمده ضعف‌های این صنعت است که تاکنون فکر اساسی برای آن صورت نگرفته است. دیگر مصالح و مواد اولیه تابلوفرش از مناطق مختلف داخل کشور تأمین می‌شود.

تولید تابلوفرش متناسب با ذائقه مشتری
هادی در پاسخ به این پرسش که با این همه تنوع تابلوفرش در کشور و گوناگونی ذائقه افراد، شما چگونه این ذائقه‌ها را شناسایی کرده و متناسب با آن محصول تولید می‌کنید، گفت: «به دلیل تجربه چند ساله که در این رشته هنری و تولیدی پیدا کرده‌ایم و شناختی که از مشتریان‌مان در گالری‌های دائمی سطح شهرستان و در نمایشگاه‌های تخصصی فرش پیدا کرده‌ایم، می‌دانیم چه طیف افرادی به کدام نوع تابلوها علاقه‌مندند. برای نمونه، بیشتر چینی‌ها به تابلوی حیوانات، گل و گیاه و مناظر طبیعی علاقه دارند و بخش زیادی از تولیدات شهرستان هم به کشور چین صادر می‌شود. کشورهای عربی نیز بیشتر به الگوها و مدل‌های شرقی، تصاویر جنگاوری، برده‌فروشی و از این قبیل تصاویر علاقه دارند و برخی از آنها نیز سفارش بافت عکس‌های خودشان را می‌دهند.»

روش‌های معرفی و فروش محصول
حسین و هادی بیشتر تولیدات‌شان را در فصل‌های بهار و تابستان به فروش می‌رسانند. این ایام شاهد مسافرت انبوه همشهریان‌مان به تبریز و شهرستان‌های آذربایجان شرقی هستیم. این مسافران به هنگام عبور از پایتخت تابلوفرش جهان، از گالری‌های فروش سطح شهر دیدن کرده و کالای مرغوب سردرودی را برای زیبایی منازل‌شان سوغات می‌برند.
نمایش و فروش محصولات افزون بر دو گالری فروش در سطح شهرستان سردرود که در آنها محصولات در معرض نمایش توریست‌های داخلی و خارجی گذاشته شده است، به روش بازاریابی حضوری در دیگر شهرهای کشور انجام می‌شود. حسین و هادی در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال هستند و از قابلیت‌های این رسانه نیز برای معرفی و فروش تولیدات‌شان بهره می‌برند. بخشی از تولیدات نیز از طریق تجار خریداری شده و به کشورهای هدف صادر می‌شود.
وضعیت نابسامان تنها
 اتحادیه تابلوفرش دستباف کشور
هادی، نایب‌رئیس اتحادیه نوپای تابلوفرش در شهرستان سردرود است. هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و بین‌المللی و حضور تولیدکنندگان سردرودی در آن، صدور پروانه فعالیت و کارت قالی‌بافی، از جمله وظایف تعریف شده برای این اتحادیه است. تنهاترین اتحادیه تابلوفرش در کشور طی چند سال فعالیت خود بیش از چهار هزار کارت قالی‌بافی و حدود 300 پروانه تولیدی صادر کرده است. نایب‌رئیس این اتحادیه از عدم حمایت‌های مالی دولت از تولیدکنندگان این عرصه، بیمه نبودن قالی‌بافان و نبود برنامه مدون و مشخص از سوی دولت برای رونق و گسترش این حرفه هنری و تولیدی گله می‌کند. او می‌گوید: «این رشته هنری می‌تواند برای کشور بسیار مقرون به صرفه باشد و حجم بالای نیروی بیکار کشور را فعال کند؛ ولی به دلیل سیاست‌های غیر حمایتی دولتی، تولیدکنندگان و بافندگان این عرصه در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.» او عمده معضلات اتحادیه را نداشتن منبع درآمد، تخصیص ندادن تسهیلات به اعضای آن و تحمیل مالیات‌های سنگین به این اتحادیه و اعضای آن بیان می‌کند. به گفته هادی، حداقل خواسته تولیدکنندگان سردرودی از دولت، تبلیغات و معرفی هنر این شهرستان از طریق رسانه‌های جمعی و صداوسیما است.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 برادر اکبر کریمی تماس بگیرید.

تحلیلی بر تعهدات و قراردادها‌‌ـ 51
 شهریار اقتصاد / عقد کلمه‌ای عربی است و یک معنای عرفی و عامی دارد و یک معنای حقوقی. عقد در لغت عرب به معنای بستن، مرتبط کردن و گره زدن است و معنای اصطلاحی آن نیز از معنای عرف عام دور نیست؛ ولی تعریف عقد در اصطلاح حقوقی به استناد ماده 183 قانون مدنی عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند دیگر تعهد بر امری کنند و مورد قبول آنها باشد.
آیا تعریفی که از عقد در ماده 183 قانون مدنی شده است، کامل است یا خیر؟
از تعریف ماده ۱۸۳ قانون مدنی چنین استنباط می‌شود که اولاً، عقد عملی حقوقی است که از توافق اراده دو یا چند نفر ناشی می‌شود. ثانیاً، اثر عقد ایجاد تعهد بر گردن یکی به نفع دیگری است. تعریف مزبور ناقص است؛ زیرا فقط تعریف از عقد عهدی نموده و شامل عقد تملیکی نمی‌شود که به وسیله آن مالی به صرف تحقق عقد از ملکیت شخص خارج و در ملکیت دیگری داخل می‌شود. همچنین، موضوع عقد همیشه ایجاد تعهد نیست؛ بلکه گاهی ممکن است موضوع عقد انتقال تعهد یا سقوط تعهد باشد.
منظور از عمل حقوقی چیست و برای آنکه عمل حقوقی تحقق یابد، چه شرایطی باید موجود باشد؟
عمل حقوقی: عملی ارادی است که پاره‌ای آثار حقوقی بر آن مترتب است و آن عمل برای رسیدن به این آثار انجام شده باشد و برای اینکه عمل حقوقی تحقق پیدا کند، باید عمل از روی اراده و قصد انجام شده باشد، بعضی آثار حقوقی بر آن مترتب باشد و عمل به منظور تولید آن آثار انجام شده باشد.
منظور از واقعه حقوقی چیست؟
اصطلاح واقعه حقوقی در مقابل عمل حقوقی به کار رفته است؛ واقعه حقوقی پدیده‌ای است که از نظر حقوقی قطع نظر از اراده فرد، آثاری بر آن مترتب باشد؛ مانند مرگ که حقوقی برای ورثه نسبت به ترکه میت ایجاد می‌کند یا اتلاف مال غیر که به صاحب مال حق می‌دهد جبران خسارت وارد شده را مطالبه کند.
منظور از ایقاع چیست؟
ایقاع در مقابل عقد قرار دارد و به معنای ایجاد است. ایقاع به وسیله قصد انشاء یک نفر بدون آنکه موافقت شخصی دیگری را لازم داشته باشد حاصل می‌شود و حقی را ایجاد یا اسقاط می‌کند. ایجاد حق، مانند تملک در حیازت مباحات ماده 143 قانون مدنی و اسقاط حق، مانند ابراء حق دینی ماده 289 قانون مدنی.
وجوح افتراق و اشتراک عقد و ایقاع چیست؟
بین عقد و ایقاع یک سری وجوه اشتراک و افتراق وجود دارد.
وجوه اشتراک عقد و ایقاع عبارت است از:
۱ـ عقد و ایقاع هر دو یک عمل حقوقی هستند.
۲ـ اراده در عقد و ایقاع یکی از شرایط اساسی به شمار می‌آید.
۳ـ قواعد و احکام قصد و رضا و اهلیت که در ماده 196 قانون مدنی ذکر شده، درباره ایقاعات نیز جاری است؛ ولی وجوه افتراق عقد و ایقاع عبارت است از اینکه عقد یک عمل حقوقی دوجانبه است و برای تحقق آن اراده دو طرف لازم است؛ اما ایقاع یک عمل حقوقی یکجانبه است و برای تحقق آن قصد و رضای یک‌ طرف کافی است، مانند طلاق.
منبع: حقوق مدنی۳، مبحث تعهدات و قراردادها،
 تألیف شیرزاد گرجی‌نژاد