پروردگارا! 
قرار دل‌های بیقرار ما باش 
فراوانی را در زندگی ما جاری کن 
حضورمان را پرمعنا کن
وجودمان را لبریز آرامش کن
ثروت‌مان را فزونی بخش
قلب‌های‌مان را سرشار از عشق 
و کلام‌مان را لبریز محبت کن
انسانیت ما را کامل کن
ایمان ما را زیاد گردان
ما را بندگان شاکر قرار ده 
سد مشکلات را شکسته
و محبت‌ها را فزونی بخش
ای پروردگار مهربانم.

حضرت امام جعفر صادق(ع) از پدرانش که از امیرالمؤمنین علی(ع) حکایت وصایای طولانی پیامبر اکرم(ص) به وی را نقل می‌کنند، می‌فرمایند:
«ای علی! اعجاب‌آورترین ایمان‌ها و بزرگ‌ترین یقین‌ها از آن مردمانی است که در آخرالزمان‌ هستند، به پیامبر نرسیدند و حجت (امام) هم از آنها در پرده است؛ اما با سیاهی‌ای بر روی سفیدی‌ای [نوشته‌ای بر کاغذی] ایمان آوردند.»
(من لا يحضره‌الفقيه، 
ج‏4، ص ۳۶۶)

نگاهی به آثار خلق شده درباره شهید محسن حججی
 مهدی امیدی/ شکوه شهادتِ سرافرازانه رزمنده مدافع حرم، «محسن حججی»، خون تازه‌ای را در رگ‌های فرهنگ ایثار و جهاد دمید. طی روزهایی که از شهادت این جوان ایرانی در نبرد با داعش می‌گذرد و به ویژه انتشار عکس پرصلابت وی، فضای مجازی پر شد از دلنوشته‌های اهالی فرهنگ و هنر، حتی هنرمندانی که از آنها توقع چندانی نمی‌رود و به ظاهر با این‌گونه موضوعات بیگانه هستند نیز بهتر و زیباتر از سیاستمدارها، مطالبی را نوشتند.
اما حماسه محسن حججی، توجه هنرمندان به خلق آثاری درباره شهادت وی را نیز جلب کرد؛ آثاری که همه به صورت خودجوش و آتش به اختیار و بدون سفارش یا دستور نهادها خلق شدند.
سریع‌ترین واکنش به این واقعه از سوی حسن روح‌الامین، نقاش و گرافیست صورت گرفت. نقاشی جدید وی با اینکه درباره یک موضوع روز است؛ اما پس زمینه‌ای تاریخی دارد. همچنین مانند دیگر آثار روح‌الامین، این نقاشی نیز با محتوای مذهبی درآمیخته است. وی در این نقاشی اقدام به شبیه‌سازی محسن حججی با شهدای کربلا کرده است. در این اثر سبک‌های رئالیسم(واقع‌نمایی) و سمبلیسم(نمادگرایی) با هم درآمیخته شده‌اند، به طوری که در این اثر دیده می‌شود، نیروی داعشی هنگام اسارت حججی، با یزیدیان همراه است و در برابر آنها، پیکر بی سر سیدالشهداء(ع) و بانویی که نمادی از حضرت زینب(س) است به استقبال رزمنده مدافع حرم آمده‌اند. هر چند که فضای حاکم بر این تابلوی نقاشی، رئال است؛ اما به شکل نمادین به همسان‌سازی جبهه‌های نبرد امروز با عاشورا پرداخته است. شهید حججی، نمادی از یاران امام حسین(ع) است و داعشی، نمادی از نیروهای یزید.
اما در عرصه شعر و ادبیات نیز در روزهای اخیر ده‌ها شعر درباره شهادت محسن حججی خلق شد. از جمله زیباترین این اشعار می‌توان به غزلی از «حمیدرضا برقعی» با عنوان «بسمه‌تعالی سر» اشاره کرد. در آغاز این غزل آمده است:
 به نام نامی سر، بسمه‌تعالی سر
بلندمرتبه پیکر، بلندبالا سر
فقط به تربت پاک تو سجده خواهم کرد
که بنده تو نخواهد گذاشت، هر جا سر
قسم به معنی لایمکن الفرار از عشق
که پر شده است جهان، از حسین سرتاسر
همچنین شاعران دیگری چون علیرضا قزوه، میلاد عرفانپور، افشین علا، بهروز قزلباش، محمدحسین انصاری‌نژاد، منصور نظری، مستشار نظامی، محمدمهدی عبداللهی و ... اشعار زیبایی را درباره این شهید سرودند.
صداوسیما نیز یک فیلم مستند درباره شهید حججی ساخته است. در این مستند یک ساعته، حال و هوای مردم کشور پس از شنیدن خبر شهادت محسن حججی به ویژه اهالی نجف‌آباد اصفهان به تصویر کشیده شده است. گفت‌وگو با پدر، مادر، همسر و سایر اعضای خانواده و دوستان شهید حججی از بخش‌های این مستند است. در این مستند داستانی علاوه بر بازسازی بخشی از خاطره‌های شهید حججی، همچنین واکنش هنرمندان و ورزشکاران کشور درباره شهادت مظلومانه محسن به کارگردانی مهدی رمضانی نمایش داده می‌شود. در زمینه تئاتر نیز حوزه هنری اعلام کرد که آماده حمایت از نمایش‌هایی درباره شهید حججی، به شرط غیرشعاری بودن و برخورداری از کیفیت لازم است.
همچنین انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس هم برای ساخت سردیس شهید حججی اعلام آمادگی کرده است. مسعود نجابتی، مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس گفت: «با استفاده از ظرفیت‌هایی موجود در مجموعه هنر انقلاب و نیز اساتید هنرهای تجسمی، بنا داریم تا تندیس شایسته و فاخري را برای پاسداشت شهید حججی طراحی و اجرا کنیم.» البته هنوز هنرمند یا هنرمندانی که قرار است چنین افتخاری نصیب‌شان شود، معرفی نشده‌اند.
اسارت و شهادت حسینی‌وار محسن حججی در بین مسلمانان دیگر کشورها نیز بازتاب یافت. عرب‌زبان‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی، مطالب ادبی خلاقانه‌ای را درباره این شهید مدافع حرم نوشتند.
در یکی از این نوشته‌ها(که پایگاه‌ اینترنتی مشرق منتشر کرده) آمده است: «گفته می‌شود یک‌ داعشی گردن یک اسیر ایرانی را گوش تا گوش بریده است، اما من چیزی جز زیبایی در آن نمی‌بینم. انسان سر بریده‌ای را می‌بینم که جلاد خود را با چاقوی عزم و اراده‌ای که دارد، به قتل می‌رساند. من صدای منادی را می‌شنوم که ندا سر می‌دهد، ای اهل ثارالله ... محسن نزد شما آمده است.»
کاربر دیگری با نام «سحر قدار» با اشاره به نقاشی حسین روح‌الامین در استقبال امام حسین(ع) از شهید محسن حججی می‌نویسد: «سیدالشهداء(ع) منتظر رسیدن  شهید سربریده محسن حججی است.»
حسین زین‌الدین هم نوشته است: «آنها عاشق سر بریدن هستند و ما عاشق امام حسین(ع). اگر او نبود، ما عزت نداشتیم. چاقو شعار شما است. ما در کربلا نیز آن را دیده‌ایم ، اما اگر شمر گلوی ما را هم ببرد، ما ناله نمی‌کنیم. به خداوند قسم که با دست شجاعت خود، شما را سرکوب خواهیم کرد. آمریکا به شما وعده پیروزی داده، اما کسی که به ما وعده پیروزی داده، خداوند است.»
شهادت محسن حججی، می‌تواند بهانه و مقدمه‌ای برای ایجاد نهضت ادبی و هنری در پاسداشت مدافعان حرم باشد. به امید آنکه این مسیر با پیوستن بیش از پیش هنرمندان، قدرتمندتر ادامه پیدا کند.

 «انسان ۲۵۰ ساله» به پنج کشور می‌رود
کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به زبان‌های روسی، اسپانیولی و اردو ترجمه و در پنج کشور منتشر خواهد شد.
محمد سالاری، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، از برنامه مجمع برای انجام ترجمه‌های جدید از کتاب «انسان 250 ساله» خبر داد و گفت: «پیشتر ترجمه این اثر از سوی مجمع به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و هوسایی انجام شده است. همچنین ترجمه عربی این اثر نیز در لبنان ترجمه و منتشر شد. قرار است مجمع این کتاب را به زبان‌های روسی، اسپانیولی و اردو نیز ترجمه کند.»
وی با بیان اینکه ترجمه‌های جدید نیز در کشورهای مقصد توزیع خواهد شد، افزود: «این اثر از جمله کتاب‌های پرمخاطب در بازار کتاب ایران است. علاوه بر این، ترجمه کتاب در برخی از کشورها نیز با استقبال خوبی همراه شده که در نهایت به چاپ دوم رسیده است. برای نمونه، چاپ دوم ترجمه انگلیسی «انسان 250 ساله» نیز در هیوستون آمریکا به چاپ رسیده است.»
«انسان 250 ساله» شامل سخنرانی ها و مطالب دست‌نویس رهبر معظم انقلاب درباره زندگی سیاسی ‌ـ‌مبارزاتی ائمه(ع)، از پیش از انقلاب تا سال 1389 است. 


خاطرات قاسم سلیمانی منتشر می‌شود؟
در حالی که دو جلد از مجموعه ۱۶ جلدی خاطرات سردار سلیمانی پیش از این منتشر شده است، نویسنده این مجموعه از توقف انتشار مجلدات دیگر خبر داد. در روزهای پایانی سال گذشته دو جلد از مجموعه 16 جلدی از خاطرات سردار سلیمانی منتشر و برای اولین‌بار در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب توزیع شد. کتاب حاوی خاطراتی از سردار سلیمانی در بازه زمانی بهمن سال 1360 تا اردیبهشت سال 1361 است که از زبان فرمانده وقت لشکر 41 ثارالله روایت شده است. حالا بعد از انتشار این دو جلد، خبر توقف انتشار دیگر مجلدات به دلیل نارضایتی سردار سلیمانی به گوش می‌رسد. عباس میرزایی، نویسنده این اثر، در این رابطه گفت: «سردار سلیمانی مایل نبود که کتاب خاطراتش منتشر شود؛ از این‌رو تجدید چاپ این دو جلد و انتشار مجلدات دیگر از خاطرات سردار متوقف شده است.» پیش از این نیز حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس، از اتمام بخش نخست خاطرات خودنوشت سردار سلیمانی خبر داده و گفته بود: «فعلاً زمان انتشار این خاطرات مشخص نیست و تا به این لحظه بنا بر این گذاشته شده است که براساس درخواست سردار، این اثر در زمان حیات ایشان منتشر نشود، مگر اینکه تصمیم ایشان تغییر کند.»

هولوکاست ایرانی
 در شبکه نمایش خانگی
«یتیم‌خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی به شبکه نمایش خانگی آمد.  این فیلم ضد انگلیسی به قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ در کوران جنگ اول جهانی و در زمان ‌اشغال ایران به ‌دست قوای بیگانه روس و انگلیس می‌پردازد. مقطعی حذف شده از تاریخ معاصر ایران که طی آن در اثر سیاست‌های استعماری انگلیس در ایران، حدود نه میلیون نفر از هموطنان‌مان درگذشتند. این فیلم، پیش از این در آرژانتین هم اکران شده بود و با استقبال مردم، منتقدان و سینماگران آن کشور همراه شده بود. گفتنی است؛ برای جلوگیری از دانلود غیرقانونی فیلم «یتیم‌خانه ایران» علاوه بر فروشگاه‌ها، امکانی فراهم شده که علاقه‌مندان، بتوانند این فیلم را به صورت قانونی از سایت «سلام سینما» دانلود کنند.

بزرگداشت آهنگساز فیلم‌های دفاع مقدس
کارنامه ۴۰ سال فعالیت حرفه‌ای مجید انتظامی، استاد موسیقی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم سکانس‌هایی از آثار سینمایی که آهنگ‌سازی آن را مجید انتظامی انجام داده بود، نمایش داده شد و سپس از فیلم مستند «ابوایست» درباره مجید انتظامی رونمایی شد. در این مراسم همچنین لوح تقدیری به مجید انتظامی اهدا شد. گفتنی است؛ مجید انتظامی، سازنده موسیقی متن ده‌ها فیلم و سریال تلویزیونی است که بیشتر این فیلم‌ها نیز دفاع مقدسی هستند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «آژانس شیشه‌ای»، «بوی پیراهن یوسف»، «از کرخه تا راین»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «دوئل»، «حمله به اچ3» و... اشاره کرد.


کردستان و کرمانشاه میزبان
 آثار سینمای انقلاب می‌شوند
همزمان با برگزاری اردوهای راهیان نور غرب، «سینماسنگر» جشنواره عمار در مناطق عملیاتی استان‌‌های کردستان و کرمانشاه دایر می‌شود.
«سینماسنگر» با محوریت آثار وحدت، جهاد و شهادت و بازخوانی رشادت‌های مردم غیور کرد از ۲۵ مرداد تا هشت شهریور در باشگاه افسران شهر سنندج میزبان مردم و زائران می‌شود. مستندهای «آفرندن»، «کرکم»، «روزگار اکبر»، «اهل سنت ایران»، «جلال کردستان»، «هابیل خون و خرما»، «برادرانه» و آثار داستانی «سمیه کردستان»، «عشق علیه‌الاسلام» و نماهنگ «جوانمردان دوران» به همراه فیلم سینمایی «بادیگارد» و «شیار ۱۴۳» از جمله آثاری هستند که در سینماسنگر جشنواره عمار، نمایش داده می‌شوند.

 شب شعر مقاومت
 در رثای شهید حججی
چهارمین شب از شب‌های شعر مقاومت در پاسداشت حماسه شهید حججی با عنوان «از سر گذشت» در معراج‌الشهدای تهران برگزار شد. این مراسم با حضور شاعرانی چون؛ علی‌محمد مؤدب، میلاد عرفان‌پور، علی داودی، محمدرضا وحیدزاده، ملیحه رجایی، معصومه زارعی‌رضایی، سیده‌سارا شفیعی، سمانه خلف‌زاده، ریحانه ابوترابی، عاطفه جوشقانیان، معصومه اسکندری، پویا باقرزاده، نجمه پورملکی، زهرا امیری و... برگزار شد. اجرای این برنامه را فاطمه‌السادات حسینی مجری تلویزیون بر عهد داشت.  تاکنون سه دوره از شب‌های شعر مقاومت به همت شهرستان ادب برگزار شده است. مبارزان نیجریایی و شیخ ابراهیم زکزاکی، شهدای صحرای منا و شهدای صحرای کربلا و شهیدان مبارزه با استکبار جهانی موضوع مراسم سه شب شعر مقاومت گذشته بود.

بیا اجناس چینی را، درون کشور اندازیم
ز گمرک درب بگشاییم و جنسی نو دراندازیم
اگر کَس لشکری دارد، که گوشی در وطن سازد
من و ال‌جی به هم سازیم و بنیادش براندازیم
کِرِم‌های فرنگی را، به داروخانه‌ها ریزیم
کِرِم‌سازان ایران را، به بپَّـر بپَّـر اندازیم
چو پول نفت چرکین است، تمام کار ما این است
که پول نفت چرکین را به مُلکی دیگر اندازیم
صبا خاک وجود ما بدان عالی جناب‌انداز
بود کان وارداتی را نظر به منظر اندازیم؟
یکی یخچال می‌سازد یکی هم فرش می‌بافد
بیا تولید ملی را، همه از دم وراندازیم
لباس و کفش ایرانی، نمی‌سازند در اینجا
بیا سرمایه‌ خود را، به مُلکی دیگر اندازیم.
محمدیاسین اسدی


 آرش فهیم/فیلم «مومیایی» نشانه تازه‌ای از امنیتی بودن سینمای آمریکا و پیوند آن با مراکز حاکمیتی و نظامی آن کشور است. وقتی در یک فیلم تماماً سرگرم‌کننده و مهیج و تجاری که هیچ نسبتی با اندیشه نداشته و حداقل قرابت با هنر را ندارد، بدون هیچ ارتباط و الزام دراماتیک، ماجرا از نینوا و «حرم» سر در می‌آورد، نمی‌توان نظامی بودن هالیوودیسم را توهم توطئه دانست.
سری جدید سلسله فیلم‌های «مومیایی»، این‌بار به کارگردانی الکس کورتزمن، تکرار نقش‌مایه‌ای قدیمی، سطحی و شعارزده درباره اهریمنی دانستن خاستگاه‌های تمدنی مشرق‌زمین دارد. در فیلم‌های متعددی، این مضمون به تصویر کشیده شده که روح شیطان پس از هزاران سال از آسیای میانه سر بر می‌آورد و به تهدیدی برای امنیت جهان تبدیل می‌شود. از قضا، این کلیشه، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ظهور جنبش‌های رهایی‌بخش در آسیای غربی، به هالیوود راه یافت. ازجمله این فیلم‌ها می‌توان به سری «بیگانه»، «جن‌گیر» و ... اشاره کرد.
فیلم «مومیایی» نیز با دستمایه قرار دادن این موضوع کهنه، این‌بار محل ظهور دوباره روح شیطان را از دل مکانی که «حرم» نام دارد، معرفی می‌کند! این فیلم داستان دو مأمور نظامی آمریکایی است که همراه با یک زن باستان‌شناس، به طور اتفاقی و در جریان حمله آمریکا به یک روستا در نینوای عراق، مدفن یکی از شاهزادگان مصر باستان را کشف می‌کنند؛ شاهزاده‌ای با روح شیطانی که معلوم نمی‌شود چگونه و با چه منطقی، بعد از چند هزار سال زنده می‌شود و به جان انسان‌ها می‌افتد! 
«مومیایی» فیلمی سطحی، بدون خلاقیت و پر از کلیشه‌های هالیوودی مانند خشونت و استفاده از بازیگران مطرحی چون تام کروز، راسل کرو و ... است. بیشتر فضای فیلم را به جای داستان، زد وخورد در برگرفته است، حتی بازیگران فیلم و به ویژه تام کروز نیز بازی‌هایی بسیار بد و ضعیفی از خود نشان می‌دهند. جلوه‌های ویژه فیلم نیز بسیار مضحک و ابتدایی هستند. «مومیایی» نمونه آن دسته از فیلم‌هایی است که از آنها با عنوان «آشغال‌های هالیوودی» یاد می‌شود. فیلم‌هایی که بیشتر در فصل بهار و تابستان و به منزله پیش‌غذایی برای فرارسیدن آثار مهم و برجسته، پیش از فصل جوایز، سینمای جهان را پر می‌کنند؛ اما با توجه به قدرت فیلم در جذب مخاطب عام و به ویژه نوجوانان، سازندگان فیلم از این فرصت برای ترویج نگاه خود درباره مسائل راهبردی هم استفاده کرده‌اند. این روزها «مدافعان حرم» اصلی‌ترین بازیگرانی هستند که نقشه‌های غرب برای خاورمیانه را نقش بر آب می‌کنند.
نکته دیگر اینکه، شاهزاده اهریمنی، آمنه(با تلفظ انگلیسی آمِنِت) نام دارد! او زاینده شیاطین باستانی است که در لوله‌های فاضلاب اروپا(لندن) یک‌ به ‌یک ظاهر می‌شوند و نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا با همراهی یک باستان‌شناس، جهان را از شر آنها نجات می‌دهند و بار دیگر امنیت را به مردم جهان هدیه می‌کنند!

ریسمان محبت به گردن آویخته بود
عهدی داشت و پیمانی
و عزمی جزم به راه عاشقی
قسم خورده بود که چشم از راه محبوبش برندارد
او رؤیای وصل را نه یک‌بار، که بارها از سر گذرانده بود
و هر بار لبخندی عقیق تب‌زده لبانش را می‌شکفت
لطافت نسترن را دوست می‌داشت
و عطر اقاقی را
یاس سفید را هم
اما گل نرگس را طور دیگری در بغل می‌فشرد
او عاشق بود...
رسم وفا را خوب آموخته
و نیک به آن پایبند بود...
عشق محبوب که سکونت کند در کنج کلبه دلت
روز و شبت می‌شود محبوب
حتی دمی از خیالش غافل نخواهی شد
او امامش را می‌خواست با همه وجود
دل پیراسته بود از هرچه جز او
و حلاوت دیدارش را با هیچ چیز عوض نمی‌کرد
او شیفته بود، یک شیفته واقعی...

صبح صادق جایگاه، وظایف و ترکیب مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادوار مختلف را بررسی می‌کند
 مهدي سعيدي/ با پايان يافتن اعتبار حکم انتصاب اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، رهبر معظم انقلاب اسلامي در 22 مرداد ماه، طی حکمی اعضاي جديد حقوقي و حقيقي مجمع را معرفي كردند. مطابق اين حکم رياست مجمع به آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي واگذار و آقاي دکتر محسن رضايي در جايگاه دبيري مجمع ابقا شد؛ همچنین تحولات جديدي در بخش ساختار و محتوا ایجاد شد.
ترکيب و چينش اعضاي یکی از عالي‌ترين مراكز مشورتي و تصميم‌گيري، معيار معرفي افراد جديد و چرايي ابقای اعضاي پيشين، از جمله پرسش‌ها و موضوعاتي است که توجه به آن مي‌تواند بررسي شود.

جايگاه مجمع تشخيص مصلحت در نظام تصميم‌گيري
مجمع تشخيص مصلحت نظام از جمله نهادهاي انقلابي است كه ابتدا مبتني بر مقتضيات نظام اسلامي شكل گرفت. در قانون اساسي مصوب سال 1358، نهادی تحت این عنوان در نظام تصميم‌گيري کشور گنجانده نشده بود؛ اما مسائلی پيش آمد که ضرورت شکل‌گيري آن را به تدريج پررنگ کرد.
داستان از اين قرار بود که طبق قانون، مجلس شوراي اسلامي با ملاحظه ضرورت‌ها، لوايح و طرح‌هايي را به تصويب مي‌رساند که گاهی وضعيت جديدي را پايه‌گذاري مي‌کرد که شوراي نگهبان نيز گرچه همين هدف‌ها را محترم مي‌شمرد؛ ولي اين قبيل مصوبات را حسب وظايف قانوني خود خلاف شرع يا قانون اساسي تشخيص مي‌داد و وظيفه‌اي نيز براي مبنا قراردادن احکام ثانويه و حکومتي، ضرورت‌ها و مصلحت‌ها نداشت.
در چنين مواقعي شوراي نگهبان به دليل نوع و شيوه قانون‌گذاري در کشور، الزام داشت نظرات خود را به مجلس شوراي اسلامي اعلام کند و مصوبه مجلس را عودت دهد. تأکيد مجلس شوراي اسلامي بر مصوبه خود و تأمين نکردن نظر شوراي نگهبان شرايطي را به وجود مي‌آورد که ضرورت ايجاد يک نهاد فصل‌الخطاب براي تشخيص مصلحت را اجتناب‌ناپذير نشان مي‌داد.
با وجود رهبري در رأس نظام جمهوري اسلامي، تدوين‌کنندگان قانون اساسي در سال 1358 تشکيلات و جايگاه جداگانه‌اي را براي حل اختلاف بين دو نهاد ياد شده پيش‌بيني نکرده بودند؛ ولي تکرار اختلاف‌نظرها که رو به تزايد بود، عملاً سبب ورود رهبري به مباحث دروني يک قوه می‌شد و حضور معظم‌له در مسير مستقيم قانون‌گذاري را به طور محسوسي افزايش مي‌داد که چنين روشي با ديدگاه‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران(ره) مبني بر پرهيز از ورود مستقيم و گسترده در حوزه وظايف قوا تناسب نداشت؛ از همین رو، حضرت امام(ره) در تاريخ 17 بهمن 1366 هجري شمسي با صدور فرماني، مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي رسيدگي به اين قبيل امور تأسيس کردند. اين نهاد که ابتدا صرفاً به منظور تشخيص مصلحت در موارد اختلاف بين مجلس و شوراي نگهبان تأسيس شده بود، هنگامي که قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در سال 1368 بازنگري شد، پس از بحث‌هاي مشروح درباره جايگاه مجمع تشخيص مصلحت، وظايف يازده‌گانه‌اي مستند به اصول 112، 111، 110 و 177 بر عهده اين مجمع قرار گرفت تا به منزله حلقه تکميلي در حاکميت نظام جمهوري اسلامي و در شرايط مختلف ايفاي نقش کند. 

وظايف مجمع
 تشخيص مصلحت نظام
وظايف مجمع، به استناد اصول و بندهاي قانون اساسي جمهوری اسلامی ایران به شرح زير است:
1ـ ارائه مشاوره به رهبر معظم انقلاب در تعيين سياست‌هاي كلي نظام؛
2ـ پيشنهاد چگونگي حل معضلات نظام به رهبر فرزانه انقلاب كه از طريق عادي قابل حل نيست؛
3ـ تشخيص مصلحت در مواردي كه شورای نگهبان مصوبه مجلس شوراي اسلامي را خلاف موازين شرع يا قانون اساسي بداند؛
4ـ مشاوره در اموري كه رهبر معظم انقلاب به مجمع ارجاع مي‌دهند؛
5ـ نظارت بر حسن اجراي سياست‌هاي كلي نظام؛
6ـ مشاور رهبري در موارد اصلاح يا تتميم قانون اساسي؛
7ـ عضويت در شوراي بازنگري قانون اساسي (اعضای ثابت مجمع)؛
8ـ انتخاب يكي از فقهاي شوراي نگهبان براي عضويت در شوراي موقت رهبري؛
9ـ تصويب برخي از وظايف رهبري براي اجرا از طریق شوراي موقت رهبري؛
10ـ انتخاب جايگزين هر يك از اعضای شوراي موقت رهبري در صورت ناتوانی در انجام وظايف؛
11ـ پيشنهاد چگونگي اتخاذ تصميم شوراي موقت رهبري.
اين اختيارات به خوبي حکايت از اهميت جايگاه مجمع تشخيص در نظام تصميم‌گيري کشور داشته و جايگاه آن را تا سطح يکي از عالي‌ترين نهادهاي تصميم‌گيري کشور بالا مي‌برد.

ترکيب مجمع 
تشخيص مصلحت نظام
اولين دوره مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال ۱۳۶۶ با حکم حضرت امام(ره) تشکيل شد که اعضاي آن ترکيبي از فقهاي شوراي نگهبان و مسئولان قوا بودند. با تغيير قانون اساسي و تعيين جايگاه مجمع در قانون اساسي و افزايش اختيارات آن، رهبر معظم انقلاب اسلامی ترکيب جديدی از اعضای حقوقی و حقیقی مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي دو دوره سه ساله و پنج دوره پنج ساله تاکنون تعیین کردند.
اعضاي حقوقي آن عبارت بودند از: 1ـ رؤساي سه قوه، 2ـ فقهاي شوراي نگهبان، 3ـ دبير شوراي‌ عالي امنيت ملّي، 4ـ وزير يا رئيس دستگاهي که موضوع مورد بحث به آن دستگاه مربوط می‌شود، 5ـ رئيس کميسيون متناسب با موضوع بحث از مجلس شوراي اسلامي.
گفتنی است، در دور جديد مجمع، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلّح نيز به عنوان عضو حقوقي اضافه شده است که پيش از آن حضور نداشت. اعضاي حقيقي بیشتر از فعالان سياسي با گرايش‌هاي فکري متفاوت بوده‌اند که در هر مقطع از سوی رهبري براي عضويت حکم گرفته‌اند.

ملاک رهبري براي انتخاب اعضاي مجمع تشخيص
انتخاب‌ها و انتصابات در نظام اسلامي مبتني بر صلاحيت‌هاست که مشروعيت مي‌يابد. تصدي هر پست و سمتي چه انتخابي و چه انتصابي زماني صحيح و اسلامي است که معيارها و ملاک‌هاي آن جايگاه در فرد موردنظر وجود داشته باشد؛ وگرنه اشغال پست‌ها در همه سطوح بدون داشتن صلاحيت مورد نياز، موجب نامشروع بودن آن جايگاه خواهد بود.
صلاحيت‌ها متناسب با سطح اختيارات و ميزان تأثيرگذاري بر جامعه اسلامي تعيين می‌شود؛ از این رو هرچه جايگاه و پست مورد نظر کليدي‌تر و تأثيرگذارتر باشد، شاخصه‌هاي بيشتري براي کسب صلاحيت افراد مطرح خواهد شد. به همين دليل منطقي آن است که رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در انتصاب افراد براي جايگاه‌هاي مختلف به وجود صلاحيت‌هاي لازم در افراد نيز توجه کنند به عبارتی، غير منطقي است که معظم‌له فردي را براي سمتي برگزینند که حداقل صلاحيت لازم را براي آن جايگاه نداشته نباشد.
با مروري بر فهرست منتخبان ادوار مجمع تشخيص مصلحت بهتر مي‌توان اين شاخصه‌ها و معيارها را مشخص کرد. در اين بين، مي‌توان دو دسته از شاخصه‌هاي مورد نظر رهبري براي گزينش اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در طول هفت دوره گذشته را مطرح کرد:
الف‌ـ صلاحيت‌هاي فردي؛ صلاحیت‌های فردی، مانند سلامت اخلاقي، سوابق مثبت انقلابي، دلسوزي و دغدغه‌مندي براي نظام اسلامي، کارآمدي، تخصص، داشتن تجربه کاري و سوابق مديريتي در سطح بالا و...؛
ب‌ـ ملاحظات ترکيبي؛ منظور از این ملاحظات توجه داشتن رهبري به اين مسئله است که جايگاهي با این میزان اهميت بايد ترکيبي از عقول متنوع با گرايش‌هاي مختلف و تخصص‌هاي گوناگون باشد تا ضمن جامعيت، از پذيرش عام برخوردار باشد؛ از این رو رهبري تلاش دارند در اين مجمع از همه ظرفيت‌هاي نظام اسلامي استفاده کرده و از همه گروه‌هاي سياسي براي حضور در مجمع بهره بگيرند.

چهره‌های جديد
در حکم جديد رهبر معظم انقلاب اسلامي شاهد حضور شش نفر در فهرست شخصيت‌هاي حقيقي مجمع تشخيص هستيم که عبارتند از: محمدباقر قاليباف، سيدمحمد ميرمحمدي، محسن مجتهدشبستري، سيدابراهيم رئيسي، احمد توکّلي و سيدمحمد صدر که به جاي چهار گزينه‌اي که در طول سال‌هاي گذشته درگذشته‌اند، منصوب شده‌اند.

ملاحظاتي درباره 
ترکيب و اعضاي مجمع 
درباره تغيير و تحولات جديد مجمع تشخيص مصلحت مي‌توان به موارد زير توجه کرد:
1ـ انتخاب آقاي هاشمي‌شاهرودي در نبود مرحوم هاشمي‌رفسنجاني از ملاحظات قابل توجه دور جديد فعاليت مجمع تشخيص مصلحت نظام به شمار مي‌آيد. آيت‌الله شاهرودي پيش از اين نيز چند دوره از جايگاه عضويت در شوراي نگهبان و رياست 10 ساله بر قوه قضائيه در مجمع تشخيص مصلحت حضور داشت و وقتي در سال 88 نيز اين سمت به آيت‌الله صادق لاريجاني واگذار شد، وي با سال‌ها تجربه در حوزه قضاوت و با حکم رهبري(26/5/88) به عضويت مجمع تشخيص مصلحت درآمد. بی‌شک، رياست بر چنين مجلسي که در آن جمع قابل ملاحظه‌اي از رجال سياسي و کارشناسان حوزه‌هاي مختلف با گرايش‌ها و تفکرات مختلف حضور دارند، نيازمند وزانت و اعتباري خاص است که هر فردي نمي‌تواند در آن جايگاه مؤثر باشد. انتخاب آقاي شاهرودي مهر تأييدي بر اين اعتبار و وزانت است.
2ـ تداوم حضور آقاي محسن رضايي در سِمت دبیر مجمع نيز بر توانايي و صلاحيت وی دلالت دارد و نشان مي‌دهد، وي توانسته است انتظارات معظم‌له را تأمين کند.
3ـ تأکيد يکجانبه بر شاخصه جوان‌گرايي، آفت ديگري است که متأسفانه دامن‌گير بخشي از طيف‌هاي سياسي شده است. به این معنا که بسياري از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي خود را با تأکيد افراطي بر اين شاخصه در اين سال‌ها از دست داده‌اند! حضور مجدد بزرگاني، چون آيات عظام جنتي، موحدي‌کرماني، اميني نجف‌آبادي و...، در ترکيب مجمع به خوبي آشکار می‌کند که در منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي جوان‌گرايي، به معناي نفي و بي‌اهميت پنداشتن «تجربه» نيست و سالمندي مرادف با ناکارآمدي نخواهد بود! به واقع پيشکسوتان نیروهای ارزشمندي هستند که جوانان در برخي از سمت‌هاي کليدي به سادگي نخواهد توانست جايگزين ايشان شوند! اين معيار به ویژه در حوزه مشاوره و توليد فکر پررنگ‌تر خواهد بود.
4ـ حضور همزمان چهره‌هاي سياسي با گرايش‌هاي مختلف، يکي از ويژگي‌هاي جالب توجه مجمع است. برای نمونه، در عرصه سياست‌ خارجي، حضور چهره‌هايي، چون سعيد جليلي، علي‌اکبر ولايتي و سيدمحمد صدر در کنار يکديگر تأمل‌برانگیز خواهد بود. در حوزه مسائل اقتصادي و فرهنگي نيز اين تکثر وجود دارد که کافي است اسامي و سوابق افراد مرور شود.
5ـ حضور مجدد افراد دوره گذشته در اين دوره نيز که مي‌توان از آن به مثابه تمديد مأموريت ياد کرد، نشان از رضايت نسبي رهبري از عملکرد اين افراد در مجمع و تأیید مجدد داشتن صلاحيت ايشان دانست.
البته توجه به اين نکته نيز حائز اهميت است که بناي رهبري بر حذف افراد نبوده و تنها 18 نفر از ادوار پيشين (دور اول تا سوم) به تدريج حذف شده‌اند که در آن موارد نيز نظر رهبري بر حذف نبوده است. مرحوم هاشمي‌رفسنجاني، حسن حبيبي، واعظ طبسي، عسکراولادي، محمدرضا توسلي، سيداحمد خميني و محسن نوربخش هفت نفر از اعضاي مجمع بودند که فوت شدند! آقايان مهدوي‌کني و امامي کاشاني (به علت کهولت سن) و يوسف صانعي و موسوي‌خوئيني‌ها (به دليل قرارگرفتن در خط سياسي متفاوت و مغاير خط امام‌(ره) و رهبري) با درخواست خود از اين سمت کناره‌گيري کرده‌اند. عبدالله نوري نيز به دليل محکوميت در دادگاه روحانيت، صلاحيت خود را بر انتصاب در چنين جايگاهي از دست داده است. آقاي ري‌شهرري نيز مدت‌هاست که فعاليت‌هاي سياسي را کنار گذاشته و کار علمي را ترجيح داده است. ميرحسين‌موسوي نيز به دليل جرایم متعدد در ماجراي انتخابات سال 88 و فتنه پس از آن ديگر صلاحيت پذيرش هرگونه مقامي در نظام اسلامي را از دست داده‌ است. حضور نداشتن محمد هاشمي و بيژن نامدار‌زنگنه را نيز احتمالاً بايد به دليل کم‌کاري و بي‌رغبتي اين افراد براي ادامه کار در مجمع دانست که حکايت از ناکارآمدي آنها براي حضور در مجمع دارد.
البته معرفي نکردن آقایان حسن روحاني و علي ‌لاريجاني به عنوان اعضای حقيقي از نکات تأمل‌برانگیز اين ترکيب جديد است! از يک منظر، اين دو به واسطه جايگاه حقوقي در مجمع حضور دارند، از این رو نام‌شان از افراد حقيقي حذف شده است. در اين ميان، برخي افراد همچون آيت‌الله جنتي با وجود آنکه عضوي از فقهاي شوراي نگهبان بوده و به عنوان عضوی حقوقي در مجمع حضور دارند؛ اما نام‌شان در ميان افراد حقيقي هم وجود دارد. در ادوار گذشته نيز نمونه‌هايي را مي‌توان برشمرد که برخي افراد از چنين شرايطي برخوردار بودند. ضمن آنکه جايگاه‌هاي حقوقي تغييرپذير است و آقاي لاريجاني در مقام رئیس مجلس نيازمند رأي سالیانه نمايندگان مجلس است؛ مجلسی که عمرش در خرداد 1399 به پايان مي‌رسد. رياست‌جمهوري آقاي روحاني نيز در سال 1400 به سرخواهد آمد و اين در حالي است که دور جديد مجمع پنج ساله و تا 1401 خواهد بود. البته در مواردی هم پس از پایان مسئولیت افراد، رهبری طی حکمی آنها را به عضویت مجمع درآوردند.
6ـ حضور نداشتن برخي افراد در دوره‌هاي پيشين نيز تأمل‌برانگیز است. در حالي که به نظر مي‌رسيد افرادي، چون سيدمحمد خاتمي با تجربه دو دوره رياست بر قوه مجريه و سال‌ها اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مهدي کروبي به دليل داشتن تجربه چند دوره رياست بر مجلس شوراي اسلامي و رياست بر مجمع روحانيون مبارز، گزينه‌هاي خوبي براي عضويت در مجمع تشخيص نظام باشند؛ اما اين افراد هيچ‌گاه به عنوان شخصيت حقيقي در جمع اعضاي مجمع حاضر نبوده‌اند! در حالي که افراد ديگري از جناح دوم خرداد، همچون مجيد انصاري، ميرحسين‌ موسوي، موسوي‌خوئيني‌ها و مرحوم توسلي، در همين دوران به عضويت مجمع تشخيص درآمده‌اند. (طبق برخي اخبار، خاتمي خود از پذيرش اين مسئوليت سر باز زده است، وگرنه پس از پایان رياست‌جمهوری‌اش در سال 1384، از وي براي حضور در اين جايگاه دعوت شده بود! طبيعي است همين واگرايي‌ها بسترساز جدايي هر چه بيشتر اين افراد از خط امام‌(ره) و رهبري و انقلاب بوده است!)

ضرورت تغييرات
 در ساختار و محتوا
فقدان آقاي هاشمي‌رفسنجانی و سپردن رياست مجمع به آيت‌الله هاشمي شاهرودي را مي‌توان سرآغاز فصلي نو در اداره اين مجمع به شمار آورد. آغاز دور جديد با تحولاتي در ساختار و محتوا همراه خواهد بود. ضرورتي که رهبر معظم انقلاب اسلامي در حکم خود اهمّ آن را اين چنين برشمرده‌اند:
‌ـ سامان بخشيدن به مجموعه‌ سياست‌هاي کلي و بازنگري در عناوين و نيز در فرايند تعيين و تنظيم آن؛
ـ سامان بخشيدن به مسئله نظارت بر اجراي سياست‌ها؛
ـ سازوکار لازم براي ارزيابي کارآمدي و اثربخشي سياست‌ها؛
ـ ايجاد انسجام کامل در ساختار تشکيلاتي و مديريتي و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آیین‌نامه مصوّب؛
ـ چابک‌سازي تشکيلات و حذف بخش‌هاي موازي و غير ضرور.
افزون بر موارد مذکور، تغييرات اصلاحي ديگري نيز در خلال کار و در سايه‌ دقّت نظر دست‌اندرکاران و انعطاف‌پذيري تشکيلات به کار گرفته خواهد شد. اين تکمله به خوبي حکايت از آن دارد که در مديريت دوره گذشته نقاط ضعف‌هايي در کنار نقاط قوت‌ها وجود داشته که انتظار می‌رود در مديريت جديد، اين آسيب‌ها مرتفع شود.