وزیر آموزش و پرورش سیدمحمد بطحایی، گفت: یکی از رسالت‌های مهم آموزش و پرورش تعمیق روحیه انقلابی‌گری، ظلم‌ستیزی و فرهنگ ایثار و شهادت در دانش‌آموزان است که باید در وجود و درون دانش‌آموزان نهادینه شود.‌ دانش‌آموزان باید به گونه‌ای تربیت شوند که همواره روحیه انقلابی٬ جهادی‌گری٬ گذشت و ایثار در آنها تقویت شود. بخشی از آن در برنامه‌های آموزشی و تربیتی و بخشی دیگر آن در کتب درسی نهادینه می‌شود.


شاخصه‌های سند توسعه پایدار ـ بخش دوم
   شیرین زارع‌پور/ پس از آنکه اهداف اصلی و فرعی توسعه پایدار مورد توجه کشورهای عضو قرار گرفت، این نگرانی به وجود آمد که شاخصه‌های آن بدون تعریف پذیرفته شده‌اند، به همین منظور گروه‌های خبره و بین سازمانی پیشنهادهایی برای رفع این نگرانی ارائه کردند.
برخی از این شاخصه‌ها عبارتند از: نگرش کودکان به LGBT (مخففی برای زنان هم‌جنس‌باز، مردان هم‌جنس‌باز، دوجنسی‌ها و تراجنسیتی‌ها)، دسترسی به سقط جنین و خدمات بهداشت باروری برای کودکان بدون رضایت والدین، اجرای آموزش جامع جنسیتی بحث‌برانگیز با برنامه‌های حقوق بشر. این موارد و اصطلاحات متعددی که در سند نهایی ظاهر شد اصطلاحاتی هستند که معمولاً برای ترویج حقوق مردان و زنان هم‌جنس‌باز و تراجنسیتی‌ها به کار می‌روند. این اصطلاحات را ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر کشورهایی که به شدت سعی در گنجاندن مواردی برای ترویج حقوق LGBTها در اهداف اصلی و فرعی داشتند، در سند گنجاندند. اشاره مستقیم هیلاری کلینتون در 6 دسامبر 2011 در شورای حقوق بشر سازمان ملل در سوئیس، خود شاهدی بر این مدعاست. او عنوان کرد که ترویج حقوق LGBTها یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ماست. 

اشکالات ساختاری سند توسعه
ساختار سند توسعه به دلیل مبتنی بودن بر اصول غربی(سکولار، لیبرال) افزون بر اینکه با اعتقادات و مبانی دینی و اسلامی کاملاً در تضاد است، به مصالح ملی کشور نیز خدشه‌های فراوانی وارد می‌کند. برخی از اشکالات ساختاری این سند به شرح زیر است.
1ـ تغییر در نظام ارزش‌ها: مفاهیمی چون اعتقاد به خدا، وحی، معاد، نبوت و امامت، رهبری نظام اسلامی و ولایت فقیه، آزادی توأم با مسئولیت در برابر خدا، ارزش­های انقلاب، حمایت از مستضعفان جهان، مبارزه با استکبار، مصادیق تقوای الهی، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، عفت، شجاعت، همه مباحثی که به حفظ عزت و اقتدار نظام اسلامی مربوط است، انسجام ملی، بیان تکالیف دینی، توجه به تمدن اسلامی‌ـ ایرانی، آرمانی بودن جامعه عدل مهدوی، خدامحوری نه انسان‌محوری، اهمیت پاکدامنی و ازدواج، استحکام خانواده، ارزش­ها، نقش­ها و مسئولیت­های جنسیتی (دختران‌ـ پسران)، عدالت، قناعت و انضباط مالی و پرهیز از اسراف، معاش حلال، توجه به طبیعت به مثابه امانت الهی، رعایت مرزهای حلال و حرام در رفتارها، بزرگداشت ایام‌الله، تعظیم مجالس و اماکن مذهبی، انس با دعا و توسل، آموزش قرآن و... نه تنها در سند توسعه مغفول است؛ بلکه تغییر در نظام ارزش‌ها و تبدیل شدن به افرادی با نگاه جنسیتی، از اصول مهم این سند است. 
2ـ تأکید بر تساوی جنسیتی: بند 8 بیانیه این‌چئون (صفحه 10 ترجمه رسمی): «تأکید بر برابری و تساوی جنسیتی (gender equality) و اتخاذ رویکردی واحد در حوزه مسائل جنسیتی در متون درسی و آموزش معلمان و ریشه‌کنی خشونت و تبعیض جنسیت‌محور.» تساوی جنسیتی در اهداف 5/4 و 7/4 نیز تکرار شده است.
3ـ آموزش جنسی: بند 63 بیانیه این‌چئون (صفحه 50 ترجمه رسمی): «تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها با هدف ترویج آموزش برای توسعه پایدار... و موضوعاتی از قبیل حقوق بشر، تساوی جنسیتی، بهداشت، آموزش‌های جامع جنسی (comprehensive sexuality education)... نیز مشمول موارد یاد شده هستند.»
4ـ مطابق سند آموزش 2030 باید قوانین و مقرراتی وضع شود تا دختران و زنان 15 تا 49 ساله به اطلاعات، آموزش و مراقبت­های جنسی دسترسی یابند. (ص 61 چارچوب عمل ملی آموزش)
5ـ پذیرش دانشجو بر اساس شکاف جنسیتی: چارچوب عمل ملی، بخش «دسترسی برابر زنان و مردان به فرصت‌های آموزشی با کیفیت»، برابری جنسیتی (و نه عدالت جنسیتی)، مبنای نقشه راه این بخش قرار گرفته و هدف این بخش، رفع کامل «شکاف جنسیتی» در میزان پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا در آموزش عالی است. (برای نمونه نوشته شده است که پذیرش دختران در مقطع دکترا از 42 درصد به 50 درصد برسد.) (ص 173 ـ 171)
6ـ ممانعت از ازدواج دختران: چارچوب عمل ملی، بخش «دسترسی برابر زنان و مردان به فرصت‌های آموزشی با کیفیت»: «ممانعت از ازدواج زودهنگام دختران به خصوص در مناطق روستایی و شهرهای کوچک که عملاً مانع دستیابی بیشتر دختران به آموزش می‌شود.»
7ـ اصطلاحات مشترک ولی با مصادیق مختلف به ویژه خشونت و شهروندی جهانی: در بیانیه این‌چئون برخی اصطلاحات و مفاهیم مشترک ارائه شده است، اما معنا و مصداق‌های آن یکسان نیست. برخی از واژه‌ها و عبارات به کار برده شده در متن هر دو سند (مانند خشونت، ارزش‌های فرهنگی مانع تحصیل، دختران، شهروندی جهانی، حقوق بشر، سبک زندگی پایدار، توسعه) ابهاماتی دارد و سؤالات و نگرانی­هایی در زمینه پیامدهای اجرای آنها ایجاد می­کند. از نظر این بیانیه آموزش ­دفاعی، محتوای دفاع­ مقدس و آموزش آیات جهادی می‌تواند ترویج خشونت تلقی شود. ارزش­های دینی و تشکیل خانواده، می­تواند به مثابه ارزش‌های فرهنگی مانع تحصیل تلقی شود. (واحد رصد شورای زنان، شورای عالی انقلاب فرهنگی)

 حجت‌الاسلام‌ سید
محمدمهدی خادمی*/ رئیس حزب مردم مسيحي در دانمارك (همان حزبی كه به پيامبر(ص) اهانت كردند) خانم piakjarsgaawd است. این حزب به قدری قدرتمند شده كه در حال حاضر بیشتر پارلمان را نیز به دست آورده‌ است. رئیس پارلمان بعد از ملكه، دومين شخصيت سیاسی كشور دانمارک محسوب می‌شود. زماني‌كه ما مي‌خواستيم مسجد را بسازيم، این خانم و هم‌حزبی‌هایش از هيچ اقدام مخالفت‌آميزي فروگذارنكردند. از طرفی همين فرد حدود چند ماه قبل از بنده درخواست کرد كه این خانم مي‌خواهد بياید و از مسجد بازديد داشته باشد.
ساعت بازدید را به نحوی تنظيم كرديم كه نماز جماعت و دعاي ما را ببيند، او با يك دنيا شبهه وارد شد، هنر اسلامی را لمس کرد، نماز خواندن و دعا خواندن ما را ديد و با دنیایی از تعارضات ذهنی اشتباه خود مواجه شد؛ تعارضاتی که به اسم اسلام حقیقی به آنها القا کرده بودند. هنگام خروج از مسجد به سيد دانيال (طلبه‌اي‌ كه پدرش ايراني و از سادات است و مادرش هم مسيحي و دانماركي) گفته بود: «من يك مسيحي متعصب هستم؛ اما اينجا كه آمدم و اين عبادت‌ها و آرامش را مشاهده كردم، شکستم، ديدم اينجا بيشتر مي‌توانم با خدا ارتباط برقرار كنم تا كليساهای خودمان.»
در سال 2001 میلادی با ادغام «مرکز المصطفی صلی‌الله علیه وآله»، «مکتبة اللبنانیه» و «مسجد محمدیه» اولین جرقه‌های تأسیس بزرگ‌ترین مسجد شیعیان اروپا زده شد. با کمک ویژه مراجع عظام تقلید و استعانت مؤمنین و مؤسسات خیریه فرهنگی، زمینی به مساحت ۳ هزار متر خریداری شد و خورشید اولین مسجد دانمارک در خیابان «نروبرو» طلوع کرد؛ مسجدي كه امروز متعلق به همه شیعیان و مسلمانان در اروپا است. این مرکز بزرگ اسلامی از سال 2011 به تمام مسلمانان شیعه مذهب، از دانمارکی گرفته تا انگلیسی و از عرب گرفته تا فارس و اردو، برنامه‌هایی را ارائه می‌دهد. مسجد امام علی(ع) شیعیان در «کپنهاگ» دانمارک روزانه حدود 100 نفر بازدیدکننده دارد که از برنامه‌های مسجد استفاده می‌کنند؛ مانند مدارس، ادارات، دانشگاه‌ها و توریست‌ها که به ‌صورت گروهی برای بازدید می‌آیند. هر گروه از 24 ساعت قبل براي ما ايميل می‌فرستند و با ما برای حضور در مسجد هماهنگ می‌کنند؛ البته اين آمار به ‌جز افرادي است كه به ‌صورت انفرادي برای بازدید می‌آیند و البته به ‌جز مسلماناني كه برای عبادت روزانه تشریف می‌آورند. برنامه استقبال از ابتداي ورود افراد به محوطه مسجد شروع می‌شود، ابتدا پذیرایی مختصری می‌شوند تا خستگی راه رفع شود و آرامش جسمی پیدا کنند. سپس شروع می‌کنیم به توضيح درباره‌ هنر اسلامی، کاشی‌کاری، فرش، طرح‌ها و نقوش اسلامی و ایجاد شوق به هنر اسلامی، در ادامه توضیحاتی را درباره اسلام به مخاطبانی که اکنون خود مشتاق شنیدن و دیدن شده‌اند، می‌دهیم. بعد از بازدید و شناخت مختصری که بازدیدکنندگان نسبت به اسلام پیدا می‌کنند، هنگام خروج لوح فشرده‌ای حاوی تصاویر و فیلم‌هایی از مسجد اهدا می‌کنیم؛ البته در بخشی از این لوح فشرده به معرفی بیشتری از اسلام نیز پرداخته ‌شده است، علاوه بر آن فرمي را ارائه می‌دهیم که بخشی برای ثبت نظرات، پيشنهادات و انتقادات طراحی شده تا نقاط ضعف و قوت را بشناسیم و در قسمت بعدی فرم، بخشی را برای ثبت شبهات افراد، طراحی کرده‌ایم که اگر دوست داشته باشند، ايميل خود را نیز ثبت می‌کنند تا با آنها ارتباط مستمر داشته باشیم.
*بنیانگذار و امام جماعت مسجد امام علی(ع) شیعیان دانمارک

 ابوذر احمدی/ هفته گذشته «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در اولین سفر خود به اراضی اشغالی به منظور دیدار با مقامات صهیونیستی و همچنین رهبران فلسطینی وارد قدس اشغالی شد. این سفر سه روزه در شرایطی انجام شد که شورای امنیت درباره تجدید حکم عملیات صلح‌بانی در لبنان موسوم به «یونیفل» بحث و رایزنی می‌کند و انتظار می‌رود آن را ۳۰  آگوست به رأی بگذارد. «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از فرمانده نیروهای صلح‌بان «یونیفل» انتقاد کرده و او را به چشم‌ بستن روی تسلیحات «حزب‌الله» متهم کرده است.اما آنچه سفر دبیر کل سازمان ملل متحد به اراضی اشغالی را مهم و تأمل‌برانگیز کرد، دیدار متعدد و فشرده مقامات صهیونیستی با «آنتونیو گوترش» و فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران بود.نتانیاهو، رئیس دولت جعلی صهیونیستی در دیدار خود با دبیر کل سازمان ملل متحد ایران را به احداث مراکز ساخت موشک هدایت‌شونده در خاک لبنان و سوریه متهم کرد. وی با انتقاد از سازمان ملل متحد، تصریح کرد اسرائیل نمی‌تواند کنار بنشیند تا شاهد گسترش نفوذ ایران در سوریه و لبنان و طرح‌ریزی حزب‌الله و ایران برای  نبرد در دو جبهه علیه تل‌آویو باشد.به نوشته وبگاه روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، نتانیاهو به دبیرکل سازمان ملل تأکید کرده است، اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کرده و اجازه ندهد این حلقه محاصره تنگ‌تر شود. وی همچنین افزوده است، بزرگ‌ترین مشکلی که اسرائیل اکنون با آن روبه‌روست، حزب‌الله و سوریه است.این در حالی بود که نتانیاهو پیشتر طی بازدید مشترک از موزه آنچه هولوکاست نامیده می‌شود، به «گوترش» گفته بود ایران در حال تبدیل کردن سوریه به پایگاهی برای نظامیانش و همچنین ساخت کارخانه تولید موشک‌های نقطه‌زن در سوریه و لبنان است.«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم غاصب صهیونیستی نیز با تکرار ادعای ساخت کارخانه موشکی در لبنان، گفت: «استقرار موشک‌های نقطه‌زن ایران در لبنان برای اسرائیل غیر قابل تحمل است.» لیبرمن با بیان اینکه اسرائیل آماده است با هرگونه تهدید امنیتی مقابله کند، مدعی شد: «ما در شرایط بسیار پر مخاطره‌ای هستیم؛ زیرا ایران تلاش دارد در سوریه مستقر شود و توازن ژئواستراتژیک منطقه را به نحوی تغییر دهد که اسرائیل از آن متأثر شود.»جالب توجه آنجا بود که در این دیدارها که عمدتاً از سوی صهیونیست‌ها «دیپلماتیک» خوانده می‌شد، «هرتصی هالوی»، رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش اشغالگر صهیونیستی هم با گوترش دیدار کرد. در این دیدار که جنبه ارائه گزارش اطلاعاتی داشت، «هالوی» اظهار داشت حزب‌الله سلطه خود را بر حکومت لبنان گسترش داده و باید اقدامات بیشتری برای ممانعت از وقوع جنگ در آینده اتخاذ شود. این ژنرال جانی صهیونیست در این دیدار که فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و معاون مدیرکل دستگاه دیپلماتیک دولت جعلی اسرائیل در امور سازمان‌های بین‌المللی نیز حضور داشتند، تصریح می‌کند: «تلاش ایران به منظور تولید سلاح حساس برای حزب‌الله و در چارچوب صنایع نظامی سوریه تحول خطرناکی است که اسرائیل در برابر آن دست بسته نخواهد ماند.»اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، اینکه مواضع سخت و لحن تند مقامات صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران و حالا به بهانه حضور ایران در سوریه، افزون بر اینکه از هراس و وحشت رژیم غاصب صهیونیستی حکایت دارد، از سناریوی جدید صهیونیست‌ها برای برهم زدن معادلات سیاسی و امنیتی منطقه خبر می‌دهد. به همین منظور، چند نکته مهم ضرورت پیدا می‌کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.نخست اینکه، پس از شکست داعش و پیروزی مقاومت، صهیونیسم همه تلاش خود را مصروف برهم زدن معادلات منطقه می‌کند و از این رهگذر، با فرافکنی علیه ایران و حزب‌الله سعی دارد بازی جدیدی را برای حضور جدی‌تر آمریکا و غرب در منطقه شروع کند.دوم اینکه، مقامات دولت جعلی صهیونیستی در اقدامی پیشگیرانه در تلاشند ضمن افزایش ضریب امنیتی خود، از ایجاد خط مواصلاتی مقاومت در منطقه جلوگیری کنند.
مروج هنر توبافی و کارآفرین برتر در گفت‌وگو با صبح صادق
 اکبر کریمی/ هنر پارچه‌بافی از زمان‌های قدیم در ایران مرسوم بوده و زنان و دختران این سرزمین نیازمندی‌های خود را در این زمینه با هنر دست‌شان تهیه می‌کردند.
یکی از قطب‌های تولید پارچه در ایران قدیم روستای خراشاد بود. این روستا در 24 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و در حال حاضر 300 خانواده در آن زندگی می‌کنند. به هنر پارچه‌بافی در این روستا توبافی (تون‌بافی) می‌گویند. از حدود 30 سال پیش این فعالیت در خراشاد منسوخ شده بود و تنها تعداد انگشت‌شماری از پیرزنان روستا به صورت تفننی آن را انجام می‌دادند.
«فاطمه ذاکریان» یکی از اهالی روستای خراشاد است که با ذوق و مدیریت خود توانسته است طی 14 سال فعالیت در رشته توبافی، این هنر فراموش شده را احیا کند و افزون بر ایجاد اشتغال پایدار برای تمامی زنان و دختران روستا، این رشته هنری را در دیگر روستاهای اطراف و حتی شهرستان‌های کشور ترویج کرده و توسعه دهد.
در خراشاد همه زنان شاغلند
بانوی 55 ساله خراشادی با وجود ۲۰ سال دوری از زادگاهش، در سال 81 به سرزمین مادری برمی‌گردد و طی چند سال تلاش و فعالیت در شرکت تعاونی روستا، تمامی خانم‌های این روستا را که زمانی توبافی را شغل ضعیف و بی‌ثمری می‌دانستند، به این حرفه سوق می‌دهد، به طوری که امروز این روستا به روستای بدون زن بیکار مشهور شده و تمامی زنان روستا صاحب شغلی پایدار با میانگین درآمد یک میلیون تومان در ماه شده‌اند. سال 95 سازمان میراث فرهنگی کشور هنر توبافی و حوله‌بافی خراشاد را ثبت ملی کرد. 
خانم ذاکریان درباره نحوه ترویج توبافی در روستا می‌گوید: «یک روز خانمی از بیرجند برای خرید حوله‌های توبافی که قبلاً یکی از آنها را استفاده کرده بود به روستای خراشاد آمد. آن موقع ایده ترویج این هنر در ذهنم شکل گرفت. تصمیم خود را با یکی از اعضای شرکت تعاونی که خودش توبافی بلد بود و دستگاه توبافی داشت، مطرح کردم. با موافقت و همراهی این خانم و چند نفر دیگر از اهالی روستا تولیداتی تهیه شد و در سال ۸۲ به نمایشگاه صنایع دستی تهران بردیم. در نمایشگاه استقبال خیلی خوبی از تولیدات‌مان شد. درآمد حاصل از فروش محصول را بین خانم‌های تولیدکننده روستا تقسیم کردیم و همین سببی شد تا بقیه خانم‌های روستا به این هنر به چشم یک شغل درآمدزا نگاه کنند. پس از آن بود که این کار در روستا رونق گرفت. برای یاددهی این هنر، در همان سال کلاس‌های آموزشی را در روستا و روستاهای مجاور، از جمله مود، چاج، بهدان، آسیابان و... برگزار کردیم.»
ترویج هنر توبافی در سطح کشور
 پس از آن بود که سازمان صنایع دستی استان در راستای توسعه این هنر، با بهره‌گیری از هنرمندان خراشادی کلاس‌های آموزش دایر کرد و افزون بر آن برای ترویج و آموزش هنر توبافی خانه‌ای سنتی در شهر بیرجند به خانم ذاکریان تحویل شد.
قم، تهران، نیشابور، کرمانشاه، شیراز و مشهد از جمله شهرهایی هستند که تاکنون افرادی از آنها به آموزشگاه خانم ذاکریان مراجعه کرده‌اند و با یادگیری این هنر، در جایگاه مربی به شهرهای خود بازگشته‌اند تا هنر توبافی را در شهرهای‌شان ترویج کنند.
تاکنون بیش از 1400 نفر در استان خراسان جنوبی به این هنر دستی روی آورده‌اند و این تنها آمار افرادی است که کارت فعالیت این هنر را دریافت کرده‌اند.
در این میان، سهم خانم ذاکریان افزون بر احیا، ترویج و آموزش این رشته هنری، مدیریت شرکت تعاونی زنان خراشاد و بازاریابی و فروش محصولات تولیدی ۳۰۰ خانم عضو این تعاونی می‌باشد.
بخشی از محصولات تولیدی زنان خراشادی در دو فروشگاه دائمی در شهر بیرجند و بخش زیادی از آنها با شرکت در نمایشگاه‌های سالیانه تهران و دیگر استان‌ها که نهادهایی مانند سازمان صنایع دستی و گردشگری، بسیج سازندگی، سازمان تعاون روستایی، وزارت صنایع و... برگزار می‌کنند، به فروش می‌رسد.
در همین فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها، عده‌ای از توریست‌های خارجی نیز با هنر توبافی خراشاد آشنا شده‌اند. با خرید و استفاده از حوله‌های خراشادی، اکنون برخی از این توریست‌ها که از کشورهای آمریکا، آلمان، هلند و استرالیا هستند، ارتباط دائمی با این شرکت دارند و هر ساله چندین چمدان از محصولات آن را می‌خرند و با خود می‌برند این رویه سبب شده تا خانم ذاکریان به فکر صادرات حوله و پارچه خراشادی به کشورهای دیگر بیفتد.
کارآفرین نمونه کشوری در سال 85
در سال ۸۵ با حضور رئیس‌جمهور وقت، از خانم ذاکریان در جایگاه کارآفرین نمونه کشوری و از شرکت تعاونی زنان خراشاد بیرجند به عنوان اولین شرکت تعاونی که بیشترین اشتغال‌زایی را در کشور ایجاد کرده است، تجلیل شد.
ویژگی محصولات تولید شده
هنر تولید شده به وسیله شانه‌های توبافی قدیمی به دلیل کیفیت بالای نخ استفاده شده در آن و نبود هیچ نوع مواد شیمیایی حساسیت‌زا، برای سلامتی کاملاً مفید است و کسانی که از تولیدات این نوع هنر بهره می‌برند آسایش و آرامش جسمی بدون ویسکوز، مواد شیمیایی و الکتریسیته ساکن را تجربه می‌کنند.
توباف پس از تهیه مواد اولیه که شامل پنبه، ابریشم یا پشم گوسفندان است، آن را می‌ریسد و پس از رنگرزی به محصول تبدیل می‌کند.
با بهره از هنر خود هنرمندان توباف انواع حوله حمام، حوله مسافرتی، حوله استخر، حوله دست و صورت، دستمال جیبی، شال سر، سفره نان، رختخواب، رومیزی، پارچه لباس و... را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. حوله‌های تولیدی این شرکت، کم حجم بوده و به دلیل خالص بودن نخ به کار رفته شده در آنها، جذب آب بالایی دارند.
دستگاه‌ توبافی که به آن دار توبافی هم گفته می‌شود به جای زیادی نیاز نداشته و محیط منزل را آلوده نمی‌کند. هر خانمی می‌تواند به راحتی آن را در محل زندگی خود استفاده کند. به این صنعت دستی به مثابه یک شغل پایدار با درآمد متوسط می‌توان نگاه کرد. این فعالیت یکی از مشاغلی است که برای راه‌اندازی آن به هزینه بالایی نیاز نیست و جالب اینکه از همان ابتدای فعالیت بازدهی بالایی دارد. هر فردی با داشتن یک میلیون تومان می‌تواند این شغل را راه بیندازد و ماهیانه درآمدی یک میلیونی از این فعالیت برداشت کند.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی‌ـ 53
 شهریار اقتصاد / عقد لازم و جایز تفاوت‌هایی دارند که عبارت است از:
1‌ـ در عقد لازم هیچ‌یک از دو طرف معامله نمی‌توانند آن را به هم بزنند، ولی در عقد جایز؛ هر یک از طرفین هر زمان که اراده نمایند می‌توانند عقد را به هم بزنند. 2‌ـ عقد لازم با فوت، جنون یا سفاهت هر یک از طرفین معامله از بین نمی‌رود، در صورتی که در عقد جایز با این امور منحل می‌شود.3‌ـ عقود لازم؛ عقودی هستند که حدوثاً نیازمند اراده دو طرف هستند، ولی عقود جایز؛ عقودی هستند که حدوثاً نیازمند اراده دو طرف هستند.چگونه می‌توان یک عقد جایز را به صورت یک عقد غیرقابل فسخ درآورد؟ از آنجا که جایز بودن عقد جزء ماهیت آن نیست، به نظر می‌رسد که افراد می‌توانند با توافق یکدیگر عقد جایزی را به صورت لازم درآورند. به این صورت که عقد جایز را به صورت شرط در ضمن عقد لازمی قرار دهند و اثر عقد لازم را بر آن مترتب سازند. همچنین هرگاه یکی از طرفین یا هر دو آنها در ضمن عقد لازمی عدم فسخ عقد جایز را شرط نمایند، در این صورت مادام عقد اصلی که شرط ضمن آن شده است باقی باشد، مشروط‌علیه نمی‌تواند عقد جایز را بر هم بزند، ولی به فوت و جنون هر یک از طرفین عقد جایز مزبور منحل می‌شود؛ همچنان‌ که به سفه در موردی که رشد معتبر است، منحل می‌گردد. آیا طرفین عقد وکالت یا عقود جایز می‌توانند با توافق یکدیگر بدون اینکه از شرط ضمن عقد استفاده کنند، اختیار فسخ خود را اسقاط و به عبارت دیگر از جواز عقد صرف‌نظر نمایند؟به استناد اصل حاکمیت اراده و آزادی قراردادها(ماده 10 قانون مدنی) می‌توان توافق اراده افراد را در این زمینه نافذ و معتبر دانست، هر چند که در فقه اسلامی بعضی از فقها خیار فسخ در عقود جایز را حکم دانسته و اسقاط آن را مجاز نشناخته‌اند. آیا ممکن است عقد نسبت به یک طرف لازم باشد و نسبت به طرف دیگر جایز؟آری. به استناد ماده 187 قانون مدنی، عقد ممکن است نسبت به یک طرف لازم و نسبت به طرف دیگر جایز باشد مانند؛ عقد کفالت که از جانب کفیل(کسی که تعهد به احضار دیگری کرده است) لازم و نسبت به مکفول‌له(شخصی که احضار شخص ثالثی در مقابل او تعهد شده است) جایز است.
عقد خیاری از نوع عقود لازم است یا جایز؟
به استناد ماده 188 قانون مدنی، عقد خیاری آن است که برای طرفین یا یکی از آنها یا برای ثالثی اختیار فسخ باشد. عقد خیاری؛ نوعی از عقد لازم است که به وسیله برقراری شرط فسخ اثر عقد جایز به آن داده می‌شود‌؛ چرا که عقد جایز خود قابل فسخ است و نیازی به شرط خیار در آن نیست؛ مثلاً اگر در عقد بیع شرط کنند که یکی از طرفین یا هر دو طرف یا شخصی ثالث اختیار فسخ داشته باشد، این عقد خیاری است.
ویژگی‌های عقد منجز چیست؟
عقد از نظر کیفیت انشا به عقد منجز و عقد معلق تقسیم می‌شود.تنجیز در لغت به معنی آزاد کردن امری از قید و وابستگی است و از نظر حقوقی به استناد ماده 189 قانون مدنی عبارت است از: عقدی که تأثیر آن بر حسب انشا موقوف به امر دیگری نباشد.با توجه به اینکه هر عقدی دارای اثر خاصی است که طرفین عقد برای به دست آوردن آن به انعقاد عقد اقدام می‌نمایند؛ آن را مقتضای عقد می‌گویند، مثلاً مقتضای عقد بیع، ملکیت بیع برای مشتری است یا مقتضا عقد اجاره مالکیت منافع برای مستاجر است، پس هرگاه عقد بدون هیچ‌گونه قیدی منعقد گردد، مقتضا آن بلافاصله پس از عقد حاصل می‌گردد و در عقد منجز اثر عقد موقوف به امر دیگری نیست؛ بلکه به محض وقوع انشا آثار عقد بر آن مترتب خواهد شد؛ چنانکه کسی مالی را به دیگری بفروشد بدون اینکه تملیک مال را منوط به پدیده دیگری نماید.