آیت‌الله اراکی و حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم در گفت‌وگو با صبح صادق
حسن فلاح/ چندی پیش بود که رهبر معظم انقلاب با اعضای مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند. ایشان با تأکید بر ضرورت عمق‌بخشی و کیفی کردن فعالیت‌های مجلس خبرگان، بخشی از فرمان معروف حضرت علی(علیه‌السلام) به مالک اشتر را قرائت کردند. معظم‌له در این جمع از احساس مسئولیت مسئولان سخن گفتند و برای جاانداختن این موضوع به واژگانی چون؛ فوری، ضروری و واجب اشاره کردند. انتظاراتی که از خبرگان داشتند «مردم‌گرایی و اعتماد به مردم»، «عدالت‌طلبی»، «ایستادگی در برابر ظلم و فساد» و «اعتماد‌به‌نفس ‌ملی و عزت ملی» بود. ایشان در کنار تبیین این مبانی و اصول فرمودند حرکت جهادی در همه زمینه‌ها، از جمله عرصه علم ضرورت دارد، یا از خبرگان خواستند برای جلوگیری از گرایش اشرافی‌گری تمهیداتی بیندیشند که متأسفانه در اثر عملکرد برخی از مسئولان یکی از مشکلات امروز جامعه، ‌گرایش به نمایش اشرافی‌گری حتی در طبقات متوسط و پایین است. رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از توصیه‌های‌شان به دلسوزی برای طبقات ضعیف اشاره کردند و آن را از دیگر اصول نظام اسلامی برشمردند. در آستانه اجلاس سراسری مجلس خبرگان رهبری و ضرورت تبیین انتظارات رهبر معظم انقلاب از اعضای این مجلس تأثیرگذار به سراغ آیت‌الله محسن اراکی عضو هیئت‌رئیسه و حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری رفتیم. مشروح این مصاحبه را در ادامه ملاحظه خواهید کرد.
*رهبر معظم انقلاب در دیدار با مجلس خبرگان از واژه «نهاد استثنایی» استفاده کردند، به نظر جناب‌عالی چرا ایشان در میان انبوه واژگان این واژه را برای توصیف مجلس خبرگان رهبری، برگزیدند؟
آیت‌الله اراکی: مجلس خبرگان نه تنها یک نهاد استثنایی در نظام اسلامی، بلکه یک پدیده استثنایی در نظام‏های سیاسی معاصر به شمار می‌رود. نهادی استثنایی در نظام اسلامی است؛ چرا که ملاک مشروعیت نظام که ولایت فقیه است به وسیله مجلس خبرگان تحقق عملی می‌یابد. مشروعیت نظام به معنای حقانیت نظام است که مهم‌ترین شاخصه در نظام سیاسی محسوب می‌شود. پدیده‏ای استثنایی در نظام‏های سیاسی معاصر است؛ زیرا نظام‏های سیاسی معاصر از ایجاد یک نهاد که بتواند براساس عقلی و منطقی مبنای مشروعیت نظام سیاسی باشد ناتوان مانده‏اند و برای نخستین بار در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با ابتکار این نهاد گرانقدر مبنای عقلی و منطقی استواری برای مشروعیت نظام سیاسی پایه‌گذاری شده است.
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: مجلس خبرگان به واسطه داشتن چند ویژگی در نگاه رهبر معظم انقلاب از بسیاری از نهادهای دیگر متمایز شده تا ایشان در بیانات‌شان در کنار نام خبرگان، ‌یک عنوان استثنایی قرار بدهند. اولین ویژگی جنبه خبریت و اجتهاد همه اعضای این مجلس است که سبب می‌شود این مجلس با دیگر مجموعه‌های کشور یک تفاوت بزرگی داشته باشد. ویژگی دوم پایگاه مردمی و آرای مردم است که هر یک از نمایندگان مجلس برخوردار از اکثریت آرای حوزه انتخابیه خودشان هستند. ویژگی سوم حضور اجتماعی در عرصه‌های انقلاب است که تمامی نمایندگان مجلس خبرگان را خادمان نظام و انقلاب می‌شناسیم و می‌شناسند.
 از همین رو، این ظرفیت بزرگ می‌تواند اقدامات بسیار بزرگی را انجام دهد. طبیعی است که این مجلس به تعبیر رهبر معظم انقلاب از شرایط خاصی تشکیل شده و در قالب یک مجلس استثنایی قرار می‌گیرد.

* مجلس خبرگان رهبری چقدر توانسته مواضع، دغدغه‌ها و انتظارات رهبر معظم انقلاب را مد نظر قرار دهد و آنها را در جامعه گسترش بدهد؟
آیت‌الله ‌اراکی: مجلس خبرگان در انجام دو وظیفه قانونی خود که انتخاب رهبر و نظارت بر تداوم شرایط رهبری باشد بسیار موفق و قدرتمند عمل کرده است، اما با توجه به اینکه این نهاد فراتر از وظایف رسمی می‌تواند نقش مهمی در تقویت نظام، ارائه توصیه‌ها و پیگیری حل مشکلات داشته باشد، انتظاراتی از مجلس خبرگان وجود دارد که امیدوارم مجلس خبرگان فعلی در این زمینه بتواند نسبت به دوره‏های پیش موفق‏تر عمل کند.
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: متأسفانه در مدتی که از عمر مجلس جدید خبرگان گذشت، هنوز اقدام جدیدی در راستای دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب صورت نگرفته البته مجلس خبرگان در مواقع خاصی با صدور بیانیه‌هایی تلاش کرده در مسیر جهت‌دهی به افکار عمومی گام بردارد، اما توقع از این مجلس خیلی بالاتر است. البته دغدغه ایجاد تحول در ساختار مجلس خبرگان و عملکرد نمایندگان جدید مشاهده می‌شود، ان‌شاءالله با تلاش‌ نمایندگان، در آینده این اتفاقات به وقوع خواهد پیوست.
*امروز استکبار و دشمنان ما تحریف انقلاب اسلامی را در پیش گرفته‌اند، خبرگان در این راستا چه وظیفه‌ای برعهده دارند؟
آیت‌الله اراکی: بی‌شک یکی از مهم‌ترین وظایف و تکالیف شرعی و وجدانی خبرگان تبیین مبانی انقلاب اسلامی و شرح و تفسیر اصول قانون اساسی و خط و راه امام(ره) و رهبری انقلاب اسلامی است. تبیین صحیح و روشن مبانی انقلاب اسلامی و افکار و اندیشه‌های سیاسی اجتماعی حضرت امام(ره) و رهبر حکیم انقلاب راه را بر تحریف و تشویه بداندیشان می‌بندد. 
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر دوش مجلس خبرگان است، تبیین صحیح انقلاب اسلامی، آرمان‌های انقلاب و شاخصه‌های درست حرکت در مسیر امام(ره) و انقلاب است. با عنایت به اینکه دشمنان ما برای تحریف انقلاب اسلامی از همه اهرم‌ها استفاده می‌کنند، مجلس خبرگان رهبری در این راستا وظیفه سنگینی را بر دوش دارد و البته نباید صرفاً به تکرار دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب بسنده کند؛ بلکه باید به صورت ریشه‌ای مبانی انقلاب را تشریح کند. با عنایت به منابع اصلی دین مثل قرآن و حدیث باید آنچه را که امروز از یک جامعه انقلابی انتظار می‌رود ترسیم کند و طبیعتاً در جهت مقابله با حمله دشمنان مجلس خبرگان وظیفه سنگینی بر دوش دارد.

*رهبر معظم انقلاب در جایی خطاب به مجلس خبرگان درباره فرمان معروف حضرت امیر(ع) به مالک اشتر فرمودند، مسئولان باید برای هر اقدام و سخن و حتی سکوت در برابر خدا و مردم حجت داشته باشند و بتوانند پاسخگو باشند، پس چرا مسئولین در دادن پاسخ به مردم ضعیف عمل می‌کنند؟
آیت‌الله اراکی: اگر هر مسئولی نسبت به مسئولیت و جایگاه قانونی پست و مقامش آگاهی و تعهد کافی داشته باشد به یقین نمی‌تواند از پاسخگویی به مردم شانه خالی کند. حضرت امیر(ع) در عهدنامه مالک اشتر بر ضرورت پاسخگویی مسئولان به مردم تأکید کرده و می‌فرماید: «چنانچه مردم درباره تو گمان کردند که در حق آنها ستمی روا داشته‌ای، عذر و دلیل خود را به صراحت اعلام کن و گمان بد آنها را با بیان صریح و روشن تصحیح کن.» بنابراین پاسخگویی مسئولان به مردم از وظایف مدیریتی آنان است و سر باز زدن از آن به معنای سستی در انجام وظایف است.
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: پاسخگویی به مردم یکی از وظایف مسئولان است و طبیعتاً اگر مسئولی وظیفه خودش را درست انجام داده باشد، در مقام پاسخگویی هم شانه خالی نمی‌کند و با افتخار به پرسش‌های مردم پاسخ خواهد داد و احیاناً اگر اشتباهی هم وجود داشته باشد، با عذرخواهی صادقانه از مردم در جهت برطرف کردن مشکلات و اصلاح و جبران اشتباهات تلاش می‌کند؛ اما چنانچه مسئولی وظیفه خودش را درست انجام نداده باشد، طبیعتاً از پاسخگویی هراس خواهد داشت؛ چرا که پاسخ درخوری نسبت به بسیاری از پرسش‌ها نخواهد داشت و ترجیح می‌دهد سکوت را بر پاسخگویی مقدم بدارد. فرهنگ پاسخگویی باید باب بشود و مسئولان باید در قبال وظایفی که به دوش دارند، پاسخگوی مردم باشند و مردم این امکان را داشته باشند در حوزه‌‎های مختلف پرسش‌های خودشان را از مسئولان مربوطه بپرسند. اگر مردم تنگناها را بدانند و ببینند که مسئولان تلاش خودشان را می‌کنند، تحمل این شرایط برای مردم آسان‌تر خواهد شد؛ اما اگر مسئولان سکوت پیشه کنند و شرایط را برای مردم ترسیم نکنند، طبیعی است که ابهام در وضعیت کشور به شایعات دامن می‌زند و اعتماد عمومی را نسبت به مسئولان سلب می‌کند.

* دایره تعاملات خبرگان با دیگر دستگاه‌ها و نهادها و مردم باید چگونه باشد؟
آیت‌الله اراکی: خبرگان به منزله برترین نخبگان فکری و سیاسی کشور باید رابطه خود را با دستگاه‌ها تقویت کنند تا از یک سو به وظیفه نظارت عمومی بر دستگاه‌های عامل جامه عمل بپوشانند و از سوی دیگر آنجا که خلل و نقصی در عملکرد دستگاه‌ها می‌بینند، با تذکر و پیگیری نسبت به اصلاح آن تلاش کنند؛ همچنین با انتقال مشکلات و نارسایی‌ها به مقامات بالاتر، آنها را نسبت به وظیفه خود در جهت اصلاح خلل و اشکال پیش آمده آگاه و وادار کنند.
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: تعامل مجلس خبرگان با دستگاه‌های دیگر نوعی تعامل دوستانه و تعامل مطالبه‌گرایانه است! البته مجلس خبرگان از نظر قانونی سازوکاری برای بازخواست یا اعمال فشار بر دیگر دستگاه‌ها ندارد؛ اما با توجه به جایگاه و اعتباری که در سطح جامعه و آرای عمومی دارد، می‌تواند مانند مجلس شورای اسلامی مطالبه‌گر باشد. طبیعی است که این نهاد در جایگاه ولی نعمت باید با مردم ارتباط مستمری داشته باشد و طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، مسئولان این نهاد باید مشکلات مردم را بشنوند و آن را به مسئولان منتقل کنند؛ آنگاه پاسخ‌های مسئولان را برای مردم بازگو کنند. خود این ارتباط دو سویه بین مردم و مسئولان می‌تواند عامل برقراری اعتماد عمومی در سطح جامعه باشد.

*خبرگان برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی در جامعه چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟
آیت‌الله اراکی: بسیاری از خبرگان با ارائه نظرها و پیشنهادهای عملی و کارساز کمک فراوانی در جهت عملی شدن اقتصاد مقاومتی انجام داده‏اند. عمده مشکل ما در این زمینه خلأ مدیریت‏های توانمند جهادی و انقلابی در برخی حوزه‌ها است.
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: یکی از درخواست‌های نمایندگان مجلس خبرگان رهبری این بوده است که کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی تأسیس شود و در این کمیسیون با همفکری مسئولان مربوطه دعوت از آنها و بیان دیدگاه‌های نمایندگان خبرگان در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش شود. البته همان‌طور که اشاره شد، مجلس خبرگان یک نهاد اجرایی نیست و صرفاً می‌تواند از اهرم مطالبه‌گری و درخواست از مسئولان برای تحقق این سیاست‌ها بهره بگیرد.

*با توجه به تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکا و موضوع برجام، باید نظر خبرگان در نحوه تعامل دستگاه دیپلماسی ایران با کشورهای دیگر چگونه باشد؟
آیت‌الله اراکی: نظر خبرگان قاعدتاً همان نظر رهبر معظم انقلاب است که ایشان در سخنرانی‏ها و بیانیه‏های‌شان تبیین و تشریح کرده‏اند و عمده آنان داشتن روحیه جهادی، خودباوری و تکیه بر امکانات داخلی و نیروی جوان و خلّاق کشور و اعتماد نکردن به بیگانگان، به ویژه آمریکای خائن و عهدشکن است. سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام باید همان باشد که خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: «تا آنجا که طرف پیمان به پیمانش پایبند است، پایبند باشید» و نیز فرمود: «هرگاه بیم خیانت از طرف دیگر داشتی، با او معامله برابر کن و دور انداز تعهد خود را، همان‌گونه که آن طرف به تعهدش پشت پا زده است، همانا خداوند خیانت‌کاران را دوست ندارد.»
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: ضروری است در تعامل با کشورهای دیگر سه اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند، مدنظر فعالان عرصه سیاست خارجی باشد و هر اقدامی خارج از این چارچوب قابل پذیرش نیست. درباره مسئله برجام هم باید عزت جامعه اسلامی رعایت بشود و تا مادامی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است، ما هم باید پایبند باشیم و اگر طرف مقابل عهد شکست، پایبندی بر عهد و پیمان معنایی جز ذلت‌پذیری ندارد و براساس چارچوب کلی عزت، لازم است در چنین شرایطی از قراردادی که به صورت یکطرفه اجرا می‌شود، فاصله گرفت.

*در پایان بفرمایید یکی از موضوعات مغفول مانده بحث فرهنگ است که در برخی موارد نوعی ولنگاری‌ فرهنگی به وجود آمده است؛ خبرگان برای تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ چه تمهیداتی اندیشیده‌اند؟
آیت‌الله اراکی: به عقیده اینجانب در عرصه فرهنگ باید دو کار اساسی صورت گیرد: اول، بیّنات فرهنگ تدوین شود و به عرصه عمل و اجرا درآید، البته چنین کاری نیازمند مجریان با تقوا، بااراده و شجاع است. دوم، فقه کلان فرهنگ تحقیق و تبیین شود تا وظایف دولت‌ها و عامه مردم در قبال مسائل فرهنگی و به ویژه تهاجم فرهنگی گسترده دشمن مشخص و معلوم شود.
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: یکی از دغدغه‌های اصلی نمایندگان خبرگان مباحث فرهنگی است. در کمیسیون سیاسی‌ـ اجتماعی، بحث‌های متعددی در این زمینه مطرح شده و از مسئولان مربوطه دعوت به عمل آمده است. گفتنی است، در حوزه فضای مجازی و دیگر حوزه‌های فرهنگی تاکنون چند جلسه برپا شده است که طبیعتاً مسئولیت نمایندگان خبرگان اقتضا می‌کند، در راستای روشنگری و همچنین مطالبه‌گری حرکت کنند که البته در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام داده‌ و خواهند داد.

حجت‌الاسلام «سیدعلاءالدین الجزائری»، معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ از جبهه مقاومت در منطقه و به ویژه در عراق تقدیر و تشکر کرد. در همین حال، «أحمد الأسدی» سخنگوی گروه حشد‌‌الشعبی عراق در سخنانی با اشاره به اهمیت آزادسازی شهر «تلعفر» گفت: آزادی تلعفر رؤیای تجزیه عراق را از بین برد و اکنون داعش در آستانه شکست نهایی قرار گرفته است.
   امین پناهی/  پایگاه سخن‌پراکنی «آمدنیوز» یکی از کانال‌هایی است که سرمشق و اخبارش فقط در یک چیز خلاصه می‌شود و آن هم عبارت است از؛ «مخالفت و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران.» 
سمت‌وسوی اخبار از سوی این رسانه معاند، چنان است که بی‌هیچ پیش‌زمینه‌ای ذهن را به سمتی هدایت می‌کند که پنداشته می‌شود حامی اصلی مالی این رسانه، جز رژیم صهیونیستی و عربستان نمی‌تواند باشد. روش کار این رسانه مبتنی بر اتفاقاتی است که اثبات می‌کند خیلی نمی‌توان روی نوشته‌هایش اتکا کرد. تحلیل‌هایی که براساس حدس، گمان و آرزوهای نگارنده‌هایش به رشته تحریر درمی‌آید. در این نوشتار به برخی از این روش‌های سخیف، اشاره می‌شود. 
1ـ اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد؛ این است که گاهی چنان تحلیل‌ها و روایت‌های این رسانه، سطحی و بی‌اعتبار است که تعجب هر شنونده و خواننده‌ای را برمی‌انگیزد. مانند؛ نوع تعریف مدیرمسئول آن طرف‌نشین آمدنیوز، از درگذشت آیت‌الله هاشمی که حتی سبب خنده مجری شبکه «صدای آمریکا» نیز می‌شود. به قول معروف «آش چنان شور می‌شود که صدای آشپز را هم درمی‌آورد.» به طوری که مجری از این فرد سؤال می‌کند؛ چگونه شما این‌گونه اطلاعات را از این حادثه دارید، در حالی که شما آنجا نبوده‌اید؟
2ـ سبک نوشته‌های این رسانه، هر کسی را به یاد نوع برخورد «رادیو صدام» با رهبران جمهوری اسلامی می‌اندازد. نوع توهین‌ها و بددهنی‌های این رسانه علیه تمامی کسانی که در راه حق باشند و برخلاف میل آنها، کاملاً بدون اغماض و همراه با توهین است. در حالی که هر کسی را که علیه نظام جمهوری اسلامی باشد، با القاب اعطایی خود، چنان تقدیس می‌کنند که گویی او فرستاده خدا است.
3ـ در بسیاری از موارد این رسانه درباره برخی اتفاقات و حوادث کوچک و بی‌اهمیت چنان اغراق می‌کند که حتی اگر این خبر به گوش صاحب آن نیز برسد، برایش غریب و جدید خواهد بود که آیا واقعاً چنین اتفاقی رخ داده است؟ نمونه واضح این مطلب را می‌توان درباره اخبار اعتصاب برخی زندانیان برشمرد که اخبار عریض و طویلی را منتشر می‌کنند؛ برای نمونه، فلانی 20 روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد؛ در حالی که بعدها مشخص می‌شود همان فلانی، روزهای ماه رمضان را هم طاقت روزه گرفتن ندارد، چه برسد به اعتصاب غذای چندین و چند روزه.
4ـ به نظر نگارنده، بسیاری از نویسندگان این رسانه نه تنها معاند نظام جمهوری اسلامی هستند؛ بلکه علیه منافع ملت ایران قلم می‌زنند. گاهی اتفاقات ملی را که سبب غرور و افتخار هر ایرانی در سراسر جهان است، به سخره می‌گیرند. نمونه بسیار واضح که شاید خیلی ملموس باشد؛ قضیه انتقام موشکی جمهوری اسلامی مقابل داعش بود. در آن روزهایی که انتشار این خبر موجب شده بود، هر ایرانی در هر جایی و هر زمانیکه آن را می‌شنید شاد و مسرور شود، آمدنیوز می‌خواست با انتشار اخبار و تحلیل‌هایی، این خبر را نقض کند و بگوید که چنین اتفاقی رخ نداده است.
5ـ انجام نظرسنجی‌هایی که نتایجی مشخص به دنبال دارد، آن هم میان مخاطبانی که همه و همه از کیش یکدیگرند نیز یکی دیگر از حربه‌هایی است که این شبه‌رسانه معاند نظام اسلامی از آن استفاده می‌کند. جالب اینجا است که گزینه‌های مهندسی شده و نتایج مبتنی بر آن را دستاویزی علیه ارکان نظام قرار داده و نسبت به آنها مطالبه‌گری می‌کند.
اینها همه گوشه‌ای از فعالیت اجیرشدگان سعودی ـ صهیونیستی است که این رسانه را ملعبه‌ای برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار داده است؛ در حالی که این روزها و در آشفته بازار اخبار و اطلاعات که از هر سو به سمت افراد جاری هستند، تشخیص اخبار صحیح از اخبار ناصحیح، خیلی مشکل نیست و فقط با کمی تأمل می‌توان به دروغ‌پردازی‌های این نوع رسانه‌ها پی برد.


 رمز پیروزی عملیات دیرالزور
«دیرالزور» یکی از مهم‌ترین استان‌های سوریه است که از نظر راهبردی در تحولات میدانی این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. محاصره این شهر به تازگی با حملات پر حجم ارتش سوریه و محور مقاومت شکسته شد. نکته چشمگیری که وجود دارد؛ این است که عوامل مختلفی در عملیات آزادسازی دیرالزور مؤثر بود که یکی از این عوامل، حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مراکز تجمع تکفیری‌های داعش در این شهر بود. عملیات موشکی «لیلة‌القدر» ضد مرکز فرماندهی و مواضع تروریست‌های تکفیری در استان دیرالزور سوریه به دست سپاه کرمانشاه انجام شد. عملیات موشکی «لیلة‌القدر» در سلسله ‌مراتب نظامی و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) انجام پذیرفت.
تبرئه سؤال برانگیز؟!
گزارش اخیر دیوان محاسبات مبنی بر تبرئه نجومی‌بگیران در حالی منتشر شده است که گزارش پیشین حاکی از وجود بیش از 400 نجومی‌بگیر در بدنه دولت بود؛ در همین راستا دیوان محاسبات اعلام کرده بود؛ حدود ۴۰۰ مدیر، رقم‌هایی را به منزله حقوق نامتعارف دریافت کرده‌اند و براساس نامه‌نگاری‌هایی که دیوان محاسبات انجام داده است؛ حدود ۲۳ میلیارد تومان، میزان اضافه پرداختی به این افراد بوده که از آنها پس گرفته شده است. هرچند گزارش فعلی دیوان محاسبات نشان می‌دهد که حتی برخی از نجومی‌بگیران به دنبال پس گرفتن حقوق‌های نجومی خود هستند! نکته تأمل‌برانگیز این است که چگونه دیوان محاسبات در چرخشی 180 درجه‌ای گزارش خود را تغییر داده و 400 مدیر نجومی‌بگیر را تبرئه کرده است؛ اگر این افراد تبرئه شده‌اند، چرا حقوق‌های آنها پس گرفته و به خزانه ملی واریز شده است؟ بالاترین سقف حقوق‌ها از سوی مجلس 12 میلیون اعلام شده بود؛ اما فیش‌هایی که منتشر شد، حاکی از ارقام 50 تا 250 میلیونی بود و از همین رو دیوان محاسبات باید توضیح بدهد که این افراد چگونه با حقوق چند برابر بیشتر از سقف مشخص، همچنان نجومی‌بگیر شناخته نشده و تبرئه شده‌اند؟
ترس از پایگاه مسجد
سیدحسین موسوی‌تبریزی، از فعالان اصلاح‌طلب و دبیر تشکل چپ «مجمع محقق و مدرسین حوزه علمیه» به تازگی سخنانی علیه مسجد و مسجدی‌ها داشته و گفته است: «بعد از پیروزی انقلاب، برخی، خواسته یا ناخواسته، مساجد را پایگاه امور سیاسی و جناحی خود قرار دادند و کم‌کم بر امور مسجد مسلط شدند، به این معنا که آن پیشینه مردمی و دینی مسجد در اختیار یک گروه خاص قرار گرفت.» «بعد از پیروزی انقلاب، ناگهان عنوان کردند که مساجد باید پایگاه شوند، در حالی که آن زمان کمیته انقلاب و سپاه هم تشکیل شده بود؛ اما از کجا این دستور آمد، بعد از چند دهه فعالیت در این عرصه، هنوز آن را کشف نکرده‌ام!» این در حالی است که امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «این مسجدها را سنگر قرار بدهید برای اسلام. در صدر اسلام، از این مسجدها همه چیز بیرون می‏رفت؛ مسجد محل قضاوت بود، مسجد محل چه بود، مسجد محل بسیج بود. بسیج سپاه بود، این مسجدها را باید شما محکم نگه دارید. نگویند به شما که دیگر مسجد می‏خواهیم چه کنیم؛ ما انقلاب کردیم؛ ما انقلاب کردیم مسجد درست کنیم.» گفتنی است؛ فرد اشاره شده چند سال پیش نیز در اظهاراتی عجیب گفته بود: «ما حتی یک‌بار هم نمی‌بینیم که امام(ره) درباره زنان گفته باشد که باید حتما حجاب داشته باشند.»
کینه‌های عمر سعد در تلگرام
در روزهای اخیر نوشته‌هایی در پایگاه‌های اینترنتی و تلگرام‌هایی منتشر شده است که رفتار عاطفی مردم در قبال شهید حججی‌ها را زیرسؤال می‌برد. این نوشته‌ها پر از حقد است، همان حقدی که به شهید کردن حججی‌ها بسنده نمی‌کنند و سر بریده هم ارضای‌شان نمی‌کند و به مثله کردن بدن آنان دست می‌زنند، آن‌گونه که عمربن‌سعد چنین کرد و بعدها اربابان همین پایگاه‌های اینترنتی گفتند؛ اسب‌دوانی بر اجساد شهیدان کربلا و سالارشان افسانه دکان‌داران مرثیه‌سرا است تا از هر چه دلخراش‌تر کردن صحنه عاشورا، به نان چرب‌تری برسند.

نکته: آن طرف رودخانه که رسیدیم در ساحل رود جسد زخمی‌اش را پیدا کردیم، در حالی که دهانش را پر از گِل کرده بود! قبل از حمله اصرار داشت که در عملیات شرکت کند. گفتم: نه. این عملیات حساس است و تو خیلی جوانی. ممکن است زخمی بشوی و بر اثر آن فریاد بزنی. گفت: قول می‌دهم اگر زخمی شدم فریاد نزنم... یا هنگام عبور از اروندرود به دلیل تلاطم شدید آب، عده‌ای از غواصان، دهان و گلوی‌شان پر از آب شده بود و در آستانه خفه شدن قرار داشتند. در چنین حالتی بی‌آنکه خود بخواهند، دچار وضعیتی شده بودند که ناچار به سرفه کردن بودند، اما چون می‌دانستند که با یک سرفه کوچک عملیات لو رفته و نیرو‌ها به قربانگاه می‌روند، با تمام توان تلاش می‌کردند سرفه نکنند...
نظر: امروزه برای خدا سخن گفتن، یا نگفتن مطلبی به خاطر خدا، یکی از رفتارهایی  است که مسئولان و مردم برای حفظ انقلاب باید به آن عمل کنند. اگر مردم و مسئولان در بیان سخنان خود همواره رضای خداوند و حفظ انقلاب را مدنظر داشته باشند، چه بسا بسیاری از هزینه‌های انقلاب کاهش یابد. سبک زندگی یک مسئول نیز باید در تأسی از شهدا اینگونه باشد که برای حفظ موقعیت‌های انقلاب و تلفات ندادن نیاز است که در بسیاری از مقاطع که ترکش هم خورده‌اند سکوت کنند تا دشمن سوء‌استفاده نکند. امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‌انديشد و سپس آن را می‌گويد، اما زبان منافق جلوى دل اوست، هرگاه قصد سخن كند آن را به زبان مى‌آورد و درباره آن نمى‌انديشد.

 نیازمند رهنمودهای امام خامنه‌ای هستیم
«عمار حکیم»، رئیس جریان حکمت ملی عراق، گفت: «کسی که به تیره شدن روابط ما با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دل بسته‌، متوهم است.»
 وی که به تازگی از مجلس اعلای انقلاب اسلامی جدا شده است، افزود: «ایران از عمق استراتژیکی برای ما برخوردار است و نمی‌توان از نصیحت‌ها و رهنمودهای امام خامنه‌ای که به ما برای بازسازی عراق کمک‌ می‌کند، بی‌نیاز بود.» 
حکیم در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، به دلیل داشتن روابط مستقیم با بیشتر رهبران عراقی در طول 40 سال گذشته، توجه ویژه‌ای به عراق دارد.»

دوران متفاوت
 فرزندان هاشمی
فرزندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از درگذشت پدر، دوران بسیار متفاوتی را سپری می‌کنند. فائزه هاشمی سکوت کرده است و فاطمه نیز منتقد رئیس‌جمهور شده تا جایی که می‌گوید: «شخص رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های انتخاباتی از آقای هاشمی اسم می‌بردند، اما امروز که رأی‌شان را گرفته‌اند، او را فراموش کرده‌اند.» محسن هاشمی، ریاست شورای شهر تهران رسید و یاسر نیز از دانشگاه آزاد اخراج شد.


راهنمای چپ زدو به راست پیچید
پایگاه اینترنتی اصلاح‌طلب «‌نامه نیوز» درباره عملکرد روحانی در دولت دوازدهم می‌نویسد: «برای طیفی از اصلاح‌طلبان، این حسن روحانی دلهره‌آور شده است. برخی که بی‌پرواتر هستند؛ حتی ابایی ندارند که بگویند روحانی در ایام انتخابات راهنمای چپ زد و از بدنه اجتماعی رأی گرفت؛ اما بعد از انتخابات به راست پیچید. مصداق این ادعای‌شان هم کابینه‌ای است که روحانی قرار است با آنها چهار سال دوم دولتش را طی طریق کند. این طیف از اصلاح‌طلبان چشم طمع به کرسی‌های بیشتری از پاستور دوازدهم دوخته بودند؛ اما روحانی گویی قرارشان را بر هماهنگ‌تر کردن مردان کابینه‌اش گذاشته بود، نه هماهنگ‌تر شدن با اصلاح‌گرایان.»


  علی تتماج/ میانمار سرزمینی‌ است که این روزها به یکی از ارکان تحولات جهانی مبدل شده است. سازمان ملل از کشته شدن هزار نفر به دست ارتش میانمار و آواره شدن ده‌ها هزار مسلمان در اوضاع بحرانی خبر داده است. فاجعه انسانی در این منطقه چنان است که برخی از منابع رسانه‌ای اعلام کردند، کودکان را ارتش سر بریده و مردان را سوزانده است. هزاران خانه در آتش سوخته و عملاً منطقه به جایگاهی غیر انسانی برای زندگی مبدل شده است. نکته قابل توجه درباره بحران میانمار نقش و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حل این مسئله است. در این زمینه آقای روحانی، رئیس‌جمهور در نشست سازمان همکاری اسلامی در قزاقستان طی رایزنی با برخی مقامات کشورهای دیگر درباره میانمار مواضعی داشته و خواستار رسیدگی جهانی به وضعیت بحرانی آنان شده است. دکتر ظریف، وزیر امور خارجه نیز در نامه‌ای به سازمان ملل و تماس تلفنی و حتی دیدار با همتایان و مقامات دیگر کشورها بر پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار تأکید کرده است. هر چند گام‌هایی در حمایت از مردم مسلمان میانمار برداشته شده، اما تعلل در این مسئله و نیز برخی مسائل حاشیه‌ای انتقادهایی را برای دستگاه دیپلماسی به همراه داشته است؛ چنانکه وقتی مقامات ترکیه، از جمله همسر اردوغان در حال امدادرسانی به مسلمانان میانمار بوده‌اند، خبر حضور ظریف در کنسرت منتشر می‌شود که جای تأمل دارد. 
حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا جمهوری اسلامی ایران باید به موضوع میانمار توجه داشته باشد و در کنار حمایت مستقیم از مسلمانان این سرزمین در نهادهای جهانی، همچون سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل و شورای حقوق بشر جهانی برای پایان کشتار مسلمانان این سرزمین تلاش کند؟ 
اصل اول آن است که کمک‌‌های بشردوستانه و حمایت از آزادی و نجات بشر از ظلم و ستم از اصول اسلامی‌ـ ایرانی است که همواره شاخصه ملت ایران بوده است. براساس احکام ایرانی ـ اسلامی، جا دارد تک‌تک مردم و مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از مسلمانان میانمار گام بردارند.
نکته مهم آن است که سکوت جهان اسلام در برابر کشتار مسلمانان در فلسطین یا هتاکی‌‌هایی که به مسلمانان در اروپا و آمریکا شده، موجب شده است دشمنان اسلام امروز با ابزارهای مختلف از تروریسم گرفته تا ایجاد فضای رسانه‌ای منفی علیه جهان اسلام برای نابودی مسلمانان و نسل‌کشی آنان در سراسر جهان گام بردارند. استمرار سکوت در برابر درد و رنج‌‌های ملت‌های مسلمان جهان، از جمله مردم میانمار زمینه‌ساز گستاخ‌تر شدن دشمنان اسلام و تشدید وضعیت بحرانی 5/1 میلیارد مسلمان می‌شود.
نکته مهم دیگر آنکه واکنش نشان دادن به وضعیت بحرانی مسلمانان میانمار و موارد مشابه آن اقدامی برای مقابله با طراحی‌‌ها و اقدامات ضدایرانی آمریکاست. برآیند رفتاری آمریکا نشان‌دهنده طرح این کشور براساس اصل گرفتارسازی به بحران‌‌های زنجیره‌‌ای است؛ به گونه‌ای که ایران مشغول داخل شده تا از معادلات منطقه‌ای و جهانی دور شود. استمرار تحریم‌‌ها و چالش‌های اقتصادی در کنار نابسامانی‌‌های اجتماعی و درگیرسازی در چالش‌های بین‌المللی از حقوق بشر گرفته تا تعهدات جهانی، محور این طراحی را تشکیل می‌دهد. هدف آمریکا از این اقدامات غافل‌سازی ایران از مسائل مهم جهانی، به ویژه در قبال مسائل جهان اسلام و بشردوستانه است. 
این واقعیت انکارناپذیر است که شاخصه جهانی ایران حمایت از امت اسلامی و آزادی‌خواهی و مقابله با نظام سلطه است که اعتبار جهانی برای آن رقم زده است. آمریکا تلاش دارد با دورسازی ایران از این معادلات، جایگاه کشورمان را در جهان اسلام تخریب کرده و در مرحله بعدی موقعیت آن را به عنوان آزادی‌خواه ضد سلطه را در جهان متزلزل کند. اجرایی شدن این سناریو چند پیامد به همراه دارد: نخست آنکه، تضعیف جایگاه ایران در صحنه جهانی زمینه‌ساز ابعاد جدیدی از تحریم می‌شود؛ در حالی که در ظاهر آمریکا ادعای لغو تحریم را دارد. رویکرد ملت‌های جهانی به ایران مؤلفه‌ای برای دور زدن و ناکارآمدن تحریم‌‌ها بوده و آمریکا با این سیاست به دنبال محروم‌ کردن ایران از این مؤلفه است.
نکته دوم آنکه، آمریکا با مشاهده کارآمدی این سیاست، بر میزان تحریم‌‌ها و فشارها خواهد افزود؛ چرا که توهم نتیجه دادن سیاست فشار قطعاً هزینه‌‌های بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت. موضع‌ نگرفتن ایران درباره فجایعی، همچون میانمار موجب می‌شود تا پرونده‌سازی و بهانه‌جویی غرب درباره نداشتن کارکرد حقوق بشری ایران ابعاد گسترده‌تری گیرد. 
بر اساس این، می‌توان گفت موضع‌گیری و اقدام فعال برای حل بحران مسلمانان میانمار نه هزینه‌کرد اضافی و به دور از مسئولیت ایران، بلکه اقدامی در چارچوب منافع و امنیت ملی کشور است که در کنار تقویت جایگاه جهانی ایران مؤلفه‌ای مهم برای مقابله با تهدیدات و تحریم‌‌های آمریکا خواهد بود؛ از این رو جا دارد دستگاه دیپلماسی کشور تلاشی گسترده برای تحقق این مهم صورت دهد.



  مهدي سعيدي/ سومين کنگره سراسري حزب اتحاد ملت ايران اسلامي با حضور اغلب چهره‌هاي شناخته شده و فعالان سياسي اصلاح‌طلب برگزار شد. در اين نشست، حزب ترکيب جديد شوراي مرکزي خود را شناخت و دبيرکلي آن بار دیگر به علي شکوري‌راد واگذار شد. حزب اتحاد ملت ايران را مي‌توان شبيه‌سازي شده «حزب مشارکت» دانست که اشتراک بیشتر اعضاي فعال آن گواهي بر اين ادعا است. اين حزب با اين هدف تشکيل شده است که پس از تعطيلي حزب مشارکت به دليل اقدامات غيرقانوني در ماجراي فتنه سال 1388، احياگر همان مشي و مرام باشد و به عاملي براي انسجام اصلاح‌طلبان بدل شود.
در ارديبهشت ماه امسال در بحبوحه رقابت‌هاي انتخاباتي نيز اولين کنگره تشکل سياسي ديگري با عنوان «حزب توسعه ملي» برگزار شد که اعضاي اصلي آن را منسوبان به سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران تشکيل مي‌دهند. اين سازمان نيز در ماجراي فتنه 88 با حکم دادگاه منحل شده بود و بخشي از اعضاي آن مدت‌ها در زندان بودند. 
ساماندهي مجدد اصلاح‌طلبان در قالب تولد احزاب جديد مي‌تواند سرآغازي براي اوج‌گيري فعاليت‌هاي سياسي اين جريان به شمار آيد که در بررسي ابعاد آن بايد به چند نکته توجه کرد:
1‌ـ احزاب اصلاح‌طلب پس از اقدامات افراطي در دوران حاکميت دولت دوم خرداد، در مسيري قرار گرفتند که حاصل آن ناکامي در انتخابات سال 1384 بود. اين جريان به جاي آسيب‌شناسي و شناخت ضعف‌ها و بازنگري در عملکرد در سراشيبي افراطي‌گري بيشتر قرار گرفت و حاصل آن ناکامي مجدد در انتخابات رياست جمهوري دهم و شکل دادن به فتنه 88 بود. باتلاقي که به فروپاشي تشکيلاتي اين جريان انجاميد و جز خسران براي اين جريان نتیجه‌ای نداشت. تحولات سياسي در انتخابات 1392 موجب شد تا اين جريان فرصتي براي احيا و آغاز مجدد فعاليت سياسي بيابد. در اين ميان بود که ايده بازخواني اصلاح‌طلبي و پروژه «نواصلاح‌طلبي» از سوی برخي از فعالان سياسي اين جريان رقم خورد و به منزله راهکاري براي خروج از بن‌بست مطرح شد. البته تغييرات صوري و آغاز به کار تشکل‌هاي جديد، با همان بازيگران گذشته و همان خط‌ومشي، با معناي نواصلاح‌طلبي فاصله بسيار دارد و نخواهد توانست تأمين‌کننده آن اهداف و نسخه‌اي براي درمان دردهاي اصلاح‌طلبان باشد و به شکست زودهنگام پروژه نواصلاح‌طلبي خواهد انجاميد!
2‌ـ بي‌اعتباري فعاليت‌هاي حزبي و ضرورت اعتبارسازي، يکي از مقدماتي است که بدون توجه به آن نمي‌توان از آغاز دور جديد تشکيل احزاب در اردوگاه اصلاح‌طلبي سخن گفت. اين بي‌اعتباري به ویژه پس از آشوب‌هاي فتنه 88 که احزاب سياسي دوم خردادي در آن نقش کليدي داشتند، بيش از پيش شده است. نشانه‌اي براي وضعيت پاييزي فعاليت‌هاي حزبي آنکه خبر آغاز به کار حزب توسعه ملي هيچ واکنش قابل ملاحظه‌اي در سطح جامعه نداشت و اين حزب و حزب اتحاد ملت که سه سال از فعاليتش مي‌گذرد، کمترين نقشي در رقابت‌هاي انتخابات ارديبهشت 1396 نداشتند و نامي از اين احزاب به گوش نرسيد!
3‌ـ يکي از مقدمات اعتبار‌زايي براي رونق تحزب در کشور، تضميني است که احزاب نوظهور اصلاح‌طلب بايد ارائه دهند تا همواره به قانون و منافع ملي و اصول فعاليت‌هاي حزبي پايبند بمانند. يکي از نتايج اين پايبندي، نهادينه‌سازي فرهنگ اسلامي، رقابت سياسي و تسليم شدن در برابر رأي ملت در انتخابات است که لازمه هرگونه فعاليت سياسي به شمار‌ می‌آید. ترسيم دقيق مرزهاي تعاملات، ائتلاف‌ها و همگرايي‌ها با جريان‌های سياسي معارض و معاند يکي ديگر از ضرورياتي است که متأسفانه احزاب اصلاح‌طلب کارنامه مردودي در اين زمينه دارند.
همين معضل موجب شد تا منافذ براي رخنه و نفوذ بيگانگان در اين تشکل‌ها باز شود که نتیجه آن فرار بخشي از افرادي بود که روزگاري عنوان عضويت در اين احزاب را يدک مي‌کشيدند.
4‌ـ دولت اعتدال برخلاف شعارهايش، برنامه مشخصي براي توسعه سياسي ارائه نکرده است؛ به گونه‌ای که حتي حاميان خود را نيز در صف منتقدان خود مي‌بيند؛ از این رو بايد براي ساماندهي به فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي برنامه‌اي جامع و مبتني بر مصالح کشور داشته باشد و با درس‌آموزي از تجربيات تلخ گذشته بستري براي فعاليت سياسي مبتني بر الگوي اسلامي‌ـ ايراني پيشرفت فراهم آورد.
خزان فعاليت‌هاي سياسي و نبود تشکل‌هاي سياسي قدرتمند وضعيت ميمون و مبارکي براي جمهوري اسلامي نيست و نظام اسلامي هيچ‌ گاه خواهان غلبه رکود و انفعال بر فضاي سياسي کشور نبوده است؛ بلکه جامعه مطلوب و آرماني انقلاب اسلامي، جامعه‌اي است که در آن شاهد جنب‌وجوش و فعاليت همه اقشار جامعه باشیم و در آن احزاب سياسي فعاليت خود را مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي و منافع ملي دنبال کنند.