علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز به کار طرح «هزار روستا؛ هزار تعاونی» از ماه آینده گفت: در سال 97 بخش تعاون و روستاها دچار تغییرات شگرفی خواهند شد. در سال‌های گذشته مسیر را به خوبی نرفتیم؛ باید تعاونی‌های خود را به صورت عمودی و افقی به یکدیگر وصل کنیم. اتصال تعاونی‌ها به یکدیگر بسیار کارساز خواهد بود. در سال گذشته با همین اقدامات توانستیم تعاونی‌های صنعتی را نیز توسعه دهیم. همچنین قرار است «کارا کارت» را به تعاون نیز تسری دهیم.
واكاوي بخشنامه جديد بانك مركزي درباره كاهش سود سپرده‌ها
 سعید مهدوی/ تعیین نرخ سود بانكي، همواره محل مناقشه و بحث ميان بانك مركزي، بانك‌هاي دولتي و خصوصي‏، سپرده‌گذاران و متقاضيان اعطاي تسهيلات بوده است. نرخ سود بانكي كه شامل نرخ سود سپرده‌گذاري و نرخ سود تسهيلات مي‌شود، تأثير مستقيمي بر ديگر شاخصه‌های اقتصادي چون توليد، اشتغال، تورم صادرات و واردات و همچنين بازارهاي موازي از قبيل بازار سكه و طلا، ارز، مسكن و بورس اوراق بهادار را دارد. موضوع وقتي حساس‌تر مي‌شود كه تأثير نوسانات نرخ سود را مي‌توانيم در بخش‌هاي اجتماعي و فرهنگي جامعه مانند؛ نرخ ازدواج و طلاق و نرخ رشد جمعيت را نيز مي‌توان حس كرد.

به مشكلات شبكه بانكي دامن نزنيم
بنابراین هرگونه تغييري در نرخ سود بانكي بايد با برنامه و كارشناسي شده باشد؛ زيرا از سویی بايد جوابگوي تأثيرات گفته شده باشد و از سوي ديگر به مشكلات اين روزهاي شبكه خود بانك‌ها نیز دامن نزند. نظام بانكي كشور كه از مشکلاتی مانند بنگاه‌داري بانك‌ها‏، خطر ورشكستگي و زيان‌دهي، انجماد و بلوكه كردن نقدينگي اقتصاد، حجم بالاي مطالبات معوق و مشكوك‌الوصول، وجود مؤسسات متعدد غيرمجاز و... رنج مي‌برد، ديگر جاي اشتباهات و تصميم‌هاي خام و نپخته نمي‌تواند باشد. 

تكليف بانك مركزي به بانك‌ها
سال گذشته بود که شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا در یک اقدام هماهنگ با نظام بانکی، نرخ سود را کاهش دهد و به حد ۱۵ درصد برای سپرده‌های بلندمدت و ۱۰ درصد برای سپرده‌های کوتاه‌مدت برساند؛ اما به دلیل وجود برخی مؤسسات غیرمجاز یا بانک‌هایی که به گفته مقامات ارشد بانکی، نرخ‌شکنی می‌کنند و رقابت منفی برای پرداخت سود بیشتر به راه انداخته‌اند، این نرخ عملیاتی نشد.
حال اين بار بانک مرکزی در 31 مرداد سال جاري در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت‌گانه‌ای را با تأکید بر اجتناب از رقابت‌های ناموجه بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در جذب سپرده‌ها به شبکه بانکی ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه که از ۱۱ شهریورماه لازم‌الاجراست؛ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار یک‌ساله حداکثر ۱۵ درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت را حداکثر ۱۰ درصد محاسبه و رعایت کنند. همچنين در اين بخشنامه هشت‌بندي آمده است كه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلفند از اعمال هرگونه روشی که به افزایش نرخ مؤثر سود سپرده‌ها منجر شود به  جد، اجتناب کنند. 
از این‌رو هیچ بانک یا مؤسسه مالی پس از تاریخ مذکور، مجاز به گشایش حساب با سودهایی بالاتر از نرخ‌های این بخشنامه نیست؛ البته این نرخ‌های سود علی‌الحساب بوده و تسویه و تعیین سود قطعی آنها در پایان سال مالی خواهد بود. بر مبنای این بخشنامه حساب‌هایی که تا پیش از تاریخ مذکور در بانک‌ها افتتاح شده، مشمول این قانون، نخواهند بود و نرخ‌های سود قبلی روی این حساب‌ها ادامه خواهد داشت؛ البته حساب‌هایی که در این فرصت 10 روزه (از ابتداي شهريور تا دهم) افتتاح شدند، از قاعده جدید بانک ‌مرکزی مستثنی بودند و نرخ سود روی آنها محدود به نرخ‌های اعلام شده در بخشنامه نبود. همین دلیل سبب شد تا هر دو طرف بازار، یعنی هم بانک و هم سپرده‌گذاران در این فرصت 10 روزه به فعالیت خود رونق بیشتری دهند. بررسی‌های میدانی از روز اول اجرای بخشنامه جدید بانک‌ مرکزی، حاکی از آن است که عمده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، بر اساس نرخ‌های جدید اقدام به افتتاح حساب برای مشتریان می‌کردند و حتی گروهی روی سپرده‌های بلندمدت، نرخ 14 درصد وضع کردند. از سوي ديگر آن‌گونه كه «محمدرضا تابش» عضو هیئت انتظامی بانک‌ها خبر داده؛ در همين روزهاي ابتدايي اجراي بخشنامه، تخلفات زیادی درباره اجرای مصوبه کاهش نرخ سود بانکی به هیئت انتظامی بانک‌ها رسیده که در حال بررسی است.

تأثير جزئي كاهش سود
 در بازارهاي موازي
بازار داخلی طلا و سکه در روزهای گذشته با تغییرات و افزایش چشمگیر قیمت همراه شده است؛ به طوری که قیمت طلا رکورد پنج‌ساله‌اش را شکست و به بیش از گرمی ۱۲۵ هزار تومان رسید. به گفته «سیدحجت شفائی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا؛ این افزایش قیمت تحت تأثیر دلایل داخلی و خارجی رخ داده است که از جمله این دلایل کاهش نرخ سود بانکی و هدایت نقدینگی به بازار طلا و سکه است.
با اعلام کاهش نرخ سود بانکی تغییرات محسوسی در این بازار ایجاد شده است، به طوری که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این تغییرات، می‌تواند بازار مسکن را دگرگون کند. اگرچه سال گذشته نیز تجربه کاهش نرخ سود بانکی را داشته‌ایم؛ اما به نظر می‌رسد با کاهش نرخ سود از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد این بازار به خود بیاید و رنگ رونق را ببیند.
كارشناسان بازار بورس نيز معتقدند؛ در حال حاضر نرخ سود متوسط در بازار سهام حدود ۳۰ درصد همراه با ريسك است؛ ولی وقتی نظام بانکی بازدهی ۲۶ درصدی داشته باشد برای سرمایه‌گذاران منطقی به نظر نمی‌رسد که در بورس سرمایه‌گذاری کنند؛ اما وقتی در نظام بانکی سودها تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند آن وقت سرمایه‌گذاری در بورس منطقی می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند این ریسک را بپذیرند که سرمایه خود را وارد بورس کنند.

الزامات كاهش نرخ سود سپرده‌ها
با علم به اينكه كاهش سود سپرده‌هاي بانكي، نمي‌تواند گره‌گشا باشد و موضوع باید جمعي ديده شود، لازم است كه الزاماتي را براي اين مهم به اختصار شرح دهم.وقتي كه سود سپرده‌ها كاهش مي‌يابد انتظار اين است، سپرده‌گذارانی كه اين نرخ‌ها برای‌شان جذاب نيست، سپرده‌های خود را وارد بازار كنند. بخش توليدي كشور، يكي از مكان‌هاي مورد انتظار ورود سپرده‌ها است كه باید بستر آن آماده و موانع ورودش را قبلاً برطرف كرده باشيم. 
انتظار بر اين است كه با كاهش ميزان سود سپرده‌ها، ميزان سود تسهيلات وام‌گيرندگان نيز كاهش يابد. در غير اين ‌صورت كاهش صرف سود سپرده‌ها؛ يك بازنده به نام سپرده‌گذاران و يك برنده به نام شبكه بانكي و يك طرف بی‌تأثیر از اين سياست، به نام سرمايه‌گذاران خواهد داشت.
يكي از لازمه‌هاي كاهش نرخ تورم، كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي و همچنين نرخ سود تسهيلات است. بنابراین اگر به واقع نرخ تورم كاهش يافته در نتیجه باید اين دو نيز كاهش یابند كه اين كاهش براي سود، خوب است؛ ولي با نرخ تورم اعلامي دولت هنوز فاصله زيادي دارد.
كاهش نرخ سود بانكي ممكن است سر از سفره مؤسسات غیرمجاز باز كند و بازار سپرده‌هاي آنها را پر رونق‌تر كند. مؤسساتی كه تابع اين وضعیت و ضوابط نبوده و تحت نظارت شوراي بانك‌ها نیستند و در اين تفاهم‌نامه اخير هيچ نقشي ندارند كه اگر اينچنين باشد، تنها توانسته‌ايم صفر اين‌گونه مؤسسات را پررنگ‌تر كنيم.

دور زدن ممنوع 
با اين همه، برخي از بانك‌ها روش‌هايي را براي دور زدن بخشنامه جديد بانك مركزي در دستور كار خود قرار داده‌اند كه به دو گروه از بانك‌هاي متخلف اشاره مي‌شود. گروه اول؛ بانک‌های دارای صندوق‌های با درآمد ثابت بودند و با ارائه نرخ‌های بیشتر از 20 درصد روی سپرده‌گذاری در صندوق آنها، سعی در جذب سپرده‌گذاران داشته‌اند. این در حالی است که بر مبنای بخشنامه مذکور، صندوق‌های سپرده‌پذیر نیز الزاماً باید نرخ‌های اعلامی از سوی بانک ‌مرکزی را به ‌طور کامل رعایت کنند. گروه دوم نیز بانک‌هایی بودند که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت را فقط به شعب خود محدود می‌کردند و برای سپرده‌ها نرخ سود بالای 22 درصد را پیشنهاد می‌دادند. این صندوق‌ها، پرداخت و برداشت از حساب مشتریان را محدود به شعبه سپرده‌پذیر می‌کنند. در واقع سعی کردند از این راه در مقابل ریسک سپرده‌پذیری با نرخ بالا، وضعیت نقدینگی خود را باثبات‌تر و برداشت از حساب را محدود کنند.

 محمدابراهیم میانجی/ موضوع حقوق‌های نجومی چندین ماه بود که در محافل رسانه‌ای و سیاسی کشور مطرح بود؛ به گونه‌ای که دستگاه نظارتی «دیوان محاسبات» از سازمان‌های زیرمجموعه مجلس شورای اسلامی مأموریت یافت تا بر اساس دستور ریاست مجلس، گزارشی را در این زمینه تهیه و ارائه کند.
دیوان محاسبات طی فرایند وسیعی در سطح کشور اطلاعات و آمارهای حقوق، مزایا و دریافتی مدیران کشور را جمع‌آوری کرد و در نهایت آن را در قالب گزارشی ارائه و اعلام کرد: «مبالغی که افرادی به عنوان حقوق نامتعارف دریافت کرده بودند، مسترد شده است.» در نهایت نیز در گزارش خود که به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه داد، اعلام کرد: حدود 400 مدیر، رقم‌هایی را به عنوان حقوق نامتعارف دریافت کرده‌اند و بر اساس نامه‌نگاری‌هایی که دیوان محاسبات انجام داده حدود 23 میلیارد تومان، میزان اضافه پرداختی به این افراد بوده که از آنها پس گرفته شده است؛ پرونده‌های موجود در دادسرای دیوان محاسبات مربوط به 88 دستگاه اجرایی بوده که برای تعدادی از آنها رأی صادر شده است.»
نکته حائز اهمیت اینکه در روزهای گذشته خبری در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرده است: «موضوع (حقوق‌های نجومی) را از دادسرای دیوان محاسبات پیگیری کردیم و مشخص شد آنان (نجومی‌بگیران) دادخواست‌های لازم را به هیئت‌های مستشاری ارسال کرده‌اند، موضوع در این هیئت‌ها مطرح شده و افراد دریافت‌کننده حقوق‌های نجومی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در دفاع از خودشان قوانین و مقررات مترتب بر پرداخت‌ها را ارائه داده‌اند، لذا اکثر این پرونده‌ها مختومه و تبرئه شده‌اند!»
پس از انتشار این مصاحبه دیوان محاسبات با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب خبر فوق، اعلام کرد: «بخشی از پرونده‌های حقوق‌های نجومی بررسی شده است و تعدادی از افراد محکوم و تعدادی تبرئه شده‌اند.» با توجه به آنچه در موضوع حقوق‌های نجومی و نجومی‌بگیران گذشت،‌ توجه به یک نکته برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از خدشه‌دار شدن عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق عمومی و حفاظت از بیت‌المال حائز اهمیت است و آن، اینکه «اعتراف به تخلف در پرداخت‌ها و سپس تبرئه افراد متخلف» شائبه ایجاد می‌کند. اگر تخلفی صورت گرفته و فرد خاطی مستوجب برخورد قانونی است، چرا در مسیر برخورد با متخلف، عملکرد سازمان نظارتی که متولی حفظ و صیانت از حقوق عمومی ملت است، مخدوش شده و در اذهان عمومی کارکرد آن زیر سؤال می‌رود و اگر تخلفی صورت نگرفته، چرا به بروز تخلف اعتراف می‌کنند؟  البته اسناد موجود حکایت از بروز تخلف در زمینه حقوق‌های نجومی دارد؛ به گونه‌ای که جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در تیر ماه 1395 که بحث حقوق‌های نجومی داغ بود و دولت مجبور به عذرخواهی شد، در گزارشی به رئیس‌جمهور عنوان کرد: «کمیته ویژه (تشکیل شده از سوی رئیس‌جمهور) طی دو هفته فعالیت، با کمک کارشناسان مطلع و همکاری مسئولانه دستگاه‌های نظارتی ضمن بررسی علل و شناسایی «موارد تخلف»، درباره استرداد وجوه و برکناری مدیران متخلف تصمیماتی نیز در جهت اصلاح مقررات و ضوابط اجرایی اتخاذ نمود.»
نتیجه این اعلام تخلف و سپس تبرئه متخلف به اینجا ختم می‌شود که مدیران نجومی‌بگیر پس از صدور رأی و تبرئه خود، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده تا بتوانند آن حقوقی را که دریافت کرده‌اند، اما مسترد شده بود، دوباره پس بگیرند یا بنا به دلایل دیگری از جمله مشغول به انجام وظیفه! بودن در محل جرم موضوع را دنبال نمی‌کنند! مدیرانی که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب لیاقت و شایستگی تصدی سمت‌هایی را که عهده‌دار آن بودند، ندارند.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: «اقتصاد دولتی پیش و پس از انقلاب گریبان اقتصاد ما را گرفته است و مجوزهای زیادی که دولت در زمینه‌های اقتصادی صادر می‌کند، سبب شده است اقتصاد ما هم‌پای دیگر کشورها رشد نکند.»
رتبه ایران در آزادی اقتصادی در جهان
مایکل واکر، بنیانگذار و رئیس مؤسسه فریزر که از سال 1980 تاکنون مرجع انتشار شاخص آزادی اقتصادی در جهان است، با اشاره به جایگاه صدوپنجاهم اقتصاد ایران در بین 159 کشور گفت: «این مسئله بیشتر ناشی از نوع سیاست‌های غلطی است که در اقتصاد ایران به کار گرفته ‌می‌شود.»
افزایش 60 درصدی سفر ایرانیان به روسیه
آمار گردشگران ایرانی در سفر به روسیه در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد، بازدیدکنندگان ایرانی این کشور از ۲۶ هزار نفر به بیش از ۶۷ هزار نفر رسیده‌اند که حاکی از رشد ۶۰ درصدی میانگین تعداد سفرها در هر سال است. امری که می‌تواند به خروج ارز از کشور بینجامد. این در حالی است که سفرهای داخلی کشور نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو است.
واردات 5/6 میلیارد تومان مدادتراش
بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت بیش از ۷۷۲ تن مدادتراش و تیغه آن از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم مدادتراش به کشور، دو میلیون و ۳۰ هزار و ۲۷۰ دلار ارز از کشور خارج شده که بالغ بر شش میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۶۰۶ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

 سید فخرالدین موسوی/ «حضور در ورزشگاه‌ها حق شهروندی زنان!»، «زنان سوري در ورزشگاه، زنان ايراني پشت آزادي، «جاي خالي زنان ايراني در آزادي» و... تیترهای پر تکرار رسانه‌های اصلاح‌طلب بود که پس از برگزاری بازی ایران و سوریه و در ادامه خبرسازی‌ها درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها منتشر شد
. این رسانه‌ها از مدت‌ها تلاش می‌کنند این موضوع را یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه مطرح کنند؛ موضوعی که البته به رسانه‌های اصلاح‌طلب خلاصه نمی‌شود و برخی از چهره‌های این جریان، از جمله چند نماینده مجلس نیز تلاش کردند نقش فعال را در این بازی رسانه‌ای ایفا کنند؛ چنانکه «آرمان امروز» در توضیح آن می‌نویسد: « چند ساعت مانده به بازي آخر تيم ‌ملي، دو خبر به‌صورت همزمان منتشر شد.
 رئیس فراكسيون زنان مجلس از صدور مجوز حضور برخي نمايندگان زن در ورزشگاه آزادي براي تماشاي بازي ايران و سوريه خبر داد و در عين حال گفت كه همچنان معتقد است تا وقتي امكان حضور آزادانه همه زنان در ورزشگاه‌ها ميسر نشده، مخالف اين‌گونه حضور گزينشي زنان است.» پروانه سلحشوري نیز می‌گوید: «از طرف وزارت ورزش به بنده و برخي ديگر از خانم‌هاي نماينده مجلس، اطلاع دادند كه مجوزي جهت حضورمان در استاديوم آزادي براي تماشاي مسابقه فوتبال ايران و سوريه صادر شده است. اما من همان‌گونه كه در زمان بازي‌هاي واليبال هم حضور گزينشي در ورزشگاه را نپذيرفتم، اعلام كردم كه مخالف اين نحوه برخورد با حضور زنان در ورزشگاه هستم و امروز هم به استاديوم آزادي نخواهم رفت.» موضوعی که پایگاه اینترنتی مشرق در واکنش به آن در مطلبی با عنوان «حضور زنان در ورزشگاه، دغدغه چند درصد از بانوان جامعه است؟!» می‌نویسد: «به راستی جریانی که اینقدر برای حضور زنان در ورزشگاه در جایگاه تماشاچی خود را به آب و آتش می‌زند و نگران نشاط و سلامت روح و روان و جسم زن ایرانی هستند، با خود اندیشیده‌اند که اولویت با کدام است؟ ورزش یا به تماشای ورزش نشستن؟ چقدر کار درست و درمان و اصولی برای رواج ورزش‌های همگانی، سالم و کم‌هزینه زنان انجام داده‌اند؟ آیا زنان مسلمان جامعه ما بیش از آنکه مشتاق حضور در ورزشگاه باشند، به دنبال مکانی مناسب و استاندارد برای ورزش کردن نیستند؟ تردیدی نیست که طرح دغدغه‌های کاذبی از این دست جزء آنهایی است که فقط تقاضایش برای مقاصد سیاسی هست و هیچ زیرساخت فرهنگی، مذهبی و اجتماعی برای آن مهیا نیست و گروه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب که به موضوع حضور زنان در ورزشگاه دامن می‌زنند، با سیاه‌نمایی وضعیت زنان در جامعه ایرانی درصدد بهره‌‌برداری سیاسی و جناحی از یک موضوع غیر سیاسی هستند. در شرایطی که بحران‌های متعدد اقتصادی، نظیر رکود، تورم و بیکاری‌ گریبانگیر کشور است و اوضاع معیشتی مردم را به شدت با مشکل مواجه کرده است، این روزها بار دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب رسالت واقعی خود در پرداختن به مشکلات و معضلات اقتصادی و فرهنگی مردم را به فراموشی سپرده و با پرداختن به سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی، از جمله سوژه حضور زنان در ورزشگاه به دنبال تأمین منافع باندی و جناحی خود هستند.»
 اما واکنش جالب توجه دیگر به این موضوع بازخوانی برخورد رسانه‌های اصلاح‌طلب به موضوع تلاش دولت نهم برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها بود. بیش از 12 سال پیش هنگامی که  محمود احمدی‌نژاد دستور ایجاد زیرساخت‌های حضور زنان را داد، این رسانه‌ها از او انتقاد کردند؛ چنانکه روزنامه «آفتاب یزد»، در سرمقاله خود در هفتم اردیبهشت ماه سال 1385 با عنوان «یک دستور و چند اشکال»، دستور رئیس‌جمهور وقت را ناشی از اولویت‌ناشناسی احمدی‌نژاد دانست و اضافه کرد، حامیان او نباید در مقابل این دستور سکوت کنند!
 این روزنامه همچنین اتخاذ چنین تصمیمی از سوی رئیس دولت نهم را ناشی از مشورت نکردن با کارشناسان و خبرگان مسائل کشور دانست! سرمقاله قابل تأمل‌برانگیزی که این سؤال را به وجود می‌آورد که چگونه می‌توان در برابر یک موضوع مشخص تا این حد رفتار متناقضی داشت؟

 مهدی فرهادی/ نشانه حاصل انطباق مؤلفه‌های دال و مدلول است. نشانه همیشه دو رو دارد. دال بدون مدلول، یا به‌ عبارتی؛ دالی که به هیچ مفهومی دلالت نکند، صدایی گنگ بیش نیست و مدلولی که هیچ صورتی (دال) برای دلالت بر آن وجود نداشته باشد امکان ندارد، قابل دریافت و شناخت نیست. «سوسور» تأکید کرده است که صدا و اندیشه (یا دال و مدلول) درست مانند دو روی یک برگ کاغذ از هم جدایی‌ناپذیرند. اگر بگوییم که ما در دنیایی از نشانه‌ها زندگی می‌کنیم که باید هر نشانه را با وضعیت خاص خود بسنجیم، جمله‌ای به گزاف نگفته‌ایم. همه نشانه‌ها یک معنا ندارند؛ بلکه هریک از نشانه‌ها متعلق به یک نظام خاصی است که قوانین تفسیری و زبانی خاص خود را دارد و براساس آن به دلالت بر معانی می‌پردازد. زبان‌های گوناگون، حرکات بدنی، حالات چهره، پوشاک، نظام‌های تصویری و نور در چندرسانه‌ای‌ها و... همگی نظام‌های نشانه‌ای هستند. برای نمونه لباس زن و مرد و رنگ عمامه در روحانیون و لباس‌های اقوام محلی هر یک نشانه‌ای در نظام نشانه‌ای پوشاک در ایران هستند(۱) برای تقسیم‌بندی نشانه‌ها، می‌توان به تقسیم‌بندی‌هایی مانند نشانه‌های طبیعی و غیرطبیعی و لفظی و غیرلفظی و... اشاره کرد. در یک تعریف ساده و سوسوری از نشانه می‌توان گفت؛ نشانه امری مرکب از یک دالّ و یک مدلول است؛ اما «پیرس» نشانه‌ را چنین تعریف می‌کند: «چیزی که از دید کسی از جهتی یا ظرفیتی به‌جای چیز دیگر می‌نشیند.» برخی معتقدند؛ او با این تعریف فلسفی، در واقع می‌خواست مؤلفه تفسیر معنا به واسطه ذهن مخاطب را در نشانه‌شناسی دوبعدی سوسور وارد کند و در یک فضای سه‌ضلعی به تبیین ماهیت نشانه بپردازد. «پیرس استدلال می‌کرد که مفسران، خود باید به نشانه‌ها معنی ببخشند. [...] او معنی‌شناسی را مهم می‌دانست.»(۲) اکنون شاهد قدرت گرفتن برخی از تفسیرهایی هستیم که از نشانه‌های طبیعی یا غیرطبیعی نشئت می‌گیرند.
* پی‌نوشت‌ها در دفتر نشریه موجود می‌باشد.