غلامعلی حدادعادل در همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی با بیان اینکه پیام عاشورا همان است که باید جامعه به دست افراد صالح اداره شود و این یک پیام قرآنی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک پرتو از کربلا بود و این انقلاب براساس عاشورا شکل گرفت، مداحان و نوحه‌خوانان و پیرغلامان باید اشعارشان و نوحه‌خوانی که دارند حماسی و برانگیزاننده باشد و باید خون حسینی را در تن امت اسلامی به جوش آورند.


گفت‌وگوی صبح ‌صادق با کارشناسان مسائل بین‌المللی درباره جنایت‌ علیه مسلمانان روهینگیا
مجتبی برزگر/ این روزها خبرهای جهان بر روی مسائل کشور میانمار و منطقه روهینگیا متمرکز شده است؛ منطقه‌ای که مسلمانان آن به دست نظامیان و گروه‌های افراطی میانمار مورد هجوم، قتل و کشتار قرار گرفته و خانه‌های‌شان به آتش کشیده شده و اموال‌شان به غارت می‌رود. در سکوت مجامع بین‌المللی و حامیان به اصطلاح حقوق بشری هر روز مسلمانان میانمار طی درگیری به دست بودائیان افراطی و نظامیان کشته می‌شوند و این درگیری‌ها ریشه در اختلافات داخلی این کشور دارد. در واقع می‌توان گفت، یک هولوکاست در این منطقه در حال رخ دادن است و زن، کودک، پیر و جوان آن در حالی جان می‌دهند که مجامع و سازمان‌های بین‌المللی نیز سکوت اختیار کرده‌اند. چندی پیش بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه با اشاره به حوادث فاجعه‌آمیز میانمار، از سکوت و بی‌عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال این فجایع به ‌شدت انتقاد کردند و با تأکید بر اینکه راه‌حل این قضیه، اقدام عملی کشورهای مسلمان و فشار سیاسی و اقتصادی به دولت بیرحم میانمار است، خاطرنشان کردند: «جمهوری اسلامی باید علیه ظلم در هر نقطه از جهان، صریح و شجاعانه، اعلام موضع کند.» در همین راستا، معظم‌له تشکیل سازمان همکاری‌های اسلامی با موضوع فجایع میانمار را ضروری خواندند. در زمینه ظرفیت‌های دیپلماسی فعال و حمایت از آوارگان و مهاجران مسلمان میانماری نظر دکترحسین شیخ‌الاسلام و دکترسعدالله زارعی دو نفر از تحلیلگران مسائل بین‌المللی را جویا شدیم که به استحضار شما نیز خواهد رسید.
*رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادند برای مقابله با نسل‌کشی در میانمار هر چه زودتر کنفرانس اسلامی برگزار شود؛ نظر شما در این باره چیست؟
شیخ‌الاسلام: این وظیفه همه مسلمانان، خاصه کشورها و حکومت‌های اسلامی است که از حقوق مسلمانانی که پراکنده هستند و جایگاهی ندارند دفاع کنند. کشورهای اسلامی که دارای سازمان مستقلی هستند باید این موضوعات را در دستور کار خود دهند و بهنگام وارد عمل شوند؛ چرا که این روش به نوعی کاربردی‌ترین روش است. بسیاری از کشورهای اسلامی دادوستدهای زیادی با میانمار دارند که از این مهم می‌توانند به مثابه یک اهرم برای متوقف ‌کردن این جنایت بهره گیرند. از نظر دیگر، متأسفانه این یک طرح استکباری و سیاسی است که مسلمانان را از آنجا اخراج کنند. سازمان‌های بین‌المللی در این راستا آن طور که باید و شاید نتوانسته‌اند به وظایف‌شان عمل کنند. می‌دانید که استکبار وقتی در ذیل رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم عراق و سوریه و کمک مستشاری برخی از کشورها، از جمله ایران به بحث مقاومت دید که داعش، مولود تروریستی‌اش در حال افول و نابودی است، پروژه جدیدی به نام میانمار را به راه انداخته تا کشورهای اسلامی را یک بار دیگر در معرض ضعف قرار دهد. 
زارعی: برای اینکه حساسیت قضایای روهینگیا و ماجرای میانمار بهتر بررسی و تحلیل شود، تصور کنیم شهروندان میانماری مسیحی هستند و چنین سرگذشتی از سوی دولت یا ارتش یا حتی بودایی‌ها علیه مسیحیان وجود آمده، در این صورت سازمان ملل، کشورهای اروپایی و آمریکایی چه کار می‌کردند؟ آیا لحظه‌ای در محکوم کردن این ماجرا و تلاش برای متوقف کردن این موضوع تعلل می‌کردند؟! در موارد مشابه شاهد بودیم وقتی داعش در عراق به ایزدی‌ها که شبه‌مسیحی هستند، تعرض کردند سازمان ملل و کشورهای اروپایی چه واکنش تندی نشان دادند. از این رو، کشورهای اسلامی باید بدانند که رسالت سنگینی بر دوش دارند و دفاع از مظلومان میانماری نه تنها به دلیل مسلمان بودن، بلکه به دلیل انسان بودن دارای اهمیت است. در واقع میانمار سنگ محک کشورهای اسلامی است و اگر واکنش نشان ندهند در موارد دیگر هم خودشان مورد تعرض قرار می‌گیرند. در واقع وقتی یک ملتی در مقابل حادثه‌ای از خود سستی نشان دهد، در مورد حوادث و موضوعات دیگر هم مورد طمع قرار می‌گیرد.

* برای مقابله با این فاجعه در سطح بین‌المللی چه راهکارهایی وجود دارد؟
شیخ‌الاسلام: فکر می‌کنم مهم‌ترین راهکار مقابله با این فاجعه و سریال جنایت‌ها و کشتار علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم روهینگیا، این است که مسلمانان، دولت‌ها و کشورهای اسلامی به پا خیزند و وظیفه‌شان را انجام دهند.
زارعی: کشورهای اسلامی، از جمله جمهوری اسلامی ایران یا کشور بانفوذ و تأثیرگذاری نظیر هند که ارتباطات گسترده‌ای با دولت میانمار دارد می‌توانند از طریق روابط اقتصادی و غیر اقتصادی وارد شوند و دولت هند را به اعمال فشار بر میانمار وادار کنند. اگر هندی‌ها اراده کنند به راحتی می‌توانند جلوی این نسل‌کشی را بگیرند، روابط سیاسی و اقتصادی می‌تواند مسئولانه و بدون تعلل مورد استفاده قرار بگیرد و وضعیت فعلی میانمار را متوقف کند.

*چطور می‌شود جامعه اسلامی را برای مقابله با این جنایت، بیدار کرد؟
شیخ‌الاسلام: یک بخش عمده‌ای از این مقابله به تبلیغات و کار رسانه‌ای قدرتمند برمی‌گردد. متأسفانه اکثر کشورها به دلیل اینکه زیر یوغ استکبار هستند نتوانستند ورود خوبی به این مسئله داشته باشند، اما باید از ظرفیت‌های بین‌المللی و راهکارهای به روز استفاده کرد و برای بیدار کردن مجامع بین‌المللی و برخی از غفلت‌هایی که در حوزه دیپلماسی اسلامی صورت گرفته، فشار آورد.
زارعی: امروزه جوامع اسلامی در یک سکوت خبری در برابر این فاجعه قرار گرفته‌اند. در واقع، مسلمانان بنابر بحران‌های موجود هر یک سرگرم مسائل داخلی خودشان شده‌اند؛ در حالی که اگر ما به ریشه این مسائل به ظاهر داخلی کشورهای اسلامی توجه کنیم، اینها کم‌وبیش منشأ مشترک دارند. اگر آن منشأ مشترک مورد هدف قرار نگیرد، مسائل داخلی کشورهای اسلامی به این سادگی حل‌وفصل نمی‌شود. در مسئله تروریست که تک‌تک کشورهای اسلامی با آن درگیر هستند، باید گفت که تروریست پدر و مادری دارد و باید به طور مشترک علیه زادگاه تروریست وارد عمل شد. درباره مسئله میانمار هم حقیقت مطلب این است که در اینجا مسلمانان آنچنان سستی نشان می‌دهند که باید منتظر حوادث مشابه در هرجای دیگری در جهان اسلام بود. کاری که باید در وهله اول انجام داد، اطلاع‌رسانی و کار تبلیغی مناسب است. خطرهای سکوت در برابر چنین جنایت‌هایی باید بررسی و فاجعه به خوبی بیان شود تا یک حرکت مشترک دسته‌جمعی در جهان اسلام علیه این جنایات شکل بگیرد.

*چرا در عصر ارتباطات، رسانه و گسترش اطلاعات همچنان فضا به گونه‌ای مدیریت می‌شود که جامعه جهانی چشم به روی این جنایت بزرگ ببندد و عده‌ای به راحتی به جنایت‌های خودشان ادامه بدهند؟
شیخ‌الاسلام: تبلیغات و کارهای رسانه‌ای می‌تواند مؤثر باشد. در زمینه جنایت اخیر هم یک‌سری واکنش‌ها و غوغای رسانه‌ای سبب شد تا این فاجعه بیش از پیش جدی گرفته شود. ما باید از این فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم و با فضاسازی سایبری‌مان به دیگر ملل اطلاع‌رسانی کنیم تا مجامع بین‌المللی بیدار شوند. 
زارعی: کاملاً واضح است تضعیف مسلمانان در دستور کار غرب قرار دارد. در همین سال‌های گذشته کاریکاتورهایی از نشریات اروپایی با هدف بی‌حرمتی به پیامبر اسلام(ص) منتشر شد؛ که هدف آن، این بود که تحریکی ایجاد کنند و آشوبی به راه بیندازند تا در این آشوب در آن جاهایی که مسلمانان در اقلیت روبه‌رشد هستند، کاری کنند که جلوی رشد اسلام گرفته شود. کاری که دولت یا ارتش میانمار انجام می‌دهد، دست کمی از دولت ایتالیا، اتریش، فرانسه و انگلیس در زمینه حمله و بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی ندارد. ما باید اینها را در یک مسیر قرار دهیم؛ آنگاه شاهد خواهیم بود که ریشه‌های چنین اتفاقاتی در جهان اسلام خشک می‌شود. 

*آیا برگزاری نشست اسلامی یا بین‌المجالس اسلامی می‌تواند در این راستا مؤثر باشد؟
شیخ‌الاسلام: اینها باید حرکت‌شان را جدا از هرگونه نتیجه انجام دهند. مقرّ بین‌المجالس اسلامی یا بین‌المجالس آسیایی در تهران است؛ اینها باید کار کنند به ویژه آنکه وابستگی‌های کمتری به قدرت‌های بزرگ دارند. 
زارعی: به طور طبیعی نشست اسلامی یکی از آن جاهایی است که باید واکنش سریع نشان بدهد و نگذارد چنین مصیبت‌هایی در سکوت خبری ادامه پیدا کند.

*چرا جمهوری اسلامی آن‌طور که باید و شاید با این موضوع در چند سال گذشته برخورد نکرده است؟
شیخ‌الاسلام: به نظر من، جمهوری اسلامی برخلاف انتقادات بسیار، در ماجرای میانمار وظیفه خود را خوب انجام داده و می‌دهد. از جمله اینکه در نشست اسلامی آقای روحانی، رئیس‌جمهور مطرح کردند که «ما تلاش کردیم کمک برسانیم. هیئت‌هایی را به سازمان‌های بین‌المللی فرستادیم و صدای‌مان را بلند کردیم.» از عالی‌ترین مقام که رهبر معظم انقلاب باشند تا روزنامه‌نگارهای‌مان در این قضیه دخیل هستند.
زارعی: متأسفانه، اولویت وزارت خارجه ما گسترش مناسبات با جهان اسلام نیست؛ وزارت خارجه ما یکی دو نقطه مرکزی سیاسی را علامت‌گذاری کرده و همه توجهات وزارت خارجه در آنجاست. اگر حجم مسافرت‌های وزارت خارجه را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که اساساً شرق آسیا، آفریقا و حوزه عربی در برد دیپلماتیک ما نیست یک حوزه‌های خاصی مورد توجه دیپلماتیک ماست که این مسئله سبب می‌شود وقتی حادثه‌ای در جایی علیه مسلمانان پیش می‌آید، ما اساساً خبر را با تأخیر دریافت ‌کنیم و در وقت واکنش هم به حداقل‌ها بسنده می‌شود؛ در حالی که شأن یک کشور انقلابی بیش از اینهاست. 

   مهدي سعيدي/22 مرداد امسال بود که با حکمي از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامي، اعضاي جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي يک دوره پنج ساله معرفي و کار خود را آغاز کردند. مطابق اين حکم رياست مجمع برعهده آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي واگذار شد و آقاي دکتر محسن رضايي در جايگاه دبيري مجمع ابقا شد و تحولات جديدي در بخش ساختار و محتوا ایجاد شد. تحولات حاصل آمده فرصت‌هاي جديدي را در اختيار مجمع قرار داده تا با قدرت فزاينده‌اي در تحولات و تصميم‌گيري‌هاي کلان کشور نقش‌آفرين باشد. سپردن رياست مجمع به آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي را مي‌توان فرصتي براي کارآمدسازي و تحولي در اداره مجمع به حساب آورد. آغاز دور جديد با تحولاتي در ساختار و محتوا همراه خواهد بود، ضرورتي که رهبر معظم انقلاب اسلامي در حکم خود، اهم آن را اينچنين برشمرده‌اند:
«سامان بخشيدن به مجموعه‌ سياست‌هاي کلّي و بازنگري در عناوين و نيز در فرآيند تعيين و تنظيم آن، سامان بخشيدن به مسئله نظارت بر اجراي سياست‌ها، سازوکار لازم براي ارزيابي کارآمدي و اثربخشي سياست‌ها، ايجاد انسجام کامل در ساختار تشکيلاتي و مديريتي و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آیین‌نامه مصوّب، چابک‌سازي تشکيلات و حذف بخش‌هاي موازي و غيرضرور.»
همچنين ترکيب جديد مجمع هفته گذشته(22/6/96) ديداري با رهبر معظم انقلاب اسلامي داشتند که در آن ديدار به ابعاد ديگري از انتظارات رهبري از مجمع اشاره شد که بايد بر عملياتي کردن آن اهتمام کرد.
در يک تقسيم‌بندي کلي وظايف اصلي مجمع تشخيص مصلحت را مي‌توان در سه‌گانه «تشخيص مصلحت»، «مشاورت در تعيين سياست‌هاي کلي» و «ارائه‌ راه‌ حل در معضلات کشور» دسته‌بندي کرد. «تشخيص مصلحت»؛ فرایند پيچيده‌اي است که بايد بدون هرگونه ملاحظات جناحي و سياسي و مبتني بر منافع ملي، با درک درستي از مصالح کشور و با نگاهي بلندمدت و نه روزمره، صورت پذيرد که براي تشخيص آن نيازمند بحث‌هاي دقيق، کامل و مستدل هستیم. براي اين امر نيازمند رعايت اصول و قواعدي هستيم که بايد به آن توجه شود؛
1ـ اعضاي مجمع تشخيص مصلحت را رجال سياسي تشکيل مي‌دهند که پيش از اين در جايگاه‌هاي عالي تصميم‌گيري کشور داراي تجربه کافي بوده و با کليت منافع ملي کشور آشنا هستند. بی‌شک اين افراد در طول چندين دهه فعاليت سياسي کشور داراي تعلقات سياسي و جناحي بوده و داراي سوابق حزبي و جناحي هستند. اتفاقاً اين مسئله خود به فرصتي براي اين افراد به مثابه عضو مجمع تشخيص مصلحت است که هر يک از منظر سياسي متفاوت به پديده‌ها توجه کنند؛ اما نکته اساسي در اين ميان آن است که آنچه از منافع جناحي، بالاتر است؛ منافع ملي و تشخيص مصلحت نظام سياسي است که اعضاي مجمع بايد در تراز آن تصميم‌گيري کنند. کشاندن اختلافات و رقابت‌هاي سياسي و جناحي به مجموعه‌اي راهبردي چون مجمع، خطاي نابخشودني است که مي‌تواند توان کشور را بکاهد و به مانعي براي پيشرفت و توسعه کشور بدل شود.
2ـ ملاحظه ديگر آن است که تشخيص مصلحت بدون داشتن ويژگي‌هايي چون تعهد، تدبر و عقلانيت و تيزبيني،  بصيرت و شجاعت ممکن نخواهد بود. اين ويژگي‌ها تنها در قالب شخصيت‌هايي جمع شدنی است که از آنان مي‌توان با عنوان «رجال انقلابي» ياد کرد. انقلابيون هستند که در مواقع حساس و آنجا که حل مشکلات نظام نيازمند تصميمي دقيق و قاطع است، اين جرأت و جسارت را دارند که درست تصميم گرفته و در سطحي بالاتر تصميمات درست اتخاذ شده را اجرايي و مطالبه کنند.
در حوزه نگرشي نيز، شاخصه انقلابي‌گري و تفکر انقلابي پايبندي به مباني و آرمان‌هاي انقلابي است که حالت انضمامي آن در انديشه و بيانات حضرت امام خميني(ره) تجلي‌يافته است. امروزه کسي نمي‌تواند مدعي انقلابي‌گري و پايبندي به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ملت ايران باشد؛ اما منظومه فکری‌اش با تفکرات حضرت امام(ره) زاویه داشته باشد! امام همچنان اسوه و سمبل انقلابي‌گري است و ترازی براي سنجش مواضع ديگران. تکمله اين کلام آنکه تبلور امروزين تفکر حضرت امام(ره) را نيز بايد در کلام امام خامنه‌اي جست‌وجو کرد. به واقع در عالی‌ترین تراز باید گفت که نمي‌توان دم از خط امام(ره) و انقلاب زد و از گفتمان سياسي رهبر معظم انقلاب اسلامي فاصله داشت! 
به فرموده رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي؛ مجمع تشخيص مصلحت، يادآور امام بزرگوار و فرآورده انقلاب است و در فرايند اداره و مديريت کشور داراي تأثير بسيار مهمي است؛ بنابراين بايد تفکرات امام و انقلاب بر آن کاملاً حاکم باشد، انقلابي فکر و عمل کند و هيچ مصوبه، موضع‌گيري يا اقدامي متفاوت با مباني اصلي انقلاب و ميراث گرانقدر امام از آن مشاهده نشود.


 غنی‌سازی با ماشین
 از رده خارج
از حدود ۱۶ هزار ماشین نسل اول ـ ماشین IR2M و ماشین‌های IR4 نصب شده پیش از برجام، حالا ۵۰۶۰ ماشین IR1 می‌چرخد. IR1 نسل اول ماشین‌های غنی‌سازی است که حداقل ظرفیت (۱ سو در سال) را دارند و در حال غنی‌سازی 76/3 درصد هستند. به گفته مسئول فنی نطنز، با ماشین‌های فعلی امکان انجام غنی‌سازی در ابعاد صنعتی وجود ندارد و همین حالا هم از رده خارج هستند؛ اما ماشین‌های IR2M و IR4 که جایگزین ماشین‌های از رده خارج نسل اول بودند و پس از طی کردن مراحل طولانی تست سرد و گرم، عملیاتی شده بودند، طبق برجام امکان نصب آن تا دست‌کم هشت سال پس از اجرای آن وجود ندارد و تا آن زمان هم عملاً این دو ماشین نیز از رده خارج محسوب خواهند شد. این مشاهدات یک خبرنگار از پایگاه‌های هسته‌ای کشورمان است.
چگونگی
 انتخاب مداحان
«محمدحسین محمدزاده» درباره برنامه‌های تلویزیون در محرم امسال گفت: «برنامه‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف و متفاوت برای این ایام تدارک دیده شده است که اهم آنها در هشت محور اصلی برنامه‌ریزی شده است.» مدیر شبکه قرآن سیما گفت: «این محورهای هشت‌گانه، سیاست‌ها و رویکردها به تمام شبکه‌های سیما ابلاغ شده و گفتمان محوری حاکم بر برنامه‌های تلویزیون گفتمان سبک زندگی حسینی است که زیرشاخه بسیار مهم از سبک زندگی اسلامی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست.» وی درباره چگونگی انتخاب مداحان برای حضور در تلویزیون نیز گفت: «انتخاب مداحان در شورای معارف سیما صورت می‌گیرد، اسامی در شورا مطرح می‌شود و پس از بررسی، انتخاب نهایی صورت می‌گیرد. روی این موضوع و بحث محتوای مداحی‌ها حساسیت بسیاری وجود دارد و این موضوع بسیار دقیق صورت می‌گیرد.»
 بچه‌ خوب و بچه بد اصلاحات
به تازگی چند نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در جلسه‌ای با خاتمی مباحثی درباره دولت و رابطه اصلاحات و دولت و اینکه باید یک بازتعریفی بشود، مطرح کرده‌اند. بر پایه شنیده‌های خبرنگار «جهان‌نيوز»، خاتمی کلیت انتقادات این فعالان اصلاح‌طلب به دولت را می‌پذیرد و می‌گوید؛ در خودمان باید این حرف‌ها را شفاف بزنیم و می‌گوید؛ من هم دیگر امیدی به روحانی ندارم. خاتمی همچنین می‌افزاید: «الان وضعیت در اصلاحات طوری شده که کارگزاران، شده بچه‌ خوب اصلاحات و ما شدیم، بچه بد؛ چون فقط داریم نق می‌زنیم و دنبال قدرت و پست و مقام و اینها هستیم و این‌طور می‌گویند که چون ما را بازی ندادند، داریم نق می‌زنیم. من هم با نظر دوستان موافق هستم، باید به تدریج آماده بشویم و مرزبندی‌مان را با دولت شروع کنیم؛ اما از لایه‌های پایین شروع شود، ایام انتخابات، مجلس باید شفاف‌تر بشود. من هم به مجلس آینده با این روندی که با دولت داریم، هیچ امیدی ندارم. باید استارت بزنیم و جریان اصلاحات مستقل در انتخابات مجلس شرکت کند؛ اما موانع مهمی هم پیش رو داریم.»
بدون رانت هم می‌توان وزیر شد
حضور یک وزیر جوان در کابینه‌ای که افراد آن میانگین سنی بالایی دارند، می‌تواند شروع یک راه جدید باشد و تابوی وزارت ژنرال‌های مسن را بشکند. رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با اعضای هیئت دولت با ابراز خرسندی از انتخاب یک وزیر جوان، خطاب به «آذری جهرمی» فرمودند: «ان‌شاءالله آمدنِ شما در دولت، تجربه موفقی باشد. واقعاً تشنه همین تلاش جوانانه جوانان هستیم.» آخرین جبهه‌گیری رسانه‌های ضد انقلاب در روزهای رأی اعتماد وزیر ارتباطات بود که ایادی استکبار تمام تلاش خود را معطوف کردند تا با انواع و اقسام برچسب‌ها از حضور این وزیر در دولت دوازدهم جلوگیری کنند. اکنون رأی‌آوری یک  وزیر 36 ساله، دلیلی شد برای تلاش‌های جوانانی که امید به ساختن کشور خود دارند؛ اینکه بدون رانت و سفارش هم می‌توان تا جایگاه وزارت یک دولت پیش رفت.

 فرهاد مهدوی/ براندازی ایران، کلیدواژه مشترک آمریکا در 39 سال گذشته علیه انقلاب اسلامی است و هرسال به شیوه‌ای دامنه تهدید و براندازی ایران را برجسته‌ می‌کند؛ اما در روزهای اخیر برنامه براندازی به خانه‌های اول خود که حمایت از منافقین بود، رسیده است.
هنگامی که تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در کمیسیون روابط خارجی کنگره در ژوئن 2017  از براندازی علیه ایران سخن به میان آورد، کسی نمی‌دانست گروه‌هایی که می‌توانند به منزله نیروهای پیاده، این وظیفه را برای آمریکایی‌ها انجام بدهند، چه کسانی هستند؛ اما در نهایت مشخص شد آمریکا یک طرح پیچیده را برای براندازی دنبال می‌کند. وی در آن جلسه گفت، سیاست آمریکا در قبال ایران هنوز تکمیل نشده؛ اما این سیاست سبب خواهد شد فعالیت‌های منطقه‌ای و همچنین هسته‌ای این کشور محدود شود و از گروه‌های مخالف داخل ایران که به دنبال تغییر رژیم هستند نیز پشتیبانی خواهد کرد.
1ـ فعالیت ترکیبی: چون دشمن به این نتیجه رسیده است که براندازی به تنهایی به یک طریق امکان‌پذیر نیست، به فعالیت‌های ترکیبی در این زمینه روی آورده است. آمریکا براندازی را از طریق ترکیبی از «اقدامات اقتصادی، دیپلماتیک و پنهان» دنبال می‌کند.
2ـ توجه همزمان به کف خیابان و میز مذاکره: در کنار عامل فوق، این موضوع نیز باید مد نظر قرار بگیرد که آمریکا نمی‌خواهد تحریم‌هایی که علیه ایران وضع می‌کند، بدون یک نمایش خیابانی ادامه پیدا کند. او مایل است نتایج این تحریم‌ها را در کف خیابان یا در میز مذاکره، مشاهده کند و برای این منظور جهت دادن تحریم‌ها به واکنش‌های اجتماعی دو مرحله‌ای یا سه مرحله‌ای را مد نظر قرار داده است.
3ـ کاتالیزور سیاسی: آمریکا بارها اعلام کرده است که توانایی ایجاد تغییرات در ایران با حضور نیروی خارجی و بیگانه را ندارد و به همین دلیل دنبال نیروهای کاتالیزور در درون جامعه نخبگی و همچنین مسئولان کشور است تا بتواند به شیرین‌سازی رفتار آمریکا در قبال ایران بپردازد.
4ـ بی‌ثبات‌سازی: آمریکا در رفتار خود قائل به یک برنامه چند مرحله‌ای است تا در مرحله اول به بی‌ثبات‌سازی کشور بپردازد و این اقدام را با تحریم‌ها، فعالیت‌های کور تروریستی و تنگ کردن معیشت مردم عملی کرده و در مرحله بعد با افزایش روند بی‌ثباتی در حوزه‌های مختلف و سراسری شدن آن، اهداف ثانویه خود را دنبال می‌کند.
مسئولان جمهوری اسلامی ایران و مردم باید مراقب برنامه دشمن در تغییر محاسبات باشند و اجازه ندهند آمریکا این برنامه را به دلیل نبود درک عمیق از طرح کلان دشمن در داخل برای تغییر نظام به جلو ببرد.


فارین ‌پالیسی در گزارشی با اشاره به نشست‌ وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نوشت: در شرایطی که دولت ترامپ در حال ارزیابی نابودی برجام است، ظریف و دیگر مقامات کلیدی با وزیر خارجه آمریکا نشست و مذاکراتی خواهند داشت.

نکته: دکتر ولایتی نقل می‌کند: «اوایل رهبری رهبر معظم انقلاب، ایشان من را احضار کردند و گفتند فلانی! از شما می‌خواهم که هر کاری که می‌توانی برای بوسنی بکنی؛ فردای قیامت از شما بازخواست خواهم کرد. آن موقع ایران هر کاری که می‌توانست کرد؛ حتی به زحمت زیاد یک جوری اسلحه می‌رساندیم به مسلمانان بوسنی. یک بار که به بوسنی رفته بودیم، در فرودگاه سارایوو که نشستیم، صرب‌ها از آن طرف فرودگاه تیراندازی می‌کردند. به ما گفتند که جلیقه‌ ضدگلوله بپوشید و پیاده شوید، گفتیم مردم بوسنی جلیقه‌ ضدگلوله ندارند و هر روز این تیرها را دارند می‌خورند، ما آمده‌ایم اینجا که به مردم بوسنی روحیه بدهیم. چطور جلیقه‌ ضدگلوله بپوشیم؟!» وی افزود: «به کاخ مخروبه‌ علی عزت بگویچ (رئیس‌جمهور وقت بوسنی) که رفتیم، آنجا ایشان ضمن تشکر فراوان گفت که «اگر ایران نبود، بوسنی نبود». جمهوری اسلامی ایران این‌گونه از تمام مسلمانان جهان حمایت می‌کند و برای آن هزینه می‌پردازد. یک روز شنیدم که ماهاتیر محمد سخنی علیه شیعه گفته است. رفتم مالزی، با ایشان دیدار کردم و آنجا گفتم: شما می‌دانی ما به واسطه‌ حمایت از فلسطین و بوسنی از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش در فشاریم. اینها سنی هستند یا شیعه؟! گفتم شما می‌دانی آمریکایی‌ها به ما پیغام داده‌اند که «اگر دست از حمایت فلسطین بردارید، تمام مشکلات ما با شما حل می‌شود» و ما قبول نمی‌کنیم؟!»
نظر: حمایت جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان میانمار نیز بر اساس این خصوصیت حمایت از مظلومان جهان است و مردم و مسئولان بدون نگاه‌های غیر اسلامی به این مسئله باید اهداف الهی و انقلابی را مد نظر قرار دهند، کما اینکه امام خامنه‌ای بر نقش فعال جمهوری اسلامی تأکید کرده و گفتند:‌ «باید جمهوری اسلامی موضع شجاعانه و صریح خودش را اتّخاذ کند.»

 آمریکا عصاره برجام را کشیده است
پرویز سروری، دبیر کل جمعیت رهپویان درباره خروج آمریکا از برجام و آینده آن، اظهار داشت: «نقش‌آفرین اصلی در برجام آمریکاست و اگر این کشور از این قرارداد خارج شود، به عبارتی برجام از درون تهی خواهد شد.» وی افزود: «واضح است آمریکا عصاره برجام را کشیده است و می‌خواهد تفاله آن را به ما بفروشد. به عبارتی دیگر، قصد دارد ما را  با تفاله برجام سرگرم کند.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «ایران باید در این برهه زمانی خروج آمریکا از برجام را پرهزینه کند و باید بداند که اگر از این تعهد خارج شود مستلزم پرداخت غرامت است تا دولت آمریکا در رویکرد خود تجدید نظر کند.»

از موضع طلبکار
از چند ماه پیش یک جریان سازمان‌دهی شده و یک کمیته‌ برای احیای جریان فتنه و ملتهب کردن فضای سیاسی کشور تشکیل شده که می‌خواهد جای متهم و مدعی را در موضوع فتنه عوض کند. فتنه سبب جنایات بزرگی در کشور شد و ضمن خدشه‌دار کردن امنیت ملی و ایجاد انشقاق در مردم، دشمنان خارجی ما را امیدوار کرد. برخی‌ها امروز می‌خواهند از موضع طلبکار، نظام را بدهکار نشان دهند.
باید افشا کنیم
تاج‌زاده در جلسه‌ای درباره نحوه برخورد با دولت گفته است: « ما برای انتخابات آینده باید خودمان را جدا کنیم و خیلی از این آقایانی که هستند، حتماً باید افشا کنیم اینها برای انتخابات کار می‌کنند و به حاکمیت نزدیک می‌شوند. پروژه‌های آنها را باید بسوزانیم و شفاف باید مرزبندی را شروع کنیم. بعد چند نفر از افراد مؤثر جریان اصلاحات شروع ‌کنند در رسانه‌ها و اینها مباحث را باز کنند که چرا ما از دولت ناراحت هستیم و داریم ساز جدایی می‌زنیم. می‌شود حداقل در فرایند چند ماهه این را تئوریزه کنیم و اوایل سال آینده رسماً استارت مرزبندی خودمان را بزنیم و برویم دنبال لیست‌، شانس خودمان را در انتخابات مجلس آزمایش کنیم و وارد شویم.»