حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمار اشتغال ایران به دلیل واردات گسترده قاچاق و همچنین واردات کالاهای با مشابه داخلی در میان کشورهای منطقه نیز وضعیت مناسبی ندارد، گفت: در صورتی که جلوی قاچاق گرفته شود، ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور به‌ وجود می‌آید که این میزان با جلوگیری از واردات کالاهای با مشابه داخلی نیز برابر است و با جلوگیری از واردات این کالاها نیز می‌توان ۷۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.

 محمدابراهیم میانجی /  با نزدیک شدن به ماه مهر و بازشدن مدرسه‌ها، خانواده‌های ایرانی به دنبال تهیه لباس، کفش و نوشت‌افزار هستند.
در سالی که سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامگذاری شده است، توجه به این موضوع که خرید نوشت‌افزار ایرانی تا چه میزان می‌تواند در تحقق شعار سال و کاهش دغدغه رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید داخلی تأثیرگذار باشد، موضوع این گزارش است. 

بازار نوشت‌افزار ایران
 در تسخیر کیست؟
بر اساس آمار، سهم تولیدات داخلی نوشت‌افزار از کل بازار 40 میلیارد تومانی ایران، کمتر از پنج درصد بوده و اکنون این بازار در تسخیر تولیدات چین، هندوستان و برخی کشورهای اروپایی است و این امر خود جای سؤال دارد که آیا واقعاً تولیدکنندگان کشور توان تولید نوشت‌افزارهایی، مانند مداد، دفتر، پاک‌کن و تراش را ندارند یا مشکل دیگری سبب شده است که نتوانند محصول باکیفیت و ارزان تولید کنند؟ طبق اطلاعات موجود بازار، 75 درصد نوشت‌افزار از چين، 10 درصد از ترکيه و 15درصد از اندونزی وارد می‌شود.
ورود یک‌ونیم میلیارد تومان مداد نوکی
با توجه به آمار ارائه شده گمرک در چهار ماهه نخست سال گذشته، بیش از 73 تن مداد نوکی به کشور وارد شده است که ارزش دلاری این میزان واردات 518 هزار دلار و ارزش ریالی آن بیش از یک میلیارد و 577 میلیون تومان بوده است. چین، امارات‌متحده عربی، جمهوری کره، آلمان، ترکیه، ژاپن، سوئیس و ایتالیا از کشورهای مبدأ واردات مداد نوکی هستند؛ البته در بین همه این کشورها بیشترین میزان واردات از چین انجام شده است.

ورود هفت میلیارد تومان 
خودکار
بر اساس همین آمار، بیش از 505 تن خودکار نیز به کشور وارد شده است که ارزش دلاری این میزان دو میلیون و 423 دلار و ارزش ریالی آن بیش از هفت میلیارد تومان در گمرک به ثبت رسیده است. همچنین، در این مدت حدود 45 تن خط‌کش به ارزش دلاری 723/115 و ارزش ریالی 352 میلیون تومان به کشور وارد شده است. میزان واردات کیف مدرسه نیز حدود 218 تن بوده که ارزش دلاری آن 676/473 و ارزش ریالی آن 20/593/912/029 است.
بر پایه این گزارش، حدود 273 تن پاک‌کن به ارزش دلاری 670/558 و ارزش ریالی 20/411/047/930 و حدود 110 تن ماژیک های‌لایت به ارزش دلاری 527/728 و ارزش ریالی 15/990/61/409 در چهار ماه نخست سال به کشور وارد شده است.

اصلاح الگوی مصرف
 با خرید کالای داخلی
با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی‌ برای اصلاح الگوی مصرف، موضوع خرید و مصرف کالای تولید داخل، اهمیت دوچندانی پیدا کرده و یکی از ابعاد مشارکت عموم مردم در پیشرفت و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود. از مهم‌ترین دلایل مصرف کالای داخلی می‌توان به ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی، ایجاد کار و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، افزایش ابتکارات تولیدکنندگان، افزایش ثروت ملی، کاهش تورم و مدیریت نقدینگی اشاره کرد.
طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله‏ تولید ملی است که مردم با همت، عزم و آگاهی و با خرید و مصرف تولیدات داخلی می‌توانند بر چالش‌هایی که دشمن ایجاد می‌کند، غلبه کرده و پیروز جنگ اقتصادی باشند.

5/13 میلیون دانش‌آموز
طبق آمار ارائه شده، حدود 5/13 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارند که به مدرسه می‌روند و اگر هر یک از این دانش‌آموزان به‌صورت متوسط 30 هزار تومان نوشت‌افزار خریداری کنند، حدود 405 میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌شود و این میزان می‌تواند رکود بسیاری از واحدهای تولیدی این صنف را از بین برده و به کار آنها رونق ببخشد. این در حالی است که با روند کنونی بخش اعظمی از این مبلغ به جیب تولیدکنندگان خارجی می‌رود و رونق را برای تولید و اشتغال آنها به‌همراه دارد.

دلیل بیکاری جوانان چیست؟
کافی است به هنگام خرید نوشت‌افزار خارجی به این موضوع فکر کنیم که با خرید جنس مصرفی خارجی که توان تولید داخلی آن وجود دارد، یک جوان ایرانی را بیکار می‌کنیم و سبب توسعه اشتغال و صنعت در کشور صادرکننده می‌شویم. خرید هر کالای خارجی به این معنا است که ما جوانان کشورهایی، مانند چین و ترکیه را به جوانان ایرانی ترجیح می‌دهیم. حتماً بسیاری از جوانان را دیده‌اید که از بیکاری شکایت می‌کنند، اما همین افراد در زمان خرید اجناس مصرفی خود به دنبال برند خارجی هستند و اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنند که یکی از دلایل بیکاری‌شان خودشان هستند.
خرید تولید داخل مصداق
 امر به معروف
هر یک از مردم، مسئولان و فعالان اقتصادی برای حمایت از تولید داخلی، وظایفی بر عهده دارند.  فریضه دانستن استفاده از تولیدات داخلی، تبدیل استفاده از تولیدات داخلی به یک فرهنگ، پرهیز از فرهنگ غلط مصرف مصنوعات خارجی، پرهیز از تفاخر غلط ترجیح دادن مارک‌های خارجی به داخلی و پرهیز از اسراف از جمله وظایف مردم است. ترویج خرید کالای ایرانی و تولید محصول باکیفیت، اصلی‌ترین راه برای تقویت اقتصاد ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است که نتیجه آن تأمین منافع عمومی خواهد بود که بر اساس این، این توصیه را می‌توان از جنس امر به معروف دانست.

خرید کالای خارجی
 مساوی رخنه فرهنگی
مسئله ورود نوشت‌افزار از کشورهای دیگر افزون بر اینکه از نظر اقتصادی مشکلاتی برای اقتصاد داخلی به‌همراه داشته و تضعیف تولید داخلی زمینه قاچاق را فراهم کرده و معضلات اجتماعی را نیز به همراه دارد، الگوهای اخلاقی نامتناسب با فرهنگ ایرانی را به کودکان القا می‌کند و می‌تواند بر روی آنها تأثیر نامناسبی داشته باشد.
بی‌تردید، هر مصرف‌کننده ایرانی بر این موضوع اعتراف دارد که برخی اجناس داخلی کیفیتی هم‌تراز و در مواردی فراتر از نمونه خارجی دارند. خرید کالاهای تولید داخلی به رونق تولید و اشتغال منجر می‌شود و بخشی از مشکلات اقتصادی را برطرف می‌کند و از سوی دیگر مانع رخنه فرهنگ ناهمگون با فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی کشور می‌شود.
چه زیباست در آستانه سال نو تحصیلی با مد نظر قرار دادن موارد فوق و با خرید نوشت‌افزار تولید داخل سهم خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی، اشتغال جوانان کشور، مبارزه با قاچاق کالا، تقویت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تحقق رشد اقتصادی و... ولو به اندازه ناچیز ادا کنیم.

 محمد نوری/  نبود شفافیت اقتصادی، پیامدهای منفی دارد و موجب کُند شدن روند تحقق اهداف توسعه اقتصادی کشورها می‌شود. همچنین، زمینه بروز فساد اقتصادی را فراهم می‌کند که این موضوع سبب کاهش درآمدهای اقتصادی کشور می‌شود.
اگر اراده‌ای در دولت‌ها برای برخورد با فساد اقتصادی وجود نداشته باشد، روند فساد فراگیر شده و با بروز فساد در سطوح بالای مسئولیتی، مسائل زیان‌باری گریبان دولت را خواهد گرفت که به دنبال آن ناکارآمدی سیاست‌های دولت ظهور و بروز خواهد کرد.
فساد مالی می‌تواند فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی کشور را از شکل مولد و کارآمد آن خارج کرده و به سوی رانت و فعالیت‌های غیر مولد و ناکارآمد سوق دهد. فساد اقتصادی می‌تواند سبب پیدایش سازمان‌های مافیایی شود که روند اقتصاد سالم را از مسیر اصلی خارج کند. افزون بر این، فساد با هدر دادن منابع ملی همراه است.
 با توجه به اینکه فساد، ‌منابع مالی را از هدف خود منحرف می‌کند، این منابع نمی‌توانند کمک چندانی به رشد اقتصادی کشورها کنند. مجموعه این موارد دولت‌ها را بر آن می‌دارد که در زمینه شفافیت مالی و مبارزه با فساد اقتصادی اقدام و عمل کنند.
اساسی‌ترین سیاست‌های شفافیت مالی و به تبع آن مبارزه با فساد اقتصادی را می‌توان در تدوین و اجرای اصلاحات اقتصادی که مبین شفافیت مالی و اقتصادی باشد، جست‌وجو کرد. دولت می‌تواند با حمایت از نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد ضد فساد، افزایش دستمزدها در بخش عمومی، کاهش نقش بنگاه‌داری خود در اقتصاد، تقویت سازمان‌ها و نهادهای حسابرسی مالی، کمک به دستگاه قضایی در برخورد لازم با فساد مالی موجود در سطح مسئولان متخلف اجرایی، زمینه‌سازی مشارکت شهروندان در حوزه مبارزه با فساد و شفاف‌سازی اقتصادی، فرهنگ‌سازی در بین مردم در برخورد با فساد اقتصادی در جامعه، سبب شفافیت اقتصادی و اقدام و عمل مناسب در مبارزه با فساد اقتصادی شود. 
یکی از مهم‌ترین پیامدهای نبود شفافیت مالی و وجود فساد اقتصادی در کشور، بروز بی‌عدالتی در جامعه خواهد بود که تبعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
 انتشار اطلاعات شفاف مالی و اقتصادی در سطح جامعه، به ویژه در زمینه فعالیت‌های اقتصادی دولت و بخش خصوصی، موجب به وجود آمدن فضای تفاهم، اعتماد و همکاری میان شهروندان و دولت شده و اعتماد ملت به حکومت را رقم خواهد زد که این اعتماد بزرگ‌ترین سرمایه یک دولت نزد 
ملت است.
 از سوی دیگر اگر با انعکاس اخبار مربوط به فساد مالی در جامعه فضای تفاهم، اعتماد و همکاری میان شهروندان و دولت خدشه‌دار شده و اعتماد عمومی لطمه ببیند، اولین ضرر را خود دولت خواهد دید و مردم دیگر اقبالی به آن نخواهند داشت.
 با این توصیف، اگر دولتی بخواهد در صحنه اجرایی کشور باقی بماند، باید در مقابله با فساد اقتصادی، اقدامات جدی در جهت شفافیت، سالم‌سازی فضای اقتصادی و افزایش شفافیت مالی انجام دهد.

 میزان مصرف شیرینی
 هر ایرانی
جمشید مغازه‌ای، دبیر اتحادیه شرکت‌های تولیدکننده شیرینی گفت: «ظرفیت تولید سالیانه 5/2 میلیون تن شیرینی‌جات، شکلات، انواع تافی، آدامس و بیسکویت در کشور وجود دارد؛ اما ما در بهترین حالت سالیانه 7/1 میلیون تن تولید می‌کنیم.» وی افزود: «هر ایرانی سالیانه به طور متوسط 21 کیلو انواع شیرینی‌جات مصرف می‌کند که 30 تا 40 درصد کمتر از کشورهای اروپایی است.»

جذابیت بازار ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی
سید اصغری، تحلیلگر اقتصادی ساکن نروژ گفت: «اگر ما بازارهای جهان را به سه دسته توسعه‌یافته، نوظهور و بازارهای پیشرو تقسیم کنیم، ایران جزو گروه سوم است.» وی افزود: «معمولاً به دلیل پتانسیل بالای بازده سرمایه و شانس رشد، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حضور در چنین بازارهایی هستند. قیمت‌های نسبتاً ارزان در بازار ایران نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد.»

رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های ترکیه‌ای در بازار
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه برند‌های خارجی تولید داخل را مختل کرده‌اند، عنوان کرد: «در گذشته هر برندی که به کشور وارد می‌شد در سطح فروشگاه‌ها و به دست فروشندگان مختلف به فروش می‌رسید، اما امروز شاهد رشد فروشگاه‌هایی با برند‌های ترکیه‌ای هستیم که رشد قارچ‌گونه این فروشگاه‌ها به سبب بخشنامه جدید، کسب‌وکار واحد‌های صنفی در زمینه پوشاک را فلج خواهد کرد.

افزایش بی‌سابقه
 واردات از چین
براساس گزارش گمرک، واردات از چین در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم ۷۱ درصد و نسبت به دولت نهم ۲۱۶ درصد بیشتر شده است. نکته مهم‌تر آنکه واردات اجناس چینی در چهار سال دولت یازدهم بیشتر از هشت سال مجموع واردات در دولت‌های نهم و دهم بوده است. در چهار سال دولت نهم 2/14 میلیارد دلار و در چهار سال دولت دهم 3/26 میلیارد دلار کالای چینی وارد کشور شده بود.

 سید فخرالدین موسوی/ صبح شنبه، 25 شهریور 1396، روزنامه‌های کشور در حالی روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها رفتند که واکنشی کاملاً متفاوت درباره اتفاقات پیرامون برجام در صفحه اول آنان وجود داشت، روزنامه‌های حامی دولت که گویا برجام را سندی مقدس می‌دانند، با کمترین اشاره به تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه کشورمان، تمدید تعلیق بخشی از تحریم‌ها را تیتر یک کردند.
 روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» که به تازگی به جمع رسانه‌های زنجیره پیوسته است، تیتر درشت؛ «برجام پا برجا» را به منزله تیتر یک خود انتخاب و درباره دلایل امتداد برجام می‌نویسد. روزنامه «اعتماد» نیز، «تمدید تعهد در سایه ریسمان‌بافی» را برای صفحه اول خود برگزید و نوشت؛ «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ايالات متحده يكبار ديگر اجراي تحريم‌هاي هسته‌اي ايران را به حالت تعليق درآورد.» در ميان تمام غرولندها، تهديدها و هشدارها، يكبار ديگر كليددار كاخ سفيد اعلام كرد كه بر مبناي توافق هسته‌اي ميان ايران و ١+٥ مصوب جولاي ٢٠١٥، اجراي تحريم‌هاي هسته‌اي ايران را به حالت تعليق درمي‌آورد. به نظر مي‌رسد كه وضعیت در حال تحميل خود به رئیس‌جمهوری هستند كه هنوز نمي‌خواهد بپذيرد چاره‌اي جز تسليم در برابر يك توافق همه‌جانبه ندارد.»
 اما جالب آنکه روزنامه «شرق» که می‌توان آن را قدیمی‌ترین روزنامه شاخص اصلاح‌طلب دانست، به طور کل از موضوع عبور کرد و به جز یک تیتر کوتاه و کوچک درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها درباره اتفاقات اخیر در صفحه اول خود سخنی به میان نیاورد؛ اما تلاش کرد با انتخاب تیتر «سوغاتي ٣٥ ميليارد‌ دلاري سيف» سفر رئیس بانک مرکزی به چین را پوشش دهد، تا به طور غیرمستقیم به مخاطب القا کند که با همه مسائل مطرح پیرامون برجام، آثار مثبت این توافق برای کشور ادامه دارد. 
روزنامه «آرمان امروز»، نیز حکایتی مشابه داشت با این تفاوت که این روزنامه، حتی زحمت  پرداخت غیرمستقیم به برجام را هم به خود نداد و خبر بی‌اهمیت «اعطای نشان صلح به چند چهره خاص» که مشخص هم نیست با چه مبنا و معیاری داده شده را بر صفحه اول خود نشاند؛ اما در این میان واکنش روزنامه «آفتاب یزد»؛ متفاوت و جالب توجه بود، این روزنامه که صفحه‌بندی و آرایش صفحه اولش همواره عجیب و گاه خنده‌دار است، این‌بار نیز با قرار دادن عکس بزرگی از ترامپ در حالی که خشمگین به نظر می‌رسد، تیتر «تأیید زورکی» را برای صفحه اول خود نشاند، تا این‌گونه وانمود کند که «برجام، سندی است که حتی ترامپ دیوانه را هم سر عقل
 می‌آورد!»
 اما در مقابل روزنامه «کیهان» در واکنش کاملاً متفاوت با آفتاب یزد، تیتر «ترامپ هم حاضر نشد از منافع سرشار برجام چشم‌پوشی کند» را انتخاب و می‌نویسد؛ آمریکا همزمان با تأیید برجام، تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد.
 مقامات آمریکایی‌ چه دموکرات و چه جمهوریخواه به خوبی می‌دانند، برجام محصول هر دو حزب است و توافق بهتری نمی‌توانستند با ایران به دست بیاورند؛ چرا که بیشتر اهداف آنها در برجام تحقق‌یافته بدون اینکه دستاوردی برای طرف مقابل، یعنی ایران داشته باشد. 
روزنامه «وطن امروز» نیز نگاهش به اتفاقات اخیر متفاوت بود و انگشت اتهام را به سمت مسئولانی گرفت که از روزهای اوج مذاکره تا همین حالا در حال آدرس غلط دادن هستند و به جای قدرت، ضعف در سخنان‌شان تبلور دارد.
 این روزنامه در این باره در یادداشتی به قلم مهدی محمدی و با تیتر «پیوند برجام و تحریم!» می‌نویسد؛ کارنامه برجام که به جایی نرسید؛ اما وقت آن است که دولت سهم خود را در کامل شدن تجربه برجام به میدان بیاورد.
 این هم ممکن نیست، مگر اینکه گزینه غیرعقلانی «حفظ برجام به هر قیمت» کنار گذاشته شده و گزینه حفظ برجام در صورت نبود بازگشت تحریم‌ها به جای آن بنشیند. 
یک ماه آینده زمان کمی است، ولی کشور احتمالاً تا سال‌‌های طولانی با تبعات تصمیم‌‌‌هایی زندگی خواهد کرد که در این یک ماه گرفته می‌شود.

 مهدی فرهادی/ رابطه بین دال و مدلول را در اصطلاح «دلالت» می‌نامند. برخی از جملات، کلمات و گفتمان‌ها دارای دلالت‌هایی غیر از آنچه هستند که عامه مردم برداشت می‌کنند؛ بر این اساس دلالت بر دو قسم صریح و ضمنی تقسیم می‌شود. همان دلالت‌ها نیز لایه‌های مختلفی از معنا دارند. دلالت صریح، به فرایندهایی در مراتب پایین‌تر و به ‌معانی کم‌وبیش عینی نشانه‌ها ارجاع می‌دهد. برعکس در دلالت ضمنی، پای یک نوع فرازبان در میان است. دلالات ضمنی از این گرایش پیروی می‌کنند که از یک سلسله دلالات صریح قبلی مایه بگیرند و بنا شوند. آنها ایدئولوژیک هستند و به پیروی از ذات خود، روی دست پیام صریح بلند می‌شوند، آن‌ هم با کمک مضمونی غالب یا فراگیر. در این مرحله، میان دالّ و مدلول آنچنان همبستگی ایجاد می‌شود که تشخیص ماهیت آنها، در پاره‌ای موارد به‌ دشواری امکان‌پذیر است. در رسانه‌ها و اطراف خودمان هرچه می‌بینیم دارای لایه‌های دلالت است، دال ممکن است یکی باشد، اما دلالت‌های آن به تعداد جوامع و حتی افراد کره زمین متفاوت هستند. هر کسی با توجه به شناختی که از یک دال یا شیء و یا متن دارد معنای خود را برداشت می‌کند، آسان‌ترین معنایی که دریافت می‌شود، دلالت صریح و آشکار است، در این نوع از دلالت افراد به تمرکز بیش از اندازه نیاز ندارند و همین نوع از دلالت چون آسان‌فهم است، مورد اتفاق بسیاری از انسان‌هاست. اما در دلالت ضمنی ما شاهد یک دگرگونی یا حتی گسست هستیم که همین عامل سبب واگرایی تحلیلی یا گفتمانی در میان بشریت می‌شود.