علی حیدری/ اگر به جنگها و درگیریها در منطقه و جهان نظری بیفکنیم، مشاهده خواهیم کرد که بیشتر از عِده و عُده نظامی، تبلیغات و جنگ روانی در جنگها تأثیرگذارند. امروز رسانهها بخش انفکاکناپذیر جنگها هستند؛ چرا که در سه برهه قبل، حین و پس از جنگ میتوانند نقش ایفا کنند.
رسانهها در جنگهای امروز پا به پای پیادهنظام در نبردی تن به تن با افکار و اندیشههای طرف مقابل در ستیزند، تا جایی که در برخی موارد حتی جنگی در عرصه عمل شکل نمیگیرد و هر آنچه هست محصول جنگ روانی است و صاحبان رسانهها به مدد فناوریهایی که دارند آنچنان بر فکر و ذهن افراد سیطره مییابند که قدرت تغییر باورها و افکار را پیدا میکنند که البته در شکل جدید از آن به جنگ رسانهای و جنگ نرم یاد میشود.
با این پیش درآمد نگاهی به دو موضوع «رسانه» و «دفاع مقدس» خواهیم داشت. این موضوع در دو مقطع جنگ تحمیلی و پس از آن قابل بررسی است:
۱ـ دفاع مقدس ملت ایران حدود سه دهه پیش در جریان بود و در آن مقطع رسانهها به شکل امروزی توسعه کمّی و کیفی نیافته بودند و تنها رادیو، تلویزیون و جراید بودند که مدیریت افکار عمومی را برعهده داشتند.
همین رسانهها هم در کشور ما به چند شبکه و چند روزنامه محدود میشدند که به هیچ وجه یارای برابری با تبلیغات رسانهای دشمنان نداشتند.
در چنین وضعیتی جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمن بعثی و دهها کشور حامی این رژیم، از جمله ابرقدرتهای شرق و غرب ایستاده بود و تحت هدایتهای رهبری حکیم، با تکیه بر اراده، ایمان، اتحاد و همدلی ملت و مسئولان مقاومت میکرد.
در این دوران، رسانههای داخل به ویژه صداوسیما و مطبوعات میکوشیدند تا با اطلاعرسانی صحیح و تحلیل مسائل سیاسی و نظامی جنگ تحمیلی، در این کارزار نقش ایفا کرده و در تقویت روحیه حماسی و جهادی ملت بزرگ ایران و رزمندگان اسلام تأثیر بسزایی داشته باشند. اما بیتوجهی به مصالح کلان کشور در بحبوحه دفاع مقدس میتوانست آثار زیانباری داشته باشد.حضرت امام خمینی(ره) با درایت و هوشمندی و آگاهی از نقش و جایگاه رسانهها در روزهای اول جنگ چنین تأکید داشتند که؛ «روزنامهها در وضع فعلی از نشر مقالات و اخباری که روحیه قوای مسلح را تضعیف مینماید، جداً خودداری نمایند.» یا «امروز اگر یک کلمه برای شکست روحیه قدرتهای نظامی، انتظامی، پاسداران و عشایر گفته شود، مستقیماً بر ضد اسلام است.»در حقیقت، دیدگاه آن پیر فرزانه این بود که رسالت اهل قلم و نویسندگان متعهد؛ روشنگری، ارتقای آگاهیهای لازم و تقویت روحیه حماسی است. از این رو ایشان نویسندگان متعهد را به پشتیبانی از دفاع مقدس و ایستادگی و مقاومت فرا میخوانند و میفرمایند: «این نویسندگان این گویندگان این اطمینان را برملت ایجاد کنند که ما تا آخر ایستادهایم.»
در یک نگاه کلی باید گفت حضرت امام(ره) در طول هشت سالی که کشور درگیر جنگ با بیگانگان بود، ضمن ساماندهی و بسیج همهجانبه ملت و نیروهای مسلح برای حضور هماهنگ و مؤثر در عرصه دفاع مقدس، کلیه فعالیتهای سیاسی، تبلیغی و رسانهای را با مسائل جنگ به عنوان مسئله اصلی کشور مرتبط میساختند، تا دفع تجاوزات دشمن در رأس سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی باشد و همواره رزمندگان اسلام به صورت همهجانبه پشتیبانی شوند، تا اینگونه از هرگونه آسیب به روحیه مردم و رزمندگان جلوگیری شود.
لذا رهبری مدبرانه امام(ره) که در مقاطع گوناگون خود وارد صحنه میشدند و برای مدیریت صحیح جنگ در عرصه رسانهها تدبیر میکردند، نقش مهمی در حفظ روحیه مردم داشت که همین عامل نیز پیروزیهای بزرگی را برای ملت رقم زد.
در چنین اوضاعی، جبههها تنها خط مقدم نبرد نظامی نبودند؛ بلکه پایگاههای بزرگ تبلیغی بودند و رزمندگان جان برکف هم که به جبهه اعزام میشدند؛ چه شهید میشدند و چه سالم به اوطان خود باز میگشتند، ظرفیت یک عنصر رسانهای را پیدا میکردند که همین امر میتوانست صدای مظلومیت ملت ایران را به گوش جهانیان برساند. ناگفته نماند که دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران با تمام توان رسانهای خود میکوشیدند جلوی نشر آثار دفاع مقدس را بگیرند که خوشبختانه در این راه به توفیقی دست نیافتند.
2ـ دوران پس از جنگ اقتضائات و ویژگیهای خاص خود را داشت. مردم پس از تحمل یک جنگ هشت ساله به آرامش و امنیت رسیده بودند و تازه داشتند طعم شیرین پیروزی را میچشیدند که دشمن شکل هجوم خود را تغییر داد و با هیبتی متفاوت به جنگ با انقلاب اسلامی برخاست. تهاجم فرهنگی آغاز شد و هرچه پیش رفتیم بر عمق و ابعاد آن افزوده شد. «تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی»، «ناتوی فرهنگی»، «جنگ نرم» و «نفوذ فرهنگی» عباراتی بودند که رهبر معظم انقلاب درباره این جنگ فرهنگی و رسانهای به کار
بردند.
اینکه در داخل کشور چقدر برای مقابله با این تجاوز فرهنگی، تلاش شده یا میشود موضوع بحث ما نیست؛ بلکه میخواهیم به موضوعی که در ابعاد گوناگون تا حدودی توانست با جنگ رسانهای دشمن مقابله کند، بپردازیم؛ آثار و ارزشهای دفاع مقدس که ظرفیت و قابلیت بسیار بالایی برای دفع فتنههای فرهنگی دشمن دارد.
درست است که دفاع مقدس از نظر مقطع تاریخی به پایان رسیده، اما اگر از آثار و برکاتی که بر آن مترتب است به درستی بهرهبرداری شود، نه تنها نسل امروز بلکه نسلهای بعدی هم میتوانند در پرتو آن به پیروزی و سرفرازی برسند.اقداماتی مانند برگزاری اردوهای راهیان نور که در طول سال، حال و هوای جبهههای جنوب، غرب و شمالغرب را زنده میکند و سالیانه صدها هزار نفر را راهی سرزمینهای ایثار و شهادت میکند و آثار منتشر شده با موضوع جنگ در سالهای اخیر که عموماً پرتیراژترین کتابها شناخته میشوند، از جمله اقداماتی هستند که به مثابه رسانهای قوی و تأثیرگذار عمل میکنند و نسلهای جدید را که دوران جنگ تحمیلی را درک نکردهاند، با فرهنگ عظیم دفاع مقدس آشنا میکنند و جالب است که امروز همین نسل به مدد رشد و گسترس رسانههای گوناگون، دفاع جانانه ملت ایران را به ملتهای جهان میشناساند؛ موضوعی که در دوران دفاع مقدس امکان آن به این شکل وجود نداشت.