وزارت خارجه عراق طی یادداشتی رسمی به سفارتخانه‌های ایران و ترکیه در بغداد، از این دو کشور خواسته است همه گذرگاه‌های خود با اقلیم کردستان عراق را ببندند و تعاملات نفتی با آن را معلق کنند. وزارت خارجه عراق همچنین متوقف کردن همه تعاملات تجاری، به‌ ویژه معامله‌های نفتی با اقلیم کردستان و اینکه در این پرونده تنها با دولت مرکزی عراق تعامل شود را خواستار شده است.
  محمدرضا مرادی/ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه برای گفت‌وگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. سفر اردوغان به ایران دو روز پس از سفر رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به تهران صورت گرفت. اردوغان پیش از سفر به تهران اعلام کرد، سفر من به ایران برای شرکت در یک نشست همکاری استراتژیک در سطح عالی خواهد بود، ما درباره مسئله شمال عراق هم گفت‌وگو خواهیم کرد و با یک نقشه راه جدی برمی‌گردیم. این سفر از اهمیت بسیاری برخوردار بود؛ چرا که زمانی اتفاق افتاد که همه‌پرسی کردستان عراق برگزار شده و همه جامعه جهانی به جز رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند. اما نکته مهم این است که ترکیه در حالی بار دیگر به تهران نزدیک شده است که این کشور در شش سال گذشته برخلاف مسیرها و راهبردهای منطقه‌ای عمل کرده است. نمود عینی این مسئله در سوریه بود که ایران بر حاکمیت سرزمینی و حمایت از رئیس‌جمهور قانونی سوریه حمایت می‌کرد، در حالی که اردوغان در مسیر مخالف این جریان بود. اما زمانی که طرح ترکیه به همراه دیگر کشورهای مرتجع عربی برای پیروزی تروریست‌ها در سوریه و برکناری بشار اسد به بن‌بست رسید، اردوغان به ایران نزدیک شده است. در واقع، زمانی که آمریکا کردهای شمال سوریه را مسلح کرد و زمینه‌های لازم برای استقلال آنها را فراهم آورد، ترکیه احساس نگرانی کرد؛ چرا که وابستگی کردهای سوریه به ترکیه می‌تواند جمعیت 20 میلیونی کردهای ترکیه را علیه دولت آنکارا تحریک کند. افزون بر این، همه‌پرسی کردستان عراق سبب نوعی هراس راهبردی در ترکیه شده است؛ چرا که در صورت تحقق ایده استقلال کردستان عراق، ترکیه خود را بزرگ‌ترین قربانی این مسئله می‌داند، به همین دلیل اردوغان برای مهار این تهدید به تهران سفر کرد. در واقع، ایران و ترکیه اکنون در یک مسیر مشترک و برای مقابله با یک مسئله مشترک به هم نزدیک شده‌اند و سفر اردوغان به تهران می‌تواند نویدبخش گسترش روابط تهران و آنکارا باشد.
 در دیدار رهبر معظم انقلاب و اردوغان نکات بسیار مهمی مطرح شد که به نوعی می‌توان از آن به نقشه راه آینده دو کشور برای مقابله با همه‌پرسی کردستان عراق و مسائل منطقه یاد کرد. معظم‌له در دیدار اردوغان با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، توافق و همکاری ایران و ترکیه در مسائل مهم جهان اسلام را بسیار مهم و اثرگذار خواندند و با ‌اشاره به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی از برگزاری همه‌پرسی در منطقه کُردستان عراق، خاطرنشان کردند: «آمریکا و قدرت‌های خارجی، غیر قابل اعتماد و به دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه هستند.» حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با‌ اشاره به مشکلات جدی در جهان اسلام از شرق آسیا و میانمار تا شمال آفریقا، گفتند: «در مقابل این مشکلات، اگر ایران و ترکیه در مسئله‌ای به توافق دست پیدا کنند، آن توافق قطعاً محقق خواهد شد و نفع آن به هر دو کشور و به دنیای اسلام خواهد رسید.» آقای اردوغان هم با بیان اینکه به‌ جز رژیم صهیونیستی، هیچ‌کس کردستان عراق را به رسمیت نشناخته است، گفت: «همسایگان عراق، قطعاً نمی‌توانند این تصمیم را قبول کنند؛ بنابراین مسئولان کردستان عراق از این پس نمی‌توانند قدمی بردارند و راه رهایی نخواهند داشت.»
در واقع، با سفر اردوغان به تهران، ایران و ترکیه بر سر دو موضوع بسیار مهم یعنی همه‌پرسی کردستان عراق و آینده سوریه به توافق رسیده‌اند. این مسئله بسیار مهم است؛ چرا که دو کشور قدرت‌های برتر منطقه هستند و اساساً یکی از دلایل اصلی ناکامی‌ها در رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه، مخالفت ترکیه بود. نزدیکی مواضع تهران و آنکارا می‌تواند در تأمین امنیت منطقه‌ای نیز مهم باشد و قدم نخست پروژه تجزیه منطقه، یعنی همه‌پرسی کردستان عراق را با شکست مواجه کند. از سوی دیگر، این مسئله به صورت طبیعی به معنای تضعیف جبهه مقابل خواهد بود، به ویژه اینکه قطر نیز با فاصله گرفته از عربستان به ایران متمایل و نزدیک شده است.

   حسین عبداللهی‌فر/  همه‌پرسی استقلال اقلیم کردی شمال عراق در میان موجی از مخالفت گروه‌های کردی، دولت عراق، کشورهای منطقه و بسیاری از دولت‌های غربی در سوم مهر ماه جاری برگزار شد و زنگ خطر را برای موج جدیدی از ناامنی‌ها در منطقه به صدا درآورد. از همین رو، موضوع استقلال عراق به سرعت به یکی از مباحث اصلی محافل نظامی، امنیتی، سیاسی و خبری کشورمان تبدیل شد و واکنش شدید کلیه گروه‌ها و جریانات سیاسی را به همراه داشت. 
پدیده عجیب در این میان حمایت یکی از افراد وابسته به اصلاح‌طلبان از استقلال کردهای عراق است که از سوی یکی از روزنامه‌های وابسته به این جریان منعکس شد. صادق زیباکلام در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار» سه‌شنبه 11 مهرماه با جناحی کردن مخالفت با استقلال کردستان عراق می‌گوید: «با کمال تأسف باید گفت که مخالفت‌ اصولگرایان با همه‌پرسی اقلیم کردستان قابل فهم است. معتقدم که باید حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شود. حقوق شهروندی تنها یک منشور با کلمات زیبا نیست؛ بلکه اصل بنیادین آن در حقیقت حق تعیین سرنوشت بوده و اگر ما این حق را برای مردم کردستان عراق به رسمیت نشناسیم، معلوم نیست حقوق شهروندی چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.»
زیباکلام درباره علت مخالفت کشورمان با این خواسته برخی از گروه‌های کردی عراق می‌گوید: «اینکه در ایران از استقلال کردستان عراق دفاع نمی‌شود، کاملاً قابل فهم است؛ برای اینکه ما جمعیتی قابل توجه از کردها را در غرب کشور داریم و حکومت ایران نگران است که به وجود آمدن کشوری مستقل به نام کردستان، انگیزه‌ای برای جدایی‌طلبی یا خودمختاری کردهای ایران باشد.»
اینکه روزنامه ابتکار با چه توجیهی اقدام به این گفت‌وگوی ضد امنیت ملی کشورمان کرده، مشخص نیست، اما نقطه‌نظرات شاذ و نگاه عجیب زیباکلام بنابه دلایلی قابل درک می‌باشد که به بخشی از آنها اشاره می‌شود:
۱ـ زیباکلام اساساً هرگونه توطئه و نقشه دشمن را توهم دانسته و تفاوتی میان دوست و دشمن قائل نیست. بر همین اساس نقش سرویس‌های جاسوسی در جریان همه‌پرسی شمال کردستان عراق را نادیده گرفته و به گونه‌ای سخن می‌کند که گویا جامعه کردی عراق با اندیشه و محاسبه عواقب اقدام خود، شرایط را برای انجام همه‌پرسی مناسب یافته است.
۲ـ وی در جریان حرکت تجزیه‌طلبانه گروه‌های ضد انقلاب کشورمان نیز همین دیدگاه را داشته و زمانی که  از سوی دولت بازرگان به کردستان مأمور می‌شود نه تنها برای اتحاد و مجاب کردن ضد انقلاب تلاش نکرد؛ بلکه معتقد به مذاکره و دادن امتیازاتی به آنها بود که طبعاً با مخالفت نیروهای انقلابی مواجه شد. از آن روز تاکنون وی تلاش کرده در مسیری خلاف سیاست‌های نظام نظرات سیاسی خود را ارائه دهد. 
۳ـ البته نگارنده خود از وی شنیده که از علل اصلی اعلام نقطه‌نظرات شاذ از سوی وی در سیاست، قرارگرفتن در کانون توجهات است؛ لذا به یادم دارم روزی که «نام خدا» را در پایان مطلبی آورده بود، در سؤال از چرایی آن، این‌گونه توضیح داد که می‌خواهد متفاوت باشد. 
۴ـ از آنجا که وی به موضع‌گیری تحلیلی سطحی و توهم توطئه‌ای شهرت دارد و اطلاعاتش به فراوانی مواضعی که می‌گیرد، نیست، به احتمال زیاد از توافقات پشت پرده داعش با بارزانی در ابتدای حمله داعش به عراق و تعهداتی که بارزانی در اردن برای همراهی با داعش به منظور انجام عملیات علیه دولت مرکزی عراق داده با خبر نیست و نمی‌داند چرا داعش درصدد حمله تلافی‌جویانه به موصل برآمد و چرا بارزانی از کشورهای همسایه تقاضای کمک کرد که جمهوری اسلامی ایران برای گسستن پیوند بارزانی با داعش به کمک اکراد عراقی شتافت.
اکنون نیز وی از پناهنده شدن سران داعش به بارزانی و حضور فرماندهان این گروه تکفیری در شمال عراق با خبر نیست و اساساً از نقشه کلی که برای ایجاد شکاف میان کردها و شیعیان با هدف تضعیف دولت عراق از یک سو و تلاش عربستان برای ایجاد انشعاب میان شیعیان در دستور کار سلطه‌جویان است نمی‌خواهد چیزی بداند و اگر بشنود میان اعراب سنی و اکراد توافقاتی صورت گرفته تا آنها نیز استقلال اقلیم اعراب سنی را دنبال کنند که نخستین اجلاس آن را نیز پس از همه‌پرسی اخیر برگزار کردند.

 محکوم تقدیر شده
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای یکی از اعضای دستگیر شده تیم مذاکرات هسته‌ای، پنج سال حبس صادر کرده بود که پرونده با اعتراض متهم به رأی صادره به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد. پس از آن پرونده در دادگاه تجدیدنظر بررسی گردید و شعبه دادگاه تجدید نظر رأی شعبه بدوی، یعنی پنج سال حبس را تأیید کرد و حکم متهم این پرونده قطعی شد. محکوم مورد نظر، نشان درجه سه خدمت را از آقای روحانی دریافت کرده که براساس دریافت نشان درجه سه دولتی، ۵۰ سکه بهار آزادی به عنوان مزایای مادی به وی اعطا شده است.
غیرقابل مذاکره
سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای منتشره از سوی خبرگزاری رویترز مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره درباره جنبه‌هایی از برنامه دفاعی موشکی خود را به شدت تکذیب کرد. بهرام قاسمی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران بارها در مواضع علنی و دیدارهای دیپلماتیک با مقامات خارجی همانند مصاحبه‌ها و دیدارهای‌ انجام شده از سوی وزیر امور خارجه در سفر اخیرشان به نیویورک، بر غیر قابل مذاکره بودن برنامه‌های دفاعی خود تأکید کرده است و آن را مغایر قطعنامه 2231 نمی‌داند.»
تنها یک دانشجو
امین اقرلو، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره بی‌مهری رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران و بی‌توجهی به نقد آنها بیان داشت: «متأسفانه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، به تشکل‌های دانشجویی و حتی دانشجویان اجازه صحبت داده نشده است.» وی ادامه داد: «در این مراسم اعلام کرده‌اند تنها یک دانشجوی نمونه کشوری که حتی نام وی را نیز نگفته‌اند، از طرف جامعه دانشجویی کشور سخنرانی خواهد کرد.»
در صورت لزوم
«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» درباره بازدید آژانس از پایگاه‌های نظامی ایران گفت: «وقتی نیاز به بازدید را تشخیص دهیم، به دنبال دسترسی به این مکان‌ها می‌رویم. بین مکان‌های نظامی و غیر نظامی برای ما تفاوتی وجود ندارد؛ اما درباره جزئیات مکان‌هایی که به آنجا می‌رویم، حرف نمی‌زنیم.»
درخواست افشای قرارداد
«پیتر روسکام» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و «تام کاتن» عضو جمهوریخواه مجلس سنا در نامه‌ای به دادستان کل این کشور، به بهانه پرداخت غرامت به قربانیان ادعایی تروریسم، خواستار افشای جزئیات قرارداد بوئینگ و ایران‌ایر شده‌اند. گفتنی است، در ماه جولای شرکت «شورات هادین» به نمایندگی از کسانی که مطابق ادعاها، خانواده‌های قربانیان تروریسم ایران خوانده می‌شوند، گفته بود ایران باید پیش از خرید هواپیما بدهی خود به این افراد را بپردازد.
در مرز خسروی
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مام جلال هیچگاه عهد خود را با ایران نشکست. قول داده بود برای مرهم دل ایرانیان، دستگیری صدام را از ایران اعلام کند. به مرز خسروی آمد و اعلام کرد. »
فصل‌الخطاب نداشتیم
عضو شورای مرکزی «جمنا» گفت: «شیخوخیت از سال 84 در جریان اصولگرایی چندان مؤثر واقع نشد و حرف بزرگان اصولگرایى فصل‌الخطاب تلقى نشد.» سیدمحمد حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب درباره جایگاه شیخوخیت در جریان اصولگرایی، اظهار کرد: «شیخوخیت از سال 84 که کاندیداهای متعددی برای انتخابات ریاست‌جمهوری پا به عرصه گذاشتند و تا آخر به وفاق نرسيدند، چندان مؤثر واقع نشد و حرف بزرگان اصولگرايى فصل‌الخطاب تلقى نشد.»


   حسن خدادی/ آسیب‌هایی که در زمینه مداحی وجود دارد، گاهی جنبه شکلی و ظاهری و گاهی هم جنبه محتوایی دارد.
الف) آسیب‌های محتوایی 
1ـ تحریف‌ها
از عمده‌ترین ضعف‌ها، تحریف حقایق تاریخی، سیمای حوادث و چهره معصومین و اهل‌بیت(ع) است. گاهی کسانی به عمد و برای اغراض خاص، دست به تحریف می‌زنند گاهی هم ندانسته و بی‌اطلاع، از مطالب تحریف شده استفاده و آنها را بازگو می‌کنند و در نتیجه، به فرهنگ عمومی جامعه و باورهای دینی مردم سرایت می‌دهند.
آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این زمینه فرمودند: «شرایط مرثیه‌خوانی پایبندی به صدق واقعه است و برای گریاندن مستمعین نباید از هر سخن بی‌اساسی استفاده كرد؛ بلكه سوزاندن قلب محبان اهل‌بیت(ع) به وسیله هنرنمایی در كیفیت بیان واقعه توسط مداحان باید تأمین شود.» (بیانات، ۱۶/۹/۱۳۸۹)
2ـ کم‌رنگ شدن وعظ و منبر
اگر رونق‌گیری کار مداحان، سبب شود که وعظ و منبر و توجه به تبلیغات اسلامی کم‌رنگ شود، یک «ضایعه» است! زمانی این هنر، با سینه‌زنی و پیشخوانی، مجلس را آماده می‌ساخت تا حاضران، از وعظ و منبر استفاده کنند. بانیان محافل حسینی هم، چنین دیدی داشتند و این‌گونه برنامه‌ریزی می‌کردند. اگر آنچه گوشه و کنار دیده می‌شود و رو به گسترش است، باب و رایج شود؛ یعنی در حاشیه قرار گرفتن منبر و وعظ و گاهی حذف مبلغ دینی از مراسم و اکتفا به مداح؛ این، محروم ساختن شیعیان سیدالشهداء(ع) از آموزش معارف والای دینی است که قطعاً خود اباعبدالله(ع) هم به آن راضی نیست. همه بزرگان دین، جایگزینی «مداحی و مرثیه خوانی» را به جای «منبر وعظ و تبلیغات و بیان احکام»، هشداری از یک آفت و ضایعه می‌دانند.
در همین باره امام خامنه‌ای فرمودند: «مجالس اهل‌بیت(ع) دو قسم شود: اخلاقیات و مدایح؛ منبرتان را، مجلس‌تان را تقسیم کنید به دو قسم: قسم اول، معارف و اخلاقیات. ما امروز به اخلاقیات احتیاج داریم، به معارف احتیاج داریم. امروز احتیاج داریم که نسل موجود ما، نسل جوان ما، با امید، با نشاط، با خوش‌بینى به آینده، با ایمان به خدا، با پیوستگى قلبى به اهل‌‌بیت(ع) بار بیاید. ما احتیاج داریم که جوان ما امروز افتخار کند به اینکه متعلق به ایران اسلامى است؛ افتخار کند به وجود امام(ره)، افتخار کند به جمهورى اسلامى، افتخار کند به دین خود و به مذهب خود و به پیروى اهل‌بیت(ع).» (بیانات، ۱۶/۹/۱۳۸۹)
3ـ سبک‌ها و آهنگ‌های مبتذل غربی
وارد ساختن آهنگ و موسیقی به دستگاه عزاداری امام حسین(ع)، از قداست و موقعیت آن می‌کاهد. هر چند وسایلی چون طبل، سنج و نی، از دیرباز در این‌گونه مراسم و تعزیه‌ها بوده است، لیکن کاربرد آنها یادآور میدان رزم و صحنه جنگ در عاشورا است؛ اما آنچه در این اواخر وارد این جریان مقدس شده است، با فرهنگ عزای حسینی مناسبت و سنخیتی نداشته، حتی افکار و توجه عمومی را بیش از محتوا و درونمایه عزاداری و سوگ، به شکل‌ها و ظواهر و نمادها معطوف ساخته است: «از آهنگ‌های نامناسب استفاده نکنید بازى کردن با مسئله مداحى سزاوار نیست. ... اگر چنانچه مداح و خواننده ما و ستایشگر اهل‌‌بیت(ع) از کسانى که خودشان غرق در حیرت و بدبختى‌اند وادى هنرى غرب، به خصوص هنر موسیقى‌شان که به ابتذال کشانده شده و در وادى حیرت و سردرگمى شیطانى و نه حیرت رحمانى هستند، این کار شریف و پاکیزه و مقدس را الگوگیرى کرد، این کار ناسزاوار است؛ کار ناشایستى است.» (بیانات در دیدار جمعى از مداحان و ستایشگران اهل‌بیت(ع)، 4/4/1387)

 پیش‌بینی پیامبرگونه
جان کول، استاد سرشناس دانشگاه میشیگان آمریکا در یادداشتی با عنوان‌ «آیا پیش‌بینی آیت‌الله خامنه‌ای درباره واشنگتن درست بود؟ ترامپ عهدشکن»، نوشت با اقدامات آمریکا علیه برجام حالا مشخص شده است که رهبر ایران پیش‌بینی «پیامبرگونه‌ای» از رفتار واشنگتن کرده است. استاد دانشگاه میشیگان با اشاره به تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام نوشت: «ترامپ ایران را در زمینه برنامه موشکی و حمایت از حزب‌الله تحت فشار قرار خواهد داد.» کول در ادامه خاطرنشان می‌کند: «آمریکا، ایران را در موضوع حزب‌الله در لبنان متهم به حمایت از تروریسم می‌کند (‌حزب‌الله بخشی از کابینه لبنان است که به منظور دفاع ملی در جنوب طراحی شده)‌ اما هیچ‌گاه تروریسم اسرائیلی را برای تهاجم و اشغال غیرقانونی، بیرون راندن خانواده‌ها از خانه‌های‌شان و ترساندن فلسطینی‌ها متهم نمی‌کند... برجام تمام راه‌‌هایی را که ایران می‌تواند به بمب اتم دست یابد بسته است، چیزی که پیشتر [آیت‌الله] ‌خامنه‌ای آن را حرام اعلام کرده... ایالات متحده همه چیز را در این معامله به دست، آورد اما چیزی دست ایران را نگرفت.» این استاد آمریکایی می‌نویسد: «آیت‌الله خامنه‌ای همواره از منتقدان مذاکره ایران بود؛ زیرا معتقد است آمریکا قدرتی امپرپالیستی و جنگ‌طلب است که همواره زیر حرف‌های خود می‌زند [آیت‌الله] خامنه‌ای در شروع مذاکرات گفت من قبلاً هم گفتم... خوش‌بین نسبت به مذاکرات نیستم، این به جایی راه نخواهد برد... چیزی که وزیر خارجه و مقامات ما شروع کرده‌اند، ادامه خواهد یافت و ایران تعهدات خود را نقض نخواهد کرد، اما باز می‌گویم بی‌فایده خواهد بود.


اصرار بر مسیر اشتباه
دکتر حسین کچویان در مطلبی با انتقاد از عملکر دولت نوشت: «اکنون کشور را در خطیرترین وضعیت آن طی چهار دهه گذشته در مواجهه با آمریکا قرار داده است، تداوم و استمرار تلقی غلط روحانی و دولت وی در مورد راهبرد‌های آمریکاست که جریانات اصلاح‌طلب نیز در آن‌ اشتراک دارند. با اینکه برجام نشان داده است که راهبرد آمریکا در قبال نیروهای منتقد یا مخالف و یا معارض درونی کشور، شکل پیچیده‌ای به خود گرفته است، تداوم این نگاه در مورد این راهبرد، نتیجه‌اش وضعیت کنونی است. در این وضعیت از یک طرف با کشوری روبه‌رو هستیم که چون همیشه با تمام توان و به صورت فعال با برنامه‌ای منسجم در میدان جنگ و خصومت علیه کشور حاضر است، اما در مقابل آن دولتی قرار دارد که همچنان به دنبال جلب نظر آمریکا و غرب بوده و اقتضائات حضور در نبرد فعال و جنگ همه‌جانبه آمریکا را رعایت نمی‌کند. آنجا که حتی حاضر نیست علی‌رغم نقض مکرر برجام و تخلفات بی‌شمار آمریکا، مطابق همین قرارداد نامتوازن برجام عمل کرده و به اقدام متقابل دست بزند. از زیر بار طراحی راهبرد مناسب با این تحول راهبردی آمریکا و رها کردن راهبرد سابق خود در جلب نظر آمریکا و غرب خودداری می‌کند. با تفکیک میان اروپا و آمریکا به سیاست شکست‌خورده دیگری برمی‌گردد که در قرارداد سعدآباد نتیجه آن را دیده است. در حالی که پس از برجام نیز اروپایی‌ها نشان دادند که مثل همیشه در زمینه مواجهه با ایران، طراح و سیاستگذار آمریکا بوده و آنها صرفاً مجری برنامه‌ها و اوامر آمریکا هستند.»


وصیت‌نامه پدرم هیچ وقت پیدا نشد!
فاطمه‌ هاشمی فرزند آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‌ای درباره اعلام وصیت‌نامه‌ای که در صداوسیما از سوی محسن‌ هاشمی قرائت شده، تصریح می‌کند: «وصیت‌نامه‌ای که چند روز بعد از رحلت پدرم در رسانه ملی توسط محسن قرائت شد، مربوط به سال ۷۹ است؛ یعنی آن وصیت‌نامه قدیمی بود و آیت‌الله‌ هاشمی در آن نوشته بودند که «وصیت‌نامه بعدی را می‌نویسم»، اما بعد از کلی جست‌وجو، وصیت‌نامه بعدی هیچ وقت پیدا نشد. نه در منزل و نه در دفتر کار پدرم هیچ اثری از آن نبود. دقیقاً به خاطر دارم که حدود چهار یا پنج سال پیش پدرم به همراه مادرم در حال نوشتن وصیت‌نامه‌ای بودند و حالا خیلی مشتاق هستیم بدانیم که آن وصیت‌نامه کجاست!» وی در ادامه گفت: «مطمئناً این جمله معروف روحانی در مجلس که گفتند: «دلم می‌خواست وزیر زن انتخاب کنم، اما نشد» را نمی‌توانیم باور کنیم. بنده اطلاع دقیقی از اتفاقات پشت‌پرده ندارم؛ اما چیزی که از ظاهر قضیه می‌فهمم، این است که خود آقای روحانی نخواستند وزیر زنی را معرفی و انتخاب کنند و شاید تشخیص دادند که زنی مناسب وزارتخانه‌های دولتش نیست. بنده فشاری را برای عدم انتخاب وزیر زن به آقای روحانی ندیدم و اگر چنین فشارهایی وجود داشته باشد، حتماً در دوران آقای احمدی‌نژاد هم بوده، اما دیدیم که او سه زن را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کرد.» فاطمه‌ هاشمی در پایان صحبت‌هایش با «جهان صنعت» برای آینده «اعتدال» در کشور ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «ما هنوز به حد مطلوبی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعتدال را حفظ کنیم.»

ایران را متوقف کردیم
جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته است: «در صورتی که ایالات متحده آمریکا با تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام مسیرش را تغییر دهد، سرنوشت این توافق طبق مفاد قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران» به دستان کنگره خواهد افتاد. چنین تصمیمی نه یک همه‌پرسی درباره «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یا «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق این کشور، بلکه تصمیمی درباره امنیت آمریکا خواهد بود.» کری نوشته است: «در مقام سناتوری که به ده‌ها توافق کنترل تسلیحاتی رأی داده، معتقد است ملاک قضاوت درباره چنین توافق‌هایی بی‌نقص بودن آنها نیست؛ بلکه این است که آمریکا با وجود آنها در وضعیت بهتری قرار دارد یا خیر.» کری همچنین خاطرنشان کرده است که «تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران» سرعت حرکت ایران از یک‌صد سانتریفیوژ به هزاران دستگاه را متوقف نکرده بود. او نوشته است: «تنها مذاکره می‌توانست این برنامه را متوقف کرده و آن را به عقب برگرداند.» وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به اظهارات مقامات دولت ترامپ مبنی بر اینکه برجام امتیازات را پیشاپیش به ایران اعطا کرده، نوشته است: «چه دستاوردی داشتیم؟ برخلاف برخی گزارش‌ها، این ایران بود که مجبور بود پیشاپیش، [امتیازاتش را] پرداخت کند. قبل از برخورداری ایران از اولین دلار تخفیف‌ تحریم‌ها، آژانس تأیید کرد که این کشور ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخریب و غنی‌سازی اورانیوم در پایگاه فردو را متوقف کرده است و بیش از 13 هزار سانتریفیوژ را برچیده و برنامه‌اش را در معرض نظارت شدید قرار داده است.»


  امین پناهی/ جریان عاشورا را نمی‌توان محدود به اتفاقاتی دانست که تنها در روز عاشورا یا حتی از زمان ورود اهل‌بیت(ع) به کربلا تا عصر عاشورا اتفاق می‌افتد. جریان عاشورا در واقع از مدینه و از حرکت امام حسین(ع) از مدینه شروع می‌شود و گستره آن تا حضور حضرت زینب(س) ادامه دارد. عاشورا دارای دو فصل اساسی است که نقطه عطف آن را می‌توان روز عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) دانست. در واقع فصل اول را امام‌ حسین(ع) مدیریت می‌کند که اوج آن را در روز عاشورا و شهادت امام(ع) و یارانش می‌بینیم؛ اما پس از واقعه عاشورا فصل بعدی با مدیریت حضرت زینب(س) شروع می‌شود که اهمیت آن را نمی‌توان کمتر از حرکت امام حسین(ع) دانست. در این نوشتار سعی بر آن است که به برخی ابعاد عاشورا از حرکت امام حسین(ع) تا مجلس یزید اشاره شود؛
یک‌ـ حرکت امام حسین(ع) از مدینه مهم‌ترین درسی که برای ما دارد، این است که مبارزه با استکبار امری اساسی است؛ یعنی ما حق نداریم برای عافیت‌طلبی خودمان، مصالح اسلام را زیر پا بگذاریم. چه اینکه اگر امام حسین(ع) در مدینه حاضر به مذاکره و دادن برخی امتیازات به فرستاده یزید و گرفتن برخی دیگر می‌شد و با شرط و شروطی خلافت یزید را می‌پذیرفت، می‌توانست با آرامش در کنار خانواده‌اش زندگی کند؛ اما امام(ع) این راه را انتخاب نمی‌کند و به سمت کوفه حرکت می‌کند. حرکتی که به ظاهر در صحرای کربلا متوقف می‌شود. امام حسین(ع) در کربلا مصیبت‌های مختلفی را متحمل می‌شوند، از جمله اینکه تحت شدیدترین تحریم، یعنی تحریم آب قرار می‌گیرد. فرزندان و نزدیکانش را در مقابل چشم او به شهادت می‌رسانند؛ اما باز هم حاضر به سازش نیست. 
دو‌ـ جنگ امام حسین(ع) با لشکر یزید در کربلا، یک جنگ معمولی نیست که با شهادت حسین‌بن‌علی(ع)  پایان پذیرد. در واقع یک جنگ سخت در کربلا اتفاق می‌افتد که عصر عاشورا را باید پایان آن دانست؛ اما از عصر عاشورا، جنگ نرم کربلائیان با یزید شروع می‌شود؛ جنگ نرمی که البته ویژگی‌ها و خصوصیات خود را دارد. اولین ویژگی حضرت زینب(س) در این مبارزه، این است که او همواره پا‌به‌پای ولی زمان خویش حرکت کرده است. نه جلوتر و نه عقب‌تر، چه در زمان ولایت امام حسین(ع) و چه در زمان ولایت امام سجاد(ع) که همواره منتظر اشارتی از سوی ولی خویش بود. دیگر ویژگی این جنگ، این است که حضرت‌ زینب(س) با وجود تمام مصائبی که متحمل شده است، هیچ‌گاه موضع عزت خود را کنار نمی‌گذارد و خود را ذلیل مستکبران نمی‌کند. عزتی که برخی برای چند صباحی قدم زدن در کنار مستکبران از آن دست می‌کشند. ویژگی بعدی که می‌توان برای مبارزه حضرت زینب(س) برشمرد، رویارویی مستقیم ایشان با استکبار است. گاهی برخی در مقابل گماردگان استکبار به راحتی می‌ایستند؛ اما زمانی که در مقابل خود استکبار قرار می‌گیرند دیگر یارای ایستادن ندارند؛ اما حضرت زینب(س) در مقابل یزیدی می‌ایستد که چندی پیش بسیاری از خانواده‌اش را به شهادت رسانده است و چنان آبرویی از او می‌برد که یزید را مجبور به عقب‌نشینی در مقابل خود می‌کند.
جنگ نرمی که حضرت زینب(س) پس از عاشورا شروع می‌کند، دو کاربرد اصلی دارد؛ اول اینکه به همه ثابت می‌کند؛ حتماً کشتن یا کشته شدن در یک جنگ ملاک، پیروزی یا شکست نیست. ملاک پیروزی را باید قدر نزدیکی یا دوری افراد از مسیر حق قرار داد و دوم اینکه با این حرکت، حضرت زینب(س) حقیقت عاشورا را به مردم فهماند و تمام تلاشش را کرد تا این حقایق عظیم در تاریخ ماندگار شود.
همان‌طور که جریان کربلا الگویی برای همیشه تاریخ است و می‌توان از آن درس حق‌گویی و حق‌طلبی گرفت، از حرکت حضرت زینب(س) نیز می‌توان درس ایستادگی و مبارزه با استکبار گرفت و فهمید مبارزه، تمام‌شدنی نیست.